Hoe doe je zoektermenonderzoek met Ahrefs Keywords Explorer?

Er zijn legio tools waarmee je zoektermenonderzoek kunt doen. Uiteindelijk kies je er eentje die voor jou het beste werkt. Voor mij is dat Ahrefs Keywords Explorer. Waarom? Dat ontdek je in deze handleiding voor zoektermenonderzoek met de Keywords Explorer. Ik leg je uit hoe je deze tool inzet en wat je zoal met de data die je krijgt kunt doen. En waarom die data zo goed en waardevol zijn. En omdat het handig is: ook met video’s.

Ahrefs Keywords Explorer: mijn favoriete tool

Als je mij kent, zal het geen geheim zijn dat ik Ahrefs [aff.] een superfijne tool vind. Vooropgesteld: het feit dat ik affiliate ben heeft alles te maken met mijn enthousiasme over de tool. Omdat ik Ahrefs al regelmatig noemde in mijn blogs én omdat ik Nederlandstalige handleidingen per onderdeel wilde maken, heb ik de affiliate aangevraagd. Ik steek veel tijd en moeite in deze handleidingen en je mag zelf ook gerust kiezen voor een proefperiode of abonnement zonder vergoeding voor mij.

In mijn handleiding voor zoektermenonderzoek staan diverse andere tools die je kunt gebruiken voor zoektermenonderzoek, van gratis tools tot diverse betaalde tools. Hierbij mag je zelf bepalen wat jij prettig vindt. Veel collega’s zijn bijvoorbeeld enthousiast over SEMRush, terwijl ik die qua gebruikersinterface en data minder geslaagd vind dan Ahrefs. Dus als jij een tool kiest, doe dat vooral om jouw eigen overwegingen.

Over naar wat ik je graag bijbreng over Ahrefs Keywords Explorer.

Keywords Explorer is continu in ontwikkeling

Dit is gelijk een van de redenen waarom Ahrefs Keywords Explorer mijn favoriete tool is. Ahrefs is er namelijk op gebrand om het beste te leveren aan hun gebruikers. Je betaalt serieus geld voor een abonnement op Ahrefs, maar daarvoor zitten ze dus ook niet stil. Inmiddels zijn we al aan Keywords Explorer versie 3 toe sinds de start van Ahrefs in 2011. En vanaf versie 3 is het echt een tool waar je niet onderuit kunt.

SEO is meer dan Google

Zoektermenonderzoek doe je om te zien waar jouw doelgroep op zoekt in een zoekmachine. Met natuurlijk als doel om te weten welke termen voor jou belangrijk zijn om op in te zetten. Daarbij zijn we alleen geneigd om te veel te denken aan alleen Google, terwijl er meer is, zeker als je écht verder denkt. Te beginnen met de tweede zoekmachine ter wereld: YouTube. Want als YouTuber wil je toch ook gevonden worden op zoektermen die mensen daar invoeren? Maar waar haal je die zoektermen dan vandaan? Juist, uit Ahrefs Keywords Explorer. En niet alleen Google en YouTube.

Meer zoekmachines dan welke zoektermenonderzoektool dan ook

Jahaa, bedenk een zoekmachine (behalve die die niet meer bestaan) en Ahrefs heeft er zoekvolumes bij:

  • Google (natuurlijk)
  • YouTube
  • Bing
  • Yahoo
  • Amazon
  • Yandex
  • Baidu

En verder zelfs nog Seznam (Tsjechië), Naver en Daum (beide Zuid-Korea). Ik neem aan dat ik je niet hoef te vertellen dat Baidu de zoekmachine voor China is en Yandex voor Rusland ;-) .

Amazon een zoekmachine?

Voor wie zich afvraagt waarom Amazon er tussen staat: natuurlijk is ook Amazon een zoekmachine. Als grootste webshop ter wereld (of is dat AliExpress inmiddels? In ieder geval een van de grootste webshops dan…) wordt er natuurlijk ook enorm veel gezocht binnen Amazon. Het is daarmee een verticale zoekmachine, net als YouTube, terwijl de zoekmachines die wij standaard zouden noemen de zogenaamde horizontale zoekmachines zijn. Voor wie bijvoorbeeld affiliate sites heeft met links naar producten op Amazon, wil natuurlijk wel weten waar veel vraag naar is.

Gratis tools versus betaalde tools

Ja, er zijn gratis tools. En die zijn best goed voor gratis tools. Toch zijn er voldoende redenen om betaalde tools serieus te overwegen. Of je zoektermenonderzoek anders uit te besteden aan een professional die de betaalde tools heeft. Een voorbeeld van de hoofdzoekterm die ik in de video hieronder behandel:

536 suggesties bij de zoekterm 'zonnepanelen' in Ubersuggest, met nog eens 9662 gerelateerde suggesties. Dat lijkt veel hè?

Je ziet hier dat je 536 ‘Keyword Ideeën’ krijgt. Op zich niet verkeerd, maar het kan beter. Veel beter. Ook als je ‘Gerelateerd’ (nog eens 9.662 suggesties) erbij optelt.

Want: de Keywords Explorer van Ahrefs geeft maar liefst 23.131 zoekterm-ideeën. Dat zijn er bijna 2x zoveel als het totaal in Ubersuggest.

Ahrefs Keywords Planner geeft maar liefst 23000+ zoektermsuggesties voor de zoekterm 'zonnepanelen'.

 

Eerlijk is eerlijk: dit is maar 1 voorbeeld en er kunnen ook situaties zijn waarbij Ubersuggest meer of betere suggesties heeft. Daarom adviseer ik ook om meerdere tools te gebruiken voor de suggesties. Het verdere onderzoek doe je liefst wel in Ahrefs Keywords Explorer.

Want wat ik persoonlijk heel belangrijk vind is de betrouwbaarheid van de zoekvolumes. Ubersuggest haalt die duidelijk uit Googles Zoekwoordplanner,

Ubersuggest geeft exact hetzelfde zoekvolume voor 4 nauw verwante zoektermen: allemaal 880.

Je ziet dat 3 termen die erg op elkaar lijken maar niet per se hetzelfde zijn wel exact hetzelfde zoekvolume krijgen. Toeval? Nee. Googles Zoekwoordplanner gooit namelijk vergelijkbare zoektermen vrolijk op 1 hoop en telt de zoekvolumes bij elkaar op, zodat je niet weet op welke specifieke term nu echt het meest gezocht wordt.

En het lijkt er zelfs op dat een ander ‘synoniem’ (‘zonnepanelen plaatsen’) ook op die hoop wordt geschoven.

Daarom dus Keywords Explorer

Bovenstaande is eigenlijk het topje van de ijsberg. Maar het toont wel aan waarom Ahrefs het geld waard is en Keywords Explorer een tool is die je in de gaten moet houden, omdat het niet zomaar om wat zoektermen uit Google gaat, maar ze verder gaan. En je mag verwachten dat er meer verbeteringen van de tool komen.

Hoe doe je zoektermenonderzoek met Ahrefs Keywords Explorer?

In deze video neem ik je stap voor stap mee in mijn werkwijze. Geen tijd, mogelijkheid of zin om de video te bekijken? Je kunt ook nog een samenvatting in tekst lezen onder de video.

Na deze informatie volgt er nog een uitleg over de data, ook in een video en met korte samenvatting in tekst, én hoe je het uiteindelijk te downloaden CSV-bestand bewerkt en omzet naar een bruikbaar Excel-bestand.

De eerste stappen

We gebruiken voor dit onderzoek ‘zonnepanelen’ als voorbeeld, specifiek met koopintentie. Daarbij adviseer ik je om alvast een lijst met woorden zelf op te stellen en daarmee al wat suggesties uit andere tools te halen. Het gaat hierbij puur om de suggesties, het verdere onderzoek doe je in Ahrefs.

Enkel de hoofdzoekterm

We beginnen in Keywords Explorer enkel met de hoofdzoekterm, om daarop zoveel mogelijk zoektermsuggesties te ontvangen. Voor ‘zonnepanelen’ krijgen we dan een lijst met meer dan 23.000 zoektermsuggesties. Nu is het zaak om daar de meest relevante zoektermen uit te selecteren. Daarbij sla ik zoektermen over die voornamelijk informatieve woorden bevatten, zoals:

  • salderen, terugleveren, aanmelden; deze termen hebben duidelijk te maken met oriënterend zoeken
  • terugverdientijd, rendement, opbrengst; ook deze termen zijn voornamelijk oriënterend
  • doe het zelf, monteren, montage, zelf plaatsen; op zoek naar instructies

Hoewel deze mensen uiteindelijk wel klant kunnen worden, hebben we besloten ons nu te focussen op de echt commerciële termen. Dus komen we uit op zoektermen waarin woorden als ‘kopen’ en ‘prijs’ voorkomen, maar ook zoektermen waaruit blijkt dat de gebruiker al geïnformeerd is, zoals ‘polykristallijn zonnepanelen’ of ‘zwarte zonnepanelen’. Deze mensen weten (uiterst waarschijnlijk) al wat ze willen.

Selecteer en zet ze in je lijst

Vóór de zoektermen staan vakjes om ze te selecteren. Door per pagina de zoektermen van jouw voorkeur te selecteren, kun je ze aan jouw lijst toevoegen, waarmee je een lijst opbouwt met alle voor jou relevante zoektermen. Heb je nog geen lijst, dan maak je die eenvoudig aan. Heb je op deze manier een lijst met zoektermen gemaakt, dan kun je de zoektermen die je uit andere tools hebt opgehaald in Ahrefs’ Keywords Explorer zetten om daar de data van op te halen.

Dubbele zoektermen? Geen probleem

Ben je bang dat de zoektermen die je nu invoert al in je lijst staan? Dat is geen enkel probleem. Je ziet namelijk bij de resultaten al welke zoektermen er al in je lijst staan. Er staat dan een groen icoontje voor, deze zoektermen hoef je dus niet meer toe te voegen aan jouw lijst. Grote kans dat je veel groene icoontjes ziet.

Toch mist ook Ahrefs wel eens een suggestie

Laten we eerlijk zijn, 23.000+ zoektermen als suggesties of ideeën bij 1 woord is indrukwekkend. Toch glipt er wel eens een suggestie tussendoor. Iedere tool werkt op zijn eigen manier en genereert suggesties gebaseerd op zijn eigen systeem. Daarom doe je dus ook onderzoek in andere tools, zodat je met de suggesties van die tools nog eens een keer suggesties kunt halen uit Keywords Explorer.

Bouw een complete lijst met zoektermen

Bij het selecteren van de zoektermen mag je gerust ook kritisch worden. Dat doe je met name op de zoekvolumes. In het geval van een webwinkel heb je vaak volume nodig om je investering lonend te maken. Heb je een product of dienst waarbij je met 1 nieuwe klant minimaal een maandomzet binnenhaalt met een heel gezonde marge, dan hoeft een laag zoekvolume geen enkel probleem te zijn. Interessante andere gegevens waar je op moet letten en die je bij mijn weten alleen in Ahrefs Keywords Explorer krijgt, behandelen we hieronder.

Waardevolle, bruikbare data in Ahrefs Keywords Explorer

Waarom ik Ahrefs Keywords Explorer vooral aanraad is de data die je krijgt. Er staan namelijk cijfers in die wat mij betreft cruciaal zijn in jouw zoektermenonderzoek. Cijfers waarop je jouw SEO-strategie kunt bepalen.

Interessante cijfers in het overzicht in Ahrefs Keywords Explorer.

De data die ik tot nu toe alleen in Ahrefs Keywords Explorer ben tegengekomen die ik zelf juist heel waardevol en bruikbaar vind voor een goede SEO-strategie zijn, naast zoekvolume (dat iedere tool heeft):

Keyword Difficulty (KD)

Hoewel een “eigen” getal van Ahrefs, heeft iedere andere (al dan niet betaalde) tool voor zoektermenonderzoek een vergelijkbare SEO-score. Keyword  Difficulty of KD is een score van 0-100 en geeft een indicatie van hoe sterk de concurrentie op deze zoekterm is, gebaseerd op het gemiddelde linkprofiel van de huidige top 10 pagina’s. Gebruik deze om jouw kansen in te schatten, maar interpreteer het niet te zwart-wit.

Ten eerste is het zoals aangegeven een indicatie, zoals al dit soort getallen en scores indicaties zijn. Ten tweede kan een zoekterm met een lage KD pittiger blijken dan gedacht en een zoekterm met een hoge KD juist eenvoudiger dan je denkt. Het loont sowieso om te kijken naar UR en DR als je de SERP voor de zoekterm in Keywords Explorer uitklapt.

Percentage zoekresultaten met en zonder klikken

In het overzicht in Keywords Explorer zie je ook 2 balkjes: een groene en een blauw-gele. Het groene balkje laat zien hoeveel procent van de Google gebruikers daadwerkelijk klikt op de zoekresultaten. In het voorbeeld zie je dat bij ‘zonnepanelen’ 57% doorklikt en 43% dus kennelijk niet tevreden is met het zoekresultaat.

Aantal klikken en Clicks Per Search

Naast het percentage gebruikers dat doorklikt, zie je ook in hoeveel klikken de zoekopdracht maandelijks resulteert. Van die 57% klikt een groot gedeelte dus meerdere zoekresultaten aan, omdat er ongeveer net zoveel klikken zijn als dat er zoekopdrachten zijn. Het afgeronde zoekvolume van 83.000 in dit voorbeeld levert ruim 84.000 klikken op, wat een CPS (Clicks Per Search) van 1.0 is volgens Ahrefs. Het aantal klikken is dus 100% van het zoekvolume.

We zagen net dat het percentage zoekopdrachten dat resulteert in klikken 57% is, dus dan komt het aantal klikken logischerwijs doordat een aantal gebruikers op meerdere zoekresultaten klikt.

Verdeling klikken over betaald en organisch

Zeker wanneer je het zoektermenonderzoek doet voor SEO, is het bijzonder interessant om te weten wat de verdeling is tussen de klikken op de betaalde zoekresultaten (Google Ads) en de organische zoekresultaten. En die krijg je in Ahrefs Keywords Explorer. Zo kun je ook dit mee laten wegen in je overweging of de zoekterm interessant genoeg is om op te optimaliseren.

Return Rate (RR)

Ook de Return Rate kun je gebruiken in je overwegingen. De Return Rate (RR) geeft aan hoeveel van de gebruikers binnen een maand opnieuw zoekt op dezelfde zoekterm. RR is een relatief getal, dus 1,5 zegt niet dat de gebruikers gemiddeld 1,5 keer opnieuw zoeken. Ook dit is weer vooral een indicatie waarbij je het getal kunt meenemen in jouw beslissing of een zoekterm interessant is om op te optimaliseren.

Hoofdonderwerp

Het Hoofdonderwerp in Ahrefs Keywords Explorer geeft aan op welke meer shorttail zoekterm je kunt scoren wanneer je kiest voor deze zoekterm in de lijst. Bij ‘zonnepanelen’ is die natuurlijk gelijk aan de gekozen zoekterm, bij ‘prijs zonnepanelen’ zie je bijvoorbeeld ‘zonnepanelen kosten’ als Hoofdonderwerp.

Onderdelen die je vindt onder de SERP

Klik je in je lijst in Ahrefs Keywords Explorer op ‘SERP’, dan krijg je ook nog een aantal interessante cijfers die je kunt gebruiken in je zoektermenonderzoek.

In het SERP overzicht voor een zoekterm vind je ook nog waardevolle cijfers voor je SEO-strategie.

Top zoekterm/Top keyword

De Top zoekterm (Top keyword) in het SERP-overzicht in Ahrefs Keywords Explorer geeft aan wat de zoekterm met het hoogste zoekvolume is waar desbetreffende pagina ook op rankt. Ook hier is het logischerwijs ‘zonnepanelen’, bij meer longtail zoektermen zul je meer variatie zien in de SERP met Top zoektermen.

Ahrefs Rank (AR)

Ahrefs Rank leg ik altijd uit als de ‘top zoveel miljoen van websites in de database van Ahrefs’. Zoals je gewend bent bij een ‘top zoveel’ is het “hoe lager het getal, hoe beter”. Denk maar aan de Top 2000, waar je als artiest natuurlijk het liefst op nummer 1 staat. Ahrefs Rank (AR) is gebaseerd op het linkprofiel van desbetreffende website. Het geeft dus aan hoe sterk het linkprofiel is.

Domain Rating (DR)

Domain Rating is een benadering van Googles PageRank voor het domein door Ahrefs. Niemand weet precies hoe de PageRank zou zijn, dus Domain Rating (DR) is net als de andere getallen voor domeinautoriteit, zoals Moz’ Domain Authority, een eigen interpretatie en dus weer een indicatie die je niet als onomstotelijk gegeven moet zien.

URL Rating (UR)

De URL Rating (UR) is Ahrefs’ benadering van de PageRank voor de pagina (de URL). Wie zich verdiept heeft in PageRank, weet dat de PageRank net als eigenlijk (vrijwel) alle andere SEO-factoren per pagina geldt. Google rankt pagina’s, geen websites. Dat neemt niet weg dat ook DR relevant is, omdat de autoriteit uit de DR wel doorsijpelt naar de pagina’s op de website.

Alle data exporteren uit Keywords Explorer, en dan?

En dan heb je een lijst met zoektermen samengesteld in Ahrefs Keywords Explorer. Leuk en aardig, maar dan? Dan kun je die lijst exporteren, inclusief relevante data. Die lijst kun je dan weer verwerken om te gebruiken of om naar de mensen te sturen die met de zoektermen moeten werken. Hoe je dat doet, kan ik echt het best in een video uitleggen, dus hier zul je toch echt de video moeten bekijken, ook als je de andere video’s niet hebt bekeken en alleen de tekst hebt gelezen:

Je hebt nu een goed beeld van wat je met Ahrefs Keywords Explorer kunt en waarom de data uit deze tool zo relevant zijn. Heb je aanvullingen, opmerkingen of vragen? Laat ze hieronder achter in de reacties.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.