Historische wijziging in Google zoekresultaten

Je mobiele website is nu belangrijker dan ooit

Google voert een historische wijziging door in de zoekresultaten. Daar zijn er overigens al veel meer van geweest en er zullen er ook zeker nog de nodige komen. Toch is dit een wijziging die wat mij betreft een heel belangrijke is, en ook veel zegt. Heel veel zelfs. Jouw mobiele website wordt namelijk leidend voor jouw posities in de zoekresultaten.

Mobile first index

Wat we nu gaan zien is een “Mobile first index“. Niet je desktop website, maar de mobiele versie van jouw website wordt gebruikt voor jouw posities in Google. In veel gevallen zal het niet of weinig uitmaken, maar er zijn sites waarvoor dit flinke impact zal hebben.

Misverstand 1: alleen in mobiele zoekresultaten

Om gelijk het eerste misverstand maar uit de weg te ruimen: deze wijziging geldt voor de gehele index van Google. Dit betekent dat de content van je mobiele website leidend wordt voor jouw posities in alle zoekresultaten pagina’s. Niet enkel de mobiele zoekresultaten, ook de zoekresultaten op desktop.

Misverstand twee: enkel desktop website is doodsteek

Mocht je denken dat je nu een probleem hebt wanneer je geen mobiele website of responsive website hebt, dat is niet waar. Wanneer je website enkel goed werkt op desktop, kun je nog steeds prima posities halen in de zoekresultaten. Zolang je content goed en relevant is, zal Google vooral dit mee laten wegen. Heel goede content op een niet-mobielvriendelijke website kan nog altijd een positie in de top 10 verwerven.

Wat houdt deze wijziging in?

Om goed te begrijpen wat er nu gaat gebeuren, is het goed om helder te hebben wat we precies bedoelen met mobiele versie van een website. Verder is het goed om te weten wat Google nu precies gaat doen en wanneer dat dan impact gaat hebben.

Mobiele pagina dankzij responsive webdesign

Mobiele versies van websites

Er zijn verschillende vormen van mobiele versies van websites:

Aparte mobiele website

Bij een aparte mobiele website is er een speciale versie van de website gebouwd voor de mobiele weergave. Vaak wordt deze bereikt via een aparte URL. Meestal begint deze URL met m. In mijn geval zou dat m.letterzaken.nl zijn. Deze aparte mobiele website wordt dus ook vaak apart bijgehouden, wat betekent dat de inhoud kan afwijken van de desktopversie van de website.

Responsive website

Bij een responsive website is er sprake van een en dezelfde website, die zich aanpast aan het formaat van het beeldscherm. Er is dus een ontwerp, dat schaalt naar de grootte van het beeldscherm waarop de website wordt bekeken. De URL is daarbij altijd hetzelfde en dat geldt ook voor de inhoud.

Minder content op mobiel: slecht voor je vindbaarheid

Het probleem voor je vindbaarheid ontstaat wanneer je op de mobiele website andere inhoud vertoont dan op de desktopversie. Dit kan een bewuste keuze zijn, omdat je weet dat er op mobiel minder gelezen wordt. Er zijn sites die daarom op de mobiele versie namelijk minder content vertonen. Staat er op de mobiele pagina nu echter minder of andere content dan op de desktopversie, dan zal dat negatief zijn voor je vindbaarheid.

Afbeeldingen tellen ook mee

Ook afbeeldingen worden door de zoekmachines meegenomen als factor voor jouw vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen goed hebt geoptimaliseerd, draagt dit een positieve manier bij aan je vindbaarheid. Laat je die afbeeldingen in de mobiele versie echter weg, dan zal Google die ook niet meer mee kunnen wegen voor je vindbaarheid.

Zorg dus voor optimale content op je mobiele website

Het is dus zaak dat de content op je mobiele website minstens zo goed is als die op de desktopversie. Liefst zelfs beter. Als de content op je mobiele website minder goed is dan op je website, zal dat negatieve invloed hebben op je posities in Google.

Zoekresultatenpagina op zowel desktop als mobielHistorische wijziging

Waarom noem ik dit een historische wijziging? Het is in mijn optiek historisch, omdat Google zolang ze bestaan altijd de desktop websites hebben geïndexeerd. Deze dienden altijd als de versies die invloed hadden op de posities in de zoekresultaten. Nu wordt de mobiele versie leidend, waarmee ze duidelijk aangeven hoe belangrijk mobiel intussen is geworden.

Mobile first is nu echt een must

Ik pleit al jaren voor goede mobiele/mobielvriendelijke websites, en velen met mij. Dat doe je niet voor een zoekmachine, dat doe je vooral voor je bezoekers. Die moeten een prettige ervaring hebben wanneer ze jouw website bezoeken via hun mobiele telefoon. Het belang daarvan wordt nu onderstreept door deze wijziging en de “mobile first”-strategie is hiermee echt een must.

Waarom is dit zo belangrijk?

Zoals eerder gezegd zal deze wijziging voor veel websites geen of weinig verschil maken. Wanneer jouw content op mobiel hetzelfde is als op de desktopversie, is er niets aan de hand. Toch is het slim om je mobiele website eens goed door te lopen. De laadtijd van jouw mobiele website zal nu ook meer van belang zijn. En als je een aparte mobiele website hebt, moet die nu dus minstens zo goed zijn als de desktopversie van jouw website.

Is jouw website mobielvriendelijk?

Wil je zelf testen of jouw website voldoet aan de eisen die Google aan een mobielvriendelijke website stelt? Ga dan naar https://testmysite.thinkwithgoogle.com/ en voer daar je domeinnaam in. Je krijgt dan niet alleen een score wat betreft mobielvriendelijkheid, maar ook andere adviezen om de techniek van jouw website te verbeteren.

En?

Wat verwacht jij, heeft dit effect op jouw website? Laat je reactie of je vraag hieronder achter. Ik ben benieuwd naar jouw idee omtrent deze wijziging.

 

 

Hoe maak je een klik met je links?

Waarom gebruik jij links in de pagina’s op je website? Ik mag aannemen dat je dat doet omdat ze iets toevoegen aan het verhaal op die pagina. Uiteindelijk is dat de belangrijkste reden waarom links worden ingezet. Wat mij betreft zelfs de enige juiste reden. Wil je dat mensen daadwerkelijk klikken op die links, dan moeten ze er ook uitzien als links. Anders kun je die links net zo goed niet plaatsen. Hoe hoort een link er dan uit te zien? En waarom?

Maak het me niet moeilijk: volg de internetconventies

Heel simpel: maak het mij als lezer niet moeilijk. Zorg ervoor dat ik begrijp wat er in jouw tekst een link is. Dat doe je door een ankertekst op te maken volgens de internetconventies. Op internet hebben we te maken met zogenaamde ‘conventies’: zaken die een standaard geworden zijn. De opmaak van links is een van die internetconventies. Een link is veelal blauw en onderstreept. Wanneer je creatief te werk gaat en met bijvoorbeeld roze werkt, is het dan nog duidelijk dat het een link is?

Link of geen link? De ankertekst is roze, niet volgens de internetconventies

In het voorbeeld hierboven zie je dat een roze ankertekst de tekst sowieso al niet leesbaarder maakt. Daarnaast is het echt niet iedereen duidelijk dat het een link is. Ik wil toegeven dat we er steeds meer aan gewend raken dat gekleurde tekst een link bevat. Toch is dat niet altijd zo, soms bevat zo’n gekleurde tekst geen link en dat maakt het nogal frustrerend.

Deze is nog erger

Ik heb nog een voorbeeld voor je. Naar mijn mening helemaal een kwestie van ‘de plank misslaan’. Ik zou zeggen: zoek de link in het voorbeeld hieronder. Succes!

Word-document downloaden? Zoek zelf de link maar. De ankertekst is niet duidelijk

Natuurlijk, als je een beetje bij de pinken bent, snap je dat ergens in, onder of rond de tekst “dit Worddocument” de link staat. Maar niet iedereen is zo slim als jij. Sterker: het is logisch dat je het de websitebezoeker niet moeilijk maakt. Waarom moet ik zelf zoeken naar de link, als je het mij ook makkelijk kunt maken? Als ik over de tekst hover met mijn muis, zie ik het volgende:

Dit is duidelijk een ankertekst met een link zo

Die onderstreepte ankertekst is toch veel duidelijker zo?

Ankertekst volgens de internetconventies

Zoals al aangegeven, is een ankertekst volgens de internetconventies blauw en onderstreept. Dat is ooit zo ontstaan en door daaraan te voldoen, maak je het je bezoekers makkelijk. Ze hoeven niet na te denken en begrijpen direct dat er onder je ankertekst een link zit. Bij een ankertekst met enkel een ander kleurtje, is het niet vanzelfsprekend dat dat ook een link is. Wil je dat je bezoeker het direct begrijpt en daardoor eerder geneigd is op de link te klikken, houd je dan aan die conventie.

Blauw en onderstreept of niet?

Wat mij betreft mag je het zelf weten hoor. Maar als je echt wilt dat je bezoekers op de links klikken, maak je ze het toch niet moeilijk? Per slot van rekening heb je die link er toch niet voor niks onder gezet? Blauw blijft leesbaar, in tegenstelling tot roze. Daarnaast is bewezen dat er meer geklikt wordt op blauwe, onderstreepte links. En als je slim bent, stel je het klikken op een link in als gebeurtenis en verlaag je daarmee je bounce rate.

Wat jij?

Zeg het maar, zet jij links op je website, maar wil je niet dat erop geklikt wordt? Of vind je het onzin dat deze onderstreept moet worden? Deel je mening, geef je reactie, ik reageer graag op wat jij te melden hebt 🙂

De geheimen van Google prijsgegeven

Ineens was het er dan: het nieuws dat Google bevestigde welke factoren nu echt van belang zijn voor vindbaarheid in de zoekmachine. De twee belangrijkste factoren werden prijsgegeven door Google-medewerker Andrey Lipattsev in een Hangouts-sessie. Welke geheimen waren dit?

De drie belangrijkste SEO-factoren

Eind 2015 werd bekend dat RankBrain de op twee na belangrijkste rankingfactor van Google is. In deze Hangouts-sessie met Andrey Lipattsev werd gevraagd naar de twee SEO-factoren die voor RankBrain komen. Erg verrassend was het antwoord niet: “content en links”. De 3 belangrijkste SEO-factoren zijn dus:

  • Links
  • Content
  • RankBrain

Voor wie met websites en SEO bezig is, zijn dit geen grote verrassingen. Wat dit betekent voor jouw vindbaarheid behandel ik verderop in dit artikel. Eerst lees je hoe deze twee factoren boven tafel kwamen.

Betere websites door rankingfactoren te kennen?

In onderstaande video volgt een vraagstelling die in ongeveer twee minuten wordt opgebouwd. De concrete vraag was of we betere websites zouden kunnen bouwen als we weten wat de belangrijkste twee factoren zijn, vóór RankBrain. En als dan het antwoord volgt, is Andrey heel duidelijk: “I can tell you what it is, it’s content and links”.

Content en links

In antwoord op de vraag of “content en links” ook precies die volgorde is, volgt een heel helder antwoord: nee. Zowel content als links zijn belangrijk, welke zwaarder meeweegt, is afhankelijk van vele factoren. Iemand die beweert dat een van beide belangrijker is dan de ander, zal dat dus bijzonder goed moeten onderbouwen en bewijzen.

Ieder zoekresultaat is een rekensom

Bij iedere zoekopdracht wordt een berekening gemaakt om de juiste resultaten te tonen. Alle duizenden factoren en signalen die bijdragen aan vindbaarheid worden gewogen om daar uiteindelijk een passend zoekresultaat mee te geven. Dat betekent dat iedere factor bij iedere zoekopdracht weer in andere mate meeweegt.

De ene keer links, de andere keer content

Bij de ene zoekopdracht wegen links zwaarder, bij de andere content. Als je het heel zwart-wit zou weergeven, zijn links heel belangrijk als de content van verschillende websites even sterk is. Andersom weegt de content dan weer zwaarder wanneer concurrerende websites of pagina’s (ongeveer) evenveel linkjuice krijgen.

Nuance

Zoals gemeld is bovenstaande heel zwart-wit weergegeven. Er is namelijk wel de nodige nuance. Ook andere factoren hebben invloed op je SEO. Dat content en links daarbij wel in het totale veld van SEO de belangrijkste rol spelen, is nu officieel bevestigd.

Content en links dus... Googles geheimen prijsgegeven

Dooddoener

Maar wacht even. Content en links, wordt er dus gezegd. Welke andere zaken zijn er dan nog? Content is namelijk wel een bijzonder breed begrip. Dat omvat tekst, beeld en zelfs geluid. En links kennen we als relevante factor, omdat die bijdragen aan je PageRank. Eigenlijk blijft er nog maar 1 belangrijk ander onderdeel over voor je vindbaarheid: techniek. Als je daarbij stilstaat, is wat er gezegd is nogal een dooddoener.

Techniek is een van de 3 belangrijke elementen

Voor wat betreft vindbaarheid in de zoekmachines geef ik zelf altijd 3 belangrijke elementen aan:

  • Techniek
  • Content
  • Links (of Autoriteit)

Deze drie elementen kunnen weer worden onderverdeeld in vele onderdelen. Een korte toelichting per element.

Techniek

Onder techniek valt onder andere de laadtijd van je website, wat weer wordt beïnvloed door zaken als:

  • De server waarop je website draait
  • Specificatie van afbeeldingsformaten
  • Grootte van je afbeeldingen
  • Plugins of add-ons in je CMS

Content

Bij content kun je denken aan:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video’s

Waarbij geldt dat Googlebot nog altijd het meest “kan” met tekst. En in tekst kun je dan weer denken aan elementen als:

  • Titel
  • Koppen
  • Alinea’s

Maar ook synoniemen en context spelen (gelukkig) steeds meer een rol. Hierdoor hoef je geen overdreven spammerige SEO-teksten meer te schrijven.

Links

Bij links geldt weer dat een aantal factoren van belang zijn voor de weging van die links. Niet iedere link krijgt even veel gewicht mee. Hier wegen weer diverse zaken mee, zoals:

  • DoFollow- of NoFollow-link
  • Relevantie; komen jullie onderwerpen/vakgebieden overeen?
  • Autoriteit van verwijzende pagina of website
  • Aantal links op de verwijzende pagina

De ene link is de ander dus niet. Net zoals bij content overigens de ene keer het ene onderdeel zwaarder weegt dan het andere.

Het zijn even wat voorbeelden, zodat je een beeld krijgt van de dynamiek in alle factoren die invloed hebben op je vindbaarheid.

Links vs. content

Links

Het linke met links is dat je ze ook kunt kwijtraken. Bedenk maar eens: een pagina, artikel of website wordt verwijderd, inclusief “jouw” link. Of je wijzigt zelf iets op je eigen website, waardoor de link die naar jouw pagina verwijst niet meer juist is en doodloopt. Blijft voorop staan: links zijn absoluut een belangrijke factor en zullen dat zeker nog enige tijd blijven.

Content

Ook aan content hangen risico’s. Je blogs verouderen en kun je beter verwijderen wanneer de informatie er niet meer toe doet. Ben je mogelijk ook weer wat links kwijt. Als je je SEO goed doet sowieso al enkele interne links. Maar verouderde content is ook weer niet goed voor de kwaliteit van je website. Goede content daarentegen…

Wie wint: content of links?

Er is geen winnaar. De ene keer zullen het de links zijn, de andere keer is het content. Beide zijn relevant, dus zorg ervoor dat beide goed op orde zijn.

De hele video met alle vragen en antwoorden kun je hieronder bekijken.

Heb jij nog wat aan te vullen, heb je vragen of wil je je mening kwijt, plaats dan je reactie hieronder.

 

Vergeet het groene bolletje toch gewoon

Waarom wil je per se dat groene bolletje in Yoast? Ook zonder kom je gewoon hoog in Google hoor. Hoog in Google ligt aan meer dan enkel een groen bolletje. Zelfs met een rood bolletje is pagina 1 gewoon haalbaar.

Artikel met rood sein

Mijn artikel over de meta-omschrijving haalt een “totaalscore” in Yoast die zou betekenen dat het SEO-technisch heel zwak in elkaar steekt. Het verkeerslicht staat namelijk op rood. Een te algemene zoekterm die niet gaat scoren in dit geval? Het artikel gaat over de meta-omschrijving, dus dat is dan ook de zoekterm die ik voor dat artikel als “focus zoekwoord” heb ingevuld. Toch vind je dit artikel keihard in de top 10 wanneer je op “meta-omschrijving” zoekt.

Artikel haalt rood verkeerslicht in Yoast

Gewoon in de top 10

Kijk zelf maar. Met de zoekterm zelf sta ik op het moment van schrijven op positie 4 in Google. Voeg er “yoast” aan toe, sta ik op 3.

Positie 4 in Google zonder groen bolletje

Geen enkel probleem dus om gewoon hoog te eindigen. Maar waarom staat het sein dan op rood? Dat gebeurt in dit geval enkel om een paar elementen, die niet goed zijn volgens de overigens fijne plugin.

2 rode en 2 oranje bolletjes

Het artikel scoort in totaal 8 groene bolletjes. Jeuj. Maar ook 2 oranje bolletjes en 2 rode bolletjes. Minder jeuj. Maar dat is toch geen reden om dan de totaalscore rood te maken, lijkt me? Kennelijk wel. Want foei Nathan, de zoektermdichtheid is te hoog. En foei, je linkt naar een pagina met hetzelfde onderwerp. SEO-technisch onverantwoord. Rode kaart Rood verkeerslicht!

2 rode en 2 oranje bolletjes - verder groene bolletjes

En toch: top 5!

Zonder een algehele score met groen, sta ik toch in de top 10. Wat? Top 5 zelfs. Goed, de zoekterm is niet heel spannend, er wordt gemiddeld zo’n 140 keer per maand op gezocht. De concurrentie is er wel degelijk. Grote onlinemarketingbureaus concurreren met mij op die zoekterm. In totaal zijn er ruim 230 pagina’s die dezelfde zoekterm in de titel hebben staan en daar dus ook echt over gaan.

Alle pagina's met meta omschrijving in titel

In bovenstaande afbeelding zie je dat er 129 resultaten zijn voor pagina’s met “meta omschrijving” in de titel. Er zijn er nog 105 met “meta-omschrijving” (met koppelteken). En in totaal zijn er 37,500 resultaten op die zoekterm. En zonder groen bolletje staat mijn artikel gewoon in de top 5.

Heb je echt een groen bolletje nodig?

De vraag is dus: heb je echt een groen bolletje nodig? Het antwoord is heel simpel: “nee”. Sowieso moet vindbaarheid niet het eerste doel zijn. Je schrijft voor je bezoekers. Bied waarde, geef ze een goed verhaal. En vergeet dan dat groene bolletje. Maar dat wist je vast al, naar aanleiding van mijn artikel over de Yoast SEO Plugin versie 3 🙂 .

Ben je een andere mening toegedaan of is er iets wat je kwijt wilt of wilt vragen? Plaats je reactie hieronder.

En deel deze bevindingen met je netwerk, de “share buttons” zijn er niet voor niks 😉

Yoast SEO plugin versie 3 optimaal gebruiken?

De Yoast SEO plugin is sinds 2010 dé plugin voor SEO binnen WordPress. Met de All in One SEO Pack heb ik zelf (nog) geen ervaring. Getuige de verschillende reviews die ik tegenkom online, is de plugin van Yoast echter uitgebreider en beter. In dit artikel help ik jou deze plugin optimaal te gebruiken. Ik laat je zien welke onderdelen handig zijn en aan welke onderdelen je minder belang mag hechten voor je zoekmachine-optimalisatie. Zie het als een korte handleiding van een ervaren gebruiker.

 

Joost de Valk - YoastDe Yoast SEO plugin in het kort

De Yoast SEO plugin was tot 2015 enkel beschikbaar voor WordPress en heette dan ook ‘Yoast WordPress SEO’. In 2015 werd de Drupal-versie van de plugin gelanceerd en werd de naam dan ook simpelweg ‘Yoast SEO‘. Deze plugin (versie 3) is qua layout en gebruik behoorlijk veranderd ten opzichte van de vorige versie. Eerder schreef ik al over versie 2, met de vernieuwde interface is het tijd om een compleet nieuw artikel te wijden aan versie 3.

Er is voor WordPress een gratis versie, maar ook een betaalde (Premium), waar je per jaar een vast bedrag voor betaalt. De belangrijkste extra’s in Yoast SEO Premium zijn:

  • Ondersteuning (support); gebruikers van de Premium versie krijgen voorrang in de ondersteuning
  • Redirect manager; wanneer je een URL aanpast, wordt er automatisch een redirect aangemaakt van de oude URL naar de nieuwe
  • Meerdere zoektermen checken; je kunt meerdere zoektermen invullen om de SEO-score van je content te checken

In dit artikel behandel ik de gratis versie, en hoe serieus je alle onderdelen moet nemen. Daarnaast ontdek je waarom deze plugin niet alleen voor SEO heel handig is.

Alles over de Yoast SEO plugin in 1 artikel

In dit artikel lees je alles over de Yoast SEO plugin. Vanuit een gebruikersperspectief in ieder geval. Ik behandel eigenlijk twee belangrijke facetten van de plugin:

  1. De functies in de tabbladen (Tekstanalyse, Geavanceerd en Social)
  2. Het praktische gebruik van de Tekstanalyse

De Tekstanalyse is wel de belangrijkste reden voor de meesten om deze plugin te gebruiken. Niettemin zijn ook de andere twee onderdelen (Geavanceerd en Social) erg nuttige onderdelen voor de meeste webmasters. Lees dus zeker verder om optimaal gebruik te maken van deze uiterst nuttige plugin.

Allereerst de kritiekpunten

Hoe goed de plugin ook is, het is en blijft een stuk software dat geprogrammeerd is om iets te doen. Dat resulteert in dit geval in een aantal punten die niet helemaal aansluiten op hoe de zoekmachines je website crawlen en indexeren:

  • Zoekwoorddichtheid: In de Yoast SEO plugin wordt het ‘trefwoord-dichtheid’ genoemd. Dit hoeft beslist niet veel te zeggen over de uiteindelijke vindbaarheid van je pagina. Een heel hoge zoekwoorddichtheid komt al gauw spammy over en ook met een lage zoekwoorddichtheid kan een pagina nog uitstekend presteren in de zoekmachines.
  • Meta-omschrijving: hoewel de meta-omschrijving liefst je zoekterm bevat, is het geen SEO-factor. Dat dit wordt gewogen in dit geval, moet je dus beslist met een korrel zout nemen.
  • Aantal woorden: er is onderzoek gedaan waaruit bleek dat er een correlatie is tussen veel content en goede vindbaarheid. Dit betekent echter niet dat je niet kunt scoren met een kort stuk tekst. Het aantal woorden is dus ook beslist geen SEO-factor

EN VERGEET DAT GROENE BOLLETJE!

Dat komt even binnen hè? Zowel de kop zelf als die hoofdletters, toch? Ik wilde er ook echt even de aandacht voor hebben, want ik merk dat nog steeds te veel mensen zich werkelijk blindstaren op het groene bolletje. Echt, een groen bolletje betekent niet dat je gegarandeerd hoog in de zoekmachines komt. Sterker nog: ook met een oranje bolletje zou je nog wel eens in de top 10 kunnen eindigen. Gebruik vooral je verstand en leer hieronder hoe je dat combineert met de Yoast SEO plugin 🙂 .

Yoast_Icon_Large_RGB

Focus trefwoord

Zodra je een artikel hebt geschreven, of begint te schrijven, geef je het ‘Focus trefwoord’ in. Dat is dus de zoekterm (velen noemen het keyword) voor deze pagina. In de eerdere versie van de plugin kreeg je suggesties voor zoektermen te zien zodra je begon te typen. Dit is helaas verdwenen, omdat Google deze autocomplete-functie voor externe partijen niet meer ondersteunt. Geen ramp, want je moest sowieso toch eerst zelf je zoektermenonderzoek al doen.

Laten we eerst beginnen met de functies die eigenlijk iedereen wel gebruikt. Hoewel het allemaal heel vanzelfsprekend lijkt, zijn er wel de nodige punten waar je rekening mee moet houden.

Wil je echt het meeste uit de plugin halen, lees dan ook echt het hele artikel.

De plugin in gebruik

Ter illustratie heb ik screenshots gemaakt van de werking van Yoast SEO terwijl ik dit artikel schreef. Als eerste heb ik het intro geschreven en daarna de zoekterm ingevuld. Hierbij heb ik gekozen voor “Yoast SEO plugin”.

Screenshot Yoast SEO plugin na invoeren enkel eerste alinea

Je ziet dat het verkeerslicht (de drie bolletjes zijn sinds versie 3.0 vormgegeven als een heus verkeerslicht) al na 1 alinea op oranje staat. Ik heb er nog geen afbeeldingen aan toegevoegd en er staat eigenlijk nog niet veel content op de pagina. Met vrij weinig en nog matig geoptimaliseerde content zit ik al heel dichtbij het groene verkeerslicht! Ik ben er zelf van overtuigd dat er op dit moment nog weinig aanleiding is om dit artikel hoog in Google weer te geven. Rood zou mijns inziens gepaster zijn.

Tekstanalyse

Een van de belangrijkste SEO-onderdelen van Yoast SEO is de tekstanalyse. Je voert een zoekterm in en de plugin checkt of je deze zoekterm op de juiste manier gebruikt om bij te dragen aan de vindbaarheid van je pagina of artikel op deze zoekterm. Deze analyse vindt zelfs “live” plaats sinds versie 3.0. Deze analyse is er ter ondersteuning van je SEO-inspanningen, let vooral zelf ook op de juiste punten en de kwaliteit van je teksten.

Waar je vooral zelf op moet letten

De Yoast SEO plugin is een hulpmiddel, geen tool die het werk voor jou doet. Daarnaast is het een geautomatiseerd systeem dat een aantal geprogrammeerde punten voor je naloopt. Dit betekent dat je vooral ook zelf moet blijven nadenken. Zoals eerder gezegd: vergeet het groene bolletje en blijf vooral ook zelf logisch nadenken.

Het groene bolletje

Veel mensen denken nog steeds dat het groene bolletje een garantie is op goede resultaten in de zoekmachines. Niets is echter minder waar. Artikelen met een oranje bolletje kunnen uiteindelijk net zo goed hoog in de zoekmachines komen en artikelen met een groen bolletje halen beslist niet gegarandeerd pagina 1 van Google.

Yoast SEO telt enkel de exacte frasering

Een van de belangrijkste redenen om het groene bolletje (nu dus eigenlijk ‘het groene verkeerslicht’) niet heilig te verklaren, is dat deze enkel de exacte frasering meetelt. Ik kan dus schrijven over ‘de SEO plugin van Yoast’ en dat wordt dan niet meegerekend als zoekterm in de tekst. Er staat namelijk niet ‘Yoast SEO plugin’, wat de exacte frasering van de zoekterm is die ik opgaf.

De Yoast SEO plugin telt enkel de exacte frasering van de ingevoerde zoekwoordcombinatie

De Yoast SEO plugin telt enkel de exacte frasering van de zoekwoordcombinatie “responsive webdesign” mee

De zoekmachines zien het anders

De zoekmachines zien het (gelukkig) anders. Die kijken niet (meer) naar de hoeveelheid exacte matches van een zoekterm. Je hoeft dus niet krampachtig vast te houden aan de exacte zoekterm, waardoor je gewoon teksten kunt schrijven die lekker lopen.

Afbeeldingen

Afbeeldingen worden door veel mensen onderschat. Allereerst ondersteunen ze de tekst door iets te visualiseren, daarnaast zijn ze voor de lezer prettig om de tekst te onderbreken. De tekst wordt prettiger leesbaar met afbeeldingen. Maar afbeeldingen dragen ook bij aan de vindbaarheid van je website, onder andere door de titel en alt-tag.

Titel en alt-tag

De titel en alt-tag (of alternatieve tekst) vertellen de lezer -en daarmee ook de zoekmachines- wat er op de afbeelding te zien is. Hoe slim de zoekmachines ook al mogen zijn, ze kunnen nog niet alles op afbeeldingen herkennen. En ook wat je ermee wilt zeggen zal ze zonder tekst niet duidelijk zijn. Alles over de titel en alt-tag vind je in dit artikel over het optimaliseren van je afbeeldingen.

Zoekterm in headers

Hoewel het al aangegeven wordt in de adviezen in de plugin, is het goed te weten dat het gebruik van de zoektermen in de headers (kopteksten) niet per se een grote rol speelt. Als het voor je lezer prettig is, doe het. Het moet dus bijdragen aan je tekst. Laat het anders lekker zitten. En ook hier geldt: exacte frasering is niet per se nodig.

Zoekterm komt volgens Yoast SEO niet voor in de koptekst/header

Zoekterm in de URL

Dat de zoekterm in ieder geval voor een belangrijk deel in de URL moet voorkomen is logisch. Het is een van de eerste dingen die zowel je bezoeker als de zoekmachine zien. De URL geeft belangrijke informatie over het onderwerp van de pagina en daar moet de zoekterm dus wel in voorkomen.

Paginatitel en meta-omschrijving aanpassen

In het eerste tabblad -dat er tegenwoordig minder duidelijk als tabblad uitziet dan in de vorige versie- kun je de titel die de zoekmachines weergeven aanpassen. Ook de meta-omschrijving kun je hier zelf invullen. Door simpelweg op deze onderdelen te klikken, kun je ze aanpassen.

Aanpassen meta-omschrijving in Yoast SEO 3.X

Lengte

De lengte die er in de Yoast SEO plugin wordt aangegeven is niet heilig. Sterker nog: liever een korte, krachtige titel dan eentje die je aanvult “omdat het moet”. En voor de meta-omschrijving geldt nu eenmaal dat je die onder de 120 leestekens moet houden. In de mobiele zoekresultaten worden namelijk maximaal 120 leestekens weergegeven.

Geavanceerd

Het tabblad Geavanceerd biedt een aantal belangrijke instellingen voor je pagina. Hoewel je deze over het algemeen niet veel zult gebruiken, zit er wel een aantal opties in die van belang zijn om te kennen. Vooral wanneer je bepaalde pagina’s niet in de zoekmachines wilt zien verschijnen, is dit tabblad erg handig.

‘Meta Robots’-index

Wanneer je een pagina liever niet in de zoekmachines ziet terugkomen, kun je dat aangeven via de ‘Meta Robots’-index. Je kiest dan in het tabblad Geavanceerd voor noindex, waarmee je de zoekmachinebots aangeeft dat je niet wilt dat ze deze pagina indexeren. Dit is overigens geen garantie dat het niet gaat gebeuren. Wanneer er bijvoorbeeld veel naar je pagina gelinkt gaat worden, kan de zoekmachine bepalen dat je pagina kennelijk toch heel interessant is en deze opnemen in de index.

‘Meta Robots’-follow

Wil je dat de links op je pagina niet gevolgd worden, dan kun je ze allemaal tegelijk een NoFollow meegeven. Je geeft zo geen PageRank door en kunt daarmee ook aangeven dat je de links op deze pagina niet wilt laten indexeren. Want links zorgen ervoor dat de zoekmachinebot ook die pagina’s gaat crawlen en indexeren.

Meta Robots geavanceerd

Geavanceerde Meta Robots-instellingen, waarbij je bijvoorbeeld afbeeldingen kunt uitsluiten van de index, vind je nog onder bovenstaande twee opties. De kans dat je hiervan gebruik wilt maken is erg klein, dus ik ga hier verder niet veel dieper op in.

Alles over deze Meta Robots-tags vind je natuurlijk bij Yoast zelf.

Kruimelpadtitel

Wanneer je zelf wilt bepalen wat er in het kruimelpad komt te staan, kun je dat aanpassen onder ‘Kruimelpadtitel’. Ook dit zul je waarschijnlijk niet gauw zelf gebruiken, maar goed om te weten dat de mogelijkheid er is, toch?

Canonieke URL

Wanneer je pagina niet (geheel) uniek is, omdat het bijvoorbeeld de herpublicatie van een artikel is, kun je hier de canonieke URL instellen. De canonieke URL geeft aan de zoekmachinebots aan dat deze pagina een kopie is en verwijst naar het origineel. Zo voorkom je dat je in de zoekmachines concurreert met zogenaamde duplicate content.

Het tabblad Geavanceerd in de Yoast SEO plugin 3.X

Social

Het onderdeel ‘Social’ vind je door op het koppelingsicoontje links te klikken, onder het radertje. Hier stel je zelf in wat er getoond wordt wanneer je blog of pagina gedeeld wordt op diverse sociale media. Zowel de afbeelding als de titel en samenvatting (Description) kun je aanpassen, wanneer je wilt dat die anders zijn dan de ingestelde titel, afbeelding en meta-omschrijving. Dit stel je in voor drie sociale media:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Onder ieder sociaal medium kun je de titel, samenvatting en foto aanpassen, zodat deze op ieder medium anders zijn. Zo kun je voor ieder sociale medium de boodschap passend maken.

Het tabblad Sociaal in de Yoast SEO plugin 3.X

Zoals je ziet, vul je eenvoudig je titels en omschrijvingen toe per sociaal medium. En het kiezen van een afbeelding per platform is net zo makkelijk als het plaatsen van een afbeelding in je artikel.

Een zeer complete plugin, maar…

Je ziet, de Yoast SEO plugin heeft veel mogelijkheden, die lang niet iedereen ook echt gebruikt. Om optimaal gebruik te maken van Yoast SEO versie 3 is het goed om te weten wat waar zit, hoe je het gebruikt, maar vooral: zelf je verstand te gebruiken. Enige kennis van SEO is geen overbodige luxe, want niet alle adviezen moet je zomaar ter harte nemen.

Zie de plugin vooral als een handig hulpmiddel, niet als tool die het werk voor je doet of die je blind moet volgen. Loop zeker alle punten na waar nog geen groen bolletje voor staat en kijk of je dit kunt verbeteren. Is dat niet zo, geen ramp, laat de pagina dan gewoon zoals die is. Goed is goed. Kun je nog wel wat verbeteren, dan help je je bezoekers -en daarmee de zoekmachines- om de pagina beter te begrijpen. Met meestal betere posities in de zoekresultaten als gevolg.

Heb je nieuwe dingen ontdekt binnen de Yoast SEO Plugin, mis je nog iets in dit artikel of heb je vragen? Laat het hieronder weten. 

Een website van DTG – goed voor ondernemers?

Sinds het najaar van 2013 promoot DTG hun websites met ondernemers die een website bij hen hebben afgenomen. Mooie verhalen van schoenhersteller Mo over zijn posities in Google en fysiotherapeut Hans over hun door DTG gemaakte websites. Maar zijn die websites zo goed als de reclames je willen doen geloven? Lees verder om de verrassende ontdekkingen te lezen die ik deed door alles grondig te onderzoeken.

DTG: van telefoongids naar websites voor ondernemers

Voor wie de geschiedenis van DTG niet kent: DTG staat voor “De TelefoonGids”. Je kent dit bedrijf omdat ze jarenlang een centimeters dik boekwerk met telefoonnummers op je deurmat lieten vallen. Door internet nam de markt voor gedrukte gidsen af en in 2008 nam De Telefoongids concurrent Gouden Gids over. Tegenwoordig worden beide gidsen gecombineerd uitgegeven, al bleek uit onderzoek van RTL Nieuws in 2012 dat destijds al 80% van de mensen die de gids ontving, deze niet gebruikt.

DTG - van de Telefoongids en Gouden Gids naar websites voor ondernemers

Kort gezegd zijn er 3 aanleidingen voor DTG, zoals de uitgever sinds 2012 heet, om in te zetten op online marketing:

  1. Afname van de oplage van De Telefoongids & Gouden Gids
  2. Afname van daadwerkelijk gebruik van De Telefoongids & Gouden Gids
  3. Toename van het gebruik van zoekmachines in plaats van online (!) telefoongidsen.

Steeds meer mensen geven aan geen behoefte te hebben aan een fysieke gids, dus de oplage neemt af. Resultaat: minder inkomsten, want er kan minder gevraagd worden voor betaalde vermeldingen. Uit het eerder genoemde onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat degenen die de gids nog wel ontvangen, deze ook nauwelijks gebruiken. En het moge duidelijk zijn dat je vaak sneller uit bent door even te googelen op een bedrijf of dienst waarnaar je op zoek bent. Eerst een online of papieren telefoongids of bedrijvengids opzoeken.

Nieuwe focus op online marketing

Dus moest DTG iets anders doen. De focus lag natuurlijk al lang op ondernemingen; aan de particulieren verdienden ze niets. Onder het mom: we helpen ondernemers al vele jaren om vindbaar te zijn, heeft het bedrijf zich getransformeerd naar een onlinemarketingbedrijf. En ze profileren zich met websites voor ondernemers. De tv-spots, zoals die van schoenhersteller Mo en fysiotherapeut Hans ken je ongetwijfeld.

Van Adwords naar websites voor ondernemers

Dat DTG als specialisten in adverteren (de telefoongids dreef op advertenties) zich ging toeleggen op online adverteren, zoals Adwords, is heel logisch. Dat ze op zoek zijn gegaan naar andere diensten en producten, die in het verlengde liggen van wat ze deden is niet minder logisch. Als ze dat niet hadden gedaan, waren ze uiteindelijk een keer failliet gegaan. Dus kwamen ze met “websites voor ondernemers”. Maar wat mag je verwachten van een website van DTG?

Wie gebruikt er nu “Schoenherstellers”?

Na de eerste tv-spot van DTG met Bak restaurants in de hoofdrol, kwam de spot van schoenhersteller Mo. Mo zegt in deze spot: “Als je zoekt op ‘schoenherstellers’, dan kom je bij mij uit”. Maar wacht even: “Schoenherstellers”? Wie gebruikt dat woord? Ik pleit zoals iedereen weet voor eerlijk advies en gedegen zoektermen-onderzoek. Dus ben ik gaan kijken naar het zoekvolume van een aantal zoektermen:

Alternatieve zoektermen schoenherstellers - doet DTG goed zoekwoordenonderzoek voor ondernemers?

Je ziet heel duidelijk: “schoenmaker amsterdam” is relevanter. Allereerst omdat het een veel concretere, (bijna) transactionele zoekopdracht is. Maar niet in het minst omdat er meer zoekvolume op zit. En vergeet niet, “schoenherstellers” is een vakterm. Dat mag ook wel blijken uit de automatische suggesties in Google:

Schoenhersteller of schoenmaker? Maakt DTG wel de juiste keuzes voor zoektermen voor hun klanten?

Overigens wordt Mo prima gevonden op “schoenmaker” wanneer je in Amsterdam bent (gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van locatie) en op “schoenmaker amsterdam”. Wel jammer dat voor de laatste zoekterm geldt dat DTG niet liever een klant bovenaan ziet dan haar eigen website 😉

Meesterschoenmakers positie 2 in Google

Mijn bezwaren tegen de websites van DTG

Op zich nette websites hoor, die websites van DTG. Kun je niet veel van zeggen. Maar ik heb zo mijn bezwaren. Wat je wat mij betreft móet weten als ondernemer, is dat wat DTG niet zegt over hun websites. Of wat je op de website moet ontdekken:

Lijkt goedkoop, is het niet

Vanaf € 29 per maand stond er prominent op de website van DTG vermeld. Hiervoor zijn ze DTG websites voor ondernemers mijn bezwaren: de prijsinmiddels op de vingers getikt. Hierover schreef Charlotte Mendersma van Charlotte’s Law al een uitgebreid artikel. Kort gezegd: DTG rekent opstartkosten van € 799  899* waarvoor je een website van 3 pagina’s krijgt.

Dit betekent dat je 1147 1247* betaalt voor een simpele(!) website. 3 pagina’s, wil je er meer, dan betaal je dus ook meer. En vrijwel alles van de bij DTG inbegrepen opties zouden wat mij betreft standaard moeten zijn bij een website:

  • CMS
  • Zoekmachineoptimalisatie
  • Responsive webdesign
  • e-mailadres(sen)
  • Contactformulier
  • Online rapportages (Google Analytics)

Wil je echter meer dan die standaard 3 pagina’s, dan betaal je dus ook meer. Onderstaande screenshot komt uit de rekenmodule die DTG in 2014 gebruikte:

DTG websites - wil je meer, betaal je meer

Wil je meer, betaal je meer voor je website bij DTG: € 99 per pagina.

Een pagina erbij? Tel maar even € 99 bovenop het bedrag. Een beetje website bevat zeker 5 pagina’s, inclusief de homepagina en de contactpagina. Een snelle rekensom levert dan een prijskaartje van € 1345 1445* op. Wil je meer e-mailadressen? Je mag een offerte aanvragen. Voel je de bui al hangen? Ik wel.

*Sinds de publicatie van dit artikel in oktober 2015 is het starttarief van de DTG websites verhoogd met €100.

Teksten zijn inclusief bij DTG websites

Oké, voor dat bedrag levert DTG ook de teksten op voor je website. Voor een website inclusief teksten is de prijs eerlijk gezegd prima. Echter: de eerste website uit het portfolio dat ik bezocht, bevatte wel een behoorlijk aantal fouten in de teksten. Hoewel voor de gemiddelde Nederlander mogelijk niet storend, vind ik dat spatie-, type- en spelfouten bij een dergelijk grote aanbieder niet zo veelvuldig mogen voorkomen.

Teksten zijn inbegrepen bij DTG websites. Type- en spelfouten echter ook!

Teksten zijn inbegrepen bij DTG websites. Type- en spelfouten echter ook!

3 conversiemissers

Als je mijn blogs regelmatig leest, weet je dat ik me naast SEO (met name de content-variant) bezighoud met conversie. Je website moet per slot van rekening ook wat opleveren. Drie zaken die hiervoor wat mij betreft relevant zijn, gaan mis bij vrijwel alle DTG websites die ik heb bekeken:

  1. De tagline: dankzij de tagline weet de bezoeker of zij/hij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Vele van mijn vakgenoten (waaronder Aartjan van Erkel en Meta Groot Antink) pleiten ook voor de tagline. Waarom zet DTG deze niet bij al hun klanten in?
  2. De banaan: weer zoiets waar al die vakgenoten van mij voor pleiten; een duidelijke knop met call to actionDat is tenminste hoe ik ‘de banaan’ in het kort omschrijf. Ik zie wel buttons, maar die vallen vaak niet op en zullen dus minder effectief zijn dan de banaan die ik zou adviseren.
  3. Gebruik van sliders en grote banners: veel van de DTG websites maken gebruik van sliders (ook wel carrousels genoemd). En laat het nu bewezen zijn dat die beduidend minder conversie opleveren dan statische afbeeldingen. Ook de veel gebruikte grote statische afbeeldingen zijn conversiekillers. Beeld is nodig, dat zal ik niet ontkennen, maar wanneer daardoor de relevante informatie (lees: tekst) niet direct te lezen is, haken je bezoekers ook snel af.

Ik vind de websites wel veel op elkaar lijken

Wanneer je het portfolio van DTG bekijkt, moet je wel opvallen dat de opmaak van de meeste websites heel erg op elkaar lijken. De plaats en opmaak van het menu, de wijze van het gebruik van de visuals. Het lijkt wel alsof je website alleen maar een horizontaal menu boven de banner of slider mag hebben. Om maar een voorbeeld te noemen.

Duidelijke overeenkomsten in opmaak van DTG websites

DTG websites worden nooit jouw eigendom

Stel: je steekt een bedrag van € 1147 (of meer) in een eenvoudige website. Of zelfs meer in een uitgebreidere website. Na een jaar concludeer je dat dit niet is wat je ervan had verwacht. Dan wil je je website misschien wel meenemen, maar ook zelf kunnen aanpassen. Dat is onmogelijk bij DTG.

In de algemene voorwaarden stelt DTG namelijk dat je een licentie hebt voor gebruik van de website. Het intellectuele eigendom is en blijft van DTG en wanneer je de overeenkomst beëindigt, mag je de website niet meer gebruiken. En zo wordt die website eigenlijk steeds duurder, want je blijft per maand €29 aan DTG betalen.

Een DTG website wordt nooit echt van jou

Jouw DTG website wordt steeds duurder

Je betaalt dus sowieso € 1147 voor je website (opstartkosten + 1 jaar maandelijks tarief voor 3 pagina’s). Meer pagina’s is meer betalen, nog even afgezien van andere opties (afsprakenplanner, pagina’s in het Engels. extra e-mailadressen). Voor het bedrag dat je dan betaalt, heb je een stevige website in een open source CMS, zoals WordPress, Joomla of Drupal. Het voordeel van die open source CMS’en is dat je bij overstap naar een andere webdesigner veelal zo de draad weer oppakt. Uiteraard afhankelijk van de afspraken over eigendom met de webdesigner.

Nieuwe website? Nieuwe content!

Heb je een DTG website en zeg je de overeenkomst op? Dan ben je ook de content kwijt. Althans, de content die zij hebben aangeleverd. Het auteursrecht ligt sowieso altijd bij degene die een werk gemaakt heeft, of dat nu tekst is of foto’s zijn. En aangezien DTG erop gebrand is om die teksten voor je te schrijven, begin je in de meeste gevallen dus weer bij nul. Snap je nu waarom ze graag zelf de teksten voor je aanleveren? Het klinkt gemakkelijk, maar zo houden ze jou wel vast als klant.

Voorwaarden DTG website: contentlicentie

DTG versus andere aanbieders

Zoals ik al aangaf zijn de websites zelf netjes, daar valt weinig op aan te merken. En of je nu liever wat meer beeld op je website ziet dan goed is voor je conversie, mag je zelf weten. Maar als je die -toch forse- investering in een nieuwe website doet, zorg dan voor vergelijkingsmateriaal. Vraag meerdere offertes aan en laat vooral uitleggen welke keuzes gemaakt worden en waarom. Valt je keuze dan op DTG? Prima, als het maar echt een bewuste keuze is voor wat je wordt aangeboden. En zorg dat je vooral duidelijkheid krijgt over voorwaarden, extra kosten en dergelijke.

Heb jij een mening? Of heb je ervaring met websites van DTG? Deel je verhaal hieronder, ik ben benieuwd!

Video versus tekst

Video is een van dé onderwerpen in online marketing in 2015. Als we afgaan op alle verhalen, moet iedere onderneming zich serieus met video gaan bezighouden. Laat je echter niet gek maken: video is niet heilig en is geen alternatief voor tekst. Bedenk vooral goed hóe en waarom je video inzet. Want in een aantal gevallen is tekst nog altijd beter. Is tekst effectiever dan video?

Content: tekst, beeld & geluid

Online kun je kennis en informatie delen in vele vormen. Al deze vormen vallen onder content. Tekst, geluid en beeld zijn globaal drie vormen van content die we kunnen onderscheiden. Hier neemt video een speciale plek in, omdat deze beeld en geluid combineert en er zelfs tekst aan toegevoegd kan worden. Om deze diverse andere reden is het logisch dat de aandacht voor video toeneemt. De mogelijkheden met video nemen ook nog eens toe. Waarom zou je video inzetten?

De voordelen van video: er is meer…

Video kent natuurlijk genoeg voordelen. Je kunt snel iets uitleggen, brengt je bedrijf in beeld, laat jezelf zien als ondernemer of medewerker. Video is voor sommige mensen makkelijker en/of sneller dan een stuk tekst lezen. Het zijn slechts enkele voordelen, maar enkel de voordelen benoemen is niet de manier om het complete verhaal te vertellen. Want er zijn ook andere zaken waar je rekening mee moet houden.

YouTube: uiterst relevant

Wanneer je video inzet, is YouTube een kanaal dat je niet moet uitvlakken. De belangrijkste reden hiervoor is dat YouTube wereldwijd de op-een-na-grootste online zoekmachine is. Jazeker, na Google wordt er het meest gezocht via YouTube. Omdat je enkel op video’s zoekt binnen YouTube, geldt YouTube als verticale zoekmachine. En omdat YouTube onderdeel is van Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft het ook effect op de vindbaarheid van je video’s binnen Google.

Periscope

Streaming video

Een van de belangrijkste redenen dat video in 2015 erg populair is geworden, is de opkomst van streaming video. Met name streaming in de vorm van apps, die een hoog socialemediagehalte hebben, zoals Periscope en Meerkat groeien in populariteit. Als marketingtool zeer geschikt, maar van een andere orde dan een bedrijfs- of instructievideo.

Let vooral hier op

Naar mijn mening is video lang niet in alle gevallen een uitkomst. Punten waar je vooral rekening mee moet houden zijn:

  • Automatisch afspelen is geen aanrader
  • Video afspelen in een kantooromgeving doet vrijwel niemand
  • Video’s kunnen niet worden gescand

Video versus tekst: wat is is nu beter voor je website?

Automatisch afspelen

Automatisch afspelen van video op je website wordt niet door veel mensen gewaardeerd. Wanneer je een website opent en er (vrijwel) direct wordt een video afgespeeld, is dat niet jouw eigen keuze. Dat is storend en in een extreem geval schrik je zelfs even wanneer het geluid zomaar begint te spelen. Je kunt het dus niet maken om video’s automatisch te laten afspelen, omdat je hiermee je bezoekers niet helpt.

Daarnaast is het voor degene die je website met mobiel bezoekt niet heel vriendelijk. Wanneer deze namelijk gebruik maakt van mobiel internet, is een automatisch afspelende video een forse aanslag op de databundel. Automatisch afspelen is dus geen optie en dan heb je tekst nodig om mensen aan te zetten de video af te spelen.

Geluid in werkomgeving stoort

Video afspelen in een kantooromgeving is veelal onhandig, omdat het geluid de mensen in de omgeving stoort. Niet iedereen heeft een hoofdtelefoon bij de hand, dus in een werkomgeving is video niet praktisch. Reden waarom video minder praktisch is dan tekst. En dan nog iets: video biedt je niet de mogelijkheid om even snel te scannen.

Scannen is niet mogelijk

Het voordeel van tekst is dat je deze kunt scannen. Een goede tekst tenminste. Die deel je op in alinea’s en daar zet je duidelijke koppen boven, waardoor je websitebezoeker kan scrollen en je tekst kan scannen. Dit om te bepalen of je bezoeker echt al deze alinea’s wil lezen. Bij video is dat echter niet mogelijk. Je kunt voor video’s links aanmaken met specifieke startmomenten, waarmee je een soort index kunt maken, maar daarmee valt de video nog niet volledig te scannen, zoals bij tekst.

Toch tekst nodig

Je hebt sowieso tekst nodig voor de index. Daarnaast geldt dat je terug moet naar de index om te kunnen skippen naar een volgend onderdeel, mocht je dat willen. En dan kan er nog steeds niet echt door het verhaal gescrold worden. Bij tekst kun je zelfs de alinea nog even scannen, wat je in video niet kunt.

Film versus filmpje

Veel mensen hebben het over “een filmpje” als ze een video hebben. Als je een echt goede video hebt geschoten/laten schieten, vind ik dat geen goede benaming. Een filmpje maak je even zelf op je smartphone of met je webcam. Een goede video biedt wat meer. Je wilt toch professioneel overkomen?

Presenteer je bedrijf professioneel

Een goede video is een investering. Dat kost sowieso tijd, maar als je het echt goed wilt doen ook geld. Je laat een professionele video maken door een bedrijf dat het met en voor je uitvoert. Want een aankondiging van een webinar doe je toch niet met een filmpje dat je met je smartphone hebt gemaakt? Is dat een professionele manier van je bedrijf presenteren?

Jazeker, ik werk met video

Je hebt vast mijn bedrijfsvideo wel gezien. Hiervan is een eerste versie gemaakt die 4:39 duurt en waarin alle relevante informatie  over Letterzaken voorbijkomt. Na publicatie van deze video kwamen er veel reacties dat de video te lang duurde. Op basis daarvan is er een korte versie gemaakt van 1:00, wat kennelijk acceptabeler is. Lange video’s zijn wat dat betreft net als lange teksten: het is niet voor iedereen en je zult mensen moeten boeien door ze relevante informatie te bieden.

Je hebt tekst nodig bij video

Met video kun je een aantal zaken heel goed en helder in beeld brengen. Zeker als het om zaken als instructies of productbesprekingen gaat, is videomarketing uiterst nuttig. Niettemin zijn woorden daar ook weer heel belangrijk in. Zowel voor de eerder genoemde index als om mensen aan te sporen de video te bekijken. Daarnaast vind je in artikelen over video en SEO standaard het advies om de video’s te voorzien van tags en beschrijvingen met de juiste zoekwoorden. Gaat het toch weer om tekst…

Video vs. tekst

Eigenlijk is het appels met peren vergelijken. Zoals ik in het begin van het artikel al aangaf, vallen beeld, geluid en tekst allemaal onder het begrip ‘content’. Ze vullen elkaar aan en bieden beide waarde voor je websitebezoekers. Je moet ze beide wel op de juiste manier inzetten.

Zet video en tekst beide goed in

Voor vindbaarheid in de zoekmachines is nog altijd tekst nodig. Zoekmachines kunnen niet veel met beeld, dus voor je vindbaarheid en SEO heb je tekst nodig. Zet video dus zeker in, maar wel zo dat het vóór je werkt, dus jouw identiteit juist overbrengt. En gebruik het niet als vervanging van je teksten. Want uit onderzoek blijkt dat tekst effectiever is dan video.

Ben je nieuwsgierig geworden naar de volledige bedrijfsvideo van Letterzaken en de tijd om maar liefst 4:39 volledig uit te zitten? Dit is ‘m:

Wat heeft jouw voorkeur: video of tekst? En waarom? Laat het hieronder weten!

Afbeelding van atibodyphoto met dank aan Freedigitalphotos.net

SEO-teksten? Weg ermee!

Ik ga het maar gewoon zeggen: ik ben klaar met SEO-teksten. Niet dat ik klaar ben met SEO of met teksten schrijven, maar de uitdrukking “SEO-teksten” komt me eerlijk gezegd mijn neus uit. Ik vind het niks. En daar heb ik zo mijn redenen voor.

Totaal verkeerde uitdrukking

Toegegeven, ik profileer mezelf er ook mee. Voor de buitenwereld schrijf ik SEO-teksten (daarover later meer). Maar man, wat is dat toch een verkeerde uitdrukking zeg! Het impliceert namelijk dat je schrijft voor de zoekmachines. Ik mag toch lijden dat je dat niet doet. Want dan krijg je heel lelijke teksten. Wat zijn dan die lelijke SEO-teksten volgens mij?

Wat zijn nu precies SEO-teksten?

Ik kom ze nog regelmatig tegen: teksten die geschreven zijn om gevonden te worden op een bepaalde zoekterm. Vaak van bedrijven die willen worden gevonden op hun dienstverlening, maar dan in een andere stad dan waar ze gevestigd zijn. Zo zou ik een pagina “SEO-teksten Amsterdam” kunnen schrijven, om te concurreren met tekstschrijvers die in Amsterdam zitten (voor wie het niet weet: ik zit in Apeldoorn 🙂 ). Ik zou dan een pagina kunnen maken met in de titel, enkele koppen en meerdere keren in de tekst “SEO-teksten Amsterdam”. De focus zou dan vooral zijn op het zo veel mogelijk vermelden van die woorden, in plaats van de bezoeker te dienen met sterke webteksten.

Echte “SEO-teksten” zijn lelijk

Teksten zoals het hiervoor genoemde voorbeeld over “SEO-teksten Amsterdam” worden veelal lelijk, niet prettig leesbaar. Ze worden volgepropt met de zoekterm, omdat het (helaas) op dit moment nog werkt ook. Veel van die lelijke teksten scoren namelijk nog (te) goed in Google. Door de vaak krampachtige wijze waarop de zoekterm in de tekst wordt geplaatst, en liefst ook nog met enige regelmaat, wordt de tekst er niet leesbaarder op. Een eerste voorbeeld: Leest onderstaande nu echt lekker weg? Komt het helemaal natuurlijk over?

Een typisch voorbeeld van een SEO-tekst

Een typisch voorbeeld van een SEO-tekst, geoptimaliseerd voor “tekstschrijver apeldoorn”

En dan valt deze tekst nog mee. Ze zijn er nog veel erger. Maar toch: ik zie hier een paar keer hoe ze hun best hebben gedaan om er Apeldoorn en tekstschrijver in te zetten. Onder andere door te melden dat het om een “collectief van Apeldoornse tekstschrijvers” gaat. Wat niet zo blijkt te zijn…

Niet sterk

Wat ik in bovenstaande tekst niet sterk vind zijn zinnen als:

  • “Wij, freelance tekstschrijvers in Apeldoorn, zetten graag etc., etc.”
  • “Als Apeldoornse copywriters bieden wij”
  • “SEO geoptimaliseerde websites en landingspagina’s, zoals deze: Tekstschrijver Apeldoorn

Bij de eerste zin geldt dat je dit nooit zo zou zeggen en dat het dus een onnatuurlijke zin is. Het is duidelijk dat bepaalde woorden er nog in moesten staan. Nog even afgezien van het feit dat het een tenenkrommende tangconstructie is.

Bij de tweede zin is het mijns inziens een vreemde koptekst, omdat de zin niet compleet is. Sterker nog: de zin is niet compleet en wordt vervolgd door de eerste zin uit de alinea, die daardoor ook niet klopt. Gevalletje “er moest ook nog een koptekst in met zoekwoorden“.

Bij de derde was de toevoeging “Tekstschrijver Apeldoorn” niet nodig. En als ze het dan toch wilden doen, was het voor de lezer mooier geweest als ze er “zoals deze, geoptimaliseerd op de zoekterm Tekstschrijver Apeldoorn” van hadden gemaakt. Wel zo leesbaar. En wel zo eerlijk ook 😉

Vetgedrukt is geen SEO-factor

Gek genoeg kom je bij veel typisch geoptimaliseerde teksten ook verkeerd gebruik van vetgedrukte woorden tegen. Er wordt nog te vaak aangenomen dat Google vetgedrukte tekst meeweegt als SEO-factor. Dus worden (woorden uit) de zoekterm vaak nog een paar keer vetgedrukt in de tekst geplaatst. Google doet hier echter niks mee, het zou te makkelijk zijn om op deze manier de vindbaarheid te beïnvloeden. Gebruik vetgedrukte tekst dus enkel functioneel, om er iets mee te benadrukken en daarmee een alinea makkelijker scanbaar te maken voor de lezer. Voor de leesbaarheid dus.

Zoekwoorddichtheid werkt helaas nog wel

Hoewel Google al enige jaren werkt aan “het semantische web“, slaagt de zoekmachine er tot nu toe nog niet in om dat 100% uit te rollen in de zoekresultaten. Het blijkt dat je nog steeds goed kunt scoren met een hoge zoekwoorddichtheid. Dat dit de verwachtingen van de gebruikers van de zoekmachine niet ten goede komt, spreekt voor zich. Slecht leesbare, overgeoptimaliseerde teksten vieren op dit moment nog steeds hoogtij.

Typische SEO-tekst - overgeoptimaliseerd en niet prettig leesbaar

De proef op de som

Om te bewijzen dat het nog steeds mogelijk is om met een bepaalde zoekwoorddichtheid hoog te eindigen in Google, nam ik de proef op de som. Aanleiding was het feit dat ik zag dat er een collectief uit Arnhem in de top 10 stond op de zoekterm “tekstschrijver Apeldoorn” (zie eerste screenshot in dit artikel). Dat er in de tekst werd gesuggereerd dat deze partij in Apeldoorn zit, vond ik nog wel het meest kwalijk. Dan maar eens kijken hoe ver ik zelf kom met “tekstschrijver Arnhem“.

Met gemak de top 10 in

Binnen een week na publicatie van de pagina stormde ik de zoekresultaten binnen op positie 11 – dat is pagina 2, bovenaan. Een dag later stond ik op positie 10, onderaan pagina 1. Deze pagina kwam binnen een week met gemak de top 10 in. De tekst was geschreven op ‘tekstschrijver Arnhem’, maar met opzet geen overdreven SEO-tekst. Het bewijst echter wel dat Google nog steeds hecht aan het regelmatig voorkomen van de woorden uit de zoekterm in de teksten. En dat er dus geen link wordt gelegd tussen “Arnhem” en mijn vestigingsadres, dat zowel op mijn contactpagina staat, als bekend is bij Google Mijn Bedrijf.

Wat je krijgt als je om “SEO-teksten” vraagt

De meeste “SEO-teksten” die ik zie en die je dus krijgt als je om dat soort teksten vraagt, zou ik als volgt omschrijven:

Zouteloos werk dat plichtmatig is ingetikt om vooral aan de wens van een klant te voldoen om vindbaar te zijn.

Vergeet SEO, denk aan je bezoekers

Wanneer je teksten op je website plaatst, dienen die je bezoekers van de juiste informatie te voorzien. Je schrijft voor je doelgroep en je doelgroep bestaat toch niet uit zoekmachines? En wat denk je dat die bezoekers willen lezen? Geen teksten die zijn volgepropt met zoekwoorden en daardoor niet prettig lezen toch? Geef je bezoekers dus wat ze willen. Denk goed na over de informatie die je bezoeker komt halen bij jou. En vergeet de zoekmachines. Want is onderstaande tekst nu werkelijk lekker leesbaar?

Typisch geoptimaliseerde SEO-tekst op het onderwerp "bedrijfsfilm"

Bovenstaande tekst is overduidelijk geoptimaliseerd zonder daarbij echt in te spelen op de vragen van de potentiële klanten. Het is een verkooppraatje, volgestouwd met de zoekterm (in dit geval een enkel zoekwoord), wat gerelateerde woorden en pure verkoopargumenten. Schrijf dus webteksten voor je bezoekers in plaats van SEO-teksten die enkel gericht zijn op vindbaarheid in de zoekmachines.

Webteksten in plaats van SEO-teksten

Het gaat dus om webteksten. Goede teksten voor het web. Vergeet die term “SEO-teksten”, omdat die meer de nadruk legt op SEO dan op het werkelijke doel: je bezoekers de juiste informatie geven. Dat is ook precies de insteek die ik heb gevolgd bij de pagina “Tekstschrijver Arnhem”. Een eerlijk en klantgericht verhaal. Al is er wel serieus rekening gehouden met een stuk zoekwoorddichtheid, zoals ik al eerder aangaf. Omdat het nu eenmaal nog zo werkt.

Goede webteksten zijn uiteindelijk SEO-proof

Teksten voor je website schrijf je niet voor de zoekmachines, die schrijf je voor de bezoeker. Doe je dat goed, dan volgt de vindbaarheid vanzelf. Je kunt waar nodig later nog wat optimaliseren om de vindbaarheid te verbeteren. En ook afbeeldingen zijn ook een factor van belang voor je SEO. De pagina die ik schreef houdt het midden tussen een goede webtekst en een SEO-tekst. Ik hield rekening met vindbaarheid, maar hield het wel bij mezelf en schreef ‘m leesbaar. Ik schrijf het liefst webteksten en geen “echte” SEO-teksten.

Waarom staat het dan op mijn website?

Ik bied op mijn website inderdaad “SEO-teksten” aan. Dat doe ik omdat mensen daar op zoeken, niet omdat ik daar zelf zo dol op ben. Ook dat hoort bij mijn vakgebied: inspelen op waar de bezoeker naar zoekt. Er wordt namelijk vaker gezocht op “SEO-teksten” dan op “webteksten”. Aan mij om de websitebezoeker dan te overtuigen dat de term niet juist is en dat het gaat om de juiste teksten voor hun website. En dat die uiteindelijk goed werken voor de vindbaarheid.

Zoekvolume "SEO-teksten" (320) is hoger dan zoekvolume "webteksten" (170)

Weg dus met die uitdrukking

Zullen we het voortaan maar hebben over webteksten als het gaat om teksten voor websites? En de overdreven geoptimaliseerde teksten en het niet juist informeren van de lezers achterwege laten? Die overdreven SEO-teksten werken wellicht nog om hoog in Google te komen, maar helpen je bezoeker echt niet. Weg dus met die uitdrukking. Eens?

Vind je ook dat “SEO-teksten” de verkeerde uitdrukking is? Wil je wat anders kwijt naar aanleiding van bovenstaande? Ik zie je reactie graag tegemoet.

Lees ook het artikel “De über SEO-tekst” van internetbureau Heers.

Zoekvolume: belangrijk onderdeel van je SEO-strategie

Zoekvolume is een belangrijk onderdeel van je zoektermen-onderzoek. En zoektermen-onderzoek is weer cruciaal voor je SEO-strategie. Wanneer er niet of nauwelijks op de door jou gekozen woordencombinatie wordt gezocht, heeft het weinig zin om daarop in te zetten. Maar wat is nu een goed zoekvolume?

Wat is zoekvolume?

Allereerst is het van belang om de term zoekvolume goed te begrijpen. Zoekvolume betreft het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand op een zoekwoord of zoekwoordencombinatie (zoekterm). Deze gegevens biedt Google hun adverteerders aan via de Adwords zoekwoordplanner. Deze gegevens zijn niet statisch, het betreft het gemiddelde aantal zoekopdrachten over de afgelopen 12 maanden. Voor sommige termen, zoals ‘seo teksten‘ zijn deze redelijk stabiel, voor nieuws- of seizoengebonden termen zullen deze heel wisselend zijn. Zelfs seizoengebonden termen zullen per jaar verschillen, zeker als ze bijvoorbeeld met weersomstandigheden te maken hebben.

Waarom is zoekvolume belangrijk?

Waarom onderzoek je het zoekvolume nu eigenlijk? Twee belangrijke redenen:

  1. Te laag of geen zoekvolume is zonde van je inspanningen: leuk hoor, om op 1 te komen in Google op ‘seo teksten apeldoorn’. Er wordt alleen niet op gezocht.

    Zoekvolume op 'seo teksten apeldoorn': nul!

    Niemand zoekt op ‘seo teksten apeldoorn’

  2. Te hoog zoekvolume betekent vaak hoge concurrentie: als ergens veel op gezocht wordt, kan dat heel interessant zijn om op gevonden te worden. En dan ben je niet de enige die dat vindt en is de concurrentie er ook naar.

Zoekvolume is hiermee de basis van je concurrentie-onderzoek. Wanneer je zoektermen hebt gevonden met een zoekvolume dat voor jouw bedrijf interessant is, kun je verder om de concurrentie op die zoektermen te onderzoeken. Op basis daarvan bepaal je of het zin heeft om op die zoektermen in te zetten.

Wanneer zet je een zoekterm in?

Om te bepalen wanneer je een zoekterm inzet, kijk je als eerste naar het zoekvolume. Wanneer die interessant lijkt, kijk je naar de concurrentie in de top 10 van de zoekmachines. Is deze sterk, dan heeft het weinig zin, want een positie op pagina 1 is noodzaak. Afhankelijk van het zoekvolume is een positie in de top 5 of top 3 vaak zelfs noodzakelijk. Dit heeft alles te maken met het gemiddeld percentage van de kliks op deze posities. Die zien er als volgt uit:

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Percentages kliks op top 10 Google (gemiddeld, gemeten over 2013). Bron: https://chitika.com/google-positioning-value

De gegevens in deze tabel zijn uit 2013, recentere data zijn er op het moment niet. Ze geven in ieder geval een indicatie van de verschillen, die in de loop der jaren niet zoveel uiteen zullen lopen. Je ziet in ieder geval dat positie 10 nog geen 10% van de kliks krijgt die de nummer 1 krijgt. Een zoekvolume van rond de 100 levert je dus tussen de 2 en 3 bezoekers naar je webpagina op. Een positie in de top 5 is bij een zoekvolume van 100 in de meeste gevallen wel het streven.

Is er een minimaal zoekvolume?

Het is heel belangrijk om je te realiseren dat het zoekvolume per bedrijf verschilt. Wat voor de een weinig is, is voor de ander voldoende. Het heeft vooral te maken met niche en marge. Wanneer je een ultra-niche te pakken hebt, zal de concurrentie laag zijn en is je kans om hoog in de zoekmachines te komen groot. Daarmee zijn je inspanningen en investeringen de moeite waard, want ze zullen je dan voldoende opleveren. Tenzij je marge heel mager is natuurlijk, in dat geval is een hoger zoekvolume van belang. Zelf houd ik vaak wel een grens van minimaal 100 aan.

100 is wel een magische grens

Meestal ga ik uit van een zoekvolume van ten minste 100. Zoals hiervoor al aangehaald, is een zoekvolume van minimaal 100 vaak wel noodzakelijk. Haal je de nummer 1-positie, dan levert het je bij een zoekvolume van 100 ruim 30 bezoekers per maand op. Dat is naar 1 webpagina en wellicht wordt die webpagina ook nog op andere zoektermen gevonden, dus hoewel dat voor sommigen wellicht weinig lijkt, moet je de resultaten niet te veel willen bagatelliseren. Wel is het goed om je te realiseren dat lang niet al die bezoekers klant van je worden. Dat is ook weer een (vaak erg klein) percentage van de websitebezoekers. Toch zijn er ook uitzonderingen, waarbij een laag zoekvolume wel voldoende is.

Wanneer een laag zoekvolume wel voldoende is

Laag zoekvolume kan in sommige (veelal uitzonderlijke gevallen) wel degelijk interessant zijn. Wanneer je met 1 klant zoveel verdient dat je daarmee je jaaromzet of een belangrijk deel daarvan binnenhaalt, is een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 10 helemaal niet zo gek. Wanneer je met die zoekterm met grote zekerheid op 1 in de zoekmachines komt en het levert je door een goede webpagina 1 of meer klanten per jaar op, dan zit je gebeiteld. En als je dan per pagina een zoekterm vindt waar enkele tientallen keren per maand op wordt gezocht, zeg ik: “zeker doen”. Mits het uiteraard een zoekterm is die naar waarschijnlijkheid ook werkelijk potentiële klanten naar je webpagina trekt. Kies je zoektermen daarom ook zorgvuldig.

Kies je zoektermen zorgvuldig

Alle belangrijke overwegingen ken je nu. Maak hier gebruik van tijdens je eigen zoektermen-onderzoek. Het zoekvolume is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie en hoort bij het zoektermen-onderzoek. Meer weten over het zoektermen-onderzoek? Ik schreef er een praktische handleiding voor.

Heb je wat aan dit artikel gehad? Deel hieronder jouw inzichten, zodat anderen daarover kunnen leren. Of vul dit artikel aan met jouw kennis, wie weet heb ik iets gemist. Plaats jouw reactie, ik reageer altijd.