Hoe zet je de Yoast SEO plugin optimaal in? Vanaf versie 3

Hoe gebruik je Yoast SEO? Een handleiding

De Yoast SEO plugin is sinds 2010 dé plugin voor SEO binnen WordPress. Ook voor andere CMS-platformen is Yoast SEO tegenwoordig beschikbaar. Veel gebruikers worstelen met het verkeerslicht en de kleuren van de bolletjes. In dit artikel lees je hoe jij deze plugin optimaal inzet. Je ontdekt welke onderdelen handig zijn en aan welke onderdelen je minder belang mag hechten voor je zoekmachine-optimalisatie. Zie het als een korte handleiding van een ervaren gebruiker.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 19 januari 2016 en volledig geüpdatet op 26 september 2019

Joost de Valk, de oprichter en naamgever van Yoast

Yoast SEO in het kort

Yoast SEO was tot 2015 enkel beschikbaar als plugin voor WordPress en heette dan ook ‘Yoast WordPress SEO’. Vanaf 2015 werden er versies van de plugin gelanceerd voor andere CMS’en en werd de naam dan ook simpelweg ‘Yoast SEO’. Eerder schreef ik al over de voor-en nadelen van Yoast SEO, dit artikel is jouw handleiding om Yoast SEO optimaal te gebruiken.

De verschillende CMS’en

Ik behandel hier de WordPress plugin, er zijn ook versies voor:

  • Magento 2
  • TYPO3
  • Neo CMS

Bekijk hier de actuele platforms waarvoor een versie beschikbaar is.

Hoewel ik deze varianten niet ken, verwacht ik dat die niet veel zullen afwijken van de WordPress-versie. Er is voor WordPress een gratis versie, maar ook een betaalde (Premium), waar je per jaar een vast bedrag voor betaalt. De belangrijkste extra’s in Yoast SEO Premium zijn:

  • Ondersteuning (support); gebruikers van de Premium versie krijgen voorrang in de ondersteuning
  • Redirect manager; wanneer je een URL aanpast, wordt er automatisch een redirect aangemaakt van de oude URL naar de nieuwe
  • Meerdere zoektermen checken; je kunt meerdere zoektermen invullen om de SEO-score van je content te checken
  • Preview van de weergave in sociale media; in de gratis versie kun je een afbeelding, titel en meta-omschrijving voor sociale media invoeren, je ziet alleen in de Premium plugin hoe dat er dan uitziet
  • Suggesties voor interne links; interne links helpen jou ook bij je vindbaarheid, bij iedere pagina of ieder bericht geeft Yoast Premium suggesties voor interne links

In dit artikel behandel ik vooral de gratis versie en hoe serieus je alle onderdelen en adviezen moet nemen. Daarnaast ontdek je waarom deze plugin niet alleen voor SEO heel handig is. Een enkele keer neem ik ook onderdelen uit Yoast Premium mee, zodat je ook daar wat meer over weet.

Geen zin om 3.500+ woorden door te worstelen? Kies dan voor de Training Yoast SEO Plugin. In 1 dagdeel leer je echt alles wat je wilt/moet weten.

Mijn handleiding voor de Yoast SEO plugin

Dit artikel dient als basis handleiding voor de Yoast SEO plugin. En dan vooral vanuit een gebruikersperspectief. Daarbij staan de 3 tabbladen in de Yoast-metabox  onderaan jouw pagina’s centraal:

  1. SEO
  2. Leesbaarheid
  3. Sociaal

De SEO-analyse onder het tabblad SEO is wel de belangrijkste reden voor de meesten om deze plugin te gebruiken. Niettemin is ook het onderdeel Geavanceerd en het tabblad Sociaal erg nuttig voor de meeste webmasters/website-eigenaren. Gebruik je die nog niet, of weet je niet waar je ze voor kunt gebruiken, lees dan zeker verder.

Wil je het meeste uit de plugin halen, lees dan ook echt het hele artikel.

Allereerst de kritiekpunten

Hoe goed de plugin ook is, het is en blijft een stuk software dat geprogrammeerd is om iets te doen. Dat resulteert in dit geval in een aantal punten die niet helemaal aansluiten op hoe de zoekmachines je website crawlen en indexeren:

  • Zoekwoorddichtheid: In de Yoast SEO plugin wordt het ‘Keyphrase dichtheid’ genoemd. Dit zegt beslist niet alles over de uiteindelijke vindbaarheid van je pagina. Een heel hoge zoekwoorddichtheid komt al gauw spammy over, terwijl je met een lage zoekwoorddichtheid nog uitstekend kunt presteren in de zoekmachines.
  • Meta-omschrijving: hoewel de meta-omschrijving liefst je zoekterm bevat, is het geen SEO-factor. Dat deze wordt meegenomen in de SEO-analyse, moet je dus beslist met een korrel zout nemen.
  • Aantal woorden: er is onderzoek gedaan waaruit bleek dat er een correlatie is tussen veel content en goede vindbaarheid. Dit betekent echter niet dat je niet kunt scoren met een kort stuk tekst. Het aantal woorden is dus ook beslist geen SEO-factor. Er is niet bewezen dat de tekstlengte echt invloed heeft op je vindbaarheid.

Alle voor- en nadelen over Yoast SEO lees je in dit artikel.

EN VERGEET DAT GROENE BOLLETJE

Dat komt even binnen hè? Ik wilde er ook echt even de aandacht voor hebben, omdat ik merk dat nog steeds te veel mensen zich blindstaren op het groene bolletje. Echt, een groen bolletje betekent niet dat je gegarandeerd hoog in de zoekmachines komt. Sterker nog: ook met een oranje bolletje kun je gewoon in de top 10 eindigen. Gebruik vooral je verstand en leer hieronder hoe je dat combineert met de Yoast SEO plugin :-) .

Gauw over naar de verschillende tabbladen:

Het tabblad SEO

Het logo van Yoast.

Focus keyphrase

Zodra je een artikel hebt geschreven, of begint te schrijven, geef je in de Yoast-metabox  de ‘Focus keyphrase’ in. Dat heette eerst ‘Focus trefwoord’, ik vind het prima dat het nu ‘keyphrase’ heet, wat meer in lijn is met ‘zoekterm‘. zoals ik het graag zie.

In de eerdere versie van de plugin kreeg je suggesties voor zoektermen te zien zodra je begon te typen. Dit is verdwenen, omdat Google deze autocomplete-functie voor externe partijen niet meer ondersteunt. Geen ramp, het is toch verstandiger eerst zelf je zoektermenonderzoek te doen.

De plugin in actie

Ter illustratie heb ik screenshots gemaakt van de werking van Yoast SEO terwijl ik de eerste versie van dit artikel schreef in 2016. Deze screenshots zijn dus van een oude versie, ze geven wel een beeld van hoe het (nog steeds) werkt.  Als eerste heb ik het intro geschreven en daarna de zoekterm ingevuld. Hierbij heb ik gekozen voor “Yoast SEO plugin”, al zie je hieronder nog “Yoast” staan:

Screenshot Yoast SEO plugin na invoeren enkel eerste alinea

Je ziet dat het verkeerslicht (de drie bolletjes zijn sinds versie 3.0 vormgegeven als een heus verkeerslicht) al na 1 alinea op oranje staat. Ik heb er nog geen afbeeldingen aan toegevoegd en er staat eigenlijk nog niet veel content op de pagina. Met vrij weinig en nog matig geoptimaliseerde content zit ik al heel dichtbij het groene verkeerslicht.

Ik ben er zelf van overtuigd dat er op dit punt nog weinig aanleiding is om dit artikel hoog in Google weer te geven. Rood zou mijns inziens gepaster zijn. Het artikel is hier nog verre van af en inhoudelijk zo mager dat Google dit echt niet hoog zou ranken.

NB: dit screenshot is van Yoast SEO 3.0, hieronder volgt een nieuw screenshot van versie 7, met ook de volledige zoekterm. Het vorige screenshot illustreert wel wat ik wil vertellen, dus laat ik het staan. Voor het vergelijk en de actualiteit dus ook een nieuwe versie.

Voorbeeld van de Yoast SEO box in WordPress

Je ziet hier vrijwel alles op groen staan. En wat je vast ook opvalt is dat er ‘Trefwoord toevoegen’ bij staat. Dit is omdat ik de premiumversie in gebruik heb.

SEO-analyse: hoe doe je het qua SEO?

Een van de belangrijkste en meest gebruikte SEO-onderdelen in de plugin is de SEO-analyse. Sommigen zullen zelfs alleen de SEO-analyse gebruiken en misschien niet eens weten wat Yoast SEO nog meer doet. Wanneer je jouw ‘focus keyphrase’ ingevoerd hebt, zie je in de SEO-analyse of je deze zoekterm op de juiste manier gebruikt voor de vindbaarheid van jouw pagina of artikel op deze zoekterm. Deze analyse gebeurt zelfs “live”. Het verandert allemaal terwijl je de pagina bewerkt. Het is er als ondersteuning van je SEO-inspanningen, let vooral zelf ook op de juiste punten en de kwaliteit van je teksten.

Yoast SEO is geen wondermiddel

Yoast SEO is geen wondermiddel om jou hoog in de zoekmachines te krijgen, het is een hulpmiddel om jou te ondersteunen. De tool zelf doet qua SEO in ieder geval niks. Het is vooral een geautomatiseerd systeem dat een aantal geprogrammeerde punten voor je naloopt. Dit betekent dat je vooral ook zelf moet blijven nadenken. Zoals eerder gezegd: vergeet het groene bolletje en blijf vooral ook zelf logisch nadenken.

Het groene bolletje: geen garantie op hoge posities

Veel mensen denken nog steeds dat het groene bolletje een garantie is op goede resultaten in de zoekmachines. Niets is echter minder waar. Artikelen met een oranje bolletje kunnen uiteindelijk net zo goed hoog in de zoekmachines komen en artikelen met een groen bolletje halen niet gegarandeerd pagina 1 van Google.

Loop de adviezen na en kijk of je ze kunt toepassen

Het belangrijkste advies dat ik je nu kan meegeven is om de adviezen die je krijgt stuk voor stuk te bekijken om te kijken of je ze kunt toepassen. Wordt jouw tekst er niet beter op wanneer je een rood of oranje bolletje groen wilt krijgen, doe het dan gewoon niet. Bij een aantal adviezen zie je een oogje aan het eind van de regel staan:

In de SEO-analyse van Yoast SEO komen oogjes voor waarmee je arcering krijgt in de tekst voor dit advies.

Klik je op het oogje, dan worden de elementen uit dit onderdeel paars gearceerd in de tekst, zodat je ziet waarop het gebaseerd is. Dit werkt niet altijd, mij overkomt het regelmatig dat het oogje paars wordt, maar ik in de content niks kan vinden.

Om rekening mee te houden: Yoast SEO telt vaak de exacte formulering

Een van de belangrijkste redenen om het groene bolletje (nu dus eigenlijk ‘het groene verkeerslicht’) niet heilig te verklaren, is dat deze de exacte formulering van jouw zoektermen vrij strikt aanhoudt. Sinds 2018 is Yoast daar wel wat in verbeterd en gaat de plugin ook iets slimmer om met de woorden uit de door jou opgegeven zoekterm. Daarvoor werd jouw zoekterm alleen meegeteld als die in exact dezelfde volgorde in een zin stond, terwijl de zoekmachines daar niet zo krampachtig mee omgaan.

Hier zie je hoe dat ondertussen al verbeterd is:

Hier zie je dat Yoast SEO niet meer alleen de exacte formulering meetelt in je SEO-score.

Waar ik eerst schreef over ‘de SEO plugin van Yoast’ en dat niet werd meegerekend als zoekterm in de tekst, gaat dat nu beter. Er staat namelijk niet ‘Yoast SEO plugin’, wat de exacte formulering van de zoekterm is die ik opgaf. Tot 2018 werd dit dan niet meegerekend. Je ziet dat hier nu wel een arcering komt wanneer je op het oogje klikt bij het advies. Toch zie ik ook weer vergelijkbare woordcombinaties die niet worden gearceerd:

Hier zie je varianten die de Yoast SEO plugin toch niet oppikt, omdat ze geen exacte formulering zijn.

De zoekmachines zien het anders

De zoekmachines zien het gelukkig anders. Die kijken niet (meer) naar de hoeveelheid exacte matches van een zoekterm. Je hoeft dus niet krampachtig vast te houden aan de exacte zoekterm, waardoor je gewoon teksten kunt schrijven die lekker lopen. En hoewel Yoast het dus ook beter oppakt, gaan de zoekmachines er nog steeds flexibeler en realistischer mee om dan de Yoast SEO plugin.

SEO voor je afbeeldingen

Afbeeldingen worden door veel mensen onderschat. Ze ondersteunen de tekst door iets te visualiseren, daarnaast zijn ze voor de lezer prettig om de tekst te onderbreken. De tekst wordt prettiger leesbaar met afbeeldingen. Maar afbeeldingen dragen ook bij aan de vindbaarheid van je website, onder andere door de titel en alt-tekst.

Titel en alt-tekst

De titel en alt-tekst of alternatieve tekst; eigenlijk ‘alt attribuut’, vertellen de lezer -en daarmee ook de zoekmachines- wat er op de afbeelding te zien is. Hoe slim de zoekmachines ook al mogen zijn, ze kunnen nog niet alles op afbeeldingen herkennen. Ook wat je ermee wilt zeggen begrijpen de zoekmachinebots zonder tekst niet. Dus weegt Yoast SEO dat ook mee in de beoordeling en krijg je daar al dan niet een groen bolletje voor. Wat mij betreft wel terecht. Al zijn de afbeeldingen er vooral voor context en niet voor SEO.

Het gebruik van de zoekterm in kopteksten

Hoewel het al aangegeven wordt in de adviezen in de plugin, is het goed te weten dat het gebruik van de zoektermen in de heading tags (kopteksten) niet per se een grote rol speelt voor SEO. Als je jouw lezer helpt met zoektermen in de kopteksten, doe het gerust. Het moet dus bijdragen aan je tekst. Laat het anders lekker zitten. En ook hier geldt: exacte formulering is niet per se nodig.

Yoast SEO geeft aan dat er onvoldoende subkoppen zijn met de zoekterm erin.

Hierboven zie je “Keyphrase in subkopje: Gebruik meer keyphrases of synoniemen in je hogere rubrieken” als advies. Wat mij betreft niet nodig voor dit artikel (dit screenshot heb ik gemaakt bij het updaten van dit artikel). Op het moment van schrijven staat het oorspronkelijke artikel al in de top 5 als je googelt op ‘Yoast’ en diverse varianten. Ik geloof niet dat ik hoger ga scoren met die kopteksten, eerder met nog betere inhoud :-)

Zoekterm in de URL

Dat de zoekterm in ieder geval voor een belangrijk deel in de URL moet voorkomen is logisch. Het is een van de eerste dingen die zowel je bezoeker als de zoekmachine zien. De URL geeft een indicatie van waar de pagina over gaat en het is dan logisch dat de zoekterm daarin voorkomt. Daar wil ik wel bij aantekenen dat het geen enorme SEO-impact heeft. Er zijn legio voorbeelden waarbij de zoekterm niet in de URL voorkomt, en de pagina tóch in de top 10 van Google staat.

Deze tweet van Googles John Mueller bevestigt dat de URL geen issue hoeft te zijn:

Paginatitel en meta-omschrijving invoeren in Yoast SEO

Onder het tabblad SEO in de Yoast-metabox kun je de titel die de zoekmachines weergeven aanpassen. Deze paginatitel wordt hier de SEO-titel genoemd. Ook de meta-omschrijving kun je hier zelf invullen. Onder ‘Snippetvoorvertoning’ kun je handmatig je eigen paginatitel invoeren, of kiezen om gebruik te maken van de snippetvariabelen.

Snippetvoorvertoning in Yoast SEO waar je zelf je SEO-titel en meta-omschrijving invoert of aanpast.

 

Lengte titel en meta-omschrijving

De lengte die in Yoast SEO wordt aangegeven is niet heilig. Sterker nog: liever een korte, krachtige titel dan eentje die je aanvult “omdat het moet”. Een te lange paginatitel wordt ook nog eens afgebroken in de zoekresultaten. En de lengte van de paginatitel is gebaseerd op een aantal pixels, waar Yoast geen rekening mee houdt.

Lees hier alles over de beste lengte voor je meta-omschrijving.

De beste lengtes voor je SEO-titel en meta-omschrijving controleer je in de SERP snippet preview tool.

Het onderdeel ‘Geavanceerd’

In het onderdeel ‘Geavanceerd’ in het tabblad ‘SEO’ vind je een aantal belangrijke instellingen voor je pagina. Hoewel je deze over het algemeen niet veel zult gebruiken, zit er wel een aantal opties in die van belang zijn om te kennen. Vooral wanneer bepaalde pagina’s niet in de zoekmachines hoeven te komen, is dit onderdeel erg handig.

Het tabblad Geavanceerd in Yoast SEO versie 3

De oude situatie van het onderdeel ‘Geavanceerd’ (toen nog een apart tabblad)

De nieuwe versie

Omdat het onderdeel ‘Geavanceerd’ vrij weinig gebruikt wordt, is het tabblad waarschijnlijk nu onderdeel geworden van het tabblad ‘SEO’ in Yoast. Het is ook wat begrijpelijker gemaakt, omdat er in de oude versie nogal wat jargon gebruikt werd. Wat ziet en wanneer je het toepast:

Geavanceerd in het SEO-tabblad, met enkele technische opties voor je webpagina.

Tonen in zoekresultaten (eerder ‘Meta Robots-‘-index)

Wanneer je een pagina liever niet in de zoekmachines ziet verschijnen, geef je dat hier aan. Voorheen heette dat de ‘Meta Robots’-index. Nu staat er gewoon ‘Sta zoekmachines toe om deze [sic] Bericht te tonen in zoekresultaten?’. Zo zet je de pagina op noindex, waarmee je de zoekmachinebots aangeeft dat ze deze pagina niet hoeven te indexeren. Dit is overigens geen garantie dat het niet gaat gebeuren. Wanneer er bijvoorbeeld veel naar je pagina gelinkt gaat worden, kan de zoekmachine bepalen dat je pagina kennelijk toch heel interessant is en deze toch opnemen in de index.

Lees hier wanneer je pagina’s op noindex zou willen zetten.

Moeten zoekmachines links volgen? (eerder ‘Meta Robots’-follow)

Wil je dat de links op je pagina niet gevolgd worden, dan kun je ze allemaal tegelijk een NoFollow meegeven. Je geeft zo geen PageRank door aan de links op deze pagina. Links zorgen ervoor dat de zoekmachinebot ook de pagina’s van die links gaat crawlen en indexeren. Voorheen stond er in dit onderdeel van Yoast SEO ‘Meta Robots’-follow, nu staat er ‘Moeten zoekmachines links volgen op dit bericht?‘ Dat is duidelijker voor iedereen die niet weet wat ‘nofollow’ überhaupt is.

Meta Robots geavanceerd

Geavanceerde Meta Robots-instellingen, waarbij je bijvoorbeeld afbeeldingen kunt uitsluiten van de index, vind je nog onder bovenstaande twee opties. De kans dat je hiervan gebruik wilt maken is erg klein, dus ik ga hier verder niet veel dieper op in. In principe stel je dit van tevoren in voor heel je website.

Alles over deze Meta Robots-tags vind je natuurlijk bij Yoast zelf.

Canonieke URL

Wanneer je pagina niet (geheel) uniek is, omdat het bijvoorbeeld de herpublicatie van een artikel is, kun je hier de canonieke URL instellen. De canonieke URL geeft aan de zoekmachinebots aan dat deze pagina een kopie is en verwijst daarbij naar het origineel. Zo voorkom je dat je in de zoekmachines concurreert met zogenaamde duplicate content.

Het tabblad Leesbaarheid

Onder ‘Leesbaarheid’ krijg je adviezen over -jawel- de leesbaarheid van je tekst. Is dat heel spannend? Wat mij betreft niet. Net als bij het SEO-advies geldt wat mij betreft: kijk of er adviezen zijn waar je wat mee kunt. Zo niet, lekker laten gaan.

Alle verkeerslichten in het tabblad 'Leesbaarheid' op groen in dit geval, maar hoe spannend is dat?

De adviezen op een rijtje:

  1. Flesch Reading Ease: leuk als je er een goede score mee haalt, maar ik geloof niet zo in de Flesch Reading Ease
  2. Lijdende vorm: jazeker is het prima om actief te schrijven, dus let daar zeker op
  3. Opeenvolgende zinnen: kijk wat je ermee kunt, bij opsommingen kun je er weinig aan doen (zie hieronder)
  4. Koptekst-verdeling: handig om te controleren of de tekst makkelijk te scannen is door voldoende tussenkoppen
  5. Paragraaflengte: past bij de koptekst-verdeling, houd je alinea’s kort en scanbaar
  6. Zinslengte: in het verlengde van de paragraaflengte, omdat lange zinnen vermoeiend lezen
  7. Overgangswoorden: door te beginnen met woorden die op de een of andere manier verwijzen naar de vorige zin, leest je tekst lekkerder

> Lees hier meer over de lengte en opmaak van webteksten (of SEO-teksten, zo je wilt)

Een rood bolletje door opsommingen?

Bij opsommingen is het niet gek dat ze beginnen met hetzelfde woord. Yoast SEO “ziet” die dan als opeenvolgende zinnen die beginnen met hetzelfde woord, wat als negatief beoordeeld wordt. Onterecht, omdat het bij opsommingen juist prettig is als er een ritme in zit door hetzelfde begin. In dat geval kun je dat rode bolletje dus lekker negeren.

Het tabblad Sociaal

In het tabblad ‘Sociaal’ stel je zelf in wat er getoond wordt wanneer iemand jouw blog of pagina deelt op diverse sociale media. Zowel de afbeelding als de titel en samenvatting (Description) kun je aanpassen. Zo kun je per platform een titel en samenvatting kiezen die anders zijn dan de SEO-titel en meta-omschrijving. En je kunt er ook nog een andere uitgelichte afbeelding bij gebruiken als je dat wilt. Dit stel je hier in voor twee sociale media:

  • Facebook
  • Twitter

Voor Facebook geldt dat dit de Open Graph-metadata zijn, die in principe door alle andere sociale media worden overgenomen, inclusief Twitter. Voor Twitter kun je echter ook nog metadata invoeren voor de Twitter Cards, als je die anders wilt vertonen dan op de andere sociale platformen.

Het tabblad Sociaal in de Yoast SEO plugin 3.X

De oude versie vanaf Yoast SEO 3 – voor de gratis versie van de plugin ziet het er nu nog steeds niet heel erg anders uit.

Zoals je ziet, vul je eenvoudig je titels en omschrijvingen toe per sociaal medium. En het kiezen van een afbeelding per platform is net zo makkelijk als het plaatsen van een afbeelding in je artikel.

Heb je Yoast SEO Premium, dan zie je ook nog de voorvertoning. Zo kun je bepalen of het er wel uitziet zoals je wilt dat het er komt uit te zien wanneer iemand jouw link op sociale media deelt. Dat ziet er dan zo uit:

Facebook voorvertoning in Yoast SEO Premium

Dit is nog niet alles

Wat je nu aan informatie hebt over Yoast SEO is eigenlijk nog niet alles. Als je in je WordPress dashboard links op ‘SEO’ klikt, zie je nog wat items verschijnen. Daar zitten met name wat technische basisinstellingen, zoals het inschakelen van de Yoast-metabox onder diverse typen pagina’s, welk standaard scheidingsteken je wilt gebruiken voor je SEO-titels en nog veel meer.

In principe stel je dit eenmalig in, als je een websitebouwer hebt, heeft die dat mogelijk al gedaan. Wil je hier echt wat mee, dan loont het de moeite er even in te duiken. Zelf laat ik dat soort dingen het liefst aan specialisten over. Dat scheelt mij tijd en frustratie.

Een zeer complete plugin, maar…

Je ziet, Yoast SEO heeft veel mogelijkheden, die lang niet iedereen ook echt gebruikt. Om optimaal gebruik te maken van Yoast SEO is het goed om te weten wat waar zit, hoe je het gebruikt, maar vooral: zelf je verstand te gebruiken. Enige kennis van SEO is geen overbodige luxe, want niet alle adviezen moet je zomaar ter harte nemen.

Een handig hulpmiddel, geen paardenmiddel

Zie Yoast SEO vooral als een handig hulpmiddel, niet als tool die al het werk voor je doet of die je blind moet volgen. Loop zeker alle punten na waar nog geen groen bolletje voor staat en kijk of je dit kunt verbeteren. Is dat niet zo, geen ramp; laat de pagina dan gewoon zoals die is. Goed is goed. Kun je nog wel wat verbeteren, dan help je je bezoekers -en daarmee de zoekmachines- om de pagina beter te begrijpen. Met meestal betere posities in de zoekresultaten als gevolg.

Meer weten over de plugin, antwoord op jouw specifieke vragen of  weten waarom je met een oranje verkeerslicht net zo goed nummer 1 in Google kunt halen? Kies dan voor de Training Yoast SEO Plugin. In 1 dagdeel leer je alles over de Yoast SEO plugin.

Heb je nieuwe dingen ontdekt binnen Yoast SEO, mis je nog iets in dit artikel of heb je vragen? Laat het hieronder weten. 

19 antwoorden
  1. Jan
    Jan zegt:

    Goede tip nog van het rode bolletje bij de “exact phrase” die niet letterlijk in de eerste alinea voor komt. Daar mik ik soms nog te veel op.

    Op mijn blog over scheidsrechters deel ik soms ook een korte video over een spelsituatie en vraag bezoekers om reactie. Dan kijk ik niet naar het aantal woorden (min. 300 volgens Yoast).

    De ‘reading test’ kijk ik ook niet naar. Soms een herinnering tekst even door te lopen, maar vaak zie ik dan ook geen gekke dingen en laat ik het zoals ik het prima vind.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Jan. Exact phrase match is totaal niet nodig. Vroeger was dat wel anders, toen de bots van de zoekmachines nog niet zo slim waren. En gelukkig maar, want het maakt de tekst vaak niet mooier.

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat fijn om zo’n reactie te krijgen Josine. Dit is ook precies mijn insteek en door zo’n reactie wordt het bevestigd dat dat lukt :-)

      Beantwoorden
  2. Corinne
    Corinne zegt:

    Hallo Nathan, goed en duidelijk artikel. Meteen een vraag over de plugin. Ik weet dat ik mij niet moet focussen op het groene bolletje, je zegt het immers meerdere keren in het artikel, maar toch….. Ik krijg bij artikelen 9 van de 10 keer de melding: Het trefwoord komt niet voor in de eerste alinea van het bericht. Zorg dat het onderwerp direct duidelijk is.
    Terwijl het er wel in staat. Ik heb er allerlei varianten op los gelaten, maar het blijft rood. Tot grote frustratie. Wat kan ik aanpassen? Of wat bedoelt Yoast (welke eisen stellen ze nu precies) met dit bolletje? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat je aanhaalt is precies het probleem. Als het trefwoord (de zoekterm) wel voorkomt in de eerste alinea, maar de Yoast plugin het op de een of andere manier niet ziet, krijg je dat verrekte groene bolletje dus weer niet. Dat kan dus zijn omdat je het niet in de exacte formulering in de eerste alinea hebt staan, maar ik heb zelf ook meegemaakt dat het er wel exact in stond, maar de plugin het maar niet leek te zien.

      Daarom dus niet focussen op het groene bolletje, als je zelf weet dat het goed zit, heb je dat groene bolletje niet nodig :-)

      Ga vooral af op je eigen gevoel: klopt het? Komt de term vaak genoeg voor, waardoor duidelijk is waar de pagina over gaat? Heb je varianten of synoniemen gebruikt? En kijk dan wel naar de diverse bolletjes die er staan, welke kun je nog wel verbeteren, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van je pagina?

      Optimaliseer alleen dat wat echt nut heeft en wat de content van je pagina ten goede komt. En kom je niet tot een groen bolletje, laat het dan lekker even, controleer wel of je een beetje in de zoekmachines wordt geïndexeerd. Daar kun je diverse tools voor gebruiken, waaronder de Keyword Position Tool van SmallSEOTools (gratis).

      Kun je hier mee verder zo Corinne?

      Beantwoorden
  3. Sharp Ben
    Sharp Ben zegt:

    Helder stuk dat iedere blogger eigenlijk zou moeten lezen!
    Zo’n plugin is voorgeprogrammeerd en het werkt in zekere zin dus volgens een wiskundige logica. Maar verstaanbare teksten die bovendien ook nog een prettig lezen zijn niet in formules te gieten…
    Ik gebruik Yoast SEO dan ook eerder als snel toetsingsinstrument…

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooi geformuleerd Sharp Ben. Inderdaad zijn goede teksten niet in formules te gieten, al is het wel mooi om te zien dat Google steeds beter wordt in semantiek en daardoor kwalitatieve pagina’s (goede teksten dus) langzaamaan beter gaat positioneren dan pagina’s met puur SEO-gerichte teksten.
      En Yoast SEO is een prima snel toetsingsinstrument, waar je net weer wat tips uit kunt halen waar je zelf wellicht even niet aan gedacht had.

      Beantwoorden
  4. Paul
    Paul zegt:

    Geweldige uitleg. Als blogger zonder niche, blijf ik van mening dat zo’n plugin weinig toegevoegde waarde heeft. Ik wil bij het uitdenken van een tekst liever stilstaan bij wat ik probeer te vertellen dan bij focus keywords.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Snap ik Paul. Voor wie wel wat wil doen aan vindbaarheid in de zoekmachines, is die plugin best handig hoor. Mits je weet waar je op moet letten. En met blogs vind ik inderdaad dat je vooral moet stilstaan bij wat je wilt vertellen dan hoe dat bijdraagt aan je vindbaarheid. Een goed verhaal dat lekker leest is relevanter dan een goed vindbaar verhaal dat niet door te komen is vanwege de SEO-insteek ;-)

      Wat niet wegneemt dat vindbaarheid wel van belang kan zijn, je wilt toch ook een bepaald bereik krijgen met wat je schrijft? Dus je kúnt ervoor kiezen om dan toch nog even te kijken of er tips tussen staan die je nog kunt toepassen…

      Beantwoorden
  5. Anne
    Anne zegt:

    HI!
    Duidelijke blog! Ik heb een vraag; ik heb meta-descriptions aangepast maar ik zie na vier dagen nog steeds dat de oude meta descriptions in Google wordt getoond. Dit zijn meta-descriptions die Google/Yoast zelf maakt.

    Kan u mij hier verder mee helpen?

    Groet,
    Anne

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Er kunnen hier meerdere dingen aan de hand zijn Anne. Ten eerste kan het zijn dat jouw website nog niet opnieuw gecrawld is door Google. Pas wanneer Google jouw website gecrawld heeft, kan de zoekmachine jouw meta-omschrijvingen ook meenemen (of dat in ieder geval overwegen, zie hieronder) voor weergave in de zoekresultaten. Hoe snel Google jouw website (weer) crawlt is vaak afhankelijk van hoe vaak jij nieuwe content plaatst. De zoekmachine past zich daar vaak op aan.

      Daar komt bij kijken dat Google niet altijd de ingevoerde meta-omschrijving overneemt. De zoekmachinegigant is wel zo eigenwijs (of misschien wel arrogant?) om zelf te bepalen wat deze goed vindt om als snippet in de zoekresultaten te plaatsen. Wanneer je een goede meta-omschrijving hebt ingevoerd, is de kans wel behoorlijk groot dat deze wordt overgenomen, maar het is nooit zeker. Een factor hierin is ook dat de zoekmachine de gebruikte woorden in de zoekterm vetgedrukt wil tonen op de zoekresultatenpagina, dus als die woorden niet in jouw meta-omschrijving voorkomen, haalt Google zelf zinnen op van jouw webpagina om daar een meta-omschrijving mee te creëren. Meer hierover lees je in dit artikel.

      Beantwoorden
  6. Hanneke
    Hanneke zegt:

    Hey Nathan

    Goed artikel wat denk jij van Rank math, ik hoor er veel goede berichten over, ook omdat deze plugin schema maakt. Nu ben ik geen expert, maar de blogs die ik lees zijn overwegend positief terwijl ik over Yoast minder goede berichten lees.
    Heb jij de 2 vergeleken?

    Alvast dank.
    Groeten

    Hanneke

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik heb Rankmath nog niet geprobeerd Hanneke, dus ik kan daar niks over zeggen. Op dit moment probeer ik SEOpress als alternatief voor Yoast en daar ben ik ook wel over te spreken tot nu toe. Ook Yoast en SEOpress hebben Schema.org geïntegreerd trouwens.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.