Google SERP snippet preview tool

Check de lengte van je meta-omschrijving en je SEO-titel met de gratis SERP snippet preview tool. Lees ook de tips onder de tool zelf.

Voorbeeldweergave in Google

Google Snippet Titel heeft een 540px limiet op desktop
letterzaken.nl/serp-snippet-preview-tool/
De limiet voor de meta-omschrijving is ~920 pixels op desktop en ~680px voor mobiel. Voor Bing en Yahoo is de limiet ~980px.

Uitleg over de SERP snippet preview tool

Met deze tool check je of de paginatitel (of SEO-titel) en de meta-omschrijving voor jouw webpagina de juiste lengte hebben. Zijn ze te lang, dan breekt Google ze namelijk af en kan de Google gebruiker niet jouw complete paginatitel of meta-omschrijving lezen.

Waarom deze tool en niet een SEO-plugin?

Heb je een SEO-plugin in jouw website, dan is de kans groot dat je daar je SEO-titel en meta description ook kan invoeren. En dat daarbij ook de lengte meegenomen wordt. Maar:

  • Sommige plugins gaan uit van 600 pixels, terwijl Google 580 pixels in de desktop zoekresultaten weergeeft
  • Andere plugins gaan uit van een aantal leestekens, wat ook kan leiden tot te lange titels of meta-omschrijvingen

Het doel van deze SERP snippet preview tool is om te voorkomen dat jouw paginatitels en meta-omschrijvingen te lang worden. 

Bij de meeste SEO-plugins loop je het risico dat ze te lang worden en daardoor worden afgebroken in de zoekresultaten. En dat is toch niet aantrekkelijk voor jouw potentiële bezoekers?

Je ziet dat bij deze rijschool zowel de titel als de meta-omschrijving te lang is en wordt afgebroken. Dat wil je toch ook voorkomen? Daarvoor is er de SERP snippet preview tool.

Wat is een SERP snippet?

Ai. Allemaal lastige woorden. Snap ik. Voor de online marketeers is het gesneden koek, voor wie dat niet zo is leg ik de termen graag even uit. Plus natuurlijk wat je aan deze tool hebt.

De SERP snippet is de voorvertoning van jouw webpagina in de zoekresultaten (SERP). De zoekmachines geven in basis 3 onderdelen weer:

  1. Paginatitel (of SEO-titel): de blauwe tekst die moet vertellen waar de pagina over gaat
  2. De URL: de groene tekstlink, tegenwoordig soms ook kort als kruimelpad weergegeven
  3. De meta-omschrijving of meta-description: een samenvatting van de inhoud van de pagina

Samen zijn dit de basis snippets in de zoekresultaten, waarmee je de lezer wilt overtuigen naar jouw webpagina door te klikken. Naast deze basis snippets vertoont Google soms extra snippets, zoals sitelinks en gemiddelde van jouw beoordelingen. Die laatste maak je mogelijk met gestructureerde data.

Waarom staat niet alles erin dan?

Als je ook andere snippets kunt krijgen, waarom staan die hier niet in, vraag je je af? Ten eerste omdat die extra snippets niet gegarandeerd zijn. Ten tweede omdat de weergave van de paginatitel en de meta-omschrijving de basis zijn en we nooit zeker weten wat Google weer verwijdert of toevoegt. Deze 3 staan al sinds jaar en dag altijd in de organische zoekresultaten.

Hulp bij je paginatitel en meta description

In deze preview tool zie je of de lengte van je paginatitel en meta-omschrijving (de ‘meta description tag’) de maximale lengte niet overschrijden. Meer informatie over en hulp bij het schrijven van je titel en meta description vind je in deze artikelen:

Nederlandstalige snippet preview tool

Eerlijk is eerlijk, ik ben niet de eerste met zo’n snippet preview tool. Wat ik wel miste was eentje die zowel Nederlandstalig was als accuraat. Er zijn enkele Engelstalige, zoals op Spotibo en Portent, waarbij de laatste achteraf gezien niet accuraat is. Die gaat uit van 600 pixels voor de titel, wat op desktop te lang is, en 320 leestekens voor de meta description. Google geeft zelden een meta-omschrijving van 320 leestekens weer.

Dus heb ik er zelf een laten ontwikkelen die aan al mijn eisen voldeed. Enkele Nederlandse tools die er achteraf ook al bleken te zijn, voldeden namelijk ook niet ;-)