Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quick win!

Afbeeldingen op je website optimaliseren

Een van de aspecten waar ik naast tekst op let bij het optimaliseren van websites, is het juiste gebruik van afbeeldingen. Hier gaat namelijk nog veel mis, terwijl afbeeldingen ook bijdragen aan je vindbaarheid. Door je afbeeldingen op de juiste manier in te voegen, zorg je ervoor dat ook deze bijdragen aan je SEO. Moeilijk is het allemaal niet, maar het vergt vooral goede voorbereiding. Grote kans dat je daarmee je vindbaarheid snel verbetert! (let goed op de gouden tip die je in dit artikel vindt!)

Waarom moet je de afbeeldingen op je website optimaliseren?

Allereerst is het goed om te weten waarom dit zo belangrijk is. Waarom moet je afbeeldingen op je website optimaliseren? Het is vrij simpel: de zoekmachines zoeken naar context op je pagina. “Waar gaat deze pagina over en hoe krijg ik de bevestiging dat deze pagina daar ook echt over gaat?”. Nee, natuurlijk is dat niet echt een vraag, de bots die je website crawlen zijn geen zelfdenkende units. Maar ze krijgen wel de opdracht mee om de pagina’s grondig te analyseren. Waar gaat de pagina over? En vooral: waar blijkt dit uit? Maar de bots herkennen geen foto’s. Die zien niet het verschil tussen een foto van Nathan Veenstra of Michiel Veenstra niet…

Nathan Veenstra of Michiel Veenstra - optimaliseer je foto's voor de zoekmachines

Wat je moet weten over afbeeldingen op je website

Afbeeldingen zijn nuttig, omdat ze wat toevoegen aan je tekst, deze illustreren, en vooral: je webpagina’s leesbaarder maken. Want een pagina met enkel tekst sla je toch gauw over? Maar als je ze dan toch gebruikt, laat ze dan ook zeker bijdragen aan je SEO. Let dus bij het opmaken van je foto al vóór publicatie op het volgende (en let op: straks volgt een gouden tip!):

  • Zegt de titel iets over wat er op de afbeelding staat?
  • Zegt de titel iets over het onderwerp van de pagina waarop deze staat?
  • Zie je een spelfout die je ook nog eens niet helpt?

Op deze manier help je de bots begrijpen wat er nu echt op de afbeelding staat en dat die ook echt op deze pagina hoort. In de meeste CMS’en kun je zelf de volgende attributen van de afbeelding invullen:

  1. Titel
  2. Alt Tag (of Alt Tekst)

Deze kun je dezelfde tekst meegeven, maar je kunt er ook wat variatie in aanbrengen. Maar er is een onderdeel dat vaak vergeten wordt, waardoor jouw concurrent waarschijnlijk gewoon de plank misslaat. En waar jij dus winst mee kunt boeken!

Afbeeldingen website optimaliseren _DSC

Maak deze fout niet!

Een veel voorkomende fout is het uploaden van een afbeelding direct vanaf de harde schijf wordt geüpload. Maar wat doen de bots van de zoekmachines? Die lezen ook de titel van de foto vanuit de bron, want die wordt meegenomen in de data van de afbeelding. Je ziet in bovenstaande afbeelding al dat de geüploade foto ‘_DSC0448.jpg’ als naam heeft op mijn harde schijf. Dit wordt een-op-een overgenomen en ook gekopieerd in het vak ‘Title’. Die titel kun je in veel gevallen (zoals in WordPress in dit voorbeeld) nog aanpassen, maar dat verandert niets aan de data van de oorspronkelijke afbeelding:

Afbeeldingen website optimaliseren - titel aanpassen

 

Voor je bezoeker en voor Google

De afbeeldingen zijn er vooral voor je bezoeker. Ze zorgen voor afwisseling van de tekst, ondersteunen je tekst en maken je website duidelijk en overzichtelijk. Daarnaast helpen ze Google om je pagina’s beter te begrijpen. Zeker als je de eerder genoemde punten gebruikt voor de juiste omschrijvingen.

Optimaliseer je afbeeldingen en win van je concurrenten

Zorg er dus voor dat je de afbeeldingen die je wilt gebruiken voor je webpagina al vóór het uploaden de juiste titel geeft. Breng daarbij -net als in je tekst- wel de nodige variatie aan en zorg er dus voor dat niet alle afbeeldingen dezelfde titel krijgen. Dat lijkt veel werk, maar achteraf aanpassen kost meer werk. En wanneer jouw concurrenten hun afbeeldingen nog steeds rechtsreeks uploaden zonder de titel goed aan te passen, heb jij een streepje voor. Een echte SEO quick win dus!

Verwacht geen wonderen, maar het zorgt er zeker voor dat de bots je pagina nog beter begrijpen. En dat is sowieso positief voor je vindbaarheid.

Aanvulling: in januari 2016 werd bekend dat Google afbeeldingen niet regelmatig indexeert. De SEO quick win zit dus niet direct in het wijzigen van de bestandsnamen en alt-tags. De quick win zit vooral in direct de juiste namen, titels en alt-tags gebruiken. Niettemin win je altijd als je het beter doet dan je concurrenten.

Paste jij de titels van je afbeeldingen al aan voordat je ze ging uploaden? Ik ben benieuwd of je dit belangrijke detail al kende!

Waarom jij NU een tagline voor je website moet bedenken

De tagline: onmisbaar voor je website

Voordat je verder leest wil ik alvast mijn excuses aanbieden. Dit blog gaat je namelijk tijd kosten. Veel tijd. Sorry daarvoor. Ik ga je namelijk keihard aan het werk zetten. Ik ga je uitleggen wat een tagline is en waarom je deze moet inzetten op je website. En een tagline bedenken kost tijd. Veel tijd. Heb je al een tagline op je website? Lees toch even verder, want als je geen echt goede tagline gebruikt, loop je bezoekers -en dus omzet- mis. Daarnaast gebruiken velen een slogan en dat is toch echt wat anders!

 

Wat is een tagline?

Let op: dit is heel belangrijk en wordt door veel bedrijven onderschat. Een tagline beschrijft in enkele woorden wat je bedrijf te bieden heeft. Anders gezegd: wat heb ik als bezoeker aan jouw bedrijf? Verwar een tagline niet met een slogan, dan sla je de plank namelijk volledig mis. De bezoeker van jouw website wil weten of hij/zij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Mijn eerste “tagline” was: vergroot je bereik, vergroot je resultaat. Zegt dat direct wat je aan me hebt? Hoezo “vergroot je bereik”? Wat nou “resultaat”? Je ziet, het is geen sinecure om een goede tagline te schrijven. Maar belangrijk zijn die paar woorden wel. Wat moet je in die woorden vatten?

Tagline voor je website

 

Een goede tagline vat je bedrijf in 1 zin samen

Tja. Je bedrijf in één zin samenvatten. Dat klinkt makkelijker dan het is. Want hoe lang heb jij normaliter nodig om te vertellen wat je doet en te bieden hebt? Hoe veel producten en diensten heb jij in je aanbod? Dat valt niet zomaar in één zin samen te vatten. En toch zul je moeten. Je bezoeker moet direct weten wat hij of zij aan jouw bedrijf heeft. Opvallend is dat juist grote bedrijven dit vergeten. Is het omdat ze er vanuit gaan dat iedereen ze kent of omdat ze het belang van de tagline niet kennen? Kijk maar eens op de sites van Wehkamp, Bol.com of zelfs Amazon. Kom je uit het buitenland en ken je de Nationale Spoorwegen nog niet, dan snap je werkelijk geen snars van wat ze te bieden hebben:

Tagline relevant voor je website

 

Doe de blinddoektest

Doe eens de “blinddoektest” bij bovenstaande screenshot, wat vertelt deze website jou nu echt? Is het direct duidelijk wat dit bedrijf jou te bieden heeft, of je nu weet wie ze zijn of niet? Laten we heel eerlijk zijn, je kunt je reis plannen, maar dat zegt nog niet alles. Heel simpel gesteld vertelt de website je niet dat het hier om de Nationale Spoorwegen gaat en dat zij de grootste aanbieder van treinvervoer in Nederland zijn. Doe diezelfde blinddoektest ook bij je eigen site. Vraag je hierbij af of het voor de bezoeker direct duidelijk is wat deze hier kan halen. Naast de lay-out en content op je website, is het daarbij de tagline die vrijwel direct bevestigt of je bezoeker bij de juiste partij terechtgekomen is. Maar hoe schrijf je nu een goede tagline?
 
Piet Klerkx - website zonder tagline

 

Hoe schrijf je nu een goede tagline?

Bij een tagline gaat het erom in zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk duidelijk te maken. Over je bedrijf welteverstaan. Kort, krachtig en vooral concreet. Het hoeft geen volzin te zijn, enkele losse woorden volstaan als dat jouw bedrijf omschrijft. Zolang je je maar realiseert dat het geen slogan moet zijn. Wanneer meubelgigant Piet Klerkx onder zijn logo “De keuze is er reuze” zou zetten, wist je dan wat dit bedrijf te bieden heeft? “Alles voor je huis” zou ook nog wat te vaag zijn. Maar “Van meubels tot sanitair” zegt in 4 woorden wat het bedrijf te bieden heeft. Wanneer deze tekst onder of naast het logo of de naam van het bedrijf vermeld wordt, snapt de bezoeker van de website direct wat hij of zij hier kan vinden. En aangezien de bezoeker van je website binnen enkele seconden beslist of hij of zij op je website blijft, is een goede tagline dus van groot belang.

Letterzaken logo met tagline op website

 

De tagline als SEO-factor

Wanneer je de tagline als tekst op je website hebt staan, wordt deze tekst ook gelezen door de Googlebots en kan deze nog invloed hebben op je vindbaarheid. De tagline is dus ook een factor in je zoekmachine-optimalisatie. Let wel op dat je ´m niet opneemt in je afbeelding, want dat “leest” Google natuurlijk niet. Bedenk dus goed welke van jouw relevante zoektermen je kunt gebruiken in je tagline!
 

Heb jij een (goede) tagline op je website?

Nu ben ik benieuwd of jij al een goede tagline op je website hebt. Ook wanneer je zelf nog niet zo tevreden bent, deel ‘m gewoon. Misschien levert het je uiteindelijk de beste tagline op die je zelf nooit had kunnen bedenken! En je mag ook schieten op mijn tagline. Na “Vergroot je bereik, vergroot je resultaat”, wat dus niets meer dan een slogan was, gebruikte ik een tijd lang “Webteksten met resultaat”. Niet onaardig, maar toch, dat ‘resultaat’ was nog niet concreet genoeg. Dus voer ik sinds kort de tagline “Meer omzet met sterke webteksten“. Heb jij nog geen (goede) tagline? Dan mag je aan de bak nu. De tagline kan voor duidelijkheid op je website zorgen en iteindelijk je omzet en conversie verhogen. En reken maar dat je die niet zomaar uit je mouw schudt. Dus sorry, maar je moet echt aan het werk!

Vermeld hieronder je bestaande of nieuwe tagline. Zullen we kijken of ik direct weet wat jij doet?

Dit artikel verscheen eerder op Marketingmed.nl

Waarom De Flesch Reading Ease Onzin Is

Flesch Reading Ease: Trek Je Er Niks Van Aan

Wanneer je een WordPress website hebt en je gebruikt de Yoast WordPress SEO Plugin, dan ken je vast de Flesch Reading Ease test. Wanneer je alle details van je SEO-score in de Yoast WordPress SEO plugin bekijkt onder ‘Page Analysis‘, staat bovenaan de score van jouw tekst in de Flesch Reading Ease test vermeld. Wat is nu die Flesch Reading Ease en wat heeft deze met SEO te maken?

 

rudolf flesch - Flesch Reading Ease test

Wat Is De Flesch Reading Ease En Wat Heeft Het Met SEO Te Maken?

De Flesch Reading Ease is een test die de leesbaarheid van een tekst beoordeelt. Hoe hoger de score, hoe leesbaarder de tekst. De test is ontwikkeld door Rudolf Flesch en beoordeelt een tekst op een aantal factoren:

  • Het aantal zinnen
  • Het aantal woorden
  • Het aantal lettergrepen

Middels een formule wordt berekend hoe leesbaar een tekst is. Ergens logisch, want kortere zinnen en woorden lezen makkelijker. Zeker online. Prima dus, om die Flesch Reading Ease te gebruiken. Toch? Ik vind van niet. En ik leg graag uit waarom je je niks van deze score moet aantrekken.

 

Waarom Je Je Niks Van De Flesch Reading Ease Moet Aantrekken

Het is prima dat er een formule bedacht is om de moeilijkheidsgraad van een tekst te beoordelen. Daar heb ik geen bezwaren tegen. Wel is het goed om de Flesch Reading Ease eens kritisch onder de loep te nemen en de werking en het belang ervan in het juiste perspectief te plaatsen. Drie redenen waarom deze test met een flinke korrel zout mag worden genomen:

1. Engels is wat anders dan Nederlands

Allereerst moet worden opgemerkt dat de Flesch Reading Ease test ontwikkeld is op basis van de Engelse taal. En je hoeft maar weinig talenkennis te hebben om te weten dat er per taal grote verschillen zijn. Dat verschil zit in leestekengebruik, in grammatica -wat invloed heeft op het aantal woorden- en woordlengte. Een paar voorbeelden:

  1. ‘van toepassing op’ (5 woorden, 15 letters, 5 lettergrepen) is in het Engels ‘applicable to’ (2 woorden, 12 letters, 5 lettergrepen)
  2. ‘socialemediakanalen’ (1 woord, 19 letters, 9 lettergrepen) is in het Engels ‘social media channels’ (3 woorden, 19 letters, 7 lettergrepen)
  3. ‘het mooiste beeld’ (3 woorden, 15 letters, 4 lettergrepen) is in het Engels ‘the most beautiful image’ (4 woorden, 21 letters, 7 lettergrepen)

Vooropgesteld: ik heb een aantal voorbeelden gezocht met een duidelijk verschil. En in voorbeeld 3 komt het Nederlands er gunstiger uit dan het Engels. Het punt is echter: de ene taal is de andere niet. Daarom gaat zo’n wiskundige berekening ook niet op voor iedere taal.

2. Taal is geen wiskunde

Hoezo moeilijkheidsgraad berekenen? Taal laat zich niet mathematiseren is geen wiskunde. Hoe begrijpelijk en leesbaar een tekst is heeft niet enkel te maken met lengte van zinnen en woorden. Er zijn voldoende lange(re) woorden die voor de gemiddelde Nederlander niet ingewikkeld zijn. En alleen korte zinnen schrijven maakt een tekst juist moeilijk leesbaar.

Je moet er toch niet aan denken. Alleen maar korte zinnen. Niet meer dan zeven woorden. Leest toch ook niet makkelijk? Of vind je van wel? Ik niet in elk geval. 

Zeg maar: liever de gewone alinea of het gedeelte met de schuine letters? Het is voor webteksten zeker goed om het aantal woorden te beperken. Of eenvoudiger woorden te kiezen. Maar om nu voor iedere zin af te wegen of het korter kan…

 

Flesch Reading Ease formule - taal is geen wiskunde

 

3. Eenvoud versus stijl

Al je mag kiezen tussen eenvoudig geschreven of een meer verhalende schrijfstijl, wat kies je dan? Een voorbeeldje:

“Bas loopt naar huis. Hij ziet een kat. De kat ziet Bas. De kat schrikt. Weg is de kat. Jammer voor Bas.”

“Bas vindt het heerlijk om naar huis te lopen, even de gedachten verzetten. Zo komt hij vandaag onderweg een prachtige kat tegen. Het is een blauwe Britse korthaar met een mooie grijze vacht en prachtige felgele ogen. Zodra de kat Bas opmerkt, schrikt hij en vlucht hij weg, door een struik een tuin in. En dat terwijl Bas de kat zo interessant vond. Teleurgesteld loopt hij verder naar huis.”

De eerste leest wellicht wel heel snel en makkelijk, de tweede is veel visueler , waardoor je het verhaal als het ware zelf beleeft. Dan kan de tekst langer zijn en langere woorden bevatten, het leest voor een volwassene lekkerder weg dan de kinderlijk aandoende korte tekst. Wanneer je de eerste vorm gebruikt op je website, zullen weinig mensen zich serieus genomen voelen en snel afhaken. Stijl en vorm spelen dus ook een rol, en die zijn niet meetbaar te maken.

4. Leesbaarheid is meer dan alleen tekst

De leesbaarheid van je (web)teksten zit ‘m niet alleen in de tekst zelf. Er spelen nog de nodige andere factoren een rol. De opmaak van je tekst is van groot belang. Heb je grote blokken met honderden woorden aan tekst, dan haakt je websitebezoeker al snel af. De tekst lijkt veel te lang en daar heeft je bezoeker geen zin in. Zorg dus voor voldoende witruimte in je teksten.

Onderdeel van de opmaak is ook het gebruik van afbeeldingen. Alleen tekst vinden we vrijwel allemaal saai. Afbeeldingen ondersteunen je tekst en maken het geheel wat fleuriger. Kies echter wel voor passend beeldmateriaal. Wanneer het verband niet duidelijk is, maak je het verwarrend en ben je de bezoeker ook snel kwijt. Een onderschrift kan het gebruik van een bepaalde afbeelding toelichten.

Kies voor een leesbaar lettertype. Leesbaarheid zit ‘m ook in het lettertype. Hoewel er geen onderbouwing blijkt te zijn in de vorm van gedegen onderzoek, is de algemene stelling dat op internet een schreefloos lettertype leesbaarder is. En wees eerlijk, het lettertype dat je nu leest is wel wat prettiger lezen dan een van deze lettertypen:

Leesbaarheid van de webteksten ook in lettertype

Er zijn nog meer factoren die een rol spelen, hierover publiceerde Emerce al een helder artikel.

 

Vind Jij De Flesch Reading Ease Nog Van Belang?

Mijn conclusie: de leesbaarheid en daarmee de effectiviteit van een tekst heeft met meer te maken dan een wiskundige berekening van woorden, letters en lettergrepen. En de ene taal is de andere niet, net als de ene doelgroep de andere niet is. Moet je de Flesch Reading Ease gebruiken of niet? Oordeel zelf, maar neem het op zijn minst met een goede korrel zout.

 

Kende jij de Flesch Reading Ease en gebruikte je die? Heb je nieuwe inzichten gekregen? Deel je verhaal hieronder. 

Vind je dit artikel interessant? Gebruik de social share buttons om het met anderen te delen.

 

SEO-tips die je van niemand krijgt

SEO-tips, maar dan anders

Er zijn inmiddels online vele blogs en pagina’s met SEO-tips te vinden. Vele geven je dezelfde adviezen, maar als je goed zoekt, kom je ook regelmatig echt goede tips tegen. Sterker nog: ik leer zelf continu bij en lees regelmatig SEO-tips die ik nog niet ken. Ik gooi het eens over een andere boeg en geef je tips die je wellicht niet verwacht. Tips die je wellicht niet zo snel onder SEO-tips zou scharen. En toch hebben ze beslist met SEO te maken. De volgende tips zal ik hieronder elk uitgebreid toelichten:

  1. Zorg voor een betrouwbare website
  2. Vergeet de afbeeldingen niet
  3. Gebruik een goede tagline
  4. Schrijf niet voor Google!

 

1. Zorg voor een betrouwbare website

Wanneer er bezoekers op je site komen, wil je dat ze enige tijd op je site blijven. En dat begint met een betrouwbare uitstraling. Wanneer op enig moment de bezoeker concludeert dat hij/zij jouw website niet voldoende vertrouwt, ben je hem of haar kwijt. Er zijn veel factoren waarmee jij de betrouwbaarheid van je website zelf kunt beïnvloeden. Ook Google houdt hier rekening mee. Zij willen relevante zoekresultaten geven aan jou en de andere gebruikers van hun zoekmachine. Dus beoordelen zij ook de kwaliteit van websites. En onder de kwaliteit valt ook de betrouwbaarheid. Dit valt allemaal onder Google Panda, waar in mei 2014 een belangrijke update van plaatsvond. En let wel: net als de Panda is deze beoordeling heel zwart-wit. Het is goed of slecht, er is geen middenweg. Neem dus alle twijfel weg en zorg voor een website die er professioneel en betrouwbaar uitziet, bijvoorbeeld met persoonlijke foto’s.

Betrouwbare site - vergeet de afbeeldingen niet

 

2. Vergeet de afbeeldingen niet

Naast het feit dat afbeeldingen bijdragen aan de leesbaarheid, hebben ze ook hun invloed op je vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen dus op de juiste manier gebruikt, zijn ze een relevante SEO-factor. Vooropgesteld: Google traint de Googlebots om veel te begrijpen, maar afbeeldingen kunnen ze (vooralsnog) niet zien en begrijpen. Dus ben jij er mede-verantwoordelijk voor dat de afbeeldingen worden “gelezen” door de Googlebots. Zorg er daarom voor dat je de afbeelding per pagina de juiste titel meegeeft. Het best doe je dat met het volgende driestappenplan:

  1. Hernoem de foto op je harde schijf naar een goede omschrijving van de foto, inclusief de zoekterm voor de pagina waar deze op komt te staan
  2. Geef de afbeelding dezelfde (of iets andere) titel wanneer je deze hebt geüpload; in WordPress wordt de titel automatisch overgenomen
  3. Kopieer deze titel en plaats deze ook in de ‘alt tag’; ook dit kan in WordPress heel eenvoudig worden uitgevoerd, het spreekt vrijwel voor zich

Op deze manier krijgen de Googlebots de informatie over het onderwerp van de afbeelding en zullen ze de afbeelding ook als zodanig indexeren. En daarmee tikt het weer aan als SEO-factor voor jouw pagina, mits je dus wel de focus zoekterm hebt gebruikt.

 

3. Gebruik een goede tagline

Voor het online-marketingblog Marketingmed schreef ik al een betoog voor een goede tagline op je website. Nu is de tagline zelf niet direct een SEO-factor, maar deze kan wel weer iets bijdragen aan je vindbaarheid. Wanneer je namelijk (een van) je belangrijkste zoektermen in je tagline zet, zal dit door de Googlebots gelezen worden en dus ook worden geïndexeerd. Mits de tagline niet in de afbeelding staat en dus echt als tekst op je site wordt vermeld. In het geval van mijn website zal het woord “webteksten” dus wat extra SEO-waarde krijgen:

SEO-tips blog Letterzaken logo met tagline

 

4. Schrijf niet voor Google!

Is dit nu echt het advies van iemand die zich met webteksten/seo-teksten bezighoudt? Jazeker. Overigens moet ik wel even credits geven aan René Greve, bij wie ik twee trainingen over SEO en webteksten heb gevolgd. Bij mijn eerste training is me al verteld dat schrijven voor Google niet werkt. In het kort: wanneer je jouw teksten volpropt met zoektermen, wordt de tekst daar uiteindelijk niet leesbaarder van. De kwaliteit van je pagina (en website) gaat hierdoor omlaag en met dank aan Google Panda (zie punt 1) gaat het je niet helpen in je rankings. Daarnaast raak je jouw bezoekers snel kwijt wanneer je tekst weinig hout snijdt. Lange teksten, volgepropt met -vaak zelfs zo exact mogelijke- zoektermen worden er niet beter op en je bezoeker verlaat al snel je website. Schrijf dus vooral met de lezer in je achterhoofd. Wat komt hij of zij op deze pagina doen? Wat is relevante informatie voor de bezoeker van deze pagina? Schrijven voor Google loonde een paar jaar geleden misschien nog voor je vindbaarheid, maar Google wordt steeds slimmer en trapt er niet meer in. Schrijf dus voor je klant!

SEO-tip 4 - schrijf niet voor Google

 

Heb jij wat aan deze tips?

Bij de start van dit blog had je vast niet gedacht dat je deze tips zou krijgen. Zoals ik al zei zijn dit behoorlijk onconventionele SEO-tips en zul je deze niet zomaar van anderen krijgen. Welke van deze tips vind jij het nuttigst? Geef hieronder je reactie!

Google Panda 4.0 Update

Google Panda 4.0 Update: Gaan Jouw Rankings Omlaag?

Groot nieuws in de SEO-wereld: Matt Cutts, head of webspam bij Google en voor velen het gezicht van Google, kondigt de uitrol van de Panda 4.0 update aan. Er zullen weinig mensen zijn die hierdoor vannacht een slechte nachtrust hebben. Op een aantal fanatieke SEO’ers na waarschijnlijk. Wat houdt de Google Panda 4.0 update in en waarom is dit groot nieuws? Laat ik eerst uitleggen wat Google Panda is.

 

Google Panda 4.0 aankondiging Matt Cutts 20 mei 21 mei 2014

Wat Is Google Panda?

Google Panda is een update in het algoritme van Google dat in februari 2011 werd uitgerold en sinds augustus 2011 in Nederland actief is. Panda richt zich op het beoordelen van de kwaliteit van websites en je zult begrijpen dat content hier een belangrijke factor in is. Google Panda is een filter, dat ervoor zorgt dat sites of pagina’s met lage kwaliteit lager ranken in de zoekresultaten. Het is geen zogenaamde penalty, waarbij je een verzoek kunt indienen om herziening van de beslissing. Dat is bij een filter niet mogelijk. Je zult bij lagere ranking als gevolg van de Google Panda 4.0 update dus hard moeten werken aan de kwaliteit van je site.

 

De Google Panda Updates

Na de introductie van Google Panda kwamen er met enige regelmaat updates in deze rankingfactor. In deze blogpost van Search Engine Land zie je de updates die Google zelf heeft bevestigd. Vanaf eind 2012 vinden er vrijwel continu updates aan Google Panda plaats. Deze aankondiging van Matt Cutts geeft aan dat het nu een behoorlijke update betreft. Hieruit kun je opmaken dat er een behoorlijke wijziging in Google Panda heeft plaatsgevonden. Wanneer jouw site door deze wijziging wordt beoordeeld als een site met lage kwaliteit, zul je dat gaan merken in je posities in de zoekresultaten. Maar hoe zit dat met die kwaliteit en hoe beoordeelt Google jouw site dan?

 

Hoe Beoordeelt Google De Kwaliteit Van Websites?

Er zijn panels bestaande uit gemiddelde Google-gebruikers, die gevraagd worden om sites uit bepaalde zoekresultaten op kwaliteit en betrouwbaarheid te beoordelen. Door middel van vragen van de strekking “Zou je bij deze webwinkel een aankoop doen?” of “Zou je hier je contactgegevens achterlaten?” worden sites beoordeeld. Deze oordelen worden de gewogen beoordelingen gebruikt om de Googlebots te leren om sites te beoordelen. Dit proces noemen we “machine learning”. Een kwalitatieve, niet spammy, maar vooral ook betrouwbare site is dus relevant. Mijn vorige blog over het controleren van de betrouwbaarheid van websites heeft hier alles mee te maken. Wat betekent de Google Panda 4.0 update nu voor jouw website?

 

Google Panda Update 4.0

Wat Betekent De Google Panda 4.0 Update Voor Jouw Website?

De belangrijkste vraag voor iedereen die een website heeft en zich daarbij bekommert om de vindbaarheid is: “Wat betekent deze Panda 4.0 update nu voor mijn website?”. Hierop valt helaas geen sluitend antwoord te geven, behalve: wanneer jij altijd de focus hebt gehad op goede content, is de kans klein dat je site onder de Panda 4.0 update te lijden heeft. Google zelf geeft aan dat ongeveer 7,5% van de Engelstalige zoekopdrachten beïnvloed wordt door deze update. Dat is een fors percentage, maar het zegt weinig over:

  1. Hoe deze update de zoekopdrachten beïnvloedt
  2. Wat dit betekent voor Nederlandstalige zoekopdrachten

Het effect van de Google Panda 4.0 update wordt je vanzelf duidelijk wanneer je in de zoekresultaten daalt of er zelfs uit verdwijnt. Merk je niks, dan heb je de zaken gewoon netjes op orde, zoals het eigenlijk ook hoort. De kans is dan ook klein dat je in de toekomst last zult hebben van Panda updates. Tenzij je pagina’s toevoegt aan je website die van lage kwaliteit zijn. Het lijkt me echter dat je dat niet van plan zult zijn. Zeker nu niet.

 

Heb jij iets gemerkt van deze Panda update? Of heb je gehoord welk effect het heeft op de websites van anderen? Laat het hieronder weten!

Belangrijk! Betrouwbaarheid van een website controleren

NB: dit artikel helpt jou om zelf te beoordelen of een website of webshop betrouwbaar is of niet. Heb je alle punten nagelopen en twijfel je nog? Wees dan echt op je hoede. Vragen per telefoon of mail over betrouwbaarheid van websites naar aanleiding van dit artikel kan ik helaas niet beantwoorden, dit artikel geeft voldoende handvatten om zelf je conclusie te trekken.

Waarom de betrouwbaarheid van een website controleren

Ben jij wel eens opgelicht op internet? Of heb je het verhaal van oplichting via internet meegekregen van iemand anders? Internet is een machtig medium, zowel in positieve als negatieve zin. Het biedt enorm mooie mogelijkheden, geeft enorme vrijheid en is een bron aan informatie. Echter is niet alle informatie even betrouwbaar, omdat iedereen er alles kan publiceren. En ook niet iedere website is betrouwbaar. Want een website is anoniemer dan een straatadres. Daarom is het van groot belang de betrouwbaarheid van een website te controleren. Voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen.

Betrouwbaarheid website controleren - transparant

 

Hoe kun je nu de betrouwbaarheid van een website controleren?

Ken je dat? Dat je op een website zoekt naar de werkelijke identiteit van een bedrijf? Wie werken er, waar zitten ze, wat is hun geschiedenis? Ik realiseer me dat ik een van de weinigen ben die ook erg geïnteresseerd is in de geschiedenis van een bedrijf. Toch zegt dat wel wat, zeker wanneer een bedrijf heel groot lijkt op hun website. Maar let vooral op jouw eigen gevoel bij een website wanneer je deze bezoekt. Hoe doet het bedrijf zich voor? Zie je foto’s van reële situaties of iets wat werkelijk bij het bedrijf past? Of zijn het heel anonieme foto’s, mogelijk zelfs heel erg Amerikaans qua uitstraling en is het heel waarschijnlijk dat de knappe telefoniste met de schitterend witte tanden niet Nederlands is? Transparantie is niet zeggen dat je transparant bent, maar het bewijzen door transparantie toe te passen. “Leuk allemaal wat je daar vertelt, maar waar moet ik nu op letten?”

 

Waar moet je op letten?

Er is een aantal punten waar je op moet letten en die je een hoop ellende kunnen besparen.telefoniste-stockfoto - Betrouwbaarheid van een website controleren Let bijvoorbeeld op:

  • Vermelding van een bezoekadres
  • Meerdere mogelijkheden om contact op te nemen: telefoon, e-mail, adres
  • Foto’s van medewerkers of eigena(a)r(en) van het bedrijf
  • Keurmerken of logo’s van organisaties waar het bedrijf bij aangesloten is
  • Referenties van klanten
  • Recensies online

Vermelding van een bezoekadres

Een bedrijf moet fysiek bereikbaar zijn. Dus moeten klanten ook de mogelijkheid hebben om een bedrijf te bezoeken wanneer er niet op telefoon en/of e-mail gereageerd wordt. Dat betekent dus dat er een fysiek adres als bezoekadres vermeld moet worden. Dat is dus geen postbus! Geen bezoekadres? Dat is het eerste vraagteken bij de betrouwbaarheid van een website.

Meerdere mogelijkheden om contact op te nemen

Zoals hierboven vermeld, moet je een bedrijf via e-mail en/of telefoon (snel) kunnen bereiken. Zijn er problemen om op te lossen, heb je vragen, wat er ook is, je moet het bedrijf kunnen bereiken. Alleen een contactformulier is dus niet voldoende. Wanneer je dat tegenkomt kun je je volgende vraagteken noteren.

Foto’s van medewerkers of eigena(a)r(en) van het bedrijf

Zoals ik in de inleiding al aanhaalde, kom je nogal eens websites tegen met een nogal onpersoonlijke uitstraling. Dit zegt niet direct iets over de betrouwbaarheid, want grote bedrijven als banken, verzekeringen en dergelijke hoeven natuurlijk niet (al) hun personeel in beeld te brengen. Niettemin geldt vooral voor bedrijven die je niet kent dat je bij een website met zo’n anonieme uitstraling wel extra alert moet zijn. Controleer dan zeker een aantal van de andere genoemde punten.

Keurmerken of logo’s van organisaties waar het bedrijf bij aangesloten is

beste keuze in de b2b keurmerk - Betrouwbaarheid van een website controlerenKeurmerken stellen eisen aan de bedrijven die deze keurmerken voeren, dus let zeker op keurmerken die een bedrijf voert. Toont het bedrijf gewonnen prijzen of logo’s van instanties waarbij ze aangesloten zijn? Zeker zijn? Controleer dan ook of een bedrijf werkelijk het keurmerk of logo mag voeren. Het heeft mij ellende bespaard, omdat ik ontdekte dat een bedrijf een logo gebruikte, maar niet bij de organisatie bekend was. Nog een interessant voorbeeld: zelf bedachte keurmerken. Ook deze kun je controleren door er eenvoudigweg op te zoeken op internet. Het logo rechts kwam ik tegen en ik moest zelfs even lachen om het lef wat er uit de ondertitel straalt. Kun jij het ontcijferen?

Referenties van klanten

Tevreden klanten laten graag weten wat ze van een bedrijf vinden. Een betrouwbaar bedrijf toont graag referenties op zijn website. Deze zijn echter ook wel eens elders te vinden, zoals op Linkedin, de Facebook- of Google+pagina’s.

Recensies online

Een bedrijf kan ook kiezen om online recensies te verzamelen. Hiervoor zijn legio initiatieven, zoals Yelp, Klantenvertellen en Yalwa. Voor veel van dit soort sites wordt echter wel een (veelal maandelijkse) vergoeding gevraagd van de deelnemende bedrijven. Verwacht dus niet dat ieder bedrijf ook overal ingeschreven staat om recensies te ontvangen. Staan ze er wel, help ze dan door ook een recensie achter te laten wanneer je met het bedrijf zaken hebt gedaan.

Recensies online - Betrouwbaarheid van een website controleren

Waarom heb ik het over de betrouwbaarheid van websites?

Ik mag me dan wel voornamelijk met teksten bezighouden, overige content is ook belangrijk in mijn vakgebied. Daarnaast dragen mijn teksten ook bij aan die betrouwbaarheid. In mijn vak kom ik regelmatig websites tegen waarbij de betrouwbaarheid in twijfel getrokken kan worden. Dus deel ik mijn kennis en ervaringen, om te voorkomen dat mensen te goeder trouw zijn en de dupe worden. Doe er je voordeel mee en check een website goed voor je met een voor jou onbekende partij in zee gaat.

Heb je wat aan deze tips of kun je ze aanvullen? Laat je reactie hieronder achter.