Historische wijziging in Google zoekresultaten

Je mobiele website is nu belangrijker dan ooit

Google voert een historische wijziging door in de zoekresultaten. Daar zijn er overigens al veel meer van geweest en er zullen er ook zeker nog de nodige komen. Toch is dit een wijziging die wat mij betreft een heel belangrijke is, en ook veel zegt. Heel veel zelfs. Jouw mobiele website wordt namelijk leidend voor jouw posities in de zoekresultaten.

Mobile first index

Wat we nu gaan zien is een “Mobile first index“. Niet je desktop website, maar de mobiele versie van jouw website wordt gebruikt voor jouw posities in Google. In veel gevallen zal het niet of weinig uitmaken, maar er zijn sites waarvoor dit flinke impact zal hebben.

Misverstand 1: alleen in mobiele zoekresultaten

Om gelijk het eerste misverstand maar uit de weg te ruimen: deze wijziging geldt voor de gehele index van Google. Dit betekent dat de content van je mobiele website leidend wordt voor jouw posities in alle zoekresultaten pagina’s. Niet enkel de mobiele zoekresultaten, ook de zoekresultaten op desktop.

Misverstand twee: enkel desktop website is doodsteek

Mocht je denken dat je nu een probleem hebt wanneer je geen mobiele website of responsive website hebt, dat is niet waar. Wanneer je website enkel goed werkt op desktop, kun je nog steeds prima posities halen in de zoekresultaten. Zolang je content goed en relevant is, zal Google vooral dit mee laten wegen. Heel goede content op een niet-mobielvriendelijke website kan nog altijd een positie in de top 10 verwerven.

Wat houdt deze wijziging in?

Om goed te begrijpen wat er nu gaat gebeuren, is het goed om helder te hebben wat we precies bedoelen met mobiele versie van een website. Verder is het goed om te weten wat Google nu precies gaat doen en wanneer dat dan impact gaat hebben.

Mobiele pagina dankzij responsive webdesign

Mobiele versies van websites

Er zijn verschillende vormen van mobiele versies van websites:

Aparte mobiele website

Bij een aparte mobiele website is er een speciale versie van de website gebouwd voor de mobiele weergave. Vaak wordt deze bereikt via een aparte URL. Meestal begint deze URL met m. In mijn geval zou dat m.letterzaken.nl zijn. Deze aparte mobiele website wordt dus ook vaak apart bijgehouden, wat betekent dat de inhoud kan afwijken van de desktopversie van de website.

Responsive website

Bij een responsive website is er sprake van een en dezelfde website, die zich aanpast aan het formaat van het beeldscherm. Er is dus een ontwerp, dat schaalt naar de grootte van het beeldscherm waarop de website wordt bekeken. De URL is daarbij altijd hetzelfde en dat geldt ook voor de inhoud.

Minder content op mobiel: slecht voor je vindbaarheid

Het probleem voor je vindbaarheid ontstaat wanneer je op de mobiele website andere inhoud vertoont dan op de desktopversie. Dit kan een bewuste keuze zijn, omdat je weet dat er op mobiel minder gelezen wordt. Er zijn sites die daarom op de mobiele versie namelijk minder content vertonen. Staat er op de mobiele pagina nu echter minder of andere content dan op de desktopversie, dan zal dat negatief zijn voor je vindbaarheid.

Afbeeldingen tellen ook mee

Ook afbeeldingen worden door de zoekmachines meegenomen als factor voor jouw vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen goed hebt geoptimaliseerd, draagt dit een positieve manier bij aan je vindbaarheid. Laat je die afbeeldingen in de mobiele versie echter weg, dan zal Google die ook niet meer mee kunnen wegen voor je vindbaarheid.

Zorg dus voor optimale content op je mobiele website

Het is dus zaak dat de content op je mobiele website minstens zo goed is als die op de desktopversie. Liefst zelfs beter. Als de content op je mobiele website minder goed is dan op je website, zal dat negatieve invloed hebben op je posities in Google.

Zoekresultatenpagina op zowel desktop als mobielHistorische wijziging

Waarom noem ik dit een historische wijziging? Het is in mijn optiek historisch, omdat Google zolang ze bestaan altijd de desktop websites hebben geïndexeerd. Deze dienden altijd als de versies die invloed hadden op de posities in de zoekresultaten. Nu wordt de mobiele versie leidend, waarmee ze duidelijk aangeven hoe belangrijk mobiel intussen is geworden.

Mobile first is nu echt een must

Ik pleit al jaren voor goede mobiele/mobielvriendelijke websites, en velen met mij. Dat doe je niet voor een zoekmachine, dat doe je vooral voor je bezoekers. Die moeten een prettige ervaring hebben wanneer ze jouw website bezoeken via hun mobiele telefoon. Het belang daarvan wordt nu onderstreept door deze wijziging en de “mobile first”-strategie is hiermee echt een must.

Waarom is dit zo belangrijk?

Zoals eerder gezegd zal deze wijziging voor veel websites geen of weinig verschil maken. Wanneer jouw content op mobiel hetzelfde is als op de desktopversie, is er niets aan de hand. Toch is het slim om je mobiele website eens goed door te lopen. De laadtijd van jouw mobiele website zal nu ook meer van belang zijn. En als je een aparte mobiele website hebt, moet die nu dus minstens zo goed zijn als de desktopversie van jouw website.

Is jouw website mobielvriendelijk?

Wil je zelf testen of jouw website voldoet aan de eisen die Google aan een mobielvriendelijke website stelt? Ga dan naar https://testmysite.thinkwithgoogle.com/ en voer daar je domeinnaam in. Je krijgt dan niet alleen een score wat betreft mobielvriendelijkheid, maar ook andere adviezen om de techniek van jouw website te verbeteren.

En?

Wat verwacht jij, heeft dit effect op jouw website? Laat je reactie of je vraag hieronder achter. Ik ben benieuwd naar jouw idee omtrent deze wijziging.

 

 

Bedrijfsgegevens Google Mijn Bedrijf aanpassen in Google zelf

Google Mijn Bedrijf beheren hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Vanaf nu in ieder geval niet meer. Je kunt vanuit Google nu heel makkelijk de gegevens van jouw bedrijf aanpassen. Maar wacht, er is meer!

Bedrijfsgegevens aanpassen in Google zelf

Allereerst het aanpassen van je bedrijfsgegevens. Daarvoor hoef je niet meer naar Google+ en dan via een omweg naar je Google Mijn Bedrijf-pagina, omdat je altijd standaard inlogt met je persoonlijke profiel. De snelste weg voor mij was om naar https://plus.google.com/+LetterzakenNl te gaan. Die staat nog wel in het geheugen van mijn browser. Maar als dat niet het geval is, of je geen aangepaste URL (vanity URL) hebt, wordt het lastig. Nu kan dat in Google zelf.

Vind je eigen bedrijf

Je begint uiteraard met zoeken naar je eigen bedrijf in Google. De zogenaamde ‘branded search‘. Wanneer je ingelogd bent met je Google-account (en wie is dat niet tegenwoordig?), krijg je het volgende te zien:

Drie mogelijkheden om je bedrijfsgegevens direct in Google te beheren

Je ziet dat je hier direct 3 dingen kunt doen:

  • Gegevens bewerken
  • Foto’s toevoegen
  • Meer doen met Google Mijn Bedrijf

Het grote voordeel is dat je gewoon vanuit Google wijzigingen kunt aanbrengen in jouw Google Mijn Bedrijf. Niet meer naar Google+ dus, en zoeken naar je bedrijfspagina. Gewoon zoeken naar jouw bedrijf op Google en aan de slag.

Bewerk je gegevens

Hoe makkelijk kan het zijn? Je klikt op de regel “Gegevens bewerken” en je kunt aan de slag. Hier pas je een aantal zaken direct aan:

  • Bedrijfsnaam; kleine kans dat je dit eens moet doen, maar toch
  • Adres; zal iets vaker voorkomen, maar ook niet vaak, mag ik hopen voor je
  • Telefoonnummer; ook dit zal niet vaak gebeuren, maar je past het hier in ieder geval makkelijk aan
  • Openingstijden; hier pas je je standaard openingstijden aan
  • Website; ook dit zal niet gauw gebeuren, maar de mogelijkheid is er
  • Categorie; hier pas je alleen de hoofdcategorie aan, niet de extra categorieën

Pas de Google Mijn Bedrijf-gegevens direct aan

Je kunt dus niet alles aanpassen, wat wel prettig was geweest. Voor bijvoorbeeld aangepaste openingstijden tijdens feestdagen, vakanties en andere speciale gelegenheden, moet je nog altijd naar Google Mijn Bedrijf. Eerder schreef ik al over de noodzaak van aangepaste openingstijden en hoe je dat aanpast in Google Mijn Bedrijf.

De kans dat je deze wijzigingen moet uitvoeren, is vrij klein. Maar wacht, er is meer!

Foto’s toevoegen

Voor het toevoegen van foto’s hoef je in ieder geval niet meer naar Google Mijn Bedrijf. Vanuit je Google Knowledge Graph Box kun je nu direct foto’s toevoegen. Alhoewel, direct? Als je op ‘Foto’s Toevoegen’ klikt, kom je in de beheeromgeving van jouw Google Mijn Bedrijf. Prima dus, want ook direct op de plek waar je foto’s kunt toevoegen. En direct ook verschillende categorieën voor je foto’s. Handig! Zo kun je foto’s toevoegen van:

  • Het interieur van je bedrijf
  • De buitenkant van je bedrijf
  • Mensen aan het werk
  • Je team

Foto's toevoegen aan Google Mijn Bedrijf vanuit de Google Knowledge Graph Box

Oh en bovenaan staan ook nog de ‘Identiteitsfoto’s’. Daar kan je logo in, wat specifieke foto’s van je bedrijf, keurmerken. Alles wat maar relevant is voor de identiteit van je bedrijf. Maar wacht, er is meer!

Doe eens meer met Google Mijn Bedrijf

Nou ja, dat wil Google graag. Want de derde optie is ‘Doe meer met Google Mijn Bedrijf’. En dat leidt je naar de beheeromgeving van Google Mijn Bedrijf, waar je nog meer details kunt toevoegen of wijzigen, inzichten krijgt en je Google reviews beheert. Had ik al verteld dat die Google reviews steeds belangrijker gaan worden? Hoe dan ook, als je jouw bedrijf serieus neemt en het beheer via Google Mijn Bedrijf toch met enige regelmaat oppakt, ken je deze omgeving vast wel:

Doe meer met Google Mijn Bedrijf: jouw beheeromgeving

Beheer van Google Mijn Bedrijf nu makkelijker?

Naar mijn mening wordt het beheer van jouw Google Mijn Bedrijf nu wel makkelijker. Wat vind jij? Ik ben benieuwd naar jou ideeën en/of mening. En gebruik de Google+ Badge hieronder om je waardering te laten blijken. Even op de +1 klikken en je maakt mij blij.

Laat je ook nog een reactie achter?


Waarom bounce rate geen SEO-factor is

Het blijft een punt van discussie in de SEO-wereld: heeft de bounce rate invloed op je posities in de zoekmachines of niet? Ik ben ervan overtuigd dat de bounce rate geen invloed heeft en dat ook niet kan hebben. Ik leg je graag uit waarom en hoe het kan dat bezoekersgedrag wel invloed heeft op je posities. Verwarrend? Niet als je dit artikel leest.

Allereerst: wat is de bounce rate?

Over de bounce rate zelf bestaan al de nodige misverstanden. Dat komt doordat veel mensen nog uitgaan van de oude definitie. Deze oude definitie is: “een bezoeker komt op een webpagina en verlaat deze pagina vervolgens ook“. Kortom, na één pagina te hebben bezocht, verlaat de bezoeker de website. Dit is echter niet (meer) de juiste definitie.

Klopt niet helemaal

Deze definitie is niet juist (meer). Angie Schottmuller legde tijdens Conversion Hotel in 2014 uit hoe het nu precies zit. Zolang je in je Google Analytics (GA) geen doelen (events) instelt, geldt bovenstaande definitie voor het bouncepercentage. Door doelen in te stellen, verlaag je het bouncepercentage, omdat deze doelen eerst niet werden gemeten en daardoor niet bijdroegen aan duidelijke analyse van het bezoekersgedrag. Al is het wel zo dat Google zelf bijdraagt aan de verkeerder interpretatie door hun eigen uitleg in Google Analytics:

De uitleg van het bouncepercentage in Google Analytics

Juiste definitie bounce rate

De juiste definitie van de bounce rate is dus eigenlijk: “een bezoeker komt op een webpagina en verlaat deze zonder enige actie (die jijzelf hebt ingesteld) te ondernemen“. Dat is wel wat anders dan na het bezoeken van 1 pagina je website te verlaten. En dat is ook terecht. Een bezoeker die een video bekijkt op je pagina, neemt wel meer moeite dan iemand die enkel rondkijkt en snel weg is. En iemand die langer dan 3 minuten op een pagina blijft, toont ook een hogere betrokkenheid dan iemand die direct al zijn conclusie trekt en binnen een paar seconden je website weer verlaat. Je moet het alleen zelf wel instellen in Google Analytics.

Is een hoog bouncepercentage per definitie slecht?

Een hoog bouncepercentage hoeft dus niet slecht te zijn. Als jij zelf geen doelen instelt in GA, kun je een heel hoog bouncepercentage hebben. Voorbeeld: je blogt regelmatig en deelt dit veel op sociale media. Het allergrootste deel van de bezoekers op je blogpagina’s zullen enkel dat ene blog lezen en daarna je website verlaten. Ze kwamen daar met één doel: dat blog lezen. Knappe jongen die ze kan verleiden tot het lezen van andere artikelen of zelfs pagina’s op de website.

Wat stel je dan in?

Bij het goed inrichten van GA stel je doelen in die reëel zijn. Enkele voorbeelden:

  • Bekijken van een video
  • Scrollen over de pagina, zodat ook de content ‘onder de vouw‘ getoond wordt
  • Bezoekduur van langer dan X seconden of minuten
  • Reactie plaatsen
  • Externe link klikken

Zoals je vast wel begrijpt, zijn dit zaken die standaard niet gemeten worden en daarmee leiden tot een bounce. Totdat je ze dus als event/doel instelt. Ik hoef je vast niet uit te leggen dat je bouncepercentage daarmee afneemt. Meer hierover bij Google zelf.

Bounce rate kan geen invloed hebben op je rankings

Als je bovenstaande leest, zal het je wel duidelijk zijn dat het bouncepercentage geen invloed kan hebben op jouw posities (rankings) in de zoekmachines. Allereerst is dat al zo omdat je uiteindelijk zelf invloed hebt op het bouncepercentage. Daarnaast zou je het ook nog eens kunnen manipuleren en die manipulatie willen de zoekmachines ook zoveel mogelijk uitsluiten.

Plus…

Een andere belangrijke reden waarom het bouncepercentage geen invloed kan hebben op je rankings, is dat niet iedereen Google Analytics gebruikt. Google kan dus niet van iedere website het bouncepercentage ophalen. Ook stelt Google dat zij data uit GA niet gebruiken voor de rankings. Ik ben wel geneigd om dat te geloven, omdat het niet past bij de richtlijnen die Google zelf opgesteld heeft. En natuurlijk om voornoemde reden dat niet iedere website is aangesloten op GA.

Klikken tellen wel mee

Tijdens een SMX-conferentie in 2016 kwam een sheet voorbij waaruit blijkt dat Google klikken op een link wel degelijk laat meewegen. Diverse onderzoeken, onder andere door Rand Fishkin van Moz, toonden al aan dat klikken invloed hadden op de positie van een URL in de zoekresultaten. Overigens dient hierbij wel te worden opgemerkt dat die invloed van korte duur was. Er was over het algemeen sprake van een korte opleving en de URL zakte al vrij snel weer naar de oorspronkelijke positie.

Tweet Rand Fishkin over sheet waarin aangetoond wordt dat CTR invloed heeft op rankings

CTR versus bounce rate

De hierboven genoemde klikken noemen we de CTR: Click Through Rate. Doorklikratio dus: hoeveel procent klikt er op een bepaalde link in de zoekresultaten? Dat is totaal iets anders dan het bouncepercentage. Strikt genomen komen ze zelfs niet bij elkaar in de buurt. Bij het bouncepercentage komen mensen sowieso op je website. Bij de CTR gaat het om het percentage gebruikers van een zoekmachine die überhaupt je website bezoeken. Daar zitten dus ook “niet-bezoekers” bij. En die zie je never nooit niet in je bounce rate verschijnen in GA. En dan nog: zelfs CTR kan enkel als simpele waarde wegen voor je rankings.

Huh? Maar net vertelde je nog dat klikken invloed hadden?

Yep. Maar niet op de simpele manier dat meer klikken automatisch een hogere positie in de zoekmachines betekent.

Meer hierover in deze video:

Self fulfilling prophecy

Als klikken op een resultaat in de SERPs (zoekresultatenpagina’s) invloed heeft op de posities van die resultaten, wordt het dan geen self fulfilling prophecy? De nummer 1 krijgt vrijwel altijd de meeste klikken. De nummer 2 minder en de nummer 3 nog minder. Dat houdt de situatie dan toch in stand?

Pogosticking

Een logischer verklaring is dat Google het fenomeen ‘pogosticking’ meeweegt voor de posities in de SERPs. Pogosticking is het fenomeen waarbij de gebruiker van een zoekmachine op een van de resultaten op een zoekresultatenpagina (SERP) klikt, daar slechts kort rondkijkt, terugkeert naar de zoekresultaten en een volgende pagina aanklikt. En wellicht nog een keer. En nog een keer. Heen en weer als op een pogostick dus. Toch valt ook hier bezwaar tegen aan te tekenen.

Heen en weer springen op een pogostick

Foto: Dchevaleraud via Wikimedia Commons

Bezwaar tegen pogosticking als SEO-factor

In eerste instantie lijkt het heel logisch: iemand klikt een pagina weg, omdat het resultaat tegenvalt en klikt daarna door naar de volgende webpagina in de zoekresultaten. Toch? Maar zo zwart-wit is het helemaal niet. Een voorbeeld: je zoekt een Logitech r700 professional presenter, dus je tikt in “logitech r700 professional presenter”. De zoekresultatenpagina geeft je zowel gewone Adwords-advertenties als Google Shopping en organische zoekresultaten:

SERP/zoekresultatenpagina voor zoekopdracht logitech r700 professional presenter

 

Wat doe je?

Grote kans dat je niet direct koopt bij de eerste website die je bezoekt. Logisch. Je wilt de beste prijs. Of de snelste levertijd. Liefst allebei. Moet het heen-en-weer gaan tussen die webpagina’s dan een negatief resultaat hebben op de rankings omdat veel mensen in zo’n geval aan pogosticking doen?

Conclusie: bounce rate geen invloed, CTR discutabel

Afgaande op bovenstaande lijkt het me duidelijk dat de bounce rate beslist geen invloed kan hebben op je posities in de zoekmachines. En of de click through rate dat wel heeft, is een puntje van discussie. Laat gerust jouw idee weten, ik ben echt  benieuwd naar zowel argumenten voor als tegenargumenten. Wie schiet?

 

(met dank aan Amanda van der Linden voor inspiratie)

 

 

Samenvatting hotelreviews in Google zoekresultaten

Na Google Hotel Finder is sinds eind januari 2016 ook de samenvatting van hotelreviews in Nederland beschikbaar. Google noemt dit zelf ‘Reviewoverzicht’. Voor hotels, bed & breakfasts en andere aanbieders van overnachtingen een belangrijk detail. De Googlegebruiker die een slaapplek zoekt, ziet in één oogopslag de positieve, maar ook de negatieve punten uit reviews die over hun zaak zijn achtergelaten. Hoe ziet dat Reviewoverzicht eruit en waar komt de informatie vandaan? En natuurlijk: hoe zorg je ervoor dat jouw hotel er zo goed mogelijk in naar voren komt? Oh, en: dat Google-recensies nog steeds relevant zijn, licht ik ook nog toe.

Google Reviewoverzicht voor hotels

Eind 2015 werd het Reviewoverzicht uitgerold in de Engelstalige versie van Google. Daarvoor werd in de Google Knowledge Graph Box van het hotel een aantal Google-reviews weergegeven. Het grote verschil is dat de gebruiker nu een snel overzicht heeft van de gemiddelde score van een hotel op een drietal punten. In de samenvatting worden de volgende onderdelen weergegeven:

  • Kamers: hoe ervaart men het formaat van de kamers, zijn ze modern of gedateerd, zijn ze goed onderhouden, hoe is de hygiëne en hoe zijn de facilitaire voorzieningen?
  • Locatie: is het hotel goed bereikbaar, hoe is de ligging, zijn er bezienswaardigheden en voorzieningen in de buurt?
  • Services en voorzieningen: hoe ervaart men het personeel, hoe zijn de voorzieningen van het hotel zelf, zoals receptie, restaurant, zwembad en dergelijke?

Bij het overzicht staat per onderdeel het gemiddelde van het aantal sterren weergegeven. Daarnaast een korte samenvatting van de beoordelingen op bovenstaande punten. Dat ziet er dan zo uit:

Reviewoverzicht Hallmark hotel Birmingham Strathallan met samenvatting reviews

Waar komen deze reviews vandaan?

Voor de hoteleigenaren en andere verantwoordelijken voor overnachtingsaanbieders, is het uiteraard van belang om te weten waar deze reviews op gebaseerd worden. In tegenstelling tot de meeste reviews in Google, komen deze niet van Google Mijn Bedrijf. Deze samenvattingen worden opgehaald vanaf TrustYou, een bedrijf dat gespecialiseerd is in hotelreviews. En zoals je ziet in het voorbeeld hierboven, komt niet ieder hotel er positief uit. Als je gemiddelde score in TrustYou niet goed is, wordt dat nu ineens heel erg zichtbaar in Google.

Samenvatting recensies hotels in Google komen via TrustYou

Eerst Engelse gebieden, nu Nederland

Zoals al aangehaald, werd deze wijziging in de zoekresultaten van Google eind 2015 al bekendgemaakt. Zoals gebruikelijk werd ook deze update als eerste uitgerold voor de Engelstalige zoekresultaten. En nu is deze dus ook in Nederland uitgerold. TrustYou heeft zelf ook trots op zijn website prijken dat zij bijdragen aan de sterren in de Google zoekresultaten:

TrustYou is het bedrijf achter de samenvattingen van de reviews in Google

Opvallende tegenstrijdigheden

Wat wel opvalt is dat er wat tegenstrijdigheden in de Reviewoverzichten zitten. In enkele gevallen is de gemiddelde score matig of slecht, wat resulteert in minder dan 3 sterren, maar komen er wel voornamelijk positieve punten op dat onderdeel naar voren in de samenvattingen. Dit zie je duidelijk naar voren komen bij het onderstaande voorbeeld:

 

Reviewoverzicht: lage sterrenrating maar positieve samenvatting in Google

Je ziet hier dat er voor de kamers en ‘Services en voorzieningen’ een relatief lage score is (respectievelijk 2,5 sterren en 2,8 sterren van de 5). Toch zijn de meeste punten uit de samenvattingen eronder ronduit positief. De vraag is dan: waar kijkt de Googlegebruiker vooral naar en neemt deze de moeite om het hotel op te zoeken in TrustYou? Er is (nog) geen mogelijkheid om direct door te klikken naar TrustYou, dus daar zal de gebruiker extra moeite voor moeten doen.

Wat moet je nu doen?

Voor zover het nog niet duidelijk was: allereerst natuurlijk zorgen dat je zelf je vermelding op TrustYou in beheer krijgt. Claim je hotel dus op TrustYou, als je dat nog niet in beheer hebt. Daarna is het natuurlijk van belang die reviews waar nodig te verbeteren. Dat doe je natuurlijk door eerst alle veel voorkomende kritiekpunten te verbeteren. Voor zover dat mogelijk is uiteraard. Uitzicht op een bouwput bijvoorbeeld, is niet iets dat je zelf zomaar oplost. Daarnaast is dat uiteraard een tijdelijk iets. Wel moet je iedere punt van kritiek serieus nemen en als verbeterpunt behandelen.

Verbeter je reviews in TrustYou

Aan de huidige reviews in TrustYou kun je niks (meer) doen. Het beste wat je nu kunt doen is zorgen voor nieuwe reviews, die -als dat tenminste nodig is voor jouw hotel- positiever uitpakken. Dat begint uiteraard met het verbeteren van de veel voorkomende kritiekpunten, zoals hiervoor genoemd. Zorg er wel voor dat de reviews echt zijn en niet louter positief, om de minder positieve punten maar te verbloemen. Het moet kloppen en echt zijn. Maar zorg dat je die reviews actief blijft werven.

Hoe krijg je die reviews?

Hoe je die reviews krijgt, laat ik graag aan jouw eigen creatieve brein over. Het is jouw onderneming, het zijn jouw klanten. Er zijn vele mogelijkheden om te zorgen dat je meer en positieve reviews krijgt. Eén tip geef ik je graag: zorg ervoor dat het je klanten zo weinig mogelijk moeite kost. En zoals hierboven vermeld: het moet echt zijn, dus niet alleen maar lovend, dat gelooft niemand. Zorg er dus voor dat je klant weet dat deze mag schrijven wat hij/zij wil.

Google reviews doen er ook nog toe

Met het reviewoverzicht vanuit TrustYou zijn de Google-recensies beslist niet waardeloos geworden. Sterker nog: de TrustYou reviews zijn (nog) niet zichtbaar in de mobiele zoekresultaten. Daar staat vooralsnog nog steeds het gemiddelde van de Google-recensies.

Sterren in mobiele resultaten komen uit Google-recensies

Sterker nog: wanneer je in de zoekresultaten op desktop doorklikt op ‘Meer over…’ in de Knowledge Graph van een hotel, krijg je een overzicht met enkel de Google-recensies. De recensies uit TrustYou worden hier niet weergegeven. Daarnaast geeft de meest logische zoekterm “hotel  plaatsnaam” de Google Hotel Finder weer met Google-recensies:

Google Hotel Finder voor hotel deventer met google-recensies

Klik je door, kom je in de uitgebreide Hotel Finder, met daar wel weer een samenvatting van de TrustYou recensies, als je op een hotel klikt:

Google Hotel Finder hotel deventer met TrustYou samenvatting

In mijn artikel over lokale vindbaarheid heb ik al benadrukt dat het belangrijk is om Google Reviews te ontvangen. Met de samenvattingen van TrustYou in de Reviewoverzichten van Google worden deze echter niet minder belangrijk.

Mijn advies

Naast de Google-recensies en TrustYou reviews zijn er vele andere platforms waar je reviews kunt ontvangen van je klanten. Mijn advies is:

  1. Breng in kaart waar je hotel al vermeld is en reviews ontvangen heeft
  2. Bepaal welke platforms als eerste aandacht nodig hebben, bekijk hiervoor eerst hoe alles in Google wordt weergegeven bij je bedrijfsnaam én bij ‘hotel plaatsnaam
  3. Verbeter de kritiekpunten die er nu staan en waar je zelf ook voor verbetering in kunt zorgen
  4. Stel een plan op om reviews te ontvangen van je klanten
  5. Reageer waar mogelijk ook op reviews, of ze nu positief of negatief zijn
  6. Blijf reviews monitoren, je bedrijf verbeteren en reviews vragen aan je klanten

Hulp nodig bij het in kaart brengen van de reviews? Laat het mij weten, ik help je graag.

Wat is jouw conclusie: inzetten op Google-recensies of TrustYou voor jouw hotel? Heb je wat anders te melden of te vragen, laat het dan hieronder weten in de reacties.

DuckDuckGo: dé nieuwe zoekmachine of kortstondige hype?

Met veel bombarie werd begin januari 2016 bekendgemaakt dat de zoekmachine DuckDuckGo een enorme groei had doorgemaakt. Met verdubbelingen ten opzichte van 2014 was 2015 dus een succesvol jaar voor DuckDuckGo. Is dit dan eindelijk een serieuze concurrent voor het almachtige Google? Laten we de feiten eens bekijken.

Twee keer zoveel zoekopdrachten voor DuckDuckGo

In december 2015 bereikte DuckDuckGo maar liefst twee keer zoveel gebruikers als in december 2014. Dat is natuurlijk nieuws. Persbericht, blog, aandacht. Maar wat staat er nu echt in het bericht? “Gemiddeld 10 miljoen zoekopdrachten per dag”. Dat betekent ongetwijfeld meerdere zoekopdrachten per gebruiker (gemiddeld genomen) en dus minder dan 10 miljoen gebruikers per dag. Is dat veel?

Aantal zoekopdrachten per dag op DuckDuckGo

Veel zoekopdrachten?

Zijn 10 miljoen zoekopdrachten per dag veel? In absolute zin zeker. Al kreeg je minder dan een cent per zoekopdracht, je werd lachend rijk. Relatief gezien is het echter niet heel spannend. De grote concurrent die wereldwijd het grootste marktaandeel heeft -Google ja, wie anders?- verwerkt bijna 3,5 miljard zoekopdrachten per maand. En ook bij Google stijgt het aantal zoekopdrachten per maand nog. Dus DuckDuckGo heeft een relatief mooie groei doorgemaakt, maar in de juiste verhouding stelt het weinig voor.

Marktaandelen zoekmachines

De marktaandelen van de zoekmachines worden uiteraard continu gemonitord, zoals door Statista. Wie veruit het grootste marktaandeel heeft hoef ik je niet te vertellen. Wat echter wel interessant is, is dat in de overzichten van marktaandelen enkel de andere bekende zoekmachines worden meegenomen:

  • Bing
  • Yahoo
  • Baidu

Zijn de onderzoeken selectief of zijn de marktaandelen van de andere zoekmachines zodanig dat het geen nut heeft om ze op te nemen? Ik zou gokken op het laatste, maar durf er mijn geld niet op in te zetten. Ik heb er in ieder geval niet zomaar iets over kunnen terugvinden.

Wereldwijde marktaandelen zoekmachines januari 2010 - oktober 2014 via Statista

Marktaandeel DuckDuckGo: even rekenen

Vooropgesteld: ik ben geen rekenwonder. Sterker nog: ik heb zelfs nog even hulp van mijn vrouw ingeschakeld bij het volgende:

DuckDuckGo heeft dus gemiddeld 10 miljoen zoekopdrachten per dag verwerkt. Google 2,5 miljard, dat is 250 keer zoveel. Als Google dan een wereldwijd marktaandeel van 90,77% heeft (op het moment van schrijven), betekent dat voor DuckDuckGo 0,36% marktaandeel. Toch?

Dat is nog niet zo heel veel…

Laten we eerlijk zijn: 0,36% marktaandeel is niet echt heel spannend. En stel dat (ceteris paribus) DuckDuckGo in 2016 wederom het aantal zoekopdrachten verdubbelt. Wat betekent dat dan voor het marktaandeel? Dan wordt dat 0,72% en blijft daarmee dus nog onder de 1%. Maar daarmee kan DuckDuckGo nog wel groter worden dan Baidu.

Groter dan Baidu?

Goed, als ik dan toch alles in perspectief zet, mag ook gezegd worden dat DuckDuckGo wel groter kan worden dan de Chinese zoekmachine Baidu. Volgens de cijfers van Statista in ieder geval, want die geven een percentage van 0,68 voor Baidu in oktober 2015 aan. Baidu heeft ook wel eens rond de 1% gezeten, maar dit geeft wel aan dat bij voortzetting van de successen, DuckDuckGo wel zeker mag worden opgenomen in deze statistieken.

Waarom zou je DuckDuckGo gebruiken?

Een heel verhaal over een zoekmachine. En waarom? Wat maakt DuckDuckGo nu anders dan de andere zoekmachines? Ik neem een paar punten met je door.

Privacy

De enthousiastelingen roemen DuckDuckGo vanwege de privacy die ze ermee hebben. Althans: de privacy die DuckDuckGo verklaart aan de gebruikers. Volgens discussies die ik online vond, wordt er door DuckDuckGo in Chrome te gebruiken, nog altijd een en ander aan data van je vergaard. Maar dat is een andere discussie. Je privacy kan een reden zijn om de andere zoekmachines niet te willen gebruiken en te kiezen voor DuckDuckGo.

Advertenties

Bij de zoekresultaten in DuckDuckGo komen (tot nu toe) minder advertenties voor dan in de andere zoekmachines. Of dat beleid is, of de onbekendheid van de zoekmachine en daarmee weinig interesse vanuit adverteerders, is de vraag. Voor mensen die een hekel hebben aan advertenties in ieder geval goed nieuws.

Geen tracking

Deels komt dit voort uit het eerder genoemde privacystatement, maar wel goed om nog apart te benoemen: de websites die je vanuit DuckDuckGo bezoekt, ontvangen niet je IP-adres en andere data, waarmee ze via een tracking cookie advertenties op je af kunnen vuren waarmee ze je terug willen lokken. Hoewel daar wat mij betreft niet per se iets mis mee is, snap ik ook het irritatiegehalte van deze remarketingadvertenties. Wat ik gelezen heb, is dat je daarvoor ook vooral zelf instellingen moet wijzigen betreffende cookies en dat je vooral geen browsers als Chrome en Internet Explorer moet gebruiken.

Meer over DuckDuckGo en privacy vind je in dit artikel van Computertotaal.

En verder?

En verder? Verder niets eigenlijk. Verder is DuckDuckGo een zoekmachine die zo op het eerste gezicht zoekresultaten geeft zoals Yahoo en Bing die geven. Of DuckDuckGo een eigen algoritme gebruikt, of net als Yahoo gebruik maakt van de techniek van Bing, is me niet duidelijk. Bij de ene zoekopdracht krijg ik dezelfde zoekresultaten als in Bing, bij de andere niet. Er zijn wel veel overeenkomsten met Bing.

Niet de zoekresultaten die ik prettig vind

Eerlijk gezegd vind ik geen enkele zoekmachine zulke relevante zoekresultaten geven als Google. Ook bij DuckDuckGo krijg ik niet echt alleen maar relevante webpagina’s in de SERPs. En de opmaak, ach laten we het op smaak houden, maar grijze letters op een witte achtergrond vind ik niet heel erg geslaagd 😉 .

Wel bijzonder

Wat wel bijzonder is aan DuckDuckGo, is dat de zoekresultaten niet worden weergegeven op meerdere pagina’s, maar dat er gebruik gemaakt wordt van de infinite scrolling-techniek. Of dat heel handig is, is persoonlijk. Je skipt in ieder geval niet even heel makkelijk naar resultaat nummer 100…

De handleiding voor DuckDuckGo

Op Linkedin stuitte ik op een discussie over DuckDuckGo naar aanleiding van het bericht over het stijgende marktaandeel. Hierin werd aangegeven dat het een zoekmachine met een handleiding is. En eerlijk: als je een handleiding nodig hebt voor een zoekmachine, ga je die zoekmachine dan nog wel veel/snel/gemakkelijk gebruiken?

DuckDuckGo discussie op LinkedIn

DuckDuckGo bestaat langer dan je denkt

DuckDuckGo staat sinds enkele jaren meer in de belangstelling, maar bestaat al langer. De zoekmachine is in 2008 opgericht en de oprichters hebben in 2009 besloten jouw privacybescherming voorop te stellen. Dat er pas nu echt belangstelling voor DuckDuckGo is, heeft ongetwijfeld te maken met de wereldwijde discussie over privacy op internet, die in 2013 op gang gekomen is. Dat DuckDuckGo groeit, is wat mij betreft wel prima uit het oogpunt van concurrentie.

Heb jij DuckDuckGo al gebruikt? Wat is jouw ervaring met, of je mening over DuckDuckGo? Is het een serieuze concurrent voor de bestaande zoekmachines of een kortstondige hype?