Het grote misverstand over Google PageRank

De PageRank is sinds de start van Google een belangrijk onderdeel van het Google algoritme. Het is een SEO-factor die Google onderscheidend maakt ten opzichte van andere internet zoekmachines. Sinds 2013 gaat echter het hardnekkige gerucht dat de PageRank niet meer wordt geüpdatet. Dit is zeer zeker niet het geval, lees verder om exact te begrijpen hoe het werkelijk zit met Googles PageRank.

Wat is nu precies de PageRank?

Heel kort gezegd is de PageRank de waarde van een website of webpagina, gebaseerd op het aantal links die echt naar die website of webpagina liggen. Hiermee doe je de PageRank echter zwaar tekort. In werkelijkheid is het systeem namelijk veel complexer. Naast die complexiteit is er ook nog eens het belangrijke verschil tussen de Toolbar PageRank en de werkelijke PageRank. Dit verschil en waarom dit ten grondslag ligt aan het misverstand dat de PageRank niet meer wordt geüpdatet, leg ik je hier volledig uit.

De historie van de PageRank

De oprichters van Google bedachten bij de start van de zoekmachine dat het feit dat bepaalde webpagina’s veel links krijgen, een signaal was van de waarde van deze webpagina. Als er veel links naar toe lagen, moest daar wel waardevolle informatie te vinden zijn. Dus gingen ze deze verwijzingen meetellen als een soort stem op de website of webpagina, waardoor deze een hogere positie in de rankings kreeg. Omdat links zo belangrijk zijn, ontstond de praktijk van linkbuilding.

Links zijn nog steeds belangrijk voor SEO en PageRank

Manipulatie van links

Toen SEO-bedrijven en -specialisten doorgekregen dat de hoeveelheid inkomende links een positief effect had op de rankings, ging men op zoek naar mogelijkheden om zoveel mogelijk inkomende links te verkrijgen. Daarin ging men zelfs zover, dat er complete netwerken werden opgezet, enkel om zoveel mogelijk links te kunnen aanleggen. Google is echter niet gek en middels de Penguin update werd deze vorm van linkbuilding flink afgewaardeerd.

Penguin update

Google rolde in april 2012 de Penguin update uit. Het doel van deze update was om misbruik van linkbuilding tegen te gaan. Veel grote websites werden hier flink de dupe van en zagen hun posities in de zoekresultaten fors zakken. Het moge duidelijk zijn dat Google veel belang hecht aan werkelijk relevante links. Daarom is de PageRank ook geen simpele optelsom van het aantal verwijzende links naar een website. Het is geen simpel rekensommetje, maar een wiskundig complex systeem.

Wiskundig complex systeem

De PageRank lijkt een eenvoudig rekensommetje: hoe meer links, hoe hoger je PageRank. Het is echter een wiskundig complex systeem, waarbij de PageRank van de verwijzende website weer wordt verdeeld over de onderliggende pagina’s, en de waarde van links (linkjuice) weer wordt verdeeld over het aantal links op een pagina. Dit telt allemaal bij elkaar op en leidt in feite tot een oneindig getal. Alle details over de PageRank, inclusief de formule, wordt uitgebreid uitgelegd in het blog van SEOguru.

Toolbar PageRank

De veel gebruikte PageRank in een schaal van 0 – 10 is dan ook geen volledig juiste weergave van de PageRank. Deze schaal van 0 – 10 heet de Toolbar PageRank. Er zijn diverse tools die deze Toolbar PageRank (TBPR) meten en tonen, Google geeft je zelfs de mogelijkheid om de TBPR te controleren. De TBPR is echter de oorzaak van het grote misverstand omtrent de PageRank, omdat het de TBPR is die niet meer wordt geüpdatet.

Toolbar PageRank wordt niet meer geüpdatet

De Toolbar PageRank wordt al sinds 2013 niet meer geüpdatet. Waar dit voorheen nog met vaste regelmaat gebeurde, is de TBPR na de laatste update in december 2013 niet meer gebeurd. Google’s Matt Cutts had in antwoord op een tweet in oktober van dat jaar nog aangegeven geen PageRank update meer te verwachten vóór 2014. Dat gebeurde als bij toeval wel, maar sindsdien is de update van de TBPR uitgebleven. Maar waarom updatet Google de TBPR niet meer?

Matt Cutts reageerde op Twitter op een vraag over ToolbarPageRank update

Waarom geen updates meer?

Er is niet expliciet uitgesproken waarom Google de TBPR niet updatet. Het meest waarschijnlijk is, dat men vond dat bedrijven en SEO’s te veel waarde hechtten aan de TBPR en ze de aandacht voor die PageRank wilden verminderen. “Laat website-eigenaren en online marketeers zich maar focussen op gebruikersvriendelijke websites en goede content”, lijken ze gedacht te hebben. En dus wordt de TBPR niet meer geüpdatet. Daarmee is de PageRank zelf echter niet dood, verre van.

PageRank zelf leeft nog volop

Dat de TBPR niet meer wordt geüpdatet wordt, wil niet zeggen dat de PageRank zelf niet meer geüpdatet wordt. Uit de uitleg over PageRank van Alain Sadon kun je opmaken dat er wellicht wat minder waarde wordt gehecht aan PageRank in het algemeen en dat Trustrank belangrijker lijkt te worden. Niettemin is de PageRank zo diep geworteld in het systeem van Google, dat deze ruggengraat van het algoritme, die het eigenlijk is, niet zomaar kan worden weggenomen.

Verdien je links

Links blijven belangrijk, zo heb ik zelf ervaren. Een enkel linkje naar een pagina op mijn website leverde me vrijwel direct een stijging op in Google met die pagina. Die links verdien je, door je website en content linkwaardig te maken. Dat begint met een goede website, die vertrouwen uitstraalt en content die de lezer waarde biedt. Zo zie ik het aantal links naar artikelen van mij gelukkig ook toenemen. Focus dus op kwaliteit en je bezoekers.

Focus op kwaliteit en je bezoekers

Voor zover het nog niet duidelijk was: maak je niet te druk om de PageRank, focus in plaats daarvan op de kwaliteit van je website en op je bezoekers. Maak het je bezoekers zo eenvoudig en aangenaam mogelijk en lever dat wat ze zoeken. Hiermee bouw je autoriteit en vertrouwen op en daarmee volgen over het algemeen ook de links wel. En volgt daar toch nog iets van PageRank uit. Want naar goede content wordt verwezen, als de website zelf ook qua autoriteit en vertrouwen de moeite waard is om naar te linken.

 

Welke ervaringen heb je met PageRank voor jouw website? Of heb je wellicht vragen of nog wat toe te voegen? Laat je reactie hieronder achter!

 

Een website van DTG – goed voor ondernemers?

Sinds het najaar van 2013 promoot DTG hun websites met ondernemers die een website bij hen hebben afgenomen. Mooie verhalen van schoenhersteller Mo over zijn posities in Google en fysiotherapeut Hans over hun door DTG gemaakte websites. Maar zijn die websites zo goed als de reclames je willen doen geloven? Lees verder om de verrassende ontdekkingen te lezen die ik deed door alles grondig te onderzoeken.

DTG: van telefoongids naar websites voor ondernemers

Voor wie de geschiedenis van DTG niet kent: DTG staat voor “De TelefoonGids”. Je kent dit bedrijf omdat ze jarenlang een centimeters dik boekwerk met telefoonnummers op je deurmat lieten vallen. Door internet nam de markt voor gedrukte gidsen af en in 2008 nam De Telefoongids concurrent Gouden Gids over. Tegenwoordig worden beide gidsen gecombineerd uitgegeven, al bleek uit onderzoek van RTL Nieuws in 2012 dat destijds al 80% van de mensen die de gids ontving, deze niet gebruikt.

DTG - van de Telefoongids en Gouden Gids naar websites voor ondernemers

Kort gezegd zijn er 3 aanleidingen voor DTG, zoals de uitgever sinds 2012 heet, om in te zetten op online marketing:

  1. Afname van de oplage van De Telefoongids & Gouden Gids
  2. Afname van daadwerkelijk gebruik van De Telefoongids & Gouden Gids
  3. Toename van het gebruik van zoekmachines in plaats van online (!) telefoongidsen.

Steeds meer mensen geven aan geen behoefte te hebben aan een fysieke gids, dus de oplage neemt af. Resultaat: minder inkomsten, want er kan minder gevraagd worden voor betaalde vermeldingen. Uit het eerder genoemde onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat degenen die de gids nog wel ontvangen, deze ook nauwelijks gebruiken. En het moge duidelijk zijn dat je vaak sneller uit bent door even te googelen op een bedrijf of dienst waarnaar je op zoek bent. Eerst een online of papieren telefoongids of bedrijvengids opzoeken.

Nieuwe focus op online marketing

Dus moest DTG iets anders doen. De focus lag natuurlijk al lang op ondernemingen; aan de particulieren verdienden ze niets. Onder het mom: we helpen ondernemers al vele jaren om vindbaar te zijn, heeft het bedrijf zich getransformeerd naar een onlinemarketingbedrijf. En ze profileren zich met websites voor ondernemers. De tv-spots, zoals die van schoenhersteller Mo en fysiotherapeut Hans ken je ongetwijfeld.

Van Adwords naar websites voor ondernemers

Dat DTG als specialisten in adverteren (de telefoongids dreef op advertenties) zich ging toeleggen op online adverteren, zoals Adwords, is heel logisch. Dat ze op zoek zijn gegaan naar andere diensten en producten, die in het verlengde liggen van wat ze deden is niet minder logisch. Als ze dat niet hadden gedaan, waren ze uiteindelijk een keer failliet gegaan. Dus kwamen ze met “websites voor ondernemers”. Maar wat mag je verwachten van een website van DTG?

Wie gebruikt er nu “Schoenherstellers”?

Na de eerste tv-spot van DTG met Bak restaurants in de hoofdrol, kwam de spot van schoenhersteller Mo. Mo zegt in deze spot: “Als je zoekt op ‘schoenherstellers’, dan kom je bij mij uit”. Maar wacht even: “Schoenherstellers”? Wie gebruikt dat woord? Ik pleit zoals iedereen weet voor eerlijk advies en gedegen zoektermen-onderzoek. Dus ben ik gaan kijken naar het zoekvolume van een aantal zoektermen:

Alternatieve zoektermen schoenherstellers - doet DTG goed zoekwoordenonderzoek voor ondernemers?

Je ziet heel duidelijk: “schoenmaker amsterdam” is relevanter. Allereerst omdat het een veel concretere, (bijna) transactionele zoekopdracht is. Maar niet in het minst omdat er meer zoekvolume op zit. En vergeet niet, “schoenherstellers” is een vakterm. Dat mag ook wel blijken uit de automatische suggesties in Google:

Schoenhersteller of schoenmaker? Maakt DTG wel de juiste keuzes voor zoektermen voor hun klanten?

Overigens wordt Mo prima gevonden op “schoenmaker” wanneer je in Amsterdam bent (gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van locatie) en op “schoenmaker amsterdam”. Wel jammer dat voor de laatste zoekterm geldt dat DTG niet liever een klant bovenaan ziet dan haar eigen website 😉

Meesterschoenmakers positie 2 in Google

Mijn bezwaren tegen de websites van DTG

Op zich nette websites hoor, die websites van DTG. Kun je niet veel van zeggen. Maar ik heb zo mijn bezwaren. Wat je wat mij betreft móet weten als ondernemer, is dat wat DTG niet zegt over hun websites. Of wat je op de website moet ontdekken:

Lijkt goedkoop, is het niet

Vanaf € 29 per maand stond er prominent op de website van DTG vermeld. Hiervoor zijn ze DTG websites voor ondernemers mijn bezwaren: de prijsinmiddels op de vingers getikt. Hierover schreef Charlotte Mendersma van Charlotte’s Law al een uitgebreid artikel. Kort gezegd: DTG rekent opstartkosten van € 799  899* waarvoor je een website van 3 pagina’s krijgt.

Dit betekent dat je 1147 1247* betaalt voor een simpele(!) website. 3 pagina’s, wil je er meer, dan betaal je dus ook meer. En vrijwel alles van de bij DTG inbegrepen opties zouden wat mij betreft standaard moeten zijn bij een website:

  • CMS
  • Zoekmachineoptimalisatie
  • Responsive webdesign
  • e-mailadres(sen)
  • Contactformulier
  • Online rapportages (Google Analytics)

Wil je echter meer dan die standaard 3 pagina’s, dan betaal je dus ook meer. Onderstaande screenshot komt uit de rekenmodule die DTG in 2014 gebruikte:

DTG websites - wil je meer, betaal je meer

Wil je meer, betaal je meer voor je website bij DTG: € 99 per pagina.

Een pagina erbij? Tel maar even € 99 bovenop het bedrag. Een beetje website bevat zeker 5 pagina’s, inclusief de homepagina en de contactpagina. Een snelle rekensom levert dan een prijskaartje van € 1345 1445* op. Wil je meer e-mailadressen? Je mag een offerte aanvragen. Voel je de bui al hangen? Ik wel.

*Sinds de publicatie van dit artikel in oktober 2015 is het starttarief van de DTG websites verhoogd met €100.

Teksten zijn inclusief bij DTG websites

Oké, voor dat bedrag levert DTG ook de teksten op voor je website. Voor een website inclusief teksten is de prijs eerlijk gezegd prima. Echter: de eerste website uit het portfolio dat ik bezocht, bevatte wel een behoorlijk aantal fouten in de teksten. Hoewel voor de gemiddelde Nederlander mogelijk niet storend, vind ik dat spatie-, type- en spelfouten bij een dergelijk grote aanbieder niet zo veelvuldig mogen voorkomen.

Teksten zijn inbegrepen bij DTG websites. Type- en spelfouten echter ook!

Teksten zijn inbegrepen bij DTG websites. Type- en spelfouten echter ook!

3 conversiemissers

Als je mijn blogs regelmatig leest, weet je dat ik me naast SEO (met name de content-variant) bezighoud met conversie. Je website moet per slot van rekening ook wat opleveren. Drie zaken die hiervoor wat mij betreft relevant zijn, gaan mis bij vrijwel alle DTG websites die ik heb bekeken:

  1. De tagline: dankzij de tagline weet de bezoeker of zij/hij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Vele van mijn vakgenoten (waaronder Aartjan van Erkel en Meta Groot Antink) pleiten ook voor de tagline. Waarom zet DTG deze niet bij al hun klanten in?
  2. De banaan: weer zoiets waar al die vakgenoten van mij voor pleiten; een duidelijke knop met call to actionDat is tenminste hoe ik ‘de banaan’ in het kort omschrijf. Ik zie wel buttons, maar die vallen vaak niet op en zullen dus minder effectief zijn dan de banaan die ik zou adviseren.
  3. Gebruik van sliders en grote banners: veel van de DTG websites maken gebruik van sliders (ook wel carrousels genoemd). En laat het nu bewezen zijn dat die beduidend minder conversie opleveren dan statische afbeeldingen. Ook de veel gebruikte grote statische afbeeldingen zijn conversiekillers. Beeld is nodig, dat zal ik niet ontkennen, maar wanneer daardoor de relevante informatie (lees: tekst) niet direct te lezen is, haken je bezoekers ook snel af.

Ik vind de websites wel veel op elkaar lijken

Wanneer je het portfolio van DTG bekijkt, moet je wel opvallen dat de opmaak van de meeste websites heel erg op elkaar lijken. De plaats en opmaak van het menu, de wijze van het gebruik van de visuals. Het lijkt wel alsof je website alleen maar een horizontaal menu boven de banner of slider mag hebben. Om maar een voorbeeld te noemen.

Duidelijke overeenkomsten in opmaak van DTG websites

DTG websites worden nooit jouw eigendom

Stel: je steekt een bedrag van € 1147 (of meer) in een eenvoudige website. Of zelfs meer in een uitgebreidere website. Na een jaar concludeer je dat dit niet is wat je ervan had verwacht. Dan wil je je website misschien wel meenemen, maar ook zelf kunnen aanpassen. Dat is onmogelijk bij DTG.

In de algemene voorwaarden stelt DTG namelijk dat je een licentie hebt voor gebruik van de website. Het intellectuele eigendom is en blijft van DTG en wanneer je de overeenkomst beëindigt, mag je de website niet meer gebruiken. En zo wordt die website eigenlijk steeds duurder, want je blijft per maand €29 aan DTG betalen.

Een DTG website wordt nooit echt van jou

Jouw DTG website wordt steeds duurder

Je betaalt dus sowieso € 1147 voor je website (opstartkosten + 1 jaar maandelijks tarief voor 3 pagina’s). Meer pagina’s is meer betalen, nog even afgezien van andere opties (afsprakenplanner, pagina’s in het Engels. extra e-mailadressen). Voor het bedrag dat je dan betaalt, heb je een stevige website in een open source CMS, zoals WordPress, Joomla of Drupal. Het voordeel van die open source CMS’en is dat je bij overstap naar een andere webdesigner veelal zo de draad weer oppakt. Uiteraard afhankelijk van de afspraken over eigendom met de webdesigner.

Nieuwe website? Nieuwe content!

Heb je een DTG website en zeg je de overeenkomst op? Dan ben je ook de content kwijt. Althans, de content die zij hebben aangeleverd. Het auteursrecht ligt sowieso altijd bij degene die een werk gemaakt heeft, of dat nu tekst is of foto’s zijn. En aangezien DTG erop gebrand is om die teksten voor je te schrijven, begin je in de meeste gevallen dus weer bij nul. Snap je nu waarom ze graag zelf de teksten voor je aanleveren? Het klinkt gemakkelijk, maar zo houden ze jou wel vast als klant.

Voorwaarden DTG website: contentlicentie

DTG versus andere aanbieders

Zoals ik al aangaf zijn de websites zelf netjes, daar valt weinig op aan te merken. En of je nu liever wat meer beeld op je website ziet dan goed is voor je conversie, mag je zelf weten. Maar als je die -toch forse- investering in een nieuwe website doet, zorg dan voor vergelijkingsmateriaal. Vraag meerdere offertes aan en laat vooral uitleggen welke keuzes gemaakt worden en waarom. Valt je keuze dan op DTG? Prima, als het maar echt een bewuste keuze is voor wat je wordt aangeboden. En zorg dat je vooral duidelijkheid krijgt over voorwaarden, extra kosten en dergelijke.

Heb jij een mening? Of heb je ervaring met websites van DTG? Deel je verhaal hieronder, ik ben benieuwd!

Video versus tekst

Video is een van dé onderwerpen in online marketing in 2015. Als we afgaan op alle verhalen, moet iedere onderneming zich serieus met video gaan bezighouden. Laat je echter niet gek maken: video is niet heilig en is geen alternatief voor tekst. Bedenk vooral goed hóe en waarom je video inzet. Want in een aantal gevallen is tekst nog altijd beter. Is tekst effectiever dan video?

Content: tekst, beeld & geluid

Online kun je kennis en informatie delen in vele vormen. Al deze vormen vallen onder content. Tekst, geluid en beeld zijn globaal drie vormen van content die we kunnen onderscheiden. Hier neemt video een speciale plek in, omdat deze beeld en geluid combineert en er zelfs tekst aan toegevoegd kan worden. Om deze diverse andere reden is het logisch dat de aandacht voor video toeneemt. De mogelijkheden met video nemen ook nog eens toe. Waarom zou je video inzetten?

De voordelen van video: er is meer…

Video kent natuurlijk genoeg voordelen. Je kunt snel iets uitleggen, brengt je bedrijf in beeld, laat jezelf zien als ondernemer of medewerker. Video is voor sommige mensen makkelijker en/of sneller dan een stuk tekst lezen. Het zijn slechts enkele voordelen, maar enkel de voordelen benoemen is niet de manier om het complete verhaal te vertellen. Want er zijn ook andere zaken waar je rekening mee moet houden.

YouTube: uiterst relevant

Wanneer je video inzet, is YouTube een kanaal dat je niet moet uitvlakken. De belangrijkste reden hiervoor is dat YouTube wereldwijd de op-een-na-grootste online zoekmachine is. Jazeker, na Google wordt er het meest gezocht via YouTube. Omdat je enkel op video’s zoekt binnen YouTube, geldt YouTube als verticale zoekmachine. En omdat YouTube onderdeel is van Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft het ook effect op de vindbaarheid van je video’s binnen Google.

Periscope

Streaming video

Een van de belangrijkste redenen dat video in 2015 erg populair is geworden, is de opkomst van streaming video. Met name streaming in de vorm van apps, die een hoog socialemediagehalte hebben, zoals Periscope en Meerkat groeien in populariteit. Als marketingtool zeer geschikt, maar van een andere orde dan een bedrijfs- of instructievideo.

Let vooral hier op

Naar mijn mening is video lang niet in alle gevallen een uitkomst. Punten waar je vooral rekening mee moet houden zijn:

  • Automatisch afspelen is geen aanrader
  • Video afspelen in een kantooromgeving doet vrijwel niemand
  • Video’s kunnen niet worden gescand

Video versus tekst: wat is is nu beter voor je website?

Automatisch afspelen

Automatisch afspelen van video op je website wordt niet door veel mensen gewaardeerd. Wanneer je een website opent en er (vrijwel) direct wordt een video afgespeeld, is dat niet jouw eigen keuze. Dat is storend en in een extreem geval schrik je zelfs even wanneer het geluid zomaar begint te spelen. Je kunt het dus niet maken om video’s automatisch te laten afspelen, omdat je hiermee je bezoekers niet helpt.

Daarnaast is het voor degene die je website met mobiel bezoekt niet heel vriendelijk. Wanneer deze namelijk gebruik maakt van mobiel internet, is een automatisch afspelende video een forse aanslag op de databundel. Automatisch afspelen is dus geen optie en dan heb je tekst nodig om mensen aan te zetten de video af te spelen.

Geluid in werkomgeving stoort

Video afspelen in een kantooromgeving is veelal onhandig, omdat het geluid de mensen in de omgeving stoort. Niet iedereen heeft een hoofdtelefoon bij de hand, dus in een werkomgeving is video niet praktisch. Reden waarom video minder praktisch is dan tekst. En dan nog iets: video biedt je niet de mogelijkheid om even snel te scannen.

Scannen is niet mogelijk

Het voordeel van tekst is dat je deze kunt scannen. Een goede tekst tenminste. Die deel je op in alinea’s en daar zet je duidelijke koppen boven, waardoor je websitebezoeker kan scrollen en je tekst kan scannen. Dit om te bepalen of je bezoeker echt al deze alinea’s wil lezen. Bij video is dat echter niet mogelijk. Je kunt voor video’s links aanmaken met specifieke startmomenten, waarmee je een soort index kunt maken, maar daarmee valt de video nog niet volledig te scannen, zoals bij tekst.

Toch tekst nodig

Je hebt sowieso tekst nodig voor de index. Daarnaast geldt dat je terug moet naar de index om te kunnen skippen naar een volgend onderdeel, mocht je dat willen. En dan kan er nog steeds niet echt door het verhaal gescrold worden. Bij tekst kun je zelfs de alinea nog even scannen, wat je in video niet kunt.

Film versus filmpje

Veel mensen hebben het over “een filmpje” als ze een video hebben. Als je een echt goede video hebt geschoten/laten schieten, vind ik dat geen goede benaming. Een filmpje maak je even zelf op je smartphone of met je webcam. Een goede video biedt wat meer. Je wilt toch professioneel overkomen?

Presenteer je bedrijf professioneel

Een goede video is een investering. Dat kost sowieso tijd, maar als je het echt goed wilt doen ook geld. Je laat een professionele video maken door een bedrijf dat het met en voor je uitvoert. Want een aankondiging van een webinar doe je toch niet met een filmpje dat je met je smartphone hebt gemaakt? Is dat een professionele manier van je bedrijf presenteren?

Jazeker, ik werk met video

Je hebt vast mijn bedrijfsvideo wel gezien. Hiervan is een eerste versie gemaakt die 4:39 duurt en waarin alle relevante informatie  over Letterzaken voorbijkomt. Na publicatie van deze video kwamen er veel reacties dat de video te lang duurde. Op basis daarvan is er een korte versie gemaakt van 1:00, wat kennelijk acceptabeler is. Lange video’s zijn wat dat betreft net als lange teksten: het is niet voor iedereen en je zult mensen moeten boeien door ze relevante informatie te bieden.

Je hebt tekst nodig bij video

Met video kun je een aantal zaken heel goed en helder in beeld brengen. Zeker als het om zaken als instructies of productbesprekingen gaat, is videomarketing uiterst nuttig. Niettemin zijn woorden daar ook weer heel belangrijk in. Zowel voor de eerder genoemde index als om mensen aan te sporen de video te bekijken. Daarnaast vind je in artikelen over video en SEO standaard het advies om de video’s te voorzien van tags en beschrijvingen met de juiste zoekwoorden. Gaat het toch weer om tekst…

Video vs. tekst

Eigenlijk is het appels met peren vergelijken. Zoals ik in het begin van het artikel al aangaf, vallen beeld, geluid en tekst allemaal onder het begrip ‘content’. Ze vullen elkaar aan en bieden beide waarde voor je websitebezoekers. Je moet ze beide wel op de juiste manier inzetten.

Zet video en tekst beide goed in

Voor vindbaarheid in de zoekmachines is nog altijd tekst nodig. Zoekmachines kunnen niet veel met beeld, dus voor je vindbaarheid en SEO heb je tekst nodig. Zet video dus zeker in, maar wel zo dat het vóór je werkt, dus jouw identiteit juist overbrengt. En gebruik het niet als vervanging van je teksten. Want uit onderzoek blijkt dat tekst effectiever is dan video.

Ben je nieuwsgierig geworden naar de volledige bedrijfsvideo van Letterzaken en de tijd om maar liefst 4:39 volledig uit te zitten? Dit is ‘m:

Wat heeft jouw voorkeur: video of tekst? En waarom? Laat het hieronder weten!

Afbeelding van atibodyphoto met dank aan Freedigitalphotos.net

SEO-teksten? Weg ermee!

Ik ga het maar gewoon zeggen: ik ben klaar met SEO-teksten. Niet dat ik klaar ben met SEO of met teksten schrijven, maar de uitdrukking “SEO-teksten” komt me eerlijk gezegd mijn neus uit. Ik vind het niks. En daar heb ik zo mijn redenen voor.

Totaal verkeerde uitdrukking

Toegegeven, ik profileer mezelf er ook mee. Voor de buitenwereld schrijf ik SEO-teksten (daarover later meer). Maar man, wat is dat toch een verkeerde uitdrukking zeg! Het impliceert namelijk dat je schrijft voor de zoekmachines. Ik mag toch lijden dat je dat niet doet. Want dan krijg je heel lelijke teksten. Wat zijn dan die lelijke SEO-teksten volgens mij?

Wat zijn nu precies SEO-teksten?

Ik kom ze nog regelmatig tegen: teksten die geschreven zijn om gevonden te worden op een bepaalde zoekterm. Vaak van bedrijven die willen worden gevonden op hun dienstverlening, maar dan in een andere stad dan waar ze gevestigd zijn. Zo zou ik een pagina “SEO-teksten Amsterdam” kunnen schrijven, om te concurreren met tekstschrijvers die in Amsterdam zitten (voor wie het niet weet: ik zit in Apeldoorn 🙂 ). Ik zou dan een pagina kunnen maken met in de titel, enkele koppen en meerdere keren in de tekst “SEO-teksten Amsterdam”. De focus zou dan vooral zijn op het zo veel mogelijk vermelden van die woorden, in plaats van de bezoeker te dienen met sterke webteksten.

Echte “SEO-teksten” zijn lelijk

Teksten zoals het hiervoor genoemde voorbeeld over “SEO-teksten Amsterdam” worden veelal lelijk, niet prettig leesbaar. Ze worden volgepropt met de zoekterm, omdat het (helaas) op dit moment nog werkt ook. Veel van die lelijke teksten scoren namelijk nog (te) goed in Google. Door de vaak krampachtige wijze waarop de zoekterm in de tekst wordt geplaatst, en liefst ook nog met enige regelmaat, wordt de tekst er niet leesbaarder op. Een eerste voorbeeld: Leest onderstaande nu echt lekker weg? Komt het helemaal natuurlijk over?

Een typisch voorbeeld van een SEO-tekst

Een typisch voorbeeld van een SEO-tekst, geoptimaliseerd voor “tekstschrijver apeldoorn”

En dan valt deze tekst nog mee. Ze zijn er nog veel erger. Maar toch: ik zie hier een paar keer hoe ze hun best hebben gedaan om er Apeldoorn en tekstschrijver in te zetten. Onder andere door te melden dat het om een “collectief van Apeldoornse tekstschrijvers” gaat. Wat niet zo blijkt te zijn…

Niet sterk

Wat ik in bovenstaande tekst niet sterk vind zijn zinnen als:

  • “Wij, freelance tekstschrijvers in Apeldoorn, zetten graag etc., etc.”
  • “Als Apeldoornse copywriters bieden wij”
  • “SEO geoptimaliseerde websites en landingspagina’s, zoals deze: Tekstschrijver Apeldoorn

Bij de eerste zin geldt dat je dit nooit zo zou zeggen en dat het dus een onnatuurlijke zin is. Het is duidelijk dat bepaalde woorden er nog in moesten staan. Nog even afgezien van het feit dat het een tenenkrommende tangconstructie is.

Bij de tweede zin is het mijns inziens een vreemde koptekst, omdat de zin niet compleet is. Sterker nog: de zin is niet compleet en wordt vervolgd door de eerste zin uit de alinea, die daardoor ook niet klopt. Gevalletje “er moest ook nog een koptekst in met zoekwoorden“.

Bij de derde was de toevoeging “Tekstschrijver Apeldoorn” niet nodig. En als ze het dan toch wilden doen, was het voor de lezer mooier geweest als ze er “zoals deze, geoptimaliseerd op de zoekterm Tekstschrijver Apeldoorn” van hadden gemaakt. Wel zo leesbaar. En wel zo eerlijk ook 😉

Vetgedrukt is geen SEO-factor

Gek genoeg kom je bij veel typisch geoptimaliseerde teksten ook verkeerd gebruik van vetgedrukte woorden tegen. Er wordt nog te vaak aangenomen dat Google vetgedrukte tekst meeweegt als SEO-factor. Dus worden (woorden uit) de zoekterm vaak nog een paar keer vetgedrukt in de tekst geplaatst. Google doet hier echter niks mee, het zou te makkelijk zijn om op deze manier de vindbaarheid te beïnvloeden. Gebruik vetgedrukte tekst dus enkel functioneel, om er iets mee te benadrukken en daarmee een alinea makkelijker scanbaar te maken voor de lezer. Voor de leesbaarheid dus.

Zoekwoorddichtheid werkt helaas nog wel

Hoewel Google al enige jaren werkt aan “het semantische web“, slaagt de zoekmachine er tot nu toe nog niet in om dat 100% uit te rollen in de zoekresultaten. Het blijkt dat je nog steeds goed kunt scoren met een hoge zoekwoorddichtheid. Dat dit de verwachtingen van de gebruikers van de zoekmachine niet ten goede komt, spreekt voor zich. Slecht leesbare, overgeoptimaliseerde teksten vieren op dit moment nog steeds hoogtij.

Typische SEO-tekst - overgeoptimaliseerd en niet prettig leesbaar

De proef op de som

Om te bewijzen dat het nog steeds mogelijk is om met een bepaalde zoekwoorddichtheid hoog te eindigen in Google, nam ik de proef op de som. Aanleiding was het feit dat ik zag dat er een collectief uit Arnhem in de top 10 stond op de zoekterm “tekstschrijver Apeldoorn” (zie eerste screenshot in dit artikel). Dat er in de tekst werd gesuggereerd dat deze partij in Apeldoorn zit, vond ik nog wel het meest kwalijk. Dan maar eens kijken hoe ver ik zelf kom met “tekstschrijver Arnhem“.

Met gemak de top 10 in

Binnen een week na publicatie van de pagina stormde ik de zoekresultaten binnen op positie 11 – dat is pagina 2, bovenaan. Een dag later stond ik op positie 10, onderaan pagina 1. Deze pagina kwam binnen een week met gemak de top 10 in. De tekst was geschreven op ‘tekstschrijver Arnhem’, maar met opzet geen overdreven SEO-tekst. Het bewijst echter wel dat Google nog steeds hecht aan het regelmatig voorkomen van de woorden uit de zoekterm in de teksten. En dat er dus geen link wordt gelegd tussen “Arnhem” en mijn vestigingsadres, dat zowel op mijn contactpagina staat, als bekend is bij Google Mijn Bedrijf.

Wat je krijgt als je om “SEO-teksten” vraagt

De meeste “SEO-teksten” die ik zie en die je dus krijgt als je om dat soort teksten vraagt, zou ik als volgt omschrijven:

Zouteloos werk dat plichtmatig is ingetikt om vooral aan de wens van een klant te voldoen om vindbaar te zijn.

Vergeet SEO, denk aan je bezoekers

Wanneer je teksten op je website plaatst, dienen die je bezoekers van de juiste informatie te voorzien. Je schrijft voor je doelgroep en je doelgroep bestaat toch niet uit zoekmachines? En wat denk je dat die bezoekers willen lezen? Geen teksten die zijn volgepropt met zoekwoorden en daardoor niet prettig lezen toch? Geef je bezoekers dus wat ze willen. Denk goed na over de informatie die je bezoeker komt halen bij jou. En vergeet de zoekmachines. Want is onderstaande tekst nu werkelijk lekker leesbaar?

Typisch geoptimaliseerde SEO-tekst op het onderwerp "bedrijfsfilm"

Bovenstaande tekst is overduidelijk geoptimaliseerd zonder daarbij echt in te spelen op de vragen van de potentiële klanten. Het is een verkooppraatje, volgestouwd met de zoekterm (in dit geval een enkel zoekwoord), wat gerelateerde woorden en pure verkoopargumenten. Schrijf dus webteksten voor je bezoekers in plaats van SEO-teksten die enkel gericht zijn op vindbaarheid in de zoekmachines.

Webteksten in plaats van SEO-teksten

Het gaat dus om webteksten. Goede teksten voor het web. Vergeet die term “SEO-teksten”, omdat die meer de nadruk legt op SEO dan op het werkelijke doel: je bezoekers de juiste informatie geven. Dat is ook precies de insteek die ik heb gevolgd bij de pagina “Tekstschrijver Arnhem”. Een eerlijk en klantgericht verhaal. Al is er wel serieus rekening gehouden met een stuk zoekwoorddichtheid, zoals ik al eerder aangaf. Omdat het nu eenmaal nog zo werkt.

Goede webteksten zijn uiteindelijk SEO-proof

Teksten voor je website schrijf je niet voor de zoekmachines, die schrijf je voor de bezoeker. Doe je dat goed, dan volgt de vindbaarheid vanzelf. Je kunt waar nodig later nog wat optimaliseren om de vindbaarheid te verbeteren. En ook afbeeldingen zijn ook een factor van belang voor je SEO. De pagina die ik schreef houdt het midden tussen een goede webtekst en een SEO-tekst. Ik hield rekening met vindbaarheid, maar hield het wel bij mezelf en schreef ‘m leesbaar. Ik schrijf het liefst webteksten en geen “echte” SEO-teksten.

Waarom staat het dan op mijn website?

Ik bied op mijn website inderdaad “SEO-teksten” aan. Dat doe ik omdat mensen daar op zoeken, niet omdat ik daar zelf zo dol op ben. Ook dat hoort bij mijn vakgebied: inspelen op waar de bezoeker naar zoekt. Er wordt namelijk vaker gezocht op “SEO-teksten” dan op “webteksten”. Aan mij om de websitebezoeker dan te overtuigen dat de term niet juist is en dat het gaat om de juiste teksten voor hun website. En dat die uiteindelijk goed werken voor de vindbaarheid.

Zoekvolume "SEO-teksten" (320) is hoger dan zoekvolume "webteksten" (170)

Weg dus met die uitdrukking

Zullen we het voortaan maar hebben over webteksten als het gaat om teksten voor websites? En de overdreven geoptimaliseerde teksten en het niet juist informeren van de lezers achterwege laten? Die overdreven SEO-teksten werken wellicht nog om hoog in Google te komen, maar helpen je bezoeker echt niet. Weg dus met die uitdrukking. Eens?

Vind je ook dat “SEO-teksten” de verkeerde uitdrukking is? Wil je wat anders kwijt naar aanleiding van bovenstaande? Ik zie je reactie graag tegemoet.

Lees ook het artikel “De über SEO-tekst” van internetbureau Heers.

Zoekvolume: belangrijk onderdeel van je SEO-strategie

Zoekvolume is een belangrijk onderdeel van je zoektermen-onderzoek. En zoektermen-onderzoek is weer cruciaal voor je SEO-strategie. Wanneer er niet of nauwelijks op de door jou gekozen woordencombinatie wordt gezocht, heeft het weinig zin om daarop in te zetten. Maar wat is nu een goed zoekvolume?

Wat is zoekvolume?

Allereerst is het van belang om de term zoekvolume goed te begrijpen. Zoekvolume betreft het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand op een zoekwoord of zoekwoordencombinatie (zoekterm). Deze gegevens biedt Google hun adverteerders aan via de Adwords zoekwoordplanner. Deze gegevens zijn niet statisch, het betreft het gemiddelde aantal zoekopdrachten over de afgelopen 12 maanden. Voor sommige termen, zoals ‘seo teksten‘ zijn deze redelijk stabiel, voor nieuws- of seizoengebonden termen zullen deze heel wisselend zijn. Zelfs seizoengebonden termen zullen per jaar verschillen, zeker als ze bijvoorbeeld met weersomstandigheden te maken hebben.

Waarom is zoekvolume belangrijk?

Waarom onderzoek je het zoekvolume nu eigenlijk? Twee belangrijke redenen:

  1. Te laag of geen zoekvolume is zonde van je inspanningen: leuk hoor, om op 1 te komen in Google op ‘seo teksten apeldoorn’. Er wordt alleen niet op gezocht.

    Zoekvolume op 'seo teksten apeldoorn': nul!

    Niemand zoekt op ‘seo teksten apeldoorn’

  2. Te hoog zoekvolume betekent vaak hoge concurrentie: als ergens veel op gezocht wordt, kan dat heel interessant zijn om op gevonden te worden. En dan ben je niet de enige die dat vindt en is de concurrentie er ook naar.

Zoekvolume is hiermee de basis van je concurrentie-onderzoek. Wanneer je zoektermen hebt gevonden met een zoekvolume dat voor jouw bedrijf interessant is, kun je verder om de concurrentie op die zoektermen te onderzoeken. Op basis daarvan bepaal je of het zin heeft om op die zoektermen in te zetten.

Wanneer zet je een zoekterm in?

Om te bepalen wanneer je een zoekterm inzet, kijk je als eerste naar het zoekvolume. Wanneer die interessant lijkt, kijk je naar de concurrentie in de top 10 van de zoekmachines. Is deze sterk, dan heeft het weinig zin, want een positie op pagina 1 is noodzaak. Afhankelijk van het zoekvolume is een positie in de top 5 of top 3 vaak zelfs noodzakelijk. Dit heeft alles te maken met het gemiddeld percentage van de kliks op deze posities. Die zien er als volgt uit:

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Percentages kliks op top 10 Google (gemiddeld, gemeten over 2013). Bron: https://chitika.com/google-positioning-value

De gegevens in deze tabel zijn uit 2013, recentere data zijn er op het moment niet. Ze geven in ieder geval een indicatie van de verschillen, die in de loop der jaren niet zoveel uiteen zullen lopen. Je ziet in ieder geval dat positie 10 nog geen 10% van de kliks krijgt die de nummer 1 krijgt. Een zoekvolume van rond de 100 levert je dus tussen de 2 en 3 bezoekers naar je webpagina op. Een positie in de top 5 is bij een zoekvolume van 100 in de meeste gevallen wel het streven.

Is er een minimaal zoekvolume?

Het is heel belangrijk om je te realiseren dat het zoekvolume per bedrijf verschilt. Wat voor de een weinig is, is voor de ander voldoende. Het heeft vooral te maken met niche en marge. Wanneer je een ultra-niche te pakken hebt, zal de concurrentie laag zijn en is je kans om hoog in de zoekmachines te komen groot. Daarmee zijn je inspanningen en investeringen de moeite waard, want ze zullen je dan voldoende opleveren. Tenzij je marge heel mager is natuurlijk, in dat geval is een hoger zoekvolume van belang. Zelf houd ik vaak wel een grens van minimaal 100 aan.

100 is wel een magische grens

Meestal ga ik uit van een zoekvolume van ten minste 100. Zoals hiervoor al aangehaald, is een zoekvolume van minimaal 100 vaak wel noodzakelijk. Haal je de nummer 1-positie, dan levert het je bij een zoekvolume van 100 ruim 30 bezoekers per maand op. Dat is naar 1 webpagina en wellicht wordt die webpagina ook nog op andere zoektermen gevonden, dus hoewel dat voor sommigen wellicht weinig lijkt, moet je de resultaten niet te veel willen bagatelliseren. Wel is het goed om je te realiseren dat lang niet al die bezoekers klant van je worden. Dat is ook weer een (vaak erg klein) percentage van de websitebezoekers. Toch zijn er ook uitzonderingen, waarbij een laag zoekvolume wel voldoende is.

Wanneer een laag zoekvolume wel voldoende is

Laag zoekvolume kan in sommige (veelal uitzonderlijke gevallen) wel degelijk interessant zijn. Wanneer je met 1 klant zoveel verdient dat je daarmee je jaaromzet of een belangrijk deel daarvan binnenhaalt, is een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 10 helemaal niet zo gek. Wanneer je met die zoekterm met grote zekerheid op 1 in de zoekmachines komt en het levert je door een goede webpagina 1 of meer klanten per jaar op, dan zit je gebeiteld. En als je dan per pagina een zoekterm vindt waar enkele tientallen keren per maand op wordt gezocht, zeg ik: “zeker doen”. Mits het uiteraard een zoekterm is die naar waarschijnlijkheid ook werkelijk potentiële klanten naar je webpagina trekt. Kies je zoektermen daarom ook zorgvuldig.

Kies je zoektermen zorgvuldig

Alle belangrijke overwegingen ken je nu. Maak hier gebruik van tijdens je eigen zoektermen-onderzoek. Het zoekvolume is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie en hoort bij het zoektermen-onderzoek. Meer weten over het zoektermen-onderzoek? Ik schreef er een praktische handleiding voor.

Heb je wat aan dit artikel gehad? Deel hieronder jouw inzichten, zodat anderen daarover kunnen leren. Of vul dit artikel aan met jouw kennis, wie weet heb ik iets gemist. Plaats jouw reactie, ik reageer altijd.

Zoekwoorden-onderzoek: een praktische handleiding

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 1 mei 2014 en is op 16 juli 2015 geüpdatet en opnieuw gepubliceerd

Zoekmachine-optimalisatie begint met zoekwoorden-onderzoek. Overigens houd ik het liever op ‘zoektermen’ dan ‘zoekwoorden’, omdat ‘zoekwoorden’ de suggestie kan wekken dat het om een enkel woord gaat. Zoektermen-onderzoek dus. Móet je dat zoektermen-onderzoek zelf doen? Het hoeft niet, maar wie staat er nu aan de basis van jouw website? Lijkt me duidelijk toch? De basis leg je zelf en dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Sterker nog, ik denk dat je er nog wel eens lol aan zult beleven ook. Echt? Ja. Probeer het maar eens.

Zoektermen-onderzoek op zoekwoorden-onderzoek - Zelf zoektermen-onderzoek doen

Hoe doe je dat dan?

In mijn betoog om te beginnen met zoektermen-onderzoek gaf ik de drie opties aan. En die hoef je niet op te zoeken, ik vermeld ze gewoon weer. En daarna zal ik per optie aangeven hoe jij deze kunt inzetten. Maar er zijn nog wat stappen voor het eigenlijke zoektermen-onderzoek. Die neem ik hier eerst met je door. En daarmee kom ik direct tegemoet aan de reactie van Sebastiaan Hendriks op 15 oktober 2014 🙂

De eerste stappen

Er zijn grofweg twee stappen die je zet voordat je aan het zoektermen-onderzoek zelf begint:

1. Denk zelf goed na

Denk hoe jijzelf zou zoeken op jouw product of dienst. Wat bied je aan en is dat ook echt waar je doelgroep op zoekt? Vooral in het geval van dienstverlening geldt dat je klant mogelijk op zoek is naar een oplossing die hij zelf niet kent. Dus formuleer het probleem of een andere vraag die je klant zal hebben. Bij producten is het makkelijker, want wie een product wil, zoekt veelal naar merk, model en wellicht wat specificaties.

Door zelf goed na te denken kom je uiteindelijk met een lijst met mogelijke zoektermen die je verder onderzoekt. Je kunt dit ook op papier als een soort ideeënwolk uittekenen. Je begint met een of meerdere belangrijke woorden en gaat van daaruit verder werken naar specifieke zoektermen. Laat je hersens maar gewoon hun werk doen. De lijst die hieruit volgt, gebruik je dan voor het verdere onderzoek dat hierna wordt behandeld.

2. Vraag het!

Hoe kom je achter informatie die je zelf niet voorhanden hebt? Juist, door het te vragen. En waarom zou je dat voor je zoektermen niet doen? Vraag je vrienden, familie en vooral je (potentiële) klanten waar ze op zouden zoeken. Een belangrijke tip: leg ze zo weinig mogelijk de woorden in de mond. Stel dus een zo neutraal mogelijke vraag, zoals bijvoorbeeld: “waarop zou jij zoeken als je jouw website beter vindbaar zou willen maken?” of “waar zou jij op zoeken als je een oplossing zou zoeken voor je rugpijn?”.

Wat is er nu waardevoller dan de informatie die je van buitenstaanders krijgt? Onderschat je vrienden en familie hierin niet, ook zij komen echt met waardevolle input voor je. Dus schroom niet en vraag het. En daarna ga je verder met het werkelijke onderzoek.

Drie basismethodes voor zoektermen-onderzoek

Met je lijst of lijstjes ga je aan de slag om de zoektermen verder te onderzoeken. Hieruit komen in het gunstigste geval ook weer nieuwe zoekwoorden of zoekwoordencombinaties. Het doel is om uiteindelijk te bepalen welke zoektermen relevant en interessant genoeg zijn om op gevonden te willen worden.

De drie basismethodes zijn:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Google Adwords Zoekwoordplanner (KeywordPlanner)
  3. Diverse (online) tools, programma’s en apps

Ben je klaar voor je eigen zoektermen-onderzoek? Daar gaan we dan!

Zoektermen uit Google ophalen

De methode in Google werkt heel simpel. Tik je zoekterm in zoals je normaal een zoekopdracht zou doen. Stel dat je coach bent in Apeldoorn. Dan denk je uiteraard als eerste aan “coach apeldoorn”. Toch? Zou ik wel doen in ieder geval. Buiten het feit dat je daarbij flinke concurrentie hebt van een winkelketen die COACH heet, zijn er ook veel verschillende soorten coaches. Het zoekwoord ‘coach’ raad ik je daarom al af. Niettemin is het wel de start van je onderzoek.

Bij Google kun je gebruik maken van twee opties: Google Suggest en de gerelateerde zoekopdrachten. Google Suggest is de benaming van de suggesties die je ziet wanneer je begint met typen in de zoekbalk van Google. Deze optie kun je overigens uitschakelen, maar komt voor zoektermen-onderzoek natuurlijk wel goed van pas. En type je gewoon eerst “coach apeldoorn” in, kun je daarna doorscrollen naar het einde van de pagina. Het zal je vast wel eens opgevallen zijn dat Google daar gerelateerde zoekopdrachten weergeeft:

Google zoekresultaten zoektermen-onderzoek coach apeldoorn

Hier zie je dat de suggesties heel uiteenlopend zijn en zowel met coaching als met de winkelketen te maken hebben. De voor jou nuttige suggesties noteer je en kun je verder onderzoeken. Ofwel door deze ook weer in Google in te voeren om daar weer gerelateerde zoekopdrachten, ofwel om deze met een van de andere tools nader te onderzoeken.

De Google Adwords Zoekwoordplanner

NB: in september 2016 heeft Google de mogelijkheid om data uit de Zoekwoordplanner op te halen gewijzigd. Dit betekent niet dat je de Zoekwoordplanner niet meer kunt gebruiken. De nieuwe methode heb ik in dit artikel uitgelegd.

Wellicht ken je ‘m al, toch blijkt hij voor velen nog een grote onbekende: de Google Adwords Zoekwoordplanner. Zoals de naam al zegt, is dit een tool voor Google Adwords, het programma voor de betaalde zoekresultaten in Google. De Zoekwoordplanner is echter ook prima in te zetten voor het onderzoek van zoektermen voor je website. In het kort: voer een term in, kies voor ‘zoekwoordideeën’ en zie daar: de door jou ingevoerde zoekterm(en), aangevuld met alternatieven. En allemaal met het zoekvolume: het (gemiddelde) aantal zoekopdrachten per maand op die zoektermen.

 

Google Adwords Zoekwoordplanner - Zelf zoektermen-onderzoek doen

 

Kies daarbij niet al te gretig voor de zoektermen die de meeste maandelijkse zoekopdrachten hebben. Die hebben vaak ook de meeste en zwaarste concurrentie. Je ziet echter ook welke zoektermen (te) weinig maandelijkse zoekopdrachten hebben. Voor deze zoektermen heeft het dus geen zin om er veel tijd en geld in te steken. Direct laten vallen dus en door met de rest die wel interessant is. Of ze moeten je inspireren tot weer andere zoektermen.

Belangrijk is dat je meerdere zoekwoorden of zoektermen invoert in de Zoekwoordplanner. Je hebt wel voldoende input nodig om tot de juiste zoektermen voor jouw website te komen. En dit eventueel weer verder te onderzoeken in een van de complexere zoekwoordentools. Je haalt dus vooral suggesties en een indicatie van het aantal zoekopdrachten per maand op in de Zoekwoordplanner (het zoekvolume). Op basis hiervan zul je wel verder onderzoek moeten doen, waaronder concurrentie-onderzoek.

Zoekwoordentools en -programma’s

Er zijn veel verschillende programma’s en (online) tools voor verder onderzoek op je zoektermen. Of je deze tools inzet, is afhankelijk van de mate van verantwoordelijkheid die jij hebt voor een site. Heb je een webdesigner die je SEO doet, of betrek je een andere professional met kennis op gebied van SEO, dan is het verstandig dit verder door hen te laten doen. Ga je het zelf verder onderzoeken, dan kun je daar diverse tools voor kiezen. Sommige geven zeer uitgebreide rapportages met tientallen tot zelfs honderden suggesties, inclusief de zoekvolumes. Andere bieden net iets meer dan je uit Google en de Zoekwoordplanner haalt.

Er zijn verschillende tools en programma’s, die elk op hun eigen manier werken. We onderscheiden daarin twee soorten:

  • online tools, zoals Übersuggest
  • desktopprogramma’s, die je installeert op je computer, maar uiteraard wel een internetverbinding nodig hebben

De online tools zijn soms gratis, soms betaald. Vaak zijn er freemium-versies van verkrijgbaar. Gratis proberen dus, maar na de proefperiode betalen, of gratis gebruiken met beperkte functionaliteit. Mijn persoonlijke bezwaar is dat je bij tools als Übersuggest en keywordtool.io enkel suggesties krijgt. De zoekvolumes moet je dan weer gaan uitzoeken. In feite zijn deze tools vooral een aanvulling op de eerste stappen, die hiervoor genoemd zijn.

De desktopprogramma’s zijn zonder uitzondering betaald, maar kun je veelal gratis uitproberen. Geïnteresseerd in zo’n programma? Op AllSEOsoftware vind je een overzicht van diverse tools en programma’s die je kunt gebruiken.

Zelf gebruik ik Market Samurai*, een tool die veel mogelijkheden biedt, zoals zoektermen- en concurrentie-onderzoek, maar ook rapportages van posities in de zoekmachines. Voor uitgebreide rapportages betaal je een maandelijks tarief, verder ben je klaar met een eenmalige investering. Market Samurai is een eenmalige investering van $ 149,00 en enkel wanneer je gebruik wilt maken van meer dan 20 zoektermen in de Rank Tracker, ga je een maandelijks tarief betalen. Er zijn veel andere programma’s, die mogelijk meer bieden, maar die zijn vaak fors duurder en kennen over het algemeen ook een maandelijks terugkerend tarief.

Ga jij nu zelf aan de slag met je zoektermen?

Heb je inspiratie gekregen en ga je zelf aan de slag? Of ben je ondertussen zelfs al aan de slag gegaan met onderzoek naar jouw zoektermen? Laat me weten wat je hier aan hebt gehad. Of misschien heb je nog vragen of tips? Ik zeg: brand maar los met die reacties!

* Dit is een affiliate link. Ik ben een tevreden gebruiker en beveel dit programma graag aan, en als ik daar dan ook nog wat voor terugkrijg, waarom zou ik dat niet doen? :-)

 

Het nadeel van het handige neefje

Veel (startende) ondernemers kiezen ervoor om hun website ofwel zelf te bouwen, ofwel door iemand in hun al dan niet directe omgeving, die “wel handig is met computers”. Maar is dat wel zo handig? Laat ik de beweegredenen en de voor- en nadelen eens met je doornemen.

Het kost weinig of niks

Vaak kun je door een handig neefje (of ander familielid of een bekende van je) voor weinig geld of zelfs gratis een website laten maken. Heel begrijpelijk dat je hier als startende ondernemer of ondernemer met weinig of geen budget gebruik van maakt. Het lijkt alsof je hier weinig risico mee loopt. Maar is dat wel zo?  Weeg de voor- en nadelen goed af!

De voordelen

Eerst wat voordelen dan. Hier kan ik heel kort in zijn, je zult ze zelf met gemak kunnen noemen. De voordelen zijn natuurlijk, dat het je weinig of zelfs geen geld kost, en dat je je neefje hiermee een leuke opdracht gunt. Voor mij houdt het hier wel op met voordelen, meer kan ik er eigenlijk niet noemen. De nadelen echter…

De nadelen

Er kleven toch echt meer nadelen dan voordelen aan een website die door een bekende van je wordt gebouwd. Ik som ze hier op, om ze daarna nader toe te lichten:

  • Omdat je weinig of niks betaalt, kun je geen eisen stellen
  • Je handige neefje is niet altijd up to date met de nieuwste ontwikkelingen
  • Welke garanties en service mag je verwachten?
  • Kun je later nog wel terugvallen op de diensten van je handige neefje?
Wat biedt Termini? Biedt de website direct duidelijkheid?

Buiten de onduidelijkheid over wat je hier vindt: waarom moet ik klikken om verder te gaan?

Je kunt geen eisen stellen 

Je handige neefje (of buurjongen, of andere bekende) zal graag die website voor je  bouwen, en vraagt daar waarschijnlijk weinig of zelfs niks voor. Het nadeel hiervan is dat je vaak geen eisen kunt stellen. Je bent afhankelijk van de beschikbaarheid en de kennis van deze bekende of dit familielid van je. Vaak doet zo iemand dit in zijn of haar vrije tijd, en ben jij dus volledig afhankelijk van beschikbaarheid van die vrije tijd.

Een professionele webdesigner of websitebouwer heeft fulltime de tijd voor jouw project en daarom kun je er afspraken over maken wanneer je website af zal zijn. Ook andere zaken, zoals backups en updates in verband met beveiliging, spreek je met een professional goed af, wat bij een hobbyist minder goed vastgelegd wordt. Allemaal relevante zaken die goed geregeld moeten zijn voor een professionele website.

Je handige neefje en de nieuwste ontwikkelingen

Je handige neefje kan nu wellicht een leuke website voor je bouwen, maar voldoet dit aan de eisen die er worden gesteld in de huidige tijd? Of sterker: voldoet deze aan de eisen die op korte termijn te verwachten vallen? Een professional is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en vaak ook van toekomstig te verwachten ontwikkelingen. Zeker op het gebied van trends in webdesign, maar ook zoekmachine-optimalisatie zal een professional beter op de hoogte zijn. Zo gebeurt het veel dat ondernemers nog websites geleverd krijgen die niet geschikt zijn voor mobiele weergave.

Garanties en service

Bij een professioneel bedrijf zijn er algemene voorwaarden, afspraken die vastgelegd worden en andere zekerheden wanneer het aankomt op de oplevering van je website. Een professionele webbouwer zal er zelf baat bij hebben een zo sterk mogelijke website op te leveren. Deze zal daar ook na oplevering service op verlenen en voor langere periode een onderhoudscontract of andere dienstverlening bij aanbieden. Denk hierbij ook aan het maken van back-ups en het waar nodig updaten van gebruikte software, om hacks en ander kwaadaardige acties te voorkomen. Kortom: je kunt op ze terugvallen.

Kun je terugvallen op je handige neefje?

Dat brengt me op het laatste punt: kun je terugvallen op je neefje? In het gunstigste geval gaat hij verder in het vakgebied van webdesign en is het antwoord “ja”. Maar de kans is groter dat hij uiteindelijk wat anders gaat doen en daarna geen tijd meer heeft om problemen met je website op te lossen. Een voorbeeld uit de praktijk is van een relatie van mij bij een van mijn vroegere werkgevers. Hij had letterlijk zijn website laten bouwen door zijn neefje. Maar nu er grote wijzigingen moeten worden aangebracht, geeft het neefje (inmiddels “neef”) niet thuis. En dan heb je een website die niet meer voldoet. Aan jouw eisen, aan de eisen van deze tijd, aan de eisen van je klanten.

Het kan meezitten

Zoals al opgemerkt, kan het meezitten. Dan heb je een prima website en kan je neefje/buurjongen/kennis je blijven ondersteunen. Het is natuurlijk niet zo dat iedere hobbyist het verknalt en een website oplevert die niet voor je gaat werken. Heb je geen budget, dan is het niet gek dat je gebruik maakt van de diensten van iemand die je zo wil helpen. Toch mag je ook dan kritisch zijn. Je website moet per slot van rekening ook wat opleveren en een slechte website werkt eerder tegen, dan voor je.

Heb jij ervaringen met een hobbyist die voor jou een website heeft gemaakt? Heb je iets anders te melden? Laat je reactie hieronder achter, ik ben benieuwd naar jouw mening of ervaring!

Hoger in Google is geen doel

Hoger in Google, goed gevonden worden: iedereen wil scoren in de zoekmachines. Maar toch, hoger in Google is geen doel. Vreemd dat ik dat zeg, terwijl ik me met zoekmachine-optimalisatie bezighoud? Nee, en dat zul je ongetwijfeld met me eens zijn als je mijn argumenten gelezen hebt.

Hogere posities in Google leveren toch omzet op?

Natuurlijk leveren hogere posities in Google wat op. Hoger in de zoekmachines betekent meer bezoekers op je website. En hoe meer bezoekers, hoe meer potentiële klanten. Mensen zoeken bedrijven niet meer via een telefoongids of Gouden Gids. En pagina 2 van Google telt al niet meer, dus een positie in de top 10 is noodzakelijk. Niet voor niets wordt er schertsend gezegd: “The best place to hide a dead body is page 2 of the Google search results“.

The best place to hide a dead body is page 2 of the Google search results
Toch levert een hoge positie in de zoekmachines niet per se meer omzet op. Er zijn meerdere factoren die hierin een rol spelen.

Gebruik je wel de juiste zoekterm?

Het begint met de vraag of je wel inzet op de juiste zoekterm. Ik ben een warm pleitbezorger van gedegen onderzoek naar de juiste zoektermen. Als je niet begint bij goed zoektermenonderzoek, ben je doelloos, of richt je je pijlen op het verkeerde doel. De twee belangrijkste redenen om zoektermen-onderzoek te doen zijn:

  1. om te onderzoeken of er vaak genoeg op een bepaalde zoekterm wordt gezocht
  2. om te onderzoeken of de concurrentie niet te sterk is op de zoekterm van jouw keuze

Deze twee redenen licht ik graag verder toe:

1. Onderzoek hoe vaak er op “jouw” zoekterm wordt gezocht

Voordat je op een zoekterm inzet, is het van belang om het zoekvolume te weten: hoe vaak wordt er maandelijks (gemiddeld) gezocht op de zoekterm die jij gebruikt of wilt gebruiken? Ik kan heel trots roepen dat ik op positie 1 sta met ‘seo specialist apeldoorn’, ‘zoekmachine optimalisatie apeldoorn’ en ‘tekstschrijver apeldoorn’:

Letterzaken nummer 1 in Google met SEO-specialist Apeldoorn, tekstschrijver Apeldoorn en zoekmachine optimalisatie Apeldoorn

Dat ziet er natuurlijk prachtig uit, maar hoe relevant is het, wanneer Google’s Keyword Planner aangeeft dat het gemiddelde zoekvolume 10 is. Heeft het dan zin om daar tijd en moeite (of zelfs geld) in te steken?

Wil je echt hoog in Google met zoektermen met zo'n laag zoekvolume?

 

2. Onderzoek de concurrentie op jouw zoekterm

Wanneer je bepaald hebt welke de zoekterm(en) interessant zijn voor jouw website, is het van belang om de concurrentie te onderzoeken. Hoe sterk is de concurrentie in de top 10 van Google? liever zelfs de top 5, want die eerste 5 posities zijn goed voor ruim 75% van de kliks! Is de concurrentie op de zoekterm die je voor ogen hebt te hoog, dan adviseer ik je om te zoeken naar een zoekterm waarmee je meer kans maakt om hoog te eindigen. Positie 1 met een zoekterm waar gemiddeld 360 keer per maand op gezocht wordt, levert meer op dan positie 5 met een zoekterm waarop gemiddeld 1500 keer per maand wordt gezocht.

Posities 1-10 in Google met percentage kliks op deze posities
Volgens bovenstaande statistieken, afkomstig van Chitika.com, leveren de organische posities 1 tot 5 ruim 75% van de kliks op. Een simpel rekensommetje levert dus op:

32,5% x 360 = 117 maandelijkse bezoekers

6,1% x 1500 = 91,5 maandelijkse bezoekers

Het laat zich niet raden dat de zoekterm met een zoekvolume van 360 veelal minder concurrentie heeft dan de zoekterm met een zoekvolume van 1500.

Je website hoger in Google, en dan?

Heb je beide zaken onderzocht, actie ondernomen en kom je dan hoger in Google met de door jou vastgestelde zoekterm(en), dan ben je er nog niet. Je krijgt meer bezoekers op je website, zie je in de statistieken. Maar levert jou dat ook op wat je werkelijk wilt?

Bezoekers zijn nog geen klanten

 

Een bezoeker is nog geen klant, en je hebt klanten nodig, geen bezoekers. Bezoekers kunnen natuurlijk klanten worden, maar dat is geen zekerheid. Sterker nog, bezoekers kunnen zó vertrokken zijn van je website. Hier zijn diverse redenen voor, zoals:

  1. De bezoeker vindt niet wat hij zoekt; je kunt dit niet uitsluiten, hoe goed je je website ook voor elkaar hebt
  2. Je geeft niet direct duidelijkheid in wat je doet; ik raad je aan om altijd een tagline te gebruiken op je website
  3. Je website is niet echt mooi en gebruiksvriendelijk; laten we eerlijk zijn, jij houdt toch ook niet van onoverzichtelijke of schreeuwerige websites?

 

Kijk eens naar onderstaande website. Het rechter gedeelte van de website lijkt nog niet zo slecht, maar dat is schijn. Allereerst valt natuurlijk op dat de linkerkolom werkelijk niet prettig oogt. Het rechter gedeelte echter, is een Flash animatie, die zich blijft herhalen. Naast het feit dat deze Flash animatie het je niet makkelijk maakt om direct het telefoonnummer te zien, is Flash ook nog eens dodelijk voor je zoekmachine-optimalisatie. Om maar niet te spreken van het feit dat veel apparaten geen Flash ondersteunen, waardoor deze website op vrijwel geen enkele smartphone zal werken.

Verschrikkelijk lelijke en gebruikersonvriendelijke website

Een lelijke site is niet de enige conversiekiller. Ook een prachtige website kan heel slecht converteren. Zoals in punt 2 al aangehaald wordt, is duidelijkheid bieden ook erg belangrijk. Onderstaande website heeft echt een prachtige pagina ‘above the fold‘, en als je dan naar beneden scrollt, zie je nog steeds een heel mooi vormgegeven website. Maar heb jij enig idee wat je op de website hieronder kunt? Wat doet deze mevrouw? Wat heeft ze jou te bieden? Weet jij het?

Mooie website, maar zonder duidelijkheid - dan helpt hoger in Google niet

 

 

Enkel hoog in Google kan geen doel zijn

Iedereen met marketing- of verkoopervaring weet dat een doel concreet moet zijn. Pas wanneer je een concreet, helder omschreven doel hebt, kun je ook daadwerkelijk zien of je je doel haalt. Een bepaalde positie in de zoekmachines kan niemand je beloven. Of het moet een heel zwakke zoekterm zijn (waar niet of nauwelijks op gezocht wordt) of een zoekterm die uiterst zwakke concurrentie heeft. Dan nog: niemand weet echt exact welke factoren een rol spelen en een nummer 1-positie valt dus niet te garanderen. ‘Hoog in Google’ zelf is niet concreet genoeg om een doel te zijn en nummer 1 valt niet zonder meer te behalen.

Hoger in Google is geen doel, maar een middel

Wanneer iemand iets zoekt via een zoekmachine, heeft deze een bepaalde verwachting. Als jouw website niet aan deze verwachting niet voldoet, heb je werkelijk niks aan goed presteren in de zoekmachines. Hoog in Google is dus ook geen doel, maar een middel. Het is een mooi middel om jouw doelgroep te vergroten en die te bereiken. Het werkelijke doel is echter de bezoekers die je uit Google krijgt aan te zetten tot actie, te laten converteren dus.

Wat betekent dit voor je SEO-strategie?

Natuurlijk is vindbaarheid belangrijk. Toen de fysieke detailhandel zijn hoogtij vierde was het ook beter om een winkel op een goede locatie te hebben, omdat dat meer bezoekers opleverde. Op je website wil je uiteraard ook meer bezoekers en daar helpt goede vindbaarheid in de zoekmachines natuurlijk enorm in.

Mijn advies voor jouw SEO-strategie is om:

  • in te zetten op zoektermen die concreet genoeg zijn dat een koopintentie aannemelijk is
  • deze zoektermen goed te onderzoeken op concurrentie om te bepalen of het reëel is op pagina 1 te komen
  • direct duidelijkheid te bieden aan de bezoeker van de webpagina en daarmee in te zetten op conversie
  • hoog in Google dus in te zetten als middel, niet als doel

Het is zeker zaak om ook doelen te stellen wat betreft de te behalen posities in de zoekmachines. Enkel op die manier kun je meten of je je doelstellingen bereikt. Posities in de zoekmachines zijn echter geen einddoel en zijn onderdeel van je sales- en marketingdoelstellingen. Relevante doelstellingen, dat wel. Want zoals je hebt gezien: hoe hoger in Google, hoe meer bezoekers. Aan jou om ervoor te zorgen dat die bezoekers ook echt krijgen wat ze zoeken.

Hoe zit het met jouw doelstellingen? Heb jij je enkel gefocust op posities in de zoekmachines? Ik ben benieuwd, laat je wat weten in een reactie hieronder?

Is jouw webdesigner ook een oplichter?

Ik ben werkelijk stomverbaasd over de nieuwe websites die webdesigners en webbouwers in 2015 nog opleveren. Wat ik zie is zó slecht voor hun klanten dat ik me serieus afvraag of het onkunde of oplichterij is. In ieder geval gaat het deze klanten uiteindelijk gewoon weer (extra) geld kosten.

Wat is er aan de hand?

Uit interesse voor mijn vakgebied zoek ik regelmatig naar berichten op Twitter. Een van de zoekopdrachten die ik daar gebruik is “nieuwe website”. Heeft een bedrijf een nieuwe website, dan wordt daar vaak trots over getweet. En dan is het leuk om eens een compliment uit te delen of wat tips voor verbetering te geven. Maar wat ik nog te vaak tegenkom doet me werkelijk mijn boven- en onderkaken wijd van elkaar verwijderen. Ja, zover mijn mond open kán vallen, valt ‘ie open.

Nieuwe websites die niet mobielvriendelijk zijn

Ik kwam in behoorlijk korte tijd een aantal tweets tegen waar bedrijven of bedrijfseigenaren trots waren op hun nieuwe website. Of van webdesigners/webbouwers die -terecht- bekendmaken dat ze een nieuwe website hebben opgeleverd. En dan kijk ik even. En als ik dan dit zie, krijg ik tranen in mijn ogen:

 

Niet-mobielvriendelijke website anno 2015

Serieus, in deze tijd levert een zichzelf serieus nemende webbouwer (hiermee bedoel ik vanaf nu iedereen die websites bouwt) toch geen website meer af die niet goed werkt op mobiel? Wie haalt het in zijn hoofd om zijn klanten niet op zijn minst (ten strengste!) te adviseren om te kiezen voor responsive of adaptive webdesign?

Afserveren die gasten

Ik ben niet zo van het negatief doen. En ik wil mensen niet afvallen of wat dan ook. Maar ik vind wel dat dit echt niet kan. ECHT. NIET. KAN. Ja, zo erg dat ik het nog een keer herhaal. Als je als webbouwer je vak serieus neemt, ben je op de hoogte van de ontwikkelingen en zorg je ervoor dat deze in ieder geval bij nieuwe websites worden toegepast. In ieder geval in geval van relevante ontwikkelingen als mobielvriendelijk webdesign. Wie dat nu niet doet, beledigt zijn klanten en zijn eigen vakgebied. Want zeg nou zelf, dit kan toch gewoon niet in 2015:

 

Website niet mobielvriendelijk - oplichterij of onkunde

 

Het gaat om je klanten helpen

Je klant een responsive website verkopen is geen verkooppraatje, het is geen marketing-onzin. Het gaat om je klanten helpen door ze een goed advies te geven. En ja, ik weet dat er klanten zijn die met hun eigenwijze kop alsnog wat anders willen. Of die moeilijk doen omdat het anders te veel geld kost. Een goede webbouwer weet dat hij zijn klant helpt door een mobielvriendelijke website te bouwen. En vooral: dat hij de bezoeker en (potentiële) klant van zijn klant helpt. Dat is het enige wat hij duidelijk hoeft te maken. En dat is verre van een verkooppraatje. Dat is gewoon goed adviseren.

Wat echt niet meer kan

Wat echt niet meer kan in 2015 moge duidelijk zijn, maar ik wil graag nog een paar heel belangrijke no-go’s doornemen:

  1. Niet-mobielvriendelijke websites: spreekt voor zich. Mensen gebruiken steeds meer hun smartphone om websites mee te bezoeken, al dan niet door links op sociale media.
  2. Flash animaties: Flash werkt niet op de meeste smartphones en tablets. Je doet jezelf en je bezoekers ermee tekort.
  3. Overduidelijke stockfoto’s: iedereen waarmee ik het hier over heb, beaamt het: die Amerikaans aandoende mensen met Prodent-lach en te glad uiterlijk komen niet betrouwbaar over. Voorbeelden te over. Helaas.
  4. Die vreselijke 3D-poppetjes: als je wilt dat je website retro is, mag je ze gewoon gebruiken hoor. Maar die 3D-mannetjes met pen, vergrootglas of wat dan ook, die kunnen gewoon niet meer.

Komt een webbouwer met deze suggesties, al is het er maar eentje, dan mag je deze vriendelijk laten weten dat deze dingen echt verleden tijd zijn. Je bent toch niet gek?

Neemt je webbouwer jou wel serieus?

De vraag is of je webbouwer JOU wel werkelijk serieus neemt wanneer deze geen website levert of adviseert die geschikt is voor mobiel. Of is je webbouwer zo slecht geïnformeerd dat hij (het kan natuurlijk ook een zij zijn 😉 ) zich niet realiseert dat in 2015 het gebruik van smartphones en tablets groeit? En wel dusdanig groeit dat iedere website gewoon op een smartphone te bekijken moet zijn zonder daar extra handelingen (vergroten van het beeld) voor nodig zijn? Een responsive website is daarmee echt noodzakelijk geworden.

STELLING: webdesigners en webbouwers die geen mobielvriendelijke websites opleveren zijn oplichters. Wat vind jij?