Zijn jouw webpagina's doodlopende straten of haal je er omzet uit?

Zijn jouw webpagina’s doodlopende straten? Haal er omzet uit!

Wanneer jouw website geen of niet genoeg klanten oplevert, kan het zomaar aan je webpagina’s liggen. Als je jouw bezoeker niet verder helpt, maak je van jouw webpagina’s doodlopende straten en zie je ze misschien wel nooit meer terug. Los het vandaag nog op.

Hoezo doodlopende straten?

Wat bedoel ik met doodlopende straten? Simpel. Vergelijk een webpagina maar eens met een straat. Daar zijn vaak zijstraten, aan het eind misschien een bocht, kruispunt of splitsing. Je kunt door naar een bestemming. Bij een doodlopende straat niet. Dan houdt het aan het eind helemaal op en kun je niet verder. Dat gebeurt op webpagina’s ook nog vaak. Helemaal aan het eind is er verder niks.

Wat is dan die doodlopende webpagina?

De doodlopende webpagina is een webpagina die puur informatief is. Er wordt wat verteld over wat je bedrijf te bieden heeft. Wie weet vertel je er zelfs nog trots bij hoe goed jouw product of dienst wel niet is. Je hebt er wat quotes bij staan of andere bewijzen van de kwaliteit van jouw aanbod. Maar meer ook niet. Jouw klant weet nu meer, maar daar houdt het mee op. Je biedt niet de mogelijkheid om makkelijk te bestellen of contact op te nemen. Hier houdt de reis op.

Een webpagina als een doodlopende straat: er komt geen vervolg. Hier houdt het op.

Het levert je geen omzet op

Door je webpagina’s doodleuk dood te laten lopen, kost jou dat omzet. In het gunstigste geval betekent het minder omzet dan mogelijk is. Het kan ook betekenen dat jouw website of een specifieke webpagina helemaal géén omzet oplevert. Want de reis eindigt onderaan de pagina. En dan is het *klik* – weg van jouw website. Tenzij je een echt heel geïnteresseerde klant hebt.

De echt geïnteresseerde klant

Je mag je in je handjes wrijven als je ze hebt: de echt geïnteresseerde klanten. Die nemen namelijk toch nog de moeite om zelf actie te ondernemen en contact met jou te zoeken. Je vraagt wel wat van ze, want ze moeten minimaal een stap extra doen om contact met jou op te nemen. Je maakt het niet mogelijk op je webpagina, dus moeten ze zelf naar jouw contactgegevens zoeken. Om daarna nog eens contact met jou op te nemen.

Hoe neem ik diensten bij je af? Moet ik zelf op zoek naar contactgegevens?

Help mij, maak mij klant

Die echt geïnteresseerde klant levert dus nog wel omzet op. Maar die is ook zeldzaam. Het internet is zelfbediening: maak het me makkelijk om zelf wat te doen. Snel contact opnemen bijvoorbeeld, zonder dat ik moet zoeken naar contactgegevens. Direct een aanvraag doen, snel informatie inwinnen. Help je mij daar niet bij, is de kans groot dat ik snel weg ben. Help je me ermee, dan maak je mij klant.

Veel tekst en geen call to action - een typische doodlopende webpagina

Hoe moet ik hier nu zelf in actie komen?

Heb je gehoord of gelezen over de banaan?

Wanneer je serieus bezig bent met je online marketing en met name met je website, kun je ‘de banaan’ niet gemist hebben. Dat is de opvallende button op je webpagina die het jouw klant makkelijk maakt om in actie te komen. Want waarom zou ik zelf moeten zoeken naar jouw contactpagina als ik na jouw oproep om contact op te nemen ook direct op een knop kan klikken? Een ankertekst is aardig, maar die banaan zorgt echt voor die klik.

Ook op je homepage

Ook je homepage mag gericht zijn op call to actions. Je bezoeker komt zich oriënteren en wil meer weten over wat jij te bieden hebt. Maak hem dat makkelijk. Of een bezoeker kent je al en wil snel naar de pagina van zijn interesse. Ook dat wil je zo makkelijk mogelijk maken. Bied dus direct duidelijkheid op je homepage en maak het me makkelijk om snel naar de belangrijkste pagina’s te komen.

Zo ziet mijn homepage eruit - verre van een doodlopende straat toch?Volgens mij is mijn eigen homepage best een prima voorbeeld. De items in het hoofdmenu zijn duidelijk, de 3 pijlers van mijn bedrijf staan erop en er staan nette call to action-buttons onder. Makkelijk en snel naar de belangrijkste onderdelen van mijn website.

Maak je webpagina’s lekker leesbaar

Een webpagina die enkel geoptimaliseerd is voor Google is ook dodelijk voor jouw conversie. Zo kom ik nog vaak pagina’s tegen die qua tekst vooral geoptimaliseerd zijn voor Google. Die typische “SEO-teksten” lezen niet lekker en leveren daardoor ook geen klanten op. Bezoekers haken dan af, ook mét banaan. Zorg voor lekker leesbare, maar ook ijzersterke, onderscheidende teksten die jouw websitebezoekers verleiden en zet ze daarna aan tot actie met een banaan.

Verbeter nu jouw webpagina’s

Check dus zelf hoe jouw pagina’s ervoor staan en verbeter ze. Zoek de door Google geïndexeerde pagina’s van jouw website op, om die als eerste te verbeteren. De eenvoudigste manier is door in Google site:jouwdomeinnaam.nl in te voeren als zoekopdracht. Je ziet dan hoeveel pagina’s Google heeft geïndexeerd en welke dat zijn. Een mooie start om te beginnen met het doorlopen van jouw webpagina’s.

site:letterzaken.nl in Google

Voor de meeste sites zal het aantal pagina’s meevallen. Je ziet dat ik er op het moment van schrijven 371 heb. Daar kun je al een schifting in maken door de categorie- en archievenpagina’s over te slaan. De overige pagina’s loop je na en pas je waar nodig aan.

Pas je ook je blogpagina’s aan?

Als je net als ik flink blogt, heb je meer blogpagina’s dan gewone webpagina’s. Moet je die dan ook aanpassen om te voorkomen dat ze doodlopende straten zijn? Dat is aan jezelf. En vooral: aan je websitebezoeker. Want de vraag is vooral wat die willen nadat ze een blog van je hebben gelezen. En wat doe jij zelf wanneer je een blog hebt gelezen? Hoe groot is de kans dat ze naar een dienstenpagina gaan of zelfs nog een ander blog lezen?

Voor mijzelf geldt in ieder geval dat ik vaak het artikel lees waarvoor ik kwam. Al kunnen goede aanbevolen artikelen mij vaak nog wel verleiden om nog een pagina te lezen. Dus de actie zou wat mij betreft zijn op basis van aanbevolen artikelen en niet een commerciële call to action.

Wat komt jouw bezoeker doen?

Het begint altijd met de vraag: “Wat komt mijn bezoeker doen?” Dat is niet altijd direct een aankoop. Bepaal per pagina 1 hoofddoel en focus je daarop met de belangrijkste call to action: de banaan. Maar houd ook andere mogelijke doelen van je websitebezoeker in gedachte en gebruik daar minder opvallende call to actions voor:

  • Buttons in minder opvallende kleur
  • Een ankertekst die verwijst naar een aanverwante pagina

En zo krijg je ze verder in jouw website, zonder dat ze door hebben dat jij het mogelijk gemaakt hebt. En zo hoort het ook. Het hoort zo natuurlijk mogelijk te gaan. Help je bezoeker, of het nu is met een knallende banaan of een minder opvallende call to action. Ze willen het, maak het ze makkelijk.

Heb jij iets gemist in dit artikel, heb je andere ideeën of aanvullingen? Of heb je een vraag? Reacties zijn altijd welkom, zoals je weet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.