Mangools review: een betaalbare SEO-suite

Wanneer we het over SEO-tools hebben komen grote SEO-suites als Ahrefs, Semrush en Moz al gauw ter sprake. Maar wat als je zelfstandig ondernemer bent, of een bedrijf hebt waarbij je geen (online) marketeer in dienst hebt die op zijn minst wekelijks in SEO-tools duikt? Dan is 100 dollar of meer per maand best kostbaar. En daar komt Mangools kijken met hun set aan tools. Mangools is een betaalbaar alternatief voor de grote SEO-pakketten. Ontdek wat er allemaal in zit en wat je eraan hebt.

Wat zit er allemaal in Mangools tools?

Iedere SEO-suite heeft een eigen set aan tools, die bij de grote SEO-suites natuurlijk uitgebreider is dan bij goedkopere alternatieven. Bij Mangools krijg je een aantal SEO-tools die de basis zijn voor je SEO-werkzaamheden:

  • KWFinder
  • LinkMiner
  • SiteProfiler
  • SERPChecker
  • SERPWatcher

Ik review alle tools individueel voor je en geef ze een score met een aantal sterren.

Je kan deze tools gratis gebruiken, maar dan loop je wel tegen wat beperkingen aan. Wil je echt lekker kunnen doorwerken met de tools van Mangools, dan is een betaald abonnement wel zo handig. Al is het maar eenmalig een maandje, je kan je abonnement gewoon aan en uit zetten.

Met een gratis account kan je:

  • 5 zoektermen onderzoeken per 24 uur, met 15 zoektermsuggesties;
  • 15 zoektermen importeren;
  • 5 zoektermen van je concurrenten opvragen

Wat kost Mangools?

Mangools heeft drie pakketten die je zowel per maand als per jaar kan betalen. Betaal je jaarlijks, dan scheelt je dat zo’n 35%. Je bespaart daarmee ongeveer 4 maanden aan abonnementsgelden.

Op het moment van schrijven (november 2023) zijn de tarieven als volgt:

Pakket

Mangools Entry

Mangools Basic

Mangools Premium

Mangools Agency

Per maand

29,00

49,00

69,00

129,00

Per jaar

238,80 (19,90 /m)

358,80 (29,90 /m)

538,80 (44,90 /m)

1078,80 (89,90 /m)

Ter vergelijking: bij Moz betaal je voor het goedkoopste pakket $ 79 per maand als je jaarlijks betaalt, bij Semrush $ 108,33, en bij Ahrefs € 74 (Ahrefs is de enige die prijzen in euro’s toont).

Met Mangools heb je dus een heel betaalbaar pakket aan SEO-tools (een ‘SEO-suite’) te pakken. Wel een pakket met minder uitgebreide mogelijkheden dan de duurdere tools, maar veel van die andere opties heb je misschien wel niet nodig. Eigenlijk is het pakket van Mangools misschien nog wel het best te vergelijken met Ubersuggest, dat qua uiterlijk ook heel erg op Mangools lijkt. Zover ik Ubersuggest ken is het qua functionaliteit wel wat beperkter, dus heb je eerder iets aan Mangools dan aan Ubersuggest.

Ontdek hieronder welke tools er in Mangools zitten en hoe goed ze zijn. Of bekijk direct alle pakketten en prijzen van Mangools*

Op de tarievenpagina wordt Mangools Entry* niet vermeld. Die optie krijg je wel te zien als je (vanuit een gratis account) een abonnement kiest.

KWFinder voor zoektermenonderzoek

KWFinder was de eerste tool van Mangools, die ze later hebben aangevuld met de andere tools. De naam zegt het al wel, met KWFinder doe je zoektermenonderzoek. Over deze tool schreef ik al in ‘Mangools KWFinder: alle voor- en nadelen + tips‘.

De samenvatting: prima tool voor basis zoektermenonderzoek, jammer dat de zoekvolumes uit Googles Zoekwoordplanner komen.

Oordeel: ⭐⭐⭐1/2

LinkMiner voor backlinkanalyse

Backlinkanalyse doe je voor je eigen website, of de website van een concurrent, wanneer je bijvoorbeeld op basis van hun backlinkprofiel je eigen links wilt versterken. Linkminer haalt de data zo te zien uit Majestic. Het aantal links dat Linkminer toont is vrijwel hetzelfde als die in Majestic. Daarnaast laat LinkMiner ook Citation Flow en Trust Flow zien, wat scores zijn uit Majestic.

Backlinkanalyse met verschillende data

Wanneer je een backlinkanalyse doet in LinkMiner , krijg je verschillende data te zien. Allereerst het overzicht dat je rechts bovenin ziet:

  • Citation Flow;
  • Trust Flow;
  • Verwijzende IP-adressen;
  • Verwijzende domeinen;
  • Actieve backlinks.

Een mooi snel overzicht van de scores van de website die je analyseert. Let wel goed op wat je bij het invoeren van de website kiest. Als je een www-website hebt en die invoert, zal LinkMiner je geen backlinks geven die het domein als geheel krijgt. Je krijgt dus alleen de links naar de www-versie van je website te zien. Hetzelfde geldt als je de URL met https invoert en er links liggen naar de http-versie. Die krijg je dan dus niet te zien.

Dan de links en hun data:

  • Citation Flow (CF);
  • Trust Flow (TF);
  • External Links (EL): het aantal uitgaande links op de URL;
  • Facebook Shares (FB): heeft geen invloed op SEO ????‍♂️;
  • Website Popularity Rank (WPR): een populariteitsscore op basis van bezoekers;
  • Slug van de link (HREF): naar welke specifieke pagina de link verwijst;

En dan wil je natuurlijk weten hoe goed de data zijn die je dan krijgt. Majestic staat sowieso goed aangeschreven als het gaat om hun backlinkdatabase. De cijfers wijken de ene keer wat meer af van de data die ik uit Ahrefs haal, en een andere keer verschillen ze nauwelijks. Dit toont wat mij betreft aan waarom het goed is om meerdere tools te gebruiken. Als je de backlinks uit twee tools kan samenvoegen, krijg je een behoorlijk compleet beeld.

Mijn beoordeling van LinkMiner

Op basis van mijn ervaringen met Ahrefs en de verwachtingen die ik heb bij een goedkopere tool, kan ik zeggen dat LinkMiner niet teleurstelt. Een prima tool voor backlinkanalyse, die weinig onderdoet voor Ahrefs.

Foutje, bedankt!

Wat ik tijdens werken met LinkMiner wel ontdekte, is dat URL’s die op noindex staan wel worden vertoond als pagina’s waar links vandaan komen. SEO-technisch is dat niet nuttig, omdat een backlink op een pagina die niet door Google geïndexeerd is, ook niet meetelt als link voor Google. Pagina’s die op noindex staan zouden daarom niet mogen worden meegeteld voor je backlinkprofiel.

Dat leidt mede tot een score van 4 sterren voor LinkMiner.

Oordeel: ⭐⭐⭐⭐

SiteProfiler een globaal SEO-profiel

SiteProfiler geeft je een globaal beeld van het SEO-profiel van een website. Je krijgt er deels dezelfde data te zien als in LinkMiner, namelijk de belangrijkste backlinkdata, waaronder het aantal verwijzende IP-adressen, de Citation Flow en Trust Flow. Daarnaast geeft SiteProfiler je:

  • Domain Authority: de Moz-score voor domeinautoriteit;
  • Page Authority: de paginascore van Moz;
  • Website Popularity Rank met grafiek;
  • Facebook shares;
  • Backlinkgrafieken;
  • Top content: je best scorende pagina’s op basis van links;
  • Competitors: je belangrijkste concurrenten.

Bij veel websites krijg je geen concurrenten te zien. Daarvoor moet je kennelijk wel een behoorlijke website hebben, en dan nog gaat het wat mij betreft mis. Bekijk de concurrenten voor Funda maar eens, volgens SiteProfiler:

Wel erg globaal

Wat mij betreft geeft SiteProfiler wel een erg globaal beeld, en slaan ze de plank mis met de concurrenten. In ieder geval voor grote Nederlandse sites. En voor veel kleine(re) Nederlandse websites weten ze al helemaal geen concurrenten te vinden. Eigenlijk is SiteProfiler vooral geschikt als voorportaal voor andere Mangools-tools, waar je ook naar kan doorklikken vanuit bepaalde resultaten.

Klik op de drie bolletjes boven elkaar wanneer je ze ziet, en je kan bijvoorbeeld via KWFinder zoektermenonderzoek doen of de SERP (zoekresultatenpagina) analyseren in SERPChecker.

Rechts bovenaan drie bolletjes boven elkaar met daaronder een blok dat geopend wordt wanneer je op de bolletjes in SiteProfiler klikt. Daarin zie je een icoontje in de vorm van een roodkleurig ei met daarnaast "Find related keywords" en daaronder eenzelfde icoontje, maar dan in het geel met "Analyze SERP" ernaast.

Wat ik in SiteProfiler mis is het aantal zoektermen waar een website of URL op rankt, wat je in het dashboard van bijvoorbeeld Ahrefs direct te zien krijgt. Die kan je wel uit Mangools’ tools halen, maar daarvoor moet je dan zelf naar KWFinder en de domeinnaam invoeren.

Mijn beoordeling van SiteProfiler

SiteProfiler valt me tegen, zeker als je Nederlandse sites wilt kunnen analyseren. Je hebt al snel te weinig data, zoals voor de ‘Website Popularity Rank’, die voor de 1 miljoen populairste websites ter wereld zou opgaan. Daar val je als Nederlandstalige website al snel buiten. En de ‘Competitors’ die SiteProfiler weergeeft zijn eigenlijk helemaal geen echte concurrenten. Bij grote internationale websites zal dit anders zijn, maar als kleine speler krijg je dus niet echt heel interessante data.

Oordeel: ⭐⭐

SERPChecker: analyseer de zoekresultatenpagina

Met SERPChecker analyseer je de zoekresultatenpagina’s voor zoektermen waar je al dan niet op wilt ranken. Zo kan je bepalen hoeveel kans je maakt om in de top 10 te komen voor een zoekterm, en overwegen of je voor die zoekterm gaat of niet.

Locatie en apparaat kiezen, en meer

Wanneer je de zoekresultatenpagina voor een bepaalde zoekterm wilt zien, kan je kiezen voor de locatie (waarbij je zelfs provincie of plaatsnaam kan selecteren), en het apparaat: desktop of mobiel. En de verschillende data die worden weergegeven (‘Metrics’ in Mangools) kan je zelf ook nog instellen onder ‘Metrics settings’.

Verschillende metrics in het overzicht

In het overzicht in SERPChecker komen eerdere scores (bij SEO-tools worden deze scores ook wel ‘metrics’ genoemd) uit LinkMiner en SiteProfiler weer terug:

  • DA & PA
  • CF & TF
  • FB shares
  • WPR
  • Aantal links, verwijzende domeinen (RD) en IP-adressen (RI)

Een nieuwe score die je krijgt is ‘LPS’: Link Profile Strength. Deze eigen metric van Mangools wordt gek genoeg niet gebruikt in SiteProfiler, waar die prima zou passen. En in ‘Metrics settings’ kan je die dan weer niet kiezen. Daar staan vooral de metrics van Majestic en Moz in.

Snel overzicht van de concurrentie

Wat Mangools wat mij betreft goed doet in SERPChecker, is dat je direct een vrij duidelijk inzicht krijgt in het concurrentieveld dankzij het arceren van de cellen met de metrics. Het werkt met een soort verkeerslichtprincipe met rood, oranje en groen. Bij groen is de concurrentie laag en maak je een goede kans om de concurrent op dat punt te verslaan, bij rood is je kans dus klein.

En Mangools maakt in SERPChecker ook verschil tussen lichtgroen en donkergroen.

Overzicht van URL's in Mangools SERPChecker, in dit geval posities 31 tot en met 36 in de zoekresultaten. Naast de URL's staan allerlei scores die met kleuren aangeven hoe sterk de concurrentie is.

Je ziet onderaan ook nog de mogelijkheid om een URL in te voeren, zodat je die kan vergelijken met de huidige zoekresultaten voor de gekozen zoekterm. Als je een bestaande webpagina hebt voor een zoekterm, kan je die dus langs de meetlat van de concurrentie leggen.

Momentopname en zelf SERP updaten

Wil je de zoekresultatenpagina in het echie zien, dan is er het tabblad ‘Snapshot’, die je de meest recente momentopname van de zoekresultaten laat zien. Die kan je als afbeelding opslaan

Rechts boven de resultaten van SERPChecker zie je staan wanneer de SERP het laatst geüpdatet is. Wil je het meest actuele zoekresultaat zien, dan klik je op ‘Refetch SERP’ en krijg je de meest actuele zoekresultatenpagina.

CSV-export op maat

Je kan de resultaten exporteren als CSV, en daarbij zelfs kiezen welke data je allemaal wilt. Wel even omzetten via ‘Tekst naar kolommen’, waarbij de komma het (zover ik kan zien) enige scheidingsteken is. Helaas komen de handige kleurtjes niet mee, daar moet je zelf even werk van maken.

Verrassend uitgebreide en flexibele tool

SERPChecker is een prima, handige tool die ik zelf eigenlijk vaker zou moeten gebruiken dan ik tot nu toe doe. De tool is verrassend uitgebreid en flexibel. Sterker nog: het lijkt een prima alternatief voor SEO Browse, dat ik ook gebruik, en waarvan het abonnement bij € 39,95 per maand begint. Dan heb je dus voor een tientje per maand meer nog een flink aantal andere tools tot je beschikking als je Mangools kiest.

Het voordeel van SERPChecker is ook nog eens dat je bepaalde SEO-metrics naast de zoekresultaten te zien krijgt, en die ook nog eens zelf in- of uit te schakelen zijn.

Oordeel: ⭐⭐⭐⭐

SERPWatcher: track je rankings

Als je serieus met je vindbaarheid bezig bent, wil je jouw vorderingen natuurlijk ook bijhouden. Om te zien hoe je het doet op de door jou gekozen zoektermen, gebruik je meestal een zogenaamde rank tracker. SERPWatcher is de rank tracking-tool van Mangools, waarmee je respectievelijk 200 (Lite), 700 (Premium) of 1500 (Agency) zoektermen per dag kan monitoren.

Landelijk, lokaal, desktop of mobiel tracken

Zoals een beetje goede rank tracker betaamt, heb je de keuze om je geselecteerde zoektermen te tracken op:

  • Locatie: zowel land als gemeente (municipality) of stad (city);
  • Apparaat: desktop of mobiel
  • Local pack-vertoningen

Als je een Google Bedrijfsprofiel hebt, kan dat worden vertoond in de Local Pack bij bepaalde (lokale) zoektermen. In SERPWatcher heet dat trouwens de ‘Map Pack’, afgekort MP.

Iedere variant is 1 keyword

Als je nu zowel de desktop- als mobiele resultaten wilt volgen voor een zoekterm, dan geldt iedere variant als 1 ‘keyword’. Dus 10 zoektermen die je dan op zowel mobiel als desktop trackt, betekent dat je 20 keywords verbruikt in SERPWatcher. Je zoektermen klonen van de desktopversie naar mobiel is in 1 klik gebeurd, dat is dan wel weer handig. Daarna kan je ook nog wijzigingen aanbrengen in de zoektermen bij een van beide.

Lokale tracking is omslachtig

Wat ik wel jammer vind is dat je het tracken van zoektermen op een andere locatie weer een nieuw tracking-project moet aanmaken. Dus stel je trackt je zoektermen nationaal, alleen voor Nederland, en wilt dan ook bepaalde zoektermen op lokaal niveau tracken, dan moet je daar een nieuw project voor aanmaken. Het zou wel handiger zijn als je specifieke locaties zou kunnen toevoegen aan geselecteerde zoektermen.

Als je als dienstverlener je zoektermen in meerdere plaatsnamen wilt tracken, moet je dus per plaatsnaam een nieuw project aanmaken. Daar wordt het niet bepaald overzichtelijker van.

De metrics in SERPWatcher

Ook in SERPWatcher zie je natuurlijk metrics terugkomen. En wel de volgende:

  • Rank: de positie in Google;
  • Change: de wijziging in posities tussen de eerste en de laatste datum van de gekozen periode;
  • Avg.: de gemiddelde positie voor deze zoekterm in de gekozen periode;
  • Best: de hoogste positie voor deze zoekterm in de gekozen periode;
  • Search: het gemiddelde zoekvolume over de afgelopen 12 maanden;
  • EV (Estimated Visitors): het gemiddeld aantal bezoekers per maand.

Lijkt me redelijk duidelijk allemaal. Toch even een belangrijke kanttekening: het zoekvolume (‘Search’) komt net als bij KWFinder uit Googles Zoekwoordplanner, en daar is wel het nodige op aan te merken. Door die nogal problematische zoekvolumes krijg je ook gemakkelijk verkeerde schattingen van het aantal bezoekers.

Hoe nauwkeurig zijn de posities?

En dan de belangrijkste vraag wanneer je een ranktrackingtool wilt gebruiken: hoe nauwkeurig zijn de posities die je te zien krijgt? Vooropgesteld: omdat zoekresultaten dynamisch zijn en dus nooit per se hetzelfde, is 100% nauwkeurigheid onmogelijk. Zelf vind ik dat ProRankTracker het heel goed doet en de resultaten van SERPWatcher komen daar heel dichtbij in de buurt. Prima resultaten dus.

Al met al is SERPWatcher een prima ranktrackingtool, al is het wat onhandig dat je er voor verschillende locaties wel verschillende projecten moet aanmaken. Aan de andere kant: qua prijs-kwaliteitverhouding zit je wel geramd, er is zover ik weet geen ranktrackingtool met een abonnement voor minder dan vijf tientjes per maand.

Oordeel: ⭐⭐⭐1/2

Vier prima tools, één iets mindere

Mangools biedt dus toegang tot vier prima tools, die in het goedkoopste abonnement ongeveer hetzelfde of zelfs minder kosten dan individuele vergelijkbare tools per stuk kosten. Kortom, je hebt vier voor de prijs van één. En dan is het helemaal niet erg dat SiteProfiler (nog) niet zo heel goed is.

Als je weet op welke punten Mangools minder sterk is, of dat die minder sterke punten voor jou niet zo relevant zijn, heb je een prima set aan SEO-tools voor een heel nette prijs.

Ik heb mijn best gedaan om de tools van Mangools zo gedetailleerd mogelijk, en toch ook zo beknopt mogelijk voor je toe te lichten. Heb je nog vragen, opmerkingen, aanvullingen, kritische noten? Laat ze hieronder achter in de reacties. Ik reageer sowieso op je eerste reactie, en sta altijd open voor vragen en feedback.

* In dit artikel staan affiliate-links. Ik krijg een kleine vergoeding wanneer je iets via zo’n link aanschaft, terwijl dat jou niks extra kost. Zo krijg ik wat terug voor de uren die ik in mijn artikelen steek. En: ik gebruik alleen affiliate-links voor tools, producten en diensten die ik zelf gebruik of gebruikt heb en waar ik echt achter sta.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.