SEO kan met beter web of SEO teksten en is het optimaliseren van content, een website en de social media voor betere Google ranking.

Nee, een ‘Google gecertificeerd SEO-bedrijf’ bestaat niet

Zie jij ze ook wel eens voorbijkomen, onlinemarketingbureaus die zeggen gecertificeerd te zijn door Google? Of SEO-specialisten met een Google-certificaat? Gek eigenlijk, want Google geeft geen certificering uit voor SEO. Een certificaat op dat vakgebied behaal je echt alleen bij “gewone” opleiders. Wat klopt er dan wel en wat niet aan die beweringen? Ik neem je mee in de wereld van SEO, Google en certificaten, zodat je weet waar je op moet letten.

Google Certified SEO partner? Het bestaat niet

Google certificaten

Google certificeert wel individuen en bedrijven. Dat is echter niet op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. De certificaten die je kunt behalen bij Google zijn voor onder andere SEA (AdWords), Google Analytics en Google Apps. Daarnaast kun je als ondernemer of medewerker van een onderneming tegenwoordig certificaten halen via Google’s ‘Digitale Werkplaats’. Hier betreft het een certificaat voor online marketing. In beide gevallen is er dus geen sprake van een certificaat voor SEO.

SEO-certificaten

Er zijn diverse opleiders die jou de kneepjes van zoekmachine-optimalisatie kunnen bijbrengen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een cursus of opleiding -zoals vrijwel altijd- slechts de basis is. Je leert pas echt wanneer je werkelijk aan de slag gaat met de materie. Waarbij verder opgemerkt moet worden dat niemand jou ooit alles over de algoritmes van zoekmachines kan leren. Deze zijn namelijk geheim en dat is maar beter ook.

Geheim? En maar beter ook?

Jazeker, het is maar beter dat niemand echt alles weet over hoe de zoekmachines werken. Je zou werkelijk alles kunnen manipuleren om de hoogste posities in de zoekresultaten te behalen. Google zal je dus nooit alles vertellen over hoe de zoekmachine echt werkt. Manipulatie leidt namelijk niet tot zoekresultaten waar de gebruiker van de zoekmachine baat bij heeft. Terwijl dat juist wel de bedoeling is.

Google gecertificeerd SEO-bedrijf?

Je bent ze misschien wel eens tegengekomen, claims dat een SEO-bedrijf of SEO-specialist een “Google certificaat” hebben. Dat kan wel, maar dan heeft het niet direct met zoekmachine-optimalisatie te maken. Het kan zijn dat ze ook Adwords aanbieden en dus daarvoor gecertificeerd zijn. Of dat ze Google Analytics-gecertificeerd zijn. SEO-certificaten van Google zijn echter totale waanzin.

Intenetmarketingbureau zegt dat SEO-specialisten Google certificaten hebben

Deze claim klopt gewoon niet. Google certificeert geen SEO-specialisten. Niet voor hun SEO-werk in ieder geval.

SEO-certificaten van Google zijn waanzin

Wanneer Google certificaten zou uitgeven voor SEO, zou dat werkelijk helemaal gek voor woorden zijn. In dat geval zouden ze mensen opleiden en certificeren om hun zoekresultaten te beïnvloeden. De waanzin ten top.

Zelf hebben ze er nog meer praktische bezwaren tegen. Zo laat Googler Gary Illyes weten dat het aantal mensen dat zou willen deelnemen te hoog is en dat de kosten dan enorm zouden worden. Dat zou weer betekenen dat ze er geld voor moeten vragen, wat niet past in het aspect “gratis” van de organische zoekresultaten.

Details hierover vind je bij SERoundtable, waar een video met Gary Illyes en de transcriptie ervan te vinden zijn.

Laat je dus niet misleiden

Laat je niet misleiden door claims over SEO-specialisten met ‘Google certificaten’. Vraag altijd na welke certificaten het zijn. Vraag ze om de certificaten te tonen, of beter nog: of je kunt controleren dat ze die certificaten hebben behaald. Goede opleidingen hebben pagina’s waarop de gecertificeerde cursisten terug te vinden zijn. Wel zo transparant.

Wat dat betreft is het niet anders dan met bedrijven die beweren Google Partner te zijn. Voor zowel de zogenaamde “Google SEO-certificaten” als Google Partners geldt:

  • Geloof de claims niet letterlijk, vraag naar onderbouwing
  • Check de certificeringen, ze zijn online vast te vinden

De echte Google certificeringen zijn te verifiëren

Iedereen die een Google certificaat heeft (voor AdWords, Analytics et cetera), moet daar jaarlijks opnieuw examen voor doen. Vraag de certificaten op wanneer iemand zegt deze te hebben. Zelf kun je ook zoeken via https://www.google.com/partners/#a_home, waar je op naam van een bureau kunt zoeken. Vind je het bureau, dan kun je daar alle behaalde certificaten bekijken. Volledig transparant. Dit geldt wel enkel voor de bedrijven die Google Partner zijn.

Bedrijven zelf doen er verstandig aan om te linken naar hun eigen pagina op de Google Partners-website. Bij de meeste partijen zie je dat gelukkig ook, vaak linkt het Google Partners-logo op hun website dan ook naar die pagina. Wel zo transparant. En makkelijk voor jou als klant, je kunt het direct checken, zonder er zelf naar te hoeven zoeken. Dikke prima.

Meer over Google Partners lees je in dit artikel.

Certificaat Googles Digitale Werkplaats

Het certificaat van Googles Digitale Werkplaats

Digitale Werkplaats

Via de eerder genoemde Digitale Werkplaats kan iedereen een certificaat halen voor online marketing. Het enige wat je nodig hebt is een Google-account en wat tijd. Afhankelijk van wat je al weet kun je daar de video’s bekijken of het script doorlezen (zie onderstaande afbeelding). Bij iedere les hoort een korte test (‘In de praktijk’), die je overigens gewoon telkens opnieuw kunt doen. Hier kun je dus altijd voor slagen.

Voorbeeld les Googles De Digitale Werkplaats

Toets maken

De Digitale Werkplaats heeft 23 onderwerpen, verdeeld over 89 lessen. Over ieder onderwerp doe je een toets. Als je die toets haalt, heb je de badge verdiend voor dat onderwerp en zodra je alle 23 badges hebt gehaald, krijg je het certificaat voor Online Marketing. Een heus certificaat van Google dus.

Toets onderwerp Google Digitale Werkplaats

Leuk, maar niet super relevant

Het certificaat van Googles Digitale Werkplaats is leuk, maar weinig relevant. Voor ondernemers vind ik het absoluut een aanrader, je leert veel over online marketing en voorkomt daarmee onder andere verkeerde beslissingen. Voor vakgenoten is het een manier om hun vakkennis te testen en te bewijzen. Je leert er echter lang niet alles over SEO. Laat staan dat het echt een volledige training over online marketing is. Leuk, maar niet super relevant dus. Voor online marketeers is het basiskennis, ze zouden het zonder de lessen te volgen moeten halen.

SEO-bedrijven met certificaat van Google?

Goed, die SEO-bedrijven (of -specialisten) die beweren een certificaat van Google te hebben, hebben dat in ieder geval niet als officieel SEO-certificaat. Wanneer ze dat beweren, moet je op je hoede zijn. Dat ze andere certificaten hebben voor bijvoorbeeld Google Analytics of AdWords is mooi meegenomen, maar geen noodzakelijke vereiste voor hun SEO-werkzaamheden.

Heb jij ervaring met bedrijven die beweren SEO-certificaten van Google te hebben? Of wil je hier iets anders over kwijt? Laat het zeker even weten via een reactie hieronder.

Wanneer plaats je een nofollow-link op je website?

Links zijn belangrijk in de wereld van SEO. Ze geven gewicht mee aan een website en mede daarom zijn links waardevol geworden. Er ontstond levendige handel in links (linkbuilding) en mede daarom werd de nofollow-attributie in het leven geroepen. Wat het precies is en hoe en wanneer je het toepast, leg ik je hier uit.

Waarom zijn links waardevol voor SEO?

De reden waarom Google links als rankingfactor gebruikt, is dat een link (in ieder geval bij de start van Google) een soort “stem” op een website of webpagina is (was). Deze “stem” wordt gezien als een teken van waardevolle informatie op de pagina waarnaar gelinkt wordt, en waardevolle informatie is waar mensen naar op zoek zijn in Google. Dus worden die links als factor meegewogen.

Wat is een nofollow-link?

Een nofollow-link geeft geen waarde door aan de website waar deze naar verwijst. Dit betekent dat de link SEO-technisch vrijwel waardeloos is. De website waar naartoe gelinkt wordt, bouwt geen autoriteit op en heeft enkel indirect voordeel. Dat indirecte voordeel zit ‘m in het feit dat mensen zo de website bezoeken en ontdekken en daar mogelijk zelf naar linken. Het meest interessant voor SEO zijn dofollow-links.

Dofollow-links dus

Een dofollow link draagt een beetje waarde over van de pagina waarop deze staat. We noemen dit linkjuice. Dit gaat via een complexe berekening, waar een fiks aantal factoren een rol in speelt, waaronder:

  • Domeinautoriteit/PageRank van de verwijzende website
  • Pagina-autoriteit/PageRank van de verwijzende pagina’s
  • Het aantal links op de pagina
  • Relevantie van de verwijzende website
  • Ankertekst van de link

Met de linkjuice die de dofollow-link doorgeeft, bouw je PageRank (of domeinautoriteit) op, wat uiteindelijk zorgt voor betere posities in de zoekmachines. Om misbruik hiervan te voorkomen, is er bepaald wanneer er een nofollow-attributie aan een link moet worden meegegeven.

Waarom nofollow?

Zoals aangegeven, ontstond er een levendige handel in links nadat duidelijk werd hoeveel invloed links op posities in Google hadden. En er ontstond een nieuwe vorm van linkbuilding: comment spam. Een weinigzeggende, algemene reactie op een blog, met daarbij een link naar een andere website. En weer een linkje te pakken.

Zo ontstond de nofollow-attributie, die vanaf 2005 op steeds meer blogs automatisch aan links in de reacties werd toegevoegd. En nu wordt nofollow aan diverse soorten links toegevoegd.

Wanneer wordt deze attributie toegevoegd?

Nofollow hoort in een aantal gevallen te worden toegevoegd:

  • Bij reacties op blogs en andere webpagina’s
  • Bij betaalde links
  • Bij advertenties
  • Op forums
  • Op sociale media

Zeker voor wat betreft reacties, forums en sociale media lijkt het me overduidelijk waarom de nofollow-tag wordt toegevoegd. Je komt anders wel heel makkelijk aan je links . En dat dit dan leidt tot veel spam op die platforms.

Advertenties en betaalde links geven bedrijven met een budget een forse voorsprong. Logisch dat daar ook nofollow voor geldt.

In diverse tools worden nofollow-links weergegeven als doorgestreepte tekst

Een voorbeeld van de weergave van nofollow-links in mijn favoriete tool Ahrefs: doorgestreepte tekst

Beloning betekent nofollow

Door links te belonen, worden de links niet geplaatst vanwege de waardevolle informatie en volgt dit dus niet de gedachte achter links als rankingfactor en hoort deze nofollow te zijn. Dit betekent ook dat gratis producten in ruil voor een review officieel in een een nofollow-link hoort te resulteren.

Heb je de link echt verdiend?

Heel kort door de bocht: heb je de link niet echt verdiend, dan hoort er een nofollow-tag bij. Dat geldt volgens Google dan ook voor de footerlink voor webdesigners, die via footerlinks op websites die ze hebben gebouwd, wel heel snel veel links kunnen krijgen. Daarnaast kunnen ze ook nog eens de ankerteksten optimaliseren, om zo nog extra SEO-voordeel te krijgen.

Extra voordeel met geoptimaliseerde ankerteksten

Ankertekst (de tekst waar een link onder zit) heeft een bijzondere invloed op je vindbaarheid. Als je als webbouwer of webdesigner bijvoorbeeld gevonden wilt worden op “website laten maken”, draagt de ankertekst met die woorden extra waarde over op die woorden. En een webbouwer heeft de mogelijkheid om de ankertekst te optimaliseren. Een webbouwer die ook zoekmachine-optimalisatie aanbiedt, zou op die manier makkelijk concurrenten kunnen verslaan op die zoekterm, om maar een voorbeeld te noemen. Een belangrijke reden voor nofollow dus.

Interessante vraag: hoe zit het met affiliate links?

Enige tijd geleden stuitte ik op een interessante vraag. Die was: “Moet een affiliate link ook nofollow zijn?” Het antwoord is: ja, affiliate is een betaalwijze (beloning) en dient dan ook altijd nofollow te zijn.

Het is een terechte vraag trouwens, want het zou grijs gebied kunnen zijn. Je plaatst toch zelf de link? Niettemin kun je het heel simpel stellen: door affiliate links kun je als marktpartij makkelijk en snel links krijgen, omdat er een beloning tegenover staat waar men die link wel voor wil plaatsen. Juist die beloning zou niet de reden voor het plaatsen van de link moeten zijn, en die is daarom reden voor nofollow.

Hoe maak je die nofollow-link?

Zoals veel mogelijkheden bij WordPress, kun je voor een WordPress website natuurlijk een plugin installeren voor de nofollow-links. Grote kans echter dat je maar weinig gebruikmaakt van deze attributie en dan is een plugin overbodig. Wanneer je een link hebt aangemaakt op een pagina of in een bericht, ga je naar tekstmodus en voeg je “rel=nofollow” toe aan de link. Dat ziet er dan zo uit:
Hoe maak je een nofollow-link op in de code van je website?

Code van de link, met URL, verwijzing naar openen in nieuw tabblad, nofollow-attributie en ankertekst.

Weet je nu wat je te doen staat?

De redenen en de juiste toepassing voor nofollow-links weet je nu. Vragen, opmerkingen en aanvullingen laat je uiteraard hieronder weer achter. Ik ga zoals altijd graag het gesprek met je aan 🙂

Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?

Het hoofdmenumenu van jou website is belangrijker dan je denkt. Ik zie bij heel veel websites dat er niet goed over is nagedacht. Of juist teveel over is nagedacht. Het hoofdmenu moet duidelijk zijn. Als ik als argeloze bezoeker op jouw website kom, moet ik het direct snappen. Ontdek nu hoe jij jouw menu verbetert.

Drie belangrijke missers

Op het gebied van hoofdmenu’s op websites zijn er wat mij betreft drie belangrijke missers:

  1. Te algemeen, te breed
  2. Hamburgermenu
  3. Te creatief

Deze drie eigenschappen slaan allemaal plank keihard mis. Hierdoor snappen je bezoekers het niet en loop je omzet mis. We nemen ze stuk voor stuk door.

Hoofdmenu te algemeen, te breed

Wanneer je dienstverlener bent, lijkt het logisch om in je hoofdmenu een kopje “diensten” op te nemen, niet? Beslist niet. Wat zegt “diensten” nu echt over wat jij te bieden hebt? Hé-le-maal niks.

 

Diensten in het hoofdmenu, maar wát voor diensten dan?

Wat maak je op uit dit hooofdmenu? Welke diensten biedt dit bedrijf aan? Wat doen ze nu precies?

 

Zet de belangrijkste diensten in je hoofdmenu

Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar als je er even goed voor gaat zitten, splits je jouw aanbod uiteindelijk wel op in en aantal hoofdcategorieën. Laat zien wat de belangrijkste thema’s -en dus diensten- zijn binnen jouw bedrijf. Handig voor je bezoeker, maar ook voor de zoekmachines.

En al die andere producten en diensten dan?

Hoe ga je dan om met al die andere diensten die je aanbiedt? Natuurlijk heb je al gauw meer te bieden dan je in het hoofdmenu kwijt kunt. Afhankelijk van het aantal, kun je ze in een drop-downmenu onder je hoofdmenu-items plaatsen, of in een overzicht van de pagina’s uit het hoofdmenu.

Ook ik moest keuzes maken

Die keuzes heb ik ook moeten maken. Ik help ondernemingen met hun SEO, maar ook met conversie-optimalisatie. En sinds de start van Letterzaken in 2012 is mijn dienstenaanbod gegroeid naar het volgende:

  • Zoekmachine-optimalisatie
  • Teksten (webteksten/SEO-teksten)
  • Conversie-optimalisatie
  • SEO-abonnementen
  • SEO-analyses
  • Trainingen

En dan zijn de trainingen ook nog wel op te splitsen. Dat past toch niet allemaal in een hoofdmenu dat maximaal 8 onderdelen kan omvatten? Ga ik dat dan allemaal onder ‘Diensten’ zetten? Nee natuurlijk niet. Ik kies de hoofdonderwerpen en laat die in het hoofdmenu terugkomen. De rest vinden ze wel door daarop te klikken. Of via Google natuurlijk 🙂

Het hoofdmenu voor letterzaken.nl anno 2017

Best duidelijk toch zo? Snap jij direct wat ik te bieden heb?

Hamburgermenu

Het hamburgermenu: 3 (soms 4) streepjes, waarmee je aangeeft dat daar een volledig menu onder staat. We kennen het vooral van de socialemedia-apps, zoals Facebook. Verder wordt het hamburgermenu vrijwel standaard gebruikt als hoofdmenu op mobiele websites. Waarom het ‘hamburgermenu’ wordt genoemd mag wel duidelijk zijn, de 3 streepjes, vaak met afgeronde hoeken, lijken samen een hamburger te vormen:

Hamburgermenu

In de mobiele weergave van je website is het niet handig om het volledige menu weer te geven. Daar heb je simpelweg niet voldoende ruimte voor. Dan is het zogenaamde hamburgermenu een prima oplossing. Op de desktopversie van je website zou het hamburgermenu echter verboden moeten zijn.

Ja, maar het is mooier

Het is heel simpel. De volledige desktopweergave van jouw website biedt voldoende ruimte om het hoofdmenu voluit weer te geven. Een hamburgermenu op je desktop website gebruik je alleen uit esthetisch oogpunt. Omdat het “mooi” is dus. En heel simpel: alleen “mooi” levert je geen klanten op.

Vergeet mooi, ga voor behulpzaam

Die mooi vormgeving helpt jouw klant niet verder. Sterker nog: er zijn veel mensen die dat hamburgermenu nog niet zullen snappen. Jouw klant weet niet hoe deze door je website moet navigeren en je raakt deze dus kwijt. Vergeet mooi dus, en ga voor een menu dat behulpzaam is.

Maar ik wil zo’n mooie grote foto op mijn homepage…

Dus je denkt echt dat zo’n enorme foto op je homepage ook maar íéts doet voor jouw bezoeker? Fout. Fout, fout, fout. Jouw websitebezoeker zoekt bevestiging en vindt dat niet in een enorme foto, maar in duidelijke tekst en een duidelijk hoofdmenu.

Loeigrote headerfoto met hamburgermenu: hoe duidelijk is dit?

Vertel me maar wat dit bedrijf doet…

Toon mij aan waar zo’n loeigrote foto direct duidelijkheid biedt aan de bezoeker over wat een website te bieden heeft en ik trek mijn woorden terug.

Wat mij betreft geen loeigrote foto of beeldvullende video (hero movie) dus, en zeker geen hamburgermenu. Wel direct duidelijkheid en een volledig zichtbaar hoofdmenu op je desktopwebsite alsjeblieft.

Te creatief

Ik ben gek op creativiteit hoor, begrijp me niet verkeerd. Creatief zijn is echter ook een enorme valkuil. Zeker bij tekst leidt creativiteit juist tot onduidelijkheid. Te creatief zijn met bijvoorbeeld de diensten die je aanbiedt, zorgt ervoor dat een gewone bezoeker jou niet snapt.

Als ik in mijn hoofdmenu bijvoorbeeld “ZMO” zou zetten in plaats van SEO of zoekmachine-optimalisatie, zou jij het dan nog begrijpen? Terwijl ik het ondertussen heel logisch zou kunnen vinden als mijn zelfbedachte afkorting van ZoekMachine-Optimalisatie.

Voorbeelden te over

Er zijn echt voorbeelden te over van menu’s waarin de website-eigenaar, dan wel de webbouwer te creatief is geweest. Bekijk dit maar eens:

Snap jij dit menu?

Enig idee waar al die icoontjes voor staan? Waar moet je bijvoorbeeld contact opnemen met dit bedrijf?

Bovenstaande menu bevat zelfs niet eens tekst. Vogel zelf maar uit wat waarvoor staat. Snel contact opnemen is er niet bij, want welk icoontje staat nu voor ‘Contact’?

Dit voorbeeld vind ik ook mooi. Het logo van het bedrijf, inclusief de bedrijfsnaam, is al behoorlijk klein. Dus je ziet niet direct met wat voor bedrijf je te maken hebt. En hoe duidelijk is het menu dan?

Creatief met teksten in je hoofdmenu

Zonder de foto te vergroten en de bedrijfsnaam te lezen: snap jij wat dit bedrijf doet?

Bied nou eens gewoon duidelijkheid

Het moge duidelijk zijn: bied gewoon duidelijkheid. Daar is je websitebezoeker mee geholpen en uiteindelijk levert jou dit meer omzet op. De bezoeker vindt makkelijker waarvoor hij of zij komt en de kans dat deze afhaakt is dus kleiner geworden. De internetgebruiker is ongeduldig en wil snel datgene waarvoor hij op jouw website komt. Bedenk jezelf maar eens: wat doe jij als het je lastig gemaakt wordt om datgene te vinden wat je zoekt?

Hoe ziet jouw hoofdmenu er nu uit?

Heb je inzichten opgedaan? Durf je jouw huidige hoofdmenu met ons te delen en te vertellen wat je gaat verbeteren? Plaats een reactie en wedden dat je er nog hulp bij krijgt om jouw menu echt briljant te maken? Laat nu een reactie achter. Op naar een duidelijker hoofdmenu!

Heeft jouw logo wel de juiste bestandsnaam?

Als je erover nadenkt, is het heel logisch dat je jouw logo een goede bestandsnaam en vooral alt-tag en titel meegeeft. Toch gaat dit nog enorm vaak mis, zie ik. Lees dus gauw verder hoe jij SEO-technisch winst behaalt met het logo op je website.

Je logo staat overal op je website

Een logo is een vast onderdeel op een website. Op iedere pagina van die website komt dat logo dus terug. Dat betekent dat je logo behoorlijke invloed heeft op jouw vindbaarheid in Google.

Waar gaat het mis?

Gek genoeg blijken weinig webbouwers te weten of beseffen hoe belangrijk de bestandsnaam, titel en al-tag van het logo zijn. Ik kom op veel websites nog logo’s tegen die totaal verkeerde benamingen hebben meegekregen. En met die benamingen associeert de zoekmachine jouw website…

Bestandsnaam, titel en alt-tag

Voor afbeeldingen zijn er drie elementen waarin je woorden uit de zoekterm kunt gebruiken. Beter gezegd: er zijn drie elementen waarmee je beter kunt omschrijven waar een afbeelding overgaat. Je logo is een afbeelding, daarvoor geldt dus hetzelfde. Deze drie elementen zijn:

  • Bestandsnaam
  • Titel
  • Alt-tag

Bestandsnaam, titel en alt-tag van je logo verdienen de juiste naamgeving

Bestandsnaam

Dit is wat mij betreft een nobrainer. De bestandsnaam moet zodanig zijn dat je jouw logo altijd terug kunt vinden in je bestanden op je pc. Dus logo.png volstaat niet. Wanneer je vormgever bent bijvoorbeeld, staan jouw bestandsmappen dan vol met logo’s met diezelfde bestandsnaam. Als je voor iedere klant een logo.png maakt, hoe vind je dan alles nog terug? Maar ook voor jou als bedrijfseigenaar is het handig om zonder alle mappen te hoeven doorbladeren snel en makkelijk je logo terug te kunnen vinden. Toch?

De bestandsnaam moet dus sowieso altijd de bedrijfsnaam bevatten. Dat je daar het woord ‘logo’ ook bij gebruikt, lijkt me logisch. Zo kun je op bedrijfsnaam+logo altijd snel je logo terugvinden met de zoekfunctie op je pc. Het meenemen van een bedrijfsomschrijving of je belangrijkste diensten of producten in die bestandsnaam valt zeker te overwegen voor het logo op je website.

Titel

De titel is minder relevant, maar valt wel te overwegen. Als jouw logo klikbaar is, zodat je websitebezoeker op die manier altijd terug gaat naar je homepage, is het niet nodig. Dan voeg je een titel toe aan de link, zoals wordt aangeraden in dit artikel op Searchengineland.

Alt-tag

De alt-tag is SEO-technisch het belangrijkste element van afbeeldingen op je website. Voorzie je logo dus altijd van een goede beschrijvende alt-tag. Afhankelijk van jouw bedrijfsactiviteiten, kun je daarin de volgende onderdelen overwegen:

  • Plaats/locatie
  • Tagline
  • Producten/diensten
  • Branche/vakgebied

Bedenk zelf wat het meest passend is zonder dat je overdrijft. Dat je bedrijfsnaam ook in de alt-tag staat, spreekt voor zich.

Domeinnaam als alt-tag voor het logo

Gemiste kans: in de alt-tag de domeinnaam zetten.

De domeinnaam in de alt-tag van het logo (‘alt=’), zoals in de afbeelding hierboven, is totaal overbodig. Je ziet dat de bron (‘img src=’) al de domeinnaam met zich meedraagt. Een gemiste kans dus. Zeker omdat je hier dus echt wat kunt toevoegen aan de context bij het logo.

Denk als een argeloze bezoeker

Voor je logo geldt niets anders dan voor alle andere afbeeldingen op je website. Dit artikel over het optimaliseren van afbeeldingen voor je vindbaarheid geldt daarom net zo goed voor je logo. Samengevat: denk als een argeloze bezoeker, wat staat er op deze afbeelding (logo) en wat is de context met deze website? Omschrijf dat concreet en beknopt.

Bestandsnaam, titel en alt-tag kunnen duidelijker

Wat vertellen de bestandsnaam, titel en alt-tag in dit geval over de website?

Kijk uit dat je niet te spammerig wordt

Het risico van het volgen van bovenstaande adviezen, is dat je gaat spammen met woorden uit je zoektermen. Doe dat niet, word niet te spammerig. Houd ook hierbij rekening met je argeloze bezoeker, houd het natuurlijk en leesbaar.

Is jouw logo in orde?

Als je het nog niet gedaan hebt, raad ik je aan om onmiddellijk te controleren of dit alles op jouw logo is toegepast. Weet je niet hoe je dit moet controleren, volgt dan de volgende eenvoudige stappen:

  1. Open je website (duh…)
  2. Gebruik je rechter muisknop om in je browser een menuutje openen:Controleer de elementen van je logo in je browser
  3. Klik op ‘Inspecteren’ in Google Chrome, of op ‘Element inspecteren’ in Mozilla Firefox
  4. Kijk in de code, die rechts op je scherm verschijnt de bestandsnaam, titel en alt-tag van je logo

En, wat staat daar? Ik ben benieuwd wat jou opvalt en of je hier eventueel nog vragen over hebt. Laat je het weten in de reacties hieronder?

Keyboost van iPower: hoe werkt het en wat is het risico?

Wanneer je serieus bezig bent met SEO, is de kans groot dat je de naam Keyboost wel eens tegengekomen bent. Zelfs wanneer je niet eens zo actief bent met je eigen website, kun je wel eens een mail hebben ontvangen van Keyboost, Gregory Liénard of iPower, het bedrijf achter Keyboost. In onderstaande artikel legt Kim Pittoors van Nethit exact uit hoe het systeem van Keyboost werkt en wat de risico’s zijn. Eerst wat informatie van mijn kant.

Hoe ik Keyboost ontdekte

Ik kwam zelf in aanraking met Keyboost door een ongevraagd e-mailtje van ene Gregory Liénard, waar ik eigenlijk een beetje om moest lachen. Er stond namelijk in dat ik met de zoekterm ‘webteksten’ op positie 5 stond in Google.be. En dat zij wel konden helpen om mij hoger te krijgen.

Google.be heeft mijn aandacht niet

Leuk en aardig allemaal, maar ik focus mij op Nederland. Google.be heeft mijn aandacht dus niet. Als ik klanten vanuit België zou krijgen, zou ik kritisch met ze doornemen of ze mij als Nederlander nodig hebben of niet beter iemand uit eigen land zouden kiezen. Zeker als het om teksten gaat, zitten er kleine, maar essentiële verschillen in het taalgebruik tussen Nederlanders en Vlamingen. Ik richt mij dus niet expliciet op België, dus daar ging Gregory Liénard al mis.

Backlinks vanaf onbekende domeinnamen

Ook kreeg ik op een gegeven moment backlinks binnen vanaf onbekende domeinnamen. Als ik dan keek ik waar die links vandaan kwamen, zag ik websites met korte stukjes tekst, die overduidelijk vanaf de oorspronkelijke website waren gekopieerd. De opmaak van de webpagina’s was bepaald niet om enthousiast over te worden en de links zelf waren waardeloos, omdat ze nofollow waren.

Typisch een webpagina van Keyboost

Voorbeeld van een webpagina van iPower/Keyboost.

Het artikel van Kim over Keyboost

En toen kwam ik het artikel van Kim over Keyboost tegen. Een gedegen onderzoek naar hoe het systeem werkt, inclusief een opsomming van de voor- en nadelen. Dat artikel is in het Engels en daarom heb ik gevraagd aan Kim of we er een Nederlandse vertaling van op mijn site mochten plaatsen. Hieronder volgt de vertaling van dat artikel, dat erg grondig en daarom enorm de moeite waard is:

Keyboost toont aan dat black hat SEO-technieken nog steeds werken

Gisteren stuitte ik weer op een scraper-site die naar een website van mij linkte. Ik zie dit te vaak gebeuren en ik vind het erg frustrerend dat mensen dit nog steeds doen. Als je het me eerder had gevraagd, had ik gezegd dat dit soort black hat SEO- technieken niet meer werken. Omdat het niet zo zou moeten zijn. Maar weet je wat? Ik had het helemaal fout. Maar doe het sowieso niet, want de kans is groot dat het in de toekomst een negatief effect heeft!

Hoe zit het precies?

Na wat onderzoek ontdekte ik een Belgisch bedrijf dat behoorlijk succesvol links verkoopt via een service die Keyboost heet. Ze hebben 69 reviews met een gemiddelde van 4,3 sterren op hun Facebookpagina (augustus 2016). Vrijwel iedereen is erg positief over deze dienst. Toen ik op hun website keek, kon ik alleen geen enkele duidelijkheid krijgen over hoe deze dienst werkt. Ze zijn er erg vaag over.

Wat ik wel zag, was een verhaal over backlinks. Daarnaast vermelden ze dat er geen wijzigingen op je website/webpagina’s nodig zijn om deel te nemen. De rest kun je dan zelf invullen. Dat hoeft alleen niet, ik heb het voor je uitgezocht. Zo zag ik op Facebook al dat ze toegaven dat het gebaseerd is op links. Toen ik wat research deed, ontdekte ik dat iPower enkele duizenden domeinen heeft, die gevuld zijn met gescrapete content.

iPower geeft toe dat links zijn verwijderd: bewijs van linkbuilding op Facebook

Google zoekresultaten succesvol volgespamd tot pagina 10

Wat ze ook doen, het werkt goed. Op korte termijn in ieder geval. Nadat ik de positieve ervaringen had gelezen, googelde ik op “Keyboost klachten”. Het verbaasde me hoe ze de zoekresultaten van Google succesvol volspammen tot de 10e pagina.

Dit is wat ik tegenkwam toen ik googelde op “Keyboost klachten”:

Zoekresultaat voor 'keyboost klachten'

 

Het triggerde mij: hoe doen ze dit? En belangrijker nog: waarom dit detecteert Google dit niet, hoe komt het dat het werkt?

Deze vragen zullen onbeantwoord blijven. Alleen Google weet het. Maar ik ging wat verder graven en ontdekte dit…

Sneaky technieken om linkjuice te beïnvloeden

Toen ik deze gescrapete pagina’s voor het eerst zag, dacht ik dat het een of andere amateuristische negatieve SEO-tactiek was. Maar toen ik verder keek in de broncode van de Keyboost pagina’s, zag ik dat alle gescrapete links een nofollow-attributie hadden.

Dat is een opluchting, ondanks dat Google eerder al eens gezegd heeft dat je je geen zorgen hoeft te maken over schimmige backlinks van scraperpagina’s. Ze claimen het verschil te kunnen zien, maar waarom werkt dit systeem van Keyboost dan nog?

Nadat ik in de broncode had gekeken, kreeg ik het idee dat er iets voor mij verborgen moest zijn. Waarom zouden ze dit soort pagina’s maken? Alle links waren nofollow, dus er werd totaal geen linkjuice doorgegeven. Het eerste dat in me opkwam was zoekmachine-cloaking. Dus ging ik terug naar de zoekresultaten en liep enkele van de gecachte versies na.

Dit is wat ik toen zag:

Cloaking: verborgen links op websites van iPower

In de gecachte versies zag ik 8 dofollow-links bovenaan de pagina. De eerste 3 links gingen naar eigen websites en de andere vijf zijn hoogstwaarschijnlijk klanten van Keyboost. Mijn theorie is:

Ze scrapen content, cloaken Googlebot en gebruiken rel=”nofollow” om zelf alle controle over de linkjuice te houden. Om precies te zijn voorkomt de nofollow dat de linkjuice wordt doorgegeven naar pagina’s waar ze het niet naartoe willen laten vloeien, maar het resultaat is hetzelfde.

En Google Penguin dan?

Hoe ontkomen ze dan aan de voor hun zo gevaarlijke Google Penguin? Daar heb ik helaas geen antwoord op. En zo weet ik ook niet of ze dit zo wel kunnen blijven doen. Het ergste is echter dat dit serieuze consequenties kan hebben voor de mensen die ongewild meedoen aan dit linkschema.

Conclusie: sommige black hat SEO-technieken werken nog, maar moeten dood!

Als professionele SEO’er wil ik alleen maar kwaliteit leveren aan mijn klanten. Ik speel het spelletje volgens de regels, omdat ik het risico niet wil nemen om te bedrijven voor wie ik werk in gevaar te brengen. Ik werk niet alleen maar voor mijn eigen gewin. Dit betekent ook dat SEO’er een hoop werk oplevert. Dat betekent meedenken me klanten, hun bedrijf en hun vak begrijpen en goede websites maken.

Mijn doel is websites maken die het goed doen in Google en bezoekers omzetten in klanten. Hoe kan ik dit mijn klanten verkopen wanneer de oude black hat SEO-technieken nog steeds blijken te werken? Eén ding is zeker: ze zullen niet voor altijd blijven werken. Maar in de tussentijd werkt het nu nog wel. Ik zou je alsnog niet aanraden om hieraan mee te doen. Op de lange termijn kan het jouw bedrijf enorm schaden.

–Einde artikel Kim Pittoors–

Enkele feiten over Keyboost

Op basis van eigen onderzoek hieronder nog wat feiten over de werkwijze van iPower met hun Keyboost tool:

  • Ze kopiëren content van jouw website en plaatsen er een nofollow-link onder.
  • Wil je dofollow-links, dan kun je het een maand lang gratis uitproberen.
  • Na die proefperiode kost het VANAF € 65 per maand; dat is MINIMAAL €780 per jaar.
  • Betaal je niet meer, ben je de links kwijt en daal je dus weer in de zoekresultaten.
  • Door een positieve review achter te laten, kun je nog een maand gratis verdienen.

Verder lijkt onderstaande reactie op het blog van Kim waar te zijn:

iPower koopt domeinnamen met hoge autoriteit om ze een jaar te gebruiken

Op de domeinnamen waar ik ooit links vandaan kreeg, staan niet meer de websites met gescrapete content van iPower.

Minimaal 780 euro per jaar

Je bent dus minimaal € 780 per jaar kwijt wanneer je met Keyboost in zee gaat. Wil je de links niet kwijtraken, ben je dus afhankelijk van ze en betaal je uiteindelijk duizenden euro’s aan iPower. Voor hetzelfde geld of zelfs minder, schakel je een echt goede linkbuilder in voor kwalitatieve, duurzame links. Links die je niet kwijt bent nadat je de samenwerking beëindigt.

Risico: het Get Indexed-effect

Vergeet niet wat er met Get Indexed gebeurde: toen hun black-hatlinkbuilding door Google werd afgestraft, gingen ze failliet en waren al hun klanten de links en dus hun mooie posities kwijt. Dat risico is er ook met Keyboost. Zodra Google actie onderneemt, of het bedrijf er om een andere reden mee ophoudt, verdwijnen alle pagina’s met de links, en is je investering verdampt.

Nu weten we waar de reviews vandaan komen

Veel positieve reviews, op Facebook, maar ook op Google. En nu is het duidelijk waar in ieder geval een aantal daarvan vandaan komt. Want deel je jouw ervaring, dan krijg je nog een tweede maand gratis. En dan durf je natuurlijk geen negatieve review te geven. Sterker nog: als je niet tevreden bent, hoef je geen tweede proefperiode. Dus die positieve reviews krijgen ze dan wel.

Deel je ervaringen met Keyboost en krijg een maand gratis

Gekopieerde content van jouw website?

Wat iPower dus doet met hun Keyboost tool is content van jouw website kopiëren en op door hen aangeschafte domeinen plaatsen (scrapen). Om het wat geloofwaardig te maken, staat er een link naar jouw website op, maar dat is een nofollow-link. SEO-technisch levert jou dat in ieder geval niks op. Wel is de vraag of dat scrapen zo netjes is.

Is scrapen jatwerk?

Dat scrapen is ongevraagd kopiëren van auteursrechtelijk beschermd werk. Mag dat zomaar? Er zijn twee situaties waarin je zonder toestemming auteursrechtelijk beschermd werk mag gebruiken:

  1. In het geval van een citaat
  2. Als intro, waarbij doorverwezen wordt naar het oorspronkelijke werk

Gebruik als citaat

Bij een citaat is er sprake van context. Er is dus meer content, waar het citaat een ondersteunend onderdeel van is. Van een citaat kan in het geval van Keyboost volgens mij geen sprake zijn. Lees hier meer over citaatrecht.

Intro met verwijzing

Van een intro met verwijzing naar het oorspronkelijke werk kan wat mij betreft ook geen sprake zijn. Naar mijn mening hebben de websites van iPower’s Keyboost tool geen enkele toegevoegde waarde en is er geen intentie om jouw content te promoten en bezoekers door te leiden naar jou website. Mag iemand zomaar een deel van jouw blog overnemen?

Is het dan plagiaat?

Dan rest de vraag nog of iPower plagiaat pleegt door teksten over te nemen zonder toestemming. Wanneer dat het geval is, kun je als auteursrecht hebbende een schadevergoeding indienen bij iPower. Gek genoeg vindt Gregory Liénard wél dat er auteursrecht op zijn mails berust, maar dat hij niet over de schreef gaat wanneer hij jouw teksten kopieert.

Tekstschrijfster Anja Van Ginneken schreef over haar ervaringen met een e-mailwisseling die ze hierover had met Gregory Liénard.

Heb jij ervaringen met Keyboost? Worden jouw teksten ook door hen gebruikt en vind je dat plagiaat? Deel jouw mening of ervaring, dat levert altijd mooie inzichten op.

Waarom Google algoritme-updates helemaal geen probleem zijn

Heel vervelend, al die algoritme-updates van Google, vind je ook niet? Oké sorry, ik moet eerlijk zeggen dat ik ze niet vervelend vind. Die updates dienen een doel en je hoeft er beslist geen last van te hebben. Echt niet. In dit artikel leg ik je enkele basisprincipes van de algoritme-updates uit en waarom jij hier niet voor zou hoeven vrezen.

Het doel van de algoritme-updates

Het doel van de algoritme-updates is het verbeteren van de organische zoekresultaten in de zoekmachine. Google wil de beste resultaten bieden voor haar gebruikers. Hiervoor zijn complexe algoritmes ontwikkeld, die bepalen welke webpagina het beste zoekresultaten is voor een bepaalde zoek opdracht. Om de beste zoekresultaten te blijven bieden, moeten die algoritmes regelmatig geüpdatet worden. Daar zijn verschillende redenen voor.

Redenen voor de algoritme-updates

Voor de algoritme-updates zijn diverse redenen te noemen. Een aantal voor de hand liggende redenen zijn:

  • Verbeteringen van het algoritme in zijn algemeen
  • Veranderingen in de online wereld
  • Uitsluiten en voorkomen van misbruik

Verbeteringen van het algoritme in zijn algemeen

Google test alles. Oké, misschien niet alles, maar wel enorm veel. Reken er maar op dat ze dus in de gaten houden wat het klikgedrag in de zoekresultaten is. Of dat ze door middel van bijvoorbeeld panels testen of de zoekresultaten voldoen aan de verwachtingen van hun gebruikers. Om aan de verwachtingen van hun gebruikers te blijven voldoen, worden de algoritmes dus continu geüpdatet. Omdat stilstand achteruitgang is. Ook jij moet continu blijven werken aan de verbetering van jouw bedrijf, producten/diensten, website et cetera. Door de algoritme-updates blijft Google de zoekmachine en de zoekresultaten daarin dus verbeteren.

Veranderingen in de online wereld

Ik hoef jou niet te vertellen dat de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Dit heeft ook invloed op websites, waaronder bijvoorbeeld techniek en eisen van de website bezoekers. Zo is het niet meer denkbaar dat jouw website niet mobielvriendelijk is. Het aantal bezoekers aan jouw website via mobiele apparaten neemt jaarlijks met vele procenten toe. Ook dit soort ontwikkelingen moet een zoekmachine dus meenemen in de algoritme-updates.

Toename gebruik mobiel

Sinds de introductie van de smartphone neemt het gebruik van mobiele apparaten voor het gebruik van internet jaarlijks toe. Het is meer dan aannemelijk dat binnen enkele jaren 80% of meer van het website bezoek plaatsvindt vanaf een smartphone. Wanneer jouw website niet goed genoeg toegankelijk is vanaf een smartphone, is dat een tegenvaller voor de bezoeker. Dat is de reden waarom Google mobiel vriendelijkheid als werk in factor meeweegt. Dit is een van de belangrijkste wijzigingen sinds de start van Google.

Laadtijd van je website

Aansluitend op mobiel vriendelijkheid is ook laadtijd een erg belangrijke factor geworden. Je weet zelf vast wel hoe irritant het is als je lang moet wachten tot een website op je scherm verschijnt. Zeker op je mobiel wil je niet al te lang wachten. Dus heeft Google de laadtijd van de websites de laatste jaren steeds zwaarder laten meewegen in de algoritme-updates die ze hebben doorgevoerd.

Uitsluiten en voorkomen van misbruik

Met het ontstaan van de zoekmachines ontstond uiteindelijk ook het vak zoekmachine-optimalisatie. SEO’s hebben vanaf het ontstaan van dit vakgebied een best gedaan om te ontrafelen hoe de zoekmachines werken en hoe ze die dus kunnen beïnvloeden. Daaruit ontstonden technieken, waarvan een aantal niet bij droeg aan de kwaliteit van de zoekresultaten. Pagina’s die dus niet voldeden aan de verwachtingen van de bezoeker, kwamen hoog in de zoekmachine en dat kan niet de bedoeling zijn. Deze trucjes zijn wat mij betreft de ultieme reden voor algoritme-updates.

Cloaking

Hier moet je niet eens aan willen beginnen en ik verbaas mij er ook over dat er gewoon nog naar gevraagd wordt. Cloaking is het plaatsen van onzichtbare tekst op een webpagina, waarmee je dus kunt scoren op zoektermen die niet of nauwelijks te vinden zijn op je webpagina. Hiermee misleid je jouw websitebezoekers en dat

Links op linkfarms

Dat links relevant zijn voor zoekmachine-optimalisatie is geen geheim. Toen dit duidelijk werd, ontstonden er allerlei bedrijven die linkbuilding aanboden via slinkse trucs. Je kon links kopen op linkfarms en PBN’s en dat werkte als een tierelier. Maar dat sloot niet aan op het idee achter links als SEO-factor. Dus kwam Google met Penguin update om die trucs af te straffen.

Bij 2 recensies al sterren in Google: aan de slag met jouw recensies!

Heb jij nu nog geen sterren in Google?

Oké, check het gelijk even (al je het nog niet weet): googel op je bedrijfsnaam of bedrijfsactiviteit en kijk of jouw bedrijf sterren heeft in Google. Is dat nog niet het geval, dan moet je toch echt eens aan de slag om recensies te krijgen in Google. De sterren worden sinds begin februari 2017 namelijk al vertoond bij 2 recensies. Dat heeft voor- en nadelen. In dit artikel lees je de voor- en nadelen en uiteraard meer over het fenomeen sterren in Google.

UPDATE 8 februari 2017: er zijn zelfs al sterren gezien bij bedrijven met 1 Google-recensie. Meer hierover als aanvulling onderaan dit artikel.

Van 5 naar 2 recensies

Voorheen had je 5 recensies nodig om de weergave van het gemiddelde in sterren weer te geven in Google. Deze sterren kwamen van jouw recensies in Google, via Google Mijn Bedrijf. Het was even hard je best doen om op te vallen door die sterren bij jouw bedrijfsvermelding. Je liep dan wel voor op veel concurrenten, want tot op de dag van heden zijn er nog weinig bedrijven die echt aardig wat recensies kregen. Er zijn enkele uitzonderingen, waaronder supermarkten en restaurants, die als vanzelf recensies lijken te krijgen.

Geen sterren bij 2 recensies in Google

In 2015 kreeg je geen sterren bij 2 recensies in Google

Met minder recensies al sterren?

Op 4 februari 2017 kwam er op Facebook een bericht voorbij van een trotse bedrijfseigenaar die de sterren in Google zag staan. Wat mij daarbij opviel, was dat er (3) achter de recensies stond. Er waren dus maar 3 recensies gegeven, terwijl er wel sterren waren ‘uitgedeeld’. Bijzonder, want ik wist dat de sterren werden weergegeven vanaf 5 recensies. Dat was ook reden om mijn klanten altijd aan te sporen om recensies te verzamelen.

Op onderzoek uit: hoeveel recensies heb je nu nodig?

Vrijwel tegelijk met deze “ontdekking” kwam op Twitter een bericht voorbij, waarin werd verwezen naar een artikel dat hier ook over gaat. Daar werd gerept over 3 recensies, ik vond het slim om eerst goed uit te zoeken of 3 het minimum was of dat misschien 2 recensies al voldoende waren. En ja hoor, even zoeken en ik kwam ze tegen:

Local Pack voor reclamebureau apeldoorn - nu vertoning sterren bij 2 recensies of meer

Ook voor je Knowledge Panel geldt dat 2 recensies nu voldoende zijn. Niet geheel toevallig checkte ik daarvoor de vermelding van reclamebureau Vlekkeloos. in Apeldoorn. Voor wie het niet weet: Vlekkeloos. ontwierp het logo van Letterzaken en doet veel grafische vormgeving voor mij. En voor hem houd ik ook de posities in de gaten. Dus checkte ik hoe zijn Knowledge Panel er nu uitziet:

Knowledge Panel Studio Vlekkeloos - nu ook sterren

En zie daar: 5 sterren uit 2 Google-recensies. Deze wijziging van Google heeft, zoals ik al aankondigde, zo zijn voor- en nadelen. Weeg ze zelf goed af voor jouw bedrijf.

De voordelen

De voordelen laten zich niet raden:

  • Je hebt sneller sterren bij jouw bedrijf in Google, dus;
  • Je valt sneller op in de lokale zoekresultaten

Je had ze zelf kunnen bedenken. Toch? 😉

De nadelen

De nadelen vind ik toch wel wat serieuzer:

  1. Je concurrenten krijgen makkelijker sterren in Google
  2. Je moet harder je best doen om op te vallen in de lokale zoekresultaten (meer recensies, hoger gemiddelde)
  3. Statistisch gezien zegt een gemiddelde gebaseerd op enkele recensies erg weinig

Waar het voorheen niet zo vanzelfsprekend was om sterren in de Local Pack te zien, gaat het nu algemener worden. Had jij al 5 of meer recensies, dan zullen je concurrenten nu sneller ook sterren hebben. Met meer bedrijven die sterren hebben, vallen die sterren minder gauw op en ben jij dus ook minder uniek meer. Dus moet je harder je best doen, want meer recensies en een hoog gemiddelde gaan dan het verschil maken.

Bouw nu aan je voorsprong

Je kunt concluderen dat jij nu nog harder aan de slag moet om je te onderscheiden van je concurrenten. Meer recensies en een zo hoog mogelijk gemiddelde, want dat gaat de factor worden waar je potentiële klanten op gaan letten. Als (bijna) iedereen sterren heeft, maak je het verschil met het aantal recensies en met het gemiddelde. Want als jij zou moeten kiezen tussen een bedrijf met een gemiddelde van 4,2 sterren en eentje met 4,8 sterren, welk bedrijf zou jij dan kiezen?

In dit voorbeeld is het verschil zelfs nog extremer. Welke rijschool zou jij kiezen uit de 3 lokale vermeldingen in de Local Finder?

Rijscholen in de Local Finder

UPDATE: zelfs 1 recensie met sterren

Bij wat zoekwerk op Google vond ik op 8 februari 2017 zelfs een bedrijf dat met 1 recensie al de sterren meekreeg. Of dit een experiment is of definitief, is nog afwachten. Dat er wat gebeurt rondom de Google-recensies is duidelijk. Heb jij toevallig ook sterren gezien bij bedrijven met 1 recensie? Laat het weten door de bedrijfsnaam in een reactie achter te laten.

1 Google-recensie en vermelding van sterren in de zoekresultaten

Aan de slag dus!

Je ziet het, werk aan de winkel. Bouw nu aan je voorsprong. Ga aan de slag om je recensies te ontvangen. Lees de twee artikelen die ik er al over schreef en doe er je voordeel mee:

Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google

Hoe verzamel je reviews op Google?

En, hoeveel recensies heb jij al op het moment? Laat hieronder je bedrijfsnaam achter, dan houden we het in de gaten met zijn allen!

Historische wijziging in Google zoekresultaten

Je mobiele website is nu belangrijker dan ooit

Google voert een historische wijziging door in de zoekresultaten. Daar zijn er overigens al veel meer van geweest en er zullen er ook zeker nog de nodige komen. Toch is dit een wijziging die wat mij betreft een heel belangrijke is, en ook veel zegt. Heel veel zelfs. Jouw mobiele website wordt namelijk leidend voor jouw posities in de zoekresultaten.

Mobile first index

Wat we nu gaan zien is een “Mobile first index“. Niet je desktop website, maar de mobiele versie van jouw website wordt gebruikt voor jouw posities in Google. In veel gevallen zal het niet of weinig uitmaken, maar er zijn sites waarvoor dit flinke impact zal hebben.

Misverstand 1: alleen in mobiele zoekresultaten

Om gelijk het eerste misverstand maar uit de weg te ruimen: deze wijziging geldt voor de gehele index van Google. Dit betekent dat de content van je mobiele website leidend wordt voor jouw posities in alle zoekresultaten pagina’s. Niet enkel de mobiele zoekresultaten, ook de zoekresultaten op desktop.

Misverstand twee: enkel desktop website is doodsteek

Mocht je denken dat je nu een probleem hebt wanneer je geen mobiele website of responsive website hebt, dat is niet waar. Wanneer je website enkel goed werkt op desktop, kun je nog steeds prima posities halen in de zoekresultaten. Zolang je content goed en relevant is, zal Google vooral dit mee laten wegen. Heel goede content op een niet-mobielvriendelijke website kan nog altijd een positie in de top 10 verwerven.

Wat houdt deze wijziging in?

Om goed te begrijpen wat er nu gaat gebeuren, is het goed om helder te hebben wat we precies bedoelen met mobiele versie van een website. Verder is het goed om te weten wat Google nu precies gaat doen en wanneer dat dan impact gaat hebben.

Mobiele pagina dankzij responsive webdesign

Mobiele versies van websites

Er zijn verschillende vormen van mobiele versies van websites:

Aparte mobiele website

Bij een aparte mobiele website is er een speciale versie van de website gebouwd voor de mobiele weergave. Vaak wordt deze bereikt via een aparte URL. Meestal begint deze URL met m. In mijn geval zou dat m.letterzaken.nl zijn. Deze aparte mobiele website wordt dus ook vaak apart bijgehouden, wat betekent dat de inhoud kan afwijken van de desktopversie van de website.

Responsive website

Bij een responsive website is er sprake van een en dezelfde website, die zich aanpast aan het formaat van het beeldscherm. Er is dus een ontwerp, dat schaalt naar de grootte van het beeldscherm waarop de website wordt bekeken. De URL is daarbij altijd hetzelfde en dat geldt ook voor de inhoud.

Minder content op mobiel: slecht voor je vindbaarheid

Het probleem voor je vindbaarheid ontstaat wanneer je op de mobiele website andere inhoud vertoont dan op de desktopversie. Dit kan een bewuste keuze zijn, omdat je weet dat er op mobiel minder gelezen wordt. Er zijn sites die daarom op de mobiele versie namelijk minder content vertonen. Staat er op de mobiele pagina nu echter minder of andere content dan op de desktopversie, dan zal dat negatief zijn voor je vindbaarheid.

Afbeeldingen tellen ook mee

Ook afbeeldingen worden door de zoekmachines meegenomen als factor voor jouw vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen goed hebt geoptimaliseerd, draagt dit een positieve manier bij aan je vindbaarheid. Laat je die afbeeldingen in de mobiele versie echter weg, dan zal Google die ook niet meer mee kunnen wegen voor je vindbaarheid.

Zorg dus voor optimale content op je mobiele website

Het is dus zaak dat de content op je mobiele website minstens zo goed is als die op de desktopversie. Liefst zelfs beter. Als de content op je mobiele website minder goed is dan op je website, zal dat negatieve invloed hebben op je posities in Google.

Zoekresultatenpagina op zowel desktop als mobielHistorische wijziging

Waarom noem ik dit een historische wijziging? Het is in mijn optiek historisch, omdat Google zolang ze bestaan altijd de desktop websites hebben geïndexeerd. Deze dienden altijd als de versies die invloed hadden op de posities in de zoekresultaten. Nu wordt de mobiele versie leidend, waarmee ze duidelijk aangeven hoe belangrijk mobiel intussen is geworden.

Mobile first is nu echt een must

Ik pleit al jaren voor goede mobiele/mobielvriendelijke websites, en velen met mij. Dat doe je niet voor een zoekmachine, dat doe je vooral voor je bezoekers. Die moeten een prettige ervaring hebben wanneer ze jouw website bezoeken via hun mobiele telefoon. Het belang daarvan wordt nu onderstreept door deze wijziging en de “mobile first”-strategie is hiermee echt een must.

Waarom is dit zo belangrijk?

Zoals eerder gezegd zal deze wijziging voor veel websites geen of weinig verschil maken. Wanneer jouw content op mobiel hetzelfde is als op de desktopversie, is er niets aan de hand. Toch is het slim om je mobiele website eens goed door te lopen. De laadtijd van jouw mobiele website zal nu ook meer van belang zijn. En als je een aparte mobiele website hebt, moet die nu dus minstens zo goed zijn als de desktopversie van jouw website.

Is jouw website mobielvriendelijk?

Wil je zelf testen of jouw website voldoet aan de eisen die Google aan een mobielvriendelijke website stelt? Ga dan naar https://testmysite.thinkwithgoogle.com/ en voer daar je domeinnaam in. Je krijgt dan niet alleen een score wat betreft mobielvriendelijkheid, maar ook andere adviezen om de techniek van jouw website te verbeteren.

En?

Wat verwacht jij, heeft dit effect op jouw website? Laat je reactie of je vraag hieronder achter. Ik ben benieuwd naar jouw idee omtrent deze wijziging.

 

 

Is content de heilige graal voor SEO?

Soms kom je verhalen tegen die je moet ontkrachten. Zeker als er een grote kop boven staat met ‘Het geheim van SEO onthuld’. Zo’n titel wekt verwachtingen en daarom gaan mensen zo’n artikel lezen. Als de titel dan de lading niet dekt, noemen we dat clickbait. Een titel die puur geschreven is om mensen nieuwsgierig te maken en je artikel te laten lezen. En dan…

Vlag dekt de lading niet, maar da’s niet alles

Allereerst dekt de vlag de lading niet. Er wordt niks verteld dat geheim is, zoals de titel je wil doen vermoeden. Daarnaast staan er ook nog eens veel onjuiste of onvolledige beweringen in. Daar moet ik dan wel wat mee.

Het geheim van Google onthuld - veelbelovende titel

Het begint prima. Niks op aan te merken. Maar dan volgt de eerste stelling die makkelijk uit te leggen valt:

“Niemand lijkt precies te weten hoe de algoritmes van Google precies werken (…)”

Klopt. Precies om de reden die erna gegeven wordt: “Google zelf zal hier nooit volledige openheid over verschaffen, omdat misbruik dan voor de hand ligt.” Toch weten we globaal wel hoe het zit met de algoritmes van de zoekmachine. Het is niet voor niets dat er veel bedrijven en SEO-specialisten succesvol zijn in het beter vindbaar maken van hun klanten. Die doen echt niet maar wat hoor.

Goed, wat volgt er daarna?

Valsspelen en trucjes (helaas werkt het nog wel...)

Goed, het veranderen van zaken die invloed hebben, zoals de metatags, maakt SEO inderdaad niet makkelijker. Aan de andere kant, Google doet dat vanwege misbruik van deze , iets waar eerder in het artikel al aan gerefereerd werd. Als je jouw website en SEO goed op orde hebt, hebben die wijzigingen in het algoritme niet of nauwelijks invloed op jouw website.

Is het zó simpel?

Ja, zo simpel is het. Echt. Google wijzigt het algoritme om de gebruiker van de zoekmachine de beste zoekresultaten voor te schotelen. Dus zodra duidelijk wordt dat er manipulatie plaatsvindt op bepaalde vlakken, passen ze het algoritme aan om dat misbruik te voorkomen. Zolang jij dus geen gekke dingen doet, is er niks aan de hand en zul je zelfs alleen maar profijt hebben van de algoritme-updates.

Kijk, dat begrijpt de schrijver van het stuk in ieder geval wel:

3-eerst-wat-zaken-die-kloppen-en-dan-het-geheim-van-seo

Hier kom ik wel wat zaken tegen die niet volledig zijn. De “verborgen tekst” (we noemen dat cloaking) levert tegenwoordig zeker een sanctie op. Veelvuldig gebruik van keywords (of noem het woorden uit de zoekterm) echter, werkt in Nederland helaas nog prima. Uiteindelijk begrijpt de zoekmachine woorden namelijk nog steeds het best. En hoewel ze hard werken aan verbetering, is het helaas nog zo dat het zogenaamde keyword stuffing in Nederland nog prima werkt voor zoektermen met lage concurrentie.

Trucs zijn niet de manier

In de kern is het betoog juist: trucs zijn niet de manier om hoger te komen in de zoekmachine. Dat is manipulatie, misleiding. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Dan kom je hoog in de zoekresultaten met een zoekterm waar je pagina eigenlijk niet over gaat, of men komt op een pagina die vanwege die keyword stuffing niet lekker wegleest. En dan haak je af.

Nu komt het geheim

En nu komt het geheim, als je op de laatste 3 zinnen afgaat:

“Wat is dan wel het geheim van Google? Ik ga het je vertellen. Ik ga je vertellen hoe je, net als de grootste sites op het internet, duizenden bezoekers per dag kunt bereiken.”

Dus: wait for it…

4-wait-for-it-en-dan

Is dat het echt? Enkel goede content?

Wacht even. Content maken die de mensen graag willen lezen. Is dat alles? Echt? Eh… NEE. Sorry, maar dit klopt niet. He-le-maal niet.

Allereerst is een technisch goede site van belang. Als je website enorm traag is, gaat je dat niet helpen. Bezoekers haken af als je website er te lang over doet om te laden. En dat weet de zoekmachine, waardoor dit meeweegt. Alles voor de websitebezoeker.

Verder wil het oog ook wat. Je content kan nog zó goed zijn, als het op een afzichtelijke website staat met allemaal afleidende elementen of een totaal verkeerde kleurstelling, haakt je bezoeker ook af. Ook dat weet Google en ook dat weegt Google mee.

En dan zijn er nog de backlinks. Die spelen ook een erg belangrijke rol in SEO. En ja, met goede content krijg je die backlinks. Maar ook de voorgaande punten komen daarbij weer om de hoek kijken. Niemand linkt naar een website die traag of afzichtelijk is. Dus:

Er komt meer bij kijken dan enkel goede content

Goede content is belangrijk, dat zonder meer. Alle informatie is te vinden op internet, dus als je zelf iets schrijft, is het belangrijk dat het goede content is. Liefst de beste content over het onderwerp waarover je schrijft. Maar met enkel goede content ben je er dus niet. Dat heb je hierboven kunnen lezen.

De aap uit de mouw

Lees je dan de laatste alinea, dan volgt een aardige conclusie met wat dooddoeners. En een aap. Er komt een aap uit de mouw. Een behoorlijke ook. Want aan het eind wordt er nog even melding gemaakt van de mogelijkheid om even kennis te maken:

“Kom eens langs voor een goed gesprek en we vertellen je er alles over.”

Is het artikel nu eigenlijk gewoon een verkooppraatje?

5-wacht-het-is-een-verkooppraatje

Jammer van de halve waarheden

Verkooppraatje of niet, ik vind het jammer van de halve waarheden in het artikel. En vooral ook dat er stelling beweerd wordt dat (alleen) goede content de sleutel tot succes is. Als je dat doet, onderbouw het. Laat zien waarop je die stelling baseert. Je bent van mij gewend dat ik dat doe. Ik onderzoek zelf, of ik link naar artikelen waar ik mijn informatie vandaan haal.

Schrijf ter lering en vermaak…

Mijn conclusie: schrijf voor je lezer. Dat is ergens ook de strekking van het blog. Maar doe het alsjeblieft niet zo. Geef je lezer echt waardevolle informatie en geen halve waarheden of niet onderbouwde stellingen. Doe onderzoek. En ach, een keertje lachen mag ook. Dus schrijf ter lering en vermaak. Zo help je je lezer. De ene keer aan kennis waar hij wat aan heeft, de andere keer door hem aan het lachen te maken.

Waar schrijf jij over? En hoe doe jij dat? Plaats je blog hieronder en discussieer mee.