Wat we nu weten over de Google Mobile Friendly Update

Google maakte in februari 2015 bekend op 21 april 2015 de Google Mobile Friendly update uit te rollen. Deze algoritme-update zou impact hebben op websites die niet mobielvriendelijk zijn. Het uitrollen van deze update is inmiddels gestart, wat weten we tot nu toe over deze Mobile Friendly Update van Google?

Niet direct op 21 april uitgerold

Hoewel Google aankondigde vanaf 21 april deze update uit te rollen, blijkt dat deze ook werkelijk vanaf 21 april is uitgerold. De eerste duidelijke wijzigingen in de mobiele zoekresultaten verschenen pas vanaf de 23e april. De verwachte “Mobilegeddon” op 21 april zelf bleef uit. Terwijl iedereen op 21 april zat te wachten op wijzigingen, liet het effect van de update nog even op zich wachten. En er is meer dat in februari niet werd verteld.

Echt alleen zoekresultaten op mobiel

De woorden van John Mueller over mobielvriendelijke website, zouden geïnterpreteerd kunnen worden als “mobiel en tablet zijn gelijk”. In januari 2015 zei John Mueller op de Webwinkelvakdagen namelijk dat “het principe bij Google is dat wanneer een website het goed doet op een smartphone, deze het ook goed zal doen op een tablet”. Dit betekent echter niet dat de Mobile Friendly Update ook voor tablets geldt. Integendeel, in de FAQ over de Mobile Friendly Update vind je als antwoord op de eerste vraag dat deze update enkel voor mobiele apparaten (lees: telefoons) geldt.

Geldt voor individuele webpagina’s

Ook interessant is dat iedere webpagina individueel gewogen wordt op mobielvriendelijkheid. Dat betekent dat wanneer een website pagina’s heeft die niet mobielvriendelijk zijn, dit geen effect heeft op de positie van andere pagina’s in de mobiele zoekresultaten:

Google Mobile Friendly update vraag 2 FAQ

Goede content blijft van essentieel belang

Hoewel mobielvriendelijke websites door deze algoritme-update meer voorrang zullen krijgen in de mobiele zoekresultaten, maken niet-mobielvriendelijke sites nog altijd kans hoog in de mobiele zoekresultaten te eindigen. Google geeft in diezelfde FAQ aan dat de mobielvriendelijkheid van een website slechts één van de ranking factoren is. Andere SEO-factoren spelen dus ook nog steeds een rol, waaronder goede content. Zelf geeft Google aan dat wanneer de content goed en relevant is, deze nog steeds vertoond kan worden in de mobiele zoekresultaten, terwijl de website niet mobielvriendelijk is.

Wat is de status van “Mobilegeddon”?

In Nederland zijn er nog geen grote verschillen gerapporteerd. Nu is dat ook niet heel vreemd, omdat updates van Google altijd beginnen in de Engelstalige zoekresultaten. Het duurt vaak enkele dagen voor een update wereldwijd uitgerold is. In de Verenigde Staten is wel duidelijk geworden dat een aantal behoorlijk grote sites wel minder goed presteert in de mobiele zoekresultaten. Searchmetrics heeft een aantal belangrijke wijzigingen op een rijtje gezet.

Resultaten van de Google Mobile Friendly update in de VS

Wat betekent het voor Nederland?

Wat gaat de Mobile Friendly update nu betekenen voor Nederland? Dat valt eigenlijk niet te voorspellen. Toen Google de update aankondigde, verwachtte iedereen een “Mobilegeddon” met wereldschokkende veranderingen. Nu blijken er in de VS wel grote partijen te zijn die de verschillen merken. Toch kan hier geen conclusie uit worden getrokken voor Nederland. Hoewel blijkt dat grote partijen als Blokker, Consumentenbond en zelfs ING nog geen mobielvriendelijke websites hebben, zien we ze nu nog niet verdwijnen uit de zoekresultaten.

Conclusie

Het blijft gewoon afwachten, maar ik verwacht dat jij je website al lang mobielvriendelijk had vóór “Mobilegeddon”, omdat ik al vaak heb aangekaart hoe belangrijk het is om een responsive of adaptive website te hebben (of desnoods een aparte mobiele website). Is dat nog niet zo, dan heb je wat te doen. Al is het enkel zorgen voor uiterst sterke content, waardoor Google je wel móet vertonen, ook in de mobiele zoekresultaten.

Wat verwacht jij dat Google’s Mobile Friendly update gaat betekenen voor jouw posities? Zie je concurrenten die minder sterk zijn, die je nu in de mobiele zoekresultaten kunt verslaan? Ik ben benieuwd naar je reactie!

PS: Het Belgische 0ptim1ze geeft je een tool om in je Google Analytics het mobiele verkeer te analyseren: HIER 

Blogs schrijven is zo 2014, dicteer je blogs!

Het probleem van veel ondernemers, vooral (“kleine”) zelfstandigen, is dat ze wel willen bloggen, maar er geen tijd voor denken te hebben. Vooropgesteld: ik vind dat je dat zelf goed moet plannen als je echt wilt bloggen en het dan ook echt moet doen. Maar ik begrijp ook heel goed dat het soms lastig is. Daarnaast kost een goed blog schrijven ook absoluut flink wat tijd. Maar waarom nog schrijven als je nu ook kunt dicteren?

Waarom zou je überhaupt bloggen?

Natuurlijk hoef je niet te bloggen. Vooral niet doen als het niet je ding is. Wat je misloopt wanneer je niet blogt, zul je toch niet kunnen achterhalen. Wel wil ik je op het hart drukken dat bloggen een van de goedkoopste marketingmiddelen is wanneer je een website hebt. Het kost jou -of een van je medewerkers- een paar uur en als je het goed doet, bereik je er duizenden potentiële klanten mee. Gericht, want wie het leest, zal oprecht geïnteresseerd zijn in het onderwerp en het bereik is daarmee gerichter dan een advertentie in je lokale huis-aan-huisblad.

Ik schreef eerder al over het belang van zakelijk bloggen. De conclusies op een rijtje:

  • Bloggen draagt enorm bij aan jouw autoriteit op je vakgebied
  • Bloggen vergroot jouw online vindbaarheid
  • Bloggen draagt bij aan het vergroten van je eigen kennis
  • Bloggen draagt bij aan het vertrouwen in jou en je bedrijf
  • Bovenstaande punten dragen elk, maar vooral samen, bij aan meer omzet voor jouw onderneming

Al profiteer je maar van 1 of 2 van bovenstaande punten, dan is dat de investering van je tijd al waard.

Bloggen is een langetermijnstrategie

De voordelen van bloggen voor jou en je bedrijf zoals ik die hierboven noem, behaal je uiteraard niet op korte termijn. Eén enkel blog levert je niet direct resultaat op. Voor zowel het vertrouwen als voor de indexering in de zoekmachines geldt dat het enige tijd kost. Je zult er meerdere blogs voor moeten schrijven om dat te gaan bereiken. Structureel, regelmatig bloggen is dus het devies. Alle marketinggoeroe’s en blogexperts zijn het hier over eens. Een kwestie van consequent zijn en volhouden dus.

Maar bloggen kost tijd!

Een veelgehoorde, en zeker terechte opmerking is dat bloggen veel tijd kost. Dat is zeker waar, ook mij kost het vaak enkele uren om een blog geschreven en opgemaakt te hebben. En als je net als ik ziet dat het aantal aanvragen en opdrachten alleen maar toeneemt, is het bezwaar van tijd zeker heel begrijpelijk. Maar wat het je oplevert weegt zeker op tegen de investering. Zeker voor kleine ondernemingen is bloggen de goedkoopste manier om op relatief korte termijn een groot bereik te creëren. En bedenk wel: iedere marketingstrategie kost tijd en/of geld. Als je het geld niet hebt, zul je dus moeten investeren door ergens tijd in te steken. Bloggen is de oplossing die niet direct geld, maar enkel tijd kost. En nu kun je ook nog eens tijd besparen door je blogs te dicteren!

Dicteer je blogs

Wacht even, blogs dicteren? Dan gaat iemand anders het zeker uitwerken en kost het alsnog geld? Nee, sterker nog: het kost je letterlijk niks. Ik ontdekte dat je gewoon je WordPress blogs kunt dicteren. Je spreekt hierbij de tekst in en die wordt door je besturingssysteem voor je uitgetypt. Dit kan op meerdere manieren, ik behandel in dit artikel de WordPress app voor iOS, die ik zelf graag gebruik voor mijn blogs, omdat ik er werkelijk overal mee kan bloggen. Zolang ik mijn iPhone maar bij me heb natuurlijk :-). Maar het kan ook in Android en op andere apps, zoals Evernote of Joomla. Daarnaast heeft Apple de mogelijkheid tot dicteren nu ook in OS X (Yosemite) ingebouwd.

WordPress iOS app - blogs dicteren

 

Blogs dicteren met de WordPress app

Zelf heb ik een WordPress website, dus is dat waar ik zelf ervaring mee heb. Ik heb ook de gratis Joomla! app geprobeerd, daar kan ook op worden gedicteerd. De functionaliteiten van de gratis Joomla! app zijn echter beperkt, waardoor je gebonden bent aan de betaalde versie van € 9,99. De WordPress app is gratis te downloaden in de App Store. Hiermee kun je alle WordPress  websites waarvoor je een login hebt beheren. Zelfs wanneer je offline bent kun je artikelen dicteren en opslaan. Ideaal dus om bijvoorbeeld onderweg of lekker buiten te bloggen. De gratis WordPress app heeft uitgebreide functionaliteiten, iets wat de gratis app van Joomla! mist.

 

Hoe werkt het?Dicteer je blogs WordPress app

Uitgebreide uitleg hoef ik eigenlijk niet te geven, de werking spreekt voor zich. Je opent de app, kiest de website waarvoor je het blog gaat dicteren en gaat naar ‘Berichten’. Hier kies je voor ‘Nieuw bericht’, waarna je op het toetsenbord onderin klikt. Links onderin naast de spatiebalk bevindt zich het icoontje van de microfoon, waar je enkel op hoeft te tikken om te kunnen beginnen met het dicteren van je blogs. Je moet er wel voor zorgen dat je de juiste taal hebt gekozen, in het Nederlands inspreken terwijl het toetsenbord staat ingesteld op Engels is natuurlijk niet heel handig.

Leestekens? Geen probleem!

Dicteren klinkt natuurlijk heel leuk, maar hoe zit het met komma’s en punten? Ook die kun je gewoon dicteren. Het klinkt misschien wat gek op het moment dat je het aan het inspreken bent, maar enkel het uitspreken van de naam van het leesteken zorgt ervoor dat het leesteken in de tekst wordt geplaatst. Je zegt dus gewoon “punt”, en er verschijnt een punt. Datzelfde geldt voor haakjes (“haakje openen”, “haakje sluiten”), aanhalingstekens, komma’s, dubbele punten et cetera. Geen enkel punt dus 😉

De voordelen

De belangrijkste voordelen van het dicteren van je blogs zijn:

  • Je kunt (bijna) overal waar je maar bent je blogs schrijven/dicteren
  • Je bent over het algemeen minder tijd kwijt met het schrijven van je blogs
  • Inspreken kost vaak minder tijd dan typen, zeker wanneer je geen typewonder bent

Kortom: tijdwinst en efficiëntie. Blogs schrijven kost mij in ieder geval een stuk minder tijd dan wanneer ik alles type.

De nadelen

Er zijn ook nadelen, goed om daar rekening mee te houden. Ik heb zelf nu een aantal blogs geschreven met dit systeem en de volgende nadelen ervaren:

  • Natuurlijk kun je niet altijd en overal op deze manier je blogs inspreken: in de trein, in rumoerige ruimtes, in gezelschap, allemaal lastige situaties.
  • Je moet van tevoren goed bedenken wat je wilt schrijven (lees: gaat dicteren)
  • Je moet je artikel nadien zeker nog een keer goed nalezen, er sluipen snel meer (spel)fouten in dan in een artikel dat je gewoon typt
  • Je kunt geen kopteksten plaatsen in de app, dit moet je ook achteraf nog doen

Niettemin geldt nog steeds dat je tijdwinst hebt, en zeker dat je efficiënter kunt werken. Wanneer je regelmatig in de auto of zelfs op de fiets zit, kun je dan gewoon je blogs inspreken. Welke andere nuttige dingen kun jij bedenken om op dat soort momenten te doen?

Blogs dicteren WordPress iOS app - spelfouten

 

Ga jij je blogs dicteren?

Blogs dicteren is niet voor iedereen geschikt. Je moet wat mij betreft al aardige blogervaring hebben, zodat je makkelijker je blogs schrijft (lees: dicteert). Spontaan iets inspreken zal niet iedereen goed afgaan. Mij in ieder geval niet. Daarnaast moet je niet supersnel kunnen typen, want dan is de tijdwinst waarschijnlijk miniem. Niettemin vind ik het persoonlijk een enorme vooruitgang, omdat ik altijd en overal mijn blogs kan dicteren.

Heb jij deze mogelijkheid al ontdekt of gebruikt? Deel je ervaring in de reacties hieronder. Is het nieuw voor je, laat dan weten of je het interessant vindt en het gaat uitproberen. Ik ben benieuwd naar je reactie!

 

Is jouw website mobielvriendelijk?

Vanaf dinsdag 21 april zullen veel bedrijven het verkeer naar hun website(s) flink zien dalen. Wanneer ze dit analyseren zal blijken dat met name het bezoek vanaf mobiele apparaten afgenomen is. Deze bedrijven zijn nu nog goed vindbaar in de mobiele zoekresultaten van Google, maar per 21 april niet meer. Wat is er aan de hand?

Google wijzigt mobiele zoekresultaten

Op 26 februari 2015 kondigde Google een belangrijke wijziging in de mobiele zoekresultaten aan. Per 21 april 2015 wordt er meer gewicht gegeven aan het feit dat een website geschikt is voor mobiele weergave. Dit betekent dat de mobiele zoekresultaten er anders uit zullen zien dan de zoekresultaten op desktop.

Waarom deze zet?

Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en/of tablet. Denk eens goed na hoe jouw zoekgedrag de afgelopen jaren is veranderd. Hoe vaak zocht je op laptop of pc en hoe vaak doe je dat nu nog? Mogelijk zoek je niet eens veel minder op desktop of pc, maar nu wel vaker op je smartphone of tablet. Die pak je er wel wat makkelijker bij dan dat je een computer aanzet toch? En onderweg is je smartphone je beste vriend wanneer je iets zoekt of snel iets wilt weten. Handig, die mobiele apparaten!

 

Meer mobiele zoekopdrachten

Google ziet door deze wijziging in gedrag een forse toename in het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten. En wanneer mensen op een mobiel apparaat (smartphone of tablet dus) zoekresultaten krijgen met veel niet-mobielvriendelijke websites, wordt Google daarop afgerekend. Want Google geeft dan resultaten die niet voldoen aan hun verwachtingen, doordat ze niet prettig te gebruiken zijn op mobiele apparaten. Vanaf 21 april 2015 voldoet Google dus aan deze verwachtingen van de gebruiker door mobielvriendelijke websites voorrang te geven in de zoekresultaten op mobiele apparaten.

Gebruik smartphones Nederland - Google consumentenbarometer

Bron: Google Consumer Barometer

Relatief weinig websites zijn geschikt voor mobiel

Eind 2014 begon Google al met het waarschuwen van webmasters, dat hun website niet geschikt is voor weergave op mobiele apparaten. Wellicht heb jij ook zo’n melding ontvangen via Google Webmaster Tools. Toch voldoen nog veel websites niet aan de eisen van Google voor een mobielvriendelijke website. Om een voorbeeld te geven: ter voorbereiding op netwerkbijeenkomsten bekijk ik vaak de websites van de deelnemers aan deze bijeenkomsten.

In de maanden februari en maart 2015 bleek bijna de helft van de websites bleek niet geschikt te zijn voor mobiele weergave. Uiteraard is dit niet per se een representatieve steekproef, maar het schetst een aardig beeld. Wil je weten of jouw website voldoet? Google heeft een ‘Mobile friendly test‘ voor je klaarstaan!

Mobielvriendelijke test Google

 

 

Wanneer is je website mobielvriendelijk?

In de uitdrukking “mobielvriendelijke website” ligt de nadruk nogal op mobiel. Je zou dus kunnen denken dat het enkel om weergave op smartphones gaat. Google doelt hiermee echter op zowel smartphones als tablets. Stelregel hierbij is dat wanneer een website op een smartphone goed werkt, deze dat ook zal doen op tablets, zo gaf Google’s John Mueller aan op de Webwinkel Vakdagen 2015. Kort samengevat kun je stellen dat wanneer een website zonder extra moeite goed te bekijken (lezen) is op een mobiel apparaat, deze mobielvriendelijk is. Hierbij moet je vooral denken aan het feit dat tekst direct leesbaar moet zijn zonder deze te moeten vergroten.

We gebruiken steeds vaker een smartphone of tablet voor internet en zoeken

Responsive versus adaptive

Grote kans dat je de term ‘responsive webdesign’ al eens hebt gehoord of gelezen. Bij responsive webdesign past het uiterlijk van de website zich automatisch aan aan het schermformaat waarop de website wordt vertoond. Dit betekent over het algemeen betekent dat de website als het ware schaalt. Hierbij worden de meeste elementen op een iets andere wijze weergegeven, zodat het allemaal op het beeldscherm past. Naast responsive webdesign is er ook ‘adaptive webdesign’. Dit is nog eens een stap verder, omdat hierbij de website niet enkel geschaald wordt, maar zich aanpast aan de situatie van de gebruiker. Hierbij kun je denken aan een knop om direct met een taxibedrijf te bellen, die wel op de smartphone verschijnt, maar niet op de tablet. Een stap verder in adaptive webdesign is het aanbieden van een routebeschrijving wanneer het gebruik een smartphone gedetecteerd wordt. Bij mobiel gebruik is de kans namelijk groter dat de gebruiker snel de locatie van je bedrijf wil weten. Zoals je ziet zijn de mogelijkheden legio en je zult in de toekomst zeker meer horen over adaptive webdesign.

Responsive webdesign versus mobiele website

Naast responsive (en adaptive) webdesign, kan het ook nog zijn dat je een aparte mobiele website hebt. In dat geval heb je in feite twee verschillende websites, een “gewone” website voor desktop en een speciaal voor mobiel gecreëerde website. Het grote nadeel hiervan is dat je dan vaak ook twee website moet bijhouden. De mobiele website is namelijk meestal een unieke, op zichzelf staande website, dus wanneer je iets aanpast op de desktopversie, moet je dit over het algemeen ook nog eens apart op de mobiele versie doen. Daar komt bij dat een mobiele website een aparte URL heeft (m.domeinnaam.nl) en Google de voorkeur heeft voor systemen waarbij de URL op alle apparaten hetzelfde is.

Meer nieuws: apps in de mobiele zoekresultaten

In de meeste blogs over Google’s aankondiging van 26 februari 2015 ligt de focus op de vindbaarheid van websites in de mobiele zoekresultaten. Maar er is meer aan de hand, want Google kondigt in hetzelfde nieuwsbericht aan dat ze per direct de inhoud van mobiele apps indexeren. Je moet dan wel ingelogd zijn met desbetreffende app, wat bovendien alleen werkt voor Android. Je moet hier zelf ook het nodige aan doen, zoals elke pagina van je app een aparte URL geven. Alle instructies vind je natuurlijk bij Google zelf. Heeft jouw bedrijf een Android app, dan weet je nu wat je moet doen om ervoor te zorgen dat de informatie daaruit ook indexeert in Google.

Het gebruik van tablets en smartphones voor internet en zoeken neemt toe

‘Mobile first’ wordt nu echt realiteit

In de wereld van online marketing wordt de term ‘mobile first‘ al enkele jaren gebruikt. Bij mobile first staat het mobiele gebruik van een website voorop. Bij het ontwerp van een website wordt eerst gefocust op de mobiele weergave en daar wordt de desktopversie uiteindelijk omheen gebouwd. De belangrijkste gedachte hierachter is dat men steeds meer gebruikmaakt van mobiele apparaten voor zoeken en internet en dat je daar dus op moet aansluiten. Uiteindelijk wordt het nu realiteit, omdat Google nu de websites die geschikt zijn voor mobiel voorrang gaat geven in de mobiele zoekresultaten. Is jouw website nog niet geschikt voor mobiel, ga dan nu zeker aan de slag.

Wanneer je website al mobielvriendelijk is, moet je echter ook nog wel rekening houden met je meta-omschrijvingen!

Zie jij het nut in van deze stap van Google? Of vind je dat Google te ver gaat in het opdringen van websites die geschikt zijn voor mobiel? Ik ben benieuwd wat jij vindt, laat het hieronder weten in een reactie.

Je website is GEEN online visitekaartje

Je hebt vast wel eens de uitdrukking “je website is je online visitekaartje” voorbij horen komen. Met deze uitdrukking ben ik het beslist niet eens. Ik vind het zelfs een belediging voor je website. Sterker nog, ik vind het een belediging voor iedereen die tijd, geld en moeite in jouw website heeft gestoken. Van jou zelf tot je websitebouwer, fotograaf en/of tekstschrijver. Eens of oneens? Lees zeker verder, ik zie jouw reactie graag tegemoet.

 

Wat is een visitekaartje?Voorkant van het visitekaartje van Letterzaken (2015)

Volgens mij hoeven we niet te discussiëren over wat een visitekaartje is. Een visitekaartje is een veelal netjes vormgegeven klein kaartje met daarop gegevens over jou en/of je bedrijf. Hierop staan over het algemeen de naam van het bedrijf, jouw naam, eventueel je functie en uiteraard de contactgegevens. In een enkel geval worden deze gegevens aangevuld met wat details over jouw werk of de producten/diensten van je bedrijf. Het geheel wordt netjes vormgegeven in de huisstijl van je bedrijf, en daar hoort uiteraard van het logo van je bedrijf bij. Veel meer dan dit is een visitekaartje niet.

 

Welk doel dient het visitekaartje?

Ook over het doel van het visitekaartje hoeven we volgens mij niet te discussiëren. Het visitekaartje dient als een snelle manier om jouw contactgegevens aan een ander te geven. Vormgeving in je huisstijl draagt je bij aan de herkenbaarheid. Wil je echt opvallen, zorg dan dat je visitekaartje afwijkt van de norm. Klinkt niet heel spannend, maar aan een visitekaartje dient wel zeker de nodige aandacht besteed te worden. De hiervoor genoemde herkenbaarheid en het eventueel opvallen van jouw visitekaartje zijn zaken die je niet moet onderschatten. Maar hoe zit het nu met visitekaartjes en websites? Er zijn namelijk wel overeenkomsten hoor. Laten we daar eerst naar kijken.

 

De overeenkomsten tussen visitekaartjes en websites

Natuurlijk zijn er overeenkomsten tussen een visitekaartje en een website. Zo vind je op beide contactgegevens en beiden dienen aan te sluiten bij de huisstijl. Beide zijn bedoeld om klanten en prospects (potentiële klanten) op welke manier dan ook te interesseren voor je bedrijf en ze actie te laten ondernemen. Dit kan zowel contact opnemen zijn, als enkel informatie bij of over je inwinnen. Globaal gezien zijn dit de overeenkomsten en houdt het hierbij dus op. De website van je bedrijf is namelijk echt meer dan een online visitekaartje.

Wanneer je website enkel een online visitekaartje zou zijn, zou deze er zo uitzien:

De verschillen tussen visitekaartjes en websites

Het moge duidelijk zijn dat een website meer te bieden heeft dan een visitekaartje. Om maar een aantal belangrijke punten te noemen:

  • Een website is dynamisch en kan op ieder gewenst moment worden aangepast
  • Een website is ingericht om een (potentiële) klant verder te helpen
  • Een website draagt bij aan de vindbaarheid van je bedrijf
  • Een website biedt de mogelijkheid tot interactie
  • Uiteindelijk draagt een website bij aan de omzet van je bedrijf

Een website doet en is dus veel meer dan enkel een online visitekaartje. Een goed ingerichte website helpt jou en je bedrijf aan meer omzet. En dat kun je ook nog eens verbeteren door je website te optimaliseren. Is je dat met een visitekaartje wel eens gelukt?

 

Fungeert een website werkelijk alleen als visitekaartje?

 

De_website__uw_online_visitekaartje___Ikgastarten

Website als visitekaartje? Wat mij betreft juist niet meer van deze tijd!

 

Je website als online marketing- en verkoopmachine

Wanneer je je website als een online visitekaartje ziet, zal het ook precies dat effect hebben. Mensen nemen er notie van en daarna ben je ze veelal weer kwijt. Zet je website in als online marketing- en verkoopmachine. Doe je dat goed, dan gaat je website echt voor je werken.

Nu ben ik benieuwd: ben je het met me eens of heb ik je mening zojuist bijgesteld? Heb je misschien zelf een website die voor je werkt? Deel jouw mening of ervaring hieronder, ik wil ‘m graag weten!

 

Foto's MacBook Air: Markus Spiske / raumrot.com / CC-BY

Googles John Mueller over mobielvriendelijke websites

Op woensdag 21 januari 2015 was ik aanwezig bij de presentatie van Google’s John Mueller over de toekomst van web en mobiel. tijdens deze presentatie gaf hij de visie van Google over mobiel geschikte websites en mobile search. Later op de dag had ik de gelegenheid om John zelf te spreken over het voor mobiel label, waar ik eerder een artikel over schreef. Tijdens dit gesprek bleek dat Google een weloverwogen beslissing heeft gemaakt bij de definitieve introductie van het ‘Voor mobiel’ label. De belangrijkste informatie uit de presentatie en het gesprek vind je in dit artikel.

 

John Mueller over ‘The mobile friendly web’

John Mueller was op de Webwinkel Vakdagen om te vertellen over ‘The mobile friendly web’. Hoewel hier geen wereldschokkend nieuws werd verkondigd, zijn zeker interessante details ter sprake gekomen. Ik neem je mee in de punten die relevant zijn, waarna ik je vertel wat John te vertellen had over het ‘Voor mobiel’ label dat in december 2014 uitgerold werd.

 

John Mueller op de Webwinkel vakdagen

 

Wat wordt bedoeld met mobiel?

Het principe bij Google is dat wanneer een website het goed doet op een smartphone, deze het ook goed zal doen op een tablet. Dus wanneer jouw website geschikt is voor een smartphone, is deze volledig mobiel geschikt. Belangrijk is te weten dat verwacht wordt dat dit jaar (2015) het gebruik van internet met mobiele apparaten het gebruik van internet met desktop en laptop zal overstijgen. Het is daarom van groot belang dat je onmiddellijk actie onderneemt wanneer jouw websites nu nog niet mobielvriendelijk is (dat heb ik ook gedaan, nog heel even geduld 😉 ).

 

Waar moet je rekening mee houden?

Heel moeilijk is het allemaal niet, voor Google geldt feitelijk hetzelfde als voor je bezoeker. Wanneer je website goed is voor je bezoeker, is deze ook goed voor Google. Zorg dus voor een website die toegespitst is op de verwachtingen en wensen van je bezoeker. Een paar relevante punten:

  • Zorg voor een website die geschikt is voor mobiel: maak je website responsive of adaptive
  • Zorg voor afbeeldingen die snel genoeg laden
  • Gebruik geen Flash of andere technieken die niet werken op mobiel
  • Als je ook een app hebt, maak geen melding van de app wanneer iemand op je website terechtkomt, maar leid de bezoeker direct naar de juiste pagina (veel Amerikaanse websites hebben hier een handje van)

Verder gaf John aan dat het prima mogelijk is dat op termijn de zoekresultaten op mobiele apparaten anders zullen zijn dan die op desktop. Op dit moment geeft Google nog met een korte tekst aan dat een website geschikt is voor mobiele apparaten:

Google's 'Voor mobiel' label

 

Uiteindelijk kan dus het zo zijn dat de algoritmes zo worden aangepast dat de resultaten voor mobiele apparaten voorrang zullen geven aan mobielvriendelijke websites. Sterker nog: dit lijkt heel logisch, en als het logisch is, mag je verwachten dat Google daaraan gaat voldoen.

 

Belangrijkste boodschap

De belangrijkste boodschap van deze presentatie John Mueller is: het gebruik van mobiele apparaten om internet mee te bezoeken groeit enorm snel. Binnen de kortste keren zal er meer internetverkeer naar je website komen via mobiel dan via desktop. Ook zoekopdrachten zullen logischerwijs vaker met mobiel worden uitgevoerd. Zorg er dus voor dat je website geschikt gemaakt wordt voor mobiel, als dit nog niet het geval is.

 

De keuze voor het ‘Voor mobiel’ labelGoogle-mobiel-icoontje-zoekresultaten-voor-mobiel

Ik had het geluk VIP-toegang te hebben tijdens de Webwinkel Vakdagen, waardoor ik in mijn pauze John Mueller zag zitten in de VIP-ruimte. Dit was een unieke kans om hem aan te spreken op het feit dat het ‘Voor mobiel’ label ruimte afsnoept van het aantal leestekens in de meta-omschrijvingen. Uit de reacties op mijn artikel over het ‘Voor mobiel’ label bleek dat vrijwel iedereen liever het icoontje zag terugkeren. Hij legde uit dat de keuze voor het huidige label in de vorm van tekst een bewuste was geweest. De beslissing is gebaseerd op een uitgebreide serie tests door Google.

 

Uitgebreid testen

Google doet namelijk exact wat alle conversiemarketeers aanbevelen: uitgebreid testen voordat ze een beslissing nemen. Uit deze tests bleek dat er beduidend minder werd geklikt op de zoekresultaten met een icoontje van een mobiele telefoon ervoor. Waarschijnlijk dachten de meeste mensen dat ze direct telefonisch contact opnamen met de betreffende bedrijven wanneer ze op de link klikten. Er werd duidelijk minder op deze zoekresultaten geklikt dan op de resultaten met een tekstuele vermelding. Uiteindelijk draait het om de kliks door de bezoekers, dus is het logisch dat Google het nieuwe ‘Voor mobiel’ label gebruikt, zoals we dat nu kennen.

 

Andere vorm of insteek niet uitgesloten

Toen ik meldde dat dit wel enigszins oneerlijk was, omdat per land het aantal leestekens voor dit label verschilt, kreeg ik een interessant antwoord. John sloot niet uit dat in de toekomst het label anders ingezet zou worden, of zelfs dat juist de websites die niet geschikt zijn voor mobiel een label krijgen. Vergelijk het met de waarschuwing wanneer een website flash gebruikt, of waarschuwingen voor niet-veilige websites.

Waarschuwing van Google: website werkt niet op apparaat vanwege Flash

 

Kies voor je bezoeker, kies voor mobiel

Het moge duidelijk zijn: websitebezoekers verwachten in toenemende mate dat je website geschikt is voor mobiel. Ik raad je daarbij af om een app in te zetten voor mobiele gebruikers. Als ik een link in Twitter aanklik en ik kom op een website die niet mobielvriendelijk is, ga ik echt niet nog eens de app openen. En reken er maar op dat mensen steeds meer links voorgeschoteld krijgen via mobiele apparaten. Dus als je er nog niet mee bezig bent (geweest): zet je website op korte termijn om naar een mobielgeschikte website!

 

Mijn mobiele website staat in de steigers en wordt binnenkort gelanceerd. Hoe staat het met jouw website? Of heb je voorbeelden van hoe het goed of juist niet werkt? Laat een reactie achter, zodat iedereen er van kan leren!

5 redenen waarom je nu moet beginnen met bloggen

De vraag die mij regelmatig gesteld wordt is: moet ik dan echt gaan bloggen Nathan? Het antwoord is niet voor iedereen hetzelfde, maar over geheel gezien is het antwoord voor de meesten: jazeker, en wel hierom:

 

1. Door te bloggen bouw je autoriteit op5 redenen om nu te starten met bloggen

Ik geloof er zelf echt heilig in dat je door te bloggen laat zien waar je kennis en je passie liggen. Oftewel: je laat aan de lezers/bezoekers zien waarom jij degene bent voor wie ze moeten kiezen als het om jouw vakgebied gaat. En ik kan het weten, ik merk het zelf. Sinds ik begin 2014 echt actief ben gaan bloggen, merk ik dat de belangstelling voor mijn diensten beduidend is toegenomen. Het aantal aanvragen dat spontaan binnenkomt mijn mailbox of via de telefoon is enorm gestegen. Bloggen om je expertise te tonen en zo autoriteit op te bouwen is dus absoluut een belangrijke reden.

Maar geef ik dan niet al mijn kennis weg?

Begrijpelijke vraag, maar ten eerste bepaal je zelf wat je allemaal wel en niet vertelt. En je hoeft echt niet alles weg te geven. Ten tweede is de kennis die jij op jouw vakgebied hebt vaak zodanig veel, dat de bezoeker van je website bij lange na niet alles kan opslaan waar jij allemaal over blogt. Uiteindelijk zullen de meesten dus toch bij jou terechtkomen omdat ze het echt niet zelf kunnen. Bedenk daarnaast ook dat op het internet inmiddels zoveel te vinden is, dat je er dan maar beter voor kunt zorgen dat jij alle relevante informatie voor ze hebt verzameld, dan weten ze dat ze alles bij jou kunnen vinden. Jij wordt het baken op jouw vakgebied voor ze, jij wordt de autoriteit waar ze altijd naartoe zullen komen.

 

2. Je wordt zelfs nog beter in je vak

Door te bloggen, zeker door jezelf ertoe aan te zetten met vaste regelmaat een nieuw blog te publiceren, dwing je jezelf ook om te blijven onderzoeken en bij te blijven op jouw vakgebied. Hiervoor zijn twee redenen:

  1. Je moet continu nadenken over nieuwe onderwerpen voor je blogs
  2. Je moet stellingen in je blogs onderbouwen en daar dus links naartoe vinden

Dat eerste geldt waarschijnlijk niet voor iedereen, sommige mensen zijn zo creatief en zitten zo vol ideeën dat ze met gemak iedere week een blog kunnen schrijven. Niettemin zal het voor velen belangrijk zijn om bij te blijven op hun vakgebied en zo inspiratie op te doen voor nieuwe blogs.

Punt 2 is zeker relevant, tenzij je echt een absolute autoriteit op je vakgebied bent, of zelf onderzoek doet en daarover publiceert. In alle andere gevallen is het bijzonder aan te raden om altijd te zoeken naar onderbouwing voor je beweringen, liefst verwijzend naar externe websites waarop meer informatie te vinden is. Tijdens je zoektochten lees je weer een en ander over je vakgebied en wie weet publiceer je daar ook weer over. Zo dwing je jezelf eigenlijk om nog meer kennis op te doen. En daar is niks mis mee.

 

Blog - het vergroot je vindbaarheid!

 

3. Je vergroot het vertrouwen in jouw persoon of bedrijf

Dit punt heeft eigenlijk alles te maken met de eerste twee punten. Door de autoriteit die je opbouwt en jouw kennis die je weer vergroot door te bloggen, bouw je aan het vertrouwen in jou of je bedrijf. En laten we eerlijk zijn: als je moet kiezen aan wie jij je geld uitgeeft, doe je dat dan aan iemand die je vertrouwt, iemand die je een beetje vertrouwt of iemand die je niet vertrouwt? Lijkt me een duidelijke zaak toch?

 

4. Bloggen vergroot je vindbaarheid

De insteek voor je blog moet beslist niet zijn om gevonden te worden in Google. Maar wanneer je kwalitatief hoogwaardige artikelen schrijft, met de juiste informatie voor jouw doelgroep, is de kans bijzonder groot dat je uiteindelijk door je doelgroep gevonden wordt. Dit heeft weer twee belangrijke redenen:

  1. Je plaatst relevante content voor je doelgroep en die relevante content waardeert Google net zozeer als je doelgroep dat doet
  2. De Googlebot gaat een patroon herkennen wanneer je echt met vaste regelmaat blogt en zal met diezelfde regelmaat je website bezoeken om te zien of er nog wat gewijzigd is

Diverse artikelen van mij prijken hoog in de zoekresultaten van Google met relevante zoektermen. Mij gebeurt het dan ook regelmatig dat iemand contact met mij opneemt omdat deze mij gevonden heeft op een van mijn artikelen.

 

5. Het levert je omzet op

Waar ik de vorige alinea mee eindigde, toont aan aan dat je omzet haalt uit het feit dat je blogt. Dit is een natuurlijk effect van de punten die eerder werden genoemd. Samenvattend:

  • Bloggen vergroot je status als autoriteit op jouw vakgebied (mits je blogt over je vakgebied uiteraard)
  • Bloggen vergroot je kennisniveau, onder andere door onderzoek dat je doet om je stellingen te onderbouwen
  • Bloggen vergroot je vindbaarheid, door verse artikelen en veel informatie op je website
  • Uiteindelijk leveren deze drie factoren samen klanten op, en dus omzet

 

Zoek jij nu nog een smoes om niet te bloggen?

Eerlijk: ben je overtuigd? Dan heb ik over twee weken een goede tip hoe je efficiënt kunt bloggen. Ben je niet overtuigd? Waarom niet? Laat hieronder weten of je al blogt, dit nu gaat doen of waarom je het echt niet ziet zitten. Ik ben benieuwd!

SEO: white hat, grey hat en black hat

Welke SEO-technieken kies jij?

Hoe vaak ik niet hoor als ik over SEO praat met mensen: “iedereen vertelt weer wat anders”. Klopt. Helaas. Want wie moet jij nu geloven? Dat is -zeker voor buitenstaanders- heel lastig, dat begrijp ik. Laat ik eerst uitleggen waarom iedereen weer wat anders vertelt.

 

2 redenen voor verschil in verhalen over SEO

Ik zie 2 belangrijke redenen waarom je van verschillende partijen zulke verschillende verhalen hoort:

1. Niemand weet alles over de SEO-factoren:

Het is vrij eenvoudig: Google geeft hun recept niet vrij. Dat zou misbruik alleen maar in de hand werken en daar is niemand bij gebaat. In 2006 gaf Google tijdens een persdag aan dat ze meer dan 200 signalen hadden die invloed hadden op de posities in de zoekmachine. In 2010 werd daarover weer gemeld dat er op al die signalen weer meer dan 50 varianten waren. Niemand weet hiervan exact welke signalen het zijn en hoe ze werken. Wel kennen de SEO-professionals de belangrijkste factoren, maar dan verschilt per zoekterm weer de weging van deze factoren. Dus wie kan er zeggen dat hij precies weet hoe het zit?

Man at the Blackboard with Questionmarks

 

2. De verschillende technieken: white hat, grey hat en black hat

Een heel relevante oorzaak in verschillende verhalen zit ook in het verschil tussen white hat, grey hat en black hat SEO. Hoewel de kleuren al iets weggeven, leg ik het verschil graag uit.

White hat SEO

We spreken over white hat SEO wanneer er op een nette manier rekening wordt gehouden met Google’s richtlijnen voor webmasters. Geen fratsen dus, dat scheelt. Je loopt hierbij geen risico’s op penalty’s, die funest zijn voor je rankings. Het betekent ook dat je geen garanties kunt krijgen. Vergelijk het met sporters: wie zich netjes aan de regels houdt, kan prima presteren, maar wanneer er anderen wegkomen met ongeoorloofde tactieken of doping, winnen zij hoogstwaarschijnlijk.

 

Afbeelding van samarttiw (freedigitalphotos.net)

Afbeelding van samarttiw (freedigitalphotos.net)

Black hat SEO

Na de uitleg over white hat, lijkt de definitie van black hat SEO me een open deur: inderdaad, gebruik maken van ongeoorloofde technieken. Vaak zijn dit technieken die lange tijd wel werkten, maar op een gegeven moment werden verbannen wegens misbruik. Hierbij kun je denken aan cloaking (gebruik maken van verborgen tekst) en het gebruikmaken van verkeerde technieken om links te verkrijgen. Net als in de sport kun je met ongeoorloofde technieken nog wel eens wegkomen, maar er is een gerede kans dat je tegen de lamp loopt. En wanneer dat gebeurt, kom je niet meer zo gauw terug in het spel. De voorbeelden uit de sportwereld zijn er legio. En daarbij moet worden opgemerkt dat de kans dat je tegen de lamp loopt bij SEO wel een stuk groter is, omdat de digitale bewijzen moeilijker te manipuleren zijn dan (vaak tijdelijke) fysieke bewijzen.

 

Grey Hat SEO

Natuurlijk sla ik grey hat SEO niet over. De naam geeft al duidelijk aan dat het zich in het grijze gebied tussen white hat en black hat begeeft. In grey hat SEO worden over het algemeen technieken gebruikt die op het randje zijn, of net over het randje. Vaak zijn dit technieken waarvan je kunt verwachten dat ze op een gegeven moment onder de ongeoorloofde technieken zullen worden geschaard. Uiteindelijk worden deze dus afgestraft en ben je weer terug bij af.

 

Waarom worden Black Hat en Grey Hat dan nog ingezet?

Natuurlijk rijst de vraag waarom grey hat  en vooral black hat SEO-technieken toch nog worden ingezet. Daar zijn meerdere redenen voor:

  • Ze zijn vaak behoorlijk betaalbaar
  • Ze geven veelal het gewenste resultaat, en nog snel ook
  • Veel website-eigenaren zijn niet op de hoogte van wat grey hat of black hat-technieken zijn en zetten ze zelf onbewust in
  • Website-eigenaren worden niet geïnformeerd over het feit dat het bedrijf dat ze inschakelen gebruik maakt van grey hat of black hat

Een laatste belangrijke reden werd onlangs door Karel Geenen gegeven in een podcast op Reputatiecoaching. Deze reden is dat sommige ondernemers in korte tijd pieken in hun omzet en ze dan simpelweg weg kunnen komen met black hat-technieken. Het loont dus gewoon in hun geval. Let wel: het gaat om een enorme piek in omzet, waarvoor ook fors wordt geïnvesteerd in die SEO-technieken. Waarbij ze na korte tijd een letterlijk waardeloze website hebben, omdat deze keihard is gestraft en niet meer in de zoekresultaten te vinden is. Het is een keuze.

 

Welke SEO-techniek kies jij?tekstschrijver SEO deskundig SEOguru

Waar kies jij voor? Neem je risico’s om zo snel mogelijk te scoren? Houd je het veilig en houd jij je heel braaf aan alle regels? Of kies je ervoor om toch hier en daar wat uit te proberen, omdat Google wel van alles zegt, maar het niet zeker is of dat allemaal wel zo is? Ik kies voor de veilige kant, uiteindelijk is dat de beste keus voor de lange termijn. Omdat ik het SEO deskundig logo voer, hebben mijn klanten ook de zekerheid dat ik me aan de richtlijnen houd.

Weet je nu alles om de juiste keuze te maken of heb je nog vragen? Ik ben benieuwd of je iets aan dit artikel hebt gehad, dus plaats hieronder je reactie of vraag!

 

Het nadeel van Google’s ‘Voor mobiel’ label

Google’s ‘Voor mobiel’ label: wat je niet verteld werd

In het laatste kwartaal van 2014 introduceerde Google het label ‘Voor mobiel’ in haar zoekresultaten. Dit label laat zien welke websites goed werken op een mobiel apparaat. Voorwaarden zijn onder andere dat je website geen Flash gebruikt en de tekst leesbaar is zonder hier op in te moeten zoomen. Wanneer je in Google zoekt met de Google app of in je mobiele browser, toont Google nu dit label. Prima, omdat je hierdoor weet waar je aan toe bent, maar er kleven ook nadelen aan.

Waarom Google het ‘Voor mobiel’ label gebruikt

Google wil zijn gebruikers altijd de beste beleving bieden. Dit heeft uiteraard te maken met de juiste, en dus relevante, zoekresultaten. Bij die relevante zoekresultaten horen ook websites die voldoen aan de verwachting van de gebruiker. Dit betekent dus dat wanneer iemand zoekt op een mobiel apparaat, dat de websites die ze dan bezoeken ook goed moeten werken op mobiele apparaten. Zeker nu het gebruik van mobiele apparaten duidelijk toeneemt; de verwachting is dat in 2015 het gebruik van Google op mobiele apparaten de desktop en laptop zal overstijgen.

 

Icoontje smartphone in Google app voor mobiel resultaat

 

Eerder in 2014 testte Google al zoekresultaten met daarbij de afbeelding van een smartphone in de vorm van een icoontje (zie afbeelding hierboven). Plotseling was dit icoontje weg en zagen we deze dus niet meer terugkomen in de mobiele zoekresultaten. Vanaf november 2014 werd het ‘Voor mobiel’ label uitgerold in de mobiele zoekresultaten. Dit lijkt een definitieve keuze van Google, maar ziet er anders uit dan de test eerder dat jaar met het icoontje. En hier komt het: dit is een keuze die effect heeft op de manier waarop jij om moet gaan met je meta-omschrijvingen.

Wat is er nu aan de hand?

Toen ik laatst zoekresultaten van een klant van mij wilde laten zien, viel mij ineens op dat de meta-omschrijving aan het eind werd afgebroken. Wanneer de meta-omschrijving te lang is, breekt Google deze af en eindigt de meta-omschrijving met een drietal puntjes. Dit betekent dat de tekst die Google detecteert voor de meta-omschrijving in dat geval te lang is. De meta-omschrijvingen van het genoemde voorbeeld heb ik echter zelf ingevoerd, rekening houdend met het maximaal aantal leestekens dat hiervoor staat. En nu bleken deze ineens toch te lang?

Google zoekresultaten mobiel met voor mobiel label

Hoezo is mijn meta-omschrijving te lang dan?

Hier zit de crux: de meta-omschrijvingen zelf zijn niet te lang, want deze voldoen gewoon aan de eisen voor de normale zoekresultaten (op desktop en laptop). Echter, Google gebruikt al minder leestekens voor de Meta-omschrijvingen in de mobiele zoekresultaten, en plaatst daar dus nu het ‘Voor mobiel’ label voor. Van de 156 leestekens die je normaal zou gebruiken voor je meta-omschrijving, blijven er in de mobiele weergave rond de 120 over, waar Google nu ook nog de 14 leestekens van het ‘Voor mobiel’ label van afsnoept.

 

Korte meta-omschrijving voor mobiel

Wil je nu dus dat je meta-omschrijvingen op mobiel mooi worden weergegeven, zul je rekening mee moeten houden met het aantal leestekens. het ‘Voor mobiel’ label telt 14 leestekens, wat dus van je meta-omschrijving afgehaald moet worden, waardoor je nu rond de 106 leestekens van je meta-omschrijving overhoudt die nog weergegeven worden in de mobiele zoekresultaten. Houd hier rekening mee wanneer je meta-omschrijvingen schrijft en je website geschikt is voor mobiel.

Mogen we het icoontje alstublieft terug Google?

Eerlijk gezegd vond ik het icoontje sowieso al duidelijker dan de grijze letters ‘Voor mobiel’ die nu voor je meta-omschrijving staan. Het icoontje was groen en bevond zich vóór de URL. Hierdoor viel deze naar mijn mening beter op: een icoontje voor een zin is toch duidelijker dan een paar letters voor een zin, ook al hebben die letters een iets afwijkende kleur?

Ik wil er dan ook graag voor pleiten dat Google het icoontje terugbrengt in de zoekresultaten. Niet eens zozeer omdat het leestekens scheelt, maar vooral omdat het mijns inziens echt meer duidelijkheid verschaft.

Wat vind jij? Icoontje of ‘Voor mobiel’ label? Ik ben benieuwd of het voor jou nog een verschil maakt, dus laat je hieronder je reactie achter?

SEO-misverstanden: duplicate content

Een van de onderwerpen waar regelmatig misverstanden over zijn in de wereld van SEO is duplicate content. Wat wordt beschouwd als “dubbele inhoud” (zoals het in goed Nederlands heet) en wat niet? En wat is het probleem met duplicate content en hoe voorkom je het?

Wat is nu precies duplicate content?

Heel kort en bondig: duplicate content houdt in dat er op twee webpagina’s dezelfde inhoud te vinden is. Dit kan zowel op pagina’s binnen dezelfde website (interne duplicate content) zijn als op twee verschillende websites (externe duplicate content). Daarnaast geeft Google zelf aan dat het gaat om “substantiële blokken inhoud” en “grotendeels dezelfde inhoud”.  Of het nu om exact dezelfde inhoud gaat, of om inhoud die voor een X-percentage overeenkomt, staat nog ter discussie. Ga er in ieder geval vanuit dat je safe zit wanneer diverse elementen op een webpagina (titels, delen van alinea’s, afbeeldingen) afwijken van het oorspronkelijke werk, er geen sprake zal zijn van duplicate content. Welk effect duplicate content op je posities in Google heeft, behandel ik verderop in dit artikel.

Interne duplicate content

Interne duplicate content veroorzaak je zelf. Het komt vooral voor bij webshops, waar hetzelfde product bijvoorbeeld onder verschillende categorieën valt, en er daardoor meerdere URL’s zijn voor dit product, zie onderstaande voorbeeld:

URL's die verwijzen naar hetzelfde product: duplicate content!

Aan het laatste deel van de URL’s kun je zien dat het om hetzelfde model gaat, van hetzelfde merk. De verwijzing loopt alleen via een ander pad in de webshop, waardoor er dus dubbele inhoud wordt gecreëerd. Hier zijn verschillende oplossingen voor, die in een volgende alinea aan de orde komen.

 

Externe duplicate content

Externe duplicate content kan door jezelf gecreëerd worden of juist door de andere partij. Je creëert het zelf wanneer je bijvoorbeeld productinformatie of een persbericht een-op-een overneemt en publiceert op je website of webshop. Wanneer dit door andere partijen al eerder is gedaan, heb je dus dezelfde inhoud op je website geplaatst. Dit is vaak niet bewust en is -zeker bij webshops met duizenden producten- heel begrijpelijk.

Overduidelijk geval van duplicate content op webshops

 

Is duplicate content negatief voor je SEO?

Volgens diverse bronnen zou duplicate content slecht  voor je SEO zijn. Je zou niet in de zoekresultaten verschijnen door de dubbele inhoud. Dit is echter niet waar. Wel kan jouw webpagina door de dubbele inhoud minder goed indexeren. Hoe zit dat nu? Eigenlijk is het vrij logisch:

Wanneer er sprake is van twee of meer webpagina’s met exact dezelfde inhoud, moet de zoekmachine een keuze maken welke pagina in de zoekresultaten komt. Als gebruiker zit jij niet te wachten op 2 pagina’s met dezelfde inhoud vlak onder elkaar in de zoekresultaten. Dat ondermijnt de relevantie van de zoekresultaten. Dus moet de zoekmachine (Google dus, wie gebruikt er überhaupt een andere zoekmachine? 😉 ) kiezen welke van deze pagina’s ze als eerste vertoont in de zoekresultaten.

Als jij geen verschil ziet, hoe zou Google dat moeten kunnen? Het nadeel van duplicate content.

Dus heeft het een negatief effect op je SEO, toch?

Nee, let op, er staat: welke ze als eerste vertoont in de zoekresultaten. Hieruit mag je concluderen dat de andere pagina’s wel voorkomen in de zoekresultaten. Ze worden echter veel lager geïndexeerd. En hoewel de duplicate content dus de oorzaak is van een lagere plaatsing in de zoekresultaten, is dit beslist geen negatief effect op je SEO. Het is enkel de keuze welke van de “dubbele” pagina’s als eerste naar voren komt. Feitelijk is die pagina dus je indicatie van hoe goed deze pagina indexeert.

Anders gezegd: de pagina die het hoogst in de zoekmachine komt, levert niks in op zijn positie. Het is enkel de minder goed presterende pagina die er “last” van heeft. Deze wordt een stuk lager geplaatst in de zoekresultaten, omdat de zoekmachine prioriteit geeft aan de andere pagina.

Waarop baseert Google de positie dan?

Hoe kiest Google welke pagina als eerste vertoond wordt in het geval van duplicate content? In principe zal het oorspronkelijke artikel voorrang krijgen, wanneer heel duidelijk is dat deze als eerste geplaatst is. Toch valt niet uit te sluiten dat een duplicaat hoger terecht komt in de zoekresultaten.

Wanneer de dubbele pagina op diverse punten gebruikersvriendelijker is dan het origineel, heeft de lezer meer aan die pagina en zal Google ervoor kiezen deze hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Factoren die hierin een steeds belangrijkere rol gaan spelen zijn mobielvriendelijkheid van je website en een https-verbinding. Ook andere SEO-factoren spelen daarbij een rol. Een domein met een hogere autoriteit zal het vrijwel altijd winnen van een website die minder autoriteit heeft. Het is dus van groot belang dat je je SEO altijd goed op orde hebt.

De oplossing voor duplicate content

Oplossing 1: creëer unieke content

De meest voor de hand liggende oplossing is uiteraard gewoon voorkomen dat je duplicate content op je website plaatst. Hierbij geldt uiteraard dat je zelf je content creëert, waardoor je gegarandeerd unieke content op je website plaatst. In het geval van webshops pas je de standaard teksten die je aangeleverd krijgt van je leverancier aan en voeg je er desnoods eigen informatie aan toe. Dit is arbeidsintensief, maar wel de moeite waard, omdat je je onderscheidt.

Oplossing 2: gebruik de rel=”canonical” tag

Oké, dit lijkt heel technisch en het is zeker een technische oplossing, maar vaak wel eenvoudig te realiseren. Gebruik de HTML-tag rel=”canonical” wanneer een pagina niet de pagina is met de oorspronkelijke tekst. Dus wanneer je een tekst plaatst waarvan je weet dat deze al te vinden is op internet of er een tweede pagina wordt gecreëerd met dezelfde inhoud (zoals het voorbeeld van de webshop), zet deze tag in. Je webbouwer of webdesigner kan je hierbij helpen. Als je een WordPress website hebt en de Yoast SEO WordPress plugin gebruikt, kun je via deze plugin zelf rel=”canonical” toevoegen aan je pagina.

Deze oplossing leidt ertoe dat alle (SEO-)waarde van de dubbele pagina wordt overgedragen aan het origineel. Wanneer jij dus iets herplaatst, zul je er dus niet makkelijk mee in de zoekresultaten verschijnen. Andersom geldt: als een artikel van jouw hand wordt herplaatst met een rel=”canonical”-tag, profiteer je daarvan. De nieuwe pagina draagt waarde van inkomende links over aan jouw pagina.

Maak jij je nog zorgen om duplicate content op jouw website?

Het verhaal is duidelijk naar mijn mening. Duplicate content is geen SEO-issue en is vrij eenvoudig te voorkomen of te verhelpen. Over aan jou: ervaar jij last van duplicate content? Zijn er nog dingen die je duidelijker wilt hebben of heb je nog vragen? Laat jouw reactie achter!