Maak jij deze veel voorkomende SEO-fout?

Voorkom dat je deze SEO-fout maakt!

Er is bijzonder veel informatie voorhanden op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Toch zijn er fouten die nog veel worden gemaakt. Ik schreef al eens over veel gemaakte fouten bij het gebruik van afbeeldingen op websites. Maar er zijn meer SEO-fouten die vaak worden gemaakt. En jij bent in het voordeel als je dit leest, omdat jij deze fouten vanaf nu niet meer maakt. Te beginnen met: geen focus.

Focus is relevant, ook voor SEO

Wil je gevonden worden, is het van belang om te weten waarop je gevonden wilt worden. Dus doe je zoektermen-onderzoek. Op basis van dat zoektermen-onderzoek bepaal je welke zoekterm relevant is. Belangrijk hierbij is dat je dan een zoekterm gebruikt die ook echt aansluit op de pagina. Kort gezegd:

  • Bepaal waar de pagina over gaat
  • Bepaal de zoekterm die daarop aansluit en waar kansen liggen om hoog mee te komen
  • Focus op die zoekterm

Dat laatste is waar het ook echt om gaat: focus. Je zult ze de kost moeten geven die het niet doen. Na het lezen van dit artikel maak jij deze fout nooit meer!

Veel gemaakte SEO-fout - geen focus

 

Focus op 1 zoekterm

Googlebot

Googlebot

Ik heb al meerdere keren moeten concluderen dat vergeten wordt om te focussen. Focus is belangrijk, ook bij je vindbaarheid. Iedere pagina op je website moet je dus focussen op 1 onderwerp, en dus ook op 1 zoekterm. Daar zijn meerdere redenen voor:

  • Leesbaarheid: wanneer je tekst diverse onderwerpen heeft, wordt het onduidelijk waar het nu werkelijk over gaat.
  • Vindbaarheid: wanneer de lezer niet begrijpt waar je pagina over gaat (zoals bij ‘Leesbaarheid’ al blijkt), begrijpen de Googlebots dat ook niet. Dat komt de vindbaarheid van je pagina niet ten goede, want als de bots het niet kunnen plaatsen, komt je pagina niet gauw in de zoekresultaten van een bepaalde zoekterm terecht.
  • Jezelf: je maakt het jezelf ook niet makkelijk als je een tekst gaat volproppen met verschillende zoektermen.

Heel simpel: een pagina heeft 1 onderwerp, houd het daar dan ook bij. Wil je dieper op de materie ingaan of een vergelijkbaar onderwerp behandelen, maak er dan een aparte pagina van.

Synoniemen zijn wel belangrijk

Focus op 1 onderwerp betekent niet dat je ook strikt de van tevoren bepaalde zoekterm moet aanhouden. Allereerst hoef je deze zoekterm niet continu in exact dezelfde formulering te blijven plaatsen in je tekst. Dit kwam in mijn blog over de Yoast WordPress SEO plugin al aan de orde (zie het blokje ‘Content’). Daarnaast bevordert het krampachtig vasthouden aan die zoekterm de leesbaarheid van je tekst niet. Verder is het zo dat de Googlebots ook steeds beter de context van je pagina begrijpen. Dat betekent dat synoniemen ook bijdragen aan je verhaal, omdat ze ervoor zorgen dat de context van je verhaal klopt. Om dit inzichtelijk en begrijpelijk te maken, leg ik dat uit aan de hand van een voorbeeld.

Voorbeeld synoniemen en context

Stel je hebt een webshop in auto-onderdelen en -accessoires. Onderdeel van je assortiment zijn accessoires voor de Volkswagen Golf. Door je focus op de Golf en accessoires, komen vooral de woorden ‘accessoire’ en ‘Golf’ voor op de pagina van je webshop. In jouw vakgebied is dat heel logisch. Dat is echter niet voor iedereen zo, want de mensen die golfen, denken daarbij niet standaard aan een auto, maar juist aan hun sport. En daar hebben ze ook accessoires bij nodig. Als leverancier van accessoires voor de Volkswagen Golf, zul je dus ook beslist het merk een aantal keren moeten noemen. Daarnaast zorgt het gebruik van woorden als ‘auto’ en ‘velgen’ ervoor dat de Googlebots de bevestiging krijgen dat het om accessoires voor de auto gaat. Dat draagt er weer aan bij dat je pagina dus ook in de juiste context kan worden geplaatst in de zoekresultaten.

Golf accessoires - context en synoniemen zijn belangrijk

Houd jij je al aan 1 zoekterm per pagina?

Wees nu eens eerlijk, daar heb je zelf ook het meeste aan: focus jij je per pagina op 1 zoekterm?

Hoe haal je meer omzet uit je website?

Haal jij wel voldoende omzet uit je website?

Vraag jij je af waarom je weinig of zelfs geen omzet uit je website haalt? Of weet je niet eens wat er wel of niet aan omzet uit je website komt? Dan converteert je website niet (voldoende). Tijd om je site eens kritisch onder de loep te nemen. Je steekt toch niet voor niets geld in je website?

Wat is converteren?

Niet iedereen weet wat converteren betekent. Geeft niet, hoeft niet. Of eigenlijk: als je een website hebt, moet je het wel weten. Dus hierbij een korte uitleg. Converteren volgens Van Dale:

Conversie volgens Van Dale - haal meer omzet uit je website

 

Converteren betekent op een website dat je bezoekers omzet in geïnteresseerden en uiteindelijk in klanten. We spreken van conversie wanneer een bezoeker een actie uitvoert op jouw website, liefst een actie die jij voor die pagina in gedachte hebt. Er zijn vele verschillende soorten conversie, de belangrijkste zijn:

  • Inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Contact opnemen met het bedrijf
  • Informatie aanvragen
  • Offerte aanvragen
  • Een aankoop doen

De laatste (“een aankoop doen”) zal niet gauw bij een eerste bezoek plaatsvinden. Het is een bekend gegeven dat er gemiddeld 4 tot 7 contactmomenten nodig zijn voor een klant tot aankoop overgaat. Maar waarom krijg jij ondanks de vele bezoekers op je website, geen of nauwelijks omzet uit je website?

Waarom converteert jouw website niet?

Nee, ik oordeel niet direct over jouw eigen website. Het gaat over de algemene vraag waarom veel websites niet voldoende conversie opleveren. Ik zal hier een aantal punten aangeven die ik regelmatig tegenkom, waardoor een site niet converteert. En eerlijk: ik ben zelf ook schuldig aan een aantal van die punten, daar ben ik me heel goed van bewust (en daarom komt er ook een nieuwe website 😉 ). Laat ik mijn eigen ervaring nu dan maar inzetten zodat jij ervan kunt profiteren! Een aantal punten die ik veel tegenkom:

  1. Er is geen plan
  2. De website straalt geen vertrouwen uit
  3. De bezoeker wordt niet verleid
  4. Er mist een call to action
  5. Te veel verplichte velden in het contactformulier

Hieronder neem ik ieder punt kort door. En uiteraard geef ik je tips wat je kunt verbeteren.

Plan-website-conversie-verhogen-website-converteert-niet

1. Er is geen plan

De meest gemaakte fout bij nieuwe websites: opgezet zonder er echt over nagedacht te hebben. Heb ik zelf ook gedaan. Prima site, alle basisinformatie staat erop, maar ik had geen idee welk doel iedere pagina moest hebben. Want als er één ding is dat ik heb geleerd sinds de lancering van mijn (eerste) website, is dat je heel goed moet nadenken over de functie en dus het uiteindelijke doel van iedere pagina op je website.

Op de homepage informeer je de bezoeker over wie je bent en wat je doet, en liefst zo, dat ze doorklikken naar ten minste één andere pagina. Op producten- of dienstenpagina’s informeer je de bezoeker niet alleen over wat je doet, maar overtuig je ze ook waarom ze bij jou moeten zijn. Dit zijn de pagina’s die meer op conversie gericht zijn dan de homepage, hier valt verkoop uit te halen. Dit plan hoeft niet per se (alleen) uit jouzelf te komen. Een goede webdeveloper of webdesigner zal jou helpen om doelstellingen te bepalen voor jouw website en de individuele pagina’s.

Tip: Denk bij iedere pagina van je website wat een bezoeker hier komt doen.

2. De website straalt geen vertrouwen uit

Je hebt vast ook wel websites waar je heel gauw wegklikt, omdat je geen goed gevoel hebt bij de website waarop je terechtgekomen bent. Of dat je de site nader bestudeert en het idee hebt dat er iets niet helemaal in orde is. Je zoekt naar zaken die je vertrouwen herstellen, maar al gauw blijken die er niet te zijn. Of erger: je vertrouwen wordt steeds minder omdat je allemaal zaken ziet die je wantrouwen bevestigen.

Een website moet vertrouwen geven, de bezoeker moet het gevoel krijgen dat (het bedrijf achter) de site betrouwbaar is. Over die betrouwbaarheid schreef ik eerder een blog. Wanneer je de elementen die ik daar noem op orde hebt, zal het vertrouwen toenemen.

Tip: zorg ervoor dat je websitebezoekers direct je contactgegevens -inclusief fysiek adres- kunnen vinden. Dat geeft direct een goed gevoel, men kan dus altijd heel makkelijk contact opnemen.

3. De bezoeker wordt niet verleid

Je website is geen visitekaartje. Wie je dat vertelt, onderschat wat een website moet doen. Een visitekaartje bevat je contactgegevens en een klein beetje meer informatie, je website bevat veel meer. Met de juiste informatie, op de juiste manier, met de juiste vormgeving en de juiste teksten, bied jij antwoord op de vragen van de bezoeker en dat biedt jou de kans om ze dan ook een stap verder te doen. Dat is veelal een van de hierboven genoemde conversies. Maar je moet ze wel verleiden. Ze komen om iets te doen op je website, jij geeft ze de laatste zet.

Verleid je bezoeker met een duidelijke call to action en maak het ze niet te moeilijk om te doen waarvoor ze op je website komen. Geen moeilijke menu’s, geen lastige formulieren en vooral: op de commerciële pagina’s waar de kans op aankoop groot is een duidelijke knop waarmee ze de actie kunnen uitvoeren.

Tip: zoek eens op “waar is de banaan”.

Website NS - bezoeker wordt niet verleid

 

4. Er mist een call to action

Op vrijwel alle pagina’s moet je het de bezoeker makkelijk maken om de volgende stap te zetten. Vraag je bij iedere webpagina af: “met welk doel komt de bezoeker hier?“. Stem daar je teksten op af en werk waar nodig toe naar die actie. Een duidelijk aanwezige call to action helpt je bezoeker dat te doen waarvoor hij kwam. Bij veel grote bedrijven en instellingen gaat dat zelfs nog mis. Want: wat komen de meeste bezoekers doen op de site van een bank? Internetbankieren natuurlijk! Waarom moet ik dan elke keer weer zoeken wanneer ik wil inloggen op de site van de Rabobank, waarom is daar niet een mooie inlogknop bij gemaakt?

Tip: zorg ervoor dat de logische acties op een pagina direct mogelijk gemaakt worden met een button met call to action 

Rabobank website mist call-to-action en converteert niet goed

 

5. Te veel verplichte velden in het (contact)formulier

Ook wanneer je bovenstaande vier punten wel goed voor elkaar hebt, kan het nog misgaan. Veel transacties lopen namelijk via een formulier dat de bezoeker moet invullen. Dat kan een contactformulier zijn of een ander formulier waarin jij de gegevens vraagt die je nodig hebt om de klant van dienst te zijn. Hoe meer informatie je vraagt, hoe meer klanten afhaken. Je zult zelf beamen dat je weinig zin hebt om veel gegevens in te vullen. Hoe meer verplichte velden, hoe eerder je zoiets hebt van “laat maar zitten”. Of je vult iets in en het blijkt niet op de juiste manier ingevuld te zijn, zoals een telefoonnummer dat je zonder streepje blijkt te moeten invullen. Je krijgt maar liefst drie tips om het formulier meer te laten converteren:

Tip 1: Maak het je bezoeker gemakkelijk, vraag alleen het hoognodige.

Tip 2: Heb je wel veel gegevens nodig, deel het op en vraag na het invullen van de basisgegevens de aanvullende gegevens. Geef aan dat je deze gegevens echt nodig hebt om hem of haar verder van dienst te zijn. Omdat ze de eerste stap al gezet hebben, zullen ze de volgende stap naar alle waarschijnlijkheid ook zetten.

Tip 3: Maak duidelijk hoe je het formulier ingevuld wilt hebben. Telefoonnummer zonder streepje? Zet achter het invulveld (Bijvoorbeeld: 01123456789), waardoor iedereen direct weet hoe het ingevuld moet worden.

Laat je website voor je werken!

Je ziet het, er zijn veel punten waarop je zelf de conversie van je website kunt verbeteren. Kijk kritisch naar je eigen website, maar leer ook van anderen. Zie je iets op een andere site waarvan je vindt dat het beter kan, kijk dan zeker ook of dat niet ook op jouw site van toepassing is. En andersom: valt je iets op wat een ander goed doet, pas het waar mogelijk op jouw site  toe. Maar bedenk goed: wat bij een ander werkt, hoeft niet bij jou te werken. Ga er dus heel bewust mee om. Wil je weten wat er werkt en wat niet? Doe dan een A/B-test. Leer wat werkt en laat je website voor je werken!

NB: dit zijn slechts enkele punten en enkele tips, wil je meer weten over een specifiek onderdeel, laat het dan zeker weten!

Heb je vragen of wil je meer weten, laat het dan weten in je reactie hieronder.

Dit artikel verscheen eerder (in iets andere vorm) op Marketingmed.

Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quick win!

Afbeeldingen op je website optimaliseren

Een van de aspecten waar ik naast tekst op let bij het optimaliseren van websites, is het juiste gebruik van afbeeldingen. Hier gaat namelijk nog veel mis, terwijl afbeeldingen ook bijdragen aan je vindbaarheid. Door je afbeeldingen op de juiste manier in te voegen, zorg je ervoor dat ook deze bijdragen aan je SEO. Moeilijk is het allemaal niet, maar het vergt vooral goede voorbereiding. Grote kans dat je daarmee je vindbaarheid snel verbetert! (let goed op de gouden tip die je in dit artikel vindt!)

Waarom moet je de afbeeldingen op je website optimaliseren?

Allereerst is het goed om te weten waarom dit zo belangrijk is. Waarom moet je afbeeldingen op je website optimaliseren? Het is vrij simpel: de zoekmachines zoeken naar context op je pagina. “Waar gaat deze pagina over en hoe krijg ik de bevestiging dat deze pagina daar ook echt over gaat?”. Nee, natuurlijk is dat niet echt een vraag, de bots die je website crawlen zijn geen zelfdenkende units. Maar ze krijgen wel de opdracht mee om de pagina’s grondig te analyseren. Waar gaat de pagina over? En vooral: waar blijkt dit uit? Maar de bots herkennen geen foto’s. Die zien niet het verschil tussen een foto van Nathan Veenstra of Michiel Veenstra niet…

Nathan Veenstra of Michiel Veenstra - optimaliseer je foto's voor de zoekmachines

Wat je moet weten over afbeeldingen op je website

Afbeeldingen zijn nuttig, omdat ze wat toevoegen aan je tekst, deze illustreren, en vooral: je webpagina’s leesbaarder maken. Want een pagina met enkel tekst sla je toch gauw over? Maar als je ze dan toch gebruikt, laat ze dan ook zeker bijdragen aan je SEO. Let dus bij het opmaken van je foto al vóór publicatie op het volgende (en let op: straks volgt een gouden tip!):

  • Zegt de titel iets over wat er op de afbeelding staat?
  • Zegt de titel iets over het onderwerp van de pagina waarop deze staat?
  • Zie je een spelfout die je ook nog eens niet helpt?

Op deze manier help je de bots begrijpen wat er nu echt op de afbeelding staat en dat die ook echt op deze pagina hoort. In de meeste CMS’en kun je zelf de volgende attributen van de afbeelding invullen:

  1. Titel
  2. Alt Tag (of Alt Tekst)

Deze kun je dezelfde tekst meegeven, maar je kunt er ook wat variatie in aanbrengen. Maar er is een onderdeel dat vaak vergeten wordt, waardoor jouw concurrent waarschijnlijk gewoon de plank misslaat. En waar jij dus winst mee kunt boeken!

Afbeeldingen website optimaliseren _DSC

Maak deze fout niet!

Een veel voorkomende fout is het uploaden van een afbeelding direct vanaf de harde schijf wordt geüpload. Maar wat doen de bots van de zoekmachines? Die lezen ook de titel van de foto vanuit de bron, want die wordt meegenomen in de data van de afbeelding. Je ziet in bovenstaande afbeelding al dat de geüploade foto ‘_DSC0448.jpg’ als naam heeft op mijn harde schijf. Dit wordt een-op-een overgenomen en ook gekopieerd in het vak ‘Title’. Die titel kun je in veel gevallen (zoals in WordPress in dit voorbeeld) nog aanpassen, maar dat verandert niets aan de data van de oorspronkelijke afbeelding:

Afbeeldingen website optimaliseren - titel aanpassen

 

Voor je bezoeker en voor Google

De afbeeldingen zijn er vooral voor je bezoeker. Ze zorgen voor afwisseling van de tekst, ondersteunen je tekst en maken je website duidelijk en overzichtelijk. Daarnaast helpen ze Google om je pagina’s beter te begrijpen. Zeker als je de eerder genoemde punten gebruikt voor de juiste omschrijvingen.

Optimaliseer je afbeeldingen en win van je concurrenten

Zorg er dus voor dat je de afbeeldingen die je wilt gebruiken voor je webpagina al vóór het uploaden de juiste titel geeft. Breng daarbij -net als in je tekst- wel de nodige variatie aan en zorg er dus voor dat niet alle afbeeldingen dezelfde titel krijgen. Dat lijkt veel werk, maar achteraf aanpassen kost meer werk. En wanneer jouw concurrenten hun afbeeldingen nog steeds rechtsreeks uploaden zonder de titel goed aan te passen, heb jij een streepje voor. Een echte SEO quick win dus!

Verwacht geen wonderen, maar het zorgt er zeker voor dat de bots je pagina nog beter begrijpen. En dat is sowieso positief voor je vindbaarheid.

Aanvulling: in januari 2016 werd bekend dat Google afbeeldingen niet regelmatig indexeert. De SEO quick win zit dus niet direct in het wijzigen van de bestandsnamen en alt-tags. De quick win zit vooral in direct de juiste namen, titels en alt-tags gebruiken. Niettemin win je altijd als je het beter doet dan je concurrenten.

Paste jij de titels van je afbeeldingen al aan voordat je ze ging uploaden? Ik ben benieuwd of je dit belangrijke detail al kende!

Waarom jij NU een tagline voor je website moet bedenken

De tagline: onmisbaar voor je website

Voordat je verder leest wil ik alvast mijn excuses aanbieden. Dit blog gaat je namelijk tijd kosten. Veel tijd. Sorry daarvoor. Ik ga je namelijk keihard aan het werk zetten. Ik ga je uitleggen wat een tagline is en waarom je deze moet inzetten op je website. En een tagline bedenken kost tijd. Veel tijd. Heb je al een tagline op je website? Lees toch even verder, want als je geen echt goede tagline gebruikt, loop je bezoekers -en dus omzet- mis. Daarnaast gebruiken velen een slogan en dat is toch echt wat anders!

 

Wat is een tagline?

Let op: dit is heel belangrijk en wordt door veel bedrijven onderschat. Een tagline beschrijft in enkele woorden wat je bedrijf te bieden heeft. Anders gezegd: wat heb ik als bezoeker aan jouw bedrijf? Verwar een tagline niet met een slogan, dan sla je de plank namelijk volledig mis. De bezoeker van jouw website wil weten of hij/zij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Mijn eerste “tagline” was: vergroot je bereik, vergroot je resultaat. Zegt dat direct wat je aan me hebt? Hoezo “vergroot je bereik”? Wat nou “resultaat”? Je ziet, het is geen sinecure om een goede tagline te schrijven. Maar belangrijk zijn die paar woorden wel. Wat moet je in die woorden vatten?

Tagline voor je website

 

Een goede tagline vat je bedrijf in 1 zin samen

Tja. Je bedrijf in één zin samenvatten. Dat klinkt makkelijker dan het is. Want hoe lang heb jij normaliter nodig om te vertellen wat je doet en te bieden hebt? Hoe veel producten en diensten heb jij in je aanbod? Dat valt niet zomaar in één zin samen te vatten. En toch zul je moeten. Je bezoeker moet direct weten wat hij of zij aan jouw bedrijf heeft. Opvallend is dat juist grote bedrijven dit vergeten. Is het omdat ze er vanuit gaan dat iedereen ze kent of omdat ze het belang van de tagline niet kennen? Kijk maar eens op de sites van Wehkamp, Bol.com of zelfs Amazon. Kom je uit het buitenland en ken je de Nationale Spoorwegen nog niet, dan snap je werkelijk geen snars van wat ze te bieden hebben:

Tagline relevant voor je website

 

Doe de blinddoektest

Doe eens de “blinddoektest” bij bovenstaande screenshot, wat vertelt deze website jou nu echt? Is het direct duidelijk wat dit bedrijf jou te bieden heeft, of je nu weet wie ze zijn of niet? Laten we heel eerlijk zijn, je kunt je reis plannen, maar dat zegt nog niet alles. Heel simpel gesteld vertelt de website je niet dat het hier om de Nationale Spoorwegen gaat en dat zij de grootste aanbieder van treinvervoer in Nederland zijn. Doe diezelfde blinddoektest ook bij je eigen site. Vraag je hierbij af of het voor de bezoeker direct duidelijk is wat deze hier kan halen. Naast de lay-out en content op je website, is het daarbij de tagline die vrijwel direct bevestigt of je bezoeker bij de juiste partij terechtgekomen is. Maar hoe schrijf je nu een goede tagline?
 
Piet Klerkx - website zonder tagline

 

Hoe schrijf je nu een goede tagline?

Bij een tagline gaat het erom in zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk duidelijk te maken. Over je bedrijf welteverstaan. Kort, krachtig en vooral concreet. Het hoeft geen volzin te zijn, enkele losse woorden volstaan als dat jouw bedrijf omschrijft. Zolang je je maar realiseert dat het geen slogan moet zijn. Wanneer meubelgigant Piet Klerkx onder zijn logo “De keuze is er reuze” zou zetten, wist je dan wat dit bedrijf te bieden heeft? “Alles voor je huis” zou ook nog wat te vaag zijn. Maar “Van meubels tot sanitair” zegt in 4 woorden wat het bedrijf te bieden heeft. Wanneer deze tekst onder of naast het logo of de naam van het bedrijf vermeld wordt, snapt de bezoeker van de website direct wat hij of zij hier kan vinden. En aangezien de bezoeker van je website binnen enkele seconden beslist of hij of zij op je website blijft, is een goede tagline dus van groot belang.

Letterzaken logo met tagline op website

 

De tagline als SEO-factor

Wanneer je de tagline als tekst op je website hebt staan, wordt deze tekst ook gelezen door de Googlebots en kan deze nog invloed hebben op je vindbaarheid. De tagline is dus ook een factor in je zoekmachine-optimalisatie. Let wel op dat je ´m niet opneemt in je afbeelding, want dat “leest” Google natuurlijk niet. Bedenk dus goed welke van jouw relevante zoektermen je kunt gebruiken in je tagline!
 

Heb jij een (goede) tagline op je website?

Nu ben ik benieuwd of jij al een goede tagline op je website hebt. Ook wanneer je zelf nog niet zo tevreden bent, deel ‘m gewoon. Misschien levert het je uiteindelijk de beste tagline op die je zelf nooit had kunnen bedenken! En je mag ook schieten op mijn tagline. Na “Vergroot je bereik, vergroot je resultaat”, wat dus niets meer dan een slogan was, gebruikte ik een tijd lang “Webteksten met resultaat”. Niet onaardig, maar toch, dat ‘resultaat’ was nog niet concreet genoeg. Dus voer ik sinds kort de tagline “Meer omzet met sterke webteksten“. Heb jij nog geen (goede) tagline? Dan mag je aan de bak nu. De tagline kan voor duidelijkheid op je website zorgen en iteindelijk je omzet en conversie verhogen. En reken maar dat je die niet zomaar uit je mouw schudt. Dus sorry, maar je moet echt aan het werk!

Vermeld hieronder je bestaande of nieuwe tagline. Zullen we kijken of ik direct weet wat jij doet?

Dit artikel verscheen eerder op Marketingmed.nl

Wordt jouw site beter vindbaar in Google met HTTPS?

Beveiligde sites met HTTPS gaan beter scoren in Google

Op 6 augustus 2014 gaf Google aan HTTPS definitief op te nemen als ranking signaal. Oftewel: sites die HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) gebruiken in plaats van de standaard HTTP (HyperText Transfer Protocol) kunnen daardoor hoger in de zoekresultaten komen. Kunnen, want hoe het op het moment van schrijven (augustus 2014) exact zit, doe ik hieronder voor je uit de doeken.

Wat is HTTPS?

SSL slotjeAllereerst is het goed om te weten wat HTTPS nu precies is. Ik zal je de technische details besparen, dat is niet direct van belang. Het komt erop neer dat de gegevens via een HTTPS dataverbinding versleuteld worden verstuurd. Het is hiermee voor kwaadwilligen veel lastiger om gegevens te achterhalen. Het zorgt dus voor veiliger gebruik van internet. Je komt HTTPS vooral tegen bij banken, webshops en andere websites waar je vertrouwelijke gegevens achterlaat. En nu vindt Google de veiligheid dusdanig belangrijk dat ze deze beveiliging meenemen als factor in je ranking (vindbaarheid). Wat moet jij je hier nu van aantrekken?

Hoeveel waarde moet je nu hechten aan HTTPS voor jouw website?

Wat gaat deze beslissing van Google nu voor de vindbaarheid van jouw website betekenen? Allereerst is het van belang om te weten dat Google zelf al aangeeft dat op dit moment minder dan 1% van de rankings wordt beïnvloed door deze rankingfactor:

Google https als ranking factor - minder dan 1 procent invloed

Naast de beperkte invloed op dit moment telt dus ook heel duidelijk mee dat hoge kwaliteit content nog altijd veel zwaarder weegt. Wil je hoger in Google komen met een bepaalde zoekterm, dan zal een beveiligde verbinding je dus minder helpen dan het creëren van goede content.

Wel of niet HTTPS inzetten?

Wat is nu wijsheid, wel of niet HTTPS inzetten? Dat wil je nu natuurlijk weten. Hostingpartijen sturen er nu al op aan dat je je HTTPS nu gaat regelen bij ze:

HTTPS als ranking signaal - tweet TransIP

Mijn advies is: zet een SSL-verbinding in wanneer dat ten gunste komt van de veiligheid van je bezoekers. Heb je een website waar je klanten geen privacygevoelige informatie aan je doorgeven, is SSL nog niet van belang. Denk aan puur informatieve websites en websites waarbij een contactformulier het enige is waar klanten gegevens doorgeven. In dat geval vraag je geen rekeningnummers en andere persoonlijke gegevens en is een SSL-verbinding niet noodzakelijk. Zodra je klanten online afrekenen wordt een beveiligde verbinding natuurlijk wel van belang.

En mijn posities in Google dan?

Omdat Google heeft aangegeven dat HTTPS een rankingsignaal wordt, zul je geneigd zijn om dit middel in te zetten om je posities in Google te verbeteren. Dat is niet gek, maar zoals al wordt aangegeven is de invloed echt nog heel erg klein. En let wel: zodra jouw concurrenten ook allemaal een SSL-verbinding gebruiken, is het voordeel -voor zover dat er überhaupt is- helemaal verdwenen.

Voor je posities in Google moet je het niet doen. Daar zijn genoeg andere SEO-technieken voor om in te zetten. Deze leggen ook nog eens veel meer gewicht in de schaal. Laat je dus vooral niet gek maken door hostingbedrijven die je nu ineens SSL-certificaten willen verkopen.

En. Wat ga jij nu doen?

Nu ben ik benieuwd of jouw beeld over het inzetten van HTTPS voor je vindbaarheid veranderd is naar aanleiding van dit artikel. Gebruikte je al een SSL-verbinding of was je het van plan in te zetten? Geef je mening of deel je verhaal hieronder.

Waarom De Flesch Reading Ease Onzin Is

Flesch Reading Ease: Trek Je Er Niks Van Aan

Wanneer je een WordPress website hebt en je gebruikt de Yoast WordPress SEO Plugin, dan ken je vast de Flesch Reading Ease test. Wanneer je alle details van je SEO-score in de Yoast WordPress SEO plugin bekijkt onder ‘Page Analysis‘, staat bovenaan de score van jouw tekst in de Flesch Reading Ease test vermeld. Wat is nu die Flesch Reading Ease en wat heeft deze met SEO te maken?

 

rudolf flesch - Flesch Reading Ease test

Wat Is De Flesch Reading Ease En Wat Heeft Het Met SEO Te Maken?

De Flesch Reading Ease is een test die de leesbaarheid van een tekst beoordeelt. Hoe hoger de score, hoe leesbaarder de tekst. De test is ontwikkeld door Rudolf Flesch en beoordeelt een tekst op een aantal factoren:

  • Het aantal zinnen
  • Het aantal woorden
  • Het aantal lettergrepen

Middels een formule wordt berekend hoe leesbaar een tekst is. Ergens logisch, want kortere zinnen en woorden lezen makkelijker. Zeker online. Prima dus, om die Flesch Reading Ease te gebruiken. Toch? Ik vind van niet. En ik leg graag uit waarom je je niks van deze score moet aantrekken.

 

Waarom Je Je Niks Van De Flesch Reading Ease Moet Aantrekken

Het is prima dat er een formule bedacht is om de moeilijkheidsgraad van een tekst te beoordelen. Daar heb ik geen bezwaren tegen. Wel is het goed om de Flesch Reading Ease eens kritisch onder de loep te nemen en de werking en het belang ervan in het juiste perspectief te plaatsen. Drie redenen waarom deze test met een flinke korrel zout mag worden genomen:

1. Engels is wat anders dan Nederlands

Allereerst moet worden opgemerkt dat de Flesch Reading Ease test ontwikkeld is op basis van de Engelse taal. En je hoeft maar weinig talenkennis te hebben om te weten dat er per taal grote verschillen zijn. Dat verschil zit in leestekengebruik, in grammatica -wat invloed heeft op het aantal woorden- en woordlengte. Een paar voorbeelden:

  1. ‘van toepassing op’ (5 woorden, 15 letters, 5 lettergrepen) is in het Engels ‘applicable to’ (2 woorden, 12 letters, 5 lettergrepen)
  2. ‘socialemediakanalen’ (1 woord, 19 letters, 9 lettergrepen) is in het Engels ‘social media channels’ (3 woorden, 19 letters, 7 lettergrepen)
  3. ‘het mooiste beeld’ (3 woorden, 15 letters, 4 lettergrepen) is in het Engels ‘the most beautiful image’ (4 woorden, 21 letters, 7 lettergrepen)

Vooropgesteld: ik heb een aantal voorbeelden gezocht met een duidelijk verschil. En in voorbeeld 3 komt het Nederlands er gunstiger uit dan het Engels. Het punt is echter: de ene taal is de andere niet. Daarom gaat zo’n wiskundige berekening ook niet op voor iedere taal.

2. Taal is geen wiskunde

Hoezo moeilijkheidsgraad berekenen? Taal laat zich niet mathematiseren is geen wiskunde. Hoe begrijpelijk en leesbaar een tekst is heeft niet enkel te maken met lengte van zinnen en woorden. Er zijn voldoende lange(re) woorden die voor de gemiddelde Nederlander niet ingewikkeld zijn. En alleen korte zinnen schrijven maakt een tekst juist moeilijk leesbaar.

Je moet er toch niet aan denken. Alleen maar korte zinnen. Niet meer dan zeven woorden. Leest toch ook niet makkelijk? Of vind je van wel? Ik niet in elk geval. 

Zeg maar: liever de gewone alinea of het gedeelte met de schuine letters? Het is voor webteksten zeker goed om het aantal woorden te beperken. Of eenvoudiger woorden te kiezen. Maar om nu voor iedere zin af te wegen of het korter kan…

 

Flesch Reading Ease formule - taal is geen wiskunde

 

3. Eenvoud versus stijl

Al je mag kiezen tussen eenvoudig geschreven of een meer verhalende schrijfstijl, wat kies je dan? Een voorbeeldje:

“Bas loopt naar huis. Hij ziet een kat. De kat ziet Bas. De kat schrikt. Weg is de kat. Jammer voor Bas.”

“Bas vindt het heerlijk om naar huis te lopen, even de gedachten verzetten. Zo komt hij vandaag onderweg een prachtige kat tegen. Het is een blauwe Britse korthaar met een mooie grijze vacht en prachtige felgele ogen. Zodra de kat Bas opmerkt, schrikt hij en vlucht hij weg, door een struik een tuin in. En dat terwijl Bas de kat zo interessant vond. Teleurgesteld loopt hij verder naar huis.”

De eerste leest wellicht wel heel snel en makkelijk, de tweede is veel visueler , waardoor je het verhaal als het ware zelf beleeft. Dan kan de tekst langer zijn en langere woorden bevatten, het leest voor een volwassene lekkerder weg dan de kinderlijk aandoende korte tekst. Wanneer je de eerste vorm gebruikt op je website, zullen weinig mensen zich serieus genomen voelen en snel afhaken. Stijl en vorm spelen dus ook een rol, en die zijn niet meetbaar te maken.

4. Leesbaarheid is meer dan alleen tekst

De leesbaarheid van je (web)teksten zit ‘m niet alleen in de tekst zelf. Er spelen nog de nodige andere factoren een rol. De opmaak van je tekst is van groot belang. Heb je grote blokken met honderden woorden aan tekst, dan haakt je websitebezoeker al snel af. De tekst lijkt veel te lang en daar heeft je bezoeker geen zin in. Zorg dus voor voldoende witruimte in je teksten.

Onderdeel van de opmaak is ook het gebruik van afbeeldingen. Alleen tekst vinden we vrijwel allemaal saai. Afbeeldingen ondersteunen je tekst en maken het geheel wat fleuriger. Kies echter wel voor passend beeldmateriaal. Wanneer het verband niet duidelijk is, maak je het verwarrend en ben je de bezoeker ook snel kwijt. Een onderschrift kan het gebruik van een bepaalde afbeelding toelichten.

Kies voor een leesbaar lettertype. Leesbaarheid zit ‘m ook in het lettertype. Hoewel er geen onderbouwing blijkt te zijn in de vorm van gedegen onderzoek, is de algemene stelling dat op internet een schreefloos lettertype leesbaarder is. En wees eerlijk, het lettertype dat je nu leest is wel wat prettiger lezen dan een van deze lettertypen:

Leesbaarheid van de webteksten ook in lettertype

Er zijn nog meer factoren die een rol spelen, hierover publiceerde Emerce al een helder artikel.

 

Vind Jij De Flesch Reading Ease Nog Van Belang?

Mijn conclusie: de leesbaarheid en daarmee de effectiviteit van een tekst heeft met meer te maken dan een wiskundige berekening van woorden, letters en lettergrepen. En de ene taal is de andere niet, net als de ene doelgroep de andere niet is. Moet je de Flesch Reading Ease gebruiken of niet? Oordeel zelf, maar neem het op zijn minst met een goede korrel zout.

 

Kende jij de Flesch Reading Ease en gebruikte je die? Heb je nieuwe inzichten gekregen? Deel je verhaal hieronder. 

Vind je dit artikel interessant? Gebruik de social share buttons om het met anderen te delen.

 

Sorry! Hoe maak ik het beter?

Sorry! Kan ik het beter maken?

Een kort bericht. Al enkele weken is er geen nieuw blog van mijn hand verschenen, terwijl er voldoende is om over te schrijven. Sorry dus. De reden? Niet alleen zakelijk is het even hectisch, ook privé speelt er een en ander. Mensen die mij persoonlijk kennen, weten dat mijn dochter een chronische ziekte heeft en dat gaat nu al enkele weken niet zo lekker. Maar daar gaat het nu eigenlijk niet over.

Waarom dan sorry?

De sorry is niet eens zozeer omdat er al twee weken geen blog is verschenen. Die missen jullie volgens mij niet eens (als dat wel zo is, laat het dan weten, vind ik wel leuk om te weten 🙂 ). De sorry is vooral dat mijn site echt niet meer voldoet aan mijn eisen, maar ook niet aan de eisen van een moderne website.

Wat is er mis met de website dan?

Even heel simpel. Met de website zelf is niet veel mis. Hij is beslist niet slecht, maar mijn kennis en inzichten zijn vergroot en veranderd, maar vooral: de manier waarop jullie lezen is ook veranderd. Daar ben ik zelf mede schuldig aan. Steeds meer mensen lezen mijn blogs (en hopelijk ook de rest van mijn website) op mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones. En dan moeten jullie zelf elke keer de tekst vergroten om ‘m te kunnen lezen. Lastig, dat realiseer ik me ook. Dus moet mijn website ‘responsive’ worden, zodat jij ‘m goed kunt lezen op welk scherm dan ook. Dat is het belangrijkste wat er echt moet veranderen. Maar er is meer.

Over aan jou

Ik weet wat ik zelf wil met mijn nieuwe website. Maar eigenlijk is het niet aan mij. Het is aan jou. Jij bent de ‘gebruiker’ van mijn website. Dus jij bent aan het woord. Als je dat wilt tenminste. Per slot van rekening schrijf ik voor jou. Dus moet het voor jou toch ook een prettige website zijn?

Jouw ideeën zijn enorm welkom

Ik heb zelf wel wat voorbeelden van wat ik mooi vind of wat ik denk dat werkt. Maar liever hoor ik het van jou. Een voorbeeld dan. Op mobiel vind ik dit zelf mooi, maar vooral ook heel prettig leesbaar:

Mooi en leesbaar lettertype op smartphone website

Mooi en leesbaar lettertype op smartphone website

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik ben heel benieuwd wat jij van dit voorbeeld vindt. Heb je zelf een website die je prettig vindt? Ik hoor het graag van je!

Laat me weten wat JIJ wilt!

Alle input is welkom, dus leef je uit: geef aan wat je nu juist prettig vindt, of juist niet. Geef voorbeelden van wat je zelf goed of mooi vindt. Uiteindelijk moet de nieuwe website vooral geschikt zijn voor jou als lezer. Dus heb je ideeën, tips of adviezen? Geef een reactie hieronder of mail me: nathan@letterzaken.nl.

PS: dit artikel blijft maar even online. Zodra ik voldoende input heb, dan wel aan de slag ga met mijn nieuwe website, gaat dit artikel offline. Zie het als iets exclusiefs waar je nu deel van uitmaakt 🙂

SEO-tips die je van niemand krijgt

SEO-tips, maar dan anders

Er zijn inmiddels online vele blogs en pagina’s met SEO-tips te vinden. Vele geven je dezelfde adviezen, maar als je goed zoekt, kom je ook regelmatig echt goede tips tegen. Sterker nog: ik leer zelf continu bij en lees regelmatig SEO-tips die ik nog niet ken. Ik gooi het eens over een andere boeg en geef je tips die je wellicht niet verwacht. Tips die je wellicht niet zo snel onder SEO-tips zou scharen. En toch hebben ze beslist met SEO te maken. De volgende tips zal ik hieronder elk uitgebreid toelichten:

  1. Zorg voor een betrouwbare website
  2. Vergeet de afbeeldingen niet
  3. Gebruik een goede tagline
  4. Schrijf niet voor Google!

 

1. Zorg voor een betrouwbare website

Wanneer er bezoekers op je site komen, wil je dat ze enige tijd op je site blijven. En dat begint met een betrouwbare uitstraling. Wanneer op enig moment de bezoeker concludeert dat hij/zij jouw website niet voldoende vertrouwt, ben je hem of haar kwijt. Er zijn veel factoren waarmee jij de betrouwbaarheid van je website zelf kunt beïnvloeden. Ook Google houdt hier rekening mee. Zij willen relevante zoekresultaten geven aan jou en de andere gebruikers van hun zoekmachine. Dus beoordelen zij ook de kwaliteit van websites. En onder de kwaliteit valt ook de betrouwbaarheid. Dit valt allemaal onder Google Panda, waar in mei 2014 een belangrijke update van plaatsvond. En let wel: net als de Panda is deze beoordeling heel zwart-wit. Het is goed of slecht, er is geen middenweg. Neem dus alle twijfel weg en zorg voor een website die er professioneel en betrouwbaar uitziet, bijvoorbeeld met persoonlijke foto’s.

Betrouwbare site - vergeet de afbeeldingen niet

 

2. Vergeet de afbeeldingen niet

Naast het feit dat afbeeldingen bijdragen aan de leesbaarheid, hebben ze ook hun invloed op je vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen dus op de juiste manier gebruikt, zijn ze een relevante SEO-factor. Vooropgesteld: Google traint de Googlebots om veel te begrijpen, maar afbeeldingen kunnen ze (vooralsnog) niet zien en begrijpen. Dus ben jij er mede-verantwoordelijk voor dat de afbeeldingen worden “gelezen” door de Googlebots. Zorg er daarom voor dat je de afbeelding per pagina de juiste titel meegeeft. Het best doe je dat met het volgende driestappenplan:

  1. Hernoem de foto op je harde schijf naar een goede omschrijving van de foto, inclusief de zoekterm voor de pagina waar deze op komt te staan
  2. Geef de afbeelding dezelfde (of iets andere) titel wanneer je deze hebt geüpload; in WordPress wordt de titel automatisch overgenomen
  3. Kopieer deze titel en plaats deze ook in de ‘alt tag’; ook dit kan in WordPress heel eenvoudig worden uitgevoerd, het spreekt vrijwel voor zich

Op deze manier krijgen de Googlebots de informatie over het onderwerp van de afbeelding en zullen ze de afbeelding ook als zodanig indexeren. En daarmee tikt het weer aan als SEO-factor voor jouw pagina, mits je dus wel de focus zoekterm hebt gebruikt.

 

3. Gebruik een goede tagline

Voor het online-marketingblog Marketingmed schreef ik al een betoog voor een goede tagline op je website. Nu is de tagline zelf niet direct een SEO-factor, maar deze kan wel weer iets bijdragen aan je vindbaarheid. Wanneer je namelijk (een van) je belangrijkste zoektermen in je tagline zet, zal dit door de Googlebots gelezen worden en dus ook worden geïndexeerd. Mits de tagline niet in de afbeelding staat en dus echt als tekst op je site wordt vermeld. In het geval van mijn website zal het woord “webteksten” dus wat extra SEO-waarde krijgen:

SEO-tips blog Letterzaken logo met tagline

 

4. Schrijf niet voor Google!

Is dit nu echt het advies van iemand die zich met webteksten/seo-teksten bezighoudt? Jazeker. Overigens moet ik wel even credits geven aan René Greve, bij wie ik twee trainingen over SEO en webteksten heb gevolgd. Bij mijn eerste training is me al verteld dat schrijven voor Google niet werkt. In het kort: wanneer je jouw teksten volpropt met zoektermen, wordt de tekst daar uiteindelijk niet leesbaarder van. De kwaliteit van je pagina (en website) gaat hierdoor omlaag en met dank aan Google Panda (zie punt 1) gaat het je niet helpen in je rankings. Daarnaast raak je jouw bezoekers snel kwijt wanneer je tekst weinig hout snijdt. Lange teksten, volgepropt met -vaak zelfs zo exact mogelijke- zoektermen worden er niet beter op en je bezoeker verlaat al snel je website. Schrijf dus vooral met de lezer in je achterhoofd. Wat komt hij of zij op deze pagina doen? Wat is relevante informatie voor de bezoeker van deze pagina? Schrijven voor Google loonde een paar jaar geleden misschien nog voor je vindbaarheid, maar Google wordt steeds slimmer en trapt er niet meer in. Schrijf dus voor je klant!

SEO-tip 4 - schrijf niet voor Google

 

Heb jij wat aan deze tips?

Bij de start van dit blog had je vast niet gedacht dat je deze tips zou krijgen. Zoals ik al zei zijn dit behoorlijk onconventionele SEO-tips en zul je deze niet zomaar van anderen krijgen. Welke van deze tips vind jij het nuttigst? Geef hieronder je reactie!

Google Panda 4.0 Update

Google Panda 4.0 Update: Gaan Jouw Rankings Omlaag?

Groot nieuws in de SEO-wereld: Matt Cutts, head of webspam bij Google en voor velen het gezicht van Google, kondigt de uitrol van de Panda 4.0 update aan. Er zullen weinig mensen zijn die hierdoor vannacht een slechte nachtrust hebben. Op een aantal fanatieke SEO’ers na waarschijnlijk. Wat houdt de Google Panda 4.0 update in en waarom is dit groot nieuws? Laat ik eerst uitleggen wat Google Panda is.

 

Google Panda 4.0 aankondiging Matt Cutts 20 mei 21 mei 2014

Wat Is Google Panda?

Google Panda is een update in het algoritme van Google dat in februari 2011 werd uitgerold en sinds augustus 2011 in Nederland actief is. Panda richt zich op het beoordelen van de kwaliteit van websites en je zult begrijpen dat content hier een belangrijke factor in is. Google Panda is een filter, dat ervoor zorgt dat sites of pagina’s met lage kwaliteit lager ranken in de zoekresultaten. Het is geen zogenaamde penalty, waarbij je een verzoek kunt indienen om herziening van de beslissing. Dat is bij een filter niet mogelijk. Je zult bij lagere ranking als gevolg van de Google Panda 4.0 update dus hard moeten werken aan de kwaliteit van je site.

 

De Google Panda Updates

Na de introductie van Google Panda kwamen er met enige regelmaat updates in deze rankingfactor. In deze blogpost van Search Engine Land zie je de updates die Google zelf heeft bevestigd. Vanaf eind 2012 vinden er vrijwel continu updates aan Google Panda plaats. Deze aankondiging van Matt Cutts geeft aan dat het nu een behoorlijke update betreft. Hieruit kun je opmaken dat er een behoorlijke wijziging in Google Panda heeft plaatsgevonden. Wanneer jouw site door deze wijziging wordt beoordeeld als een site met lage kwaliteit, zul je dat gaan merken in je posities in de zoekresultaten. Maar hoe zit dat met die kwaliteit en hoe beoordeelt Google jouw site dan?

 

Hoe Beoordeelt Google De Kwaliteit Van Websites?

Er zijn panels bestaande uit gemiddelde Google-gebruikers, die gevraagd worden om sites uit bepaalde zoekresultaten op kwaliteit en betrouwbaarheid te beoordelen. Door middel van vragen van de strekking “Zou je bij deze webwinkel een aankoop doen?” of “Zou je hier je contactgegevens achterlaten?” worden sites beoordeeld. Deze oordelen worden de gewogen beoordelingen gebruikt om de Googlebots te leren om sites te beoordelen. Dit proces noemen we “machine learning”. Een kwalitatieve, niet spammy, maar vooral ook betrouwbare site is dus relevant. Mijn vorige blog over het controleren van de betrouwbaarheid van websites heeft hier alles mee te maken. Wat betekent de Google Panda 4.0 update nu voor jouw website?

 

Google Panda Update 4.0

Wat Betekent De Google Panda 4.0 Update Voor Jouw Website?

De belangrijkste vraag voor iedereen die een website heeft en zich daarbij bekommert om de vindbaarheid is: “Wat betekent deze Panda 4.0 update nu voor mijn website?”. Hierop valt helaas geen sluitend antwoord te geven, behalve: wanneer jij altijd de focus hebt gehad op goede content, is de kans klein dat je site onder de Panda 4.0 update te lijden heeft. Google zelf geeft aan dat ongeveer 7,5% van de Engelstalige zoekopdrachten beïnvloed wordt door deze update. Dat is een fors percentage, maar het zegt weinig over:

  1. Hoe deze update de zoekopdrachten beïnvloedt
  2. Wat dit betekent voor Nederlandstalige zoekopdrachten

Het effect van de Google Panda 4.0 update wordt je vanzelf duidelijk wanneer je in de zoekresultaten daalt of er zelfs uit verdwijnt. Merk je niks, dan heb je de zaken gewoon netjes op orde, zoals het eigenlijk ook hoort. De kans is dan ook klein dat je in de toekomst last zult hebben van Panda updates. Tenzij je pagina’s toevoegt aan je website die van lage kwaliteit zijn. Het lijkt me echter dat je dat niet van plan zult zijn. Zeker nu niet.

 

Heb jij iets gemerkt van deze Panda update? Of heb je gehoord welk effect het heeft op de websites van anderen? Laat het hieronder weten!