Yoast Wordpress SEO Plugin Page Analysis

Yoast WordPress SEO Plugin – Pagina Analyse

Yoast WordPress SEO Plugin Pagina Analyse

De voor- en nadelen van de Yoast WordPress SEO Plugin kwamen in een vorig blog al aan de orde. In dit blog ga ik dieper in op de materie, door te focussen op het gedeelte waar je meer details krijgt. Meer details? Jazeker, meer details. In mijn vorige blog kwam het eerste tabblad met informatie aan de orde. Dit is het meest gebruikt en helpt je al een heel eind op weg met de optimalisatie van jouw webpagina. Wil je echter gedetailleerdere informatie over de score van de door jou geschreven pagina, dan is er een tweede tabblad, waar je meer vindt. Het eerste tabblad is altijd als eerste zichtbaar onderaan jouw pagina:

Yoast WordPress SEO plugin tabblad algemeen

Je hebt hier het overzicht met de belangrijkste SEO-factoren waar je zelf direct invloed op hebt. Hier staat liefst zoveel mogelijk ‘Yes’ achter. Daarnaast zie je een aantal velden die je dankzij de Yoast SEO plugin zelf eenvoudig kunt invullen of aanpassen. Maar wacht, er is meer!

 

Het Tabblad ‘Page Analysis’

De Yoast plugin heeft meerdere tabbladen die meer waardevolle handvatten geven. Het tweede tabblad, ‘Page Analysis’, geeft je puntsgewijs aan wat je kunt verbeteren aan de zojuist gemaakte pagina. Hier krijg je per onderdeel weer zo’n leuk gekleurd bolletje, hoewel je er bij veel rood waarschijnlijk wat minder vrolijk van wordt. Toch mag je er vrolijk van worden, omdat het je weer handvatten biedt om dingen aan te passen ter verbetering van jouw vindbaarheid. Ook hier geldt: niet alles moet je even letterlijk nemen.

Yoast WordPress SEO plugin tabblad page analysis pagina analyse

 

Wat Kun Je Met Al Deze Punten?

Laten we de bolletjes een-voor-een nalopen en onder de loep nemen. Van boven naar beneden:

  • Zoekterm in eerste alinea: hiervoor geldt hetzelfde als in mijn vorige blog vermeld. De plugin rekent alleen de exacte formulering mee, terwijl Google zelf alle losse woorden uit je zoekterm vindt en meetelt.
  • Zoektermdichtheid: ook hier geldt dat de Yoast plugin alleen de exacte formulering telt, waar Google dat niet perse doet.
  • Flesch Reading Ease: de Flesch Reading Ease test geeft een indicatie van de moeilijkheidsgraad van een tekst. Dit is gebaseerd op het aantal woorden per zin. Niet te veel van aantrekken, vind jij dat het goed is, is het goed. Kun je ergens een zin korter maken, is dat prima. Lukt dat niet, maak je hier dan niet te druk om.
  • Outbound links: het is goed om door te linken naar een andere website met relevante informatie. Lukt dat niet, geen man overboord. In deze tekst heb ik dat gedaan met de Yoast website en de Wikipedia-pagina over de Flesch Reading Ease test. Zo help je jouw lezer verder en dat waardeert Google.
  • Zoekterm in de URL: wanneer je de zoekterm in de URL vermeldt, is het voor de zoekmachines duidelijk dat de pagina daar ook werkelijk over gaat. www.letterzaken.nl/p103 zegt natuurlijk veel minder dan https://letterzaken.nl/seo-teksten.
  • Alt tags in je afbeeldingen: ook je afbeeldingen worden door de zoekmachines beoordeeld. Wanneer je zoekterm in de titel en alt tags voorkomt, bevestigt dit dat ook die afbeelding over “jouw” onderwerp gaat.
  • Paginatitel: liever te kort dan te lang. Meer dan 70 leestekens betekent dat je paginatitel niet volledig wordt weergegeven in de zoekresultaten. Overigens betreft dat zelfs niet eens leestekens, maar een aantal pixels. Zorg ervoor dat je minder dan 70 leestekens gebruikt. Anders wordt je titel afgebroken en eindigt het met drie puntjes, en dat is niet zo fraai.
  • Metaomschrijving: dit is geen SEO-factor, maar wel goed om na te denken of je metaomschrijving goed is. De tekst moet vooral zo geschreven zijn dat deze de lezer aanspreekt en aanzet om verder te lezen op je site.
  • Zoekterm in de metaomschrijving: de metaomschrijving hoeft alleen je zoekterm te bevatten omdat deze dan vetgedrukt in de zoekresultaten staat. Dit bevestigt dat jouw pagina hierover gaat. Voor Google is dit geen SEO-factor.
  • Het aantal woorden tekst op je pagina: dit is een discussiepunt. Veel tekst geeft de mogelijkheid om je zoekterm regelmatig te laten terugkomen. Maar dat is beslist geen doel op zich. Kun je met weinig woorden alles vertellen wat je wilt, doe dat dan gewoon. Heb je juist wel veel woorden nodig, zorg er dan wel voor dat het overzichtelijk blijft en verdeel de tekst in hapklare blokken: alinea’s.
  • De zoekterm: het advies is om een gekozen zoekterm slechts 1 keer in te zetten op je site. Je wilt per slot van rekening niet met jezelf concurreren. Dat geldt zeker voor producten of diensten die je aanbiedt.
  • Paginatitel: je zoekterm moet uiteraard in je paginatitel voorkomen. Aan het begin van de titel is dan beter dan aan het eind, maar het moet wel een natuurlijk lopende titel zijn. Liever je zoekterm verderop in de titel, dan een titel die geforceerd overkomt omdat de zoekterm aan het begin “moet” staan.

 

Wat Moet je En Wat Moet Je Niet?

Wat moet je nu met die pagina-analyse? Wat mij betreft is dat helemaal aan jezelf. Hoe belangrijk is het voor jou om vindbaar te zijn? En hoe geef je daar invulling aan op je pagina? Gebruik je de ‘page analysis’ in de Yoast plugin om je content te verbeteren?

Ik ben benieuwd hoe jij de ‘page analysis’ gebruikt. Welke onderdelen vind jij belangrijk en welke niet? En is daar naar aanleiding van dit blog nog wat aan veranderd?

5 antwoorden
  1. Jan
    Jan zegt:

    Goede tip nog van het rode bolletje bij de “exact phrase” die niet letterlijk in de eerste alinea voor komt. Daar mik ik soms nog te veel op.

    Op mijn blog over scheidsrechters deel ik soms ook een korte video over een spelsituatie en vraag bezoekers om reactie. Dan kijk ik niet naar het aantal woorden (min. 300 volgens Yoast).

    De ‘reading test’ kijk ik ook niet naar. Soms een herinnering tekst even door te lopen, maar vaak zie ik dan ook geen gekke dingen en laat ik het zoals ik het prima vind.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Jan. Exact phrase match is totaal niet nodig. Vroeger was dat wel anders, toen de bots van de zoekmachines nog niet zo slim waren. En gelukkig maar, want het maakt de tekst vaak niet mooier.

      Beantwoorden
  2. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Hoi Carola, wat een leuke reactie! Dank je wel. En wat een leuk blog heb je er van gemaakt. Ik ga er helemaal van blozen 🙂

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Wanneer je alle details van je SEO-score in de Yoast WordPress SEO plugin bekijkt onder ‘Page Analysis‘, staat bovenaan de score van jouw tekst in de Flesch Reading Ease test vermeld. Wat is nu […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *