Wijzigingen Google april 2015: Google Carrousel - Hotel Finder en vermeldingen horeca

Wijzigingen lokale zoekresultaten, Google Carrousel en Hotel Finder

Google heeft weer eens iets gewijzigd, dit keer in de lokale zoekresultaten. Waar je voorheen bij je zoektocht naar lokale bedrijven een Google Carrousel kon openen vanuit de Google Knowledge Graph Box, is deze sinds eind april 2015 helemaal verdwenen. Althans, voor bepaalde categorieën. Wat is er nu precies aan de hand?

Wat is de Knowledge Graph Box?

Eerst een korte uitleg over de Google Carrousel en de Knowledge Graph Box. Veel mensen hebben ze wel eens gezien, maar hebben geen idee wat de term ervoor is. De Knowledge Graph Box wordt vaak weergegeven bij een informationele zoekopdracht, waarbij Google direct relevante informatie wil tonen. Dit kan een bedrijf zijn, een bekende persoon, een plaats, historische gebeurtenis of een andere wetenswaardigheid. In bepaalde gevallen is er de mogelijkheid om door te klikken naar gerelateerde zoekopdrachten, waarbij de Google Carrousel wordt weergegeven.

Wat is de Google Carrousel?

De Google Carrousel is een balk bovenin de zoekresultaten, waarbij je kunt bladeren in diverse aan elkaar verwante onderwerpen. Wil je iets weten over Martin Luther King, dan krijg je een Google Knowledge Graph Box met onderin de vermelding ‘Gerelateerd’:

 

Klik je op een van die gerelateerde onderwerpen, dan kom je in de Google Carrousel en kun je naar hartelust kiezen uit alle verschillende personen (in dit geval) die gerelateerd zijn aan Martin Luther King:

Google Knowledge Graph carrousel Nelson Mandela 20 april 2015

 

De Google Carrousel was voor vrijwel iedere informatieve zoekopdracht beschikbaar via de methode zoals deze hierboven beschreven is. Zo ook voor lokale bedrijven.

De Google Carrousel voor lokale bedrijven

Dankzij de Google Carrousel kon je verschillende vergelijkbare bedrijven in jouw omgeving vinden. Had je een rijschool gevonden en wilde je weten welke andere rijscholen er in jouw stad of regio zitten, hoefde je via de Knowledge Graph Box maar te klikken op de resultaten onder ‘Mensen hebben ook gezocht naar’, om de Google Carrousel met alle bij Google bekende rijscholen tevoorschijn te toveren.

 

Google Carousel -of Carrousel- voor verkeersscholen in Apeldoorn 6 november 2014

 

Ineens is de Carrousel voor lokale bedrijven weg!

Omdat ik bovenstaande methode om gerelateerde lokale bedrijven te vinden kende, ging ik op zoek naar een geluidsverhuurbedrijf (ik wilde iemand helpen met wat suggesties). Tot mijn grote verbazing kon ik echter de Google Carrousel niet meer terugvinden. Ik heb daarna verschillende lokale bedrijven gegoogeld, om te zien of het toeval was, ik een fout had gemaakt of dat de Carrousel voor lokale ondernemingen echt verdwenen was. Dit onderzoek bevestigde dat de lokale ondernemingen niet meer in een Carrousel terechtkomen, terwijl andere categorieën, zoals bekende personen en bezienswaardigheden, nog wel een Carrousel krijgen.

 

Nieuwe weergave voor horeca

Naast het verdwijnen van de Carrousel voor lokale bedrijven, is er voor zoekopdrachten naar horecabedrijven een nieuwe lokale weergave verschenen. Deze is -in tegenstelling tot bovenstaande beschrijving voor de lokale bedrijven- niet gekoppeld aan een zoekopdracht met een bedrijfsnaam, maar aan meer generieke zoekopdrachten als “hotel apeldoorn” of “restaurant apeldoorn”. Voor restaurants wordt een nieuwe 3-Pack weergegeven met beoordelingen en waar mogelijk openingstijden:

Google zoekresultaat met Answer Box lokale horeca - restaurant apeldoorn

 

Hieruit blijkt dat het van groot belang is dat je je openingstijden goed vermeldt in Google Mijn Bedrijf. Vraag jezelf maar eens af wat jij zou doen als er bij het eerste restaurant geen openingstijden vermeld staan en bij de tweede wel duidelijk is dat ze vandaag open zijn? (het eerste restaurant in het voorbeeld is inmiddels op de hoogte gesteld, dus die zal eind april 2015 ongetwijfeld de openingstijden vermeld krijgen ;-) )

Meer informatie over de horecagelegenhedenVermelding horecazaak vanuit Google Answer Box voor café's

Bij cafe’s en restaurants (vermeldingen van hotels vallen onder Google Hotel Finder-zie hieronder) kun je doorklikken op een specifiek resultaat uit de 3-Pack. Hiermee open je het zoekresultaat voor dat horecabedrijf, waarbij je de Google Knowledge Graph Box van het bedrijf te zien krijgt, met daaronder andere relevante resultaten. Dat begint met de website van het bedrijf, gevolgd door resultaten als recensie- en reserveringswebsites, eventuele pagina’s op sociale media en bedrijvenverzamelwebsites.

Hoewel je niet overal invloed op hebt, zijn zowel je lokale vermelding als de foto’s die al dan niet zichtbaar worden te beheren vanuit Google Mijn Bedrijf. Wees er dus zeker van dat je die zelf in beheer hebt! Zie je ‘Bent u de bedrijfseigenaar?’ zoals in de afbeelding, claim dan direct jouw vermelding door daarop te klikken!

Google Hotel Finder nu ook in Nederland

De Google zoekresultaten voor hotels gaan een stuk verder. Hier vind je ook waar mogelijk prijzen en zelfs de mogelijkheid om direct te reserveren. Deze optie heeft Google Hotel Finder genoemd:

Google Hotel Finder in Nederland

Google Hotel Finder was internationaal al uitgerold, maar is nu ook echt voor de Nederlandse markt beschikbaar. Klik je op een specifiek hotel in de Hotel Finder, dan krijg je een Google Knowledge Graph Box van het hotel te zien, met de mogelijkheid om direct te reserveren. Onder de Knowledge Graph Box volgen de website van het hotel en recensiewebsites als Zoover en boekingswebsites. Die resultaten zijn vergelijkbaar met de extra resultaten die worden weergegeven voor andere horecagelegenheden, zoals hierboven vermeld.

Google Hotel Finder resultaat voor specifiek hotel

Waren deze wijzigingen jou al opgevallen? Wat vind je van deze vernieuwingen binnen Google? Laat het weten in je reactie hieronder!

 

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.