Werkt Google nu wel of niet met domeingerelateerde signalen

Werkt Google nu wel of niet met domeingerelateerde signalen?

Links zijn een krachtig signaal in SEO. Dat ze invloed hebben op je vindbaarheid valt niet te ontkennen. Op die links is de PageRank gebouwd, dat op zowel het domein als de pagina’s van toepassing is. En al jaren is er discussie over de invloed van de PageRank van het domein op SEO. Gebruikt Google nu domeingerelateerde signalen of niet? Laten we er eens in duiken.

PageRank: het onderscheidend vermogen van Google

Het belangrijkste domeingerelateerde signaal is de PageRank. Daar is wel van alles mee aan de hand. Allereerst: wat is PageRank? PageRank is een score op basis van backlinks naar een website of webpagina. Die score geldt voor het backlinkprofiel van de webpagina, die dankzij een goed backlinkprofiel mooie posities in Google kan krijgen. Backlinks zijn een belangrijke SEO-factor en dragen dus bij aan mooie posities in de zoekresultaten.

Meer over PageRank lees je in ‘Het grote misverstand over Googles PageRank‘.

Het signaal geldt voor de webpagina

Die PageRank geldt dus voor een webpagina, en wel die pagina die de backlinks krijgt. De ene pagina op jouw website heeft dus een andere PageRank dan de andere pagina. Betekent dat dat een pagina met meer backlinks per se beter scoort in Google? Niet per se. Het is 1 van de vele SEO-factoren die de zoekmachine hanteert. Punt is vooral dat het dus geldt voor de webpagina, niet voor de hele website. Althans, niet in directe zin. Daar kom ik zo op terug.

Andere domeinsignalen: Domain Authority, Domain Rating…

Omdat die PageRank niet meer te achterhalen is (zie het artikel ‘Het grote misverstand over Googles PageRank), wordt er door website-eigenaren gebruik gemaakt van alternatieven. Zo hebben diverse makers van SEO-tools hun eigen variant op de PageRank gecreëerd:

De laatste is niet verdeeld op pagina- en domeinniveau, zoals de cijfers van Moz en Ahrefs, en zijn een meer vrije interpretatie op basis van het aantal backlinks en de kwaliteit van de backlinks. Je ziet wel dat ze die splitsen in getallen op pagina- en domeinniveau. Is dat realistisch?

Is er sprake van domeingerelateerde signalen?

Wat is nu zo’n domeincijfer? In het geval van Ahrefs en Moz zal dat een getal zijn dat gebaseerd is op alle backlinks naar het gehele domein. Het probleem daarbij is dat Google geen websites indexeert en rankt, maar webpagina’s. Van het beoordelen van een domein en eventueel bepalen van posities van webpagina’s gebaseerd op het domein zelf is geen sprake. Nogmaals: iedere pagina wordt gewikt en gewogen, als volledig op zichzelf staande entiteit. En zoiets zegt Google zelf ook.

Wat Google er zelf over zegt

In een reactie op een vraag op Twitter, waarin werd verwezen naar algehele domeinautoriteit, geeft prominent Googler Gary Illyes aan dat er geen sprake is van “algehele domeinautoriteit”. Reactie Gary Illyes op Twitter: we gebruiken geen algehele domeinautoriteitssignalen

Waar Illyes volgens mij vooral op doelt is een domeinscore zoals de Domain Authority of Domain Rating, zoals de SEO-tools die gebruiken. Maar ergens hebben domeingerelateerde signalen wel invloed hoor.

Hoe domeingerelateerde signalen wel invloed hebben

Er is dus geen sprake van een domeinscore als signaal. Maar omdat er via interne links wel PageRank doorvloeit binnen de website, hebben links naar andere pagina’s indirect wel effect op de pagina’s waar ze naar linken. Een goede website drijft dus op links van de ene pagina naar de andere. Er is alleen nog wat anders aan de hand, want Google heeft zelf bij monde van John Mueller wel aangegeven dat domeingerelateerde signalen wel invloed kunnen hebben bij nieuwe pagina’s.

Maar geen linkgerelateerde signalen

Uit de woorden van John Mueller maak ik op dat het hierbij niet linkgerelateerd is, maar gebaseerd op de context van de website:

“For the most part, we do try to understand the content and the context of the pages individually to show them properly in search. There are some things where we do look at a website overall though. So for example, if you add a new page to a website and we’ve never seen that page before, we don’t know what the content and context is there, then understanding what kind of a website this is helps us to better understand where we should kind of start with this new page in search.

So that’s something where there’s a bit of both when it comes to ranking. It’s the pages individually, but also the site overall.”

Luister en kijk zelf:

We kunnen dus concluderen dat het sowieso van belang is aan een goed backlinkprofiel te werken en te zorgen dat door interne links de linkwaarde wordt doorgegeven aan andere pagina’s binnen de website. En vooral om ervoor te zorgen dat jouw website een duidelijk (hoofd)onderwerp heeft, met eventueel een aantal subonderwerpen. Content en context zijn voor Google dus erg belangrijk om je website te beoordelen. Waarmee je de waarde van backlinks absoluut niet aan de kant moet schuiven…

Wat vind jij? Zie jij de autoriteit van een domein als relevant signaal? Heb je andere ervaringen? Laat het hieronder weten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.