Websitescan Check It Media - met handige tips voor iedereen

Websitescan Check it Media [VIDEO + transcriptie]

Na de spontane websitescan van Marly Verzijl kreeg ik de vraag van Michel Diepeveen om zijn website onder de loupe te nemen. Dan doe ik dat toch? 

Net als de eerste websitescan ben ik behoorlijk blanco begonnen met de opname van een video. Alles in alle spontaniteit, wat naar mijn eigen mening de beste manier is om een website te beoordelen. Onder de video lees je de transcriptie, zodat je niet per se de hele video hoeft te bekijken, maar alle commentaren zelf kunt scannen. De transcriptie is hier en daar iets anders dan de tekst in de video, om zaken te verduidelijken die je anders niet ziet. En om spreektaal iets meer leesbare tekst te maken ;-)

Voordat je de video bekijkt of de tekst leest: ik haal voornamelijk verbeterpunten naar voren, daar kun je het meeste mee. Dat zou de indruk kunnen wekken dat ik de website helemaal afkraak, dat is beslist niet de bedoeling. De bedoeling van een websitescan is dat je concrete handvatten krijgt om je website ingrijpend te verbeteren.

Daar gaan we dan:

De websitescan voor Check It Media [transcriptie]

De website-review voor Check It Media van Michel (dit is eigenlijk een websitescan, de website-review is uitgebreider en niet gratis ;-) ) Michel, we gaan er echt blanco in zoals ik dat altijd doe bij dit soort dingen. Ik heb me niet echt heel erg voorbereid, ik kijk de website door zoals ik ‘m normaliter door zou kijken met een kritische blik. In dit geval een verkouden stem, sorry daarvoor, maar ja dat soort dingen gebeurt ook.

We beginnen bij de homepagina

Ik kom binnen en het eerste wat ik zie is “Je nieuwe website voor een scherpe prijs”. In principe is dat duidelijk. Wel zou ik uitkijken met het gebruik van uitroeptekens. Ik ben zelf geen voorstander van veelvuldig gebruik van uitroeptekens, sterker nog ik zou je afraden om überhaupt uitroeptekens op een website te gebruiken. Het komt heel schreeuwerig over. Een punt is wat mij betreft net zo krachtig als een uitroepteken.

Dat gezegd hebbende, ‘een scherpe prijs’; je kunt je afvragen of het slim is om je zo te profileren, want:

Een scherpe prijs is voor iedereen anders, dit is een redelijk arbitrair iets. Het kan best zijn dat iemand € 499 ex btw -wat je hier duidelijk vermeldt- al veel vindt. Daarnaast is het zo dat ik € 499 het echt heel goedkoop vind. Ik denk zelf dat het niet uit kan en dat je uiteindelijk meer gaat vragen. En de vraag is of je je dus op die manier wilt profileren als straks die prijzen weer omhoog gaan. Mensen hebben straks een beeld van jou en die gaan afhaken als je meer gaat vragen dan wat je her nu hebt neergezet.

Maar goed, het is jouw eigen keus. Het kan op deze manier, maar denk er wel goed over na. Ik heb gezien op LinkedIn dat er al eens mensen ook iets over geroepen hebben.

Bedenk een goede tagline

Ga ik even verder kijken. Ten eerste -en volgens mij heb ik je deze ook eens een keer verteld persoonlijk- zie ik hier staan ‘Check It Media – oog voor de klant’. “Oog voor de klant”, eerlijk gezegd: zonder dat iemand weet wat jij doet zegt het heel weinig. Dus denk even heel goed na over wat je hier nou echt wilt neerzetten.

 

Het logo van Check It Media

Eigenlijk zou hier een goede tagline moeten staan; een korte krachtige zin of misschien gewoon een paar woorden waarmee je omschrijft wat je doet zodat het direct duidelijk is. Ondanks het feit dat het hier (“Je nieuwe website voor een scherpe prijs” in de header) al staat zou je dat ook overal (op je website) eigenlijk moeten kunnen zien. Dus stel dat ik op ‘Portfolio’ klik zou ik ook hier moeten kunnen zien wie je bent en wat je doet. En dat is dus hier niet het geval.

Ik duik even in de broncode

Gaan we terug naar de homepagina, wat mij opvalt als ik dit even zo bekijk… Oh wacht even, kijk jij hebt de rechter muisklik kennelijk geblokkeerd. Ik wil graag even weten hoe dit zit (gaat over het logo in dit geval). Dus ik ga even in de broncode kijken. Ook zonder rechter muisklik kan ik gewoon in jouw broncode duiken, dus dat hele rechter muisklik blokkeren -daar ben ik zelf sowieso al geen voorstander van, want mensen die het willen gaan het echt wel op een of andere manier voor elkaar krijgen om iets te kopiëren van je website, dus het is wat mij betreft een wassen neus- die zou ik uitschakelen.

Kijk ik even de code en dan ben ik echt geen techneut, maar ik zie hier -en volgens mij is dit gewoon allemaal head-sectie- enorm veel staan. Ik ben bang dat je op deze manier je code enorm vervuilt waar de website niet veel beter wordt, Dat ‘ie trager wordt dan nodig is. Dus kijk daar sowieso even goed naar.

Afbeeldingen: maak ze goed op en loop geen SEO-kansen mis

Ik wilde even kijken of ik kan zien hoe jij je afbeeldingen hebt opgemaakt, want het lijkt erop als ik even dit [logo] bekijk, dat dit gewoon een afbeelding is. En dat dus die tekst die hier staat ook gewoon in de afbeelding [van het logo] staat. Dat is een absurde afrader, dat zou ik echt niet doen. Dat kan ik hier niet terugvinden, ik ga even kijken of ik dat wel kan zien door het logo te googelen zoeken [in de broncode]. En dan zie ik hier inderdaad wel iets staan: Check-it-media-logo-400px.png, dus ik vermoed dit het logo is zoals die geüpload is. Ik zou dan echt aanraden om voortaan niet alleen ‘Check it media logo’ erbij te zetten, maar ook dat wat hier in staat [de tekst van de slogan/pay-off] er even in.

Dat voor wat dat betreft, ik kijk ook even naar dit verhaal (de header en headerfoto). Omdat ik in de rechtermuisknop knop niet kan gebruiken wil ik wel weten of dit niet toevallig ook als afbeelding is opgemaakt (de teksten in de header). Ik zoek even op “je nieuwe website voor een scherpe prijs”, wat hier staat. Die staat hier wel in vermeld, dus dat is beter opgemaakt dan je logo. De tekst staat niet in de afbeelding maar is gewoon over de afdeling heen geplaatst, dat is netjes. Dus dat is in dit geval prima.

De opsomming in de header

Wat je hier (in de header) vermeldt, moet je ook even goed over nadenken of dit echt is wat je klant wil weten. Het belangrijkste is wat ik hier eigenlijk gelijk anders zou doen is ‘Gratis offerte’. Met alle respect, maar ik kan mij niet herinneren dat ik ooit heb hoeven betalen voor een offerte. Een offerte zou sowieso altijd gratis moeten zijn, hoe ga je onze klanten binnenhalen? Dus geen ‘Gratis offerte’, maar ‘Direct offerte aanvragen’ is veel beter. Of ‘Vraag nu een offerte aan’, iets van die strekking. Maar “gratis”, ja dat is logisch, ik zou er echt niet voor betalen.

Verder even concreet: we gaan even verder scrollen. ‘Professionele goedkope website laten maken?’; ik heb daar weer een andere associatie bij. Het is óf professioneel óf het is goedkoop. Ik heb weinig positieve ervaringen met goedkoop, dan krijg ik vaak juist niet dat professionele wat ik echt nodig heb.

Blokken waarin vooral Check It Media centraal staat

Dan is de vraag wat je hier hebt staan; is dit wat jouw klant wil weten? Vind jouw klant dit echt interessant?:

  • Wie is Check It Media
  • Wat doet Check It Media
  • Kies voor Check It Media

Denk even goed na wat hier het meest krachtige is. Ik denk zelf dat je veel duidelijker hier je aanbod al neer kunt zetten. Dat is wat ik zelf ook doe, ik denk dat de mensen eerst concreet willen weten: “Wat beteken jij nou voor mij?”. Op deze manier zet je vooral je bedrijf centraal, terwijl ik als klant op zoek ben naar iemand die mij kan helpen.

 

En dan zie ik hier ‘Prijzen or contact’. Vertaal dit even. We zitten gewoon in Nederland, je hebt hier verder ook gewoon Nederlandse woorden. Maak er dus “of” van, zorg ervoor dat het dat je het consistent in het Nederlands hebt staan.

Wat je hier dan wel goed doet is een testimonial van je klanten. Het enige wat ik jammer vind is dat ik hier dan zelf doorheen moet. Ik zou zelf eigenlijk hier zorgen voor een overzichtje met een aantal [testimonials], gelijk in blokken weergegeven zodat ik zelf hier niet doorheen hoeft. Ik denk dat het niet zo gauw gaat gebeuren dat mensen dit zelf zo gaan doen. Ik zag het nou, maar het valt nauwelijks op dat hier die pijltjes staan, dat ik hier dus doorheen kan scrollen. Zet er gewoon een paar neer en verwijs daaronder naar een pagina waar meer testimonals (of referenties) op staan.

 

Onder de testimonials

Dan heb je hier een stukje blog. Prima maar waarom noem je het ‘blog’? De vraag is vind ik dat (als bezoeker) interessant? Ik denk dat je beter kunt kijken naar hoe je hier waarde kunt toevoegen. Dus noem het iets van ‘tips’, ‘WordPress kennisbank’ of ‘WordPress kennis’ of iets dergelijks. Zorg ervoor dat ik het gevoel heb dat ik hier daadwerkelijk wat aan heb.

RSS feed van FrankWatching?

De RSS-feed hier met FrankWatching artikelen; heel eerlijk, ik zou het niet interessant vinden op een website. Ik vraag me af waarom dit hier staat. Het ziet er ten eerste niet heel overzichtelijk uit omdat 1 blok wordt, ten tweede is het dus de vraag wat moet ik met FrankWatching artikelen als ik op jouw website zit?

En als ik hierop klik, dan klik ik weg en dan ben ik ook weg van je website zoals je ziet. Grote kans dat je me dan (definitief) kwijt bent, dus dat zou ik niet doen. Denk er goed over na wat je hier kunt doen, want het is kostbare ruimte. Jouw homepagina is wel waar mensen binnenkomen en waar mensen en vooral voor jou moeten komen.

Dan staan hier wat dingetjes die er voor een deel horen te staan; Algemene voorwaarden en de Privacyverklaring (dat mag zonder spatie, het is gewoon 1 woord). Prima dat je ze hebt staan. “Alle vermelde bedragen zijn exclusief 21% btw”;  ja, de vraag is of je dat moet neerzetten. Als jij business-to-business werkt (echt standaard business-to-business), hoef je dat niet te vermelden. Dan is het logisch. In overigens is het ook zo dat je dat in je offertes dan wel je algemene voorwaarden altijd zult vermelden. (Toch? ;-) )

Het hoofdmenu van de website

Gaan we naar het hoofdmenu. In het hoofdmenu zie ik een aantal dingen die ik sowieso standaard afraad. Hier staat ‘Wat doen wij’, dit is wat mij betreft vergelijkbaar met ‘Diensten’: het zegt helemaal niks. Dan heb je ‘Onze prijzen’; hier kun je “onze” weghalen waardoor je het menu weer wat meer lucht geeft. Alleen ‘Prijzen’ is ook voldoende. ‘Portfolio’: prima, ‘Blog’: aardig (ik heb ook niet zo 1-2-3 een alternatief in het menu),’YouTube pagina’: ik heb geen idee wat ik hier moet verwachten. Dus vertel me nou duidelijk wat het is want als ik hier op klik kom ik op de ‘YouTube pagina’ van Check It Media.

De ‘YouTube pagina’

Oké ik kan hier dus de video’s bekijken, maar ik kan ook naar de YouTube pagina zelf (dus jouw pagina op YouTube). Welke van de twee moet ik nou kiezen? Maak het mij niet te moeilijk. Of dit (de link naar YouTube) gewoon weg en dat je hier alle video’s laat staan, prima maar noem het dan geen ‘YouTube pagina’ maar gewoon ‘Video’s’. Of anders ‘Tutorials’, net hoe je het wil noemen. Als het tutorials zijn, noem het tutorials, daar help je me mee en niet met ‘YouTube pagina’, dat is te vaag. Het is interpretabel. Denk altijd goed na dat je iets neerzet -zeker in de menu-, waar je bezoeker gelijk van weet: “hé, hier hebt ik wat aan, dit is wat het is”.

Daar is de gratis offerte weer

‘Contact’: prima heel goed dat je dat er op hebt staan. ‘Gratis offerte’: ik weet niet of je het per se in je menu moet neerzetten. Nogmaals: “gratis”, moet je over nadenken of je het echt wel zo moet neerzetten. En daarnaast: moet dit echt in het menu staan? Denk daar goed over na. Check vooral voor jezelf: maken mensen hier gebruik van? Is het zo dat mensen hier op klikken in het menu of dat je dat ze juist op de pagina doen? Ik vraag me af of mensen die binnenkomen op een pagina hier (in het menu) naar gaan kijken.

De bovenste balk dan

In de bovenste balk: contactgegevens, prima. Sociale media, leuk alleen ik vraag me ook af of hier mensen die boven in zitten gelijk hier naartoe willen. En je krijgt weer het geval dat je ze weer van je website af leidt. De vraag is: moet je dat doen?

Je opent het in dit geval netjes in een nieuw tabblad, wat ik hier [op de YouTube pagina] eigenlijk dus ook zou doen. Zodat mensen hier op klikken en dat niet in het zelfde tabblad opent. Dus zorg voor dat alle externe links altijd in een nieuw tabblad openen.

En eigenlijk vind ik dat je dit verhaal, “Wie is”, dat je hier een pagina over moet maken. Zorg nou dat je gewoon ‘Over’ neerzet (in je menu). Mensen doen zaken met mensen, mensen willen weten met wie ze te maken hebben. Dus zorg ervoor dat je het makkelijker maakt om te ontdekken wie jij bent;  wat zijn jouw drijfveren? Mensen kunnen een klik met jou krijgen via een goede ‘Over’ pagina,  zodat ze daardoor ook uiteindelijk bij jou kopen. Dat is wat je wilt. Daar is een goede ‘Over’ pagina voor.

Sub-menu-items

Dan heb je hier:

  • Het maken van je website
  • Het onderhouden van je website
  • Het hosten van je website
  • YouTube onderhoud

Prima, leuk dat je dat doet, ik zou eigenlijk gewoon ook een overzichtspagina maken waar je deze 4 gewoon op plaatst. Ik zie dat ik niet op ‘Wat doen wij’ kan klikken. En die melding vind ik echt irritant:

Melding 'ALERT: No, No" is best irritant

Je wijst nu eigenlijk even met het vingertje, zo van “dit mag je niet doen”. Dus die melding zou ik er echt uit halen, die komt vervelend over op mij als bezoeker.

Aanvulling: je merkt dat ik hierdoor geïrriteerd raak. Nu kan dat liggen aan mijn stevige verkoudheid, die natuurlijk niet goed op mijn humeur werkt. Maar bedenk bij dit soort dingen vooral ook wat dit voor je bezoeker doet. En ik denk dat we allemaal wel weten dat dit niet echt heel vriendelijk overkomt ;-)

Een van de pagina’s dan: ‘Het maken van je website’

Dit soort pagina’s, prima. Ik snap dat je je uitleg hierin zet, maar op mij komt dit als heel veel tekst over. Zelfs ik ben wel van de tekst, zoals je  ongetwijfeld weet. Maar ik vind het heel veel (lijken) als ik het zo zie. En dit kun je heel makkelijk oplossen door eigenlijk dit veel meer te verspreiden over een pagina. Ik vind sowieso twee blokken naast elkaar niet prettig. Je laat mij kiezen wat ik nou moet doen, moet ik hier (links) gaan lezen moet ik hier (rechts) gaan lezen? Alles vraagt eigenlijk mijn aandacht.

Zorg nou dat je het zelf lekker in de flow zet door hier blokken van te maken. Gewoon hier een blok over ‘Websites mooi en functioneel’. “Mooi” kun je nog vragen of je dat moet doen, ik ben van mening dat mooi een kwestie van smaak is. Wat jij mooi vindt, vind ik niet mooi én aan de mooie website heb je niet altijd alles. (Een website moet vooral functioneel zijn en daar helpt “mooi” vaak niet bij)

Die blokken kun je niet geval even goed netjes in stukken plaatsen (ik bedoel hier blokken onder elkaar) Zodat het een beter overzichtelijke pagina wordt en mijn aandacht niet van links naar rechts getrokken wordt.

“Lees meer”?

Ik zie de knop “Lees meer” en krijg dan het gevoel dat er dan meer staat over dit onderdeel [in dit geval ‘Updates’] en dat is dus niet zo. Je gaat dan naar ‘Prijzen’. ‘Lees meer’ in dit geval, zegt dus niks. Zet dan hier ook duidelijk in die button waar je naartoe gaat, zet er dan in ‘Prijzen’ (of eigenlijk ‘Naar prijzen’, da’s nog duidelijker). Of anders ‘Tarieven’ zodat ik duidelijk weet: “als ik hierop klik, kom ik op een tarievenpagina”, terwijl ik nu eigenlijk een beetje in het ongewisse blijf.

Daarnaast denk ik zelf dat je op deze pagina veel meer kwijt kunt over wat ik hieraan heb. Waarom zou ik het onderhoud bij jou uit besteden? Waarom zou ik het doe jou moeten laten doen? Geef aan waarom ik dit doe en geef me hier ook de mogelijkheid om gelijk een offerte aan te vragen of iets dergelijks. Nu moet ik eerst naar die prijzen-pagina, terwijl de vraag is of ik dat wel wil.

Let ook op je tekstwerk

Wat mij daarnaast opvalt is dat je hier WordPress spelt met kleine letters, en hier met de twee hoofdletters, zoals het hoort.

Ook goede spelling is belangrijk op je website

Zorg ervoor dat je heel consequent bent in het schrijven. Daarnaast is het woord ‘geüpdatet’ hier niet volgens de juiste spelling. Het valt me dat ik meer spelfoutjes in jouw teksten zie staan, zoals ‘gebeurd’ met een d. Het is verstandig om even iemand eindredactie te laten doen zodat de teksten beter en professioneler overkomen. Zeker als je het zelf hebt over een “professionele website”, wil je toch ook zelf dat het er professioneel uitziet, dat je een professionele uitstraling hebt en dat doe je dus met goede teksten.

De contactpagina

Ik loop nog even de contactpagina na:

Ja, hier staan dingen op die ik zelf ook inmiddels verwijderd heb. Dit bijvoorbeeld: [kaartje uit Google Maps] wat heb ik eraan om hier  jouw locatie te zien? Ik vraag me af wat dit toevoegt voor je bezoeker, dat adres staat al hier (naast het kaartje). Verder jammer dat ik je telefoonnummer niet kan aanklikken. Je mail is wel aanklikbaar, netjes.

Verder kan ik het ook in het formulier links kwijt. Maar ook daar: vertaal dit even.

Vertaal het Engelse 'Select' even naar het Nederlandse 'Selecteer'

Dit is niet zo heel erg netjes dat het in het Engels is, terwijl de rest van je website in het Nederlands is.

De rest prima, hier hoeft niet zoveel te staan. Ik zou het kaartje gewoon weghalen, het adres staat er al naast, prima.

 

Kortom: je kunt best wat dingen verbeteren waarmee je je bezoeker meer duidelijkheid biedt. Waarmee je professioneler overkomt. In basis netjes gewoon, prima site. Ik zou ‘m zelf zelf niet zo kunnen bouwen, maar goed ik ben dan ook geen webbouwer. Daar heb ik mensen voor. En mensen zoals jij moeten het hebben van mensen zoals ik die dus inderdaad een website willen laten bouwen door iemand. Maar dan moet het wel goed overkomen, dus pak die verbeterpunten mee om mensen over de streep te halen om bij jou die website af te nemen. Succes.

Haal jij hier nog tips uit voor jouw website, heb je zelf nog tips voor Michel? Laat het weten in een reactie. Zo zorgen we samen voor betere websites, waar het hele internet beter van wordt.

6 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Leuke website-review Nathan. Goede en bondige analyse van verbeterpunten. Daar kan Michel wel mee vooruit denk ik! En ook nuttig voor anderen om te zien wat belangrijk is voor je website.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je Michiel. Dat is ook precies de bedoeling geweest: goed en bondig :-) En dat ook anderen hier iets van kunnen opsteken natuurlijk. Hoewel het wel de vraag is of je met zo’n 18 minuten nog van “bondig” kunt spreken ;-)

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat is een mooie aanvulling Maarten. Door ‘Onze Prijzen’ aan te passen naar ‘Prijzen’ zoals ik ook al aangeef, kan daar de eerste winst al behaald worden. Het verwijderen van ‘Offerte aanvragen’ is een volgende/andere/extra kans. Ook daar geldt weer voor: ik geef het ook in de video aan. Wat mij betreft hoeft zoiets niet in je menubalk, tenzij je iets van een storingsdienst hebt waarbij direct contact wel wenselijk is. Voor de rest is het zaak om de mogelijkheid tot offerte-aanvraag op iedere relevante pagina terug te laten komen. :-)

      Beantwoorden
  2. Michel Diepeveen
    Michel Diepeveen zegt:

    Nathan,

    Nogmaals bedankt voor de scan ik was al met dingen bezig maar ik ga nu de hele site maar eens strippen en opnieuw opbouwen. Iedereen bedankt voor de reacties ik ga er zeker wat mee doen. Ik merk wel dat ik mijn eigen website vaak beetje mah doe terwijl ik het echt wel weet en kan natuurlijk maar daarvoor omdat ik al wat dingen zelf merkte heb ik de scan bij Nathan aangevraagd.

    Ik ben al druk bezig achter de schermen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Daarom is het dus verstandig die scan te laten doen. Zo krijg je feedback waar je echt wat mee kunt om je website te verbeteren. Ik heb er zelf ooit eentje van Aartjan van Erkel gehad en hoewel hij in eerste instantie erg positief was over letterzaken.nl, kwamen er uiteindelijk gelukkig nog verbeterpunten uit. Wat had ik eraan gehad als hij enkel positief was geweest? ;-)

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.