Vergeet het groene bolletje toch gewoon

Waarom wil je per se dat groene bolletje in Yoast? Ook zonder kom je gewoon hoog in Google hoor. Hoog in Google ligt aan meer dan enkel een groen bolletje. Zelfs met een rood bolletje is pagina 1 gewoon haalbaar.

Artikel met rood sein

Mijn artikel over de meta-omschrijving haalt een “totaalscore” in Yoast die zou betekenen dat het SEO-technisch heel zwak in elkaar steekt. Het verkeerslicht staat namelijk op rood. Een te algemene zoekterm die niet gaat scoren in dit geval? Het artikel gaat over de meta-omschrijving, dus dat is dan ook de zoekterm die ik voor dat artikel als “focus zoekwoord” heb ingevuld. Toch vind je dit artikel keihard in de top 10 wanneer je op “meta-omschrijving” zoekt.

Artikel haalt rood verkeerslicht in Yoast

Gewoon in de top 10

Kijk zelf maar. Met de zoekterm zelf sta ik op het moment van schrijven op positie 4 in Google. Voeg er “yoast” aan toe, sta ik op 3.

Positie 4 in Google zonder groen bolletje

Geen enkel probleem dus om gewoon hoog te eindigen. Maar waarom staat het sein dan op rood? Dat gebeurt in dit geval enkel om een paar elementen, die niet goed zijn volgens de overigens fijne plugin.

2 rode en 2 oranje bolletjes

Het artikel scoort in totaal 8 groene bolletjes. Jeuj. Maar ook 2 oranje bolletjes en 2 rode bolletjes. Minder jeuj. Maar dat is toch geen reden om dan de totaalscore rood te maken, lijkt me? Kennelijk wel. Want foei Nathan, de zoektermdichtheid is te hoog. En foei, je linkt naar een pagina met hetzelfde onderwerp. SEO-technisch onverantwoord. Rode kaart Rood verkeerslicht!

2 rode en 2 oranje bolletjes - verder groene bolletjes

En toch: top 5!

Zonder een algehele score met groen, sta ik toch in de top 10. Wat? Top 5 zelfs. Goed, de zoekterm is niet heel spannend, er wordt gemiddeld zo’n 140 keer per maand op gezocht. De concurrentie is er wel degelijk. Grote onlinemarketingbureaus concurreren met mij op die zoekterm. In totaal zijn er ruim 230 pagina’s die dezelfde zoekterm in de titel hebben staan en daar dus ook echt over gaan.

Alle pagina's met meta omschrijving in titel

In bovenstaande afbeelding zie je dat er 129 resultaten zijn voor pagina’s met “meta omschrijving” in de titel. Er zijn er nog 105 met “meta-omschrijving” (met koppelteken). En in totaal zijn er 37,500 resultaten op die zoekterm. En zonder groen bolletje staat mijn artikel gewoon in de top 5.

Heb je echt een groen bolletje nodig?

De vraag is dus: heb je echt een groen bolletje nodig? Het antwoord is heel simpel: “nee”. Sowieso moet vindbaarheid niet het eerste doel zijn. Je schrijft voor je bezoekers. Bied waarde, geef ze een goed verhaal. En vergeet dan dat groene bolletje. Maar dat wist je vast al, naar aanleiding van mijn artikel over de Yoast SEO Plugin versie 3 🙂 .

Ben je een andere mening toegedaan of is er iets wat je kwijt wilt of wilt vragen? Plaats je reactie hieronder.

En deel deze bevindingen met je netwerk, de “share buttons” zijn er niet voor niks 😉

Yoast SEO plugin versie 3 optimaal gebruiken?

De Yoast SEO plugin is sinds 2010 dé plugin voor SEO binnen WordPress. Met de All in One SEO Pack heb ik zelf (nog) geen ervaring. Getuige de verschillende reviews die ik tegenkom online, is de plugin van Yoast echter uitgebreider en beter. In dit artikel help ik jou deze plugin optimaal te gebruiken. Ik laat je zien welke onderdelen handig zijn en aan welke onderdelen je minder belang mag hechten voor je zoekmachine-optimalisatie. Zie het als een korte handleiding van een ervaren gebruiker.

 

Joost de Valk - YoastDe Yoast SEO plugin in het kort

De Yoast SEO plugin was tot 2015 enkel beschikbaar voor WordPress en heette dan ook ‘Yoast WordPress SEO’. In 2015 werd de Drupal-versie van de plugin gelanceerd en werd de naam dan ook simpelweg ‘Yoast SEO‘. Deze plugin (versie 3) is qua layout en gebruik behoorlijk veranderd ten opzichte van de vorige versie. Eerder schreef ik al over versie 2, met de vernieuwde interface is het tijd om een compleet nieuw artikel te wijden aan versie 3.

Er is voor WordPress een gratis versie, maar ook een betaalde (Premium), waar je per jaar een vast bedrag voor betaalt. De belangrijkste extra’s in Yoast SEO Premium zijn:

  • Ondersteuning (support); gebruikers van de Premium versie krijgen voorrang in de ondersteuning
  • Redirect manager; wanneer je een URL aanpast, wordt er automatisch een redirect aangemaakt van de oude URL naar de nieuwe
  • Meerdere zoektermen checken; je kunt meerdere zoektermen invullen om de SEO-score van je content te checken

In dit artikel behandel ik de gratis versie, en hoe serieus je alle onderdelen moet nemen. Daarnaast ontdek je waarom deze plugin niet alleen voor SEO heel handig is.

Alles over de Yoast SEO plugin in 1 artikel

In dit artikel lees je alles over de Yoast SEO plugin. Vanuit een gebruikersperspectief in ieder geval. Ik behandel eigenlijk twee belangrijke facetten van de plugin:

  1. De functies in de tabbladen (Tekstanalyse, Geavanceerd en Social)
  2. Het praktische gebruik van de Tekstanalyse

De Tekstanalyse is wel de belangrijkste reden voor de meesten om deze plugin te gebruiken. Niettemin zijn ook de andere twee onderdelen (Geavanceerd en Social) erg nuttige onderdelen voor de meeste webmasters. Lees dus zeker verder om optimaal gebruik te maken van deze uiterst nuttige plugin.

Allereerst de kritiekpunten

Hoe goed de plugin ook is, het is en blijft een stuk software dat geprogrammeerd is om iets te doen. Dat resulteert in dit geval in een aantal punten die niet helemaal aansluiten op hoe de zoekmachines je website crawlen en indexeren:

  • Zoekwoorddichtheid: In de Yoast SEO plugin wordt het ‘trefwoord-dichtheid’ genoemd. Dit hoeft beslist niet veel te zeggen over de uiteindelijke vindbaarheid van je pagina. Een heel hoge zoekwoorddichtheid komt al gauw spammy over en ook met een lage zoekwoorddichtheid kan een pagina nog uitstekend presteren in de zoekmachines.
  • Meta-omschrijving: hoewel de meta-omschrijving liefst je zoekterm bevat, is het geen SEO-factor. Dat dit wordt gewogen in dit geval, moet je dus beslist met een korrel zout nemen.
  • Aantal woorden: er is onderzoek gedaan waaruit bleek dat er een correlatie is tussen veel content en goede vindbaarheid. Dit betekent echter niet dat je niet kunt scoren met een kort stuk tekst. Het aantal woorden is dus ook beslist geen SEO-factor

EN VERGEET DAT GROENE BOLLETJE!

Dat komt even binnen hè? Zowel de kop zelf als die hoofdletters, toch? Ik wilde er ook echt even de aandacht voor hebben, want ik merk dat nog steeds te veel mensen zich werkelijk blindstaren op het groene bolletje. Echt, een groen bolletje betekent niet dat je gegarandeerd hoog in de zoekmachines komt. Sterker nog: ook met een oranje bolletje zou je nog wel eens in de top 10 kunnen eindigen. Gebruik vooral je verstand en leer hieronder hoe je dat combineert met de Yoast SEO plugin 🙂 .

Yoast_Icon_Large_RGB

Focus trefwoord

Zodra je een artikel hebt geschreven, of begint te schrijven, geef je het ‘Focus trefwoord’ in. Dat is dus de zoekterm (velen noemen het keyword) voor deze pagina. In de eerdere versie van de plugin kreeg je suggesties voor zoektermen te zien zodra je begon te typen. Dit is helaas verdwenen, omdat Google deze autocomplete-functie voor externe partijen niet meer ondersteunt. Geen ramp, want je moest sowieso toch eerst zelf je zoektermenonderzoek al doen.

Laten we eerst beginnen met de functies die eigenlijk iedereen wel gebruikt. Hoewel het allemaal heel vanzelfsprekend lijkt, zijn er wel de nodige punten waar je rekening mee moet houden.

Wil je echt het meeste uit de plugin halen, lees dan ook echt het hele artikel.

De plugin in gebruik

Ter illustratie heb ik screenshots gemaakt van de werking van Yoast SEO terwijl ik dit artikel schreef. Als eerste heb ik het intro geschreven en daarna de zoekterm ingevuld. Hierbij heb ik gekozen voor “Yoast SEO plugin”.

Screenshot Yoast SEO plugin na invoeren enkel eerste alinea

Je ziet dat het verkeerslicht (de drie bolletjes zijn sinds versie 3.0 vormgegeven als een heus verkeerslicht) al na 1 alinea op oranje staat. Ik heb er nog geen afbeeldingen aan toegevoegd en er staat eigenlijk nog niet veel content op de pagina. Met vrij weinig en nog matig geoptimaliseerde content zit ik al heel dichtbij het groene verkeerslicht! Ik ben er zelf van overtuigd dat er op dit moment nog weinig aanleiding is om dit artikel hoog in Google weer te geven. Rood zou mijns inziens gepaster zijn.

Tekstanalyse

Een van de belangrijkste SEO-onderdelen van Yoast SEO is de tekstanalyse. Je voert een zoekterm in en de plugin checkt of je deze zoekterm op de juiste manier gebruikt om bij te dragen aan de vindbaarheid van je pagina of artikel op deze zoekterm. Deze analyse vindt zelfs “live” plaats sinds versie 3.0. Deze analyse is er ter ondersteuning van je SEO-inspanningen, let vooral zelf ook op de juiste punten en de kwaliteit van je teksten.

Waar je vooral zelf op moet letten

De Yoast SEO plugin is een hulpmiddel, geen tool die het werk voor jou doet. Daarnaast is het een geautomatiseerd systeem dat een aantal geprogrammeerde punten voor je naloopt. Dit betekent dat je vooral ook zelf moet blijven nadenken. Zoals eerder gezegd: vergeet het groene bolletje en blijf vooral ook zelf logisch nadenken.

Het groene bolletje

Veel mensen denken nog steeds dat het groene bolletje een garantie is op goede resultaten in de zoekmachines. Niets is echter minder waar. Artikelen met een oranje bolletje kunnen uiteindelijk net zo goed hoog in de zoekmachines komen en artikelen met een groen bolletje halen beslist niet gegarandeerd pagina 1 van Google.

Yoast SEO telt enkel de exacte frasering

Een van de belangrijkste redenen om het groene bolletje (nu dus eigenlijk ‘het groene verkeerslicht’) niet heilig te verklaren, is dat deze enkel de exacte frasering meetelt. Ik kan dus schrijven over ‘de SEO plugin van Yoast’ en dat wordt dan niet meegerekend als zoekterm in de tekst. Er staat namelijk niet ‘Yoast SEO plugin’, wat de exacte frasering van de zoekterm is die ik opgaf.

De Yoast SEO plugin telt enkel de exacte frasering van de ingevoerde zoekwoordcombinatie

De Yoast SEO plugin telt enkel de exacte frasering van de zoekwoordcombinatie “responsive webdesign” mee

De zoekmachines zien het anders

De zoekmachines zien het (gelukkig) anders. Die kijken niet (meer) naar de hoeveelheid exacte matches van een zoekterm. Je hoeft dus niet krampachtig vast te houden aan de exacte zoekterm, waardoor je gewoon teksten kunt schrijven die lekker lopen.

Afbeeldingen

Afbeeldingen worden door veel mensen onderschat. Allereerst ondersteunen ze de tekst door iets te visualiseren, daarnaast zijn ze voor de lezer prettig om de tekst te onderbreken. De tekst wordt prettiger leesbaar met afbeeldingen. Maar afbeeldingen dragen ook bij aan de vindbaarheid van je website, onder andere door de titel en alt-tag.

Titel en alt-tag

De titel en alt-tag (of alternatieve tekst) vertellen de lezer -en daarmee ook de zoekmachines- wat er op de afbeelding te zien is. Hoe slim de zoekmachines ook al mogen zijn, ze kunnen nog niet alles op afbeeldingen herkennen. En ook wat je ermee wilt zeggen zal ze zonder tekst niet duidelijk zijn. Alles over de titel en alt-tag vind je in dit artikel over het optimaliseren van je afbeeldingen.

Zoekterm in headers

Hoewel het al aangegeven wordt in de adviezen in de plugin, is het goed te weten dat het gebruik van de zoektermen in de headers (kopteksten) niet per se een grote rol speelt. Als het voor je lezer prettig is, doe het. Het moet dus bijdragen aan je tekst. Laat het anders lekker zitten. En ook hier geldt: exacte frasering is niet per se nodig.

Zoekterm komt volgens Yoast SEO niet voor in de koptekst/header

Zoekterm in de URL

Dat de zoekterm in ieder geval voor een belangrijk deel in de URL moet voorkomen is logisch. Het is een van de eerste dingen die zowel je bezoeker als de zoekmachine zien. De URL geeft belangrijke informatie over het onderwerp van de pagina en daar moet de zoekterm dus wel in voorkomen.

Paginatitel en meta-omschrijving aanpassen

In het eerste tabblad -dat er tegenwoordig minder duidelijk als tabblad uitziet dan in de vorige versie- kun je de titel die de zoekmachines weergeven aanpassen. Ook de meta-omschrijving kun je hier zelf invullen. Door simpelweg op deze onderdelen te klikken, kun je ze aanpassen.

Aanpassen meta-omschrijving in Yoast SEO 3.X

Lengte

De lengte die er in de Yoast SEO plugin wordt aangegeven is niet heilig. Sterker nog: liever een korte, krachtige titel dan eentje die je aanvult “omdat het moet”. En voor de meta-omschrijving geldt nu eenmaal dat je die onder de 120 leestekens moet houden. In de mobiele zoekresultaten worden namelijk maximaal 120 leestekens weergegeven.

Geavanceerd

Het tabblad Geavanceerd biedt een aantal belangrijke instellingen voor je pagina. Hoewel je deze over het algemeen niet veel zult gebruiken, zit er wel een aantal opties in die van belang zijn om te kennen. Vooral wanneer je bepaalde pagina’s niet in de zoekmachines wilt zien verschijnen, is dit tabblad erg handig.

‘Meta Robots’-index

Wanneer je een pagina liever niet in de zoekmachines ziet terugkomen, kun je dat aangeven via de ‘Meta Robots’-index. Je kiest dan in het tabblad Geavanceerd voor noindex, waarmee je de zoekmachinebots aangeeft dat je niet wilt dat ze deze pagina indexeren. Dit is overigens geen garantie dat het niet gaat gebeuren. Wanneer er bijvoorbeeld veel naar je pagina gelinkt gaat worden, kan de zoekmachine bepalen dat je pagina kennelijk toch heel interessant is en deze opnemen in de index.

‘Meta Robots’-follow

Wil je dat de links op je pagina niet gevolgd worden, dan kun je ze allemaal tegelijk een NoFollow meegeven. Je geeft zo geen PageRank door en kunt daarmee ook aangeven dat je de links op deze pagina niet wilt laten indexeren. Want links zorgen ervoor dat de zoekmachinebot ook die pagina’s gaat crawlen en indexeren.

Meta Robots geavanceerd

Geavanceerde Meta Robots-instellingen, waarbij je bijvoorbeeld afbeeldingen kunt uitsluiten van de index, vind je nog onder bovenstaande twee opties. De kans dat je hiervan gebruik wilt maken is erg klein, dus ik ga hier verder niet veel dieper op in.

Alles over deze Meta Robots-tags vind je natuurlijk bij Yoast zelf.

Kruimelpadtitel

Wanneer je zelf wilt bepalen wat er in het kruimelpad komt te staan, kun je dat aanpassen onder ‘Kruimelpadtitel’. Ook dit zul je waarschijnlijk niet gauw zelf gebruiken, maar goed om te weten dat de mogelijkheid er is, toch?

Canonieke URL

Wanneer je pagina niet (geheel) uniek is, omdat het bijvoorbeeld de herpublicatie van een artikel is, kun je hier de canonieke URL instellen. De canonieke URL geeft aan de zoekmachinebots aan dat deze pagina een kopie is en verwijst naar het origineel. Zo voorkom je dat je in de zoekmachines concurreert met zogenaamde duplicate content.

Het tabblad Geavanceerd in de Yoast SEO plugin 3.X

Social

Het onderdeel ‘Social’ vind je door op het koppelingsicoontje links te klikken, onder het radertje. Hier stel je zelf in wat er getoond wordt wanneer je blog of pagina gedeeld wordt op diverse sociale media. Zowel de afbeelding als de titel en samenvatting (Description) kun je aanpassen, wanneer je wilt dat die anders zijn dan de ingestelde titel, afbeelding en meta-omschrijving. Dit stel je in voor drie sociale media:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Onder ieder sociaal medium kun je de titel, samenvatting en foto aanpassen, zodat deze op ieder medium anders zijn. Zo kun je voor ieder sociale medium de boodschap passend maken.

Het tabblad Sociaal in de Yoast SEO plugin 3.X

Zoals je ziet, vul je eenvoudig je titels en omschrijvingen toe per sociaal medium. En het kiezen van een afbeelding per platform is net zo makkelijk als het plaatsen van een afbeelding in je artikel.

Een zeer complete plugin, maar…

Je ziet, de Yoast SEO plugin heeft veel mogelijkheden, die lang niet iedereen ook echt gebruikt. Om optimaal gebruik te maken van Yoast SEO versie 3 is het goed om te weten wat waar zit, hoe je het gebruikt, maar vooral: zelf je verstand te gebruiken. Enige kennis van SEO is geen overbodige luxe, want niet alle adviezen moet je zomaar ter harte nemen.

Zie de plugin vooral als een handig hulpmiddel, niet als tool die het werk voor je doet of die je blind moet volgen. Loop zeker alle punten na waar nog geen groen bolletje voor staat en kijk of je dit kunt verbeteren. Is dat niet zo, geen ramp, laat de pagina dan gewoon zoals die is. Goed is goed. Kun je nog wel wat verbeteren, dan help je je bezoekers -en daarmee de zoekmachines- om de pagina beter te begrijpen. Met meestal betere posities in de zoekresultaten als gevolg.

Heb je nieuwe dingen ontdekt binnen de Yoast SEO Plugin, mis je nog iets in dit artikel of heb je vragen? Laat het hieronder weten. 

SEO misverstanden: De metaomschrijving

Op de een of andere manier zijn er bepaalde elementen die nog steeds onterecht als SEO-factor worden aangemerkt. Eén van die elementen is de meta-omschrijving. Hoog tijd om duidelijkheid te verschaffen over de functie van de meta-omschrijving en waarom het geen SEO-factor is.

Wat is nu precies de meta-omschrijving?

Voor wie het niet weet: de meta-omschrijving is het blokje tekst onder je link in de zoekresultaten van de zoekmachines. Hierin vindt degene die in een zoekmachine zoekt beknopte informatie over wat deze kan vinden op je website of pagina. In de meeste content management systemen (CMS’en) kun je de meta-omschrijving zelf invullen. Hierin laat je dan uiteraard het onderwerp van de pagina terugkomen, zodat de potentiële bezoeker de bevestiging krijgt dat de pagina daar over gaat.

 

Meta-omschrijving webteksten Letterzaken

Waarom zelf invullen?

Wanneer je de meta-omschrijving zelf niet invult, haalt de zoekmachine zelf de informatie van je pagina. Deze door de zoekmachine zelf opgehaalde tekst wordt dan weergeven in de meta-omschrijving. Over het algemeen levert dit geen mooi en leesbaar stuk tekst op. Soms komen er zinnen in die weinig hout snijden en veelal worden deze telkens onderbroken door puntjes, omdat een ander woord uit de zoekopdracht uit een andere zin komt (zie afbeelding hieronder). Daarnaast kun je, door zelf je meta-omschrijving in te vullen, een wervende tekst plaatsen waarmee je de zoeker overhaalt om je website te bezoeken. Kortom: zelf je meta-omschrijving invullen betekent dat je zelf in de hand hebt wat Google toont en wat je de potentiële websitebezoeker vertelt.

Door Google zelf gegenereerde meta-omschrijvingen inclusief afbrekingen

En je weet natuurlijk ook dat je meta-omschrijving minder dan 106 leestekens moet bevatten wanneer je website mobielvriendelijk is.

Het misverstand

Er zijn veel mensen die denken dat de meta-omschrijving meetelt voor je vindbaarheid. Dit is pertinent niet waar. Dat zou ook niet kunnen als deze automatisch wordt gegenereerd door Google wanneer je deze zelf niet invult. Wanneer je de meta-omschrijving zelf zou invullen, zou je dus een SEO-voordeel hebben. Maar dan nog: wanneer iemand woorden invoert in de zoekopdracht die niet in de meta-omschrijving voorkomen, zal Google alsnog zinnen met deze woorden van je webpagina afhalen. Deze worden -zoals hierboven ook beschreven en weergegeven- dan weergegeven in een door Google zelf gegenereerde meta-omschrijving.

Maar de Yoast plugin telt ‘m wel mee?

Het misverstand rond de meta-omschrijving is mijns inziens mede ontstaan doordat de Yoast SEO WordPress plugin deze meeweegt voor het welbekende groene bolletje. Feitelijk is dit dus niet correct, maar er is wel een verklaring voor. Wanneer iemand zoekt naar een bepaald onderwerp, en dit dus invoert in de zoekmachines, worden de woorden uit de zoekterm dikgedrukt weergegeven in de meta-omschrijving. Dit als bevestiging dat dit onderwerp voorkomt op deze pagina. Er is dus een zeker nut, maar niet voor je SEO inspanningen.

 

Yoast SEO WordPress plugin: meta-omschrijving invullen

Lees ook het artikel over het optimaal gebruik van de Yoast SEO Plugin versie 3.

De meta-omschrijving: nuttig, maar niet voor je vindbaarheid

De meta-omschrijving is dus zeker nuttig en je moet voor iedere pagina een goede meta-omschrijving schrijven. Je doet dit echter niet voor je vindbaarheid. Woorden uit de meta-omschrijving worden niet meegewogen als ranking factor en dienen enkel als bevestiging van het juiste resultaat voor de zoeker. Bedenk dus vooral hoe je de zoeker kunt overtuigen om jouw website te bezoeken. En let op: de vlag dient wel de lading te dekken!

 

Over aan jou: wist je dit al of dacht je nog steeds dat de meta-omschrijving werkelijk meewoog voor je vindbaarheid? Laat het in een reactie hieronder weten! Ook vragen zijn uiteraard gewoon welkom.

 

Maak jij deze veel voorkomende SEO-fout?

Voorkom dat je deze SEO-fout maakt!

Er is bijzonder veel informatie voorhanden op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Toch zijn er fouten die nog veel worden gemaakt. Ik schreef al eens over veel gemaakte fouten bij het gebruik van afbeeldingen op websites. Maar er zijn meer SEO-fouten die vaak worden gemaakt. En jij bent in het voordeel als je dit leest, omdat jij deze fouten vanaf nu niet meer maakt. Te beginnen met: geen focus.

Focus is relevant, ook voor SEO

Wil je gevonden worden, is het van belang om te weten waarop je gevonden wilt worden. Dus doe je zoektermen-onderzoek. Op basis van dat zoektermen-onderzoek bepaal je welke zoekterm relevant is. Belangrijk hierbij is dat je dan een zoekterm gebruikt die ook echt aansluit op de pagina. Kort gezegd:

  • Bepaal waar de pagina over gaat
  • Bepaal de zoekterm die daarop aansluit en waar kansen liggen om hoog mee te komen
  • Focus op die zoekterm

Dat laatste is waar het ook echt om gaat: focus. Je zult ze de kost moeten geven die het niet doen. Na het lezen van dit artikel maak jij deze fout nooit meer!

Veel gemaakte SEO-fout - geen focus

 

Focus op 1 zoekterm

Googlebot

Googlebot

Ik heb al meerdere keren moeten concluderen dat vergeten wordt om te focussen. Focus is belangrijk, ook bij je vindbaarheid. Iedere pagina op je website moet je dus focussen op 1 onderwerp, en dus ook op 1 zoekterm. Daar zijn meerdere redenen voor:

  • Leesbaarheid: wanneer je tekst diverse onderwerpen heeft, wordt het onduidelijk waar het nu werkelijk over gaat.
  • Vindbaarheid: wanneer de lezer niet begrijpt waar je pagina over gaat (zoals bij ‘Leesbaarheid’ al blijkt), begrijpen de Googlebots dat ook niet. Dat komt de vindbaarheid van je pagina niet ten goede, want als de bots het niet kunnen plaatsen, komt je pagina niet gauw in de zoekresultaten van een bepaalde zoekterm terecht.
  • Jezelf: je maakt het jezelf ook niet makkelijk als je een tekst gaat volproppen met verschillende zoektermen.

Heel simpel: een pagina heeft 1 onderwerp, houd het daar dan ook bij. Wil je dieper op de materie ingaan of een vergelijkbaar onderwerp behandelen, maak er dan een aparte pagina van.

Synoniemen zijn wel belangrijk

Focus op 1 onderwerp betekent niet dat je ook strikt de van tevoren bepaalde zoekterm moet aanhouden. Allereerst hoef je deze zoekterm niet continu in exact dezelfde formulering te blijven plaatsen in je tekst. Dit kwam in mijn blog over de Yoast WordPress SEO plugin al aan de orde (zie het blokje ‘Content’). Daarnaast bevordert het krampachtig vasthouden aan die zoekterm de leesbaarheid van je tekst niet. Verder is het zo dat de Googlebots ook steeds beter de context van je pagina begrijpen. Dat betekent dat synoniemen ook bijdragen aan je verhaal, omdat ze ervoor zorgen dat de context van je verhaal klopt. Om dit inzichtelijk en begrijpelijk te maken, leg ik dat uit aan de hand van een voorbeeld.

Voorbeeld synoniemen en context

Stel je hebt een webshop in auto-onderdelen en -accessoires. Onderdeel van je assortiment zijn accessoires voor de Volkswagen Golf. Door je focus op de Golf en accessoires, komen vooral de woorden ‘accessoire’ en ‘Golf’ voor op de pagina van je webshop. In jouw vakgebied is dat heel logisch. Dat is echter niet voor iedereen zo, want de mensen die golfen, denken daarbij niet standaard aan een auto, maar juist aan hun sport. En daar hebben ze ook accessoires bij nodig. Als leverancier van accessoires voor de Volkswagen Golf, zul je dus ook beslist het merk een aantal keren moeten noemen. Daarnaast zorgt het gebruik van woorden als ‘auto’ en ‘velgen’ ervoor dat de Googlebots de bevestiging krijgen dat het om accessoires voor de auto gaat. Dat draagt er weer aan bij dat je pagina dus ook in de juiste context kan worden geplaatst in de zoekresultaten.

Golf accessoires - context en synoniemen zijn belangrijk

Houd jij je al aan 1 zoekterm per pagina?

Wees nu eens eerlijk, daar heb je zelf ook het meeste aan: focus jij je per pagina op 1 zoekterm?

Waarom De Flesch Reading Ease Onzin Is

Flesch Reading Ease: Trek Je Er Niks Van Aan

Wanneer je een WordPress website hebt en je gebruikt de Yoast WordPress SEO Plugin, dan ken je vast de Flesch Reading Ease test. Wanneer je alle details van je SEO-score in de Yoast WordPress SEO plugin bekijkt onder ‘Page Analysis‘, staat bovenaan de score van jouw tekst in de Flesch Reading Ease test vermeld. Wat is nu die Flesch Reading Ease en wat heeft deze met SEO te maken?

 

rudolf flesch - Flesch Reading Ease test

Wat Is De Flesch Reading Ease En Wat Heeft Het Met SEO Te Maken?

De Flesch Reading Ease is een test die de leesbaarheid van een tekst beoordeelt. Hoe hoger de score, hoe leesbaarder de tekst. De test is ontwikkeld door Rudolf Flesch en beoordeelt een tekst op een aantal factoren:

  • Het aantal zinnen
  • Het aantal woorden
  • Het aantal lettergrepen

Middels een formule wordt berekend hoe leesbaar een tekst is. Ergens logisch, want kortere zinnen en woorden lezen makkelijker. Zeker online. Prima dus, om die Flesch Reading Ease te gebruiken. Toch? Ik vind van niet. En ik leg graag uit waarom je je niks van deze score moet aantrekken.

 

Waarom Je Je Niks Van De Flesch Reading Ease Moet Aantrekken

Het is prima dat er een formule bedacht is om de moeilijkheidsgraad van een tekst te beoordelen. Daar heb ik geen bezwaren tegen. Wel is het goed om de Flesch Reading Ease eens kritisch onder de loep te nemen en de werking en het belang ervan in het juiste perspectief te plaatsen. Drie redenen waarom deze test met een flinke korrel zout mag worden genomen:

1. Engels is wat anders dan Nederlands

Allereerst moet worden opgemerkt dat de Flesch Reading Ease test ontwikkeld is op basis van de Engelse taal. En je hoeft maar weinig talenkennis te hebben om te weten dat er per taal grote verschillen zijn. Dat verschil zit in leestekengebruik, in grammatica -wat invloed heeft op het aantal woorden- en woordlengte. Een paar voorbeelden:

  1. ‘van toepassing op’ (5 woorden, 15 letters, 5 lettergrepen) is in het Engels ‘applicable to’ (2 woorden, 12 letters, 5 lettergrepen)
  2. ‘socialemediakanalen’ (1 woord, 19 letters, 9 lettergrepen) is in het Engels ‘social media channels’ (3 woorden, 19 letters, 7 lettergrepen)
  3. ‘het mooiste beeld’ (3 woorden, 15 letters, 4 lettergrepen) is in het Engels ‘the most beautiful image’ (4 woorden, 21 letters, 7 lettergrepen)

Vooropgesteld: ik heb een aantal voorbeelden gezocht met een duidelijk verschil. En in voorbeeld 3 komt het Nederlands er gunstiger uit dan het Engels. Het punt is echter: de ene taal is de andere niet. Daarom gaat zo’n wiskundige berekening ook niet op voor iedere taal.

2. Taal is geen wiskunde

Hoezo moeilijkheidsgraad berekenen? Taal laat zich niet mathematiseren is geen wiskunde. Hoe begrijpelijk en leesbaar een tekst is heeft niet enkel te maken met lengte van zinnen en woorden. Er zijn voldoende lange(re) woorden die voor de gemiddelde Nederlander niet ingewikkeld zijn. En alleen korte zinnen schrijven maakt een tekst juist moeilijk leesbaar.

Je moet er toch niet aan denken. Alleen maar korte zinnen. Niet meer dan zeven woorden. Leest toch ook niet makkelijk? Of vind je van wel? Ik niet in elk geval. 

Zeg maar: liever de gewone alinea of het gedeelte met de schuine letters? Het is voor webteksten zeker goed om het aantal woorden te beperken. Of eenvoudiger woorden te kiezen. Maar om nu voor iedere zin af te wegen of het korter kan…

 

Flesch Reading Ease formule - taal is geen wiskunde

 

3. Eenvoud versus stijl

Al je mag kiezen tussen eenvoudig geschreven of een meer verhalende schrijfstijl, wat kies je dan? Een voorbeeldje:

“Bas loopt naar huis. Hij ziet een kat. De kat ziet Bas. De kat schrikt. Weg is de kat. Jammer voor Bas.”

“Bas vindt het heerlijk om naar huis te lopen, even de gedachten verzetten. Zo komt hij vandaag onderweg een prachtige kat tegen. Het is een blauwe Britse korthaar met een mooie grijze vacht en prachtige felgele ogen. Zodra de kat Bas opmerkt, schrikt hij en vlucht hij weg, door een struik een tuin in. En dat terwijl Bas de kat zo interessant vond. Teleurgesteld loopt hij verder naar huis.”

De eerste leest wellicht wel heel snel en makkelijk, de tweede is veel visueler , waardoor je het verhaal als het ware zelf beleeft. Dan kan de tekst langer zijn en langere woorden bevatten, het leest voor een volwassene lekkerder weg dan de kinderlijk aandoende korte tekst. Wanneer je de eerste vorm gebruikt op je website, zullen weinig mensen zich serieus genomen voelen en snel afhaken. Stijl en vorm spelen dus ook een rol, en die zijn niet meetbaar te maken.

4. Leesbaarheid is meer dan alleen tekst

De leesbaarheid van je (web)teksten zit ‘m niet alleen in de tekst zelf. Er spelen nog de nodige andere factoren een rol. De opmaak van je tekst is van groot belang. Heb je grote blokken met honderden woorden aan tekst, dan haakt je websitebezoeker al snel af. De tekst lijkt veel te lang en daar heeft je bezoeker geen zin in. Zorg dus voor voldoende witruimte in je teksten.

Onderdeel van de opmaak is ook het gebruik van afbeeldingen. Alleen tekst vinden we vrijwel allemaal saai. Afbeeldingen ondersteunen je tekst en maken het geheel wat fleuriger. Kies echter wel voor passend beeldmateriaal. Wanneer het verband niet duidelijk is, maak je het verwarrend en ben je de bezoeker ook snel kwijt. Een onderschrift kan het gebruik van een bepaalde afbeelding toelichten.

Kies voor een leesbaar lettertype. Leesbaarheid zit ‘m ook in het lettertype. Hoewel er geen onderbouwing blijkt te zijn in de vorm van gedegen onderzoek, is de algemene stelling dat op internet een schreefloos lettertype leesbaarder is. En wees eerlijk, het lettertype dat je nu leest is wel wat prettiger lezen dan een van deze lettertypen:

Leesbaarheid van de webteksten ook in lettertype

Er zijn nog meer factoren die een rol spelen, hierover publiceerde Emerce al een helder artikel.

 

Vind Jij De Flesch Reading Ease Nog Van Belang?

Mijn conclusie: de leesbaarheid en daarmee de effectiviteit van een tekst heeft met meer te maken dan een wiskundige berekening van woorden, letters en lettergrepen. En de ene taal is de andere niet, net als de ene doelgroep de andere niet is. Moet je de Flesch Reading Ease gebruiken of niet? Oordeel zelf, maar neem het op zijn minst met een goede korrel zout.

 

Kende jij de Flesch Reading Ease en gebruikte je die? Heb je nieuwe inzichten gekregen? Deel je verhaal hieronder. 

Vind je dit artikel interessant? Gebruik de social share buttons om het met anderen te delen.

 

Yoast WordPress SEO Plugin – Pagina Analyse

Yoast WordPress SEO Plugin Pagina Analyse

De voor- en nadelen van de Yoast WordPress SEO Plugin kwamen in een vorig blog al aan de orde. In dit blog ga ik dieper in op de materie, door te focussen op het gedeelte waar je meer details krijgt. Meer details? Jazeker, meer details. In mijn vorige blog kwam het eerste tabblad met informatie aan de orde. Dit is het meest gebruikt en helpt je al een heel eind op weg met de optimalisatie van jouw webpagina. Wil je echter gedetailleerdere informatie over de score van de door jou geschreven pagina, dan is er een tweede tabblad, waar je meer vindt. Het eerste tabblad is altijd als eerste zichtbaar onderaan jouw pagina:

Yoast WordPress SEO plugin tabblad algemeen

Je hebt hier het overzicht met de belangrijkste SEO-factoren waar je zelf direct invloed op hebt. Hier staat liefst zoveel mogelijk ‘Yes’ achter. Daarnaast zie je een aantal velden die je dankzij de Yoast SEO plugin zelf eenvoudig kunt invullen of aanpassen. Maar wacht, er is meer!

 

Het Tabblad ‘Page Analysis’

De Yoast plugin heeft meerdere tabbladen die meer waardevolle handvatten geven. Het tweede tabblad, ‘Page Analysis’, geeft je puntsgewijs aan wat je kunt verbeteren aan de zojuist gemaakte pagina. Hier krijg je per onderdeel weer zo’n leuk gekleurd bolletje, hoewel je er bij veel rood waarschijnlijk wat minder vrolijk van wordt. Toch mag je er vrolijk van worden, omdat het je weer handvatten biedt om dingen aan te passen ter verbetering van jouw vindbaarheid. Ook hier geldt: niet alles moet je even letterlijk nemen.

Yoast WordPress SEO plugin tabblad page analysis pagina analyse

 

Wat Kun Je Met Al Deze Punten?

Laten we de bolletjes een-voor-een nalopen en onder de loep nemen. Van boven naar beneden:

  • Zoekterm in eerste alinea: hiervoor geldt hetzelfde als in mijn vorige blog vermeld. De plugin rekent alleen de exacte formulering mee, terwijl Google zelf alle losse woorden uit je zoekterm vindt en meetelt.
  • Zoektermdichtheid: ook hier geldt dat de Yoast plugin alleen de exacte formulering telt, waar Google dat niet perse doet.
  • Flesch Reading Ease: de Flesch Reading Ease test geeft een indicatie van de moeilijkheidsgraad van een tekst. Dit is gebaseerd op het aantal woorden per zin. Niet te veel van aantrekken, vind jij dat het goed is, is het goed. Kun je ergens een zin korter maken, is dat prima. Lukt dat niet, maak je hier dan niet te druk om.
  • Outbound links: het is goed om door te linken naar een andere website met relevante informatie. Lukt dat niet, geen man overboord. In deze tekst heb ik dat gedaan met de Yoast website en de Wikipedia-pagina over de Flesch Reading Ease test. Zo help je jouw lezer verder en dat waardeert Google.
  • Zoekterm in de URL: wanneer je de zoekterm in de URL vermeldt, is het voor de zoekmachines duidelijk dat de pagina daar ook werkelijk over gaat. www.letterzaken.nl/p103 zegt natuurlijk veel minder dan https://letterzaken.nl/seo-teksten.
  • Alt tags in je afbeeldingen: ook je afbeeldingen worden door de zoekmachines beoordeeld. Wanneer je zoekterm in de titel en alt tags voorkomt, bevestigt dit dat ook die afbeelding over “jouw” onderwerp gaat.
  • Paginatitel: liever te kort dan te lang. Meer dan 70 leestekens betekent dat je paginatitel niet volledig wordt weergegeven in de zoekresultaten. Overigens betreft dat zelfs niet eens leestekens, maar een aantal pixels. Zorg ervoor dat je minder dan 70 leestekens gebruikt. Anders wordt je titel afgebroken en eindigt het met drie puntjes, en dat is niet zo fraai.
  • Metaomschrijving: dit is geen SEO-factor, maar wel goed om na te denken of je metaomschrijving goed is. De tekst moet vooral zo geschreven zijn dat deze de lezer aanspreekt en aanzet om verder te lezen op je site.
  • Zoekterm in de metaomschrijving: de metaomschrijving hoeft alleen je zoekterm te bevatten omdat deze dan vetgedrukt in de zoekresultaten staat. Dit bevestigt dat jouw pagina hierover gaat. Voor Google is dit geen SEO-factor.
  • Het aantal woorden tekst op je pagina: dit is een discussiepunt. Veel tekst geeft de mogelijkheid om je zoekterm regelmatig te laten terugkomen. Maar dat is beslist geen doel op zich. Kun je met weinig woorden alles vertellen wat je wilt, doe dat dan gewoon. Heb je juist wel veel woorden nodig, zorg er dan wel voor dat het overzichtelijk blijft en verdeel de tekst in hapklare blokken: alinea’s.
  • De zoekterm: het advies is om een gekozen zoekterm slechts 1 keer in te zetten op je site. Je wilt per slot van rekening niet met jezelf concurreren. Dat geldt zeker voor producten of diensten die je aanbiedt.
  • Paginatitel: je zoekterm moet uiteraard in je paginatitel voorkomen. Aan het begin van de titel is dan beter dan aan het eind, maar het moet wel een natuurlijk lopende titel zijn. Liever je zoekterm verderop in de titel, dan een titel die geforceerd overkomt omdat de zoekterm aan het begin “moet” staan.

 

Wat Moet je En Wat Moet Je Niet?

Wat moet je nu met die pagina-analyse? Wat mij betreft is dat helemaal aan jezelf. Hoe belangrijk is het voor jou om vindbaar te zijn? En hoe geef je daar invulling aan op je pagina? Gebruik je de ‘page analysis’ in de Yoast plugin om je content te verbeteren?

Ik ben benieuwd hoe jij de ‘page analysis’ gebruikt. Welke onderdelen vind jij belangrijk en welke niet? En is daar naar aanleiding van dit blog nog wat aan veranderd?

Yoast WordPress SEO Plugin: De Voor- En Nadelen

Yoast WordPress SEO Plugin: werkt dat nu echt zo goed?

NB: dit artikel is geschreven in 2014, gebaseerd op de toenmalige versie van de Yoast SEO Plugin (versie 2.X). Eind 2015 kwam versie 3 uit, ga naar het artikel over het optimale gebruik van Yoast SEO versie 3.X als je de nieuwe versie gebruikt.Yoast

Wanneer je gevonden wilt worden in de zoekmachines, en dat wil je natuurlijk, werk je dus aan je SEO. Voor het geval je deze afkorting niet kent, of niet weet waar deze nu precies voor staat: Search Engine Optimization. In goed Nederlands zoekmachineoptimalisatie, je site optimaliseren voor vindbaarheid in de zoekmachines dus. Om je daarbij te helpen is er een briljante plugin van Yoast voor je WordPress website. Briljant, maar wel met wat kanttekeningen. Hieronder daarom hoe deze plugin werkt en wat de voor- en nadelen zijn.

Wat doet de Yoast WordPress SEO Plugin?

Wanneer je de Yoast WordPress SEO plugin hebt geïnstalleerd, wordt op iedere pagina die je maakt, jouw content grondig gecheckt op diverse punten. Het gaat hierbij om de zogenaamde on page SEO. Verwacht geen wonderen, want uiteindelijk moet je zelf zorgen dat de content in orde is. De plugin zelf gaat jou niet hoog in de zoekmachines brengen. Wel is het een uitstekend hulpmiddel dat jou helpt om diverse SEO-factoren te checken, zodat jouw content op die factoren in orde is. Of dat je die kunt verbeteren. En daar is deze plugin goed in, hoewel je je er niet op moet blindstaren. Met de kennis en ervaring vanuit mijn vak als schrijver van webteksten en SEO-teksten geef ik je graag wat handreikingen om deze tool zo goed mogelijk te gebruiken.

Hoe werkt het?

Voor de duidelijkheid: SEO bestaat uit diverse facetten. Deze facetten beslaan globaal de volgende disciplines:

  • Off page SEO: links naar je site en andere online verwijzingen naar jouw bedrijf
  • Techniek achter je website: snelheid, menustructuur, sitemap [on page SEO]
  • Content: tekst en beeld [on page SEO]

De Yoast WordPress SEO plugin geeft je ondersteuning op een aantal technische zaken, maar is vooral gericht op de content en contentgerelateerde facetten. De plugin controleert iedere pagina die je creëert op diverse SEO-factoren. Alles wordt gewogen op de zoekterm (Focus Keyword) die je zelf ingeeft:

Yoast WordPress SEO Plugin - Focus Keyword

Je ziet hier al wat er gebeurt: er wordt aangegeven hoe vaak de zoekterm voorkomt op je pagina (ik vind zelf de uitdrukking “zoekterm” beter dan “zoekwoord”, omdat een goede zoekterm uit meer dan een enkel woord bestaat). Je ziet hier al welke punten worden gewogen. Wanneer je voldoende scoort op diverse factoren, wordt er in de rechterkolom naast het blok van je tekstinvoer een groen bolletje zichtbaar:

Yoast WordPress SEO plugin - groen bolletje

Dit groene bolletje is een goed teken. Het geeft aan dat je de content op je webpagina goed op orde hebt. Het is echter geen garantie dat je ook op die zoekterm gevonden wordt. Dat is nog altijd afhankelijk van veel andere factoren die je niet allemaal zelf in de hand hebt! Verder is er een oranje bolletje, dat een signaal is dat er nog wel wat verbetering mogelijk is. Heb je een rood bolletje, dan moet je echt goed aan de slag met desbetreffende pagina. Een uitstekende manier dus om pagina’s en blogs te creëren voor je website, waarbij de plugin jou ondersteunt op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In het tabblad Page Analysis wordt dit verder uitgediept. Ik heb een volledig blog gewijd aan de Page Analysis met alle relevante details over wat je in dat tabblad terugziet.

De factoren die de Yoast WordPress SEO plugin weegt

Waar wordt de kleur van dat bolletje op gebaseerd? In de eerste afbeelding zie je al staan welke content er gewogen wordt:

  • De kop van het artikel
  • De paginatitel
  • De URL van de pagina
  • De content
  • De metaomschrijving

Doe je dat goed: voilà: een groen bolletje! Maar hier wringt de schoen wel een beetje. Want er spelen hier een paar zaken die niet of anders door de zoekmachines worden verwerkt dan de plugin je zou doen vermoeden. Op de volgende punten moet je je dus niet blindstaren:

De Content

De Yoast WordPress SEO plugin weegt de zoekterm in de content terecht mee, want dat doen de webcrawlers van de zoekmachines ook. Let hierbij echter wel op het volgende: Yoast weegt alleen de exacte formulering die je ingeeft bij ‘Focus keyword’. In dit geval dus “Yoast WordPress SEO Plugin”, wat je echter ook kunt formuleren als “WordPress SEO Plugin van Yoast”. In tegenstelling tot de plugin, weegt Google deze formulering wel mee. Dat heeft als consequentie dat:

  1. Je niet moet blindstaren op het aantal keren dat de plugin jouw ‘Focus keyword’ telt
  2. Je dus ook moet opletten dat je niet per ongeluk aan keyword spamming doet

Tip: Schrijf de tekst gewoon zoals je ‘m wilt schrijven. Check nadien zelf hoe vaak je zoekterm voorkomt en tel daarbij ook de losse woorden. In dit geval zijn dat dus Yoast, WordPress, SEO en Plugin.

De Meta-omschrijving

De Yoast plugin telt de vermelding van je zoekterm in de meta-omschrijving -die je overigens in de Yoast plugin zelf kunt invoeren- mee in de beoordeling van je SEO-score. De meta-omschrijving zelf is echter geen SEO-factor. Wel is het van belang dat je jouw zoekterm ook terug laat komen in de meta-omschrijving, omdat de zoeker op die zoekterm deze dan vetgedrukt in de zoekresultaten ziet staan. Dit bevestigt dat hij vindt waar hij naar zocht. Dankzij de Yoast plugin kun je gemakkelijk je eigen meta-omschrijving invullen, zodat jouw site in de zoekresultaten zichtbaar wordt met de meest passende omschrijving.

Tip: Vermeld de zoekterm in je meta-omschrijving, liefst zoveel mogelijk aan het begin. Zo valt deze goed op.

Meta-omschrijving SEO-teksten Letterzaken Apeldoorn

De voordelen en kanttekeningen in het kort

De Yoast WordPress SEO plugin doet wat hij moet doen. En meer. Je krijgt heel duidelijke handvatten over punten waar je eenvoudig en snel je content kunt verbeteren. Daarnaast gebruik je de plugin ook om de titel van je pagina of blog en de meta-omschrijving voor de weergave in Google aan te passen. De kanttekening zit ‘m vooral in het feit dat je je niet moet blindstaren op een al dan niet groen bolletje, want:

  1. Het groene bolletje geeft geen zekerheid over je positie in Google, dat is afhankelijk van hoe sterk je concurrentie op die zoekterm is
  2. De plugin telt alleen de exacte formulering van je zoekterm, terwijl Google je complete pagina scant op de aanwezigheid van de relevante woorden
  3. De vermelding van (de exacte formulering van) je zoekterm in de meta-omschrijving telt mee voor de kleur van het bolletje, terwijl Google daar niet op zal indexeren

Houd je hier rekening mee en gebruik je de plugin als ondersteuning om te checken of je alle relevante SEO-onderdelen in je content hebt toegepast, dan zit je goed. Ik gebruik de plugin met veel plezier en goed resultaat. En dat is uiteindelijk wat telt!

 

Gebruik jij de Yoast WordPress SEO plugin? Was je bekend met deze punten waar je rekening mee moet houden?

Ik zie je reactie graag tegemoet. Opmerkingen, vragen, laat het gerust weten!