Waarom ik geen SEO-expert ben (maar wel SEO-specialist)

Waarom ik geen SEO-expert ben (maar wel SEO-specialist)

Je wilt scoren in Google en dus zoek je een SEO-expert. Toch? Ik durf te zeggen van niet. Want wat is expertise en wanneer mag iemand zichzelf expert noemen? Laten we daar eens op inzoomen en dan leg ik je ook even uit waarom ik mezelf SEO-specialist noem en niet SEO-expert, ondanks dat die laatste wel wat indrukwekkender klinkt.

Wanneer ben je überhaupt “expert”?

Laten we eens beginnen met het woord “expert”. Wanneer ben je dat? Hier zal vast niet iedereen het mee eens zijn, maar wat mij betreft ben je een expert als anderen jou als zodanig bestempelen. Je kunt het dus niet zelf claimen. Op ondernemershandboek.nl staat:

De status van expert kun je bereiken wanneer anderen erkennen dat jij een expert bent. Dus ondanks dat je overtuigt [sic] bent van jouw expertise heb je wel de bevestiging nodig van klanten, collega’s, de organisatie of zelfs concurrenten.

Dat is waar ik me ook aan houd. Expertise wordt jou toebedeeld door anderen, dat kun je zelf niet claimen. Daarom noem ik mezelf ook geen SEO-expert. Wel ben ik gespecialiseerd in SEO, waardoor ik mezelf SEO-specialist mag noemen. Wat daar ook nog aan bijdraagt is dat ik de opleiding tot SEO-specialist bij SEOguru heb gevolgd.

Wil ik dan geen SEO-expert zijn?

Natuurlijk vind ik het tof als anderen mij als expert betitelen. En als anderen mij zo noemen, mag ik dat gebruiken, vind ik. Mezelf zo profileren, zeker zonder dat iemand mij ooit zo genoemd heeft, vind ik alleen niet zo’n goed idee. Dus zul je mij nooit horen zeggen dat ik een “SEO-expert” ben. Wanneer er dus gevraagd wordt naar een SEO-expert, zal ik niet mijn vingertje opsteken ;-)

Bericht op Facebook gericht aan SEO-experts

De in 2022 overleden SEO-legende Bill Slawski tweette hier in 2017 al over en was mij dus voor:

Bloggen voor expertstatus

Omdat ik al tijden overtuigd ben van de kracht van bloggen schreef ik het blog ‘5 redenen waarom je nu moet beginnen met bloggen‘. Eén van de redenen die ik noem is dat je met bloggen autoriteit opbouwt. In het overigens uitstekende artikel ‘Zo staat jouw blog als een huis‘ stelt blogexpert Bastiaan Vercouteren (zie je wat ik daar deed? ;-) ) dat de belangrijkste reden om te bloggen is dat je je daarmee profileert als expert:

Profileren als expert: de belangrijkste reden om te bloggen volgens Bastiaan Vercouteren

Nou ja, maak ervan wat je zelf wilt hoor. Uiteindelijk is dat wel de status die een ander aan jou geeft door de kennis die je tentoonspreidt met jouw blogs. Autoriteit, specialist, expert, geef het beestje een naam.

Mag jij mij wel zo noemen?

Maar als jij mij dan SEO-expert noemt, vind ik dat wel oké? Natuurlijk. Zoals ik hiervoor al aangeef -en anderen ook al bevestigen- is het juist de bedoeling dat een ander jou de expertise toebedeelt. En of jij jezelf expert noemt, laat ik graag aan jouzelf over hoor. Ik kies er in ieder geval voor om mezelf niet zo te noemen.

Hoe kijk jij tegen deze kwestie aan? 

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

8 antwoorden
  1. Christian
    Christian zegt:

    Er zijn volgens Ahrefs meer mensen opzoek naar een SEO specialist dan een SEO expert, dus ook vanuit dat perspectief een prima keuze om je specialist te noemen ;).

    Beantwoorden
  2. Michiel
    Michiel zegt:

    Gevoelsmatig zit er voor mij tussen “specialist” en “expert” niet zo heel veel verschil, maar ik kan me voorstellen dat er wel degelijk een betekenisverschil is. Het is een lastige vind ik, want wanneer ben je een “expert” of “specialist”. Niemand weet “alles” en het is lastig om te bepalen welk kennisniveau je precies nodig hebt om die kwalificaties te gebruiken. Zeker voor jezelf, dus wat dat betreft kan ik me vinden in je idee om het aan anderen over te laten.

    In Nederland is men ook heel wat terughoudender om hoog van de toren te blazen en wordt men geacht om bescheiden te zijn en “normaal” te doen (de premier gaat gewoon op de fiets naar zijn werk etc.). De cultuur is er niet echt naar om al snel hoogdravende termen te gebruiken, terwijl dat denk ik in een land als de VS totaal anders is :). PS: in de quote aan het begin staat “overtuigt”, die is door de spellingcontrole geglipt :-P.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik snap wat je zegt Michiel, toch vind ik dat je jezelf (altijd) ‘specialist’ kan noemen als je ergens in gespecialiseerd bent. Je kunt dan onervaren /junior zijn of min of meer ervaren of gevorderd. En pas in het laatste geval zou je expert kunnen zijn. Maar wie bepaalt die expertstatus? :-)

      En je vergelijk met andere landen is zeker ook terecht. Ik pas ook meer bij de Nederlandse cultuur, vooral ook qua authenticiteit, die fors minder is bij de wat meer prestatiegerichte cultuur in bijvoorbeeld de VS.

      Quotes pas ik niet aan, als daar spelfouten in staan, laat ik die staan. Anders is het ook geen quote meer, toch? ;-)

    • Michiel
      Michiel zegt:

      Ja, je moet bescheidenheid niet te ver doorvoeren inderdaad. En vaak weet je veel meer dan je denkt! Door bedrijfsblindheid neem je basiskennis voor vanzelfsprekend aan, maar voor mensen die net beginnen is dat juist weer erg waardevol om over te lezen.

      O haha, dus het zat in de quote zelf ook :). Dat kun je dan wel laten staan inderdaad. Je kunt in dat geval ook [sic] erachter zetten, dat is een manier om aan te geven dat er een foutje zit in een rechtstreeks citaat.

  3. Renske
    Renske zegt:

    Grappig dat je hierover schrijft want ik zat ook na te denken over het verschil tussen een expert en een specialist. Als je er niet over nadenkt, ben je snel geneigd die termen over één kam te scheren, denk ik, maar er is toch wel een groot verschil als je er even bij stilstaat.

    Een specialist is iemand die ergens in gespecialiseerd is. Dat kan dus ook iemand zijn die vandaag besloten heeft zich op onderwerp X te focussen.

    Een expert is echt wel iemand met een staat van dienst en ik ben het met je eens dat dat een kwalificatie is die je van iemand anders moet krijgen. Wat een expert is, is het ook in the eye of the beholder natuurlijk.

    Vandaar dat ik me content marketing specialist noem. Zit ook nog een klein zoekvolume op in Google ;)

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Leuk dat je het hier zo mee eens bent Renske. Het blijft een punt van discussie hoor. Er zijn mensen die vinden dat je jezelf wel expert mag noemen of die specialist en expert inwisselbare termen vinden.

      En helaas biedt Van Dale ook niet echt uitkomst, die geeft bij ‘expert’ als uitleg ‘deskundige’. En dan blijft de discussie of je jezelf kan bestempelen als deskundige of niet. Net als expertise vind ik deskundigheid iets dat een ander jou toebedeelt. En anderen zullen weer zeggen dat ze zichzelf die deskundigheid wel kunnen toebedelen.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.