De voor- en nadelen van de Yoast SEO plugin

Yoast WordPress SEO Plugin: de voor- en nadelen

Wanneer je gevonden wilt worden in de zoekmachines -en dat wil je natuurlijk, anders lees je dit niet- werk je aan je SEO. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, in goed Nederlands gewoon zoekmachineoptimalisatie; je site optimaliseren voor vindbaarheid in de zoekmachines dus. Om je daarbij te helpen is er de Yoast SEO WordPress plugin een handige tool. Handig, maar wel met wat kanttekeningen. Hieronder daarom hoe deze plugin werkt en wat de voor- en nadelen zijn.

NB: dit artikel is geschreven in 2014, gebaseerd op de toenmalige versie van de Yoast SEO WordPress Plugin. De voor- en nadelen zijn niet veel veranderd, de plugin zelf wordt wel continu verbeterd. Lees mijn handleiding voor optimaal gebruik van de Yoast SEO plugin voor echt gedetailleerde informatie.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 6 maart 2014 en is verbeterd en geüpdatet op 25 september 2019

Wat doet de Yoast SEO Plugin?

Allereerst even de werking van de plugin. Yoast SEO controleert de content van iedere pagina op jouw website op diverse SEO-onderdelen. Het gaat hierbij vooral om de zogenaamde on page SEO. Verwacht hierbij geen wonderen, uiteindelijk moet je zelf zorgen dat jouw content in orde is. De plugin zelf gaat jou niet hoog in de zoekmachines brengen. Wel is het een handig hulpmiddel dat jou helpt om diverse SEO-factoren te checken, en zo je content te verbeteren. En daar is deze plugin goed in, hoewel je je er niet op moet blindstaren. Met mijn kennis en ervaring geef ik je graag wat handreikingen om deze tool zo goed mogelijk te gebruiken.

Hoe werkt het?

Voor de duidelijkheid: SEO bestaat uit diverse facetten. Deze facetten beslaan globaal de volgende disciplines:

  • Off page SEO: links naar jouw website en andere online verwijzingen naar jouw bedrijf
  • Techniek achter je website: snelheid, menustructuur, sitemap [on page SEO]
  • Content: tekst en beeld [on page SEO]

De Yoast SEO plugin ondersteunt wel op een aantal technische zaken, maar is vooral gericht op de content en contentgerelateerde onderdelen. De plugin controleert iedere pagina die je creëert op diverse SEO-factoren. Alles wordt gewogen op de zoekterm (Focus Keyphrase) die je zelf opgeeft in de zogenaamde Yoast Box die onderaan je pagina’s verschijnt in je WordPress beheeromgeving:

Zodra je die zoekterm hebt ingevoerd en je pagina opslaat, laat Yoast SEO zien hoe vaak de zoekterm voorkomt op je pagina. Ik vind zelf de uitdrukking “zoekterm” beter dan “zoekwoord”, omdat een goede zoekterm uit meer dan een enkel woord bestaat. Ook ‘keyphrase’, dat Yoast nu gebruikt, is wat mij betreft beter dan ‘keyword’

Wanneer je voldoende scoort op diverse factoren, wordt er in de rechterkolom naast het blok van je tekstinvoer een groen bolletje zichtbaar:

Yoast WordPress SEO plugin - groen bolletje

Dit groene bolletje is een goed teken. Het geeft aan dat je de content op je webpagina goed op orde hebt. Het is echter geen garantie dat je ook op die zoekterm gevonden wordt. Dat is nog altijd afhankelijk van veel andere factoren die je niet allemaal zelf in de hand hebt. Verder is er een oranje bolletje, dat een signaal is dat er nog wel wat verbetering mogelijk is.

Rood bolletje? Zoek de verbeterpunten

Heb je een rood bolletje, dan is het zaak te kijken welke verbeterpunten er zijn voor je pagina. Zo ondersteunt de Yoast SEO plugin jou op het gebied van zoekmachineoptimalisatie bij het schrijven van pagina’s en blogs voor je website.

Alle tips in ‘Geavanceerd’

Wanneer je jouw zoekterm (Focus Keyphrase) hebt gekozen en ingevoerd, vind je in de Yoast Box een regel met ‘Geavanceerd’. Klik je die open, dan verschijnt de lijst met tips om jouw pagina te verbeteren. Hoe dat verder werkt, lees je in mijn handleiding voor Yoast SEO.

Overzicht van alle SEO-adviezen in de Yoast Box.

De factoren die de Yoast SEO plugin weegt

Waarop baseert Yoast SEO nu de kleur van dat bolletje? In bovenstaande afbeelding zie je al welke onderdelen de Yoast SEO plugin voor WordPress beoordeelt:

  • De kop van het artikel
  • De paginatitel
  • De URL van de pagina (slug)
  • De tekst zelf
  • De meta-omschrijving

Doe je dat goed: voilà: een groen bolletje! Maar hier wringt de schoen wel een beetje. Want er spelen hier enkele zaken die niet of anders door de zoekmachines worden verwerkt dan de plugin je zou doen vermoeden. Op de volgende punten moet je je dus niet blindstaren:

Beoordeling van de tekst zelf

De Yoast WordPress SEO plugin weegt de zoekterm (keyphrase) in de content terecht mee, want dat doen de webcrawlers van de zoekmachines ook. Waar ik alleen zelf niet zo in geloof, is iets als ‘keyphrase dichtheid’ of zoekwoorddichtheid. Ten eerste ontkom je er soms niet aan om een zoekterm vaak te gebruiken, terwijl je in andere gevallen juist met een vrij lage zoekwoorddichtheid ook prima je punt kunt maken.

Je ziet ook dat in dit geval de woorden uit de keyphrase niet in 1 zin voorkomen. Het advies van Yoast is om dat wel te doen, waar ik er zeker van ben dat wanneer de woorden dicht bij elkaar staan in een alinea, dat weinig tot niks uitmaakt. Het is voor jouw lezer toch ook duidelijk zo?

Mijn advies

Mijn advies hierin is dan ook: staar je niet blind op het aantal keren dat de plugin jouw ‘Focus keyphrase’ telt. Schrijf de tekst gewoon zoals je ‘m wilt schrijven. Check zodra je de tekst helemaal klaar hebt zelf hoe vaak jouw zoekterm voorkomt en tel daarbij ook de losse woorden. In dit geval zijn dat dus Yoast, WordPress, SEO en Plugin. Forceer het gebruik van de woorden niet. Past het niet, dan past het niet.

Beoordeling van de kopteksten

De kopteksten moeten volgens Yoast ook de zoekterm bevatten. Nu is het zeker iets om rekening mee te houden, maar ook hier vind ik dat je ook gewoon nuchter naar je pagina moet kijken. Een koptekst is er voor de lezer. Die moet kunnen scannen om te zien wat er in de alinea’s staat. Krampachtig je zoekterm in de koptekst verwerken is niet de manier. Kan het, doe het, maar wordt de koptekst of je pagina er niet beter van, doe het dan niet.

Laten we eerlijk zijn, dit kan wel wat minder:

In iedere koptekst op deze pagina komt het woord snippet voor, wat niet echt prettig overkomt.

De meta-omschrijving

De Yoast SEO plugin telt de vermelding van je zoekterm in de meta-omschrijving mee in de beoordeling van je SEO-score. De meta-omschrijving zelf is echter geen SEO-factor. Het is wel van belang dat je jouw zoekterm ook terug laat komen in de meta-omschrijving, omdat Google de gebruikte woorden vetgedrukt in de zoekresultaten vertoont. Dit bevestigt aan de Google gebruiker dat hij vindt waar hij naar zocht. Dankzij de Yoast plugin kun je zelf je eigen meta-omschrijving invullen, zodat jouw site in de zoekresultaten zichtbaar wordt met de meest passende omschrijving.

Tip: Vermeld de zoekterm in je meta-omschrijving, liefst zoveel mogelijk aan het begin. Zo valt deze goed op.

Meta-omschrijving SEO-teksten Letterzaken Apeldoorn

Links als SEO-factor?

Je ziet dat er ook wordt aangegeven dat er zowel interne als externe links zijn. Nu ben ik er zelf wel van overtuigd dat links op een pagina bijdragen aan je vindbaarheid en met name je betrouwbaarheid. Maar soms wil je de bezoeker niet van jouw pagina af sturen. Dus zijn met name externe links voor een pagina waar je jouw klanten wilt werven niet wenselijk. Het advies om externe links toe te voegen kun je dan ook gerust negeren. Bij informatieve artikelen zijn externe links juist wel aan te raden.

De voordelen, nadelen en kanttekeningen in het kort

De Yoast WordPress SEO plugin doet wat hij moet doen. En meer. Je krijgt heel duidelijke handvatten over punten waar je eenvoudig en snel je content kunt verbeteren. Daarnaast is de plugin ook nuttig om de SEO-titel van je pagina of blog en de meta-omschrijving voor de weergave in Google aan te passen. De belangrijkste kanttekening is dat je je niet moet blindstaren op een al dan niet groen bolletje, want:

  1. Het groene bolletje geeft geen zekerheid over je positie in Google, dat is afhankelijk van hoe sterk je concurrentie op die zoekterm is
  2. De plugin weegt het gebruik van je zoekterm anders dan Google, kritischer vooral
  3. De vermelding van (de exacte formulering van) je zoekterm in de meta-omschrijving telt mee in Yoast, terwijl het geen SEO-factor is
  4. Een verdeling van je zoekterm valt niet in een vast stramien te vatten, terwijl de plugin dat wel zo meet in de vorm van ‘keyphrase verdeling’ en ‘keyphrase dichtheid’
  5. Tekstlengte is geen SEO-factor…

Houd je hier rekening mee en gebruik je de plugin als ondersteuning om te checken of je alle relevante SEO-onderdelen in je content hebt toegepast, dan zit je goed. Zolang je maar niet denkt dat de plugin het werk voor je doet en je ‘m daarnaast vooral als ruggesteuntje gebruikt en niet als de almachtige adviseur. Lang niet alle adviezen zijn even relevant.

En er is nog meer. Wil je Yoast SEO optimaal gebruiken, lees dan deze handleiding.

Gebruik jij de Yoast WordPress SEO plugin en was je bekend met deze punten waar je rekening mee moet houden? Ik zie je reactie graag tegemoet. Opmerkingen, vragen, laat het gerust weten.

24 antwoorden
  1. Danny Loeffen
    Danny Loeffen zegt:

    Hallo Nathan,

    Ik denk dat je zelf de bedoeling van de plugin verkeerd begrijpt. Het lijkt me logisch dat Yoast de plugin niet heeft bedoeld om hoger te komen binnen de zoekmachine, dit doe je echter altijd zelf (met je content, etc).

    Desondanks voor de mensen die dat wél dachten, goed artikel!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Gek. Kennelijk nooit gereageerd. De bedoeling van de plugin snap ik maar al te goed, ik wil juist voor hen die denken dat het een wondermiddel is, duidelijk maken hoe je er het meeste uit kunt halen :)

      Beantwoorden
  2. Jules Leenders - Stein
    Jules Leenders - Stein zegt:

    Ja ik gebruik Yoast, maar het is en blijft een uitdaging om alles goed te plaatsen, met name als fotograaf die juist veel afbeeldingen wil laten zien en minder tekst. Ik zie dat concullega fotografen beter scoren. Wellicht omdat zij langer bezig zijn (en meer vermeldingen verspreid over het internet hebben?), diverse sites hebben die ieder gericht zijn op een eigen doelgroep (familieshoots, zakelijke portretten, bruidsfotografie, etc) en soms ook met uitgebreide blogpostings werken. Dat laatste werkt goed naar consumenten toe natuurlijk, die zichzelf kunnen identificeren met hun loveshoot, bruidsrepotage, trouwalbum etc.
    Ik ben dan benieuwd naar wat juist wel en niet werkt, want ik zie ook concullega’s die hier nauwelijks aan doen en desondanks hoog scoren op Google.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hallo Jules,

      Het hele proces van zoekmachineoptimalisatie is complex. Vooral omdat er vele factoren een rol spelen. Zo heeft Backlinko een lijst van maar liefst 200 factoren gepubliceerd. Dit varieert van on-page tot off-page. En de invloed van iedere factor kan per zoekterm variëren. Hierbij geldt zeker wat je aangeeft over je concurrenten die gerichtere pagina’s hebben. Google heeft als doel om de meest relevante zoekresultaten weer te geven. Goede en passende content is hierbij een belangrijke factor. Met die goede content “verdien” je ook verwijzende links en dat draagt weer bij aan je off-page SEO.

      Wat content betreft is het goed om je te realiseren dat Google constant “trucjes” ontdekt en die dan afwaardeert als ranking factor. Teksten waarin overdreven vaak een zoekterm voorkomt worden gezien als keyword stuffing en zullen wellicht op korte termijn goed scoren, maar zullen op langere termijn het spit delven. En onlangs meldde Matt Cutts van Google al dat gastbloggen minder zal meewegen als ranking factor, omdat er steeds meer misbruik van wordt gemaakt. Ook voor sites die uit slechts 1 pagina bestaan met als doel alleen maar gevonden te worden op een zoekterm in de domeinnaam (bijvoorbeeld http://www.bruidsfotografie-den-haag.nl) en daarom flinterdunne content hebben, zullen uiteindelijk lager ranken.

      Concentreer je op goede content, voeg waarde toe voor je klanten en bouw aan je autoriteit. Dat zijn de drie belangrijkste tips op het vlak van content die ik je kan geven. Met goede en waardevolle content komen mensen naar je site en blijven ze daar ook langer. Ook dat heeft invloed op je positie in Google. Voor jou als fotograaf kan dat voor een belangrijk deel ook door mooie foto’s te laten zien, waardoor mensen meer willen bekijken. Hierdoor neemt de bezoekduur toe en neemt je bouncepercentage af.

      Kun je hier wat mee?

      Beantwoorden
  3. Chantal van Beekum
    Chantal van Beekum zegt:

    Hi Nathan,

    Goed artikel, precies wat ik ook elke keer tegen mijn collega’s zeg. Ik merk vaak dat ze zich alsnog blijven blindstaren op de groene bolletjes waardoor de tekst helemaal niet meer lekker loopt. Dat is toch het allerbelangrijkste, dat je bezoekers je teksten prettig vinden om te lezen. Als ze al bij de eerste kromme zin afhaken, is het gauw gedaan. Ik zal ze dit artikel onder hun neus duwen, dan zien ze dat er meer mensen zo over de plugin denken ;).

    Klein kritiekpuntje, je website is niet responsive/mobiel vriendelijk. Leest toch minder prettig op een HTC.

    Groeten,
    Chantal

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Chantal,

      Dank voor je mooie reactie. Jammer hè, dat het groene bolletje sommige mensen wat misleidt? Want uiteindelijk is dat het. Ik hoop dat ze na het lezen van het blog begrijpen dat een geel of lichtgroen bolletje ook goed genoeg kan zijn. En dat een groen bolletje geen garantie op een stevige positie in de zoekmachines geeft.

      Je hebt volledig gelijk, mijn site leest nog niet goed op smartphones en tablets. Dit jaar komt er een vernieuwde site, die wél responsive is. Want dit is inmiddels uit de tijd, daar heb je gelijk in. Daarom verbaast het me overigens ook dat een aantal zeer grote partijen nog niet eens een responsive site hebben. Maar goed, ik ben me er dus van bewust en dat is ook een van de zaken die dit jaar de aandacht hebben.

      Groeten, Nathan

      Beantwoorden
  4. Chelsea Bosters
    Chelsea Bosters zegt:

    Zeer goed artikel Nathan! Mooi dat wij je mogen verwelkomen op Marketingmed.

    Ik citeer ”Tip: Vermeld de zoekterm in je metaomschrijving, liefst zoveel mogelijk aan het begin. Zo valt deze goed op.”

    Natuurlijk moeten de zoektermen vooraan in de metadescription staan. Let wel, houd het natuurlijk! Is het echt niet mogelijk om er op deze manier een natuurlijk artikel van te maken? Doe het dan niet en plaats hem wat naar achteren ;)

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Chelsea. En dank ook voor je aanvulling. Je hebt mijn betoog “liefst zoveel mogelijk aan het begin” met de juiste invulling aangevuld, dit is precies wat ik bedoelde.

      Beantwoorden
  5. Ben Gidding
    Ben Gidding zegt:

    Hoi Nathan,
    1. Dat groene bolletjes licht en donker kunnen zijn is mij nooit opgevallen.
    2. Een punt dat Yoast aangeeft dat slecht zou zijn is ‘stopwoorden’; woorden als ‘in’, ‘voor’ in een zoekterm. Ik vind dit nonsens en geloof niet dat Google dat ook zo ziet. Yoast is bepaald geen taaltechneut en ze weten heel niet wat stopwoorden precies zijn. Hen erover mailen is lastig want kan alleen via een idioot moeilijk Engels script en is nutteloos want ze doen er niets mee. Volgens mij vinden ze zichzelf wel heel “groot” als techneuten en nemen ze je pas serieus als je zelf een autoriteit bent op hun gebied (zie namen in hun updates).
    3. Ik vind dat de zoekterm veel te vaak moet voorkomen in een tekst (per 100 woorden 1x). Misschien is keyword stuffing nog niet aan de orde maar wel moet de zoekterm vrees ik te opvallend vaak voorkomen voor het groene bolletje. Ik heb nog een ander plugin. Die is een stuk simpeler gebouwd en vraagt geloof ik maar 1x de zoekterm aangevuld met een aantal losse woorden. Zou die plugin niet beter te gebruiken zijn? Ik denk hierbij aan je punt ‘2. De plugin telt alleen de exacte formulering van je zoekterm, terwijl Google je complete pagina scant op de aanwezigheid van de relevante woorden’.
    4. Ik las eens ergens dat Google je afstraft als je bolletjes niet allemaal groen zijn! Dit zou je nonsens moeten vinden gezien je artikel?

    Beantwoorden
      • Nathan Veenstra
        Nathan Veenstra zegt:

        Begrijp ik het goed dat je hiermee vooral doelt op de kritiekpunten die ik lever, zoals de metaomschrijving en de zoekwoorddichtheid?

        In dat geval: gisteren (3 juni 2014) is mijn blog via Twitter gedeeld met Michiel Heijmans van Yoast. Hij reageerde als volgt:

        “Goed verhaal dat duidelijk maakt dat SEO ook een menselijk iets is en niet geautomatiseerd kan worden. De plugin *begeleid* je in de optimalisatie!” (en ja, er mist een ‘t’ ;-) )

        Ik denk dat het niet heel gemakkelijk is om alle losse woorden uit je zoekterm ook te wegen en het dus qua programmering alleen met de exacte frasering mogelijk is.

        Zo blijkt: gezond verstand en gewoon goede teksten schrijven voor de lezer zijn nog altijd het belangrijkst! :-)

        Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je uitgebreide reactie Ben. Punt voor punt even mijn reactie:

      1. Misschien is het mijn kleurenblindheid en is het rood/geel/groen, net als een verkeerslicht. Hoe dan ook, je kunt ook een bolletje met een lichtere kleur hebben, waarmee je uiteindelijk SEO-technisch ook prima scoort.

      2. Google indexeert in principe geen voorzetsels en lidwoorden. In die zin klopt de Yoast plugin wel. Dat neemt niet weg dat je die gewoon mag gebruiken in je focus zoekterm. Sinds de Hummingbird update is er echter wel iets anders aan de hand. Google “begrijpt” vragen beter, door de intentie van de vraag in de zoekmachine werkelijk te analyseren. Wanneer iemand “supermarkt in de buurt van Nijmegen” intypt, zal Google hier de link leggen tussen de zelfstandig naamwoorden en de plaatsnaam. Hierbij worden de voorzetsels echter wel weer overgeslagen. Ik zou er verder niet zo zwaar aan tillen.

      3. Het feit dat de zoekterm wel regelmatig moet voorkomen in de tekst is begrijpelijk. Een enkele keer is erg weinig en dan zullen de Googlebots zich moeten afvragen waar de tekst nu over gaat. Voorbeeld: een enkele keer Google+ vermelden in een tekst is geen indicator dat de tekst daarover gaat. Komt Google+ echter met grotere regelmaat voor, is het duidelijk dat Google+ wel een relevant onderwerp van de tekst is. Je hebt wel gelijk dat je daar dus vrijer mee om moet gaan dan Yoast aangeeft, omdat de losse woorden (bijvoorbeeld “supermarkt” en “Nijmegen”) door Google gewoon worden geïndexeerd.
      Ik ben benieuwd naar de andere plugin die je gebruikt en wil die graag ook uitproberen, zou je die met ons willen delen?

      4. Als je dat artikel nog kunt terugvinden, zou dat heel mooi zijn. Dat Google je afstraft als niet alle bolletjes groen zijn is inderdaad onzin. De Yoast plugin is een tool die zo goed mogelijk poogt om de content te wegen zoals Google en je lezers (daarom ook het wegen van de metaomschrijving) dat doen. Google kan niet bij de gegevens die de Yoast plugin voor je genereert. Het is wel zo dat hoe minder groene bolletjes, hoe kleiner de kans dat de pagina hoog komt in Google. De Yoast plugin geeft wel weer welke content gewogen wordt en in hoeverre je daar op de juiste manier gebruik van hebt gemaakt. De schifting die je zelf echter moet maken is hoezeer je daar echt wat mee moet doen. Dat geldt vooral voor de metaomschrijving en m.i. ook de Flesch Reading Ease, die Google niet meeweegt voor de rankings.

      Je zult met me eens zijn dat de Flesch Reading Ease, die vanuit de Engelse taal is ontstaan, voor het Nederlands anders zou moeten werken. Dit vooral omdat we in het Nederlands veel meer samengestelde woorden hebben dan het Engels. Juist dat soort lange woorden telt nogal zwaar in de Flesch Reading Ease.

      Beantwoorden
      • Ben Gidding
        Ben Gidding zegt:

        Jij ook bedankt voor jóúw uitgebreide reactie Nathan. Dat valt bij mij nooit verkeerd zolang het zinnig is, want ook ik kom om in relevant leeswerk.
        Bij 3. Dat is de plugin ‘All in One SEO Pack’.
        Bij 4. Dat artikel terugvinden is zoeken naar een speld in een hooiberg hier in de opgeslagen informatie. Het is ook alweer een tijd geleden en dan laat mijn geheugen het afweten. Wel jammer, want ik had graag je mening daarop geweten.
        De Flesch Reading Ease zegt me niets, dat zou ik eerst uit moeten zoeken. Geen idee of we daar (nog) iets aan hebben. Als je dit leest zou je zeggen van niet: http://fhjfactcheck.wordpress.com/2012/09/20/een-testmethode-uit-1948/

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Van de ‘All in One SEO Pack’ heb ik gehoord. Wellicht goed om eens een vergelijking te doen tussen de verschillende gratis SEO plugins.

          Bij Yoast is de Flesch Reading Ease punt twee van de uitgebreide analyse die je vindt in de ‘Page Analysis’. Zo staat bij dit blog: “The copy scores 52.7 in the Flesch Reading Ease test, which is considered fairly difficult to read. Try to make shorter sentences to improve readability.”

          Ik ben ervan overtuigd dat het voor een belangrijk deel te maken heeft met de samengestelde woorden die wij in onze taal vele malen meer tegenkomen dan in het Engels. De Flesch Reading Ease test is op het Engels gebaseerd en aangezien geen taal hetzelfde is, is zo’n test mijns inziens ook niet een-op-een te kopiëren naar andere talen.

          Alle bolletjes groen is beslist geen noodzaak. Ik sta op de eerste pagina van Google met populaire zoektermen als “webteksten” en “SEO-teksten” en bij beide pagina’s heb ik niet louter groene bolletjes. Ik ben er zelfs van overtuigd dat je zelfs met een geel bolletje de eerste pagina van Google kunt halen. Hierbij geldt echter wel dat dan overige SEO-factoren, zoals backlinks en andere technische SEO goed op orde moet zijn en daarnaast de concurrentie niet sterk mag zijn. Dit zal dan vooral ook gelden voor zoektermen met een laag zoekvolume en daarom weinig en/of weinig sterke concurrentie.

          Beantwoorden
          • Ben Gidding
            Ben Gidding zegt:

            Mijn websitebouwer heeft geen hoge dunk van ‘All in One SEO Pack’ maar hij is geen SEO-specialist. Hij zal dat vinden omdat die plugin er in vergelijking met die van Yoast erg simpel uitziet. Mocht jij hem gaan onderzoeken dan verneem ik graag van je wat je ervan vindt. Hiernaast is informatie van anderen over de ‘All…’-plugin ook welkom bij mij.

            Wat het bolletjesgedoe betreft vind ik het mooi hoe jij ertegenaan kijkt en wat jouw ervaringen zijn. Zodoende hoef ik voortaan niet meer zo krampachtig bezig te zijn door alle bolletjes groen te moeten hebben. Met name dat je geen groen bolletje krijgt als er een zogenáámd stopwoord in de zoekterm voorkomt. Het is ergerlijk voor mij als tekstbureau te moeten vaststellen dat Yoast niet weet wat stopwoorden écht zijn terwijl hij als SEO-specialist niettemin bepaalt of een bolletje daarop groen mag zijn of niet. Niet hij, maar Google bepaalt dat. Maar ja, ik heb altijd respect voor experts en dat is Yoast op SEO-gebied en dan denk ik meteen dat hij daarom op een of andere manier wel gelijk zal hebben. Intussen blijf ik het raar vinden als de man op de hoogte is maar er niets mee doet. Het wil er bij mij niet in dat hij inmiddels nog steeds niet beter weet.

          • Nathan Veenstra
            Nathan Veenstra zegt:

            In de vergelijkingen komt de Yoast plugin wel “als beste uit de test”, maar ik zou de All In One ook wel eens willen testen en vergelijken hoor.

            Eerlijk gezegd ken ik het verhaal van de “stopwoorden” niet, maar ik vermoed dat de term letterlijk is vertaald uit de Engelse informatie over het gebruik van (onder andere) voorzetsels. Waarschijnlijk worden ook lidwoorden onder de “stopwoorden” geschaard en bedoelt men er dus vooral mee dat het woorden zijn die vanwege de regelmaat waarmee ze worden gebruikt en de weinige relevantie op onderwerp “de boel wat ophouden” ;-) Voor de focus zoekterm is het niet heel relevant en dat wordt er waarschijnlijk mee bedoeld. Hoe dan ook, niet te druk om maken, Google indexeert wel wat ze relevant vinden, “stopwoorden” of niet.

  6. davey
    davey zegt:

    Hallo,

    Heb in het verleden all in one seo gebruikt. Nu net plug in van Yoast gedownload maar nu kan ik niet meer op mijn homepagina ivm teveel omleidingslussen???? Hoe is dit op te lossen en welke plug in is beter voor zoekmachine optimalisatie?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Davey, het probleem kan ik niet voor je oplossen, dat is een technisch gegeven en ik houd me met content bezig. Je vraag welke plugin beter is, kan ik wel beantwoorden. In vergelijkende reviews komt Yoast altijd beter uit de verf. All in one SEO is ook goed, maar Yoast heeft meer te bieden. Zelf moet ik All in one nog proberen, dus ik heb het vooral van anderen, maar die anderen zijn wel unaniem in hun oordeel.

      Wat betreft het probleem met je website adviseer ik je om even contact op te nemen met Yentl Bresseleers van Design311: http://design311.com/ Hij weet ervan, dus je kunt het hem gerust vragen!

      Beantwoorden
  7. Stefaan CRUSHmedia
    Stefaan CRUSHmedia zegt:

    Ik werk vaak met het Genesis framework, die hebben ook een ingebouwde SEO plugin. Toch vervang ik deze altijd door Yoast.

    Ik vind Yoast voornamelijk de meeste “gebruiksvriendelijke” SEO plugin.
    En praktisch als een SEO reminder checklist. Zo weet je zeker dat je niets bent vergeten. Al moet je dit inderdaad met een korreltje zout nemen. Een extra kw spam score zou een goede toevoeging zijn.

    De laatste readability test is ook enorm nuttig trouwens en relevant voor SEO. Ook voor landingspagina’s is het makkelijk om de robots.txt aan te passen (of canonical).

    Top plugin! Goed artikel!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Stefaan. De readability test neem ik eigenlijk met dezelfde korrel zout als de SEO-checks van de plugin. Allereerst ga ik er vanuit dat ik wel weet hoe ik moet schrijven :-) Verder is het dan een handige checklist om te kijken of er wat verbeterd kan worden. Soms kun je lange zinnen nog eens splitsen in twee kortere zinnen. Bij mijn blogs gebruik ik de Yoast SEO plugin steeds minder, ik merk dat ik het artikel zelf en mijn eigen ideeën daarover belangrijker vind dan de mogelijke vindbaarheid van het artikel. Kwaliteit voorop :-)

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] zoekterm niet continu in exact dezelfde formulering te blijven plaatsen in je tekst. Dit kwam in mijn blog over de Yoast WordPress SEO plugin al aan de orde (zie het blokje ‘Content’). Daarnaast bevordert het krampachtig […]

  2. […] zoekterm niet continu in exact dezelfde formulering te blijven plaatsen in je tekst. Dit kwam in mijn blog over de Yoast WordPress SEO plugin al aan de orde (zie het blokje ‘Content’). Daarnaast bevordert het krampachtig […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.