Yoast SEO plugin optimaal inzetten?

Yoast SEO plugin versie 3 optimaal gebruiken?

De Yoast SEO plugin is sinds 2010 dé plugin voor SEO binnen WordPress. Met de All in One SEO Pack heb ik zelf (nog) geen ervaring. Getuige de verschillende reviews die ik tegenkom online, is de plugin van Yoast echter uitgebreider en beter. In dit artikel help ik jou deze plugin optimaal te gebruiken. Ik laat je zien welke onderdelen handig zijn en aan welke onderdelen je minder belang mag hechten voor je zoekmachine-optimalisatie. Zie het als een korte handleiding van een ervaren gebruiker.

 

Joost de Valk - YoastDe Yoast SEO plugin in het kort

De Yoast SEO plugin was tot 2015 enkel beschikbaar voor WordPress en heette dan ook ‘Yoast WordPress SEO’. In 2015 werd de Drupal-versie van de plugin gelanceerd en werd de naam dan ook simpelweg ‘Yoast SEO‘. Deze plugin (versie 3) is qua layout en gebruik behoorlijk veranderd ten opzichte van de vorige versie. Eerder schreef ik al over versie 2, met de vernieuwde interface is het tijd om een compleet nieuw artikel te wijden aan versie 3.

Er is voor WordPress een gratis versie, maar ook een betaalde (Premium), waar je per jaar een vast bedrag voor betaalt. De belangrijkste extra’s in Yoast SEO Premium zijn:

  • Ondersteuning (support); gebruikers van de Premium versie krijgen voorrang in de ondersteuning
  • Redirect manager; wanneer je een URL aanpast, wordt er automatisch een redirect aangemaakt van de oude URL naar de nieuwe
  • Meerdere zoektermen checken; je kunt meerdere zoektermen invullen om de SEO-score van je content te checken

In dit artikel behandel ik de gratis versie, en hoe serieus je alle onderdelen moet nemen. Daarnaast ontdek je waarom deze plugin niet alleen voor SEO heel handig is.

Alles over de Yoast SEO plugin in 1 artikel

In dit artikel lees je alles over de Yoast SEO plugin. Vanuit een gebruikersperspectief in ieder geval. Ik behandel eigenlijk twee belangrijke facetten van de plugin:

  1. De functies in de tabbladen (Tekstanalyse, Geavanceerd en Social)
  2. Het praktische gebruik van de Tekstanalyse

De Tekstanalyse is wel de belangrijkste reden voor de meesten om deze plugin te gebruiken. Niettemin zijn ook de andere twee onderdelen (Geavanceerd en Social) erg nuttige onderdelen voor de meeste webmasters. Lees dus zeker verder om optimaal gebruik te maken van deze uiterst nuttige plugin.

Allereerst de kritiekpunten

Hoe goed de plugin ook is, het is en blijft een stuk software dat geprogrammeerd is om iets te doen. Dat resulteert in dit geval in een aantal punten die niet helemaal aansluiten op hoe de zoekmachines je website crawlen en indexeren:

  • Zoekwoorddichtheid: In de Yoast SEO plugin wordt het ‘trefwoord-dichtheid’ genoemd. Dit hoeft beslist niet veel te zeggen over de uiteindelijke vindbaarheid van je pagina. Een heel hoge zoekwoorddichtheid komt al gauw spammy over en ook met een lage zoekwoorddichtheid kan een pagina nog uitstekend presteren in de zoekmachines.
  • Meta-omschrijving: hoewel de meta-omschrijving liefst je zoekterm bevat, is het geen SEO-factor. Dat dit wordt gewogen in dit geval, moet je dus beslist met een korrel zout nemen.
  • Aantal woorden: er is onderzoek gedaan waaruit bleek dat er een correlatie is tussen veel content en goede vindbaarheid. Dit betekent echter niet dat je niet kunt scoren met een kort stuk tekst. Het aantal woorden is dus ook beslist geen SEO-factor

EN VERGEET DAT GROENE BOLLETJE!

Dat komt even binnen hè? Zowel de kop zelf als die hoofdletters, toch? Ik wilde er ook echt even de aandacht voor hebben, want ik merk dat nog steeds te veel mensen zich werkelijk blindstaren op het groene bolletje. Echt, een groen bolletje betekent niet dat je gegarandeerd hoog in de zoekmachines komt. Sterker nog: ook met een oranje bolletje zou je nog wel eens in de top 10 kunnen eindigen. Gebruik vooral je verstand en leer hieronder hoe je dat combineert met de Yoast SEO plugin 🙂 .

Yoast_Icon_Large_RGB

Focus trefwoord

Zodra je een artikel hebt geschreven, of begint te schrijven, geef je het ‘Focus trefwoord’ in. Dat is dus de zoekterm (velen noemen het keyword) voor deze pagina. In de eerdere versie van de plugin kreeg je suggesties voor zoektermen te zien zodra je begon te typen. Dit is helaas verdwenen, omdat Google deze autocomplete-functie voor externe partijen niet meer ondersteunt. Geen ramp, want je moest sowieso toch eerst zelf je zoektermenonderzoek al doen.

Laten we eerst beginnen met de functies die eigenlijk iedereen wel gebruikt. Hoewel het allemaal heel vanzelfsprekend lijkt, zijn er wel de nodige punten waar je rekening mee moet houden.

Wil je echt het meeste uit de plugin halen, lees dan ook echt het hele artikel.

De plugin in gebruik

Ter illustratie heb ik screenshots gemaakt van de werking van Yoast SEO terwijl ik dit artikel schreef. Als eerste heb ik het intro geschreven en daarna de zoekterm ingevuld. Hierbij heb ik gekozen voor “Yoast SEO plugin”.

Screenshot Yoast SEO plugin na invoeren enkel eerste alinea

Je ziet dat het verkeerslicht (de drie bolletjes zijn sinds versie 3.0 vormgegeven als een heus verkeerslicht) al na 1 alinea op oranje staat. Ik heb er nog geen afbeeldingen aan toegevoegd en er staat eigenlijk nog niet veel content op de pagina. Met vrij weinig en nog matig geoptimaliseerde content zit ik al heel dichtbij het groene verkeerslicht! Ik ben er zelf van overtuigd dat er op dit moment nog weinig aanleiding is om dit artikel hoog in Google weer te geven. Rood zou mijns inziens gepaster zijn.

Tekstanalyse

Een van de belangrijkste SEO-onderdelen van Yoast SEO is de tekstanalyse. Je voert een zoekterm in en de plugin checkt of je deze zoekterm op de juiste manier gebruikt om bij te dragen aan de vindbaarheid van je pagina of artikel op deze zoekterm. Deze analyse vindt zelfs “live” plaats sinds versie 3.0. Deze analyse is er ter ondersteuning van je SEO-inspanningen, let vooral zelf ook op de juiste punten en de kwaliteit van je teksten.

Waar je vooral zelf op moet letten

De Yoast SEO plugin is een hulpmiddel, geen tool die het werk voor jou doet. Daarnaast is het een geautomatiseerd systeem dat een aantal geprogrammeerde punten voor je naloopt. Dit betekent dat je vooral ook zelf moet blijven nadenken. Zoals eerder gezegd: vergeet het groene bolletje en blijf vooral ook zelf logisch nadenken.

Het groene bolletje

Veel mensen denken nog steeds dat het groene bolletje een garantie is op goede resultaten in de zoekmachines. Niets is echter minder waar. Artikelen met een oranje bolletje kunnen uiteindelijk net zo goed hoog in de zoekmachines komen en artikelen met een groen bolletje halen beslist niet gegarandeerd pagina 1 van Google.

Yoast SEO telt enkel de exacte frasering

Een van de belangrijkste redenen om het groene bolletje (nu dus eigenlijk ‘het groene verkeerslicht’) niet heilig te verklaren, is dat deze enkel de exacte frasering meetelt. Ik kan dus schrijven over ‘de SEO plugin van Yoast’ en dat wordt dan niet meegerekend als zoekterm in de tekst. Er staat namelijk niet ‘Yoast SEO plugin’, wat de exacte frasering van de zoekterm is die ik opgaf.

De Yoast SEO plugin telt enkel de exacte frasering van de ingevoerde zoekwoordcombinatie

De Yoast SEO plugin telt enkel de exacte frasering van de zoekwoordcombinatie “responsive webdesign” mee

De zoekmachines zien het anders

De zoekmachines zien het (gelukkig) anders. Die kijken niet (meer) naar de hoeveelheid exacte matches van een zoekterm. Je hoeft dus niet krampachtig vast te houden aan de exacte zoekterm, waardoor je gewoon teksten kunt schrijven die lekker lopen.

Afbeeldingen

Afbeeldingen worden door veel mensen onderschat. Allereerst ondersteunen ze de tekst door iets te visualiseren, daarnaast zijn ze voor de lezer prettig om de tekst te onderbreken. De tekst wordt prettiger leesbaar met afbeeldingen. Maar afbeeldingen dragen ook bij aan de vindbaarheid van je website, onder andere door de titel en alt-tag.

Titel en alt-tag

De titel en alt-tag (of alternatieve tekst) vertellen de lezer -en daarmee ook de zoekmachines- wat er op de afbeelding te zien is. Hoe slim de zoekmachines ook al mogen zijn, ze kunnen nog niet alles op afbeeldingen herkennen. En ook wat je ermee wilt zeggen zal ze zonder tekst niet duidelijk zijn. Alles over de titel en alt-tag vind je in dit artikel over het optimaliseren van je afbeeldingen.

Zoekterm in headers

Hoewel het al aangegeven wordt in de adviezen in de plugin, is het goed te weten dat het gebruik van de zoektermen in de headers (kopteksten) niet per se een grote rol speelt. Als het voor je lezer prettig is, doe het. Het moet dus bijdragen aan je tekst. Laat het anders lekker zitten. En ook hier geldt: exacte frasering is niet per se nodig.

Zoekterm komt volgens Yoast SEO niet voor in de koptekst/header

Zoekterm in de URL

Dat de zoekterm in ieder geval voor een belangrijk deel in de URL moet voorkomen is logisch. Het is een van de eerste dingen die zowel je bezoeker als de zoekmachine zien. De URL geeft belangrijke informatie over het onderwerp van de pagina en daar moet de zoekterm dus wel in voorkomen.

Paginatitel en meta-omschrijving aanpassen

In het eerste tabblad -dat er tegenwoordig minder duidelijk als tabblad uitziet dan in de vorige versie- kun je de titel die de zoekmachines weergeven aanpassen. Ook de meta-omschrijving kun je hier zelf invullen. Door simpelweg op deze onderdelen te klikken, kun je ze aanpassen.

Aanpassen meta-omschrijving in Yoast SEO 3.X

Lengte

De lengte die er in de Yoast SEO plugin wordt aangegeven is niet heilig. Sterker nog: liever een korte, krachtige titel dan eentje die je aanvult “omdat het moet”. En voor de meta-omschrijving geldt nu eenmaal dat je die onder de 120 leestekens moet houden. In de mobiele zoekresultaten worden namelijk maximaal 120 leestekens weergegeven.

Geavanceerd

Het tabblad Geavanceerd biedt een aantal belangrijke instellingen voor je pagina. Hoewel je deze over het algemeen niet veel zult gebruiken, zit er wel een aantal opties in die van belang zijn om te kennen. Vooral wanneer je bepaalde pagina’s niet in de zoekmachines wilt zien verschijnen, is dit tabblad erg handig.

‘Meta Robots’-index

Wanneer je een pagina liever niet in de zoekmachines ziet terugkomen, kun je dat aangeven via de ‘Meta Robots’-index. Je kiest dan in het tabblad Geavanceerd voor noindex, waarmee je de zoekmachinebots aangeeft dat je niet wilt dat ze deze pagina indexeren. Dit is overigens geen garantie dat het niet gaat gebeuren. Wanneer er bijvoorbeeld veel naar je pagina gelinkt gaat worden, kan de zoekmachine bepalen dat je pagina kennelijk toch heel interessant is en deze opnemen in de index.

‘Meta Robots’-follow

Wil je dat de links op je pagina niet gevolgd worden, dan kun je ze allemaal tegelijk een NoFollow meegeven. Je geeft zo geen PageRank door en kunt daarmee ook aangeven dat je de links op deze pagina niet wilt laten indexeren. Want links zorgen ervoor dat de zoekmachinebot ook die pagina’s gaat crawlen en indexeren.

Meta Robots geavanceerd

Geavanceerde Meta Robots-instellingen, waarbij je bijvoorbeeld afbeeldingen kunt uitsluiten van de index, vind je nog onder bovenstaande twee opties. De kans dat je hiervan gebruik wilt maken is erg klein, dus ik ga hier verder niet veel dieper op in.

Alles over deze Meta Robots-tags vind je natuurlijk bij Yoast zelf.

Kruimelpadtitel

Wanneer je zelf wilt bepalen wat er in het kruimelpad komt te staan, kun je dat aanpassen onder ‘Kruimelpadtitel’. Ook dit zul je waarschijnlijk niet gauw zelf gebruiken, maar goed om te weten dat de mogelijkheid er is, toch?

Canonieke URL

Wanneer je pagina niet (geheel) uniek is, omdat het bijvoorbeeld de herpublicatie van een artikel is, kun je hier de canonieke URL instellen. De canonieke URL geeft aan de zoekmachinebots aan dat deze pagina een kopie is en verwijst naar het origineel. Zo voorkom je dat je in de zoekmachines concurreert met zogenaamde duplicate content.

Het tabblad Geavanceerd in de Yoast SEO plugin 3.X

Social

Het onderdeel ‘Social’ vind je door op het koppelingsicoontje links te klikken, onder het radertje. Hier stel je zelf in wat er getoond wordt wanneer je blog of pagina gedeeld wordt op diverse sociale media. Zowel de afbeelding als de titel en samenvatting (Description) kun je aanpassen, wanneer je wilt dat die anders zijn dan de ingestelde titel, afbeelding en meta-omschrijving. Dit stel je in voor drie sociale media:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Onder ieder sociaal medium kun je de titel, samenvatting en foto aanpassen, zodat deze op ieder medium anders zijn. Zo kun je voor ieder sociale medium de boodschap passend maken.

Het tabblad Sociaal in de Yoast SEO plugin 3.X

Zoals je ziet, vul je eenvoudig je titels en omschrijvingen toe per sociaal medium. En het kiezen van een afbeelding per platform is net zo makkelijk als het plaatsen van een afbeelding in je artikel.

Een zeer complete plugin, maar…

Je ziet, de Yoast SEO plugin heeft veel mogelijkheden, die lang niet iedereen ook echt gebruikt. Om optimaal gebruik te maken van Yoast SEO versie 3 is het goed om te weten wat waar zit, hoe je het gebruikt, maar vooral: zelf je verstand te gebruiken. Enige kennis van SEO is geen overbodige luxe, want niet alle adviezen moet je zomaar ter harte nemen.

Zie de plugin vooral als een handig hulpmiddel, niet als tool die het werk voor je doet of die je blind moet volgen. Loop zeker alle punten na waar nog geen groen bolletje voor staat en kijk of je dit kunt verbeteren. Is dat niet zo, geen ramp, laat de pagina dan gewoon zoals die is. Goed is goed. Kun je nog wel wat verbeteren, dan help je je bezoekers -en daarmee de zoekmachines- om de pagina beter te begrijpen. Met meestal betere posities in de zoekresultaten als gevolg.

Heb je nieuwe dingen ontdekt binnen de Yoast SEO Plugin, mis je nog iets in dit artikel of heb je vragen? Laat het hieronder weten. 

9 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat fijn om zo’n reactie te krijgen Josine. Dit is ook precies mijn insteek en door zo’n reactie wordt het bevestigd dat dat lukt 🙂

      Beantwoorden
  1. Corinne
    Corinne zegt:

    Hallo Nathan, goed en duidelijk artikel. Meteen een vraag over de plugin. Ik weet dat ik mij niet moet focussen op het groene bolletje, je zegt het immers meerdere keren in het artikel, maar toch….. Ik krijg bij artikelen 9 van de 10 keer de melding: Het trefwoord komt niet voor in de eerste alinea van het bericht. Zorg dat het onderwerp direct duidelijk is.
    Terwijl het er wel in staat. Ik heb er allerlei varianten op los gelaten, maar het blijft rood. Tot grote frustratie. Wat kan ik aanpassen? Of wat bedoelt Yoast (welke eisen stellen ze nu precies) met dit bolletje? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat je aanhaalt is precies het probleem. Als het trefwoord (de zoekterm) wel voorkomt in de eerste alinea, maar de Yoast plugin het op de een of andere manier niet ziet, krijg je dat verrekte groene bolletje dus weer niet. Dat kan dus zijn omdat je het niet in de exacte frasering in de eerste alinea hebt staan, maar ik heb zelf ook meegemaakt dat het er wel exact in stond, maar de plugin het maar niet leek te zien.

      Daarom dus niet focussen op het groene bolletje, als je zelf weet dat het goed zit, heb je dat groene bolletje niet nodig 🙂

      Ga vooral af op je eigen gevoel: klopt het? Komt de term vaak genoeg voor, waardoor duidelijk is waar de pagina over gaat? Heb je varianten of synoniemen gebruikt? En kijk dan wel naar de diverse bolletjes die er staan, welke kun je nog wel verbeteren, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van je pagina?

      Optimaliseer alleen dat wat echt nut heeft en wat de content van je pagina ten goede komt. En kom je niet tot een groen bolletje, laat het dan lekker even, controleer wel of je een beetje in de zoekmachines wordt geïndexeerd. Daar kun je diverse tools voor gebruiken, waaronder de Keyword Position Tool van SmallSEOTools (gratis).

      Kun je hier mee verder zo Corinne?

      Beantwoorden
  2. Sharp Ben
    Sharp Ben zegt:

    Helder stuk dat iedere blogger eigenlijk zou moeten lezen!
    Zo’n plugin is voorgeprogrammeerd en het werkt in zekere zin dus volgens een wiskundige logica. Maar verstaanbare teksten die bovendien ook nog een prettig lezen zijn niet in formules te gieten…
    Ik gebruik Yoast SEO dan ook eerder als snel toetsingsinstrument…

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooi geformuleerd Sharp Ben. Inderdaad zijn goede teksten niet in formules te gieten, al is het wel mooi om te zien dat Google steeds beter wordt in semantiek en daardoor kwalitatieve pagina’s (goede teksten dus) langzaamaan beter gaat positioneren dan pagina’s met puur SEO-gerichte teksten.
      En Yoast SEO is een prima snel toetsingsinstrument, waar je net weer wat tips uit kunt halen waar je zelf wellicht even niet aan gedacht had.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *