Hoe gebruik je Yoast SEO? Een handleiding

Wanneer je gevonden wilt worden in de zoekmachines -en dat wil je natuurlijk, anders lees je dit niet- werk je aan je SEO. Om je daarbij te helpen is er de Yoast SEO WordPress plugin een handige tool. Handig, maar wel met wat kanttekeningen. Ook voor andere CMS-platformen is Yoast SEO tegenwoordig beschikbaar. Veel gebruikers worstelen vooral met het verkeerslicht en de kleuren van de bolletjes. Ontdek de voor- en nadelen en leer hoe je Yoast SEO optimaal inzet. Weet welke onderdelen handig zijn en aan welke onderdelen je minder belang mag hechten voor je zoekmachine-optimalisatie. Zie het als een korte handleiding van een ervaren gebruiker.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 19 januari 2016 en op 18 november 2021 geüpdatet en samengevoegd met ‘Yoast WordPress SEO-plugin: de voor- en nadelen’ van 6 maart 2014.

Yoast SEO in het kort

Yoast SEO was tot 2015 enkel beschikbaar als plugin voor WordPress en heette dan ook ‘Yoast WordPress SEO’. Vanaf 2015 werden er versies van de plugin gelanceerd voor andere CMS’en en werd de naam dan ook simpelweg ‘Yoast SEO’. Eerder schreef ik al over de voor-en nadelen van Yoast SEO, dit artikel is jouw handleiding om Yoast SEO optimaal te gebruiken.

De verschillende CMS’en

Ik behandel hier de WordPress plugin, er zijn ook versies voor:

  • Drupal
  • TYPO3
  • Neos CMS

Bekijk hier de actuele platforms waarvoor een versie beschikbaar is.

Hoewel ik deze varianten niet ken, verwacht ik dat die niet veel zullen afwijken van de WordPress-versie. Er is voor WordPress een gratis versie, maar ook een betaalde (Premium), waar je per jaar een vast bedrag voor betaalt. De belangrijkste extra’s in Yoast SEO Premium zijn:

  • Ondersteuning (support); gebruikers van de Premium versie krijgen voorrang in de ondersteuning
  • Redirect manager; wanneer je een URL aanpast, wordt er automatisch een redirect aangemaakt van de oude URL naar de nieuwe en je maakt zelf eenvoudig redirects aan
  • Meerdere zoektermen checken; je kunt per pagina meerdere zoektermen invullen om de SEO-score van je content te checken
  • Preview van de weergave in sociale media; in de gratis versie kun je een afbeelding, titel en meta-omschrijving voor sociale media invoeren, alleen met de Premium plugin zie je een voorvertoning van hoe dat er dan uitziet
  • Suggesties voor interne links; interne links helpen jou ook bij je vindbaarheid, bij iedere pagina of ieder bericht geeft Yoast Premium suggesties voor interne links

EN: sinds november 2020 toegang tot alle online cursussen. Een heel slimme en erg klantgerichte zet van Yoast, omdat veel mensen tegen de prijs van de premiumversie aan hikken. Nu krijg je dus veel meer voor het jaarlijkse bedrag dat je voor Yoast SEO Premium betaalt, omdat de cursussen inbegrepen zijn.

In dit artikel behandel ik vooral de gratis versie en hoe serieus je alle onderdelen en adviezen moet nemen. Daarnaast ontdek je waarom deze plugin niet alleen voor SEO heel handig is. Een enkele keer neem ik ook onderdelen uit Yoast Premium mee, zodat je ook daar wat meer over weet.

Geen zin om 3.500+ woorden door te worstelen? Kies dan voor de online training ‘Haal alles uit je (Yoast) SEO-plugin. Voor maar 97,- heb je onbeperkt toegang tot deze online cursus, inclusief alle toekomstige updates.

Mijn handleiding voor de Yoast SEO plugin

Dit artikel dient als basis-handleiding voor de Yoast SEO plugin. En dan vooral vanuit een gebruikersperspectief. Hierbij staan de 3 tabbladen in de Yoast-metabox  die je onderaan jouw pagina’s vindt centraal:

  1. SEO
  2. Leesbaarheid
  3. Schema
  4. Sociaal

De SEO-analyse die je onder het tabblad ‘SEO’ vindt is de belangrijkste reden voor de meesten om deze plugin te gebruiken. Toch zijn ook de onderdelen ‘Geavanceerd’ en ‘Sociaal’ erg nuttig voor de meeste webmasters/website-eigenaren. En waarschijnlijk wil je ook weten waar ‘Schema’ voor dient.

Eerst de voor- en nadelen

Hoe goed de plugin ook is, het is en blijft een stuk software dat geprogrammeerd is om iets te doen. Daardoor krijg je vaak verbeterpunten die niet helemaal aansluiten op hoe de zoekmachines je website beoordelen. Het belangrijkste advies hierbij is dat je je niet moet blindstaren op een al dan niet groen bolletje, want:

  1. De plugin weegt het gebruik van je zoekterm anders dan Google, kritischer vooral;
  2. Het gebruik van je zoekterm in de meta-omschrijving telt mee in Yoast, terwijl het geen SEO-factor is;
  3. Het groene bolletje geeft geen zekerheid over je positie in Google, dat is afhankelijk van veel meer dan wat Yoast SEO kan meten;
  4. De ideale verdeling van je zoekterm in de tekst valt niet in een vast stramien te vatten, terwijl de plugin dat wel zo meet in de vorm van ‘keyphrase verdeling’ en ‘keyphrase dichtheid’
  5. De lengte van een tekst is geen SEO-factor…

Als je hier rekening mee houdt en de plugin vooral gebruikt als ondersteuning om te checken of je alle relevante SEO-onderdelen in je content hebt toegepast, dan zit je goed. Zolang je maar niet denkt dat de plugin het werk voor je doet, en je ‘m dus vooral als ruggensteuntje gebruikt en niet als de almachtige adviseur. Lang niet alle adviezen zijn even relevant.

EN VERGEET DAT GROENE BOLLETJE

Dat komt even binnen hè? Ik wilde er ook echt even de aandacht voor hebben, omdat ik merk dat nog steeds te veel mensen zich blindstaren op het groene bolletje. Echt, een groen bolletje betekent niet dat je gegarandeerd hoog in de zoekmachines komt. Sterker nog: ook met een oranje bolletje kun je gewoon in de top 10 eindigen. Gebruik vooral je verstand en leer hieronder hoe je dat combineert met de Yoast SEO plugin :-) .

Yoast SEO is geen wondermiddel

Yoast SEO is geen wondermiddel om jou hoog in de zoekmachines te krijgen, het is een hulpmiddel om jou te ondersteunen. De tool zelf doet qua SEO in ieder geval niks. Het is vooral een geautomatiseerd systeem dat een aantal geprogrammeerde punten voor je naloopt. Dit betekent dat je vooral ook zelf moet blijven nadenken. Dus vergeet het groene bolletje en blijf vooral ook zelf logisch nadenken.

Gauw over naar de verschillende tabbladen:

Het tabblad SEO

Het tabblad SEO geeft adviezen waarmee je jouw vindbaarheid kunt verbeteren. Althans, dat is de bedoeling. Er zitten wel de nodige adviezen tussen die je niet of nauwelijks gaan helpen en waar veel mensen terecht bij achter hun oren krabben. Laten we eerst beginnen met hoe het werkt, daarvoor vul je altijd een ‘focus keyphrase’ in.

Vul je focus keyphrase in

Zodra je een artikel hebt geschreven, of voordat je begint te schrijven, geef je in de Yoast-metabox  de ‘Focus keyphrase’ in. Dat heette eerst ‘Focus trefwoord’, ik vind het prima dat het nu ‘keyphrase’ heet, wat meer in lijn is met ‘zoekterm‘. zoals ik het noem. In de eerdere versie van de plugin kreeg je suggesties voor zoektermen te zien zodra je begon te typen. Dit is verdwenen, omdat Google deze autocomplete-functie voor externe partijen niet meer ondersteunt. Geen ramp, het is toch verstandiger eerst zelf je zoektermenonderzoek te doen.

De plugin in actie

Ter illustratie heb ik tijdens het schrijven van  de eerste versie van dit artikel screenshots gemaakt van de werking van Yoast SEO. Deze screenshots zijn dus van een oude versie, ze geven wel een beeld van hoe het (nog steeds) werkt.  Eerst schreef ik het intro en daarna vulde ik de de zoekterm in. Hierbij heb ik gekozen voor “Yoast SEO plugin”, al zie je hieronder nog “Yoast” staan:

Screenshot Yoast SEO plugin na invoeren enkel eerste alinea

Je ziet dat het verkeerslicht (de drie bolletjes zijn sinds versie 3.0 vormgegeven als een heus verkeerslicht) al na 1 alinea op oranje staat. Er stonden nog geen afbeeldingen en er stond eigenlijk ook nog niet veel content op de pagina. Met vrij weinig en nog matig geoptimaliseerde content zat ik al heel dichtbij het groene verkeerslicht.

Op dit punt was er voor Google nog weinig aanleiding geweest om dit artikel hoog in de zoekresultaten te plaatsen. Het artikel was hier nog verre van af, dus was een rood bolletje realistischer geweest in dit stadium.

NB: dit screenshot is van Yoast SEO 3.0, inmiddels ziet het er alweer anders uit. Omdat Yoast zelf niet heel anders werkt en vooral omdat het mooi illustreert dat zo’n bolletje dus niet alles zegt, is het voorbeeld wel relevant.

SEO-analyse: hoe doe je het qua SEO?

Grote kans dat je vooral de SEO-analyse (en de snippet-editor) van Yoast SEO gebruikt. Wanneer je jouw ‘focus keyphrase’ ingevoerd hebt, zie je daaronder in de SEO-analyse of je deze zoekterm goed genoeg gebruikt om vindbaar te worden deze zoekterm. Deze analyse is er als ondersteuning van je SEO-inspanningen, let vooral zelf op de kwaliteit van je teksten en de juiste inhoud.

Een aantal adviezen die bij veel mensen voor frustratie zorgen en die lang niet altijd zo relevant zijn:

  • Zoekwoorddichtheid: In de Yoast SEO plugin ‘Keyphrase dichtheid’ genoemd. Dit zegt beslist niet alles over de uiteindelijke vindbaarheid van je pagina. Een heel hoge zoekwoorddichtheid komt al gauw spammy over, terwijl je met een lage zoekwoorddichtheid soms ook uitstekend kunt presteren in de zoekmachines.
  • Meta-omschrijving: hoewel de zoekterm liefst wel in je meta-omschrijving staat, is het geen SEO-factor. Dat deze wordt meegenomen in de SEO-analyse, moet je dus beslist met een korrel zout nemen.
  • Aantal woorden: er is onderzoek gedaan waaruit bleek dat er een correlatie is tussen veel content en goede vindbaarheid. Dit betekent niet dat je geen kans maakt op een positie in Google met een kort stuk tekst. Er is niet bewezen dat de tekstlengte echt invloed heeft op je vindbaarheid, correlatie toont geen causaal verband aan.

Het groene bolletje: geen garantie op hoge posities

Veel mensen denken nog steeds dat het groene bolletje een garantie is op goede resultaten in de zoekmachines. Niets is echter minder waar. Artikelen met een oranje bolletje kunnen uiteindelijk net zo goed hoog in de zoekmachines komen en artikelen met een groen bolletje halen niet gegarandeerd pagina 1 van Google. Zo heeft dit artikel een oranje bolletje voor de zoekterm ‘yoast seo plugin’, terwijl je het al jaren in de top 10 van Google vindt voor deze zoekterm.

Loop de adviezen na en kijk of je ze kunt toepassen

Het belangrijkste advies voor de SEO-analyse is om bij ieder advies dat je krijgt te kijken of je die kunt toepassen. Wordt jouw tekst er niet beter op wanneer je een advies zou doorvoeren, doe het dan gewoon niet. Handig: bij een aantal adviezen zie je een oogje aan het eind van de regel staan:

In de SEO-analyse van Yoast SEO komen oogjes voor waarmee je arcering krijgt in de tekst voor dit advies.

Klik je op het oogje, dan worden de onderdelen waar dit op van toepassing is paars gearceerd in de tekst, zodat je ziet wat je zou kunnen verbeteren. Dit werkt niet altijd, mij overkomt het regelmatig dat het oogje paars wordt, maar ik in de content niks kan vinden.

Om rekening mee te houden: Yoast SEO telt vaak de exacte formulering

Een van de belangrijkste redenen om het groene bolletje (of ‘het groene verkeerslicht’) niet heilig te verklaren, is dat deze de exacte formulering van jouw zoektermen vrij strikt aanhoudt. Sinds 2018 is Yoast daar wel wat in verbeterd en gaat de plugin ook iets slimmer om met de woorden uit de door jou opgegeven zoekterm. Daarvoor werd jouw zoekterm alleen meegeteld als die in exact dezelfde volgorde in een zin stond, terwijl de zoekmachines daar niet zo krampachtig mee omgaan.

Hier zie je hoe dat ondertussen al verbeterd is:

Hier zie je dat Yoast SEO niet meer alleen de exacte formulering meetelt in je SEO-score.

Waar ik eerst schreef over ‘de SEO plugin van Yoast’ en dat niet werd meegerekend als zoekterm in de tekst, gaat dat nu beter. Er staat namelijk niet ‘Yoast SEO plugin’, wat de exacte formulering van de zoekterm is die ik opgaf.  Je ziet dat de woorden uit de opgegeven zoekterm paars gearceerd worden nadat ik op het oogje klikte. Toch zie ik ook weer woordcombinaties die niet worden gearceerd:

Hier zie je varianten die de Yoast SEO plugin toch niet oppikt, omdat ze geen exacte formulering zijn.

De zoekmachines kijken er anders naar

De zoekmachines kijken er gelukkig anders naar. Die kijken al lang niet meer naar de hoeveelheid exacte overeenkomsten van een zoekterm. Je hoeft dus niet krampachtig vast te houden aan de exacte zoekterm, waardoor je gewoon teksten kunt schrijven die lekker lopen. En hoewel Yoast SEO het dus ook beter oppakt dan eerder, gaan de zoekmachines er nog steeds flexibeler en realistischer mee om dan Yoast.

SEO voor je afbeeldingen

Afbeeldingen worden door veel mensen onderschat. Ze ondersteunen de tekst door iets te visualiseren, daarnaast zijn ze voor de lezer prettig om de tekst te onderbreken. De tekst wordt prettiger leesbaar met afbeeldingen. Maar afbeeldingen dragen ook bij aan de vindbaarheid van je website, onder andere door de context die bestandsnaam en alt-tekst meegeven.

Overdrijf niet met de alt-tekst

De alt-tekst of alternatieve tekst; eigenlijk ‘alt attribuut’, vertelt de gebruiker van schermleessoftware -en daarmee ook de zoekmachines- wat er op de afbeelding te zien is. Dus weegt Yoast SEO dat ook mee in de beoordeling en krijg je daar al dan niet een groen bolletje voor. Overdrijf het alleen niet, de afbeeldingen zijn er vooral voor  illustratie en context, en niet voor SEO. Prop de alt-teksten dus niet vol met je zoektermen en houd rekening met hoe je een alt-tekst hoort te schrijven.

Het gebruik van de zoekterm in kopteksten

Houd er rekening mee dat het gebruik van de zoektermen in de heading tags (kopteksten) niet per se een grote rol speelt voor SEO. Help je jouw lezer met het gebruik van zoektermen in de kopteksten, doe het gerust. Het moet vooral bijdragen aan de leesbaarheid en het kunnen scannen van je tekst. Ook hier geldt: exacte formulering is niet per se nodig.

Yoast SEO geeft aan dat er onvoldoende subkoppen zijn met de zoekterm erin.

Hierboven zie je “Keyphrase in subkopje: Gebruik meer keyphrases of synoniemen in je hogere rubrieken” als advies. Dat is niet nodig voor dit artikel (dit screenshot heb ik gemaakt bij het updaten van dit artikel). Het oorspronkelijke artikel stond lange tijd in de top 5 als je googelde op ‘Yoast’ en staat nog steeds top 10 op meer specifieke varianten, zoals . Ik geloof niet dat ik hoger ga scoren met die kopteksten, eerder met nog betere inhoud :-)

En wees eerlijk: dit is voor niemand leuk:

In iedere koptekst op deze pagina komt het woord snippet voor, wat niet echt prettig overkomt.

Zoekterm in de URL

Dat je woorden uit de zoekterm in de URL gebruikt is logisch. Het is een van de eerste dingen die zowel je bezoeker als de zoekmachine zien. De URL geeft een indicatie van waar de pagina over gaat en het is dan logisch dat de zoekterm daarin voorkomt. Het heeft alleen geen enorme SEO-impact. Er zijn legio voorbeelden waarbij de zoekterm niet in de URL voorkomt, en de pagina tóch in de top 10 van Google staat.

Deze tweet van Googles John Mueller bevestigt dat de URL geen issue hoeft te zijn:

Paginatitel en meta-omschrijving invoeren in Yoast SEO

In de Yoast-metabox kun je de SEO-titel van je webpagina aanpassen. Zo kun je de paginatitel die je in je WordPress website hebt ingevoerd een andere titel voor in de zoekmachines en het browsertabblad meegeven. Ook de meta-omschrijving kun je hier zelf invullen. Onder ‘Google voorbeeld’ kun je handmatig je eigen SEO-titel en meta-omschrijving invoeren, of kiezen om gebruik te maken van de snippetvariabelen. En zoals je ziet kun je daar ook de slug nog aanpassen, dat is het laatste gedeelte van de pagina-URL.

 

Let op de lengte van de titel en meta-omschrijving

De lengte die in Yoast SEO wordt aangegeven is niet heilig. Sterker nog: liever een korte, krachtige titel dan eentje die je aanvult “omdat het moet”. Een te lange paginatitel wordt ook nog eens afgebroken in de zoekresultaten. En Google rekent in pixels, terwijl Yoast in leestekens rekent. Daarmee loop je het risico te lange SEO-titels te schrijven.

Lees hier alles over de beste lengte voor je meta-omschrijving.

De beste lengtes voor je SEO-titel en meta-omschrijving controleer je in de SERP snippet preview tool.

Het onderdeel ‘Geavanceerd’

In het onderdeel ‘Geavanceerd’ in het tabblad ‘SEO’ vind je een aantal belangrijke instellingen voor je pagina. Nu zul je deze over het algemeen niet veel gebruiken, toch is het goed een aantal opties in dit onderdeel te kennen. Vooral wanneer bepaalde pagina’s niet in de zoekmachines hoeven te komen, is dit onderdeel erg handig.

Geavanceerd in het SEO-tabblad, met enkele technische opties voor je webpagina.

Tonen in zoekresultaten (eerder ‘Meta Robots-‘-index)

Wil je dat een pagina niet te vinden is via de zoekmachines, dan geef je dat hier aan. Eerder heette dat de ‘Meta Robots’-index. Nu staat er gewoon ‘Sta zoekmachines toe om deze [sic] Bericht te tonen in zoekresultaten?’. Zo zet je de webpagina op noindex, waarmee je de zoekmachinebots aangeeft dat ze deze pagina niet hoeven te indexeren. Dit is trouwens geen garantie dat het niet gaat gebeuren. Wanneer er bijvoorbeeld veel naar je pagina gelinkt wordt, kan de zoekmachine bepalen dat je pagina kennelijk toch heel interessant is en deze toch opnemen in de index.

Lees hier wanneer je pagina’s op noindex zou willen zetten.

Moeten zoekmachines links volgen? (eerder ‘Meta Robots’-follow)

Wil je dat de links op je pagina niet gevolgd worden, dan kun je ze allemaal tegelijk een NoFollow meegeven. Je geeft zo geen PageRank door aan de links op deze pagina. Links zorgen ervoor dat de zoekmachinebot ook de pagina’s van die links gaat crawlen en indexeren. Voorheen stond er in dit onderdeel van Yoast SEO ‘Meta Robots’-follow, nu staat er ‘Moeten zoekmachines links volgen op dit bericht?‘ Dat is duidelijker voor iedereen die niet weet wat ‘nofollow’ überhaupt is.

Meta Robots geavanceerd

Geavanceerde Meta Robots-instellingen, waarbij je bijvoorbeeld afbeeldingen kunt uitsluiten van de index, vind je nog onder bovenstaande twee opties. De kans dat je hiervan gebruik wilt maken is erg klein, dus ik ga hier verder niet veel dieper op in. In principe stel je dit van tevoren in voor heel je website. Alles over deze Meta Robots-tags vind je natuurlijk bij Yoast zelf.

Canonieke URL

Wanneer je pagina niet (helemaal) uniek is, bijvoorbeeld omdat het de herpublicatie van een artikel is, kun je hier de canonieke URL instellen. De canonieke URL geeft aan de zoekmachinebots aan dat deze pagina een kopie is en verwijst daarbij naar het origineel. Zo voorkom je dat je in de zoekmachines concurreert met zogenaamde duplicate content.

Het tabblad Leesbaarheid

Onder ‘Leesbaarheid’ krijg je adviezen over -jawel- de leesbaarheid van je tekst. Is dat heel spannend? Wat mij betreft niet. Net als bij het SEO-advies geldt wat mij betreft: kijk of er adviezen zijn waar je wat mee kunt. Zo niet, lekker laten gaan.

De adviezen op een rijtje:

  1. Flesch Reading Ease: leuk als je er een goede score mee haalt, maar ik geloof niet zo in de Flesch Reading Ease;
  2. Lijdende vorm: het is absoluut prima om actief te schrijven, dus let daar zeker op;
  3. Opeenvolgende zinnen: kijk wat je ermee kunt, bij opsommingen kun je er weinig aan doen (zie hieronder);
  4. Koptekst-verdeling: handig om te controleren of de tekst makkelijk te scannen is door voldoende tussenkoppen;
  5. Paragraaflengte: past bij de koptekst-verdeling, houd je alinea’s kort en scanbaar;
  6. Zinslengte: in het verlengde van de paragraaflengte, omdat lange zinnen vermoeiend lezen;
  7. Overgangswoorden: door te beginnen met woorden die op de een of andere manier verwijzen naar de vorige zin, leest je tekst lekkerder.

> Lees hier meer over de lengte en opmaak van webteksten (of SEO-teksten, zo je wilt)

Een rood bolletje door opsommingen?

Bij opsommingen is het helemaal niet gek dat iedere zin begint met hetzelfde woord. Yoast SEO “ziet” die dan als opeenvolgende zinnen die beginnen met hetzelfde woord, wat een negatieve score oplevert. Onterecht, omdat het bij opsommingen juist prettig is als er een ritme in zit door hetzelfde begin. Negeer dat rode bolletje in dat geval gewoon lekker.

Het tabblad Schema

Wat moet je nu met het tabblad ‘Schema’? Nou, eigenlijk niet zoveel. Als het goed is staat de basis van je gestructureerde data al ingesteld, want Schema gaat over gestructureerde data volgens de schema.org-vocabulaire. Klinkt ingewikkeld? Leg ik het zo kort mogelijk uit.

Handen en voeten geven aan informatie met Schema.org

Gestructureerde data zijn onderdelen in de broncode van je webpagina’s om daarmee handen en voeten te geven aan informatie op de pagina. Je helpt de zoekmachines hiermee informatie te interpreteren. Als er bijvoorbeeld een datum en tijd op een pagina over een evenement staan, kan de zoekmachine daar niet zomaar uit opmaken of dat de datum en aanvangstijd van het evenement zijn of misschien de start van de kaartverkoop. Gestructureerde data geven die informatie mee en het meest gebruikte ‘woordenboek’ voor deze informatie is schema.org.

Weinig spannende Schema

Je vindt in het tabblad 2 keuzes:

  • Paginatype
  • Artikeltype

Het paginatype staat standaard ingesteld op ‘Webpagina’ voor zowel je blogs/artikelen als je andere webpagina’s. Nu kun je daar nog wel wat keuzes in maken, zoals ‘contactpagina’, ‘over-pagina’, ‘FAQ-pagina’ etc. In feite wijst dit zich vanzelf en als je niks kiest is het ook geen ramp. Zeker als je geen complexe website hebt kun je het gewoon laten voor wat het is. De standaardinstellingen heb je al gekozen toen je Yoast SEO installeerde.

Datzelfde geldt ook voor artikeltype. Dat is standaard ‘Artikel’, waar je ook nog de keuze hebt uit opties als:

  • Nieuwsartikel
  • Satirisch artikel
  • Technisch artikel
  • Wetenschappelijk artikel
  • Inhoudsartikel van adverteerder

Je ziet, als je een beetje logisch nadenkt kun je er gemakkelijk een keuze uit maken en lukt dat niet, laat je het gewoon op de standaardinstelling staan.

Het tabblad Sociaal

In het tabblad ‘Sociaal’ stel je zelf in hoe het eruitziet wanneer iemand jouw blog of pagina deelt op sociale media. Zowel de afbeelding als de titel en samenvatting (Description) kun je aanpassen. Zo kun je per platform een titel en samenvatting kiezen die anders zijn dan je SEO-titel en meta-omschrijving. En je kunt er ook nog een andere uitgelichte afbeelding bij gebruiken als je dat wilt. Dit stel je hier in voor twee sociale media:

  • Facebook
  • Twitter

Wat je voor Facebook instelt zijn de Open Graph-metadata zijn, die in principe door alle andere sociale media worden overgenomen, inclusief Twitter. Voor Twitter kun je ook nog eigen metadata invoeren als je op Twitter een andere weergave wilt meegeven. Die metadata heten ‘Twitter Cards’.

Heb je Yoast SEO Premium, dan zie je ook nog de voorvertoning. Zo kun je bepalen of het er wel uitziet zoals je wilt dat het er komt uit te zien wanneer iemand jouw link op sociale media deelt. Dat ziet er dan zo uit:

Dit is nog niet alles

Wat je nu aan informatie hebt over Yoast SEO is eigenlijk nog niet alles. Als je in je WordPress-dashboard in het menu links op ‘SEO’ klikt, zie je nog wat items verschijnen. Daar zitten met name technische basisinstellingen, zoals het inschakelen van de Yoast-metabox onder diverse typen pagina’s, welk standaard scheidingsteken je wilt gebruiken voor je SEO-titels en nog veel meer.

In principe stel je dit eenmalig in en als je een websitebouwer hebt, heeft die dat mogelijk al gedaan. Wil je hier echt wat mee, dan loont het de moeite er even in te duiken.

Een zeer complete plugin, maar…

Je ziet, Yoast SEO heeft veel mogelijkheden, die lang niet iedereen ook echt gebruikt. Om optimaal gebruik te maken van Yoast SEO is het goed om te weten wat waar zit, hoe je het gebruikt, maar vooral: zelf je verstand te gebruiken. Enige kennis van SEO is geen overbodige luxe, want niet alle adviezen moet je zomaar ter harte nemen.

Een handig hulpmiddel, geen paardenmiddel

Zie Yoast SEO vooral als een handig hulpmiddel, niet als tool die al het werk voor je doet of die je blind moet volgen. Loop zeker alle punten na waar nog geen groen bolletje voor staat en kijk of je dit kunt verbeteren. Is dat niet zo, geen ramp; laat de pagina dan gewoon zoals die is. Goed is goed. Kun je nog wel wat verbeteren, dan help je je bezoekers -en daarmee de zoekmachines- om de pagina beter te begrijpen. Met meestal betere posities in de zoekresultaten als gevolg.

Wil je de Yoast SEO plugin echt helemaal beheersen? Pak dan de cursus ‘Word de baas over je (Yoast) SEO-plugin’, waarin je echt ieder detail leert, inclusief wat er qua SEO nu wel of niet werkt. Je krijgt onbeperkt toegang, inclusief alle toekomstige updates.

Heb je nieuwe dingen ontdekt binnen Yoast SEO, mis je nog iets in dit artikel of heb je vragen? Laat het hieronder weten. 

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

34 antwoorden
  1. Jan
    Jan zegt:

    Goede tip nog van het rode bolletje bij de “exact phrase” die niet letterlijk in de eerste alinea voor komt. Daar mik ik soms nog te veel op.

    Op mijn blog over scheidsrechters deel ik soms ook een korte video over een spelsituatie en vraag bezoekers om reactie. Dan kijk ik niet naar het aantal woorden (min. 300 volgens Yoast).

    De ‘reading test’ kijk ik ook niet naar. Soms een herinnering tekst even door te lopen, maar vaak zie ik dan ook geen gekke dingen en laat ik het zoals ik het prima vind.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Jan. Exact phrase match is totaal niet nodig. Vroeger was dat wel anders, toen de bots van de zoekmachines nog niet zo slim waren. En gelukkig maar, want het maakt de tekst vaak niet mooier.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat fijn om zo’n reactie te krijgen Josine. Dit is ook precies mijn insteek en door zo’n reactie wordt het bevestigd dat dat lukt :-)

  2. Corinne
    Corinne zegt:

    Hallo Nathan, goed en duidelijk artikel. Meteen een vraag over de plugin. Ik weet dat ik mij niet moet focussen op het groene bolletje, je zegt het immers meerdere keren in het artikel, maar toch….. Ik krijg bij artikelen 9 van de 10 keer de melding: Het trefwoord komt niet voor in de eerste alinea van het bericht. Zorg dat het onderwerp direct duidelijk is.
    Terwijl het er wel in staat. Ik heb er allerlei varianten op los gelaten, maar het blijft rood. Tot grote frustratie. Wat kan ik aanpassen? Of wat bedoelt Yoast (welke eisen stellen ze nu precies) met dit bolletje? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat je aanhaalt is precies het probleem. Als het trefwoord (de zoekterm) wel voorkomt in de eerste alinea, maar de Yoast plugin het op de een of andere manier niet ziet, krijg je dat verrekte groene bolletje dus weer niet. Dat kan dus zijn omdat je het niet in de exacte formulering in de eerste alinea hebt staan, maar ik heb zelf ook meegemaakt dat het er wel exact in stond, maar de plugin het maar niet leek te zien.

      Daarom dus niet focussen op het groene bolletje, als je zelf weet dat het goed zit, heb je dat groene bolletje niet nodig :-)

      Ga vooral af op je eigen gevoel: klopt het? Komt de term vaak genoeg voor, waardoor duidelijk is waar de pagina over gaat? Heb je varianten of synoniemen gebruikt? En kijk dan wel naar de diverse bolletjes die er staan, welke kun je nog wel verbeteren, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van je pagina?

      Optimaliseer alleen dat wat echt nut heeft en wat de content van je pagina ten goede komt. En kom je niet tot een groen bolletje, laat het dan lekker even, controleer wel of je een beetje in de zoekmachines wordt geïndexeerd. Daar kun je diverse tools voor gebruiken, waaronder de Keyword Position Tool van SmallSEOTools (gratis).

      Kun je hier mee verder zo Corinne?

    • Corinne Tibben
      Corinne Tibben zegt:

      Hoi Nathan, hartelijk dank voor je reactie. Ja, hier kan ik zeker mee verder. Super!!

  3. Sharp Ben
    Sharp Ben zegt:

    Helder stuk dat iedere blogger eigenlijk zou moeten lezen!
    Zo’n plugin is voorgeprogrammeerd en het werkt in zekere zin dus volgens een wiskundige logica. Maar verstaanbare teksten die bovendien ook nog een prettig lezen zijn niet in formules te gieten…
    Ik gebruik Yoast SEO dan ook eerder als snel toetsingsinstrument…

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooi geformuleerd Sharp Ben. Inderdaad zijn goede teksten niet in formules te gieten, al is het wel mooi om te zien dat Google steeds beter wordt in semantiek en daardoor kwalitatieve pagina’s (goede teksten dus) langzaamaan beter gaat positioneren dan pagina’s met puur SEO-gerichte teksten.
      En Yoast SEO is een prima snel toetsingsinstrument, waar je net weer wat tips uit kunt halen waar je zelf wellicht even niet aan gedacht had.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Bianca, een groep om elkaar te helpen is altijd een goed idee. Al komen veel van dit soort vragen ook voorbij in ‘WordPress Support NL/BE‘. En verder is er ook een Nederlandstalige groep ‘Durftevragen over SEO‘. In beide groepen komen in ieder geval regelmatig vragen over SEO en de Yoast plugin voorbij :-)

  4. Paul
    Paul zegt:

    Geweldige uitleg. Als blogger zonder niche, blijf ik van mening dat zo’n plugin weinig toegevoegde waarde heeft. Ik wil bij het uitdenken van een tekst liever stilstaan bij wat ik probeer te vertellen dan bij focus keywords.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Snap ik Paul. Voor wie wel wat wil doen aan vindbaarheid in de zoekmachines, is die plugin best handig hoor. Mits je weet waar je op moet letten. En met blogs vind ik inderdaad dat je vooral moet stilstaan bij wat je wilt vertellen dan hoe dat bijdraagt aan je vindbaarheid. Een goed verhaal dat lekker leest is relevanter dan een goed vindbaar verhaal dat niet door te komen is vanwege de SEO-insteek ;-)

      Wat niet wegneemt dat vindbaarheid wel van belang kan zijn, je wilt toch ook een bepaald bereik krijgen met wat je schrijft? Dus je kúnt ervoor kiezen om dan toch nog even te kijken of er tips tussen staan die je nog kunt toepassen…

  5. Anne
    Anne zegt:

    HI!
    Duidelijke blog! Ik heb een vraag; ik heb meta-descriptions aangepast maar ik zie na vier dagen nog steeds dat de oude meta descriptions in Google wordt getoond. Dit zijn meta-descriptions die Google/Yoast zelf maakt.

    Kan u mij hier verder mee helpen?

    Groet,
    Anne

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Er kunnen hier meerdere dingen aan de hand zijn Anne. Ten eerste kan het zijn dat jouw website nog niet opnieuw gecrawld is door Google. Pas wanneer Google jouw website gecrawld heeft, kan de zoekmachine jouw meta-omschrijvingen ook meenemen (of dat in ieder geval overwegen, zie hieronder) voor weergave in de zoekresultaten. Hoe snel Google jouw website (weer) crawlt is vaak afhankelijk van hoe vaak jij nieuwe content plaatst. De zoekmachine past zich daar vaak op aan.

      Daar komt bij kijken dat Google niet altijd de ingevoerde meta-omschrijving overneemt. De zoekmachinegigant is wel zo eigenwijs (of misschien wel arrogant?) om zelf te bepalen wat deze goed vindt om als snippet in de zoekresultaten te plaatsen. Wanneer je een goede meta-omschrijving hebt ingevoerd, is de kans wel behoorlijk groot dat deze wordt overgenomen, maar het is nooit zeker. Een factor hierin is ook dat de zoekmachine de gebruikte woorden in de zoekterm vetgedrukt wil tonen op de zoekresultatenpagina, dus als die woorden niet in jouw meta-omschrijving voorkomen, haalt Google zelf zinnen op van jouw webpagina om daar een meta-omschrijving mee te creëren. Meer hierover lees je in dit artikel.

  6. Hanneke
    Hanneke zegt:

    Hey Nathan

    Goed artikel wat denk jij van Rank math, ik hoor er veel goede berichten over, ook omdat deze plugin schema maakt. Nu ben ik geen expert, maar de blogs die ik lees zijn overwegend positief terwijl ik over Yoast minder goede berichten lees.
    Heb jij de 2 vergeleken?

    Alvast dank.
    Groeten

    Hanneke

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik heb Rankmath nog niet geprobeerd Hanneke, dus ik kan daar niks over zeggen. Op dit moment probeer ik SEOpress als alternatief voor Yoast en daar ben ik ook wel over te spreken tot nu toe. Ook Yoast en SEOpress hebben Schema.org geïntegreerd trouwens.

  7. Margaret
    Margaret zegt:

    Hallo Ik ben op zoek wat (pagina) nu inhoud als ik de titel in snippet ga bewerken?i Dit staat automatisch naast de title, maar als je het weghaalt, kun je het niet meer opnieuw toevoegen. Kan geen screenshot plaatsen, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Dus niet site-title, maar enkel het woord pagina wat er staat. Kan nergens een uitleg vinden. Hartelijke groeten Margaret.

    Beantwoorden
  8. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Ik denk dat je ‘Pagina’ uit de lijst met ‘snippet variabelen’ bedoelt Margaret? Naar mijn idee is die volkomen nutteloos. Die is er namelijk om een paginanummer mee te geven. Wanneer gebruik je een paginanummer voor je webpagina’s? Aan de ene kant kan het geen kwaad als het er staat, zolang er geen paginanummering is, aan de andere kant zou ik zelf liefst alles wat overbodig is verwijderen.

    Als ‘Pagina’ dus standaard in je snippetvariabelen in Yoast SEO is opgenomen, ga je naar Yoast SEO in je menubalk links. SEO > Zoekweergave > Contenttypes en dan kun je daar per type (pagina’s, berichten) instellen welke variabelen standaard in de titel worden opgenomen.

    Is dat wat je bedoelt?

    Beantwoorden
    • Margaret
      Margaret zegt:

      Hallo Nathan! Dank je wel voor je reactie.En exact wat ik bedoelde. Dan ga ik het gewoon weghalen, ik denk zelfs dat ik het in één keer in de Yoast instellingen kan weghalen? Anders weer veel werk voor zo’n 2000 pagina’s. Fijne avond en weekend hartelijke groeten Margaret

  9. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Jazeker, via de instellingen van Yoast kun je het aanpassen.

    SEO > Zoekweergave > Contenttypes

    Daaronder staat ‘Pagina’s’, waar je onder ‘SEO title’ de snippetvariabelen kunt toevoegen of verwijderen.

    Beantwoorden
  10. Mopper
    Mopper zegt:

    Waarom komt de kleur van het SEO score-bolletje in het pagina-overzicht niet overeen met de kleur van het bolletje in het SEO-tabblad bij de pagina?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat is een heel terechte vraag die ik helaas niet kan beantwoorden. Kom ik ook weleens tegen en ik denk dat dit toch echt bij Yoast aangekaart moet worden.

  11. Valerie
    Valerie zegt:

    Hi, ik heb een site die NL en ENG is voor de klant. Ik zie bij meta-beschrijving dat hij automatisch dit doet bij elk artikel:
    {:nl}Shop de nieuwe collectie et cetera..{:en}Shop de nieuwe collectie et cetera{:}
    Ik kan het niet weghalen, want hij genereert dit automatisch weer.. Ik kan alles van het artikel in wordpress veranderen voor NL en ENG site, behalve alles binnen Yoast plugin.
    Wie kan mij helpen?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Als ik dit zo zie lijkt het een instelling voor het genereren van meta-omschrijvingen via variabelen in Yoast SEO. Al vind ik het wat vreemd dat je (zoals ik het begrijp) een NL én een EN te zien krijgt. Als je Yoast SEO Premium hebt, zou je de hulp van Yoast in kunnen schakelen. Is dat niet het geval, kun je hulp vragen in bijvoorbeeld de Facebookgroep WordPress Hulp NL-BE.

  12. Karin
    Karin zegt:

    Hallo Nathan,
    Ik heb er voor gekozen om maar ongeveer 3 regels tekst boven de categorie te zetten en de rest van de tekst onderin de pagina, na de producten. Deze tekst schrijf ik in een extra tekstvak (twee beschrijving) achter in het Word press systeem en die wordt dan onder in de pagina geplaatst. Nu neemt Yoast die tekst als beoordeling niet mee. Nu plak ik die extra tekst, (als ik de pagina bewerk) als test steeds even in het 1e tekstvak zodat ik via Yoast het kan laten controleren. Weet jij of Google die hele pagina beoordeeld of ook alleen het eerste tekst vak?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      De vraag die als eerste bij mij opkomt is: welk doel dient die tekst onderin de pagina?

      Als je daar een tekst plaatst, zet je daar dan iets in waarmee je de bezoeker helpt en waarvoor deze mogelijk verder scrolt om er dan de tijd voor te nemen om dit te lezen? Als het antwoord daarop ‘nee’ is, kun je de tekst wat mij betreft net zo goed weglaten. Het is beslist niet zo dat Google alleen maar tekst nodig heeft voor indexering. Die tekst moet nuttig zijn voor je bezoeker en anders kun je het gerust achterwege laten.

      En wat Yoast SEO versus Google betreft (wat concreet jouw vraag was): Google beoordeelt inderdaad de hele pagina, terwijl Yoast SEO in dit geval dus moeite heeft om alle onderdelen van je webpagina te beoordelen. Kennelijk wordt dat blok tekst op de een of andere manier niet gezien als onderdeel van de pagina, waardoor deze tekst niet wordt “gezien” door de plugin. Als je de tekst zelf gewoon op je pagina ziet, ziet de zoekmachine dat ook.

  13. Karin
    Karin zegt:

    Hallo Nathan,
    Bedankt voor het meedenken en advies. De tekst die ik onderaan de pagina zet zijn categorie pagina,s met producten. Ik wil de bezoeker van die pagina niet vervelen met te veel tekst bovenin de pagina omdat ik er vanuit ga dat de klant ten eerst gewoon wil winkelen. Uitleg over de producten en wat verdieping over de producten zet ik als tekst dus onder in de pagina. Lijkt mij ook goed voor de seo wat extra unieke content. Denk ik. De plugin van Yoast seo is echt handige tool om de seo te verbeteren. Ik werk daar op dit moment dagelijks mee. Je blog heb ik met veel belangstelling gelezen.

    Beantwoorden
  14. Jimmy
    Jimmy zegt:

    Hallo Nathan,

    Is het zo zodra je bezig bent geweest met producten instellen voor SEO via yoast dat het enkele dagen duurt voordat dit zichtbaar is in Google ? Want ik kan bij mijzelf bijna niks vinden betreft SEO.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Yoast SEO heeft geen invloed op je zichtbaarheid in Google. Zodra jouw website klaar is om vindbaar te zijn, meld je je sitemap aan in Google Search Console. Daarmee weet Google welke pagina’s mogen worden opgenomen in de index, wat niet betekent dat ze dat ook gegarandeerd doen. Wat er in de sitemap, bepaal je dan wel weer met Yoast SEO, dat die de XML-sitemap genereert.

  15. Kim
    Kim zegt:

    Wat een fijn stuk!
    Ik gebruik Yoast zelf maar ook op websites die ik voor klanten maak. Denk dat ik ze voortaan maar even een linkje naar jouw blog mee stuur ;)

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.