Een responsive website is geen noodzaak voor SEO

Wanneer jouw website nog niet responsive is, heb je een probleem. Niet zozeer vanwege de Google Mobile Friendly update, maar omdat een niet-mobielvriendelijke website minachting is van je klanten. Een mobielvriendelijke website doe je niet voor je SEO, maar voor je klant. Voor je SEO is het namelijk beslist geen noodzaak. Ik leg je in dit artikel uit waarom.

Toename gebruik mobiel internet

Hoeveel vaker bezoek jij tegenwoordig websites op je smartphone in vergelijking met een jaar of 3 geleden? Ik durf te wedden dat dat zeker een verdubbeling is. Soms vervangen apps de websites, zeker voor het gebruik van sociale media. Maar ook het gebruik van die apps is een toepassing die via internet loopt. En wat doe jij als je even snel wat wilt zoeken?

Zoekopdrachten via mobiel nemen enorm toe

Wat doe jij als je tv zit te kijken en bedenkt dat je iets wilt googelen? Kleine kans dat je een pc of laptop aanzet. De smartphone is toch veel sneller en makkelijker? Het bewijs: in mei 2015 kwam Google met het nieuws dat in 10 landen het aantal zoekopdrachten op mobiel dat van desktop oversteeg. Dat deze trend zich wereldwijd doorzet behoeft geen toelichting volgens mij.

Sociale media? Op mobiel

Gebruik jij je pc nog om Twitter te checken? En hoe vaak bekijk je Facebook op je mobiel in plaats van op je pc? Grote kans dat je vooral je smartphone gebruikt voor deze sociale media. Links die via sociale media worden gedeeld, worden dus ook vooral op mobiel bekeken. Wat als je bij het klikken op een link in sociale media op een website terechtkomt die niet normaal werkt op een smartphone?

Website uitmetkinderen is niet responsive

 

Ik schrok me kapot

Op Twitter kwam ik eens een tweet tegen met de trotse vermelding van een “nieuwe website”. En ja, dan wil ik wel eens kijken ;-). Toen ik op de link had geklikt, schrok ik me kapot van wat ik aantrof. Een design dat niet bij deze tijd past en een website die niet responsive was. Toen besloot ik de tweets met vermelding van “nieuwe website” eens wat te monitoren. Tot mijn grote verbazing bleek daarbij dat er zeker 30% van de nieuwe websites niet responsive was. En nog steeds komen er regelmatig websites voorbij die niet geschikt zijn voor mobiele weergave. Dat kan echt niet meer!

Een nieuwe niet-responsive website kan echt niet

Wees eerlijk, een website die niet goed meeschaalt op je telefoon, dat is toch irritant? Dat de lettertjes zo klein zijn dat je de tekst niet kan lezen zonder de tekst te vergroten. Of dat de tekst wel groot genoeg is, maar je deze niet kunt verschuiven om alles te lezen… Ja, dat komt ook voor! Hoe lang blijf jij nu dan nog op zo’n website? En bedenk eens hoe dat een jaar of twee, drie geleden was. Is dat veranderd? Ongetwijfeld. Bij mij in ieder geval wel. Ik illustreer het graag met een voorbeeld uit eigen ervaring.

Zoeken met je mobiel op vakantie

Tijdens onze vakantie in Drenthe zocht ik naar iets leuks om te doen met de kinderen. Ik slinger de laptop er niet voor aan, de smartphone heb ik toch altijd bij de hand? Dus zocht ik op “uitje Drenthe met kinderen”. In ieder geval iets van die strekking. En wat voor websites kreeg ik te zien in de resultaten?

Dit:

Website Drentsekids is niet responsive of mobielvriendelijk

 

Lekker handig, als je op je smartphone hier een keuze uit moet gaan maken. Niet dus. Dus klik je dit direct weg en ga je door naar de volgende website in het zoekresultaat. Toch? Tot ongeveer 2013 wilden mensen nog wel de moeite nemen om het beeld te vergroten. Nu is de verwachting gewoon dat een website het op ieder scherm goed doet. Je website móet gewoon responsive of adaptive zijn. Mobile first is zelfs mijn advies.

Mobile first

Om websitebezoekers op een smartphone of tablet de beste ervaring te bieden, kies je voor de mobile first-strategie. Mobile first betekent dat je bij het ontwerp van je nieuwe website eerst de mobiele weergave ontwerpt. Vanuit dat mobiele ontwerp wordt dan de desktopversie uitgewerkt. Het uitgangspunt is dat het grootste deel van je websitebezoekers via mobiel op je website komt.

Aparte mobiele website of responsive design

Voor een mobielvriendelijke website kun je kiezen tussen een aparte mobiele website en een responsive website. Responsive kun je nog verder specificeren in “gewoon” responsive en adaptive (Wat adaptive precies is, leg ik uit in de volgende alinea). Hierbij heb ik de voorkeur voor responsive boven een aparte mobiele website. Een apart mobiel ontwerp brengt namelijk vaak extra werk met zich mee. In sommige CMS’en zijn speciale mobiele versies van de website mogelijk, maar ziet dat er vaak anders uit dan de desktopversie. Dit komt de herkenbaarheid van je website op mobiel niet ten goede.

Aparte mobiele website De Boer Dental

 

Bovenstaande screenshot is afkomstig van De Boer Dental, die op het moment van schrijven een speciale mobiele versie van hun webshop heeft. Had jij direct door welk bedrijf er achter deze webshop zit?

Als je dan de desktopversie vergelijkt, zie je dat er een wereld van verschil er is tussen de mobiele website en de “gewone” desktopversie:

Deboerdental.nl destop website

 

Het is feitelijk dezelfde website, maar je ziet enorme verschillen tussen de mobiele versie en de desktopversie. Ik ken de eigenaar en weet dat om moverende redenen gekozen is voor een standaard mobiele website van het CMS waar ze in werken. Dit is dus niet helemaal representatief voor alle mobiele websites, maar laat wel duidelijk zien wat de verschillen kunnen zijn. Een goede webbouwer zal zeker een meer gelijkende mobiele website maken, maar waarom dan niet responsive of adaptive?

Responsive of adaptive

Responsive webdesign wordt inmiddels volop ingezet. Bij responsive webdesign schaalt de website mee met de schermgrootte. Dat betekent ook dat een aantal content-elementen verschuiven. Tekst en beeld passen dan bijvoorbeeld niet meer naast elkaar en komen onder elkaar te staan. Adaptive design gaat een stap verder. Bij adaptive design wordt de website niet simpelweg meegeschaald, maar past de website of webpagina zich aan de situatie aan.

Zo kun je bij adaptive webdesign bijvoorbeeld op de contactpagina een routebeschrijving tonen wanneer iemand in de buurt is en op zijn mobiel je contactpagina bezoekt. Of bepaalde onderdelen op een pagina worden niet getoond in de mobiele versie. Dit zijn slechts enkele eenvoudige voorbeelden van adaptive design. Ik verwacht dat vooral grote(re) bedrijven meer en meer gebruik zullen gaan maken van adaptive design.

Er is geen reden om het niet te doen

Er is beslist geen reden om je website niet responsive (of adaptive) te maken. Ieder CMS, zeker een open source CMS als WordPress, Joomla! of Drupal, heeft templates die responsive zijn. En de betaalde responsive templates zijn niet per se duurder dan niet-responsive templates. Wanneer een webbouwer prijs als argument gebruikt, is dat een smoesje.

Onze klanten bezoeken de website niet met hun mobiel

Het argument “onze klanten bekijken onze website alleen op kantoor en dus op desktop” is totale onzin. Medewerkers van bedrijven zijn namelijk allemaal ook gewone mensen (echt waar!) en die surfen ook gewoon op tablet en mobiel. Wanneer ze dan om wat voor reden dan ook op de website van je bedrijf komen en die is niet geschikt is voor mobiel, moeten ze wel heel betrokken zijn om niet direct door te gaan naar de website van je concurrent.

Zakelijke relaties bekijken je website ook gewoon op hun smartphone, zoals deze van Refresco

Wees eerlijk: zou jij nog de moeite nemen om bovenstaande website te vergroten op je mobiel om deze te bekijken?

Ook al kost het meer: het levert ook meer op

Laat bovenstaande zin maar even goed tot je doordringen. Al zou een responsive website meer kosten dan een niet-responsive website, de niet-responsive website gaat je klanten kosten. Je bezoeker gaat geen moeite meer doen om je pagina te vergroten op de smartphone, wanneer het lettertype zich niet aanpast aan het scherm. Zeker bezoekers die met hun smartphone via Google op je website belanden niet. Ze sluiten je website gewoon af en gaan naar het volgende resultaat in Google wanneer jouw website ze niet de juiste ervaring biedt.

Welke onderdelen tellen mee?

Laat ik je in ieder geval een beeld geven van welke website-onderdelen meetellen voor de mobielvriendelijkheid. De volgende ergernissen herken je vast wel:

  • De lettergrootte is zo klein dat je de tekst moet vergroten om deze te kunnen lezen
  • De inhoud is breder dan het scherm; je moet swipen om alle tekst te kunnen lezen
  • Links staan te dicht bij elkaar, waardoor je ze op een smartphone niet makkelijk kunt aanklikken

Dit zijn de belangrijkste factoren waarop de mobielvriendelijkheid van je website wordt beoordeeld. Weten of jouw website aan alle eisen voldoet? Je hoeft enkel de URL van je website in te geven op Google’s ‘Mobielvriendelijke test‘.

Mobielvriendelijke test Google

En wil je zien hoe je website er uitziet op verschillende apparaten, dat check je op mobiletest.me.

Geen noodzaak voor je SEO

Op 21 april 2015 was het Mobilegeddon, toen begon Google met het uitrollen van hun Mobile Friendly Update. Veel partijen roepen dat de mobielvriendelijkheid van je website een SEO-factor is. Dat is waar, maar niet het complete verhaal. Want:

  • Mobielvriendelijkheid heeft enkel effect op de posities in mobiele zoekopdrachten, zoekopdrachten met een smartphone dus
  • Het is een factor die niet per se veel invloed heeft, een website met goede inhoud zal er weinig last van hebben, zelfs wanneer deze niet mobielvriendelijk is

Voor je vindbaarheid en SEO is de mobielvriendelijkheid van je website dus beslist geen noodzaak. Je doet het voor je bezoekers, die wil je toch gewoon bieden wat ze verwachten? En uiteindelijk is dat ook de reden waarom Google die Mobile Friendly Update heeft uitgerold.

Natuurlijk wil jij niet lager eindigen in de zoekresultaten omdat de mobielvriendelijkheid van je website te wensen overlaat. Het doel van optimaliseren van je website is echter vooral om je bezoeker te helpen. Dat het daarmee een positief effect heeft op je vindbaarheid, is logisch. Zoekmachines willen relevante resultaten geven, niet de voor zoekmachines het best geoptimaliseerde websites.

Wat is jouw ervaring met de mobielvriendelijkheid van websites? Heb je iets anders te delen? Laat een reactie achter, vind ik leuk! 

Weg met CSS en JavaScript!

Om jou te helpen je website te optimaliseren, publiceren met regelmaat diverse gastauteurs op Letterzaken.nl. Kees Lamper van Lamper Design legt in dit artikel uit wat de nadelen zijn van CSS en JavaScript.

Het is de nachtmerrie van iedere webdesigner: een website overnemen of bijwerken die aan elkaar hangt van te veel verschillende stylesheets, Javascripts en als je pech hebt ook nog diverse overbodige en vertragende plugins. Maar waarom dan? Daar merkt de bezoeker van je website toch niets van? Helaas wel! In dit artikel zal ik uitleggen wat de gebruiker voor last heeft van deze zaken en wat de invloed op je ranking is. Want vergeet niet dat een slecht gecodeerde website slecht is voor je positie in de zoekmachines!

Beperk CSS request op je website

Laat ik beginnen met een korte uitleg over CSS. Want wat is CSS? CSS staat voor Cascading Style Sheet. Simpel gezegd wordt de look and feel van je website bepaald door de stylesheets. De items op je website krijgen speciale classes mee en deze worden gedefinieerd in de stylesheet. Maar wat kan hier mis gaan? Er zijn diverse oorzaken te benoemen:

  1. Er zijn verschillende stylesheets
  2. Je website maakt gebruik van inline CSS 

1. Verschillende stylesheets

Iedere plugin in bijvoorbeeld WordPress zal gebruik willen maken van zijn eigen stylesheet. Als je een plugin installeert en configureert zul je in de betreffende map een stylesheet aantreffen. Hoe simpel de plugin ook is, zodra er iets in de frontend van je website uitgevoerd wordt krijgt de plugin zijn eigen opmaak mee. Als je bijvoorbeeld vijf verschillende plugins draait dan betekent dit dat er minimaal zes stylesheets geladen moeten worden. In vaktermen heet dit dat er zes requests gedaan moeten worden door de browser van de bezoeker. En je voelt het waarschijnlijk al aankomen, hoe meer requests hoe trager je website. Dat is wel het laatste wat je wilt toch?

2. Je website maakt gebruik van inline CSS

Inline CSS is een verouderde methode. De stijl van een item wordt direct bij het item gedefinieerd. Het nadeel hiervan is dat de website stopt met laden totdat de stijl geladen is. Je laadtijd wordt aanzienlijk groter als je gebruik maakt van inline css.

JavaScript

JavaScripts op je website

Voor JavaScripts geldt hetzelfde als voor de hierboven beschreven stylesheets. Hoe meer scripts er geladen moeten worden, hoe langer het duurt voordat een bezoeker of Google robot je site helemaal te zien krijgt.

Veel JavaScripts worden geladen voordat de content van je pagina geladen wordt. Dit vertraagt dus ook je website weer. Er zijn voor WordPress diverse plugins die de scripts verplaatsen naar de footer. Dit levert tijdswinst op omdat eerst de content geladen wordt en daarna de benodigde scripts.

Het probleem van JavaScripts is dat je ze soms gewoon nodig hebt om bepaalde functionaliteit op je website te laden. Hoe los je dit dan praktisch op? Bekijk je plugins nog eens kritisch.

Invloed op je SEO?

Hebben de genoemde twee factoren daadwerkelijk invloed op je ranking? Hierop is een heel helder antwoord mogelijk: JA. Google heeft meerdere malen aangegeven dat clean code voor je website voorrang krijgt. Ook de snelheid van je website is 1 van de 200 rankingfactors waar je website op beoordeeld wordt. Naast een geoptimaliseerde hosting is het dus zeker van belang dat je website niet vol zit met overbodige code.

Vind vertragende factoren op je website

Mooi verhaal, maar hoe kom je erachter wat er geladen wordt op je website? Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de Google Developer tool gebruiken, deze zit standaard de Chrome browser. Als je naar je website gaat en je klikt in de developer tool op network krijg je te zien wat er geladen wordt op je website. Ook wordt er aangegeven hoe lang het duurt voordat bepaalde elementen geladen zijn. Dit is dus een goede start van je website optimalisatie. Neem de tijd om bepaalde elementen aan te klikken, je ziet direct welk bestand hiervoor verantwoordelijk is.

Vind vertragende factoren op je website met Google Developers Tools - JavaScript

Toon paginabron - JavaScript console

CSS op je website optimaliseren

Stel, je hebt vijf stylesheets gevonden. Kun je deze dan zomaar verwijderen? Dat zou ik niet doen aangezien er vast elementen uit de stylesheet geladen worden. Je kunt handmatig alle stylesheets samenvoegen tot 1 stylesheet. Ook dit werkt helaas niet zo. Je zult dan in de broncode van je website ook de verwijzingen aan moeten passen. Een bijna onmogelijke opgave.

Hoe kun je het dan wel aanpakken? Maak je bijvoorbeeld al gebruik van de W3 Total cache plugin? Hierin zit een optie om de stylesheets te comprimeren. Mijn advies is om per stylesheet te testen of de optimalisatie gevolgen heeft voor je lay-out. Wees hier dus voorzichtig mee.

JavaScript op je website optimaliseren

De simpelste optie zou zijn om alle Javascripts te verwijderen. Maar helaas, zo simpel is het niet. Ook voor je scripts is een minify-optie in W3 Total cache. Je kunt er zelfs voor kiezen om alle scripts naar de footer te verplaatsen. Doe dit dan stuk voor stuk en test je website na elke wijziging.

Optimale website?

Hoe creëer je een geoptimaliseerde website? Als je deze stappen volgt ben je in de goede richting aan het werken:

  1. Test je website met Google Pagespeed Tools of webpagetest.org
  2. Bekijk je website met de Google Chrome developer tools
  3. Analyseer de plug-ins en kijk of er alternatieven zijn die minder belastend zijn.
  4. Installeer de plugin W3 Total cache
  5. Ga aan de slag met de minify-opties in W3 Total cache
  6. Test je website opnieuw met de Google Pagespeed tools

Heb je vragen over de optimalisatie van je website? Of wil je graag advies over de verschillende mogelijkheden? Stuur dan een mail naar info@lamper-design.nl

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat ze hieronder achter en Kees zal ze beantwoorden.

Was het artikel waardevol voor je? Deel het met je netwerk 🙂

Het grote misverstand over Google PageRank

De PageRank is sinds de start van Google een belangrijk onderdeel van het Google algoritme. Het is een SEO-factor die Google onderscheidend maakt ten opzichte van andere internet zoekmachines. Sinds 2013 gaat echter het hardnekkige gerucht dat de PageRank niet meer wordt geüpdatet. Dit is zeer zeker niet het geval, lees verder om exact te begrijpen hoe het werkelijk zit met Googles PageRank.

Wat is nu precies de PageRank?

Heel kort gezegd is de PageRank de waarde van een website of webpagina, gebaseerd op het aantal links die echt naar die website of webpagina liggen. Hiermee doe je de PageRank echter zwaar tekort. In werkelijkheid is het systeem namelijk veel complexer. Naast die complexiteit is er ook nog eens het belangrijke verschil tussen de Toolbar PageRank en de werkelijke PageRank. Dit verschil en waarom dit ten grondslag ligt aan het misverstand dat de PageRank niet meer wordt geüpdatet, leg ik je hier volledig uit.

De historie van de PageRank

De oprichters van Google bedachten bij de start van de zoekmachine dat het feit dat bepaalde webpagina’s veel links krijgen, een signaal was van de waarde van deze webpagina. Als er veel links naar toe lagen, moest daar wel waardevolle informatie te vinden zijn. Dus gingen ze deze verwijzingen meetellen als een soort stem op de website of webpagina, waardoor deze een hogere positie in de rankings kreeg. Omdat links zo belangrijk zijn, ontstond de praktijk van linkbuilding.

Links zijn nog steeds belangrijk voor SEO en PageRank

Manipulatie van links

Toen SEO-bedrijven en -specialisten doorgekregen dat de hoeveelheid inkomende links een positief effect had op de rankings, ging men op zoek naar mogelijkheden om zoveel mogelijk inkomende links te verkrijgen. Daarin ging men zelfs zover, dat er complete netwerken werden opgezet, enkel om zoveel mogelijk links te kunnen aanleggen. Google is echter niet gek en middels de Penguin update werd deze vorm van linkbuilding flink afgewaardeerd.

Penguin update

Google rolde in april 2012 de Penguin update uit. Het doel van deze update was om misbruik van linkbuilding tegen te gaan. Veel grote websites werden hier flink de dupe van en zagen hun posities in de zoekresultaten fors zakken. Het moge duidelijk zijn dat Google veel belang hecht aan werkelijk relevante links. Daarom is de PageRank ook geen simpele optelsom van het aantal verwijzende links naar een website. Het is geen simpel rekensommetje, maar een wiskundig complex systeem.

Wiskundig complex systeem

De PageRank lijkt een eenvoudig rekensommetje: hoe meer links, hoe hoger je PageRank. Het is echter een wiskundig complex systeem, waarbij de PageRank van de verwijzende website weer wordt verdeeld over de onderliggende pagina’s, en de waarde van links (linkjuice) weer wordt verdeeld over het aantal links op een pagina. Dit telt allemaal bij elkaar op en leidt in feite tot een oneindig getal. Alle details over de PageRank, inclusief de formule, wordt uitgebreid uitgelegd in het blog van SEOguru.

Toolbar PageRank

De veel gebruikte PageRank in een schaal van 0 – 10 is dan ook geen volledig juiste weergave van de PageRank. Deze schaal van 0 – 10 heet de Toolbar PageRank. Er zijn diverse tools die deze Toolbar PageRank (TBPR) meten en tonen, Google geeft je zelfs de mogelijkheid om de TBPR te controleren. De TBPR is echter de oorzaak van het grote misverstand omtrent de PageRank, omdat het de TBPR is die niet meer wordt geüpdatet.

Toolbar PageRank wordt niet meer geüpdatet

De Toolbar PageRank wordt al sinds 2013 niet meer geüpdatet. Waar dit voorheen nog met vaste regelmaat gebeurde, is de TBPR na de laatste update in december 2013 niet meer gebeurd. Google’s Matt Cutts had in antwoord op een tweet in oktober van dat jaar nog aangegeven geen PageRank update meer te verwachten vóór 2014. Dat gebeurde als bij toeval wel, maar sindsdien is de update van de TBPR uitgebleven. Maar waarom updatet Google de TBPR niet meer?

Matt Cutts reageerde op Twitter op een vraag over ToolbarPageRank update

Waarom geen updates meer?

Er is niet expliciet uitgesproken waarom Google de TBPR niet updatet. Het meest waarschijnlijk is, dat men vond dat bedrijven en SEO’s te veel waarde hechtten aan de TBPR en ze de aandacht voor die PageRank wilden verminderen. “Laat website-eigenaren en online marketeers zich maar focussen op gebruikersvriendelijke websites en goede content”, lijken ze gedacht te hebben. En dus wordt de TBPR niet meer geüpdatet. Daarmee is de PageRank zelf echter niet dood, verre van.

PageRank zelf leeft nog volop

Dat de TBPR niet meer wordt geüpdatet wordt, wil niet zeggen dat de PageRank zelf niet meer geüpdatet wordt. Uit de uitleg over PageRank van Alain Sadon kun je opmaken dat er wellicht wat minder waarde wordt gehecht aan PageRank in het algemeen en dat Trustrank belangrijker lijkt te worden. Niettemin is de PageRank zo diep geworteld in het systeem van Google, dat deze ruggengraat van het algoritme, die het eigenlijk is, niet zomaar kan worden weggenomen.

Verdien je links

Links blijven belangrijk, zo heb ik zelf ervaren. Een enkel linkje naar een pagina op mijn website leverde me vrijwel direct een stijging op in Google met die pagina. Die links verdien je, door je website en content linkwaardig te maken. Dat begint met een goede website, die vertrouwen uitstraalt en content die de lezer waarde biedt. Zo zie ik het aantal links naar artikelen van mij gelukkig ook toenemen. Focus dus op kwaliteit en je bezoekers.

Focus op kwaliteit en je bezoekers

Voor zover het nog niet duidelijk was: maak je niet te druk om de PageRank, focus in plaats daarvan op de kwaliteit van je website en op je bezoekers. Maak het je bezoekers zo eenvoudig en aangenaam mogelijk en lever dat wat ze zoeken. Hiermee bouw je autoriteit en vertrouwen op en daarmee volgen over het algemeen ook de links wel. En volgt daar toch nog iets van PageRank uit. Want naar goede content wordt verwezen, als de website zelf ook qua autoriteit en vertrouwen de moeite waard is om naar te linken.

 

Welke ervaringen heb je met PageRank voor jouw website? Of heb je wellicht vragen of nog wat toe te voegen? Laat je reactie hieronder achter!

 

Een website van DTG – goed voor ondernemers?

Sinds het najaar van 2013 promoot DTG hun websites met ondernemers die een website bij hen hebben afgenomen. Mooie verhalen van schoenhersteller Mo over zijn posities in Google en fysiotherapeut Hans over hun door DTG gemaakte websites. Maar zijn die websites zo goed als de reclames je willen doen geloven? Lees verder om de verrassende ontdekkingen te lezen die ik deed door alles grondig te onderzoeken.

DTG: van telefoongids naar websites voor ondernemers

Voor wie de geschiedenis van DTG niet kent: DTG staat voor “De TelefoonGids”. Je kent dit bedrijf omdat ze jarenlang een centimeters dik boekwerk met telefoonnummers op je deurmat lieten vallen. Door internet nam de markt voor gedrukte gidsen af en in 2008 nam De Telefoongids concurrent Gouden Gids over. Tegenwoordig worden beide gidsen gecombineerd uitgegeven, al bleek uit onderzoek van RTL Nieuws in 2012 dat destijds al 80% van de mensen die de gids ontving, deze niet gebruikt.

DTG - van de Telefoongids en Gouden Gids naar websites voor ondernemers

Kort gezegd zijn er 3 aanleidingen voor DTG, zoals de uitgever sinds 2012 heet, om in te zetten op online marketing:

  1. Afname van de oplage van De Telefoongids & Gouden Gids
  2. Afname van daadwerkelijk gebruik van De Telefoongids & Gouden Gids
  3. Toename van het gebruik van zoekmachines in plaats van online (!) telefoongidsen.

Steeds meer mensen geven aan geen behoefte te hebben aan een fysieke gids, dus de oplage neemt af. Resultaat: minder inkomsten, want er kan minder gevraagd worden voor betaalde vermeldingen. Uit het eerder genoemde onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat degenen die de gids nog wel ontvangen, deze ook nauwelijks gebruiken. En het moge duidelijk zijn dat je vaak sneller uit bent door even te googelen op een bedrijf of dienst waarnaar je op zoek bent. Eerst een online of papieren telefoongids of bedrijvengids opzoeken.

Nieuwe focus op online marketing

Dus moest DTG iets anders doen. De focus lag natuurlijk al lang op ondernemingen; aan de particulieren verdienden ze niets. Onder het mom: we helpen ondernemers al vele jaren om vindbaar te zijn, heeft het bedrijf zich getransformeerd naar een onlinemarketingbedrijf. En ze profileren zich met websites voor ondernemers. De tv-spots, zoals die van schoenhersteller Mo en fysiotherapeut Hans ken je ongetwijfeld.

Van Adwords naar websites voor ondernemers

Dat DTG als specialisten in adverteren (de telefoongids dreef op advertenties) zich ging toeleggen op online adverteren, zoals Adwords, is heel logisch. Dat ze op zoek zijn gegaan naar andere diensten en producten, die in het verlengde liggen van wat ze deden is niet minder logisch. Als ze dat niet hadden gedaan, waren ze uiteindelijk een keer failliet gegaan. Dus kwamen ze met “websites voor ondernemers”. Maar wat mag je verwachten van een website van DTG?

Wie gebruikt er nu “Schoenherstellers”?

Na de eerste tv-spot van DTG met Bak restaurants in de hoofdrol, kwam de spot van schoenhersteller Mo. Mo zegt in deze spot: “Als je zoekt op ‘schoenherstellers’, dan kom je bij mij uit”. Maar wacht even: “Schoenherstellers”? Wie gebruikt dat woord? Ik pleit zoals iedereen weet voor eerlijk advies en gedegen zoektermen-onderzoek. Dus ben ik gaan kijken naar het zoekvolume van een aantal zoektermen:

Alternatieve zoektermen schoenherstellers - doet DTG goed zoekwoordenonderzoek voor ondernemers?

Je ziet heel duidelijk: “schoenmaker amsterdam” is relevanter. Allereerst omdat het een veel concretere, (bijna) transactionele zoekopdracht is. Maar niet in het minst omdat er meer zoekvolume op zit. En vergeet niet, “schoenherstellers” is een vakterm. Dat mag ook wel blijken uit de automatische suggesties in Google:

Schoenhersteller of schoenmaker? Maakt DTG wel de juiste keuzes voor zoektermen voor hun klanten?

Overigens wordt Mo prima gevonden op “schoenmaker” wanneer je in Amsterdam bent (gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van locatie) en op “schoenmaker amsterdam”. Wel jammer dat voor de laatste zoekterm geldt dat DTG niet liever een klant bovenaan ziet dan haar eigen website 😉

Meesterschoenmakers positie 2 in Google

Mijn bezwaren tegen de websites van DTG

Op zich nette websites hoor, die websites van DTG. Kun je niet veel van zeggen. Maar ik heb zo mijn bezwaren. Wat je wat mij betreft móet weten als ondernemer, is dat wat DTG niet zegt over hun websites. Of wat je op de website moet ontdekken:

Lijkt goedkoop, is het niet

Vanaf € 29 per maand stond er prominent op de website van DTG vermeld. Hiervoor zijn ze DTG websites voor ondernemers mijn bezwaren: de prijsinmiddels op de vingers getikt. Hierover schreef Charlotte Mendersma van Charlotte’s Law al een uitgebreid artikel. Kort gezegd: DTG rekent opstartkosten van € 799  899* waarvoor je een website van 3 pagina’s krijgt.

Dit betekent dat je 1147 1247* betaalt voor een simpele(!) website. 3 pagina’s, wil je er meer, dan betaal je dus ook meer. En vrijwel alles van de bij DTG inbegrepen opties zouden wat mij betreft standaard moeten zijn bij een website:

  • CMS
  • Zoekmachineoptimalisatie
  • Responsive webdesign
  • e-mailadres(sen)
  • Contactformulier
  • Online rapportages (Google Analytics)

Wil je echter meer dan die standaard 3 pagina’s, dan betaal je dus ook meer. Onderstaande screenshot komt uit de rekenmodule die DTG in 2014 gebruikte:

DTG websites - wil je meer, betaal je meer

Wil je meer, betaal je meer voor je website bij DTG: € 99 per pagina.

Een pagina erbij? Tel maar even € 99 bovenop het bedrag. Een beetje website bevat zeker 5 pagina’s, inclusief de homepagina en de contactpagina. Een snelle rekensom levert dan een prijskaartje van € 1345 1445* op. Wil je meer e-mailadressen? Je mag een offerte aanvragen. Voel je de bui al hangen? Ik wel.

*Sinds de publicatie van dit artikel in oktober 2015 is het starttarief van de DTG websites verhoogd met €100.

Teksten zijn inclusief bij DTG websites

Oké, voor dat bedrag levert DTG ook de teksten op voor je website. Voor een website inclusief teksten is de prijs eerlijk gezegd prima. Echter: de eerste website uit het portfolio dat ik bezocht, bevatte wel een behoorlijk aantal fouten in de teksten. Hoewel voor de gemiddelde Nederlander mogelijk niet storend, vind ik dat spatie-, type- en spelfouten bij een dergelijk grote aanbieder niet zo veelvuldig mogen voorkomen.

Teksten zijn inbegrepen bij DTG websites. Type- en spelfouten echter ook!

Teksten zijn inbegrepen bij DTG websites. Type- en spelfouten echter ook!

3 conversiemissers

Als je mijn blogs regelmatig leest, weet je dat ik me naast SEO (met name de content-variant) bezighoud met conversie. Je website moet per slot van rekening ook wat opleveren. Drie zaken die hiervoor wat mij betreft relevant zijn, gaan mis bij vrijwel alle DTG websites die ik heb bekeken:

  1. De tagline: dankzij de tagline weet de bezoeker of zij/hij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Vele van mijn vakgenoten (waaronder Aartjan van Erkel en Meta Groot Antink) pleiten ook voor de tagline. Waarom zet DTG deze niet bij al hun klanten in?
  2. De banaan: weer zoiets waar al die vakgenoten van mij voor pleiten; een duidelijke knop met call to actionDat is tenminste hoe ik ‘de banaan’ in het kort omschrijf. Ik zie wel buttons, maar die vallen vaak niet op en zullen dus minder effectief zijn dan de banaan die ik zou adviseren.
  3. Gebruik van sliders en grote banners: veel van de DTG websites maken gebruik van sliders (ook wel carrousels genoemd). En laat het nu bewezen zijn dat die beduidend minder conversie opleveren dan statische afbeeldingen. Ook de veel gebruikte grote statische afbeeldingen zijn conversiekillers. Beeld is nodig, dat zal ik niet ontkennen, maar wanneer daardoor de relevante informatie (lees: tekst) niet direct te lezen is, haken je bezoekers ook snel af.

Ik vind de websites wel veel op elkaar lijken

Wanneer je het portfolio van DTG bekijkt, moet je wel opvallen dat de opmaak van de meeste websites heel erg op elkaar lijken. De plaats en opmaak van het menu, de wijze van het gebruik van de visuals. Het lijkt wel alsof je website alleen maar een horizontaal menu boven de banner of slider mag hebben. Om maar een voorbeeld te noemen.

Duidelijke overeenkomsten in opmaak van DTG websites

DTG websites worden nooit jouw eigendom

Stel: je steekt een bedrag van € 1147 (of meer) in een eenvoudige website. Of zelfs meer in een uitgebreidere website. Na een jaar concludeer je dat dit niet is wat je ervan had verwacht. Dan wil je je website misschien wel meenemen, maar ook zelf kunnen aanpassen. Dat is onmogelijk bij DTG.

In de algemene voorwaarden stelt DTG namelijk dat je een licentie hebt voor gebruik van de website. Het intellectuele eigendom is en blijft van DTG en wanneer je de overeenkomst beëindigt, mag je de website niet meer gebruiken. En zo wordt die website eigenlijk steeds duurder, want je blijft per maand €29 aan DTG betalen.

Een DTG website wordt nooit echt van jou

Jouw DTG website wordt steeds duurder

Je betaalt dus sowieso € 1147 voor je website (opstartkosten + 1 jaar maandelijks tarief voor 3 pagina’s). Meer pagina’s is meer betalen, nog even afgezien van andere opties (afsprakenplanner, pagina’s in het Engels. extra e-mailadressen). Voor het bedrag dat je dan betaalt, heb je een stevige website in een open source CMS, zoals WordPress, Joomla of Drupal. Het voordeel van die open source CMS’en is dat je bij overstap naar een andere webdesigner veelal zo de draad weer oppakt. Uiteraard afhankelijk van de afspraken over eigendom met de webdesigner.

Nieuwe website? Nieuwe content!

Heb je een DTG website en zeg je de overeenkomst op? Dan ben je ook de content kwijt. Althans, de content die zij hebben aangeleverd. Het auteursrecht ligt sowieso altijd bij degene die een werk gemaakt heeft, of dat nu tekst is of foto’s zijn. En aangezien DTG erop gebrand is om die teksten voor je te schrijven, begin je in de meeste gevallen dus weer bij nul. Snap je nu waarom ze graag zelf de teksten voor je aanleveren? Het klinkt gemakkelijk, maar zo houden ze jou wel vast als klant.

Voorwaarden DTG website: contentlicentie

DTG versus andere aanbieders

Zoals ik al aangaf zijn de websites zelf netjes, daar valt weinig op aan te merken. En of je nu liever wat meer beeld op je website ziet dan goed is voor je conversie, mag je zelf weten. Maar als je die -toch forse- investering in een nieuwe website doet, zorg dan voor vergelijkingsmateriaal. Vraag meerdere offertes aan en laat vooral uitleggen welke keuzes gemaakt worden en waarom. Valt je keuze dan op DTG? Prima, als het maar echt een bewuste keuze is voor wat je wordt aangeboden. En zorg dat je vooral duidelijkheid krijgt over voorwaarden, extra kosten en dergelijke.

Heb jij een mening? Of heb je ervaring met websites van DTG? Deel je verhaal hieronder, ik ben benieuwd!

Video versus tekst

Video is een van dé onderwerpen in online marketing in 2015. Als we afgaan op alle verhalen, moet iedere onderneming zich serieus met video gaan bezighouden. Laat je echter niet gek maken: video is niet heilig en is geen alternatief voor tekst. Bedenk vooral goed hóe en waarom je video inzet. Want in een aantal gevallen is tekst nog altijd beter. Is tekst effectiever dan video?

Content: tekst, beeld & geluid

Online kun je kennis en informatie delen in vele vormen. Al deze vormen vallen onder content. Tekst, geluid en beeld zijn globaal drie vormen van content die we kunnen onderscheiden. Hier neemt video een speciale plek in, omdat deze beeld en geluid combineert en er zelfs tekst aan toegevoegd kan worden. Om deze diverse andere reden is het logisch dat de aandacht voor video toeneemt. De mogelijkheden met video nemen ook nog eens toe. Waarom zou je video inzetten?

De voordelen van video: er is meer…

Video kent natuurlijk genoeg voordelen. Je kunt snel iets uitleggen, brengt je bedrijf in beeld, laat jezelf zien als ondernemer of medewerker. Video is voor sommige mensen makkelijker en/of sneller dan een stuk tekst lezen. Het zijn slechts enkele voordelen, maar enkel de voordelen benoemen is niet de manier om het complete verhaal te vertellen. Want er zijn ook andere zaken waar je rekening mee moet houden.

YouTube: uiterst relevant

Wanneer je video inzet, is YouTube een kanaal dat je niet moet uitvlakken. De belangrijkste reden hiervoor is dat YouTube wereldwijd de op-een-na-grootste online zoekmachine is. Jazeker, na Google wordt er het meest gezocht via YouTube. Omdat je enkel op video’s zoekt binnen YouTube, geldt YouTube als verticale zoekmachine. En omdat YouTube onderdeel is van Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft het ook effect op de vindbaarheid van je video’s binnen Google.

Periscope

Streaming video

Een van de belangrijkste redenen dat video in 2015 erg populair is geworden, is de opkomst van streaming video. Met name streaming in de vorm van apps, die een hoog socialemediagehalte hebben, zoals Periscope en Meerkat groeien in populariteit. Als marketingtool zeer geschikt, maar van een andere orde dan een bedrijfs- of instructievideo.

Let vooral hier op

Naar mijn mening is video lang niet in alle gevallen een uitkomst. Punten waar je vooral rekening mee moet houden zijn:

  • Automatisch afspelen is geen aanrader
  • Video afspelen in een kantooromgeving doet vrijwel niemand
  • Video’s kunnen niet worden gescand

Video versus tekst: wat is is nu beter voor je website?

Automatisch afspelen

Automatisch afspelen van video op je website wordt niet door veel mensen gewaardeerd. Wanneer je een website opent en er (vrijwel) direct wordt een video afgespeeld, is dat niet jouw eigen keuze. Dat is storend en in een extreem geval schrik je zelfs even wanneer het geluid zomaar begint te spelen. Je kunt het dus niet maken om video’s automatisch te laten afspelen, omdat je hiermee je bezoekers niet helpt.

Daarnaast is het voor degene die je website met mobiel bezoekt niet heel vriendelijk. Wanneer deze namelijk gebruik maakt van mobiel internet, is een automatisch afspelende video een forse aanslag op de databundel. Automatisch afspelen is dus geen optie en dan heb je tekst nodig om mensen aan te zetten de video af te spelen.

Geluid in werkomgeving stoort

Video afspelen in een kantooromgeving is veelal onhandig, omdat het geluid de mensen in de omgeving stoort. Niet iedereen heeft een hoofdtelefoon bij de hand, dus in een werkomgeving is video niet praktisch. Reden waarom video minder praktisch is dan tekst. En dan nog iets: video biedt je niet de mogelijkheid om even snel te scannen.

Scannen is niet mogelijk

Het voordeel van tekst is dat je deze kunt scannen. Een goede tekst tenminste. Die deel je op in alinea’s en daar zet je duidelijke koppen boven, waardoor je websitebezoeker kan scrollen en je tekst kan scannen. Dit om te bepalen of je bezoeker echt al deze alinea’s wil lezen. Bij video is dat echter niet mogelijk. Je kunt voor video’s links aanmaken met specifieke startmomenten, waarmee je een soort index kunt maken, maar daarmee valt de video nog niet volledig te scannen, zoals bij tekst.

Toch tekst nodig

Je hebt sowieso tekst nodig voor de index. Daarnaast geldt dat je terug moet naar de index om te kunnen skippen naar een volgend onderdeel, mocht je dat willen. En dan kan er nog steeds niet echt door het verhaal gescrold worden. Bij tekst kun je zelfs de alinea nog even scannen, wat je in video niet kunt.

Film versus filmpje

Veel mensen hebben het over “een filmpje” als ze een video hebben. Als je een echt goede video hebt geschoten/laten schieten, vind ik dat geen goede benaming. Een filmpje maak je even zelf op je smartphone of met je webcam. Een goede video biedt wat meer. Je wilt toch professioneel overkomen?

Presenteer je bedrijf professioneel

Een goede video is een investering. Dat kost sowieso tijd, maar als je het echt goed wilt doen ook geld. Je laat een professionele video maken door een bedrijf dat het met en voor je uitvoert. Want een aankondiging van een webinar doe je toch niet met een filmpje dat je met je smartphone hebt gemaakt? Is dat een professionele manier van je bedrijf presenteren?

Jazeker, ik werk met video

Je hebt vast mijn bedrijfsvideo wel gezien. Hiervan is een eerste versie gemaakt die 4:39 duurt en waarin alle relevante informatie  over Letterzaken voorbijkomt. Na publicatie van deze video kwamen er veel reacties dat de video te lang duurde. Op basis daarvan is er een korte versie gemaakt van 1:00, wat kennelijk acceptabeler is. Lange video’s zijn wat dat betreft net als lange teksten: het is niet voor iedereen en je zult mensen moeten boeien door ze relevante informatie te bieden.

Je hebt tekst nodig bij video

Met video kun je een aantal zaken heel goed en helder in beeld brengen. Zeker als het om zaken als instructies of productbesprekingen gaat, is videomarketing uiterst nuttig. Niettemin zijn woorden daar ook weer heel belangrijk in. Zowel voor de eerder genoemde index als om mensen aan te sporen de video te bekijken. Daarnaast vind je in artikelen over video en SEO standaard het advies om de video’s te voorzien van tags en beschrijvingen met de juiste zoekwoorden. Gaat het toch weer om tekst…

Video vs. tekst

Eigenlijk is het appels met peren vergelijken. Zoals ik in het begin van het artikel al aangaf, vallen beeld, geluid en tekst allemaal onder het begrip ‘content’. Ze vullen elkaar aan en bieden beide waarde voor je websitebezoekers. Je moet ze beide wel op de juiste manier inzetten.

Zet video en tekst beide goed in

Voor vindbaarheid in de zoekmachines is nog altijd tekst nodig. Zoekmachines kunnen niet veel met beeld, dus voor je vindbaarheid en SEO heb je tekst nodig. Zet video dus zeker in, maar wel zo dat het vóór je werkt, dus jouw identiteit juist overbrengt. En gebruik het niet als vervanging van je teksten. Want uit onderzoek blijkt dat tekst effectiever is dan video.

Ben je nieuwsgierig geworden naar de volledige bedrijfsvideo van Letterzaken en de tijd om maar liefst 4:39 volledig uit te zitten? Dit is ‘m:

Wat heeft jouw voorkeur: video of tekst? En waarom? Laat het hieronder weten!

Afbeelding van atibodyphoto met dank aan Freedigitalphotos.net

SEO-teksten? Weg ermee!

Ik ga het maar gewoon zeggen: ik ben klaar met SEO-teksten. Niet dat ik klaar ben met SEO of met teksten schrijven, maar de uitdrukking “SEO-teksten” komt me eerlijk gezegd mijn neus uit. Ik vind het niks. En daar heb ik zo mijn redenen voor.

Totaal verkeerde uitdrukking

Toegegeven, ik profileer mezelf er ook mee. Voor de buitenwereld schrijf ik SEO-teksten (daarover later meer). Maar man, wat is dat toch een verkeerde uitdrukking zeg! Het impliceert namelijk dat je schrijft voor de zoekmachines. Ik mag toch lijden dat je dat niet doet. Want dan krijg je heel lelijke teksten. Wat zijn dan die lelijke SEO-teksten volgens mij?

Wat zijn nu precies SEO-teksten?

Ik kom ze nog regelmatig tegen: teksten die geschreven zijn om gevonden te worden op een bepaalde zoekterm. Vaak van bedrijven die willen worden gevonden op hun dienstverlening, maar dan in een andere stad dan waar ze gevestigd zijn. Zo zou ik een pagina “SEO-teksten Amsterdam” kunnen schrijven, om te concurreren met tekstschrijvers die in Amsterdam zitten (voor wie het niet weet: ik zit in Apeldoorn 🙂 ). Ik zou dan een pagina kunnen maken met in de titel, enkele koppen en meerdere keren in de tekst “SEO-teksten Amsterdam”. De focus zou dan vooral zijn op het zo veel mogelijk vermelden van die woorden, in plaats van de bezoeker te dienen met sterke webteksten.

Echte “SEO-teksten” zijn lelijk

Teksten zoals het hiervoor genoemde voorbeeld over “SEO-teksten Amsterdam” worden veelal lelijk, niet prettig leesbaar. Ze worden volgepropt met de zoekterm, omdat het (helaas) op dit moment nog werkt ook. Veel van die lelijke teksten scoren namelijk nog (te) goed in Google. Door de vaak krampachtige wijze waarop de zoekterm in de tekst wordt geplaatst, en liefst ook nog met enige regelmaat, wordt de tekst er niet leesbaarder op. Een eerste voorbeeld: Leest onderstaande nu echt lekker weg? Komt het helemaal natuurlijk over?

Een typisch voorbeeld van een SEO-tekst

Een typisch voorbeeld van een SEO-tekst, geoptimaliseerd voor “tekstschrijver apeldoorn”

En dan valt deze tekst nog mee. Ze zijn er nog veel erger. Maar toch: ik zie hier een paar keer hoe ze hun best hebben gedaan om er Apeldoorn en tekstschrijver in te zetten. Onder andere door te melden dat het om een “collectief van Apeldoornse tekstschrijvers” gaat. Wat niet zo blijkt te zijn…

Niet sterk

Wat ik in bovenstaande tekst niet sterk vind zijn zinnen als:

  • “Wij, freelance tekstschrijvers in Apeldoorn, zetten graag etc., etc.”
  • “Als Apeldoornse copywriters bieden wij”
  • “SEO geoptimaliseerde websites en landingspagina’s, zoals deze: Tekstschrijver Apeldoorn

Bij de eerste zin geldt dat je dit nooit zo zou zeggen en dat het dus een onnatuurlijke zin is. Het is duidelijk dat bepaalde woorden er nog in moesten staan. Nog even afgezien van het feit dat het een tenenkrommende tangconstructie is.

Bij de tweede zin is het mijns inziens een vreemde koptekst, omdat de zin niet compleet is. Sterker nog: de zin is niet compleet en wordt vervolgd door de eerste zin uit de alinea, die daardoor ook niet klopt. Gevalletje “er moest ook nog een koptekst in met zoekwoorden“.

Bij de derde was de toevoeging “Tekstschrijver Apeldoorn” niet nodig. En als ze het dan toch wilden doen, was het voor de lezer mooier geweest als ze er “zoals deze, geoptimaliseerd op de zoekterm Tekstschrijver Apeldoorn” van hadden gemaakt. Wel zo leesbaar. En wel zo eerlijk ook 😉

Vetgedrukt is geen SEO-factor

Gek genoeg kom je bij veel typisch geoptimaliseerde teksten ook verkeerd gebruik van vetgedrukte woorden tegen. Er wordt nog te vaak aangenomen dat Google vetgedrukte tekst meeweegt als SEO-factor. Dus worden (woorden uit) de zoekterm vaak nog een paar keer vetgedrukt in de tekst geplaatst. Google doet hier echter niks mee, het zou te makkelijk zijn om op deze manier de vindbaarheid te beïnvloeden. Gebruik vetgedrukte tekst dus enkel functioneel, om er iets mee te benadrukken en daarmee een alinea makkelijker scanbaar te maken voor de lezer. Voor de leesbaarheid dus.

Zoekwoorddichtheid werkt helaas nog wel

Hoewel Google al enige jaren werkt aan “het semantische web“, slaagt de zoekmachine er tot nu toe nog niet in om dat 100% uit te rollen in de zoekresultaten. Het blijkt dat je nog steeds goed kunt scoren met een hoge zoekwoorddichtheid. Dat dit de verwachtingen van de gebruikers van de zoekmachine niet ten goede komt, spreekt voor zich. Slecht leesbare, overgeoptimaliseerde teksten vieren op dit moment nog steeds hoogtij.

Typische SEO-tekst - overgeoptimaliseerd en niet prettig leesbaar

De proef op de som

Om te bewijzen dat het nog steeds mogelijk is om met een bepaalde zoekwoorddichtheid hoog te eindigen in Google, nam ik de proef op de som. Aanleiding was het feit dat ik zag dat er een collectief uit Arnhem in de top 10 stond op de zoekterm “tekstschrijver Apeldoorn” (zie eerste screenshot in dit artikel). Dat er in de tekst werd gesuggereerd dat deze partij in Apeldoorn zit, vond ik nog wel het meest kwalijk. Dan maar eens kijken hoe ver ik zelf kom met “tekstschrijver Arnhem“.

Met gemak de top 10 in

Binnen een week na publicatie van de pagina stormde ik de zoekresultaten binnen op positie 11 – dat is pagina 2, bovenaan. Een dag later stond ik op positie 10, onderaan pagina 1. Deze pagina kwam binnen een week met gemak de top 10 in. De tekst was geschreven op ‘tekstschrijver Arnhem’, maar met opzet geen overdreven SEO-tekst. Het bewijst echter wel dat Google nog steeds hecht aan het regelmatig voorkomen van de woorden uit de zoekterm in de teksten. En dat er dus geen link wordt gelegd tussen “Arnhem” en mijn vestigingsadres, dat zowel op mijn contactpagina staat, als bekend is bij Google Mijn Bedrijf.

Wat je krijgt als je om “SEO-teksten” vraagt

De meeste “SEO-teksten” die ik zie en die je dus krijgt als je om dat soort teksten vraagt, zou ik als volgt omschrijven:

Zouteloos werk dat plichtmatig is ingetikt om vooral aan de wens van een klant te voldoen om vindbaar te zijn.

Vergeet SEO, denk aan je bezoekers

Wanneer je teksten op je website plaatst, dienen die je bezoekers van de juiste informatie te voorzien. Je schrijft voor je doelgroep en je doelgroep bestaat toch niet uit zoekmachines? En wat denk je dat die bezoekers willen lezen? Geen teksten die zijn volgepropt met zoekwoorden en daardoor niet prettig lezen toch? Geef je bezoekers dus wat ze willen. Denk goed na over de informatie die je bezoeker komt halen bij jou. En vergeet de zoekmachines. Want is onderstaande tekst nu werkelijk lekker leesbaar?

Typisch geoptimaliseerde SEO-tekst op het onderwerp "bedrijfsfilm"

Bovenstaande tekst is overduidelijk geoptimaliseerd zonder daarbij echt in te spelen op de vragen van de potentiële klanten. Het is een verkooppraatje, volgestouwd met de zoekterm (in dit geval een enkel zoekwoord), wat gerelateerde woorden en pure verkoopargumenten. Schrijf dus webteksten voor je bezoekers in plaats van SEO-teksten die enkel gericht zijn op vindbaarheid in de zoekmachines.

Webteksten in plaats van SEO-teksten

Het gaat dus om webteksten. Goede teksten voor het web. Vergeet die term “SEO-teksten”, omdat die meer de nadruk legt op SEO dan op het werkelijke doel: je bezoekers de juiste informatie geven. Dat is ook precies de insteek die ik heb gevolgd bij de pagina “Tekstschrijver Arnhem”. Een eerlijk en klantgericht verhaal. Al is er wel serieus rekening gehouden met een stuk zoekwoorddichtheid, zoals ik al eerder aangaf. Omdat het nu eenmaal nog zo werkt.

Goede webteksten zijn uiteindelijk SEO-proof

Teksten voor je website schrijf je niet voor de zoekmachines, die schrijf je voor de bezoeker. Doe je dat goed, dan volgt de vindbaarheid vanzelf. Je kunt waar nodig later nog wat optimaliseren om de vindbaarheid te verbeteren. En ook afbeeldingen zijn ook een factor van belang voor je SEO. De pagina die ik schreef houdt het midden tussen een goede webtekst en een SEO-tekst. Ik hield rekening met vindbaarheid, maar hield het wel bij mezelf en schreef ‘m leesbaar. Ik schrijf het liefst webteksten en geen “echte” SEO-teksten.

Waarom staat het dan op mijn website?

Ik bied op mijn website inderdaad “SEO-teksten” aan. Dat doe ik omdat mensen daar op zoeken, niet omdat ik daar zelf zo dol op ben. Ook dat hoort bij mijn vakgebied: inspelen op waar de bezoeker naar zoekt. Er wordt namelijk vaker gezocht op “SEO-teksten” dan op “webteksten”. Aan mij om de websitebezoeker dan te overtuigen dat de term niet juist is en dat het gaat om de juiste teksten voor hun website. En dat die uiteindelijk goed werken voor de vindbaarheid.

Zoekvolume "SEO-teksten" (320) is hoger dan zoekvolume "webteksten" (170)

Weg dus met die uitdrukking

Zullen we het voortaan maar hebben over webteksten als het gaat om teksten voor websites? En de overdreven geoptimaliseerde teksten en het niet juist informeren van de lezers achterwege laten? Die overdreven SEO-teksten werken wellicht nog om hoog in Google te komen, maar helpen je bezoeker echt niet. Weg dus met die uitdrukking. Eens?

Vind je ook dat “SEO-teksten” de verkeerde uitdrukking is? Wil je wat anders kwijt naar aanleiding van bovenstaande? Ik zie je reactie graag tegemoet.

Lees ook het artikel “De über SEO-tekst” van internetbureau Heers.

Zoekvolume: belangrijk onderdeel van je SEO-strategie

Zoekvolume is een belangrijk onderdeel van je zoektermen-onderzoek. En zoektermen-onderzoek is weer cruciaal voor je SEO-strategie. Wanneer er niet of nauwelijks op de door jou gekozen woordencombinatie wordt gezocht, heeft het weinig zin om daarop in te zetten. Maar wat is nu een goed zoekvolume?

Wat is zoekvolume?

Allereerst is het van belang om de term zoekvolume goed te begrijpen. Zoekvolume betreft het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand op een zoekwoord of zoekwoordencombinatie (zoekterm). Deze gegevens biedt Google hun adverteerders aan via de Adwords zoekwoordplanner. Deze gegevens zijn niet statisch, het betreft het gemiddelde aantal zoekopdrachten over de afgelopen 12 maanden. Voor sommige termen, zoals ‘seo teksten‘ zijn deze redelijk stabiel, voor nieuws- of seizoengebonden termen zullen deze heel wisselend zijn. Zelfs seizoengebonden termen zullen per jaar verschillen, zeker als ze bijvoorbeeld met weersomstandigheden te maken hebben.

Waarom is zoekvolume belangrijk?

Waarom onderzoek je het zoekvolume nu eigenlijk? Twee belangrijke redenen:

  1. Te laag of geen zoekvolume is zonde van je inspanningen: leuk hoor, om op 1 te komen in Google op ‘seo teksten apeldoorn’. Er wordt alleen niet op gezocht.

    Zoekvolume op 'seo teksten apeldoorn': nul!

    Niemand zoekt op ‘seo teksten apeldoorn’

  2. Te hoog zoekvolume betekent vaak hoge concurrentie: als ergens veel op gezocht wordt, kan dat heel interessant zijn om op gevonden te worden. En dan ben je niet de enige die dat vindt en is de concurrentie er ook naar.

Zoekvolume is hiermee de basis van je concurrentie-onderzoek. Wanneer je zoektermen hebt gevonden met een zoekvolume dat voor jouw bedrijf interessant is, kun je verder om de concurrentie op die zoektermen te onderzoeken. Op basis daarvan bepaal je of het zin heeft om op die zoektermen in te zetten.

Wanneer zet je een zoekterm in?

Om te bepalen wanneer je een zoekterm inzet, kijk je als eerste naar het zoekvolume. Wanneer die interessant lijkt, kijk je naar de concurrentie in de top 10 van de zoekmachines. Is deze sterk, dan heeft het weinig zin, want een positie op pagina 1 is noodzaak. Afhankelijk van het zoekvolume is een positie in de top 5 of top 3 vaak zelfs noodzakelijk. Dit heeft alles te maken met het gemiddeld percentage van de kliks op deze posities. Die zien er als volgt uit:

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Percentages kliks op top 10 Google (gemiddeld, gemeten over 2013). Bron: https://chitika.com/google-positioning-value

De gegevens in deze tabel zijn uit 2013, recentere data zijn er op het moment niet. Ze geven in ieder geval een indicatie van de verschillen, die in de loop der jaren niet zoveel uiteen zullen lopen. Je ziet in ieder geval dat positie 10 nog geen 10% van de kliks krijgt die de nummer 1 krijgt. Een zoekvolume van rond de 100 levert je dus tussen de 2 en 3 bezoekers naar je webpagina op. Een positie in de top 5 is bij een zoekvolume van 100 in de meeste gevallen wel het streven.

Is er een minimaal zoekvolume?

Het is heel belangrijk om je te realiseren dat het zoekvolume per bedrijf verschilt. Wat voor de een weinig is, is voor de ander voldoende. Het heeft vooral te maken met niche en marge. Wanneer je een ultra-niche te pakken hebt, zal de concurrentie laag zijn en is je kans om hoog in de zoekmachines te komen groot. Daarmee zijn je inspanningen en investeringen de moeite waard, want ze zullen je dan voldoende opleveren. Tenzij je marge heel mager is natuurlijk, in dat geval is een hoger zoekvolume van belang. Zelf houd ik vaak wel een grens van minimaal 100 aan.

100 is wel een magische grens

Meestal ga ik uit van een zoekvolume van ten minste 100. Zoals hiervoor al aangehaald, is een zoekvolume van minimaal 100 vaak wel noodzakelijk. Haal je de nummer 1-positie, dan levert het je bij een zoekvolume van 100 ruim 30 bezoekers per maand op. Dat is naar 1 webpagina en wellicht wordt die webpagina ook nog op andere zoektermen gevonden, dus hoewel dat voor sommigen wellicht weinig lijkt, moet je de resultaten niet te veel willen bagatelliseren. Wel is het goed om je te realiseren dat lang niet al die bezoekers klant van je worden. Dat is ook weer een (vaak erg klein) percentage van de websitebezoekers. Toch zijn er ook uitzonderingen, waarbij een laag zoekvolume wel voldoende is.

Wanneer een laag zoekvolume wel voldoende is

Laag zoekvolume kan in sommige (veelal uitzonderlijke gevallen) wel degelijk interessant zijn. Wanneer je met 1 klant zoveel verdient dat je daarmee je jaaromzet of een belangrijk deel daarvan binnenhaalt, is een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 10 helemaal niet zo gek. Wanneer je met die zoekterm met grote zekerheid op 1 in de zoekmachines komt en het levert je door een goede webpagina 1 of meer klanten per jaar op, dan zit je gebeiteld. En als je dan per pagina een zoekterm vindt waar enkele tientallen keren per maand op wordt gezocht, zeg ik: “zeker doen”. Mits het uiteraard een zoekterm is die naar waarschijnlijkheid ook werkelijk potentiële klanten naar je webpagina trekt. Kies je zoektermen daarom ook zorgvuldig.

Kies je zoektermen zorgvuldig

Alle belangrijke overwegingen ken je nu. Maak hier gebruik van tijdens je eigen zoektermen-onderzoek. Het zoekvolume is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie en hoort bij het zoektermen-onderzoek. Meer weten over het zoektermen-onderzoek? Ik schreef er een praktische handleiding voor.

Heb je wat aan dit artikel gehad? Deel hieronder jouw inzichten, zodat anderen daarover kunnen leren. Of vul dit artikel aan met jouw kennis, wie weet heb ik iets gemist. Plaats jouw reactie, ik reageer altijd.

Zoekwoorden-onderzoek: een praktische handleiding

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 1 mei 2014 en is op 16 juli 2015 geüpdatet en opnieuw gepubliceerd

Zoekmachine-optimalisatie begint met zoekwoorden-onderzoek. Overigens houd ik het liever op ‘zoektermen’ dan ‘zoekwoorden’, omdat ‘zoekwoorden’ de suggestie kan wekken dat het om een enkel woord gaat. Zoektermen-onderzoek dus. Móet je dat zoektermen-onderzoek zelf doen? Het hoeft niet, maar wie staat er nu aan de basis van jouw website? Lijkt me duidelijk toch? De basis leg je zelf en dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Sterker nog, ik denk dat je er nog wel eens lol aan zult beleven ook. Echt? Ja. Probeer het maar eens.

Zoektermen-onderzoek op zoekwoorden-onderzoek - Zelf zoektermen-onderzoek doen

Hoe doe je dat dan?

In mijn betoog om te beginnen met zoektermen-onderzoek gaf ik de drie opties aan. En die hoef je niet op te zoeken, ik vermeld ze gewoon weer. En daarna zal ik per optie aangeven hoe jij deze kunt inzetten. Maar er zijn nog wat stappen voor het eigenlijke zoektermen-onderzoek. Die neem ik hier eerst met je door. En daarmee kom ik direct tegemoet aan de reactie van Sebastiaan Hendriks op 15 oktober 2014 🙂

De eerste stappen

Er zijn grofweg twee stappen die je zet voordat je aan het zoektermen-onderzoek zelf begint:

1. Denk zelf goed na

Denk hoe jijzelf zou zoeken op jouw product of dienst. Wat bied je aan en is dat ook echt waar je doelgroep op zoekt? Vooral in het geval van dienstverlening geldt dat je klant mogelijk op zoek is naar een oplossing die hij zelf niet kent. Dus formuleer het probleem of een andere vraag die je klant zal hebben. Bij producten is het makkelijker, want wie een product wil, zoekt veelal naar merk, model en wellicht wat specificaties.

Door zelf goed na te denken kom je uiteindelijk met een lijst met mogelijke zoektermen die je verder onderzoekt. Je kunt dit ook op papier als een soort ideeënwolk uittekenen. Je begint met een of meerdere belangrijke woorden en gaat van daaruit verder werken naar specifieke zoektermen. Laat je hersens maar gewoon hun werk doen. De lijst die hieruit volgt, gebruik je dan voor het verdere onderzoek dat hierna wordt behandeld.

2. Vraag het!

Hoe kom je achter informatie die je zelf niet voorhanden hebt? Juist, door het te vragen. En waarom zou je dat voor je zoektermen niet doen? Vraag je vrienden, familie en vooral je (potentiële) klanten waar ze op zouden zoeken. Een belangrijke tip: leg ze zo weinig mogelijk de woorden in de mond. Stel dus een zo neutraal mogelijke vraag, zoals bijvoorbeeld: “waarop zou jij zoeken als je jouw website beter vindbaar zou willen maken?” of “waar zou jij op zoeken als je een oplossing zou zoeken voor je rugpijn?”.

Wat is er nu waardevoller dan de informatie die je van buitenstaanders krijgt? Onderschat je vrienden en familie hierin niet, ook zij komen echt met waardevolle input voor je. Dus schroom niet en vraag het. En daarna ga je verder met het werkelijke onderzoek.

Drie basismethodes voor zoektermen-onderzoek

Met je lijst of lijstjes ga je aan de slag om de zoektermen verder te onderzoeken. Hieruit komen in het gunstigste geval ook weer nieuwe zoekwoorden of zoekwoordencombinaties. Het doel is om uiteindelijk te bepalen welke zoektermen relevant en interessant genoeg zijn om op gevonden te willen worden.

De drie basismethodes zijn:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Google Adwords Zoekwoordplanner (KeywordPlanner)
  3. Diverse (online) tools, programma’s en apps

Ben je klaar voor je eigen zoektermen-onderzoek? Daar gaan we dan!

Zoektermen uit Google ophalen

De methode in Google werkt heel simpel. Tik je zoekterm in zoals je normaal een zoekopdracht zou doen. Stel dat je coach bent in Apeldoorn. Dan denk je uiteraard als eerste aan “coach apeldoorn”. Toch? Zou ik wel doen in ieder geval. Buiten het feit dat je daarbij flinke concurrentie hebt van een winkelketen die COACH heet, zijn er ook veel verschillende soorten coaches. Het zoekwoord ‘coach’ raad ik je daarom al af. Niettemin is het wel de start van je onderzoek.

Bij Google kun je gebruik maken van twee opties: Google Suggest en de gerelateerde zoekopdrachten. Google Suggest is de benaming van de suggesties die je ziet wanneer je begint met typen in de zoekbalk van Google. Deze optie kun je overigens uitschakelen, maar komt voor zoektermen-onderzoek natuurlijk wel goed van pas. En type je gewoon eerst “coach apeldoorn” in, kun je daarna doorscrollen naar het einde van de pagina. Het zal je vast wel eens opgevallen zijn dat Google daar gerelateerde zoekopdrachten weergeeft:

Google zoekresultaten zoektermen-onderzoek coach apeldoorn

Hier zie je dat de suggesties heel uiteenlopend zijn en zowel met coaching als met de winkelketen te maken hebben. De voor jou nuttige suggesties noteer je en kun je verder onderzoeken. Ofwel door deze ook weer in Google in te voeren om daar weer gerelateerde zoekopdrachten, ofwel om deze met een van de andere tools nader te onderzoeken.

De Google Adwords Zoekwoordplanner

NB: in september 2016 heeft Google de mogelijkheid om data uit de Zoekwoordplanner op te halen gewijzigd. Dit betekent niet dat je de Zoekwoordplanner niet meer kunt gebruiken. De nieuwe methode heb ik in dit artikel uitgelegd.

Wellicht ken je ‘m al, toch blijkt hij voor velen nog een grote onbekende: de Google Adwords Zoekwoordplanner. Zoals de naam al zegt, is dit een tool voor Google Adwords, het programma voor de betaalde zoekresultaten in Google. De Zoekwoordplanner is echter ook prima in te zetten voor het onderzoek van zoektermen voor je website. In het kort: voer een term in, kies voor ‘zoekwoordideeën’ en zie daar: de door jou ingevoerde zoekterm(en), aangevuld met alternatieven. En allemaal met het zoekvolume: het (gemiddelde) aantal zoekopdrachten per maand op die zoektermen.

 

Google Adwords Zoekwoordplanner - Zelf zoektermen-onderzoek doen

 

Kies daarbij niet al te gretig voor de zoektermen die de meeste maandelijkse zoekopdrachten hebben. Die hebben vaak ook de meeste en zwaarste concurrentie. Je ziet echter ook welke zoektermen (te) weinig maandelijkse zoekopdrachten hebben. Voor deze zoektermen heeft het dus geen zin om er veel tijd en geld in te steken. Direct laten vallen dus en door met de rest die wel interessant is. Of ze moeten je inspireren tot weer andere zoektermen.

Belangrijk is dat je meerdere zoekwoorden of zoektermen invoert in de Zoekwoordplanner. Je hebt wel voldoende input nodig om tot de juiste zoektermen voor jouw website te komen. En dit eventueel weer verder te onderzoeken in een van de complexere zoekwoordentools. Je haalt dus vooral suggesties en een indicatie van het aantal zoekopdrachten per maand op in de Zoekwoordplanner (het zoekvolume). Op basis hiervan zul je wel verder onderzoek moeten doen, waaronder concurrentie-onderzoek.

Zoekwoordentools en -programma’s

Er zijn veel verschillende programma’s en (online) tools voor verder onderzoek op je zoektermen. Of je deze tools inzet, is afhankelijk van de mate van verantwoordelijkheid die jij hebt voor een site. Heb je een webdesigner die je SEO doet, of betrek je een andere professional met kennis op gebied van SEO, dan is het verstandig dit verder door hen te laten doen. Ga je het zelf verder onderzoeken, dan kun je daar diverse tools voor kiezen. Sommige geven zeer uitgebreide rapportages met tientallen tot zelfs honderden suggesties, inclusief de zoekvolumes. Andere bieden net iets meer dan je uit Google en de Zoekwoordplanner haalt.

Er zijn verschillende tools en programma’s, die elk op hun eigen manier werken. We onderscheiden daarin twee soorten:

  • online tools, zoals Übersuggest
  • desktopprogramma’s, die je installeert op je computer, maar uiteraard wel een internetverbinding nodig hebben

De online tools zijn soms gratis, soms betaald. Vaak zijn er freemium-versies van verkrijgbaar. Gratis proberen dus, maar na de proefperiode betalen, of gratis gebruiken met beperkte functionaliteit. Mijn persoonlijke bezwaar is dat je bij tools als Übersuggest en keywordtool.io enkel suggesties krijgt. De zoekvolumes moet je dan weer gaan uitzoeken. In feite zijn deze tools vooral een aanvulling op de eerste stappen, die hiervoor genoemd zijn.

De desktopprogramma’s zijn zonder uitzondering betaald, maar kun je veelal gratis uitproberen. Geïnteresseerd in zo’n programma? Op AllSEOsoftware vind je een overzicht van diverse tools en programma’s die je kunt gebruiken.

Zelf gebruik ik Market Samurai*, een tool die veel mogelijkheden biedt, zoals zoektermen- en concurrentie-onderzoek, maar ook rapportages van posities in de zoekmachines. Voor uitgebreide rapportages betaal je een maandelijks tarief, verder ben je klaar met een eenmalige investering. Market Samurai is een eenmalige investering van $ 149,00 en enkel wanneer je gebruik wilt maken van meer dan 20 zoektermen in de Rank Tracker, ga je een maandelijks tarief betalen. Er zijn veel andere programma’s, die mogelijk meer bieden, maar die zijn vaak fors duurder en kennen over het algemeen ook een maandelijks terugkerend tarief.

Ga jij nu zelf aan de slag met je zoektermen?

Heb je inspiratie gekregen en ga je zelf aan de slag? Of ben je ondertussen zelfs al aan de slag gegaan met onderzoek naar jouw zoektermen? Laat me weten wat je hier aan hebt gehad. Of misschien heb je nog vragen of tips? Ik zeg: brand maar los met die reacties!

* Dit is een affiliate link. Ik ben een tevreden gebruiker en beveel dit programma graag aan, en als ik daar dan ook nog wat voor terugkrijg, waarom zou ik dat niet doen? :-)

 

Het nadeel van het handige neefje

Veel (startende) ondernemers kiezen ervoor om hun website ofwel zelf te bouwen, ofwel door iemand in hun al dan niet directe omgeving, die “wel handig is met computers”. Maar is dat wel zo handig? Laat ik de beweegredenen en de voor- en nadelen eens met je doornemen.

Het kost weinig of niks

Vaak kun je door een handig neefje (of ander familielid of een bekende van je) voor weinig geld of zelfs gratis een website laten maken. Heel begrijpelijk dat je hier als startende ondernemer of ondernemer met weinig of geen budget gebruik van maakt. Het lijkt alsof je hier weinig risico mee loopt. Maar is dat wel zo?  Weeg de voor- en nadelen goed af!

De voordelen

Eerst wat voordelen dan. Hier kan ik heel kort in zijn, je zult ze zelf met gemak kunnen noemen. De voordelen zijn natuurlijk, dat het je weinig of zelfs geen geld kost, en dat je je neefje hiermee een leuke opdracht gunt. Voor mij houdt het hier wel op met voordelen, meer kan ik er eigenlijk niet noemen. De nadelen echter…

De nadelen

Er kleven toch echt meer nadelen dan voordelen aan een website die door een bekende van je wordt gebouwd. Ik som ze hier op, om ze daarna nader toe te lichten:

  • Omdat je weinig of niks betaalt, kun je geen eisen stellen
  • Je handige neefje is niet altijd up to date met de nieuwste ontwikkelingen
  • Welke garanties en service mag je verwachten?
  • Kun je later nog wel terugvallen op de diensten van je handige neefje?
Wat biedt Termini? Biedt de website direct duidelijkheid?

Buiten de onduidelijkheid over wat je hier vindt: waarom moet ik klikken om verder te gaan?

Je kunt geen eisen stellen 

Je handige neefje (of buurjongen, of andere bekende) zal graag die website voor je  bouwen, en vraagt daar waarschijnlijk weinig of zelfs niks voor. Het nadeel hiervan is dat je vaak geen eisen kunt stellen. Je bent afhankelijk van de beschikbaarheid en de kennis van deze bekende of dit familielid van je. Vaak doet zo iemand dit in zijn of haar vrije tijd, en ben jij dus volledig afhankelijk van beschikbaarheid van die vrije tijd.

Een professionele webdesigner of websitebouwer heeft fulltime de tijd voor jouw project en daarom kun je er afspraken over maken wanneer je website af zal zijn. Ook andere zaken, zoals backups en updates in verband met beveiliging, spreek je met een professional goed af, wat bij een hobbyist minder goed vastgelegd wordt. Allemaal relevante zaken die goed geregeld moeten zijn voor een professionele website.

Je handige neefje en de nieuwste ontwikkelingen

Je handige neefje kan nu wellicht een leuke website voor je bouwen, maar voldoet dit aan de eisen die er worden gesteld in de huidige tijd? Of sterker: voldoet deze aan de eisen die op korte termijn te verwachten vallen? Een professional is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en vaak ook van toekomstig te verwachten ontwikkelingen. Zeker op het gebied van trends in webdesign, maar ook zoekmachine-optimalisatie zal een professional beter op de hoogte zijn. Zo gebeurt het veel dat ondernemers nog websites geleverd krijgen die niet geschikt zijn voor mobiele weergave.

Garanties en service

Bij een professioneel bedrijf zijn er algemene voorwaarden, afspraken die vastgelegd worden en andere zekerheden wanneer het aankomt op de oplevering van je website. Een professionele webbouwer zal er zelf baat bij hebben een zo sterk mogelijke website op te leveren. Deze zal daar ook na oplevering service op verlenen en voor langere periode een onderhoudscontract of andere dienstverlening bij aanbieden. Denk hierbij ook aan het maken van back-ups en het waar nodig updaten van gebruikte software, om hacks en ander kwaadaardige acties te voorkomen. Kortom: je kunt op ze terugvallen.

Kun je terugvallen op je handige neefje?

Dat brengt me op het laatste punt: kun je terugvallen op je neefje? In het gunstigste geval gaat hij verder in het vakgebied van webdesign en is het antwoord “ja”. Maar de kans is groter dat hij uiteindelijk wat anders gaat doen en daarna geen tijd meer heeft om problemen met je website op te lossen. Een voorbeeld uit de praktijk is van een relatie van mij bij een van mijn vroegere werkgevers. Hij had letterlijk zijn website laten bouwen door zijn neefje. Maar nu er grote wijzigingen moeten worden aangebracht, geeft het neefje (inmiddels “neef”) niet thuis. En dan heb je een website die niet meer voldoet. Aan jouw eisen, aan de eisen van deze tijd, aan de eisen van je klanten.

Het kan meezitten

Zoals al opgemerkt, kan het meezitten. Dan heb je een prima website en kan je neefje/buurjongen/kennis je blijven ondersteunen. Het is natuurlijk niet zo dat iedere hobbyist het verknalt en een website oplevert die niet voor je gaat werken. Heb je geen budget, dan is het niet gek dat je gebruik maakt van de diensten van iemand die je zo wil helpen. Toch mag je ook dan kritisch zijn. Je website moet per slot van rekening ook wat opleveren en een slechte website werkt eerder tegen, dan voor je.

Heb jij ervaringen met een hobbyist die voor jou een website heeft gemaakt? Heb je iets anders te melden? Laat je reactie hieronder achter, ik ben benieuwd naar jouw mening of ervaring!