Hoe ziet een goede homepage eruit? 7 tips voor een succesvolle website

De homepage van je website is cruciaal voor de argeloze bezoeker. Wie ben je, wat heb je te bieden en is dit wat de bezoeker zoekt? Dat is waar het om draait en daar gaat het bij veel homepagina’s nog mis. Homepagina’s zijn vaak onduidelijk, met teveel of juist te weinig informatie en daardoor haken veel potentiële klanten af. Wat er zoal misgaat, lees je in dit artikel.

De homepage: jouw digitale bedrijfsentree

De homepage is wat mij betreft de digitale entree van jouw bedrijf. Veel mensen komen daar binnen en willen direct een indruk hebben van wie je bent en wat je voor ze kunt betekenen. Je ontvangt ze daar, om ze van daaruit door te leiden naar de volgende belangrijke afdelingen (pagina’s) op de digitale versie van jouw bedrijf: jouw website.

Laat niemand met vragen zitten

Op die eerste pagina komt jouw bezoeker binnen om zo snel mogelijk te weten wat jij hem te bieden hebt. Op welke manier help je jouw bezoeker om dat te bereiken? Ieder element op je homepagina dient daaraan bij te dragen. Dus vraag je bij ieder element af wat het toevoegt voor deze mogelijke klant. Geen element mag te veel zijn. Hieronder 4 fouten die ik erg vaak tegenkom.

Dit is de homepagina van de website van een tekstschrijver, écht!

Gelijk een mooi voorbeeld. Heb jij enig idee van wat voor bedrijf deze homepagina is? [SPOILER ALERT] Het is een tekstschrijver. Had jij dat direct door?

4 veelvoorkomende grote fouten

Ik zie 4 verschillende veelvoorkomende grote fouten op homepagina’s:

  • Te veel tekst
  • Te weinig tekst
  • Te veel focus op design
  • Onduidelijk menu/hamburgermenu

Deze fouten, en andere belangrijke onderdelen van je homepage, komen hier stuk voor stuk aan de orde.

Te veel tekst

Veel ondernemers zijn geneigd om direct hun hele verhaal op hun homepage te zetten. Maar vraag jezelf eens af: komen je bezoekers om gelijk een heel verhaal te lezen? Er zullen uitzonderingen zijn, maar de meeste bezoekers willen eerst weten wat je te bieden hebt voordat ze hele teksten gaan lezen. Presenteer je bedrijf, maar houd het beknopt.

Homepagina met te veel tekst

Zou jij alles lezen op deze homepagina?

Te weinig tekst

Het andere uiterste is natuurlijk te weinig tekst. Wanneer je enkel met visuele elementen wilt laten zien wat je doet, is dat ook niet voor iedereen direct duidelijk. Soms zijn iconen of afbeeldingen voldoende, meestal heb je tekst nodig. Te weinig tekst helpt jouw bezoeker ook niet verder. Niet alles is in beeld te vatten, tekst is ook nodig ter verduidelijking. Wat is dan de juiste hoeveelheid tekst, als het niet veel, maar ook niet weinig mag zijn?

Wat is de juiste hoeveelheid tekst op de homepage?

Niet te veel tekst, niet te weinig tekst, wat is dan wel goed? Bedenk voor jezelf wat het belangrijkste is om direct te laten zien. Geef dan niet alle informatie, maar zorg dat je jouw bezoekers prikkelt om meer te willen lezen. Die leid je dan naar een pagina waar ze meer kunnen lezen, bijvoorbeeld door een button met een call to action.

Laat jouw belangrijkste producten en/of diensten zien, je hoeft niet direct alles te tonen. Een winkel kan ook niet alle producten in de etalage laten zien. Zorg er in ieder geval voor dat duidelijk is wat je bezoekers zoal bij jou kunnen vinden. Licht het waar nodig kort toe, en zorgen voor dat ze direct door kunnen naar de pagina’s waar meer informatie staat.

Qua design wellicht "mooi" en creatief, maar is het duidelijk?

Enig idee wat dit bedrijf doet? Of ben je het met me eens dat de designer is doorgeslagen in creativiteit?

Te veel focus op design

Vormgeving is belangrijk, laat dat voorop staan. Een goed vormgegeven website straalt professionaliteit uit. Het design zelf is echter geen doel op zich. Design staat in dienst van de doelen van jouw website. Toch slaan webdesigners soms teveel door in de vormgeving.

Sliders, enorme headerfoto’s of video-achtergrond

Wanneer je een echte vormgever aan het werk zet om jouw website vorm te geven, is de kans groot dat beeldmateriaal op een belangrijke plek inneemt op de homepage. Soms is dat goed, maar kijk met name uit met:

  • Sliders/carrousels
  • Enorme headerfoto’s
  • Video-achtergrond/hero movies

In de meeste gevallen dient het gebruik van deze elementen voornamelijk het doel om jou homepage “mooi” te maken. En hoewel goede vormgeving jouw website een professionele uitstraling geeft, is “mooi” niet de reden om iets te doen. Niet voor een website die geld moet opleveren in ieder geval.

Wat zeggen de foto's uit de slider echt over dit bedrijf?

Wat zegt deze foto in de slider over het bedrijf? En: wat voegt het toe aan de tekst die erbij staat?

Sliders zijn slecht voor je conversie

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar het effect van sliders (carrousels) op je conversie. Vrijwel al deze onderzoeken wijzen uit dat sliders slecht zijn voor je conversie. Een duidelijk onderzoek komt van AGconsult: Wat werkt beter: caroussel of statische banner? Wil je toch een carrousel op je homepage, moet je het natuurlijk helemaal zelf weten. En ja, ik denk dat er wel situaties zijn waar in een slider/carrousel passend is. De belangrijkste vraag die je jezelf daarbij moet stellen is: wat voegt het toe voor mijn bezoeker?

Nee, ik wacht niet tot ik alle carrousel-foto’s heb gezien

Bedenk jezelf ook hoe groot de kans is dat je bezoekers alle foto’s uit je carrousel zien. Of denk je echt dat iedereen wacht tot ze al die carrousel-foto’s voorbij hebben zien komen? Hoe vaak wacht jij op een website tot dat je al die foto’s hebt gezien?

De slider gaat vaak te snel

Heel irritant, ben je net de tekst op de foto in de carrousel aan het lezen, komt de volgende foto alweer. Herkenbaar? Dat gebeurt heel vaak. De slider gaat dan te snel, waardoor je niet de kans krijgt de tekst te lezen of zelfs op de button te klikken. Stel je de slider echter langzamer in, dan weet je zeker dat de meeste bezoekers niet alle afbeeldingen uit de carrousel te zien krijgen. Als dat al zou gebeuren.

Hero movies: bewegend beeld op de achtergrond

Deze ken je vast ook al: de hero movie. Bewegend beeld op de achtergrond. Een video, vaak met mensen die iets aan het uitvoeren zijn. Maar waarom? Wat voegt het toe? Heb jij ooit wel eens zo’n hero movie helemaal afgekeken en gedacht: “nou, dat was me even duidelijk”? Of dat je het beeld bekeek en daarna weer makkelijk door kon met waar je voor kwam? Vast niet. Want je aandacht wordt getrokken door dat bewegende beeld en daardoor ben je afgeleid.

Een hero movie op de homepage. Mooi gemaakt, maar snap jij wat de boodschap is?

Mijn belangrijkste argument: bewegend beeld leidt af

Je bezoeker is ongeduldig en wil snel daarnaartoe waarvoor deze komt op jouw website. Bewegend beeld trekt de aandacht en leidt daarmee af van waar het om draait: to the point komen. Dus daarom liever één statisch beeld dat duidelijk iets van jou onderneming laat zien.

Weg dus met die wisselende foto’s

Die steeds wisselende foto’s werken vrijwel nooit op de juiste manier voor je bezoeker. Te langzaam, te snel, noem het allemaal maar op. Weg ermee. Kies liever voor:

  • Wisselen van headerfoto zodra een pagina laadt
  • Een statische headerfoto
  • Een header zonder foto

Wil je toch echt regelmatig een andere foto in je header laten zien, dan is het wisselen van herder foto zodra een pagina opnieuw laadt de beste optie. Het risico hierbij is dat je een bezoeker net op het verkeerde moment een boodschap laat zien of dat een bezoeker de voor hem of haar belangrijkste boodschap mist.

Gebruik ook geen enorme headerfoto’s

Hiervoor heb ik je aangeraden om een statische headerfoto te gebruiken of headerfoto’s bij het opnieuw laden te wisselen. Gebruik echter liever geen enorme headerfoto’s die direct het beeldscherm vullen. Je webdesigner kan vinden dat het mooi is, maar vraag je wederom af wat het toevoegt voor jouw bezoeker.
Let wel: het laatste wat ik wil is dat iedere website er vrijwel hetzelfde uitziet. Neem dan ook vooral niet klakkeloos alles over wat jouw concurrent doet. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat je het je bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt. Dat doe je door in ieder geval rekening te houden met de internetconventies, zoals:

Het meest dringende advies dat ik je wil geven is om niet te creatief te willen zijn. Je eigen identiteit neerzetten is prima, maar vaak leveren creatieve ideeën niet de meest logische en gebruiksvriendelijke websites op.

Enorme headerfoto op homepagina biedt geen duidelijkheid - design lijkt voorop te staan

Hoe duidelijk is deze homepage en hoe draagt die loeigrote headerfoto eraan bij?

Duidelijk hoofdmenu op desktop

Het hoofdmenu moet duidelijkheid bieden. Daarmee kun je dus niet te creatief zijn. Bekijk dit hoofdmenu bijvoorbeeld eens:

Is dit hoofdmenu duidelijk?

Snap jij dit menu? Welke icoon is volgens jou bedoeld voor contact opnemen?

Ook een hamburgermenu als hoofdmenu op de desktopversie van jouw website helpt ook niet echt. Daar hoef ik jou natuurlijk niks over te vertellen, want jij hebt natuurlijk mijn artikel over het hoofdmenu van je website al gelezen 🙂

Een concreet voorbeeld

Met toestemming van de onderneming, heb ik LabelPlaza als voorbeeld genomen. De website wordt vernieuwd, is mij verteld, dus de homepagina die ik hieronder plaats is actueel op het moment van schrijven. We nemen de homepage even door op basis van een sceenshot:

Homepagina LabelPlaza: veel te vinden, en toch niet duidelijk

Wat je ziet is een op het eerste oog beknopte homepagina. Toch vragen veel dingen je aandacht. Zo staan er 2 menu’s: zowel een topmenu als een zijmenu, waardoor je niet direct duidelijkheid hebt over waar het over gaat. En die duidelijkheid krijg je ook niet, want je ziet dat ze ‘Producten’ en ‘Diensten’ bieden. En er staat iets over RFID op de homepage. Maar wat ze nu echt doen…

Wat is die download?

Verder zie je een foto met een aantal dingen erop, waarvan ik niet geheel kan ontwaren wat het allemaal is, een dame die ongetwijfeld niet de telefoniste bij het bedrijf is (ik heb haar al eens vaker op een website gezien) en een enorme downloadknop. Het vraagt allemaal aandacht, maar biedt weinig duidelijkheid. Want waar is die downloadknop voor? Dat staat er namelijk niet bij. Waarom zou je op die knop drukken als je niet weet wát je downloadt?

Overbodige onderdelen in footer

In de footer wordt iets gedaan wat soms slim is, maar in dit geval overbodig. Alles uit de twee menu’s wordt herhaald, terwijl ik niet eens hoef te scrollen om onderaan de pagina te komen. Die menu-items staan dus 2 keer in beeld. Oh, en aan de sitemap heeft jouw bezoeker niks. Je hoofdmenu en de interne links moeten je bezoeker door je website leiden. Je bezoeker doet niks met de sitemap.

7 tips voor een succesvolle homepage op jouw website

Mede op basis van bovenstaande, een 7-tal tips om jouw website succesvol te beginnen met een goede homepage:

  1. Design is dienend aan de bezoeker
  2. Kies daarom zo weinig mogelijk bewegende elementen
  3. Maak tekst kort genoeg, maar wel zo dat er voldoende informatie in staat
  4. Maak je website persoonlijk, begin al op je homepage
  5. Kies voor een goede balans tussen tekst en beeld
  6. Bied zo snel mogelijk duidelijkheid
  7. Gebruik een duidelijk hoofdmenu

Zo. Jij kan aan de slag. Of heb je eerst nog vragen of opmerkingen? Laat ze hieronder achter en ik reageer altijd.

Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?

Het hoofdmenumenu van jou website is belangrijker dan je denkt. Ik zie bij heel veel websites dat er niet goed over is nagedacht. Of juist teveel over is nagedacht. Het hoofdmenu moet duidelijk zijn. Als ik als argeloze bezoeker op jouw website kom, moet ik het direct snappen. Ontdek nu hoe jij jouw menu verbetert.

Drie belangrijke missers

Op het gebied van hoofdmenu’s op websites zijn er wat mij betreft drie belangrijke missers:

  1. Te algemeen, te breed
  2. Hamburgermenu
  3. Te creatief

Deze drie eigenschappen slaan allemaal plank keihard mis. Hierdoor snappen je bezoekers het niet en loop je omzet mis. We nemen ze stuk voor stuk door.

Hoofdmenu te algemeen, te breed

Wanneer je dienstverlener bent, lijkt het logisch om in je hoofdmenu een kopje “diensten” op te nemen, niet? Beslist niet. Wat zegt “diensten” nu echt over wat jij te bieden hebt? Hé-le-maal niks.

 

Diensten in het hoofdmenu, maar wát voor diensten dan?

Wat maak je op uit dit hooofdmenu? Welke diensten biedt dit bedrijf aan? Wat doen ze nu precies?

 

Zet de belangrijkste diensten in je hoofdmenu

Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar als je er even goed voor gaat zitten, splits je jouw aanbod uiteindelijk wel op in en aantal hoofdcategorieën. Laat zien wat de belangrijkste thema’s -en dus diensten- zijn binnen jouw bedrijf. Handig voor je bezoeker, maar ook voor de zoekmachines.

En al die andere producten en diensten dan?

Hoe ga je dan om met al die andere diensten die je aanbiedt? Natuurlijk heb je al gauw meer te bieden dan je in het hoofdmenu kwijt kunt. Afhankelijk van het aantal, kun je ze in een drop-downmenu onder je hoofdmenu-items plaatsen, of in een overzicht van de pagina’s uit het hoofdmenu.

Ook ik moest keuzes maken

Die keuzes heb ik ook moeten maken. Ik help ondernemingen met hun SEO, maar ook met conversie-optimalisatie. En sinds de start van Letterzaken in 2012 is mijn dienstenaanbod gegroeid naar het volgende:

  • Zoekmachine-optimalisatie
  • Teksten (webteksten/SEO-teksten)
  • Conversie-optimalisatie
  • SEO-abonnementen
  • SEO-analyses
  • Trainingen

En dan zijn de trainingen ook nog wel op te splitsen. Dat past toch niet allemaal in een hoofdmenu dat maximaal 8 onderdelen kan omvatten? Ga ik dat dan allemaal onder ‘Diensten’ zetten? Nee natuurlijk niet. Ik kies de hoofdonderwerpen en laat die in het hoofdmenu terugkomen. De rest vinden ze wel door daarop te klikken. Of via Google natuurlijk 🙂

Het hoofdmenu voor letterzaken.nl anno 2017

Best duidelijk toch zo? Snap jij direct wat ik te bieden heb?

Hamburgermenu

Het hamburgermenu: 3 (soms 4) streepjes, waarmee je aangeeft dat daar een volledig menu onder staat. We kennen het vooral van de socialemedia-apps, zoals Facebook. Verder wordt het hamburgermenu vrijwel standaard gebruikt als hoofdmenu op mobiele websites. Waarom het ‘hamburgermenu’ wordt genoemd mag wel duidelijk zijn, de 3 streepjes, vaak met afgeronde hoeken, lijken samen een hamburger te vormen:

Hamburgermenu

In de mobiele weergave van je website is het niet handig om het volledige menu weer te geven. Daar heb je simpelweg niet voldoende ruimte voor. Dan is het zogenaamde hamburgermenu een prima oplossing. Op de desktopversie van je website zou het hamburgermenu echter verboden moeten zijn.

Ja, maar het is mooier

Het is heel simpel. De volledige desktopweergave van jouw website biedt voldoende ruimte om het hoofdmenu voluit weer te geven. Een hamburgermenu op je desktop website gebruik je alleen uit esthetisch oogpunt. Omdat het “mooi” is dus. En heel simpel: alleen “mooi” levert je geen klanten op.

Vergeet mooi, ga voor behulpzaam

Die mooi vormgeving helpt jouw klant niet verder. Sterker nog: er zijn veel mensen die dat hamburgermenu nog niet zullen snappen. Jouw klant weet niet hoe deze door je website moet navigeren en je raakt deze dus kwijt. Vergeet mooi dus, en ga voor een menu dat behulpzaam is.

Maar ik wil zo’n mooie grote foto op mijn homepage…

Dus je denkt echt dat zo’n enorme foto op je homepage ook maar íéts doet voor jouw bezoeker? Fout. Fout, fout, fout. Jouw websitebezoeker zoekt bevestiging en vindt dat niet in een enorme foto, maar in duidelijke tekst en een duidelijk hoofdmenu.

Loeigrote headerfoto met hamburgermenu: hoe duidelijk is dit?

Vertel me maar wat dit bedrijf doet…

Toon mij aan waar zo’n loeigrote foto direct duidelijkheid biedt aan de bezoeker over wat een website te bieden heeft en ik trek mijn woorden terug.

Wat mij betreft geen loeigrote foto of beeldvullende video (hero movie) dus, en zeker geen hamburgermenu. Wel direct duidelijkheid en een volledig zichtbaar hoofdmenu op je desktopwebsite alsjeblieft.

Te creatief

Ik ben gek op creativiteit hoor, begrijp me niet verkeerd. Creatief zijn is echter ook een enorme valkuil. Zeker bij tekst leidt creativiteit juist tot onduidelijkheid. Te creatief zijn met bijvoorbeeld de diensten die je aanbiedt, zorgt ervoor dat een gewone bezoeker jou niet snapt.

Als ik in mijn hoofdmenu bijvoorbeeld “ZMO” zou zetten in plaats van SEO of zoekmachine-optimalisatie, zou jij het dan nog begrijpen? Terwijl ik het ondertussen heel logisch zou kunnen vinden als mijn zelfbedachte afkorting van ZoekMachine-Optimalisatie.

Voorbeelden te over

Er zijn echt voorbeelden te over van menu’s waarin de website-eigenaar, dan wel de webbouwer te creatief is geweest. Bekijk dit maar eens:

Snap jij dit menu?

Enig idee waar al die icoontjes voor staan? Waar moet je bijvoorbeeld contact opnemen met dit bedrijf?

Bovenstaande menu bevat zelfs niet eens tekst. Vogel zelf maar uit wat waarvoor staat. Snel contact opnemen is er niet bij, want welk icoontje staat nu voor ‘Contact’?

Dit voorbeeld vind ik ook mooi. Het logo van het bedrijf, inclusief de bedrijfsnaam, is al behoorlijk klein. Dus je ziet niet direct met wat voor bedrijf je te maken hebt. En hoe duidelijk is het menu dan?

Creatief met teksten in je hoofdmenu

Zonder de foto te vergroten en de bedrijfsnaam te lezen: snap jij wat dit bedrijf doet?

Bied nou eens gewoon duidelijkheid

Het moge duidelijk zijn: bied gewoon duidelijkheid. Daar is je websitebezoeker mee geholpen en uiteindelijk levert jou dit meer omzet op. De bezoeker vindt makkelijker waarvoor hij of zij komt en de kans dat deze afhaakt is dus kleiner geworden. De internetgebruiker is ongeduldig en wil snel datgene waarvoor hij op jouw website komt. Bedenk jezelf maar eens: wat doe jij als het je lastig gemaakt wordt om datgene te vinden wat je zoekt?

Hoe ziet jouw hoofdmenu er nu uit?

Heb je inzichten opgedaan? Durf je jouw huidige hoofdmenu met ons te delen en te vertellen wat je gaat verbeteren? Plaats een reactie en wedden dat je er nog hulp bij krijgt om jouw menu echt briljant te maken? Laat nu een reactie achter. Op naar een duidelijker hoofdmenu!

Goed nieuws voor jouw mobielvriendelijke website

Google voert eindelijk een langverwachte wijziging door. Nou ja, langverwacht,of het zou gebeuren was niet zeker. Het was vooral iets waar we met z’n allen in ieder geval lang op hoopten. Vanaf nu word je niet meer gestraft als je website mobielvriendelijk is. Er is echter nog wel iets anders waar je serieus rekening mee moet houden.

“Voor mobiel”-label verdwijnt

Op dinsdag 23 augustus 2016 kondigde Google op hun Webmaster Central blog aan dat het “Voor mobiel “-label verdwijnt. Mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten van Google worden dan niet meer afgestraft, waardoor hun meta-omschrijving wordt ingekort. Toen het “Voor mobiel”-label verscheen, schreef ik al over het nadeel ervan. Velen waren met mij eens dat dit geen goede oplossing was (zie de reacties onder het blog).

Mobiel zoekresultaat voor "tekstschrijver" met nog veel niet-mobielvriendelijke websites85% mobielvriendelijke websites in zoekresultaten

Volgens Google is inmiddels 85% van de pagina’s in de mobiele zoekresultaten mobielvriendelijk. Hoewel ik weet dat -in ieder geval in Nederland- nog steeds meer dan 15% van de websites niet-mobielvriendelijk is, kan ik bevestigen dat de cijfers van Google (globaal) wel kloppen. Ik heb zelf wat zoekopdrachten gedaan en daarbij krijgt zo’n 85% van de pagina’s inderdaad het “Voor mobiel”-label. Er zijn wat uitzonderingen: in een enkel geval is er een eerste zoekresultatenpagina met nog zo’n 40% niet-mobielvriendelijke websites.

Effect van algoritme?

De vraag is nu of dit het effect is van meer mobielvriendelijke websites of van de wijziging in het algoritme, die Google in april 2015 aankondigde en doorvoerde. Uiteraard is het een combinatie van beiden, er zijn gelukkig meer mobiel vriendelijke websites bijgekomen. Toch denk ik dat het algoritme ook zeker zijn effect heeft nu. Niet-mobielvriendelijke websites worden nu toch echt zo langzaamaan gedegradeerd in de mobiele zoekresultaten.

Niet-mobielvriendelijk afgestraft?

Worden niet-mobielvriendelijke websites nu afgestraft met lagere posities? Ik geloof dat dat voor een deel zeker zo is, maar goede content kan nog altijd aanleiding zijn om ook in de mobiele zoekresultaten hoog te komen. Zelfs als je website niet mobielvriendelijk is. Toch heeft dat ook zijn nadelen.

Niet-mobielvriendelijk in ieder geval teleurstelling

Je gaat ongetwijfeld bezoekers verliezen wanneer mensen vanuit de mobiele zoekresultaten op een niet-mobielvriendelijke website terechtkomen. Dit is namelijk niet wat ze verwachten. Sterker nog, doordat inmiddels zoveel websites in de mobiele zoekresultaten wel mobielvriendelijk zijn, zijn ze teleurgesteld en zullen ze je website naar alle waarschijnlijkheid snel verlaten als deze niet mobielvriendelijk is.

Meta-omschrijving

Nu blijft er nog altijd een belangrijke factor om rekening mee te houden wanneer je website mobielvriendelijk is. De meta-omschrijving in de mobiele zoekresultaten is namelijk nog altijd korter dan die in de zoekresultaten op desktop. Waar we 156 leestekens aanhouden voor desktop, heb je 120 leestekens beschikbaar voor je Meta-omschrijving op mobiel. Daar ging dat vermaledijde “Voor mobiel”-label dan nog eens vanaf. Hoe zit dat nu?

Pixels versus leestekens

Allereerst is het goed om te weten dat zowel de titel als de meta-omschrijving in de zoekresultaten zijn gebaseerd op pixels. Kort gezegd: met “dunne” letters als de l en de i kun je meer leestekens kwijt dan met “brede” letters als de w en de m. Globaal kun je stellen dat het volgende aantal leestekens (inclusief komma’s, punten en spaties) veilig is:

  • Voor desktop zoekresultaten: 155 leestekens
  • Voor mobiele zoekresultaten: 120 leestekens

Daar ging het “Voor mobiel”-label nog eens vanaf, en zo hield je 106 leestekens over voor mobiel. Die krijg je dus weer terug en dus kun je nu 120 leestekens gebruiken voor je meta-omschrijvingen als je ze op zowel desktop als mobiel volledig weergegeven wilt zien.

Naast het “Voor mobiel”-label wijzigt Google nog iets:

Overlay-dingen wel afgestraft

Je kent het wel: je komt op een website en krijgt een overlay-ding. Een dikke pop-up of zelfs een enorme reclamebanner. Rete-irritant toch? Daar worden de website-eigenaren ook voor afgestraft door Google. Het laatste wat je wilt is direct een enorme overlay over de website. Google noemt dit de ‘intrusive interstitial’. Uitzonderingen hierop zijn cookiemeldingen en enkele andere minder irritante overlays.

Wat mag dan wel?

Wanneer mag zo’n overlay dan wel, en hoe? In het blog van Google zelf lees je er alles over. Kort gezegd mag je er vanuit gaan dat een overlay die niet super storend is, geen problemen zal opleveren. Het gaat, zoals altijd, om de gebruikerservaring. Dus bedenk zelf wanneer het irritatieniveau hoog wordt en hou dat aan als graadmeter. Beter nog: geen overlays (interstitials) als dit niet nodig is. Een simpele, nette pop-up is natuurlijk geen probleem.

Uitleg en voorbeelden van Google over intrusive interstituals; overlays over je webpagina

Relatie met mobielvriendelijkheid

Waarom wordt deze zaken samen in één blog gecommuniceerd door Google? Beide hebben effect op mobielvriendelijke websites. Die intrusive interstitials zijn vooral op mobiel een grote ergernis. Vooral wanneer het een heel dwingende overlay is die jou bijvoorbeeld wil overtuigen om een app te installeren in plaats van de website te bezoeken. Bedenk zelf maar meer voorbeelden 😉 . Dat wil je niet en is niet gebruikersvriendelijk. Dus zal Google die websites devalueren in de mobiele zoekresultaten.

Ik ben blij

Ik ben blij. Vooral omdat het “Voor mobiel”-label verdwijnt. Eindelijk weer meer leestekens voor de meta-omschrijvingen. Minder blij ben ik omdat ik al de nodige meta-omschrijvingen heb geschreven met 105 leestekens als maximum. Moet ik die nu wéér gaan aanpassen?

En jij, ben jij blij met deze ontwikkeling(en)? Heb je hier iets over te melden of vragen? Laat het hieronder weten.

Yoast SEO plugin versie 3 optimaal gebruiken?

De Yoast SEO plugin is sinds 2010 dé plugin voor SEO binnen WordPress. Met de All in One SEO Pack heb ik zelf (nog) geen ervaring. Getuige de verschillende reviews die ik tegenkom online, is de plugin van Yoast echter uitgebreider en beter. In dit artikel help ik jou deze plugin optimaal te gebruiken. Ik laat je zien welke onderdelen handig zijn en aan welke onderdelen je minder belang mag hechten voor je zoekmachine-optimalisatie. Zie het als een korte handleiding van een ervaren gebruiker.

 

Joost de Valk - YoastDe Yoast SEO plugin in het kort

De Yoast SEO plugin was tot 2015 enkel beschikbaar voor WordPress en heette dan ook ‘Yoast WordPress SEO’. In 2015 werd de Drupal-versie van de plugin gelanceerd en werd de naam dan ook simpelweg ‘Yoast SEO‘. Deze plugin (versie 3) is qua layout en gebruik behoorlijk veranderd ten opzichte van de vorige versie. Eerder schreef ik al over versie 2, met de vernieuwde interface is het tijd om een compleet nieuw artikel te wijden aan versie 3.

Er is voor WordPress een gratis versie, maar ook een betaalde (Premium), waar je per jaar een vast bedrag voor betaalt. De belangrijkste extra’s in Yoast SEO Premium zijn:

  • Ondersteuning (support); gebruikers van de Premium versie krijgen voorrang in de ondersteuning
  • Redirect manager; wanneer je een URL aanpast, wordt er automatisch een redirect aangemaakt van de oude URL naar de nieuwe
  • Meerdere zoektermen checken; je kunt meerdere zoektermen invullen om de SEO-score van je content te checken

In dit artikel behandel ik de gratis versie, en hoe serieus je alle onderdelen moet nemen. Daarnaast ontdek je waarom deze plugin niet alleen voor SEO heel handig is.

Alles over de Yoast SEO plugin in 1 artikel

In dit artikel lees je alles over de Yoast SEO plugin. Vanuit een gebruikersperspectief in ieder geval. Ik behandel eigenlijk twee belangrijke facetten van de plugin:

  1. De functies in de tabbladen (Tekstanalyse, Geavanceerd en Social)
  2. Het praktische gebruik van de Tekstanalyse

De Tekstanalyse is wel de belangrijkste reden voor de meesten om deze plugin te gebruiken. Niettemin zijn ook de andere twee onderdelen (Geavanceerd en Social) erg nuttige onderdelen voor de meeste webmasters. Lees dus zeker verder om optimaal gebruik te maken van deze uiterst nuttige plugin.

Allereerst de kritiekpunten

Hoe goed de plugin ook is, het is en blijft een stuk software dat geprogrammeerd is om iets te doen. Dat resulteert in dit geval in een aantal punten die niet helemaal aansluiten op hoe de zoekmachines je website crawlen en indexeren:

  • Zoekwoorddichtheid: In de Yoast SEO plugin wordt het ‘trefwoord-dichtheid’ genoemd. Dit hoeft beslist niet veel te zeggen over de uiteindelijke vindbaarheid van je pagina. Een heel hoge zoekwoorddichtheid komt al gauw spammy over en ook met een lage zoekwoorddichtheid kan een pagina nog uitstekend presteren in de zoekmachines.
  • Meta-omschrijving: hoewel de meta-omschrijving liefst je zoekterm bevat, is het geen SEO-factor. Dat dit wordt gewogen in dit geval, moet je dus beslist met een korrel zout nemen.
  • Aantal woorden: er is onderzoek gedaan waaruit bleek dat er een correlatie is tussen veel content en goede vindbaarheid. Dit betekent echter niet dat je niet kunt scoren met een kort stuk tekst. Het aantal woorden is dus ook beslist geen SEO-factor

EN VERGEET DAT GROENE BOLLETJE!

Dat komt even binnen hè? Zowel de kop zelf als die hoofdletters, toch? Ik wilde er ook echt even de aandacht voor hebben, want ik merk dat nog steeds te veel mensen zich werkelijk blindstaren op het groene bolletje. Echt, een groen bolletje betekent niet dat je gegarandeerd hoog in de zoekmachines komt. Sterker nog: ook met een oranje bolletje zou je nog wel eens in de top 10 kunnen eindigen. Gebruik vooral je verstand en leer hieronder hoe je dat combineert met de Yoast SEO plugin 🙂 .

Yoast_Icon_Large_RGB

Focus trefwoord

Zodra je een artikel hebt geschreven, of begint te schrijven, geef je het ‘Focus trefwoord’ in. Dat is dus de zoekterm (velen noemen het keyword) voor deze pagina. In de eerdere versie van de plugin kreeg je suggesties voor zoektermen te zien zodra je begon te typen. Dit is helaas verdwenen, omdat Google deze autocomplete-functie voor externe partijen niet meer ondersteunt. Geen ramp, want je moest sowieso toch eerst zelf je zoektermenonderzoek al doen.

Laten we eerst beginnen met de functies die eigenlijk iedereen wel gebruikt. Hoewel het allemaal heel vanzelfsprekend lijkt, zijn er wel de nodige punten waar je rekening mee moet houden.

Wil je echt het meeste uit de plugin halen, lees dan ook echt het hele artikel.

De plugin in gebruik

Ter illustratie heb ik screenshots gemaakt van de werking van Yoast SEO terwijl ik dit artikel schreef. Als eerste heb ik het intro geschreven en daarna de zoekterm ingevuld. Hierbij heb ik gekozen voor “Yoast SEO plugin”.

Screenshot Yoast SEO plugin na invoeren enkel eerste alinea

Je ziet dat het verkeerslicht (de drie bolletjes zijn sinds versie 3.0 vormgegeven als een heus verkeerslicht) al na 1 alinea op oranje staat. Ik heb er nog geen afbeeldingen aan toegevoegd en er staat eigenlijk nog niet veel content op de pagina. Met vrij weinig en nog matig geoptimaliseerde content zit ik al heel dichtbij het groene verkeerslicht! Ik ben er zelf van overtuigd dat er op dit moment nog weinig aanleiding is om dit artikel hoog in Google weer te geven. Rood zou mijns inziens gepaster zijn.

Tekstanalyse

Een van de belangrijkste SEO-onderdelen van Yoast SEO is de tekstanalyse. Je voert een zoekterm in en de plugin checkt of je deze zoekterm op de juiste manier gebruikt om bij te dragen aan de vindbaarheid van je pagina of artikel op deze zoekterm. Deze analyse vindt zelfs “live” plaats sinds versie 3.0. Deze analyse is er ter ondersteuning van je SEO-inspanningen, let vooral zelf ook op de juiste punten en de kwaliteit van je teksten.

Waar je vooral zelf op moet letten

De Yoast SEO plugin is een hulpmiddel, geen tool die het werk voor jou doet. Daarnaast is het een geautomatiseerd systeem dat een aantal geprogrammeerde punten voor je naloopt. Dit betekent dat je vooral ook zelf moet blijven nadenken. Zoals eerder gezegd: vergeet het groene bolletje en blijf vooral ook zelf logisch nadenken.

Het groene bolletje

Veel mensen denken nog steeds dat het groene bolletje een garantie is op goede resultaten in de zoekmachines. Niets is echter minder waar. Artikelen met een oranje bolletje kunnen uiteindelijk net zo goed hoog in de zoekmachines komen en artikelen met een groen bolletje halen beslist niet gegarandeerd pagina 1 van Google.

Yoast SEO telt enkel de exacte frasering

Een van de belangrijkste redenen om het groene bolletje (nu dus eigenlijk ‘het groene verkeerslicht’) niet heilig te verklaren, is dat deze enkel de exacte frasering meetelt. Ik kan dus schrijven over ‘de SEO plugin van Yoast’ en dat wordt dan niet meegerekend als zoekterm in de tekst. Er staat namelijk niet ‘Yoast SEO plugin’, wat de exacte frasering van de zoekterm is die ik opgaf.

De Yoast SEO plugin telt enkel de exacte frasering van de ingevoerde zoekwoordcombinatie

De Yoast SEO plugin telt enkel de exacte frasering van de zoekwoordcombinatie “responsive webdesign” mee

De zoekmachines zien het anders

De zoekmachines zien het (gelukkig) anders. Die kijken niet (meer) naar de hoeveelheid exacte matches van een zoekterm. Je hoeft dus niet krampachtig vast te houden aan de exacte zoekterm, waardoor je gewoon teksten kunt schrijven die lekker lopen.

Afbeeldingen

Afbeeldingen worden door veel mensen onderschat. Allereerst ondersteunen ze de tekst door iets te visualiseren, daarnaast zijn ze voor de lezer prettig om de tekst te onderbreken. De tekst wordt prettiger leesbaar met afbeeldingen. Maar afbeeldingen dragen ook bij aan de vindbaarheid van je website, onder andere door de titel en alt-tag.

Titel en alt-tag

De titel en alt-tag (of alternatieve tekst) vertellen de lezer -en daarmee ook de zoekmachines- wat er op de afbeelding te zien is. Hoe slim de zoekmachines ook al mogen zijn, ze kunnen nog niet alles op afbeeldingen herkennen. En ook wat je ermee wilt zeggen zal ze zonder tekst niet duidelijk zijn. Alles over de titel en alt-tag vind je in dit artikel over het optimaliseren van je afbeeldingen.

Zoekterm in headers

Hoewel het al aangegeven wordt in de adviezen in de plugin, is het goed te weten dat het gebruik van de zoektermen in de headers (kopteksten) niet per se een grote rol speelt. Als het voor je lezer prettig is, doe het. Het moet dus bijdragen aan je tekst. Laat het anders lekker zitten. En ook hier geldt: exacte frasering is niet per se nodig.

Zoekterm komt volgens Yoast SEO niet voor in de koptekst/header

Zoekterm in de URL

Dat de zoekterm in ieder geval voor een belangrijk deel in de URL moet voorkomen is logisch. Het is een van de eerste dingen die zowel je bezoeker als de zoekmachine zien. De URL geeft belangrijke informatie over het onderwerp van de pagina en daar moet de zoekterm dus wel in voorkomen.

Paginatitel en meta-omschrijving aanpassen

In het eerste tabblad -dat er tegenwoordig minder duidelijk als tabblad uitziet dan in de vorige versie- kun je de titel die de zoekmachines weergeven aanpassen. Ook de meta-omschrijving kun je hier zelf invullen. Door simpelweg op deze onderdelen te klikken, kun je ze aanpassen.

Aanpassen meta-omschrijving in Yoast SEO 3.X

Lengte

De lengte die er in de Yoast SEO plugin wordt aangegeven is niet heilig. Sterker nog: liever een korte, krachtige titel dan eentje die je aanvult “omdat het moet”. En voor de meta-omschrijving geldt nu eenmaal dat je die onder de 120 leestekens moet houden. In de mobiele zoekresultaten worden namelijk maximaal 120 leestekens weergegeven.

Geavanceerd

Het tabblad Geavanceerd biedt een aantal belangrijke instellingen voor je pagina. Hoewel je deze over het algemeen niet veel zult gebruiken, zit er wel een aantal opties in die van belang zijn om te kennen. Vooral wanneer je bepaalde pagina’s niet in de zoekmachines wilt zien verschijnen, is dit tabblad erg handig.

‘Meta Robots’-index

Wanneer je een pagina liever niet in de zoekmachines ziet terugkomen, kun je dat aangeven via de ‘Meta Robots’-index. Je kiest dan in het tabblad Geavanceerd voor noindex, waarmee je de zoekmachinebots aangeeft dat je niet wilt dat ze deze pagina indexeren. Dit is overigens geen garantie dat het niet gaat gebeuren. Wanneer er bijvoorbeeld veel naar je pagina gelinkt gaat worden, kan de zoekmachine bepalen dat je pagina kennelijk toch heel interessant is en deze opnemen in de index.

‘Meta Robots’-follow

Wil je dat de links op je pagina niet gevolgd worden, dan kun je ze allemaal tegelijk een NoFollow meegeven. Je geeft zo geen PageRank door en kunt daarmee ook aangeven dat je de links op deze pagina niet wilt laten indexeren. Want links zorgen ervoor dat de zoekmachinebot ook die pagina’s gaat crawlen en indexeren.

Meta Robots geavanceerd

Geavanceerde Meta Robots-instellingen, waarbij je bijvoorbeeld afbeeldingen kunt uitsluiten van de index, vind je nog onder bovenstaande twee opties. De kans dat je hiervan gebruik wilt maken is erg klein, dus ik ga hier verder niet veel dieper op in.

Alles over deze Meta Robots-tags vind je natuurlijk bij Yoast zelf.

Kruimelpadtitel

Wanneer je zelf wilt bepalen wat er in het kruimelpad komt te staan, kun je dat aanpassen onder ‘Kruimelpadtitel’. Ook dit zul je waarschijnlijk niet gauw zelf gebruiken, maar goed om te weten dat de mogelijkheid er is, toch?

Canonieke URL

Wanneer je pagina niet (geheel) uniek is, omdat het bijvoorbeeld de herpublicatie van een artikel is, kun je hier de canonieke URL instellen. De canonieke URL geeft aan de zoekmachinebots aan dat deze pagina een kopie is en verwijst naar het origineel. Zo voorkom je dat je in de zoekmachines concurreert met zogenaamde duplicate content.

Het tabblad Geavanceerd in de Yoast SEO plugin 3.X

Social

Het onderdeel ‘Social’ vind je door op het koppelingsicoontje links te klikken, onder het radertje. Hier stel je zelf in wat er getoond wordt wanneer je blog of pagina gedeeld wordt op diverse sociale media. Zowel de afbeelding als de titel en samenvatting (Description) kun je aanpassen, wanneer je wilt dat die anders zijn dan de ingestelde titel, afbeelding en meta-omschrijving. Dit stel je in voor drie sociale media:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Onder ieder sociaal medium kun je de titel, samenvatting en foto aanpassen, zodat deze op ieder medium anders zijn. Zo kun je voor ieder sociale medium de boodschap passend maken.

Het tabblad Sociaal in de Yoast SEO plugin 3.X

Zoals je ziet, vul je eenvoudig je titels en omschrijvingen toe per sociaal medium. En het kiezen van een afbeelding per platform is net zo makkelijk als het plaatsen van een afbeelding in je artikel.

Een zeer complete plugin, maar…

Je ziet, de Yoast SEO plugin heeft veel mogelijkheden, die lang niet iedereen ook echt gebruikt. Om optimaal gebruik te maken van Yoast SEO versie 3 is het goed om te weten wat waar zit, hoe je het gebruikt, maar vooral: zelf je verstand te gebruiken. Enige kennis van SEO is geen overbodige luxe, want niet alle adviezen moet je zomaar ter harte nemen.

Zie de plugin vooral als een handig hulpmiddel, niet als tool die het werk voor je doet of die je blind moet volgen. Loop zeker alle punten na waar nog geen groen bolletje voor staat en kijk of je dit kunt verbeteren. Is dat niet zo, geen ramp, laat de pagina dan gewoon zoals die is. Goed is goed. Kun je nog wel wat verbeteren, dan help je je bezoekers -en daarmee de zoekmachines- om de pagina beter te begrijpen. Met meestal betere posities in de zoekresultaten als gevolg.

Heb je nieuwe dingen ontdekt binnen de Yoast SEO Plugin, mis je nog iets in dit artikel of heb je vragen? Laat het hieronder weten. 

Een responsive website is geen noodzaak voor SEO

Wanneer jouw website nog niet responsive is, heb je een probleem. Niet zozeer vanwege de Google Mobile Friendly update, maar omdat een niet-mobielvriendelijke website minachting is van je klanten. Een mobielvriendelijke website doe je niet voor je SEO, maar voor je klant. Voor je SEO is het namelijk beslist geen noodzaak. Ik leg je in dit artikel uit waarom.

Toename gebruik mobiel internet

Hoeveel vaker bezoek jij tegenwoordig websites op je smartphone in vergelijking met een jaar of 3 geleden? Ik durf te wedden dat dat zeker een verdubbeling is. Soms vervangen apps de websites, zeker voor het gebruik van sociale media. Maar ook het gebruik van die apps is een toepassing die via internet loopt. En wat doe jij als je even snel wat wilt zoeken?

Zoekopdrachten via mobiel nemen enorm toe

Wat doe jij als je tv zit te kijken en bedenkt dat je iets wilt googelen? Kleine kans dat je een pc of laptop aanzet. De smartphone is toch veel sneller en makkelijker? Het bewijs: in mei 2015 kwam Google met het nieuws dat in 10 landen het aantal zoekopdrachten op mobiel dat van desktop oversteeg. Dat deze trend zich wereldwijd doorzet behoeft geen toelichting volgens mij.

Sociale media? Op mobiel

Gebruik jij je pc nog om Twitter te checken? En hoe vaak bekijk je Facebook op je mobiel in plaats van op je pc? Grote kans dat je vooral je smartphone gebruikt voor deze sociale media. Links die via sociale media worden gedeeld, worden dus ook vooral op mobiel bekeken. Wat als je bij het klikken op een link in sociale media op een website terechtkomt die niet normaal werkt op een smartphone?

Website uitmetkinderen is niet responsive

 

Ik schrok me kapot

Op Twitter kwam ik eens een tweet tegen met de trotse vermelding van een “nieuwe website”. En ja, dan wil ik wel eens kijken ;-). Toen ik op de link had geklikt, schrok ik me kapot van wat ik aantrof. Een design dat niet bij deze tijd past en een website die niet responsive was. Toen besloot ik de tweets met vermelding van “nieuwe website” eens wat te monitoren. Tot mijn grote verbazing bleek daarbij dat er zeker 30% van de nieuwe websites niet responsive was. En nog steeds komen er regelmatig websites voorbij die niet geschikt zijn voor mobiele weergave. Dat kan echt niet meer!

Een nieuwe niet-responsive website kan echt niet

Wees eerlijk, een website die niet goed meeschaalt op je telefoon, dat is toch irritant? Dat de lettertjes zo klein zijn dat je de tekst niet kan lezen zonder de tekst te vergroten. Of dat de tekst wel groot genoeg is, maar je deze niet kunt verschuiven om alles te lezen… Ja, dat komt ook voor! Hoe lang blijf jij nu dan nog op zo’n website? En bedenk eens hoe dat een jaar of twee, drie geleden was. Is dat veranderd? Ongetwijfeld. Bij mij in ieder geval wel. Ik illustreer het graag met een voorbeeld uit eigen ervaring.

Zoeken met je mobiel op vakantie

Tijdens onze vakantie in Drenthe zocht ik naar iets leuks om te doen met de kinderen. Ik slinger de laptop er niet voor aan, de smartphone heb ik toch altijd bij de hand? Dus zocht ik op “uitje Drenthe met kinderen”. In ieder geval iets van die strekking. En wat voor websites kreeg ik te zien in de resultaten?

Dit:

Website Drentsekids is niet responsive of mobielvriendelijk

 

Lekker handig, als je op je smartphone hier een keuze uit moet gaan maken. Niet dus. Dus klik je dit direct weg en ga je door naar de volgende website in het zoekresultaat. Toch? Tot ongeveer 2013 wilden mensen nog wel de moeite nemen om het beeld te vergroten. Nu is de verwachting gewoon dat een website het op ieder scherm goed doet. Je website móet gewoon responsive of adaptive zijn. Mobile first is zelfs mijn advies.

Mobile first

Om websitebezoekers op een smartphone of tablet de beste ervaring te bieden, kies je voor de mobile first-strategie. Mobile first betekent dat je bij het ontwerp van je nieuwe website eerst de mobiele weergave ontwerpt. Vanuit dat mobiele ontwerp wordt dan de desktopversie uitgewerkt. Het uitgangspunt is dat het grootste deel van je websitebezoekers via mobiel op je website komt.

Aparte mobiele website of responsive design

Voor een mobielvriendelijke website kun je kiezen tussen een aparte mobiele website en een responsive website. Responsive kun je nog verder specificeren in “gewoon” responsive en adaptive (Wat adaptive precies is, leg ik uit in de volgende alinea). Hierbij heb ik de voorkeur voor responsive boven een aparte mobiele website. Een apart mobiel ontwerp brengt namelijk vaak extra werk met zich mee. In sommige CMS’en zijn speciale mobiele versies van de website mogelijk, maar ziet dat er vaak anders uit dan de desktopversie. Dit komt de herkenbaarheid van je website op mobiel niet ten goede.

Aparte mobiele website De Boer Dental

 

Bovenstaande screenshot is afkomstig van De Boer Dental, die op het moment van schrijven een speciale mobiele versie van hun webshop heeft. Had jij direct door welk bedrijf er achter deze webshop zit?

Als je dan de desktopversie vergelijkt, zie je dat er een wereld van verschil er is tussen de mobiele website en de “gewone” desktopversie:

Deboerdental.nl destop website

 

Het is feitelijk dezelfde website, maar je ziet enorme verschillen tussen de mobiele versie en de desktopversie. Ik ken de eigenaar en weet dat om moverende redenen gekozen is voor een standaard mobiele website van het CMS waar ze in werken. Dit is dus niet helemaal representatief voor alle mobiele websites, maar laat wel duidelijk zien wat de verschillen kunnen zijn. Een goede webbouwer zal zeker een meer gelijkende mobiele website maken, maar waarom dan niet responsive of adaptive?

Responsive of adaptive

Responsive webdesign wordt inmiddels volop ingezet. Bij responsive webdesign schaalt de website mee met de schermgrootte. Dat betekent ook dat een aantal content-elementen verschuiven. Tekst en beeld passen dan bijvoorbeeld niet meer naast elkaar en komen onder elkaar te staan. Adaptive design gaat een stap verder. Bij adaptive design wordt de website niet simpelweg meegeschaald, maar past de website of webpagina zich aan de situatie aan.

Zo kun je bij adaptive webdesign bijvoorbeeld op de contactpagina een routebeschrijving tonen wanneer iemand in de buurt is en op zijn mobiel je contactpagina bezoekt. Of bepaalde onderdelen op een pagina worden niet getoond in de mobiele versie. Dit zijn slechts enkele eenvoudige voorbeelden van adaptive design. Ik verwacht dat vooral grote(re) bedrijven meer en meer gebruik zullen gaan maken van adaptive design.

Er is geen reden om het niet te doen

Er is beslist geen reden om je website niet responsive (of adaptive) te maken. Ieder CMS, zeker een open source CMS als WordPress, Joomla! of Drupal, heeft templates die responsive zijn. En de betaalde responsive templates zijn niet per se duurder dan niet-responsive templates. Wanneer een webbouwer prijs als argument gebruikt, is dat een smoesje.

Onze klanten bezoeken de website niet met hun mobiel

Het argument “onze klanten bekijken onze website alleen op kantoor en dus op desktop” is totale onzin. Medewerkers van bedrijven zijn namelijk allemaal ook gewone mensen (echt waar!) en die surfen ook gewoon op tablet en mobiel. Wanneer ze dan om wat voor reden dan ook op de website van je bedrijf komen en die is niet geschikt is voor mobiel, moeten ze wel heel betrokken zijn om niet direct door te gaan naar de website van je concurrent.

Zakelijke relaties bekijken je website ook gewoon op hun smartphone, zoals deze van Refresco

Wees eerlijk: zou jij nog de moeite nemen om bovenstaande website te vergroten op je mobiel om deze te bekijken?

Ook al kost het meer: het levert ook meer op

Laat bovenstaande zin maar even goed tot je doordringen. Al zou een responsive website meer kosten dan een niet-responsive website, de niet-responsive website gaat je klanten kosten. Je bezoeker gaat geen moeite meer doen om je pagina te vergroten op de smartphone, wanneer het lettertype zich niet aanpast aan het scherm. Zeker bezoekers die met hun smartphone via Google op je website belanden niet. Ze sluiten je website gewoon af en gaan naar het volgende resultaat in Google wanneer jouw website ze niet de juiste ervaring biedt.

Welke onderdelen tellen mee?

Laat ik je in ieder geval een beeld geven van welke website-onderdelen meetellen voor de mobielvriendelijkheid. De volgende ergernissen herken je vast wel:

  • De lettergrootte is zo klein dat je de tekst moet vergroten om deze te kunnen lezen
  • De inhoud is breder dan het scherm; je moet swipen om alle tekst te kunnen lezen
  • Links staan te dicht bij elkaar, waardoor je ze op een smartphone niet makkelijk kunt aanklikken

Dit zijn de belangrijkste factoren waarop de mobielvriendelijkheid van je website wordt beoordeeld. Weten of jouw website aan alle eisen voldoet? Je hoeft enkel de URL van je website in te geven op Google’s ‘Mobielvriendelijke test‘.

Mobielvriendelijke test Google

En wil je zien hoe je website er uitziet op verschillende apparaten, dat check je op mobiletest.me.

Geen noodzaak voor je SEO

Op 21 april 2015 was het Mobilegeddon, toen begon Google met het uitrollen van hun Mobile Friendly Update. Veel partijen roepen dat de mobielvriendelijkheid van je website een SEO-factor is. Dat is waar, maar niet het complete verhaal. Want:

  • Mobielvriendelijkheid heeft enkel effect op de posities in mobiele zoekopdrachten, zoekopdrachten met een smartphone dus
  • Het is een factor die niet per se veel invloed heeft, een website met goede inhoud zal er weinig last van hebben, zelfs wanneer deze niet mobielvriendelijk is

Voor je vindbaarheid en SEO is de mobielvriendelijkheid van je website dus beslist geen noodzaak. Je doet het voor je bezoekers, die wil je toch gewoon bieden wat ze verwachten? En uiteindelijk is dat ook de reden waarom Google die Mobile Friendly Update heeft uitgerold.

Natuurlijk wil jij niet lager eindigen in de zoekresultaten omdat de mobielvriendelijkheid van je website te wensen overlaat. Het doel van optimaliseren van je website is echter vooral om je bezoeker te helpen. Dat het daarmee een positief effect heeft op je vindbaarheid, is logisch. Zoekmachines willen relevante resultaten geven, niet de voor zoekmachines het best geoptimaliseerde websites.

Wat is jouw ervaring met de mobielvriendelijkheid van websites? Heb je iets anders te delen? Laat een reactie achter, vind ik leuk! 

Weg met CSS en JavaScript!

Om jou te helpen je website te optimaliseren, publiceren met regelmaat diverse gastauteurs op Letterzaken.nl. Kees Lamper van Lamper Design legt in dit artikel uit wat de nadelen zijn van CSS en JavaScript.

Het is de nachtmerrie van iedere webdesigner: een website overnemen of bijwerken die aan elkaar hangt van te veel verschillende stylesheets, Javascripts en als je pech hebt ook nog diverse overbodige en vertragende plugins. Maar waarom dan? Daar merkt de bezoeker van je website toch niets van? Helaas wel! In dit artikel zal ik uitleggen wat de gebruiker voor last heeft van deze zaken en wat de invloed op je ranking is. Want vergeet niet dat een slecht gecodeerde website slecht is voor je positie in de zoekmachines!

Beperk CSS request op je website

Laat ik beginnen met een korte uitleg over CSS. Want wat is CSS? CSS staat voor Cascading Style Sheet. Simpel gezegd wordt de look and feel van je website bepaald door de stylesheets. De items op je website krijgen speciale classes mee en deze worden gedefinieerd in de stylesheet. Maar wat kan hier mis gaan? Er zijn diverse oorzaken te benoemen:

  1. Er zijn verschillende stylesheets
  2. Je website maakt gebruik van inline CSS 

1. Verschillende stylesheets

Iedere plugin in bijvoorbeeld WordPress zal gebruik willen maken van zijn eigen stylesheet. Als je een plugin installeert en configureert zul je in de betreffende map een stylesheet aantreffen. Hoe simpel de plugin ook is, zodra er iets in de frontend van je website uitgevoerd wordt krijgt de plugin zijn eigen opmaak mee. Als je bijvoorbeeld vijf verschillende plugins draait dan betekent dit dat er minimaal zes stylesheets geladen moeten worden. In vaktermen heet dit dat er zes requests gedaan moeten worden door de browser van de bezoeker. En je voelt het waarschijnlijk al aankomen, hoe meer requests hoe trager je website. Dat is wel het laatste wat je wilt toch?

2. Je website maakt gebruik van inline CSS

Inline CSS is een verouderde methode. De stijl van een item wordt direct bij het item gedefinieerd. Het nadeel hiervan is dat de website stopt met laden totdat de stijl geladen is. Je laadtijd wordt aanzienlijk groter als je gebruik maakt van inline css.

JavaScript

JavaScripts op je website

Voor JavaScripts geldt hetzelfde als voor de hierboven beschreven stylesheets. Hoe meer scripts er geladen moeten worden, hoe langer het duurt voordat een bezoeker of Google robot je site helemaal te zien krijgt.

Veel JavaScripts worden geladen voordat de content van je pagina geladen wordt. Dit vertraagt dus ook je website weer. Er zijn voor WordPress diverse plugins die de scripts verplaatsen naar de footer. Dit levert tijdswinst op omdat eerst de content geladen wordt en daarna de benodigde scripts.

Het probleem van JavaScripts is dat je ze soms gewoon nodig hebt om bepaalde functionaliteit op je website te laden. Hoe los je dit dan praktisch op? Bekijk je plugins nog eens kritisch.

Invloed op je SEO?

Hebben de genoemde twee factoren daadwerkelijk invloed op je ranking? Hierop is een heel helder antwoord mogelijk: JA. Google heeft meerdere malen aangegeven dat clean code voor je website voorrang krijgt. Ook de snelheid van je website is 1 van de 200 rankingfactors waar je website op beoordeeld wordt. Naast een geoptimaliseerde hosting is het dus zeker van belang dat je website niet vol zit met overbodige code.

Vind vertragende factoren op je website

Mooi verhaal, maar hoe kom je erachter wat er geladen wordt op je website? Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de Google Developer tool gebruiken, deze zit standaard de Chrome browser. Als je naar je website gaat en je klikt in de developer tool op network krijg je te zien wat er geladen wordt op je website. Ook wordt er aangegeven hoe lang het duurt voordat bepaalde elementen geladen zijn. Dit is dus een goede start van je website optimalisatie. Neem de tijd om bepaalde elementen aan te klikken, je ziet direct welk bestand hiervoor verantwoordelijk is.

Vind vertragende factoren op je website met Google Developers Tools - JavaScript

Toon paginabron - JavaScript console

CSS op je website optimaliseren

Stel, je hebt vijf stylesheets gevonden. Kun je deze dan zomaar verwijderen? Dat zou ik niet doen aangezien er vast elementen uit de stylesheet geladen worden. Je kunt handmatig alle stylesheets samenvoegen tot 1 stylesheet. Ook dit werkt helaas niet zo. Je zult dan in de broncode van je website ook de verwijzingen aan moeten passen. Een bijna onmogelijke opgave.

Hoe kun je het dan wel aanpakken? Maak je bijvoorbeeld al gebruik van de W3 Total cache plugin? Hierin zit een optie om de stylesheets te comprimeren. Mijn advies is om per stylesheet te testen of de optimalisatie gevolgen heeft voor je lay-out. Wees hier dus voorzichtig mee.

JavaScript op je website optimaliseren

De simpelste optie zou zijn om alle Javascripts te verwijderen. Maar helaas, zo simpel is het niet. Ook voor je scripts is een minify-optie in W3 Total cache. Je kunt er zelfs voor kiezen om alle scripts naar de footer te verplaatsen. Doe dit dan stuk voor stuk en test je website na elke wijziging.

Optimale website?

Hoe creëer je een geoptimaliseerde website? Als je deze stappen volgt ben je in de goede richting aan het werken:

  1. Test je website met Google Pagespeed Tools of webpagetest.org
  2. Bekijk je website met de Google Chrome developer tools
  3. Analyseer de plug-ins en kijk of er alternatieven zijn die minder belastend zijn.
  4. Installeer de plugin W3 Total cache
  5. Ga aan de slag met de minify-opties in W3 Total cache
  6. Test je website opnieuw met de Google Pagespeed tools

Heb je vragen over de optimalisatie van je website? Of wil je graag advies over de verschillende mogelijkheden? Stuur dan een mail naar info@lamper-design.nl

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat ze hieronder achter en Kees zal ze beantwoorden.

Was het artikel waardevol voor je? Deel het met je netwerk 🙂

Zoekvolume: belangrijk onderdeel van je SEO-strategie

Zoekvolume is een belangrijk onderdeel van je zoektermen-onderzoek. En zoektermen-onderzoek is weer cruciaal voor je SEO-strategie. Wanneer er niet of nauwelijks op de door jou gekozen woordencombinatie wordt gezocht, heeft het weinig zin om daarop in te zetten. Maar wat is nu een goed zoekvolume?

Wat is zoekvolume?

Allereerst is het van belang om de term zoekvolume goed te begrijpen. Zoekvolume betreft het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand op een zoekwoord of zoekwoordencombinatie (zoekterm). Deze gegevens biedt Google hun adverteerders aan via de Adwords zoekwoordplanner. Deze gegevens zijn niet statisch, het betreft het gemiddelde aantal zoekopdrachten over de afgelopen 12 maanden. Voor sommige termen, zoals ‘seo teksten‘ zijn deze redelijk stabiel, voor nieuws- of seizoengebonden termen zullen deze heel wisselend zijn. Zelfs seizoengebonden termen zullen per jaar verschillen, zeker als ze bijvoorbeeld met weersomstandigheden te maken hebben.

Waarom is zoekvolume belangrijk?

Waarom onderzoek je het zoekvolume nu eigenlijk? Twee belangrijke redenen:

  1. Te laag of geen zoekvolume is zonde van je inspanningen: leuk hoor, om op 1 te komen in Google op ‘seo teksten apeldoorn’. Er wordt alleen niet op gezocht.

    Zoekvolume op 'seo teksten apeldoorn': nul!

    Niemand zoekt op ‘seo teksten apeldoorn’

  2. Te hoog zoekvolume betekent vaak hoge concurrentie: als ergens veel op gezocht wordt, kan dat heel interessant zijn om op gevonden te worden. En dan ben je niet de enige die dat vindt en is de concurrentie er ook naar.

Zoekvolume is hiermee de basis van je concurrentie-onderzoek. Wanneer je zoektermen hebt gevonden met een zoekvolume dat voor jouw bedrijf interessant is, kun je verder om de concurrentie op die zoektermen te onderzoeken. Op basis daarvan bepaal je of het zin heeft om op die zoektermen in te zetten.

Wanneer zet je een zoekterm in?

Om te bepalen wanneer je een zoekterm inzet, kijk je als eerste naar het zoekvolume. Wanneer die interessant lijkt, kijk je naar de concurrentie in de top 10 van de zoekmachines. Is deze sterk, dan heeft het weinig zin, want een positie op pagina 1 is noodzaak. Afhankelijk van het zoekvolume is een positie in de top 5 of top 3 vaak zelfs noodzakelijk. Dit heeft alles te maken met het gemiddeld percentage van de kliks op deze posities. Die zien er als volgt uit:

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Percentages kliks op top 10 Google (gemiddeld, gemeten over 2013). Bron: https://chitika.com/google-positioning-value

De gegevens in deze tabel zijn uit 2013, recentere data zijn er op het moment niet. Ze geven in ieder geval een indicatie van de verschillen, die in de loop der jaren niet zoveel uiteen zullen lopen. Je ziet in ieder geval dat positie 10 nog geen 10% van de kliks krijgt die de nummer 1 krijgt. Een zoekvolume van rond de 100 levert je dus tussen de 2 en 3 bezoekers naar je webpagina op. Een positie in de top 5 is bij een zoekvolume van 100 in de meeste gevallen wel het streven.

Is er een minimaal zoekvolume?

Het is heel belangrijk om je te realiseren dat het zoekvolume per bedrijf verschilt. Wat voor de een weinig is, is voor de ander voldoende. Het heeft vooral te maken met niche en marge. Wanneer je een ultra-niche te pakken hebt, zal de concurrentie laag zijn en is je kans om hoog in de zoekmachines te komen groot. Daarmee zijn je inspanningen en investeringen de moeite waard, want ze zullen je dan voldoende opleveren. Tenzij je marge heel mager is natuurlijk, in dat geval is een hoger zoekvolume van belang. Zelf houd ik vaak wel een grens van minimaal 100 aan.

100 is wel een magische grens

Meestal ga ik uit van een zoekvolume van ten minste 100. Zoals hiervoor al aangehaald, is een zoekvolume van minimaal 100 vaak wel noodzakelijk. Haal je de nummer 1-positie, dan levert het je bij een zoekvolume van 100 ruim 30 bezoekers per maand op. Dat is naar 1 webpagina en wellicht wordt die webpagina ook nog op andere zoektermen gevonden, dus hoewel dat voor sommigen wellicht weinig lijkt, moet je de resultaten niet te veel willen bagatelliseren. Wel is het goed om je te realiseren dat lang niet al die bezoekers klant van je worden. Dat is ook weer een (vaak erg klein) percentage van de websitebezoekers. Toch zijn er ook uitzonderingen, waarbij een laag zoekvolume wel voldoende is.

Wanneer een laag zoekvolume wel voldoende is

Laag zoekvolume kan in sommige (veelal uitzonderlijke gevallen) wel degelijk interessant zijn. Wanneer je met 1 klant zoveel verdient dat je daarmee je jaaromzet of een belangrijk deel daarvan binnenhaalt, is een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 10 helemaal niet zo gek. Wanneer je met die zoekterm met grote zekerheid op 1 in de zoekmachines komt en het levert je door een goede webpagina 1 of meer klanten per jaar op, dan zit je gebeiteld. En als je dan per pagina een zoekterm vindt waar enkele tientallen keren per maand op wordt gezocht, zeg ik: “zeker doen”. Mits het uiteraard een zoekterm is die naar waarschijnlijkheid ook werkelijk potentiële klanten naar je webpagina trekt. Kies je zoektermen daarom ook zorgvuldig.

Kies je zoektermen zorgvuldig

Alle belangrijke overwegingen ken je nu. Maak hier gebruik van tijdens je eigen zoektermen-onderzoek. Het zoekvolume is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie en hoort bij het zoektermen-onderzoek. Meer weten over het zoektermen-onderzoek? Ik schreef er een praktische handleiding voor.

Heb je wat aan dit artikel gehad? Deel hieronder jouw inzichten, zodat anderen daarover kunnen leren. Of vul dit artikel aan met jouw kennis, wie weet heb ik iets gemist. Plaats jouw reactie, ik reageer altijd.

Hoger in Google is geen doel

Hoger in Google, goed gevonden worden: iedereen wil scoren in de zoekmachines. Maar toch, hoger in Google is geen doel. Vreemd dat ik dat zeg, terwijl ik me met zoekmachine-optimalisatie bezighoud? Nee, en dat zul je ongetwijfeld met me eens zijn als je mijn argumenten gelezen hebt.

Hogere posities in Google leveren toch omzet op?

Natuurlijk leveren hogere posities in Google wat op. Hoger in de zoekmachines betekent meer bezoekers op je website. En hoe meer bezoekers, hoe meer potentiële klanten. Mensen zoeken bedrijven niet meer via een telefoongids of Gouden Gids. En pagina 2 van Google telt al niet meer, dus een positie in de top 10 is noodzakelijk. Niet voor niets wordt er schertsend gezegd: “The best place to hide a dead body is page 2 of the Google search results“.

The best place to hide a dead body is page 2 of the Google search results
Toch levert een hoge positie in de zoekmachines niet per se meer omzet op. Er zijn meerdere factoren die hierin een rol spelen.

Gebruik je wel de juiste zoekterm?

Het begint met de vraag of je wel inzet op de juiste zoekterm. Ik ben een warm pleitbezorger van gedegen onderzoek naar de juiste zoektermen. Als je niet begint bij goed zoektermenonderzoek, ben je doelloos, of richt je je pijlen op het verkeerde doel. De twee belangrijkste redenen om zoektermen-onderzoek te doen zijn:

  1. om te onderzoeken of er vaak genoeg op een bepaalde zoekterm wordt gezocht
  2. om te onderzoeken of de concurrentie niet te sterk is op de zoekterm van jouw keuze

Deze twee redenen licht ik graag verder toe:

1. Onderzoek hoe vaak er op “jouw” zoekterm wordt gezocht

Voordat je op een zoekterm inzet, is het van belang om het zoekvolume te weten: hoe vaak wordt er maandelijks (gemiddeld) gezocht op de zoekterm die jij gebruikt of wilt gebruiken? Ik kan heel trots roepen dat ik op positie 1 sta met ‘seo specialist apeldoorn’, ‘zoekmachine optimalisatie apeldoorn’ en ‘tekstschrijver apeldoorn’:

Letterzaken nummer 1 in Google met SEO-specialist Apeldoorn, tekstschrijver Apeldoorn en zoekmachine optimalisatie Apeldoorn

Dat ziet er natuurlijk prachtig uit, maar hoe relevant is het, wanneer Google’s Keyword Planner aangeeft dat het gemiddelde zoekvolume 10 is. Heeft het dan zin om daar tijd en moeite (of zelfs geld) in te steken?

Wil je echt hoog in Google met zoektermen met zo'n laag zoekvolume?

 

2. Onderzoek de concurrentie op jouw zoekterm

Wanneer je bepaald hebt welke de zoekterm(en) interessant zijn voor jouw website, is het van belang om de concurrentie te onderzoeken. Hoe sterk is de concurrentie in de top 10 van Google? liever zelfs de top 5, want die eerste 5 posities zijn goed voor ruim 75% van de kliks! Is de concurrentie op de zoekterm die je voor ogen hebt te hoog, dan adviseer ik je om te zoeken naar een zoekterm waarmee je meer kans maakt om hoog te eindigen. Positie 1 met een zoekterm waar gemiddeld 360 keer per maand op gezocht wordt, levert meer op dan positie 5 met een zoekterm waarop gemiddeld 1500 keer per maand wordt gezocht.

Posities 1-10 in Google met percentage kliks op deze posities
Volgens bovenstaande statistieken, afkomstig van Chitika.com, leveren de organische posities 1 tot 5 ruim 75% van de kliks op. Een simpel rekensommetje levert dus op:

32,5% x 360 = 117 maandelijkse bezoekers

6,1% x 1500 = 91,5 maandelijkse bezoekers

Het laat zich niet raden dat de zoekterm met een zoekvolume van 360 veelal minder concurrentie heeft dan de zoekterm met een zoekvolume van 1500.

Je website hoger in Google, en dan?

Heb je beide zaken onderzocht, actie ondernomen en kom je dan hoger in Google met de door jou vastgestelde zoekterm(en), dan ben je er nog niet. Je krijgt meer bezoekers op je website, zie je in de statistieken. Maar levert jou dat ook op wat je werkelijk wilt?

Bezoekers zijn nog geen klanten

 

Een bezoeker is nog geen klant, en je hebt klanten nodig, geen bezoekers. Bezoekers kunnen natuurlijk klanten worden, maar dat is geen zekerheid. Sterker nog, bezoekers kunnen zó vertrokken zijn van je website. Hier zijn diverse redenen voor, zoals:

  1. De bezoeker vindt niet wat hij zoekt; je kunt dit niet uitsluiten, hoe goed je je website ook voor elkaar hebt
  2. Je geeft niet direct duidelijkheid in wat je doet; ik raad je aan om altijd een tagline te gebruiken op je website
  3. Je website is niet echt mooi en gebruiksvriendelijk; laten we eerlijk zijn, jij houdt toch ook niet van onoverzichtelijke of schreeuwerige websites?

 

Kijk eens naar onderstaande website. Het rechter gedeelte van de website lijkt nog niet zo slecht, maar dat is schijn. Allereerst valt natuurlijk op dat de linkerkolom werkelijk niet prettig oogt. Het rechter gedeelte echter, is een Flash animatie, die zich blijft herhalen. Naast het feit dat deze Flash animatie het je niet makkelijk maakt om direct het telefoonnummer te zien, is Flash ook nog eens dodelijk voor je zoekmachine-optimalisatie. Om maar niet te spreken van het feit dat veel apparaten geen Flash ondersteunen, waardoor deze website op vrijwel geen enkele smartphone zal werken.

Verschrikkelijk lelijke en gebruikersonvriendelijke website

Een lelijke site is niet de enige conversiekiller. Ook een prachtige website kan heel slecht converteren. Zoals in punt 2 al aangehaald wordt, is duidelijkheid bieden ook erg belangrijk. Onderstaande website heeft echt een prachtige pagina ‘above the fold‘, en als je dan naar beneden scrollt, zie je nog steeds een heel mooi vormgegeven website. Maar heb jij enig idee wat je op de website hieronder kunt? Wat doet deze mevrouw? Wat heeft ze jou te bieden? Weet jij het?

Mooie website, maar zonder duidelijkheid - dan helpt hoger in Google niet

 

 

Enkel hoog in Google kan geen doel zijn

Iedereen met marketing- of verkoopervaring weet dat een doel concreet moet zijn. Pas wanneer je een concreet, helder omschreven doel hebt, kun je ook daadwerkelijk zien of je je doel haalt. Een bepaalde positie in de zoekmachines kan niemand je beloven. Of het moet een heel zwakke zoekterm zijn (waar niet of nauwelijks op gezocht wordt) of een zoekterm die uiterst zwakke concurrentie heeft. Dan nog: niemand weet echt exact welke factoren een rol spelen en een nummer 1-positie valt dus niet te garanderen. ‘Hoog in Google’ zelf is niet concreet genoeg om een doel te zijn en nummer 1 valt niet zonder meer te behalen.

Hoger in Google is geen doel, maar een middel

Wanneer iemand iets zoekt via een zoekmachine, heeft deze een bepaalde verwachting. Als jouw website niet aan deze verwachting niet voldoet, heb je werkelijk niks aan goed presteren in de zoekmachines. Hoog in Google is dus ook geen doel, maar een middel. Het is een mooi middel om jouw doelgroep te vergroten en die te bereiken. Het werkelijke doel is echter de bezoekers die je uit Google krijgt aan te zetten tot actie, te laten converteren dus.

Wat betekent dit voor je SEO-strategie?

Natuurlijk is vindbaarheid belangrijk. Toen de fysieke detailhandel zijn hoogtij vierde was het ook beter om een winkel op een goede locatie te hebben, omdat dat meer bezoekers opleverde. Op je website wil je uiteraard ook meer bezoekers en daar helpt goede vindbaarheid in de zoekmachines natuurlijk enorm in.

Mijn advies voor jouw SEO-strategie is om:

  • in te zetten op zoektermen die concreet genoeg zijn dat een koopintentie aannemelijk is
  • deze zoektermen goed te onderzoeken op concurrentie om te bepalen of het reëel is op pagina 1 te komen
  • direct duidelijkheid te bieden aan de bezoeker van de webpagina en daarmee in te zetten op conversie
  • hoog in Google dus in te zetten als middel, niet als doel

Het is zeker zaak om ook doelen te stellen wat betreft de te behalen posities in de zoekmachines. Enkel op die manier kun je meten of je je doelstellingen bereikt. Posities in de zoekmachines zijn echter geen einddoel en zijn onderdeel van je sales- en marketingdoelstellingen. Relevante doelstellingen, dat wel. Want zoals je hebt gezien: hoe hoger in Google, hoe meer bezoekers. Aan jou om ervoor te zorgen dat die bezoekers ook echt krijgen wat ze zoeken.

Hoe zit het met jouw doelstellingen? Heb jij je enkel gefocust op posities in de zoekmachines? Ik ben benieuwd, laat je wat weten in een reactie hieronder?

Is jouw website mobielvriendelijk?

Vanaf dinsdag 21 april zullen veel bedrijven het verkeer naar hun website(s) flink zien dalen. Wanneer ze dit analyseren zal blijken dat met name het bezoek vanaf mobiele apparaten afgenomen is. Deze bedrijven zijn nu nog goed vindbaar in de mobiele zoekresultaten van Google, maar per 21 april niet meer. Wat is er aan de hand?

Google wijzigt mobiele zoekresultaten

Op 26 februari 2015 kondigde Google een belangrijke wijziging in de mobiele zoekresultaten aan. Per 21 april 2015 wordt er meer gewicht gegeven aan het feit dat een website geschikt is voor mobiele weergave. Dit betekent dat de mobiele zoekresultaten er anders uit zullen zien dan de zoekresultaten op desktop.

Waarom deze zet?

Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en/of tablet. Denk eens goed na hoe jouw zoekgedrag de afgelopen jaren is veranderd. Hoe vaak zocht je op laptop of pc en hoe vaak doe je dat nu nog? Mogelijk zoek je niet eens veel minder op desktop of pc, maar nu wel vaker op je smartphone of tablet. Die pak je er wel wat makkelijker bij dan dat je een computer aanzet toch? En onderweg is je smartphone je beste vriend wanneer je iets zoekt of snel iets wilt weten. Handig, die mobiele apparaten!

 

Meer mobiele zoekopdrachten

Google ziet door deze wijziging in gedrag een forse toename in het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten. En wanneer mensen op een mobiel apparaat (smartphone of tablet dus) zoekresultaten krijgen met veel niet-mobielvriendelijke websites, wordt Google daarop afgerekend. Want Google geeft dan resultaten die niet voldoen aan hun verwachtingen, doordat ze niet prettig te gebruiken zijn op mobiele apparaten. Vanaf 21 april 2015 voldoet Google dus aan deze verwachtingen van de gebruiker door mobielvriendelijke websites voorrang te geven in de zoekresultaten op mobiele apparaten.

Gebruik smartphones Nederland - Google consumentenbarometer

Bron: Google Consumer Barometer

Relatief weinig websites zijn geschikt voor mobiel

Eind 2014 begon Google al met het waarschuwen van webmasters, dat hun website niet geschikt is voor weergave op mobiele apparaten. Wellicht heb jij ook zo’n melding ontvangen via Google Webmaster Tools. Toch voldoen nog veel websites niet aan de eisen van Google voor een mobielvriendelijke website. Om een voorbeeld te geven: ter voorbereiding op netwerkbijeenkomsten bekijk ik vaak de websites van de deelnemers aan deze bijeenkomsten.

In de maanden februari en maart 2015 bleek bijna de helft van de websites bleek niet geschikt te zijn voor mobiele weergave. Uiteraard is dit niet per se een representatieve steekproef, maar het schetst een aardig beeld. Wil je weten of jouw website voldoet? Google heeft een ‘Mobile friendly test‘ voor je klaarstaan!

Mobielvriendelijke test Google

 

 

Wanneer is je website mobielvriendelijk?

In de uitdrukking “mobielvriendelijke website” ligt de nadruk nogal op mobiel. Je zou dus kunnen denken dat het enkel om weergave op smartphones gaat. Google doelt hiermee echter op zowel smartphones als tablets. Stelregel hierbij is dat wanneer een website op een smartphone goed werkt, deze dat ook zal doen op tablets, zo gaf Google’s John Mueller aan op de Webwinkel Vakdagen 2015. Kort samengevat kun je stellen dat wanneer een website zonder extra moeite goed te bekijken (lezen) is op een mobiel apparaat, deze mobielvriendelijk is. Hierbij moet je vooral denken aan het feit dat tekst direct leesbaar moet zijn zonder deze te moeten vergroten.

We gebruiken steeds vaker een smartphone of tablet voor internet en zoeken

Responsive versus adaptive

Grote kans dat je de term ‘responsive webdesign’ al eens hebt gehoord of gelezen. Bij responsive webdesign past het uiterlijk van de website zich automatisch aan aan het schermformaat waarop de website wordt vertoond. Dit betekent over het algemeen betekent dat de website als het ware schaalt. Hierbij worden de meeste elementen op een iets andere wijze weergegeven, zodat het allemaal op het beeldscherm past. Naast responsive webdesign is er ook ‘adaptive webdesign’. Dit is nog eens een stap verder, omdat hierbij de website niet enkel geschaald wordt, maar zich aanpast aan de situatie van de gebruiker. Hierbij kun je denken aan een knop om direct met een taxibedrijf te bellen, die wel op de smartphone verschijnt, maar niet op de tablet. Een stap verder in adaptive webdesign is het aanbieden van een routebeschrijving wanneer het gebruik een smartphone gedetecteerd wordt. Bij mobiel gebruik is de kans namelijk groter dat de gebruiker snel de locatie van je bedrijf wil weten. Zoals je ziet zijn de mogelijkheden legio en je zult in de toekomst zeker meer horen over adaptive webdesign.

Responsive webdesign versus mobiele website

Naast responsive (en adaptive) webdesign, kan het ook nog zijn dat je een aparte mobiele website hebt. In dat geval heb je in feite twee verschillende websites, een “gewone” website voor desktop en een speciaal voor mobiel gecreëerde website. Het grote nadeel hiervan is dat je dan vaak ook twee website moet bijhouden. De mobiele website is namelijk meestal een unieke, op zichzelf staande website, dus wanneer je iets aanpast op de desktopversie, moet je dit over het algemeen ook nog eens apart op de mobiele versie doen. Daar komt bij dat een mobiele website een aparte URL heeft (m.domeinnaam.nl) en Google de voorkeur heeft voor systemen waarbij de URL op alle apparaten hetzelfde is.

Meer nieuws: apps in de mobiele zoekresultaten

In de meeste blogs over Google’s aankondiging van 26 februari 2015 ligt de focus op de vindbaarheid van websites in de mobiele zoekresultaten. Maar er is meer aan de hand, want Google kondigt in hetzelfde nieuwsbericht aan dat ze per direct de inhoud van mobiele apps indexeren. Je moet dan wel ingelogd zijn met desbetreffende app, wat bovendien alleen werkt voor Android. Je moet hier zelf ook het nodige aan doen, zoals elke pagina van je app een aparte URL geven. Alle instructies vind je natuurlijk bij Google zelf. Heeft jouw bedrijf een Android app, dan weet je nu wat je moet doen om ervoor te zorgen dat de informatie daaruit ook indexeert in Google.

Het gebruik van tablets en smartphones voor internet en zoeken neemt toe

‘Mobile first’ wordt nu echt realiteit

In de wereld van online marketing wordt de term ‘mobile first‘ al enkele jaren gebruikt. Bij mobile first staat het mobiele gebruik van een website voorop. Bij het ontwerp van een website wordt eerst gefocust op de mobiele weergave en daar wordt de desktopversie uiteindelijk omheen gebouwd. De belangrijkste gedachte hierachter is dat men steeds meer gebruikmaakt van mobiele apparaten voor zoeken en internet en dat je daar dus op moet aansluiten. Uiteindelijk wordt het nu realiteit, omdat Google nu de websites die geschikt zijn voor mobiel voorrang gaat geven in de mobiele zoekresultaten. Is jouw website nog niet geschikt voor mobiel, ga dan nu zeker aan de slag.

Wanneer je website al mobielvriendelijk is, moet je echter ook nog wel rekening houden met je meta-omschrijvingen!

Zie jij het nut in van deze stap van Google? Of vind je dat Google te ver gaat in het opdringen van websites die geschikt zijn voor mobiel? Ik ben benieuwd wat jij vindt, laat het hieronder weten in een reactie.