Belangrijk! Betrouwbaarheid van een website controleren

NB: dit artikel helpt jou om zelf te beoordelen of een website of webshop betrouwbaar is of niet. Heb je alle punten nagelopen en twijfel je nog? Wees dan echt op je hoede. Vragen per telefoon of mail over betrouwbaarheid van websites naar aanleiding van dit artikel kan ik helaas niet beantwoorden, dit artikel geeft voldoende handvatten om zelf je conclusie te trekken.

Waarom de betrouwbaarheid van een website controleren

Ben jij wel eens opgelicht op internet? Of heb je het verhaal van oplichting via internet meegekregen van iemand anders? Internet is een machtig medium, zowel in positieve als negatieve zin. Het biedt enorm mooie mogelijkheden, geeft enorme vrijheid en is een bron aan informatie. Echter is niet alle informatie even betrouwbaar, omdat iedereen er alles kan publiceren. En ook niet iedere website is betrouwbaar. Want een website is anoniemer dan een straatadres. Daarom is het van groot belang de betrouwbaarheid van een website te controleren. Voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen.

Betrouwbaarheid website controleren - transparant

 

Hoe kun je nu de betrouwbaarheid van een website controleren?

Ken je dat? Dat je op een website zoekt naar de werkelijke identiteit van een bedrijf? Wie werken er, waar zitten ze, wat is hun geschiedenis? Ik realiseer me dat ik een van de weinigen ben die ook erg geïnteresseerd is in de geschiedenis van een bedrijf. Toch zegt dat wel wat, zeker wanneer een bedrijf heel groot lijkt op hun website. Maar let vooral op jouw eigen gevoel bij een website wanneer je deze bezoekt. Hoe doet het bedrijf zich voor? Zie je foto’s van reële situaties of iets wat werkelijk bij het bedrijf past? Of zijn het heel anonieme foto’s, mogelijk zelfs heel erg Amerikaans qua uitstraling en is het heel waarschijnlijk dat de knappe telefoniste met de schitterend witte tanden niet Nederlands is? Transparantie is niet zeggen dat je transparant bent, maar het bewijzen door transparantie toe te passen. “Leuk allemaal wat je daar vertelt, maar waar moet ik nu op letten?”

 

Waar moet je op letten?

Er is een aantal punten waar je op moet letten en die je een hoop ellende kunnen besparen.telefoniste-stockfoto - Betrouwbaarheid van een website controleren Let bijvoorbeeld op:

  • Vermelding van een bezoekadres
  • Meerdere mogelijkheden om contact op te nemen: telefoon, e-mail, adres
  • Foto’s van medewerkers of eigena(a)r(en) van het bedrijf
  • Keurmerken of logo’s van organisaties waar het bedrijf bij aangesloten is
  • Referenties van klanten
  • Recensies online

Vermelding van een bezoekadres

Een bedrijf moet fysiek bereikbaar zijn. Dus moeten klanten ook de mogelijkheid hebben om een bedrijf te bezoeken wanneer er niet op telefoon en/of e-mail gereageerd wordt. Dat betekent dus dat er een fysiek adres als bezoekadres vermeld moet worden. Dat is dus geen postbus! Geen bezoekadres? Dat is het eerste vraagteken bij de betrouwbaarheid van een website.

Meerdere mogelijkheden om contact op te nemen

Zoals hierboven vermeld, moet je een bedrijf via e-mail en/of telefoon (snel) kunnen bereiken. Zijn er problemen om op te lossen, heb je vragen, wat er ook is, je moet het bedrijf kunnen bereiken. Alleen een contactformulier is dus niet voldoende. Wanneer je dat tegenkomt kun je je volgende vraagteken noteren.

Foto’s van medewerkers of eigena(a)r(en) van het bedrijf

Zoals ik in de inleiding al aanhaalde, kom je nogal eens websites tegen met een nogal onpersoonlijke uitstraling. Dit zegt niet direct iets over de betrouwbaarheid, want grote bedrijven als banken, verzekeringen en dergelijke hoeven natuurlijk niet (al) hun personeel in beeld te brengen. Niettemin geldt vooral voor bedrijven die je niet kent dat je bij een website met zo’n anonieme uitstraling wel extra alert moet zijn. Controleer dan zeker een aantal van de andere genoemde punten.

Keurmerken of logo’s van organisaties waar het bedrijf bij aangesloten is

beste keuze in de b2b keurmerk - Betrouwbaarheid van een website controlerenKeurmerken stellen eisen aan de bedrijven die deze keurmerken voeren, dus let zeker op keurmerken die een bedrijf voert. Toont het bedrijf gewonnen prijzen of logo’s van instanties waarbij ze aangesloten zijn? Zeker zijn? Controleer dan ook of een bedrijf werkelijk het keurmerk of logo mag voeren. Het heeft mij ellende bespaard, omdat ik ontdekte dat een bedrijf een logo gebruikte, maar niet bij de organisatie bekend was. Nog een interessant voorbeeld: zelf bedachte keurmerken. Ook deze kun je controleren door er eenvoudigweg op te zoeken op internet. Het logo rechts kwam ik tegen en ik moest zelfs even lachen om het lef wat er uit de ondertitel straalt. Kun jij het ontcijferen?

Referenties van klanten

Tevreden klanten laten graag weten wat ze van een bedrijf vinden. Een betrouwbaar bedrijf toont graag referenties op zijn website. Deze zijn echter ook wel eens elders te vinden, zoals op Linkedin, de Facebook- of Google+pagina’s.

Recensies online

Een bedrijf kan ook kiezen om online recensies te verzamelen. Hiervoor zijn legio initiatieven, zoals Yelp, Klantenvertellen en Yalwa. Voor veel van dit soort sites wordt echter wel een (veelal maandelijkse) vergoeding gevraagd van de deelnemende bedrijven. Verwacht dus niet dat ieder bedrijf ook overal ingeschreven staat om recensies te ontvangen. Staan ze er wel, help ze dan door ook een recensie achter te laten wanneer je met het bedrijf zaken hebt gedaan.

Recensies online - Betrouwbaarheid van een website controleren

Waarom heb ik het over de betrouwbaarheid van websites?

Ik mag me dan wel voornamelijk met teksten bezighouden, overige content is ook belangrijk in mijn vakgebied. Daarnaast dragen mijn teksten ook bij aan die betrouwbaarheid. In mijn vak kom ik regelmatig websites tegen waarbij de betrouwbaarheid in twijfel getrokken kan worden. Dus deel ik mijn kennis en ervaringen, om te voorkomen dat mensen te goeder trouw zijn en de dupe worden. Doe er je voordeel mee en check een website goed voor je met een voor jou onbekende partij in zee gaat.

Heb je wat aan deze tips of kun je ze aanvullen? Laat je reactie hieronder achter.

Waarom ik je een nummer 1-positie in Google kan beloven

Gegarandeerd een nummer 1-positie in Google? Ja hoor!

Wanneer je resultaat wilt halen uit je website, is een hoge positie in Google van groot belang. Hoe gaan je potentiële klanten je anders vinden? Dat je zelf klanten benadert is prima, maar je wilt ook dat klanten jou benaderen. En daarin zijn de zoekmachines de belangrijkste factor tegenwoordig. Heel simpel: wat doe jij wanneer je iets zoekt?

 

Waarom specifiek Google?

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het antwoord op de vraag “googelen” of iets van die strekking is. In ieder geval is de kans bijzonder groot dat je antwoord iets te maken heeft met internet en zoekmachines. Niet voor niets heeft Van Dale het werkwoord googelen opgenomen in de woordenlijst.

Googelen in de Van Dale - nummer 1 in Google beloven

 

 

 

 

 

 

 

Google is de absolute nummer 1-zoekmachine in Nederland, met een gemiddeld marktaandeel van ruim 95% in de afgelopen jaren. Gezien het aandeel op mobiel en tablets, zal dat niet minder worden. Google heeft namelijk al lange tijd een nog hoger marktaandeel op mobiel en tablets dan de belangrijkste concurrenten Yahoo en Bing. Om te laten zien wat dat betekent zal ik aan de hand van een voorbeeld aangeven hoe dit zit.

 

Nummer 1 in Google vs. nummer 1 in Yahoo of Bing

Voor je begint met je website, moet je al beginnen met zoekwoorden-onderzoek. Dat heb ik in mijn gastblog op Wordeenklantmagneet.nl uitgebreid toegelicht. Doe je dat zoekwoorden-onderzoek goed, dan zie je ook de zoekvolumes op bepaalde zoektermen. Nu wil ik met mijn vak best goed gevonden worden op ‘SEO’, maar daar zijn twee bezwaren tegen. Ten eerste is de kans om daarmee op de eerste pagina van Google te komen al klein, mede vanwege de hoge concurrentie. Ten tweede is het maar de vraag of mensen die op ‘SEO’ zoeken daadwerkelijk op zoek zijn naar mijn diensten. Dus ga ik verder en kom ik op ‘SEO teksten‘. In de Google Keyword Planner ziet het er dan zo uit:

Google Keyword Planner - SEO teksten - nummer 1 in Google beloven

 

 

 

 

 

Je ziet, op ‘SEO teksten’ wordt gemiddeld 320 keer per maand gezocht. Gemiddeld. Dus met pieken en dalen, waarbij het laagste zoekvolume 210 keer is. Ga je uit van de meest gunstige cijfers voor de nummer 2, in dit geval Bing, met als hoogste marktaandeel net onder de 4%, worden de cijfers heel anders. Natuurlijk, Bing-gebruikers zoeken waarschijnlijk niet in dezelfde verhoudingen als Google-gebruikers. Niettemin kun je er een globale berekening op loslaten en kom je dan op 320 x 4% = 12,8 zoekopdrachten per maand. In het gunstigste geval (480 was de piek in Google) kom je op 480 x 4% = 19,2 zoekopdrachten per maand in Bing. Veel meer zal het niet zijn. Heeft het dan nut om je pijlen te richten op de nummer 2 zoekmachine? Doe gerust een poging me te overtuigen hoor. Leg ik hierna nog even uit hoe ik jou kan garanderen dat ik je hoog in Google krijg. Op nummer 1 zelfs.

 

Hoe ik jou een nummer 1-positie in Google kan garanderen

Er zijn veel SEO-bedrijven die jou van alles zullen beloven. En ik trek ze zeker niet allemaal in twijfel. Sterker nog, ik weet dat er partijen zijn die op een goede manier voor een goede positie in Google kunnen zorgen. Echter: er zijn ook bedrijven die allerlei mooie beloftes doen en jou daarmee niet helpen zoals jij mag verwachten. En daarbij komt ook jouw eigen rol kijken. Jij bent er zelf bij en dus moet je een SEO-bedrijf zelf ook enkele vragen stellen. Denk hierbij aan vragen als:

  • Doe je zoekwoorden-onderzoek voor mij?
  • Kun je een belofte doen hoe hoog je me in Google krijgt?
  • Werk je volgens de richtlijnen van Google?

Belangrijk is hierbij dat je te weten komt of jij ook op de voor jou relevante zoektermen gevonden gaat worden. Ik kan jou namelijk garanderen dat je heel hoog in Google komt. En ik maak dat met gemak waar. Wanneer ik een heel ongunstige zoekterm voor jou uitzoek, waar nauwelijks op gezocht wordt, maar die wel interessant lijkt voor jou, kom je met gemak op nummer 1. Sterker nog: het is in de meeste gevallen vanzelfsprekend dat je op nummer 1 komt met je bedrijfsnaam. Wanneer je dat niet doet, heb je een te lastige bedrijfsnaam of heb jij je content niet op orde. Wanneer je op “Letterzaken” zoekt, verwacht je toch dat je mijn bedrijf op 1 vindt?

 

Hoog in Google met de juiste zoektermen

Makkelijke zoektermen, daar kan vrijwel iedereen beloftes over doen. Ik sta heel erg hoog in Google met een fiks aantal zoektermen. Kijk maar:

Nummer 1-posities Google Letterzaken

Mooi hè? Maar wat is het waard als ik je vertel dat er op al die zoektermen totaal niet wordt gezocht? Niks. Nada. Noppes. NUL. Dan heb je er vrij weinig aan. Tenzij er ineens wel veel op gezocht wordt, maar die kans is bijzonder klein. Dus voor je een SEO-specialist inschakelt, doe eerst zelf zoekwoorden-onderzoek. En laat je daarna goed informeren over wat deze partij voor je gaat doen. En laat je niet gek maken met mooie beloftes. Zorg dat je een reëel beeld krijgt van de werkelijke kansen op voor jou relevante zoektermen. Alleen dan heb je er wat aan. Gevonden worden op “koeien knuffelen in Achterveld” lukt zelfs je schoonmoeder nog :mrgreen: .

Op de hoogte blijven van vindbaarheid, zoekmachineoptimalisatie/SEO en conversie? Volg me:


Begin met zoektermen-onderzoek (zoekwoordenonderzoek)

Nieuwe website? Begin met zoektermen-onderzoek!

Natuurlijk, je kunt nooit te laat beginnen met de optimalisatie van je website. Maar eigenlijk kun je ook niet te vroeg beginnen wat mij betreft. Want wat als je site al helemaal staat en je er dan achter komt dat je het eigenlijk anders had moeten doen? Natuurlijk, je kunt nog van alles veranderen aan je site. Maar dat is toch weer extra werk. Om dat extra werk te voorkomen, begin je dus met onderzoek van je zoektermen of zoekwoorden.

 

Zoekwoorden vs. zoektermen

Het zal je opvallen dat ik vooral de uitdrukking ‘zoektermen’ gebruik. De meeste vakgenoten zeggen ‘zoekwoorden’, wat naar mijn mening tot verwarring kan leiden. Bij ‘zoekwoord’ of ‘zoekwoorden’ kun je het idee krijgen dat het werkelijk om een enkel woord gaat, terwijl dat juist niet het geval is. Ik zal dit illustreren met twee voorbeelden.

1. Golf, golf of golf? Kijk uit voor hoge concurrentie

Wanneer je als autohandelaar diverse Volkswagen Golfs in de verkoop hebt, kun je ervoor kiezen om in te zetten op ‘Golf’. Echter, je concurreert dan ook met de andere betekenissen van het woord ‘golf’. Dat zijn natuurlijk de sport en het bewegende water. Op dit enkele zoekwoord zie je dus flinke concurrentie van verschillende betekenissen van het woord. Om van de kracht en het marketingbudget van de sterkste concurrenten maar niet te spreken.

 

 

Zoektermenonderzoek of zoekwoorden onderzoek - golf

 

2. Het doel van de zoekopdracht

Naast de concurrentie die op zo’n enkel zoekwoord een enorme rol speelt, heb je ook te maken met het doel van de zoekopdracht. Waar is iemand die “golf” in de zoekmachine intypt naar op zoek? Jouw tweedehands auto’s? Kleine kans. Dus als je al hoog in de zoekmachines eindigt, is een groot deel van de mensen die dat woord heeft ingevoerd niet op zoek naar jouw specifieke aanbod. Zorg er dus voor dat je met je zoektermen aansluit op datgene wat je werkelijk te bieden hebt.

 

Hoe doe ik dat zoektermen-onderzoek dan?

Uiteraard wil je nu weten hoe je dat zoektermen-onderzoek doet. Daar zijn diverse mogelijkheden voor. Kort samengevat zijn er drie mogelijkheden:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Google Adwords Zoekwoordplanner (KeywordPlanner)
  3. Diverse (online) tools, programma’s en apps

De volgorde van deze drie is bewust. Het loopt namelijk van makkelijk uitvoeren en een beknopt resultaat naar bewerkelijker en uitgebreid. Wil je gedegen onderzoek doen waar goede zoektermen uit komen, dan zul je er ook meer voor moeten doen.  Hoe je deze tools inzet behandel ik in een ander blog.

 

Google Adwords KeywordPlanner voor Zoektermenonderzoek

Waarom beginnen met zoektermen-onderzoek?

Zoals je hebt kunnen zien zijn er diverse factoren om rekening mee te houden wanneer je jouw site wilt optimaliseren. En dat wil je, want je wilt toch gevonden worden? Begin dan goed voorbereid begint aan je website door de juiste zoektermen te kiezen. Welke voordelen heb je dan met het zoektermen-onderzoek?

  • Je gebruikt direct de juiste en haalbare zoektermen
  • Je hebt helder welke titels je pagina’s moeten krijgen
  • Je monitort vanaf het begin je vindbaarheid op jouw zoektermen

Een goed begin is het halve werk, zie je?

Wanneer begon jij met je zoektermen-onderzoek?


Google Zoekresultaten-update: Check Je Paginatitels!

Google Zoekresultaten-update Heeft Effect Op Je Paginatitels

Je hebt het vast al gezien: de lay-out van de zoekresultaten heeft een behoorlijke opfrisbeurt gekregen. Dit geldt voor zowel de organische zoekresultaten als de Adwords advertenties boven en naast de organische zoekresultaten. Allemaal prachtig natuurlijk, maar wat moet je ermee voor jouw website?

Paginatitels in zoekresultaten na update Google maart 2014

Het Effect Op De Paginatitels In De Google Zoekresultaten

Wat vrijwel direct opvalt is de frisse nieuwe lay-out. Grotere letters, zonder de streep eronder, zoals we die van eerder kennen:

Oude titel zoekresultaat SEO-teksten Google onderstreeptTitel zoekresultaten Google nieuw 2014 - Letterzaken

Een stuk leesbaarder, vind je ook niet?

Maar zie je wat er verder verandert door deze update? De tekst van de titel -die overigens al te lang was en daarom werd afgebroken- wordt nog eens afgebroken. Waar eerst alleen de zin werd afgebroken en Letterzaken bleef staan, wordt nu ook Letterzaken afgebroken. Doordat er grotere letters worden gebruikt, passen er minder leestekens in de titel die wordt weergegeven in de zoekresultaten. Is dat erg? Dat bepaal je zelf, ik leg je eerst uit waarom de paginatitel belangrijk is.

 

Hoe Belangrijk Is Die Paginatitel?

Die paginatitel is het eerste wat de zoeker ziet in Google. Staat je profielfoto erbij omdat je de “rel=author”-koppeling hebt gemaakt, dan zal dat uiteraard zorgen voor en hogere attentiewaarde. Zonder profielfoto is de titel het eerste wat opvalt. Met profielfoto is de titel nog steeds een van de eerste dingen die de zoekers zien in Google. Deze titel moet dan ook direct aangeven wat je (be)zoekers kunnen verwachten op deze pagina. Je helpt ze hiermee in hun zoektocht en bevestigt met een goede titel dat ze gevonden hebben waarnaar ze zochten. En daarmee help je jouw eigen site natuurlijk aan meer bezoekers.

 

Waar Moet Je Nu Rekening Mee Houden?

Laten we eerlijk zijn. Die puntjes werken niet. Je paginatitel moet gewoon een goede, korte zin zijn die niet wordt afgebroken door drie puntjes. En ja, in die zin was zelfs mijn eerste paginatitel, die je in de foto ziet staan, niet goed. Maak dus een goede, korte paginatitel die direct aangeeft waar de pagina over gaat. Maar hoe kort mag die paginatitel nu zijn dan? Goede vraag! Het antwoord is echter niet eenduidig. In de Yoast WordPress SEO plugin is er een maximum van 70 leestekens voor de paginatitel. Dit was eigenlijk al te lang, en is dat nu dus helemaal. Maar wat is de truc nu echt? Er zijn enkele punten die een rol spelen:

  1. Het aantal pixels telt, niet het aantal letters
  2. Hoofdletters zijn grotere letters, dus meer pixels
  3. Doordat de woorden uit de zoekterm vetgedrukt worden, neemt het aantal pixels toe

Dit houdt in dat je:

  1. Bij titels met veel i’s,j’s en l’s meer letters kwijt kunt dan bij titels met veel w’s en m’s
  2. Goed moet nadenken over hoofdlettergebruik in je paginatitel
  3. Bij langere zoektermen een kortere paginatitel moet bedenken

Afhankelijk van bovenstaande factoren heeft de door jou ingevoerde paginatitel dus een aantal pixels. Wat betekent dat voor de titel die je zelf creëert voor jouw webpagina’s?

 

Wat Is Nu De Beste Lengte Voor Je Paginatitel?

Zoals je weet houd ik me bezig met tekst. Teksten voor websites. De paginatitels horen er voor mij bij. Maar ik houd me bezig met de letters, niet de pixels. Dus maak ik het mezelf makkelijk, en jou ook. Ik heb er een simpel onderzoekje naar gedaan en kwam uit op 55-60 leestekens uit. Let wel: dit is dus het maximale en wil je er dus zeker van zijn dat je paginatitel goed tot zijn recht komt in de zoekresultaten, houd dan een maximum van 55 leestekens aan. Zeker bij focus op een long-tail zoekterm is minder dan 55 leestekens aan te raden.

Heb je jouw paginatitels al aangepast? Of had je toch al korte paginatitels? Laat het weten door hieronder een reactie achter te laten. Ik ben benieuwd!

Yoast WordPress SEO Plugin – Pagina Analyse

Yoast WordPress SEO Plugin Pagina Analyse

De voor- en nadelen van de Yoast WordPress SEO Plugin kwamen in een vorig blog al aan de orde. In dit blog ga ik dieper in op de materie, door te focussen op het gedeelte waar je meer details krijgt. Meer details? Jazeker, meer details. In mijn vorige blog kwam het eerste tabblad met informatie aan de orde. Dit is het meest gebruikt en helpt je al een heel eind op weg met de optimalisatie van jouw webpagina. Wil je echter gedetailleerdere informatie over de score van de door jou geschreven pagina, dan is er een tweede tabblad, waar je meer vindt. Het eerste tabblad is altijd als eerste zichtbaar onderaan jouw pagina:

Yoast WordPress SEO plugin tabblad algemeen

Je hebt hier het overzicht met de belangrijkste SEO-factoren waar je zelf direct invloed op hebt. Hier staat liefst zoveel mogelijk ‘Yes’ achter. Daarnaast zie je een aantal velden die je dankzij de Yoast SEO plugin zelf eenvoudig kunt invullen of aanpassen. Maar wacht, er is meer!

 

Het Tabblad ‘Page Analysis’

De Yoast plugin heeft meerdere tabbladen die meer waardevolle handvatten geven. Het tweede tabblad, ‘Page Analysis’, geeft je puntsgewijs aan wat je kunt verbeteren aan de zojuist gemaakte pagina. Hier krijg je per onderdeel weer zo’n leuk gekleurd bolletje, hoewel je er bij veel rood waarschijnlijk wat minder vrolijk van wordt. Toch mag je er vrolijk van worden, omdat het je weer handvatten biedt om dingen aan te passen ter verbetering van jouw vindbaarheid. Ook hier geldt: niet alles moet je even letterlijk nemen.

Yoast WordPress SEO plugin tabblad page analysis pagina analyse

 

Wat Kun Je Met Al Deze Punten?

Laten we de bolletjes een-voor-een nalopen en onder de loep nemen. Van boven naar beneden:

  • Zoekterm in eerste alinea: hiervoor geldt hetzelfde als in mijn vorige blog vermeld. De plugin rekent alleen de exacte formulering mee, terwijl Google zelf alle losse woorden uit je zoekterm vindt en meetelt.
  • Zoektermdichtheid: ook hier geldt dat de Yoast plugin alleen de exacte formulering telt, waar Google dat niet perse doet.
  • Flesch Reading Ease: de Flesch Reading Ease test geeft een indicatie van de moeilijkheidsgraad van een tekst. Dit is gebaseerd op het aantal woorden per zin. Niet te veel van aantrekken, vind jij dat het goed is, is het goed. Kun je ergens een zin korter maken, is dat prima. Lukt dat niet, maak je hier dan niet te druk om.
  • Outbound links: het is goed om door te linken naar een andere website met relevante informatie. Lukt dat niet, geen man overboord. In deze tekst heb ik dat gedaan met de Yoast website en de Wikipedia-pagina over de Flesch Reading Ease test. Zo help je jouw lezer verder en dat waardeert Google.
  • Zoekterm in de URL: wanneer je de zoekterm in de URL vermeldt, is het voor de zoekmachines duidelijk dat de pagina daar ook werkelijk over gaat. www.letterzaken.nl/p103 zegt natuurlijk veel minder dan https://letterzaken.nl/seo-teksten.
  • Alt tags in je afbeeldingen: ook je afbeeldingen worden door de zoekmachines beoordeeld. Wanneer je zoekterm in de titel en alt tags voorkomt, bevestigt dit dat ook die afbeelding over “jouw” onderwerp gaat.
  • Paginatitel: liever te kort dan te lang. Meer dan 70 leestekens betekent dat je paginatitel niet volledig wordt weergegeven in de zoekresultaten. Overigens betreft dat zelfs niet eens leestekens, maar een aantal pixels. Zorg ervoor dat je minder dan 70 leestekens gebruikt. Anders wordt je titel afgebroken en eindigt het met drie puntjes, en dat is niet zo fraai.
  • Metaomschrijving: dit is geen SEO-factor, maar wel goed om na te denken of je metaomschrijving goed is. De tekst moet vooral zo geschreven zijn dat deze de lezer aanspreekt en aanzet om verder te lezen op je site.
  • Zoekterm in de metaomschrijving: de metaomschrijving hoeft alleen je zoekterm te bevatten omdat deze dan vetgedrukt in de zoekresultaten staat. Dit bevestigt dat jouw pagina hierover gaat. Voor Google is dit geen SEO-factor.
  • Het aantal woorden tekst op je pagina: dit is een discussiepunt. Veel tekst geeft de mogelijkheid om je zoekterm regelmatig te laten terugkomen. Maar dat is beslist geen doel op zich. Kun je met weinig woorden alles vertellen wat je wilt, doe dat dan gewoon. Heb je juist wel veel woorden nodig, zorg er dan wel voor dat het overzichtelijk blijft en verdeel de tekst in hapklare blokken: alinea’s.
  • De zoekterm: het advies is om een gekozen zoekterm slechts 1 keer in te zetten op je site. Je wilt per slot van rekening niet met jezelf concurreren. Dat geldt zeker voor producten of diensten die je aanbiedt.
  • Paginatitel: je zoekterm moet uiteraard in je paginatitel voorkomen. Aan het begin van de titel is dan beter dan aan het eind, maar het moet wel een natuurlijk lopende titel zijn. Liever je zoekterm verderop in de titel, dan een titel die geforceerd overkomt omdat de zoekterm aan het begin “moet” staan.

 

Wat Moet je En Wat Moet Je Niet?

Wat moet je nu met die pagina-analyse? Wat mij betreft is dat helemaal aan jezelf. Hoe belangrijk is het voor jou om vindbaar te zijn? En hoe geef je daar invulling aan op je pagina? Gebruik je de ‘page analysis’ in de Yoast plugin om je content te verbeteren?

Ik ben benieuwd hoe jij de ‘page analysis’ gebruikt. Welke onderdelen vind jij belangrijk en welke niet? En is daar naar aanleiding van dit blog nog wat aan veranderd?

Yoast WordPress SEO Plugin: De Voor- En Nadelen

Yoast WordPress SEO Plugin: werkt dat nu echt zo goed?

NB: dit artikel is geschreven in 2014, gebaseerd op de toenmalige versie van de Yoast SEO Plugin (versie 2.X). Eind 2015 kwam versie 3 uit, ga naar het artikel over het optimale gebruik van Yoast SEO versie 3.X als je de nieuwe versie gebruikt.Yoast

Wanneer je gevonden wilt worden in de zoekmachines, en dat wil je natuurlijk, werk je dus aan je SEO. Voor het geval je deze afkorting niet kent, of niet weet waar deze nu precies voor staat: Search Engine Optimization. In goed Nederlands zoekmachineoptimalisatie, je site optimaliseren voor vindbaarheid in de zoekmachines dus. Om je daarbij te helpen is er een briljante plugin van Yoast voor je WordPress website. Briljant, maar wel met wat kanttekeningen. Hieronder daarom hoe deze plugin werkt en wat de voor- en nadelen zijn.

Wat doet de Yoast WordPress SEO Plugin?

Wanneer je de Yoast WordPress SEO plugin hebt geïnstalleerd, wordt op iedere pagina die je maakt, jouw content grondig gecheckt op diverse punten. Het gaat hierbij om de zogenaamde on page SEO. Verwacht geen wonderen, want uiteindelijk moet je zelf zorgen dat de content in orde is. De plugin zelf gaat jou niet hoog in de zoekmachines brengen. Wel is het een uitstekend hulpmiddel dat jou helpt om diverse SEO-factoren te checken, zodat jouw content op die factoren in orde is. Of dat je die kunt verbeteren. En daar is deze plugin goed in, hoewel je je er niet op moet blindstaren. Met de kennis en ervaring vanuit mijn vak als schrijver van webteksten en SEO-teksten geef ik je graag wat handreikingen om deze tool zo goed mogelijk te gebruiken.

Hoe werkt het?

Voor de duidelijkheid: SEO bestaat uit diverse facetten. Deze facetten beslaan globaal de volgende disciplines:

  • Off page SEO: links naar je site en andere online verwijzingen naar jouw bedrijf
  • Techniek achter je website: snelheid, menustructuur, sitemap [on page SEO]
  • Content: tekst en beeld [on page SEO]

De Yoast WordPress SEO plugin geeft je ondersteuning op een aantal technische zaken, maar is vooral gericht op de content en contentgerelateerde facetten. De plugin controleert iedere pagina die je creëert op diverse SEO-factoren. Alles wordt gewogen op de zoekterm (Focus Keyword) die je zelf ingeeft:

Yoast WordPress SEO Plugin - Focus Keyword

Je ziet hier al wat er gebeurt: er wordt aangegeven hoe vaak de zoekterm voorkomt op je pagina (ik vind zelf de uitdrukking “zoekterm” beter dan “zoekwoord”, omdat een goede zoekterm uit meer dan een enkel woord bestaat). Je ziet hier al welke punten worden gewogen. Wanneer je voldoende scoort op diverse factoren, wordt er in de rechterkolom naast het blok van je tekstinvoer een groen bolletje zichtbaar:

Yoast WordPress SEO plugin - groen bolletje

Dit groene bolletje is een goed teken. Het geeft aan dat je de content op je webpagina goed op orde hebt. Het is echter geen garantie dat je ook op die zoekterm gevonden wordt. Dat is nog altijd afhankelijk van veel andere factoren die je niet allemaal zelf in de hand hebt! Verder is er een oranje bolletje, dat een signaal is dat er nog wel wat verbetering mogelijk is. Heb je een rood bolletje, dan moet je echt goed aan de slag met desbetreffende pagina. Een uitstekende manier dus om pagina’s en blogs te creëren voor je website, waarbij de plugin jou ondersteunt op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In het tabblad Page Analysis wordt dit verder uitgediept. Ik heb een volledig blog gewijd aan de Page Analysis met alle relevante details over wat je in dat tabblad terugziet.

De factoren die de Yoast WordPress SEO plugin weegt

Waar wordt de kleur van dat bolletje op gebaseerd? In de eerste afbeelding zie je al staan welke content er gewogen wordt:

  • De kop van het artikel
  • De paginatitel
  • De URL van de pagina
  • De content
  • De metaomschrijving

Doe je dat goed: voilà: een groen bolletje! Maar hier wringt de schoen wel een beetje. Want er spelen hier een paar zaken die niet of anders door de zoekmachines worden verwerkt dan de plugin je zou doen vermoeden. Op de volgende punten moet je je dus niet blindstaren:

De Content

De Yoast WordPress SEO plugin weegt de zoekterm in de content terecht mee, want dat doen de webcrawlers van de zoekmachines ook. Let hierbij echter wel op het volgende: Yoast weegt alleen de exacte formulering die je ingeeft bij ‘Focus keyword’. In dit geval dus “Yoast WordPress SEO Plugin”, wat je echter ook kunt formuleren als “WordPress SEO Plugin van Yoast”. In tegenstelling tot de plugin, weegt Google deze formulering wel mee. Dat heeft als consequentie dat:

  1. Je niet moet blindstaren op het aantal keren dat de plugin jouw ‘Focus keyword’ telt
  2. Je dus ook moet opletten dat je niet per ongeluk aan keyword spamming doet

Tip: Schrijf de tekst gewoon zoals je ‘m wilt schrijven. Check nadien zelf hoe vaak je zoekterm voorkomt en tel daarbij ook de losse woorden. In dit geval zijn dat dus Yoast, WordPress, SEO en Plugin.

De Meta-omschrijving

De Yoast plugin telt de vermelding van je zoekterm in de meta-omschrijving -die je overigens in de Yoast plugin zelf kunt invoeren- mee in de beoordeling van je SEO-score. De meta-omschrijving zelf is echter geen SEO-factor. Wel is het van belang dat je jouw zoekterm ook terug laat komen in de meta-omschrijving, omdat de zoeker op die zoekterm deze dan vetgedrukt in de zoekresultaten ziet staan. Dit bevestigt dat hij vindt waar hij naar zocht. Dankzij de Yoast plugin kun je gemakkelijk je eigen meta-omschrijving invullen, zodat jouw site in de zoekresultaten zichtbaar wordt met de meest passende omschrijving.

Tip: Vermeld de zoekterm in je meta-omschrijving, liefst zoveel mogelijk aan het begin. Zo valt deze goed op.

Meta-omschrijving SEO-teksten Letterzaken Apeldoorn

De voordelen en kanttekeningen in het kort

De Yoast WordPress SEO plugin doet wat hij moet doen. En meer. Je krijgt heel duidelijke handvatten over punten waar je eenvoudig en snel je content kunt verbeteren. Daarnaast gebruik je de plugin ook om de titel van je pagina of blog en de meta-omschrijving voor de weergave in Google aan te passen. De kanttekening zit ‘m vooral in het feit dat je je niet moet blindstaren op een al dan niet groen bolletje, want:

  1. Het groene bolletje geeft geen zekerheid over je positie in Google, dat is afhankelijk van hoe sterk je concurrentie op die zoekterm is
  2. De plugin telt alleen de exacte formulering van je zoekterm, terwijl Google je complete pagina scant op de aanwezigheid van de relevante woorden
  3. De vermelding van (de exacte formulering van) je zoekterm in de meta-omschrijving telt mee voor de kleur van het bolletje, terwijl Google daar niet op zal indexeren

Houd je hier rekening mee en gebruik je de plugin als ondersteuning om te checken of je alle relevante SEO-onderdelen in je content hebt toegepast, dan zit je goed. Ik gebruik de plugin met veel plezier en goed resultaat. En dat is uiteindelijk wat telt!

 

Gebruik jij de Yoast WordPress SEO plugin? Was je bekend met deze punten waar je rekening mee moet houden?

Ik zie je reactie graag tegemoet. Opmerkingen, vragen, laat het gerust weten!

Registreer NU je .ml-domeinnaam! Of niet?

Stel je .ml-domeinnaam veilig. Of niet?

.ml-domeinnamen nu beschikbaar

Heb jij al een e-mail ontvangen over de .ml-domeinnamen? En, is je aangeraden om een .ml-domeinnaam aan te schaffen om misbruik te voorkomen? Heb je het gelezen? En overwogen je .ml-domeinnaam te registreren? Gelijk doen! Want ze zeggen dat het verstandig is. Of toch maar niet? Lees zeker verder, want ik geef je graag het eerlijke verhaal.

Het eerlijke verhaal

Hoeveel e-mails heb jij al ontvangen over de .ml-domeinnamen? Het aantal e-mails en de dringende boodschap erachter roept bij mij al vraagtekens op. Er wordt beweerd dat er dagelijks ten minste 900.000 keer .ml ingetypt waar het .nl zou moeten zijn. Zullen we daar even de kanttekeningen bij plaatsen?

  1. 900.000 keer lijkt heel veel. Er zijn echter ruim 5.000.000 .nl-domeinnamen. Bedenk eens hoe vaak er dan dagelijks een URL met .nl wordt ingetypt?
  2. Nu komt je bezoeker bij het intypen van .ml veelal terecht op een ‘internet guide’ webpagina, zoals deze: http://dynd.search-help.net/index.php?origURL=http%3A//letterzaken.ml/&r=. Het is dus direct duidelijk dat hij niet op de juiste site komt. Eén keer raden wat de bezoeker dan doet.
  3. Wanneer iemand jouw domeinnaam met .ml zou kunnen registreren (kom ik zo op terug) en je bezoeker dan op een totaal andere website terechtkomt dan hij verwacht, wat doet hij dan?

Vooralsnog zijn bovenstaande drie punten wat mij betreft al voldoende om je niet druk te maken over een .ml-domeinnaam die door iemand anders zou worden geregistreerd. Maar: zoals ik al aangaf in punt 3: is dat überhaupt mogelijk?

.ml-domeinnaam registreren? Niet nodig!

Wanneer je op Google zoekt, vind je al een aantal partijen die je willen overtuigen om jou je .ml-domeinnaam te laten registreren. Maar is dat daadwerkelijk nodig? Volgens mijn informatie beslist niet. In het persbericht dat is uitgegeven vind je de volgende zaken die dat bevestigen:

 MetaRegistrar zal ervoor zorgen dat er vanuit Nederland en België alleen .ML registraties kunnen plaatsvinden indien de registrant het desbetreffende .NL equivalent heeft geregistreerd. Met deze controle wordt misbruik van .ML domeinnamen in de kiem gesmoord.

 

“De veiligheid van de emails en het behoud van webverkeer aan het juiste bedrijf of persoon staat voorop”, zegt Ewout de Graaf, manager van MetaRegistrar. “Dankzij deze exclusieve samenwerking zorgen wij ervoor dat we de .NL domeinnaamhouders een zekerheid geven dat hun naam niet wordt misbruikt en bij registratie van de ML het email- en webverkeer kan worden opgevangen door de rechtmatige eigenaar.”

Alleen jij, als eigenaar van de .nl-domeinnaam, kan dus de .ml-domeinnaam registreren. En je weet zelf wat er gebeurt als je een e-mail stuurt naar een onjuist e-mailadres.

Bangmakerij

Veel partijen maken dus misbruik van angst. Ze vertellen niet de hele waarheid en maken je bang voor situaties die niet bestaan. En met die bangmakerij hopen ze jou geld uit de zak te kloppen. Laat je goed informeren en zoek uit hoe betrouwbaar de informatie is die je krijgt. En geloof vooral niet zomaar de ‘grote jongens’ die iets roepen. Het verhaal dat nu gehouden wordt klinkt aannemelijk. Want omdat de ‘m’ op een QWERTY-toetsenbord naast de ‘n’ ligt is een typefout wel snel gemaakt, maar in België gebruiken ze vooral AZERTY-toetsenborden. En op AZERTY ligt de ‘m’ toch een eindje verder dan de ‘n’.

Tot slot

Bedenk je, naast de drie punten die ik al opsomde, hoeveel nut het zou hebben om juist jouw .nl-domeinnaam te registreren met .ml-domeinnaam. Heb je een site die werkelijk zo interessant is dat eventuele kwaadwillenden er misbruik van zouden maken? Wordt jouw website dagelijks zoveel bezocht dat er een kans is dat er een typefout wordt gemaakt? Naar mijn idee kunnen de meeste .nl-domeinnaameigenaren zich veel beter druk maken over andere zaken. Voor hen is het risico vele malen kleiner dan nu wordt geschetst. Zie jij nog enige bedreiging in de .ml-domeinnamen?