Hoe haal je meer omzet uit je website?

Haal jij wel voldoende omzet uit je website?

Vraag jij je af waarom je weinig of zelfs geen omzet uit je website haalt? Of weet je niet eens wat er wel of niet aan omzet uit je website komt? Dan converteert je website niet (voldoende). Tijd om je site eens kritisch onder de loep te nemen. Je steekt toch niet voor niets geld in je website?

Wat is converteren?

Niet iedereen weet wat converteren betekent. Geeft niet, hoeft niet. Of eigenlijk: als je een website hebt, moet je het wel weten. Dus hierbij een korte uitleg. Converteren volgens Van Dale:

Conversie volgens Van Dale - haal meer omzet uit je website

 

Converteren betekent op een website dat je bezoekers omzet in geïnteresseerden en uiteindelijk in klanten. We spreken van conversie wanneer een bezoeker een actie uitvoert op jouw website, liefst een actie die jij voor die pagina in gedachte hebt. Er zijn vele verschillende soorten conversie, de belangrijkste zijn:

  • Inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Contact opnemen met het bedrijf
  • Informatie aanvragen
  • Offerte aanvragen
  • Een aankoop doen

De laatste (“een aankoop doen”) zal niet gauw bij een eerste bezoek plaatsvinden. Het is een bekend gegeven dat er gemiddeld 4 tot 7 contactmomenten nodig zijn voor een klant tot aankoop overgaat. Maar waarom krijg jij ondanks de vele bezoekers op je website, geen of nauwelijks omzet uit je website?

Waarom converteert jouw website niet?

Nee, ik oordeel niet direct over jouw eigen website. Het gaat over de algemene vraag waarom veel websites niet voldoende conversie opleveren. Ik zal hier een aantal punten aangeven die ik regelmatig tegenkom, waardoor een site niet converteert. En eerlijk: ik ben zelf ook schuldig aan een aantal van die punten, daar ben ik me heel goed van bewust (en daarom komt er ook een nieuwe website 😉 ). Laat ik mijn eigen ervaring nu dan maar inzetten zodat jij ervan kunt profiteren! Een aantal punten die ik veel tegenkom:

  1. Er is geen plan
  2. De website straalt geen vertrouwen uit
  3. De bezoeker wordt niet verleid
  4. Er mist een call to action
  5. Te veel verplichte velden in het contactformulier

Hieronder neem ik ieder punt kort door. En uiteraard geef ik je tips wat je kunt verbeteren.

Plan-website-conversie-verhogen-website-converteert-niet

1. Er is geen plan

De meest gemaakte fout bij nieuwe websites: opgezet zonder er echt over nagedacht te hebben. Heb ik zelf ook gedaan. Prima site, alle basisinformatie staat erop, maar ik had geen idee welk doel iedere pagina moest hebben. Want als er één ding is dat ik heb geleerd sinds de lancering van mijn (eerste) website, is dat je heel goed moet nadenken over de functie en dus het uiteindelijke doel van iedere pagina op je website.

Op de homepage informeer je de bezoeker over wie je bent en wat je doet, en liefst zo, dat ze doorklikken naar ten minste één andere pagina. Op producten- of dienstenpagina’s informeer je de bezoeker niet alleen over wat je doet, maar overtuig je ze ook waarom ze bij jou moeten zijn. Dit zijn de pagina’s die meer op conversie gericht zijn dan de homepage, hier valt verkoop uit te halen. Dit plan hoeft niet per se (alleen) uit jouzelf te komen. Een goede webdeveloper of webdesigner zal jou helpen om doelstellingen te bepalen voor jouw website en de individuele pagina’s.

Tip: Denk bij iedere pagina van je website wat een bezoeker hier komt doen.

2. De website straalt geen vertrouwen uit

Je hebt vast ook wel websites waar je heel gauw wegklikt, omdat je geen goed gevoel hebt bij de website waarop je terechtgekomen bent. Of dat je de site nader bestudeert en het idee hebt dat er iets niet helemaal in orde is. Je zoekt naar zaken die je vertrouwen herstellen, maar al gauw blijken die er niet te zijn. Of erger: je vertrouwen wordt steeds minder omdat je allemaal zaken ziet die je wantrouwen bevestigen.

Een website moet vertrouwen geven, de bezoeker moet het gevoel krijgen dat (het bedrijf achter) de site betrouwbaar is. Over die betrouwbaarheid schreef ik eerder een blog. Wanneer je de elementen die ik daar noem op orde hebt, zal het vertrouwen toenemen.

Tip: zorg ervoor dat je websitebezoekers direct je contactgegevens -inclusief fysiek adres- kunnen vinden. Dat geeft direct een goed gevoel, men kan dus altijd heel makkelijk contact opnemen.

3. De bezoeker wordt niet verleid

Je website is geen visitekaartje. Wie je dat vertelt, onderschat wat een website moet doen. Een visitekaartje bevat je contactgegevens en een klein beetje meer informatie, je website bevat veel meer. Met de juiste informatie, op de juiste manier, met de juiste vormgeving en de juiste teksten, bied jij antwoord op de vragen van de bezoeker en dat biedt jou de kans om ze dan ook een stap verder te doen. Dat is veelal een van de hierboven genoemde conversies. Maar je moet ze wel verleiden. Ze komen om iets te doen op je website, jij geeft ze de laatste zet.

Verleid je bezoeker met een duidelijke call to action en maak het ze niet te moeilijk om te doen waarvoor ze op je website komen. Geen moeilijke menu’s, geen lastige formulieren en vooral: op de commerciële pagina’s waar de kans op aankoop groot is een duidelijke knop waarmee ze de actie kunnen uitvoeren.

Tip: zoek eens op “waar is de banaan”.

Website NS - bezoeker wordt niet verleid

 

4. Er mist een call to action

Op vrijwel alle pagina’s moet je het de bezoeker makkelijk maken om de volgende stap te zetten. Vraag je bij iedere webpagina af: “met welk doel komt de bezoeker hier?“. Stem daar je teksten op af en werk waar nodig toe naar die actie. Een duidelijk aanwezige call to action helpt je bezoeker dat te doen waarvoor hij kwam. Bij veel grote bedrijven en instellingen gaat dat zelfs nog mis. Want: wat komen de meeste bezoekers doen op de site van een bank? Internetbankieren natuurlijk! Waarom moet ik dan elke keer weer zoeken wanneer ik wil inloggen op de site van de Rabobank, waarom is daar niet een mooie inlogknop bij gemaakt?

Tip: zorg ervoor dat de logische acties op een pagina direct mogelijk gemaakt worden met een button met call to action 

Rabobank website mist call-to-action en converteert niet goed

 

5. Te veel verplichte velden in het (contact)formulier

Ook wanneer je bovenstaande vier punten wel goed voor elkaar hebt, kan het nog misgaan. Veel transacties lopen namelijk via een formulier dat de bezoeker moet invullen. Dat kan een contactformulier zijn of een ander formulier waarin jij de gegevens vraagt die je nodig hebt om de klant van dienst te zijn. Hoe meer informatie je vraagt, hoe meer klanten afhaken. Je zult zelf beamen dat je weinig zin hebt om veel gegevens in te vullen. Hoe meer verplichte velden, hoe eerder je zoiets hebt van “laat maar zitten”. Of je vult iets in en het blijkt niet op de juiste manier ingevuld te zijn, zoals een telefoonnummer dat je zonder streepje blijkt te moeten invullen. Je krijgt maar liefst drie tips om het formulier meer te laten converteren:

Tip 1: Maak het je bezoeker gemakkelijk, vraag alleen het hoognodige.

Tip 2: Heb je wel veel gegevens nodig, deel het op en vraag na het invullen van de basisgegevens de aanvullende gegevens. Geef aan dat je deze gegevens echt nodig hebt om hem of haar verder van dienst te zijn. Omdat ze de eerste stap al gezet hebben, zullen ze de volgende stap naar alle waarschijnlijkheid ook zetten.

Tip 3: Maak duidelijk hoe je het formulier ingevuld wilt hebben. Telefoonnummer zonder streepje? Zet achter het invulveld (Bijvoorbeeld: 01123456789), waardoor iedereen direct weet hoe het ingevuld moet worden.

Laat je website voor je werken!

Je ziet het, er zijn veel punten waarop je zelf de conversie van je website kunt verbeteren. Kijk kritisch naar je eigen website, maar leer ook van anderen. Zie je iets op een andere site waarvan je vindt dat het beter kan, kijk dan zeker ook of dat niet ook op jouw site van toepassing is. En andersom: valt je iets op wat een ander goed doet, pas het waar mogelijk op jouw site  toe. Maar bedenk goed: wat bij een ander werkt, hoeft niet bij jou te werken. Ga er dus heel bewust mee om. Wil je weten wat er werkt en wat niet? Doe dan een A/B-test. Leer wat werkt en laat je website voor je werken!

NB: dit zijn slechts enkele punten en enkele tips, wil je meer weten over een specifiek onderdeel, laat het dan zeker weten!

Heb je vragen of wil je meer weten, laat het dan weten in je reactie hieronder.

Dit artikel verscheen eerder (in iets andere vorm) op Marketingmed.

Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quick win!

Afbeeldingen op je website optimaliseren

Een van de aspecten waar ik naast tekst op let bij het optimaliseren van websites, is het juiste gebruik van afbeeldingen. Hier gaat namelijk nog veel mis, terwijl afbeeldingen ook bijdragen aan je vindbaarheid. Door je afbeeldingen op de juiste manier in te voegen, zorg je ervoor dat ook deze bijdragen aan je SEO. Moeilijk is het allemaal niet, maar het vergt vooral goede voorbereiding. Grote kans dat je daarmee je vindbaarheid snel verbetert! (let goed op de gouden tip die je in dit artikel vindt!)

Waarom moet je de afbeeldingen op je website optimaliseren?

Allereerst is het goed om te weten waarom dit zo belangrijk is. Waarom moet je afbeeldingen op je website optimaliseren? Het is vrij simpel: de zoekmachines zoeken naar context op je pagina. “Waar gaat deze pagina over en hoe krijg ik de bevestiging dat deze pagina daar ook echt over gaat?”. Nee, natuurlijk is dat niet echt een vraag, de bots die je website crawlen zijn geen zelfdenkende units. Maar ze krijgen wel de opdracht mee om de pagina’s grondig te analyseren. Waar gaat de pagina over? En vooral: waar blijkt dit uit? Maar de bots herkennen geen foto’s. Die zien niet het verschil tussen een foto van Nathan Veenstra of Michiel Veenstra niet…

Nathan Veenstra of Michiel Veenstra - optimaliseer je foto's voor de zoekmachines

Wat je moet weten over afbeeldingen op je website

Afbeeldingen zijn nuttig, omdat ze wat toevoegen aan je tekst, deze illustreren, en vooral: je webpagina’s leesbaarder maken. Want een pagina met enkel tekst sla je toch gauw over? Maar als je ze dan toch gebruikt, laat ze dan ook zeker bijdragen aan je SEO. Let dus bij het opmaken van je foto al vóór publicatie op het volgende (en let op: straks volgt een gouden tip!):

  • Zegt de titel iets over wat er op de afbeelding staat?
  • Zegt de titel iets over het onderwerp van de pagina waarop deze staat?
  • Zie je een spelfout die je ook nog eens niet helpt?

Op deze manier help je de bots begrijpen wat er nu echt op de afbeelding staat en dat die ook echt op deze pagina hoort. In de meeste CMS’en kun je zelf de volgende attributen van de afbeelding invullen:

  1. Titel
  2. Alt Tag (of Alt Tekst)

Deze kun je dezelfde tekst meegeven, maar je kunt er ook wat variatie in aanbrengen. Maar er is een onderdeel dat vaak vergeten wordt, waardoor jouw concurrent waarschijnlijk gewoon de plank misslaat. En waar jij dus winst mee kunt boeken!

Afbeeldingen website optimaliseren _DSC

Maak deze fout niet!

Een veel voorkomende fout is het uploaden van een afbeelding direct vanaf de harde schijf wordt geüpload. Maar wat doen de bots van de zoekmachines? Die lezen ook de titel van de foto vanuit de bron, want die wordt meegenomen in de data van de afbeelding. Je ziet in bovenstaande afbeelding al dat de geüploade foto ‘_DSC0448.jpg’ als naam heeft op mijn harde schijf. Dit wordt een-op-een overgenomen en ook gekopieerd in het vak ‘Title’. Die titel kun je in veel gevallen (zoals in WordPress in dit voorbeeld) nog aanpassen, maar dat verandert niets aan de data van de oorspronkelijke afbeelding:

Afbeeldingen website optimaliseren - titel aanpassen

 

Voor je bezoeker en voor Google

De afbeeldingen zijn er vooral voor je bezoeker. Ze zorgen voor afwisseling van de tekst, ondersteunen je tekst en maken je website duidelijk en overzichtelijk. Daarnaast helpen ze Google om je pagina’s beter te begrijpen. Zeker als je de eerder genoemde punten gebruikt voor de juiste omschrijvingen.

Optimaliseer je afbeeldingen en win van je concurrenten

Zorg er dus voor dat je de afbeeldingen die je wilt gebruiken voor je webpagina al vóór het uploaden de juiste titel geeft. Breng daarbij -net als in je tekst- wel de nodige variatie aan en zorg er dus voor dat niet alle afbeeldingen dezelfde titel krijgen. Dat lijkt veel werk, maar achteraf aanpassen kost meer werk. En wanneer jouw concurrenten hun afbeeldingen nog steeds rechtsreeks uploaden zonder de titel goed aan te passen, heb jij een streepje voor. Een echte SEO quick win dus!

Verwacht geen wonderen, maar het zorgt er zeker voor dat de bots je pagina nog beter begrijpen. En dat is sowieso positief voor je vindbaarheid.

Aanvulling: in januari 2016 werd bekend dat Google afbeeldingen niet regelmatig indexeert. De SEO quick win zit dus niet direct in het wijzigen van de bestandsnamen en alt-tags. De quick win zit vooral in direct de juiste namen, titels en alt-tags gebruiken. Niettemin win je altijd als je het beter doet dan je concurrenten.

Paste jij de titels van je afbeeldingen al aan voordat je ze ging uploaden? Ik ben benieuwd of je dit belangrijke detail al kende!