5 redenen waarom je nu moet beginnen met bloggen

De vraag die mij regelmatig gesteld wordt is: moet ik dan echt gaan bloggen Nathan? Het antwoord is niet voor iedereen hetzelfde, maar over geheel gezien is het antwoord voor de meesten: jazeker, en wel hierom:

 

1. Door te bloggen bouw je autoriteit op5 redenen om nu te starten met bloggen

Ik geloof er zelf echt heilig in dat je door te bloggen laat zien waar je kennis en je passie liggen. Oftewel: je laat aan de lezers/bezoekers zien waarom jij degene bent voor wie ze moeten kiezen als het om jouw vakgebied gaat. En ik kan het weten, ik merk het zelf. Sinds ik begin 2014 echt actief ben gaan bloggen, merk ik dat de belangstelling voor mijn diensten beduidend is toegenomen. Het aantal aanvragen dat spontaan binnenkomt mijn mailbox of via de telefoon is enorm gestegen. Bloggen om je expertise te tonen en zo autoriteit op te bouwen is dus absoluut een belangrijke reden.

Maar geef ik dan niet al mijn kennis weg?

Begrijpelijke vraag, maar ten eerste bepaal je zelf wat je allemaal wel en niet vertelt. En je hoeft echt niet alles weg te geven. Ten tweede is de kennis die jij op jouw vakgebied hebt vaak zodanig veel, dat de bezoeker van je website bij lange na niet alles kan opslaan waar jij allemaal over blogt. Uiteindelijk zullen de meesten dus toch bij jou terechtkomen omdat ze het echt niet zelf kunnen. Bedenk daarnaast ook dat op het internet inmiddels zoveel te vinden is, dat je er dan maar beter voor kunt zorgen dat jij alle relevante informatie voor ze hebt verzameld, dan weten ze dat ze alles bij jou kunnen vinden. Jij wordt het baken op jouw vakgebied voor ze, jij wordt de autoriteit waar ze altijd naartoe zullen komen.

2. Je wordt zelfs nog beter in je vak

Door te bloggen, zeker door jezelf ertoe aan te zetten met vaste regelmaat een nieuw blog te publiceren, dwing je jezelf ook om te blijven onderzoeken en bij te blijven op jouw vakgebied. Hiervoor zijn twee redenen:

  1. Je moet continu nadenken over nieuwe onderwerpen voor je blogs
  2. Je moet stellingen in je blogs onderbouwen en daar dus links naartoe vinden

Dat eerste geldt waarschijnlijk niet voor iedereen, sommige mensen zijn zo creatief en zitten zo vol ideeën dat ze met gemak iedere week een blog kunnen schrijven. Niettemin zal het voor velen belangrijk zijn om bij te blijven op hun vakgebied en zo inspiratie op te doen voor nieuwe blogs.

Punt 2 is zeker relevant, tenzij je echt een absolute autoriteit op je vakgebied bent, of zelf onderzoek doet en daarover publiceert. In alle andere gevallen is het bijzonder aan te raden om altijd te zoeken naar onderbouwing voor je beweringen, liefst verwijzend naar externe websites waarop meer informatie te vinden is. Tijdens je zoektochten lees je weer een en ander over je vakgebied en wie weet publiceer je daar ook weer over. Zo dwing je jezelf eigenlijk om nog meer kennis op te doen. En daar is niks mis mee.

 

Blog - het vergroot je vindbaarheid!

3. Je vergroot het vertrouwen in jouw persoon of bedrijf

Dit punt heeft eigenlijk alles te maken met de eerste twee punten. Door de autoriteit die je opbouwt en jouw kennis die je weer vergroot door te bloggen, bouw je aan het vertrouwen in jou of je bedrijf. En laten we eerlijk zijn: als je moet kiezen aan wie jij je geld uitgeeft, doe je dat dan aan iemand die je vertrouwt, iemand die je een beetje vertrouwt of iemand die je niet vertrouwt? Lijkt me een duidelijke zaak toch?

4. Bloggen vergroot je vindbaarheid

De insteek voor je blog moet beslist niet zijn om gevonden te worden in Google. Maar wanneer je kwalitatief hoogwaardige artikelen schrijft, met de juiste informatie voor jouw doelgroep, is de kans bijzonder groot dat je uiteindelijk door je doelgroep gevonden wordt. Dit heeft weer twee belangrijke redenen:

  1. Je plaatst relevante content voor je doelgroep en die relevante content waardeert Google net zozeer als je doelgroep dat doet
  2. De Googlebot gaat een patroon herkennen wanneer je echt met vaste regelmaat blogt en zal met diezelfde regelmaat je website bezoeken om te zien of er nog wat gewijzigd is

Diverse artikelen van mij prijken hoog in de zoekresultaten van Google met relevante zoektermen. Mij gebeurt het dan ook regelmatig dat iemand contact met mij opneemt omdat deze mij gevonden heeft op een van mijn artikelen.

5. Het levert je omzet op

Waar ik de vorige alinea mee eindigde, toont aan aan dat je omzet haalt uit het feit dat je blogt. Dit is een natuurlijk effect van de punten die eerder werden genoemd. Samenvattend:

  • Bloggen vergroot je status als autoriteit op jouw vakgebied (mits je blogt over je vakgebied uiteraard)
  • Bloggen vergroot je kennisniveau, onder andere door onderzoek dat je doet om je stellingen te onderbouwen
  • Bloggen vergroot je vindbaarheid, door verse artikelen en veel informatie op je website
  • Uiteindelijk leveren deze drie factoren samen klanten op, en dus omzet

En weet je zelf even niet hoe? Volg dan deze 11 schrijftips voor je blog van blogexpert Bastiaan Vercouteren.

Zoek jij nu nog een smoes om niet te bloggen?

Eerlijk: ben je overtuigd? Dan heb ik over twee weken een goede tip hoe je efficiënt kunt bloggen. Ben je niet overtuigd? Waarom niet? Laat hieronder weten of je al blogt, dit nu gaat doen of waarom je het echt niet ziet zitten. Ik ben benieuwd!

13 antwoorden
  1. Patricia | BlogQueen
    Patricia | BlogQueen zegt:

    Natuurlijk blog ik; al jarenlang zelfs. Wat ook nog een voordeel is: door te bloggen, heb je ook meteen weer materiaal om via social media te delen. En wie zich zorgen maakt over gebrek aan inspiratie die kan altijd een kijkje nemen op mijn site. Ik vier mijn jubileum (10 jaar ondernemer) met iedere dag één (of zelfs meer) blog tips. 365dagenbloggen is mijn challenge 🙂

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooie aanvulling Patricia: inderdaad zorgt het voor content voor sociale media. En gefeliciteerd met je jubileum!

      Beantwoorden
  2. Esther Molenaar
    Esther Molenaar zegt:

    Ik ben overtuigd! Ha ha, maar dat was ik al.

    Je hebt 5 heel belangrijke punten genoemd Nathan.

    Je bouwt niet alleen het vertrouwen op in jouw bedrijf, maar ook in jou als persoon.

    Zaken doen gaat om vertrouwen en als je dat vertrouwen al kunt vormgeven en neerzetten, voordat je met een prospect hebt gesproken, dan kan het niet meer stuk.

    Je zegt dat je niet al je kennis weggeeft. Ik heb besloten dat wel te doen. Alles wat ik weet over bloggen geef ik weg.

    Het is best eng. Maar ik realiseer me ook dat er anderen zijn die weten wat ik weet, dus hoe profileer ik mij? Door AL mijn kennis weg te geven.

    Ik blijf in ieder geval lekker door bloggen.

    Esther
    auteur van Bloggen doe je zo!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Esther. Ik ben zelf ook niet bang om mijn kennis te delen, ik wil vooral aangeven dat je ervoor kunt kiezen om een deel van je kennis in blogvorm te delen. In mijn geval zijn er zaken die zich moeilijk in 1 enkel blog laten gieten, waarbij ik er dan voor kies om dit te verdelen over meerdere artikelen. Niettemin begrijp ik dat er sommigen zijn die liever niet alles weggeven, en dat hoeft dus ook niet. Zolang je in je blogs maar wel laat zien wát je zoal weet.

      Beantwoorden
  3. Jake van der Wiel
    Jake van der Wiel zegt:

    Bedankt voor het stuk, van dit soort blogs leer ik de laatste paar weken erg veel. Het liefst zou ik ook een blog beginnen, eigenlijk alleen omdat ik zo beter word in seo en door die regelmaat mijn leerproces structureer. In autoriteit of vertrouwen ben ik nog niet zo geïnteresseerd, omdat ik mijzelf absoluut nog geen autoriteit vind. Misschien kan ik zoiets opzetten: dtg-nl/kennis/kennisartikelen/websites/seo-wat-is-het-en-hoe-zet-ik-het-slim-in-als-ondernemer.aspx . Dan ga ik gewoon in op de echte basis en dan bouw ik het uit naarmate ik meer weet. Denken jullie dat hier interesse voor is?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hallo Jake,
      Volgens mij is het wel duidelijk wat er in het artikel staat. En zoals je zelf aangeeft, leer je juist ook door je kennis te delen via blogs. Daarmee word je in het gunstigste geval een autoriteit en verbeter je de vindbaarheid van je website. Doe vooral wat jou zelf ligt, je wordt beter naar mate je meer blogt. Mijn eerste blogs heb ik inmiddels verwijderd, omdat deze niet meer relevant zijn en niet meer passen binnen mijn visie. Zo werkt het ook, juist door van start te gaan, word je beter en kun je uiteindelijk kritisch kijken naar je eerste blogs. Grote kans dat je daar dan over besluit dat ze weg kunnen 🙂

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.