Hoe ziet een goede homepage eruit? 7 tips voor een succesvolle website

De homepage van je website is cruciaal voor de argeloze bezoeker. Wie ben je, wat heb je te bieden en is dit wat de bezoeker zoekt? Dat is waar het om draait en daar gaat het bij veel homepagina’s nog mis. Homepagina’s zijn vaak onduidelijk, met teveel of juist te weinig informatie en daardoor haken veel potentiële klanten af. Wat er zoal misgaat, lees je in dit artikel.

De homepage: jouw digitale bedrijfsentree

De homepage is wat mij betreft de digitale entree van jouw bedrijf. Veel mensen komen daar binnen en willen direct een indruk hebben van wie je bent en wat je voor ze kunt betekenen. Je ontvangt ze daar, om ze van daaruit door te leiden naar de volgende belangrijke afdelingen (pagina’s) op de digitale versie van jouw bedrijf: jouw website.

Laat niemand met vragen zitten

Op die eerste pagina komt jouw bezoeker binnen om zo snel mogelijk te weten wat jij hem te bieden hebt. Op welke manier help je jouw bezoeker om dat te bereiken? Ieder element op je homepagina dient daaraan bij te dragen. Dus vraag je bij ieder element af wat het toevoegt voor deze mogelijke klant. Geen element mag te veel zijn. Hieronder 4 fouten die ik erg vaak tegenkom.

Dit is de homepagina van de website van een tekstschrijver, écht!

Gelijk een mooi voorbeeld. Heb jij enig idee van wat voor bedrijf deze homepagina is? [SPOILER ALERT] Het is een tekstschrijver. Had jij dat direct door?

4 veelvoorkomende grote fouten

Ik zie 4 verschillende veelvoorkomende grote fouten op homepagina’s:

  • Te veel tekst
  • Te weinig tekst
  • Te veel focus op design
  • Onduidelijk menu/hamburgermenu

Deze fouten, en andere belangrijke onderdelen van je homepage, komen hier stuk voor stuk aan de orde.

Te veel tekst

Veel ondernemers zijn geneigd om direct hun hele verhaal op hun homepage te zetten. Maar vraag jezelf eens af: komen je bezoekers om gelijk een heel verhaal te lezen? Er zullen uitzonderingen zijn, maar de meeste bezoekers willen eerst weten wat je te bieden hebt voordat ze hele teksten gaan lezen. Presenteer je bedrijf, maar houd het beknopt.

Homepagina met te veel tekst

Zou jij alles lezen op deze homepagina?

Te weinig tekst

Het andere uiterste is natuurlijk te weinig tekst. Wanneer je enkel met visuele elementen wilt laten zien wat je doet, is dat ook niet voor iedereen direct duidelijk. Soms zijn iconen of afbeeldingen voldoende, meestal heb je tekst nodig. Te weinig tekst helpt jouw bezoeker ook niet verder. Niet alles is in beeld te vatten, tekst is ook nodig ter verduidelijking. Wat is dan de juiste hoeveelheid tekst, als het niet veel, maar ook niet weinig mag zijn?

Wat is de juiste hoeveelheid tekst op de homepage?

Niet te veel tekst, niet te weinig tekst, wat is dan wel goed? Bedenk voor jezelf wat het belangrijkste is om direct te laten zien. Geef dan niet alle informatie, maar zorg dat je jouw bezoekers prikkelt om meer te willen lezen. Die leid je dan naar een pagina waar ze meer kunnen lezen, bijvoorbeeld door een button met een call to action.

Laat jouw belangrijkste producten en/of diensten zien, je hoeft niet direct alles te tonen. Een winkel kan ook niet alle producten in de etalage laten zien. Zorg er in ieder geval voor dat duidelijk is wat je bezoekers zoal bij jou kunnen vinden. Licht het waar nodig kort toe, en zorgen voor dat ze direct door kunnen naar de pagina’s waar meer informatie staat.

Qua design wellicht "mooi" en creatief, maar is het duidelijk?

Enig idee wat dit bedrijf doet? Of ben je het met me eens dat de designer is doorgeslagen in creativiteit?

Te veel focus op design

Vormgeving is belangrijk, laat dat voorop staan. Een goed vormgegeven website straalt professionaliteit uit. Het design zelf is echter geen doel op zich. Design staat in dienst van de doelen van jouw website. Toch slaan webdesigners soms teveel door in de vormgeving.

Sliders, enorme headerfoto’s of video-achtergrond

Wanneer je een echte vormgever aan het werk zet om jouw website vorm te geven, is de kans groot dat beeldmateriaal op een belangrijke plek inneemt op de homepage. Soms is dat goed, maar kijk met name uit met:

  • Sliders/carrousels
  • Enorme headerfoto’s
  • Video-achtergrond/hero movies

In de meeste gevallen dient het gebruik van deze elementen voornamelijk het doel om jou homepage “mooi” te maken. En hoewel goede vormgeving jouw website een professionele uitstraling geeft, is “mooi” niet de reden om iets te doen. Niet voor een website die geld moet opleveren in ieder geval.

Wat zeggen de foto's uit de slider echt over dit bedrijf?

Wat zegt deze foto in de slider over het bedrijf? En: wat voegt het toe aan de tekst die erbij staat?

Sliders zijn slecht voor je conversie

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar het effect van sliders (carrousels) op je conversie. Vrijwel al deze onderzoeken wijzen uit dat sliders slecht zijn voor je conversie. Een duidelijk onderzoek komt van AGconsult: Wat werkt beter: caroussel of statische banner? Wil je toch een carrousel op je homepage, moet je het natuurlijk helemaal zelf weten. En ja, ik denk dat er wel situaties zijn waar in een slider/carrousel passend is. De belangrijkste vraag die je jezelf daarbij moet stellen is: wat voegt het toe voor mijn bezoeker?

Nee, ik wacht niet tot ik alle carrousel-foto’s heb gezien

Bedenk jezelf ook hoe groot de kans is dat je bezoekers alle foto’s uit je carrousel zien. Of denk je echt dat iedereen wacht tot ze al die carrousel-foto’s voorbij hebben zien komen? Hoe vaak wacht jij op een website tot dat je al die foto’s hebt gezien?

De slider gaat vaak te snel

Heel irritant, ben je net de tekst op de foto in de carrousel aan het lezen, komt de volgende foto alweer. Herkenbaar? Dat gebeurt heel vaak. De slider gaat dan te snel, waardoor je niet de kans krijgt de tekst te lezen of zelfs op de button te klikken. Stel je de slider echter langzamer in, dan weet je zeker dat de meeste bezoekers niet alle afbeeldingen uit de carrousel te zien krijgen. Als dat al zou gebeuren.

Hero movies: bewegend beeld op de achtergrond

Deze ken je vast ook al: de hero movie. Bewegend beeld op de achtergrond. Een video, vaak met mensen die iets aan het uitvoeren zijn. Maar waarom? Wat voegt het toe? Heb jij ooit wel eens zo’n hero movie helemaal afgekeken en gedacht: “nou, dat was me even duidelijk”? Of dat je het beeld bekeek en daarna weer makkelijk door kon met waar je voor kwam? Vast niet. Want je aandacht wordt getrokken door dat bewegende beeld en daardoor ben je afgeleid.

Een hero movie op de homepage. Mooi gemaakt, maar snap jij wat de boodschap is?

Mijn belangrijkste argument: bewegend beeld leidt af

Je bezoeker is ongeduldig en wil snel daarnaartoe waarvoor deze komt op jouw website. Bewegend beeld trekt de aandacht en leidt daarmee af van waar het om draait: to the point komen. Dus daarom liever één statisch beeld dat duidelijk iets van jou onderneming laat zien.

Weg dus met die wisselende foto’s

Die steeds wisselende foto’s werken vrijwel nooit op de juiste manier voor je bezoeker. Te langzaam, te snel, noem het allemaal maar op. Weg ermee. Kies liever voor:

  • Wisselen van headerfoto zodra een pagina laadt
  • Een statische headerfoto
  • Een header zonder foto

Wil je toch echt regelmatig een andere foto in je header laten zien, dan is het wisselen van herder foto zodra een pagina opnieuw laadt de beste optie. Het risico hierbij is dat je een bezoeker net op het verkeerde moment een boodschap laat zien of dat een bezoeker de voor hem of haar belangrijkste boodschap mist.

Gebruik ook geen enorme headerfoto’s

Hiervoor heb ik je aangeraden om een statische headerfoto te gebruiken of headerfoto’s bij het opnieuw laden te wisselen. Gebruik echter liever geen enorme headerfoto’s die direct het beeldscherm vullen. Je webdesigner kan vinden dat het mooi is, maar vraag je wederom af wat het toevoegt voor jouw bezoeker.
Let wel: het laatste wat ik wil is dat iedere website er vrijwel hetzelfde uitziet. Neem dan ook vooral niet klakkeloos alles over wat jouw concurrent doet. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat je het je bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt. Dat doe je door in ieder geval rekening te houden met de internetconventies, zoals:

Het meest dringende advies dat ik je wil geven is om niet te creatief te willen zijn. Je eigen identiteit neerzetten is prima, maar vaak leveren creatieve ideeën niet de meest logische en gebruiksvriendelijke websites op.

Enorme headerfoto op homepagina biedt geen duidelijkheid - design lijkt voorop te staan

Hoe duidelijk is deze homepage en hoe draagt die loeigrote headerfoto eraan bij?

Duidelijk hoofdmenu op desktop

Het hoofdmenu moet duidelijkheid bieden. Daarmee kun je dus niet te creatief zijn. Bekijk dit hoofdmenu bijvoorbeeld eens:

Is dit hoofdmenu duidelijk?

Snap jij dit menu? Welke icoon is volgens jou bedoeld voor contact opnemen?

Ook een hamburgermenu als hoofdmenu op de desktopversie van jouw website helpt ook niet echt. Daar hoef ik jou natuurlijk niks over te vertellen, want jij hebt natuurlijk mijn artikel over het hoofdmenu van je website al gelezen 🙂

Een concreet voorbeeld

Met toestemming van de onderneming, heb ik LabelPlaza als voorbeeld genomen. De website wordt vernieuwd, is mij verteld, dus de homepagina die ik hieronder plaats is actueel op het moment van schrijven. We nemen de homepage even door op basis van een sceenshot:

Homepagina LabelPlaza: veel te vinden, en toch niet duidelijk

Wat je ziet is een op het eerste oog beknopte homepagina. Toch vragen veel dingen je aandacht. Zo staan er 2 menu’s: zowel een topmenu als een zijmenu, waardoor je niet direct duidelijkheid hebt over waar het over gaat. En die duidelijkheid krijg je ook niet, want je ziet dat ze ‘Producten’ en ‘Diensten’ bieden. En er staat iets over RFID op de homepage. Maar wat ze nu echt doen…

Wat is die download?

Verder zie je een foto met een aantal dingen erop, waarvan ik niet geheel kan ontwaren wat het allemaal is, een dame die ongetwijfeld niet de telefoniste bij het bedrijf is (ik heb haar al eens vaker op een website gezien) en een enorme downloadknop. Het vraagt allemaal aandacht, maar biedt weinig duidelijkheid. Want waar is die downloadknop voor? Dat staat er namelijk niet bij. Waarom zou je op die knop drukken als je niet weet wát je downloadt?

Overbodige onderdelen in footer

In de footer wordt iets gedaan wat soms slim is, maar in dit geval overbodig. Alles uit de twee menu’s wordt herhaald, terwijl ik niet eens hoef te scrollen om onderaan de pagina te komen. Die menu-items staan dus 2 keer in beeld. Oh, en aan de sitemap heeft jouw bezoeker niks. Je hoofdmenu en de interne links moeten je bezoeker door je website leiden. Je bezoeker doet niks met de sitemap.

7 tips voor een succesvolle homepage op jouw website

Mede op basis van bovenstaande, een 7-tal tips om jouw website succesvol te beginnen met een goede homepage:

  1. Design is dienend aan de bezoeker
  2. Kies daarom zo weinig mogelijk bewegende elementen
  3. Maak tekst kort genoeg, maar wel zo dat er voldoende informatie in staat
  4. Maak je website persoonlijk, begin al op je homepage
  5. Kies voor een goede balans tussen tekst en beeld
  6. Bied zo snel mogelijk duidelijkheid
  7. Gebruik een duidelijk hoofdmenu

Zo. Jij kan aan de slag. Of heb je eerst nog vragen of opmerkingen? Laat ze hieronder achter en ik reageer altijd.

Wanneer plaats je een nofollow-link op je website?

Links zijn belangrijk in de wereld van SEO. Ze geven gewicht mee aan een website en mede daarom zijn links waardevol geworden. Er ontstond levendige handel in links (linkbuilding) en mede daarom werd de nofollow-attributie in het leven geroepen. Wat het precies is en hoe en wanneer je het toepast, leg ik je hier uit.

Waarom zijn links waardevol voor SEO?

De reden waarom Google links als rankingfactor gebruikt, is dat een link (in ieder geval bij de start van Google) een soort “stem” op een website of webpagina is (was). Deze “stem” wordt gezien als een teken van waardevolle informatie op de pagina waarnaar gelinkt wordt, en waardevolle informatie is waar mensen naar op zoek zijn in Google. Dus worden die links als factor meegewogen.

Wat is een nofollow-link?

Een nofollow-link geeft geen waarde door aan de website waar deze naar verwijst. Dit betekent dat de link SEO-technisch vrijwel waardeloos is. De website waar naartoe gelinkt wordt, bouwt geen autoriteit op en heeft enkel indirect voordeel. Dat indirecte voordeel zit ‘m in het feit dat mensen zo de website bezoeken en ontdekken en daar mogelijk zelf naar linken. Het meest interessant voor SEO zijn dofollow-links.

Dofollow-links dus

Een dofollow link draagt een beetje waarde over van de pagina waarop deze staat. We noemen dit linkjuice. Dit gaat via een complexe berekening, waar een fiks aantal factoren een rol in speelt, waaronder:

  • Domeinautoriteit/PageRank van de verwijzende website
  • Pagina-autoriteit/PageRank van de verwijzende pagina’s
  • Het aantal links op de pagina
  • Relevantie van de verwijzende website
  • Ankertekst van de link

Met de linkjuice die de dofollow-link doorgeeft, bouw je PageRank (of domeinautoriteit) op, wat uiteindelijk zorgt voor betere posities in de zoekmachines. Om misbruik hiervan te voorkomen, is er bepaald wanneer er een nofollow-attributie aan een link moet worden meegegeven.

Waarom nofollow?

Zoals aangegeven, ontstond er een levendige handel in links nadat duidelijk werd hoeveel invloed links op posities in Google hadden. En er ontstond een nieuwe vorm van linkbuilding: comment spam. Een weinigzeggende, algemene reactie op een blog, met daarbij een link naar een andere website. En weer een linkje te pakken.

Zo ontstond de nofollow-attributie, die vanaf 2005 op steeds meer blogs automatisch aan links in de reacties werd toegevoegd. En nu wordt nofollow aan diverse soorten links toegevoegd.

Wanneer wordt deze attributie toegevoegd?

Nofollow hoort in een aantal gevallen te worden toegevoegd:

  • Bij reacties op blogs en andere webpagina’s
  • Bij betaalde links
  • Bij advertenties
  • Op forums
  • Op sociale media

Zeker voor wat betreft reacties, forums en sociale media lijkt het me overduidelijk waarom de nofollow-tag wordt toegevoegd. Je komt anders wel heel makkelijk aan je links . En dat dit dan leidt tot veel spam op die platforms.

Advertenties en betaalde links geven bedrijven met een budget een forse voorsprong. Logisch dat daar ook nofollow voor geldt.

In diverse tools worden nofollow-links weergegeven als doorgestreepte tekst

Een voorbeeld van de weergave van nofollow-links in mijn favoriete tool Ahrefs: doorgestreepte tekst

Beloning betekent nofollow

Door links te belonen, worden de links niet geplaatst vanwege de waardevolle informatie en volgt dit dus niet de gedachte achter links als rankingfactor en hoort deze nofollow te zijn. Dit betekent ook dat gratis producten in ruil voor een review officieel in een een nofollow-link hoort te resulteren.

Heb je de link echt verdiend?

Heel kort door de bocht: heb je de link niet echt verdiend, dan hoort er een nofollow-tag bij. Dat geldt volgens Google dan ook voor de footerlink voor webdesigners, die via footerlinks op websites die ze hebben gebouwd, wel heel snel veel links kunnen krijgen. Daarnaast kunnen ze ook nog eens de ankerteksten optimaliseren, om zo nog extra SEO-voordeel te krijgen.

Extra voordeel met geoptimaliseerde ankerteksten

Ankertekst (de tekst waar een link onder zit) heeft een bijzondere invloed op je vindbaarheid. Als je als webbouwer of webdesigner bijvoorbeeld gevonden wilt worden op “website laten maken”, draagt de ankertekst met die woorden extra waarde over op die woorden. En een webbouwer heeft de mogelijkheid om de ankertekst te optimaliseren. Een webbouwer die ook zoekmachine-optimalisatie aanbiedt, zou op die manier makkelijk concurrenten kunnen verslaan op die zoekterm, om maar een voorbeeld te noemen. Een belangrijke reden voor nofollow dus.

Interessante vraag: hoe zit het met affiliate links?

Enige tijd geleden stuitte ik op een interessante vraag. Die was: “Moet een affiliate link ook nofollow zijn?” Het antwoord is: ja, affiliate is een betaalwijze (beloning) en dient dan ook altijd nofollow te zijn.

Het is een terechte vraag trouwens, want het zou grijs gebied kunnen zijn. Je plaatst toch zelf de link? Niettemin kun je het heel simpel stellen: door affiliate links kun je als marktpartij makkelijk en snel links krijgen, omdat er een beloning tegenover staat waar men die link wel voor wil plaatsen. Juist die beloning zou niet de reden voor het plaatsen van de link moeten zijn, en die is daarom reden voor nofollow.

Hoe maak je die nofollow-link?

Zoals veel mogelijkheden bij WordPress, kun je voor een WordPress website natuurlijk een plugin installeren voor de nofollow-links. Grote kans echter dat je maar weinig gebruikmaakt van deze attributie en dan is een plugin overbodig. Wanneer je een link hebt aangemaakt op een pagina of in een bericht, ga je naar tekstmodus en voeg je “rel=nofollow” toe aan de link. Dat ziet er dan zo uit:
Hoe maak je een nofollow-link op in de code van je website?

Code van de link, met URL, verwijzing naar openen in nieuw tabblad, nofollow-attributie en ankertekst.

Weet je nu wat je te doen staat?

De redenen en de juiste toepassing voor nofollow-links weet je nu. Vragen, opmerkingen en aanvullingen laat je uiteraard hieronder weer achter. Ik ga zoals altijd graag het gesprek met je aan 🙂

Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?

Het hoofdmenumenu van jou website is belangrijker dan je denkt. Ik zie bij heel veel websites dat er niet goed over is nagedacht. Of juist teveel over is nagedacht. Het hoofdmenu moet duidelijk zijn. Als ik als argeloze bezoeker op jouw website kom, moet ik het direct snappen. Ontdek nu hoe jij jouw menu verbetert.

Drie belangrijke missers

Op het gebied van hoofdmenu’s op websites zijn er wat mij betreft drie belangrijke missers:

  1. Te algemeen, te breed
  2. Hamburgermenu
  3. Te creatief

Deze drie eigenschappen slaan allemaal plank keihard mis. Hierdoor snappen je bezoekers het niet en loop je omzet mis. We nemen ze stuk voor stuk door.

Hoofdmenu te algemeen, te breed

Wanneer je dienstverlener bent, lijkt het logisch om in je hoofdmenu een kopje “diensten” op te nemen, niet? Beslist niet. Wat zegt “diensten” nu echt over wat jij te bieden hebt? Hé-le-maal niks.

 

Diensten in het hoofdmenu, maar wát voor diensten dan?

Wat maak je op uit dit hooofdmenu? Welke diensten biedt dit bedrijf aan? Wat doen ze nu precies?

 

Zet de belangrijkste diensten in je hoofdmenu

Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar als je er even goed voor gaat zitten, splits je jouw aanbod uiteindelijk wel op in en aantal hoofdcategorieën. Laat zien wat de belangrijkste thema’s -en dus diensten- zijn binnen jouw bedrijf. Handig voor je bezoeker, maar ook voor de zoekmachines.

En al die andere producten en diensten dan?

Hoe ga je dan om met al die andere diensten die je aanbiedt? Natuurlijk heb je al gauw meer te bieden dan je in het hoofdmenu kwijt kunt. Afhankelijk van het aantal, kun je ze in een drop-downmenu onder je hoofdmenu-items plaatsen, of in een overzicht van de pagina’s uit het hoofdmenu.

Ook ik moest keuzes maken

Die keuzes heb ik ook moeten maken. Ik help ondernemingen met hun SEO, maar ook met conversie-optimalisatie. En sinds de start van Letterzaken in 2012 is mijn dienstenaanbod gegroeid naar het volgende:

  • Zoekmachine-optimalisatie
  • Teksten (webteksten/SEO-teksten)
  • Conversie-optimalisatie
  • SEO-abonnementen
  • SEO-analyses
  • Trainingen

En dan zijn de trainingen ook nog wel op te splitsen. Dat past toch niet allemaal in een hoofdmenu dat maximaal 8 onderdelen kan omvatten? Ga ik dat dan allemaal onder ‘Diensten’ zetten? Nee natuurlijk niet. Ik kies de hoofdonderwerpen en laat die in het hoofdmenu terugkomen. De rest vinden ze wel door daarop te klikken. Of via Google natuurlijk 🙂

Het hoofdmenu voor letterzaken.nl anno 2017

Best duidelijk toch zo? Snap jij direct wat ik te bieden heb?

Hamburgermenu

Het hamburgermenu: 3 (soms 4) streepjes, waarmee je aangeeft dat daar een volledig menu onder staat. We kennen het vooral van de socialemedia-apps, zoals Facebook. Verder wordt het hamburgermenu vrijwel standaard gebruikt als hoofdmenu op mobiele websites. Waarom het ‘hamburgermenu’ wordt genoemd mag wel duidelijk zijn, de 3 streepjes, vaak met afgeronde hoeken, lijken samen een hamburger te vormen:

Hamburgermenu

In de mobiele weergave van je website is het niet handig om het volledige menu weer te geven. Daar heb je simpelweg niet voldoende ruimte voor. Dan is het zogenaamde hamburgermenu een prima oplossing. Op de desktopversie van je website zou het hamburgermenu echter verboden moeten zijn.

Ja, maar het is mooier

Het is heel simpel. De volledige desktopweergave van jouw website biedt voldoende ruimte om het hoofdmenu voluit weer te geven. Een hamburgermenu op je desktop website gebruik je alleen uit esthetisch oogpunt. Omdat het “mooi” is dus. En heel simpel: alleen “mooi” levert je geen klanten op.

Vergeet mooi, ga voor behulpzaam

Die mooi vormgeving helpt jouw klant niet verder. Sterker nog: er zijn veel mensen die dat hamburgermenu nog niet zullen snappen. Jouw klant weet niet hoe deze door je website moet navigeren en je raakt deze dus kwijt. Vergeet mooi dus, en ga voor een menu dat behulpzaam is.

Maar ik wil zo’n mooie grote foto op mijn homepage…

Dus je denkt echt dat zo’n enorme foto op je homepage ook maar íéts doet voor jouw bezoeker? Fout. Fout, fout, fout. Jouw websitebezoeker zoekt bevestiging en vindt dat niet in een enorme foto, maar in duidelijke tekst en een duidelijk hoofdmenu.

Loeigrote headerfoto met hamburgermenu: hoe duidelijk is dit?

Vertel me maar wat dit bedrijf doet…

Toon mij aan waar zo’n loeigrote foto direct duidelijkheid biedt aan de bezoeker over wat een website te bieden heeft en ik trek mijn woorden terug.

Wat mij betreft geen loeigrote foto of beeldvullende video (hero movie) dus, en zeker geen hamburgermenu. Wel direct duidelijkheid en een volledig zichtbaar hoofdmenu op je desktopwebsite alsjeblieft.

Te creatief

Ik ben gek op creativiteit hoor, begrijp me niet verkeerd. Creatief zijn is echter ook een enorme valkuil. Zeker bij tekst leidt creativiteit juist tot onduidelijkheid. Te creatief zijn met bijvoorbeeld de diensten die je aanbiedt, zorgt ervoor dat een gewone bezoeker jou niet snapt.

Als ik in mijn hoofdmenu bijvoorbeeld “ZMO” zou zetten in plaats van SEO of zoekmachine-optimalisatie, zou jij het dan nog begrijpen? Terwijl ik het ondertussen heel logisch zou kunnen vinden als mijn zelfbedachte afkorting van ZoekMachine-Optimalisatie.

Voorbeelden te over

Er zijn echt voorbeelden te over van menu’s waarin de website-eigenaar, dan wel de webbouwer te creatief is geweest. Bekijk dit maar eens:

Snap jij dit menu?

Enig idee waar al die icoontjes voor staan? Waar moet je bijvoorbeeld contact opnemen met dit bedrijf?

Bovenstaande menu bevat zelfs niet eens tekst. Vogel zelf maar uit wat waarvoor staat. Snel contact opnemen is er niet bij, want welk icoontje staat nu voor ‘Contact’?

Dit voorbeeld vind ik ook mooi. Het logo van het bedrijf, inclusief de bedrijfsnaam, is al behoorlijk klein. Dus je ziet niet direct met wat voor bedrijf je te maken hebt. En hoe duidelijk is het menu dan?

Creatief met teksten in je hoofdmenu

Zonder de foto te vergroten en de bedrijfsnaam te lezen: snap jij wat dit bedrijf doet?

Bied nou eens gewoon duidelijkheid

Het moge duidelijk zijn: bied gewoon duidelijkheid. Daar is je websitebezoeker mee geholpen en uiteindelijk levert jou dit meer omzet op. De bezoeker vindt makkelijker waarvoor hij of zij komt en de kans dat deze afhaakt is dus kleiner geworden. De internetgebruiker is ongeduldig en wil snel datgene waarvoor hij op jouw website komt. Bedenk jezelf maar eens: wat doe jij als het je lastig gemaakt wordt om datgene te vinden wat je zoekt?

Hoe ziet jouw hoofdmenu er nu uit?

Heb je inzichten opgedaan? Durf je jouw huidige hoofdmenu met ons te delen en te vertellen wat je gaat verbeteren? Plaats een reactie en wedden dat je er nog hulp bij krijgt om jouw menu echt briljant te maken? Laat nu een reactie achter. Op naar een duidelijker hoofdmenu!

Historische wijziging in Google zoekresultaten

Je mobiele website is nu belangrijker dan ooit

Google voert een historische wijziging door in de zoekresultaten. Daar zijn er overigens al veel meer van geweest en er zullen er ook zeker nog de nodige komen. Toch is dit een wijziging die wat mij betreft een heel belangrijke is, en ook veel zegt. Heel veel zelfs. Jouw mobiele website wordt namelijk leidend voor jouw posities in de zoekresultaten.

Mobile first index

Wat we nu gaan zien is een “Mobile first index“. Niet je desktop website, maar de mobiele versie van jouw website wordt gebruikt voor jouw posities in Google. In veel gevallen zal het niet of weinig uitmaken, maar er zijn sites waarvoor dit flinke impact zal hebben.

Misverstand 1: alleen in mobiele zoekresultaten

Om gelijk het eerste misverstand maar uit de weg te ruimen: deze wijziging geldt voor de gehele index van Google. Dit betekent dat de content van je mobiele website leidend wordt voor jouw posities in alle zoekresultaten pagina’s. Niet enkel de mobiele zoekresultaten, ook de zoekresultaten op desktop.

Misverstand twee: enkel desktop website is doodsteek

Mocht je denken dat je nu een probleem hebt wanneer je geen mobiele website of responsive website hebt, dat is niet waar. Wanneer je website enkel goed werkt op desktop, kun je nog steeds prima posities halen in de zoekresultaten. Zolang je content goed en relevant is, zal Google vooral dit mee laten wegen. Heel goede content op een niet-mobielvriendelijke website kan nog altijd een positie in de top 10 verwerven.

Wat houdt deze wijziging in?

Om goed te begrijpen wat er nu gaat gebeuren, is het goed om helder te hebben wat we precies bedoelen met mobiele versie van een website. Verder is het goed om te weten wat Google nu precies gaat doen en wanneer dat dan impact gaat hebben.

Mobiele pagina dankzij responsive webdesign

Mobiele versies van websites

Er zijn verschillende vormen van mobiele versies van websites:

Aparte mobiele website

Bij een aparte mobiele website is er een speciale versie van de website gebouwd voor de mobiele weergave. Vaak wordt deze bereikt via een aparte URL. Meestal begint deze URL met m. In mijn geval zou dat m.letterzaken.nl zijn. Deze aparte mobiele website wordt dus ook vaak apart bijgehouden, wat betekent dat de inhoud kan afwijken van de desktopversie van de website.

Responsive website

Bij een responsive website is er sprake van een en dezelfde website, die zich aanpast aan het formaat van het beeldscherm. Er is dus een ontwerp, dat schaalt naar de grootte van het beeldscherm waarop de website wordt bekeken. De URL is daarbij altijd hetzelfde en dat geldt ook voor de inhoud.

Minder content op mobiel: slecht voor je vindbaarheid

Het probleem voor je vindbaarheid ontstaat wanneer je op de mobiele website andere inhoud vertoont dan op de desktopversie. Dit kan een bewuste keuze zijn, omdat je weet dat er op mobiel minder gelezen wordt. Er zijn sites die daarom op de mobiele versie namelijk minder content vertonen. Staat er op de mobiele pagina nu echter minder of andere content dan op de desktopversie, dan zal dat negatief zijn voor je vindbaarheid.

Afbeeldingen tellen ook mee

Ook afbeeldingen worden door de zoekmachines meegenomen als factor voor jouw vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen goed hebt geoptimaliseerd, draagt dit een positieve manier bij aan je vindbaarheid. Laat je die afbeeldingen in de mobiele versie echter weg, dan zal Google die ook niet meer mee kunnen wegen voor je vindbaarheid.

Zorg dus voor optimale content op je mobiele website

Het is dus zaak dat de content op je mobiele website minstens zo goed is als die op de desktopversie. Liefst zelfs beter. Als de content op je mobiele website minder goed is dan op je website, zal dat negatieve invloed hebben op je posities in Google.

Zoekresultatenpagina op zowel desktop als mobielHistorische wijziging

Waarom noem ik dit een historische wijziging? Het is in mijn optiek historisch, omdat Google zolang ze bestaan altijd de desktop websites hebben geïndexeerd. Deze dienden altijd als de versies die invloed hadden op de posities in de zoekresultaten. Nu wordt de mobiele versie leidend, waarmee ze duidelijk aangeven hoe belangrijk mobiel intussen is geworden.

Mobile first is nu echt een must

Ik pleit al jaren voor goede mobiele/mobielvriendelijke websites, en velen met mij. Dat doe je niet voor een zoekmachine, dat doe je vooral voor je bezoekers. Die moeten een prettige ervaring hebben wanneer ze jouw website bezoeken via hun mobiele telefoon. Het belang daarvan wordt nu onderstreept door deze wijziging en de “mobile first”-strategie is hiermee echt een must.

Waarom is dit zo belangrijk?

Zoals eerder gezegd zal deze wijziging voor veel websites geen of weinig verschil maken. Wanneer jouw content op mobiel hetzelfde is als op de desktopversie, is er niets aan de hand. Toch is het slim om je mobiele website eens goed door te lopen. De laadtijd van jouw mobiele website zal nu ook meer van belang zijn. En als je een aparte mobiele website hebt, moet die nu dus minstens zo goed zijn als de desktopversie van jouw website.

Is jouw website mobielvriendelijk?

Wil je zelf testen of jouw website voldoet aan de eisen die Google aan een mobielvriendelijke website stelt? Ga dan naar https://testmysite.thinkwithgoogle.com/ en voer daar je domeinnaam in. Je krijgt dan niet alleen een score wat betreft mobielvriendelijkheid, maar ook andere adviezen om de techniek van jouw website te verbeteren.

En?

Wat verwacht jij, heeft dit effect op jouw website? Laat je reactie of je vraag hieronder achter. Ik ben benieuwd naar jouw idee omtrent deze wijziging.

 

 

Goed nieuws voor jouw mobielvriendelijke website

Google voert eindelijk een langverwachte wijziging door. Nou ja, langverwacht,of het zou gebeuren was niet zeker. Het was vooral iets waar we met z’n allen in ieder geval lang op hoopten. Vanaf nu word je niet meer gestraft als je website mobielvriendelijk is. Er is echter nog wel iets anders waar je serieus rekening mee moet houden.

“Voor mobiel”-label verdwijnt

Op dinsdag 23 augustus 2016 kondigde Google op hun Webmaster Central blog aan dat het “Voor mobiel “-label verdwijnt. Mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten van Google worden dan niet meer afgestraft, waardoor hun meta-omschrijving wordt ingekort. Toen het “Voor mobiel”-label verscheen, schreef ik al over het nadeel ervan. Velen waren met mij eens dat dit geen goede oplossing was (zie de reacties onder het blog).

Mobiel zoekresultaat voor "tekstschrijver" met nog veel niet-mobielvriendelijke websites85% mobielvriendelijke websites in zoekresultaten

Volgens Google is inmiddels 85% van de pagina’s in de mobiele zoekresultaten mobielvriendelijk. Hoewel ik weet dat -in ieder geval in Nederland- nog steeds meer dan 15% van de websites niet-mobielvriendelijk is, kan ik bevestigen dat de cijfers van Google (globaal) wel kloppen. Ik heb zelf wat zoekopdrachten gedaan en daarbij krijgt zo’n 85% van de pagina’s inderdaad het “Voor mobiel”-label. Er zijn wat uitzonderingen: in een enkel geval is er een eerste zoekresultatenpagina met nog zo’n 40% niet-mobielvriendelijke websites.

Effect van algoritme?

De vraag is nu of dit het effect is van meer mobielvriendelijke websites of van de wijziging in het algoritme, die Google in april 2015 aankondigde en doorvoerde. Uiteraard is het een combinatie van beiden, er zijn gelukkig meer mobiel vriendelijke websites bijgekomen. Toch denk ik dat het algoritme ook zeker zijn effect heeft nu. Niet-mobielvriendelijke websites worden nu toch echt zo langzaamaan gedegradeerd in de mobiele zoekresultaten.

Niet-mobielvriendelijk afgestraft?

Worden niet-mobielvriendelijke websites nu afgestraft met lagere posities? Ik geloof dat dat voor een deel zeker zo is, maar goede content kan nog altijd aanleiding zijn om ook in de mobiele zoekresultaten hoog te komen. Zelfs als je website niet mobielvriendelijk is. Toch heeft dat ook zijn nadelen.

Niet-mobielvriendelijk in ieder geval teleurstelling

Je gaat ongetwijfeld bezoekers verliezen wanneer mensen vanuit de mobiele zoekresultaten op een niet-mobielvriendelijke website terechtkomen. Dit is namelijk niet wat ze verwachten. Sterker nog, doordat inmiddels zoveel websites in de mobiele zoekresultaten wel mobielvriendelijk zijn, zijn ze teleurgesteld en zullen ze je website naar alle waarschijnlijkheid snel verlaten als deze niet mobielvriendelijk is.

Meta-omschrijving

Nu blijft er nog altijd een belangrijke factor om rekening mee te houden wanneer je website mobielvriendelijk is. De meta-omschrijving in de mobiele zoekresultaten is namelijk nog altijd korter dan die in de zoekresultaten op desktop. Waar we 156 leestekens aanhouden voor desktop, heb je 120 leestekens beschikbaar voor je Meta-omschrijving op mobiel. Daar ging dat vermaledijde “Voor mobiel”-label dan nog eens vanaf. Hoe zit dat nu?

Pixels versus leestekens

Allereerst is het goed om te weten dat zowel de titel als de meta-omschrijving in de zoekresultaten zijn gebaseerd op pixels. Kort gezegd: met “dunne” letters als de l en de i kun je meer leestekens kwijt dan met “brede” letters als de w en de m. Globaal kun je stellen dat het volgende aantal leestekens (inclusief komma’s, punten en spaties) veilig is:

  • Voor desktop zoekresultaten: 155 leestekens
  • Voor mobiele zoekresultaten: 120 leestekens

Daar ging het “Voor mobiel”-label nog eens vanaf, en zo hield je 106 leestekens over voor mobiel. Die krijg je dus weer terug en dus kun je nu 120 leestekens gebruiken voor je meta-omschrijvingen als je ze op zowel desktop als mobiel volledig weergegeven wilt zien.

Naast het “Voor mobiel”-label wijzigt Google nog iets:

Overlay-dingen wel afgestraft

Je kent het wel: je komt op een website en krijgt een overlay-ding. Een dikke pop-up of zelfs een enorme reclamebanner. Rete-irritant toch? Daar worden de website-eigenaren ook voor afgestraft door Google. Het laatste wat je wilt is direct een enorme overlay over de website. Google noemt dit de ‘intrusive interstitial’. Uitzonderingen hierop zijn cookiemeldingen en enkele andere minder irritante overlays.

Wat mag dan wel?

Wanneer mag zo’n overlay dan wel, en hoe? In het blog van Google zelf lees je er alles over. Kort gezegd mag je er vanuit gaan dat een overlay die niet super storend is, geen problemen zal opleveren. Het gaat, zoals altijd, om de gebruikerservaring. Dus bedenk zelf wanneer het irritatieniveau hoog wordt en hou dat aan als graadmeter. Beter nog: geen overlays (interstitials) als dit niet nodig is. Een simpele, nette pop-up is natuurlijk geen probleem.

Uitleg en voorbeelden van Google over intrusive interstituals; overlays over je webpagina

Relatie met mobielvriendelijkheid

Waarom wordt deze zaken samen in één blog gecommuniceerd door Google? Beide hebben effect op mobielvriendelijke websites. Die intrusive interstitials zijn vooral op mobiel een grote ergernis. Vooral wanneer het een heel dwingende overlay is die jou bijvoorbeeld wil overtuigen om een app te installeren in plaats van de website te bezoeken. Bedenk zelf maar meer voorbeelden 😉 . Dat wil je niet en is niet gebruikersvriendelijk. Dus zal Google die websites devalueren in de mobiele zoekresultaten.

Ik ben blij

Ik ben blij. Vooral omdat het “Voor mobiel”-label verdwijnt. Eindelijk weer meer leestekens voor de meta-omschrijvingen. Minder blij ben ik omdat ik al de nodige meta-omschrijvingen heb geschreven met 105 leestekens als maximum. Moet ik die nu wéér gaan aanpassen?

En jij, ben jij blij met deze ontwikkeling(en)? Heb je hier iets over te melden of vragen? Laat het hieronder weten.

Wanneer taalfouten echt niks uitmaken

Als je er zelf geen bent, ken je er vast wel een: zo’n type dat zich stoort aan taalfouten en regelmatig anderen verbetert. Hoewel ik zelf ook niet 100% foutloos schrijf, behoor ik wel tot die categorie. En zeker voor bedrijven geldt wat mij betreft dat taalfouten, waaronder d/t-fouten, echt niet kunnen. En toch… Toch is er een belangrijke uitzondering.

Taalfouten op websites

Kijk, als bedrijf kun je het echt niet maken om een matig stukje tekst te plaatsen. Overbodige spaties, d/t-fouten, contaminaties, het valt al snel op. Een enkel foutje valt de gemiddelde bezoeker van je website niet op. De “wat meer dan gemiddelde” bezoeker, zoals een tekstschrijver of andere webprofessional, zal zich er wel aan storen. Let bijvoorbeeld eens op de overbodige spaties in onderstaande screenshot:

Taalfouten maken in dit geval wel uit: check die overbodige spaties

Mij valt in ieder geval ook direct op dat het spatiegebruik niet consequent is (zie pijltjes).

En dan kom je ook nog dit soort dingen tegen:

d/t-fout en overbodige spaties op website

Wat mij betreft niet echt professioneel. Maar ik realiseer me ook dat het mij sneller opvalt dan vele anderen. Je zult als bedrijf echter wel echt kritische klanten verliezen, zeker als je diensten ook iets met tekst en taal te maken hebben. Punt gemaakt, lijkt me zo. Maar dan…

Er zijn uitzonderingen

Jazeker zijn er uitzonderingen. Echt heel erge uitzonderingen. Mensen die zo’n beetje alles fout doen wat er fout gedaan kan worden. Van stijlfouten tot spatiefouten en d/t-fouten, alles in één alinea. Of in het gunstigste geval in een paar alinea’s. En toch vind ik het niet erg.

Wat zeg je?

Ja, het staat er echt: “toch vind ik het niet erg”.

Het is niet zo dat het me niet opvalt en dat het niet zo af en toe even jeukt, maar ik pik het gewoon. Maar ook echt alleen bij hoge uitzondering. Hoge, hoge uitzondering. Op dit moment is er één gast die onder deze enorme uitzondering valt.

Tadaaaaaa: ontmoet Percy

Ontmoet Percy. Percy Tienhooven. Percy schrijft over zijn leven, met alle ongemakken die erbij horen. Nee, dat is niet deprimerend. Integendeel, Percy heeft een geheel eigen schrijfstijl, waarin humor (met name zelfspot) en luchtig de issues aankaarten centraal staan. En het gaat niet alleen om ellendige zaken. Want Percy begrijpt dat niemand alleen maar ellende wil lezen. En dat het leven een feestje is. De slingers hangt hij wel op hoor. Echt.

Percy Tienhooven - Lekker boeien al die taalfouten op zijn website, hij is super authentiek

Zijn verhalen zijn recht uit het hart en zo ongelofelijk authentiek. En omdat Percy zo authentiek is, maken die taalfouten mij persoonlijk bar weinig uit. Dus waar wacht je op? Ga naar www.percytienhooven.com en lees zijn verhalen.

Wat wil je hiermee zeggen?

Tja, je bent van mij gewend dat ik blogs schrijf met adviezen op het gebied van online marketing en SEO natuurlijk. En daar hoort dus een ‘take-away’ bij. De belangrijkste take-away die je van Percy kunt leren, is dat persoonlijkheid en authenticiteit bizar veel uitmaken.

Ik kom zoveel websites tegen waarbij de teksten ongeïnspireerd lijken en enorm generiek zijn. En met generiek bedoel ik dan vooral dat ze niks eigens, niks persoonlijks of authentieks hebben. Ze kunnen zo op de website van de concurrent staan. Of erger: op iedere willekeurige website, mits je de paar specifieke woorden (producten, diensten) even aanpast. Dit soort teksten krijg je overigens gewoon gratis op gratiswebteksten.nl. Maar dat terzijde.

Heeft jouw website smoel?

Je website moet iets van jou of jouw bedrijf meegeven aan de bezoeker. Smoel hebben zogezegd. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je net zoveel taalfouten mag maken als Percy, Percy is een enorme uitzondering. Maar als jij loodgieter bent of een klussenbedrijf hebt, zal men je taalfouten minder gauw aanrekenen dan wanneer je bijvoorbeeld advocaat bent. In alle gevallen wek je in ieder geval meer sympathie op als je teksten je website “smoel” geven.

Die persoonlijkheid, die authenticiteit, dat draagt bij aan een bewuste keuze voor jou. Die zorgen voor sympathie. En dat is een van de 6 beïnvloedingsprincipes die Robert Cialdini beschrijft in zijn boek ‘Invloed’. Wat mij betreft is het een van de makkelijkste principes om toe te passen.

Aan de slag

Kijk dus eens kritisch naar je webteksten en vraag jezelf af: is dit waar ik echt voor sta? Onderscheid ik mezelf hier, door iets te tonen dat authentiek is voor mij of mijn bedrijf? Ik ben benieuwd of je zelf één of meerdere authentieke punten van jezelf of je bedrijf kunt bedenken. Laat je het even weten in de commentaren hieronder? 

Hoe maak je een klik met je links?

Waarom gebruik jij links in de pagina’s op je website? Ik mag aannemen dat je dat doet omdat ze iets toevoegen aan het verhaal op die pagina. Uiteindelijk is dat de belangrijkste reden waarom links worden ingezet. Wat mij betreft zelfs de enige juiste reden. Wil je dat mensen daadwerkelijk klikken op die links, dan moeten ze er ook uitzien als links. Anders kun je die links net zo goed niet plaatsen. Hoe hoort een link er dan uit te zien? En waarom?

Maak het me niet moeilijk: volg de internetconventies

Heel simpel: maak het mij als lezer niet moeilijk. Zorg ervoor dat ik begrijp wat er in jouw tekst een link is. Dat doe je door een ankertekst op te maken volgens de internetconventies. Op internet hebben we te maken met zogenaamde ‘conventies’: zaken die een standaard geworden zijn. De opmaak van links is een van die internetconventies. Een link is veelal blauw en onderstreept. Wanneer je creatief te werk gaat en met bijvoorbeeld roze werkt, is het dan nog duidelijk dat het een link is?

Link of geen link? De ankertekst is roze, niet volgens de internetconventies

In het voorbeeld hierboven zie je dat een roze ankertekst de tekst sowieso al niet leesbaarder maakt. Daarnaast is het echt niet iedereen duidelijk dat het een link is. Ik wil toegeven dat we er steeds meer aan gewend raken dat gekleurde tekst een link bevat. Toch is dat niet altijd zo, soms bevat zo’n gekleurde tekst geen link en dat maakt het nogal frustrerend.

Deze is nog erger

Ik heb nog een voorbeeld voor je. Naar mijn mening helemaal een kwestie van ‘de plank misslaan’. Ik zou zeggen: zoek de link in het voorbeeld hieronder. Succes!

Word-document downloaden? Zoek zelf de link maar. De ankertekst is niet duidelijk

Natuurlijk, als je een beetje bij de pinken bent, snap je dat ergens in, onder of rond de tekst “dit Worddocument” de link staat. Maar niet iedereen is zo slim als jij. Sterker: het is logisch dat je het de websitebezoeker niet moeilijk maakt. Waarom moet ik zelf zoeken naar de link, als je het mij ook makkelijk kunt maken? Als ik over de tekst hover met mijn muis, zie ik het volgende:

Dit is duidelijk een ankertekst met een link zo

Die onderstreepte ankertekst is toch veel duidelijker zo?

Ankertekst volgens de internetconventies

Zoals al aangegeven, is een ankertekst volgens de internetconventies blauw en onderstreept. Dat is ooit zo ontstaan en door daaraan te voldoen, maak je het je bezoekers makkelijk. Ze hoeven niet na te denken en begrijpen direct dat er onder je ankertekst een link zit. Bij een ankertekst met enkel een ander kleurtje, is het niet vanzelfsprekend dat dat ook een link is. Wil je dat je bezoeker het direct begrijpt en daardoor eerder geneigd is op de link te klikken, houd je dan aan die conventie.

Blauw en onderstreept of niet?

Wat mij betreft mag je het zelf weten hoor. Maar als je echt wilt dat je bezoekers op de links klikken, maak je ze het toch niet moeilijk? Per slot van rekening heb je die link er toch niet voor niks onder gezet? Blauw blijft leesbaar, in tegenstelling tot roze. Daarnaast is bewezen dat er meer geklikt wordt op blauwe, onderstreepte links. En als je slim bent, stel je het klikken op een link in als gebeurtenis en verlaag je daarmee je bounce rate.

Wat jij?

Zeg het maar, zet jij links op je website, maar wil je niet dat erop geklikt wordt? Of vind je het onzin dat deze onderstreept moet worden? Deel je mening, geef je reactie, ik reageer graag op wat jij te melden hebt 🙂

De geheimen van Google prijsgegeven

Ineens was het er dan: het nieuws dat Google bevestigde welke factoren nu echt van belang zijn voor vindbaarheid in de zoekmachine. De twee belangrijkste factoren werden prijsgegeven door Google-medewerker Andrey Lipattsev in een Hangouts-sessie. Welke geheimen waren dit?

De drie belangrijkste SEO-factoren

Eind 2015 werd bekend dat RankBrain de op twee na belangrijkste rankingfactor van Google is. In deze Hangouts-sessie met Andrey Lipattsev werd gevraagd naar de twee SEO-factoren die voor RankBrain komen. Erg verrassend was het antwoord niet: “content en links”. De 3 belangrijkste SEO-factoren zijn dus:

  • Links
  • Content
  • RankBrain

Voor wie met websites en SEO bezig is, zijn dit geen grote verrassingen. Wat dit betekent voor jouw vindbaarheid behandel ik verderop in dit artikel. Eerst lees je hoe deze twee factoren boven tafel kwamen.

Betere websites door rankingfactoren te kennen?

In onderstaande video volgt een vraagstelling die in ongeveer twee minuten wordt opgebouwd. De concrete vraag was of we betere websites zouden kunnen bouwen als we weten wat de belangrijkste twee factoren zijn, vóór RankBrain. En als dan het antwoord volgt, is Andrey heel duidelijk: “I can tell you what it is, it’s content and links”.

Content en links

In antwoord op de vraag of “content en links” ook precies die volgorde is, volgt een heel helder antwoord: nee. Zowel content als links zijn belangrijk, welke zwaarder meeweegt, is afhankelijk van vele factoren. Iemand die beweert dat een van beide belangrijker is dan de ander, zal dat dus bijzonder goed moeten onderbouwen en bewijzen.

Ieder zoekresultaat is een rekensom

Bij iedere zoekopdracht wordt een berekening gemaakt om de juiste resultaten te tonen. Alle duizenden factoren en signalen die bijdragen aan vindbaarheid worden gewogen om daar uiteindelijk een passend zoekresultaat mee te geven. Dat betekent dat iedere factor bij iedere zoekopdracht weer in andere mate meeweegt.

De ene keer links, de andere keer content

Bij de ene zoekopdracht wegen links zwaarder, bij de andere content. Als je het heel zwart-wit zou weergeven, zijn links heel belangrijk als de content van verschillende websites even sterk is. Andersom weegt de content dan weer zwaarder wanneer concurrerende websites of pagina’s (ongeveer) evenveel linkjuice krijgen.

Nuance

Zoals gemeld is bovenstaande heel zwart-wit weergegeven. Er is namelijk wel de nodige nuance. Ook andere factoren hebben invloed op je SEO. Dat content en links daarbij wel in het totale veld van SEO de belangrijkste rol spelen, is nu officieel bevestigd.

Content en links dus... Googles geheimen prijsgegeven

Dooddoener

Maar wacht even. Content en links, wordt er dus gezegd. Welke andere zaken zijn er dan nog? Content is namelijk wel een bijzonder breed begrip. Dat omvat tekst, beeld en zelfs geluid. En links kennen we als relevante factor, omdat die bijdragen aan je PageRank. Eigenlijk blijft er nog maar 1 belangrijk ander onderdeel over voor je vindbaarheid: techniek. Als je daarbij stilstaat, is wat er gezegd is nogal een dooddoener.

Techniek is een van de 3 belangrijke elementen

Voor wat betreft vindbaarheid in de zoekmachines geef ik zelf altijd 3 belangrijke elementen aan:

  • Techniek
  • Content
  • Links (of Autoriteit)

Deze drie elementen kunnen weer worden onderverdeeld in vele onderdelen. Een korte toelichting per element.

Techniek

Onder techniek valt onder andere de laadtijd van je website, wat weer wordt beïnvloed door zaken als:

  • De server waarop je website draait
  • Specificatie van afbeeldingsformaten
  • Grootte van je afbeeldingen
  • Plugins of add-ons in je CMS

Content

Bij content kun je denken aan:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video’s

Waarbij geldt dat Googlebot nog altijd het meest “kan” met tekst. En in tekst kun je dan weer denken aan elementen als:

  • Titel
  • Koppen
  • Alinea’s

Maar ook synoniemen en context spelen (gelukkig) steeds meer een rol. Hierdoor hoef je geen overdreven spammerige SEO-teksten meer te schrijven.

Links

Bij links geldt weer dat een aantal factoren van belang zijn voor de weging van die links. Niet iedere link krijgt even veel gewicht mee. Hier wegen weer diverse zaken mee, zoals:

  • DoFollow- of NoFollow-link
  • Relevantie; komen jullie onderwerpen/vakgebieden overeen?
  • Autoriteit van verwijzende pagina of website
  • Aantal links op de verwijzende pagina

De ene link is de ander dus niet. Net zoals bij content overigens de ene keer het ene onderdeel zwaarder weegt dan het andere.

Het zijn even wat voorbeelden, zodat je een beeld krijgt van de dynamiek in alle factoren die invloed hebben op je vindbaarheid.

Links vs. content

Links

Het linke met links is dat je ze ook kunt kwijtraken. Bedenk maar eens: een pagina, artikel of website wordt verwijderd, inclusief “jouw” link. Of je wijzigt zelf iets op je eigen website, waardoor de link die naar jouw pagina verwijst niet meer juist is en doodloopt. Blijft voorop staan: links zijn absoluut een belangrijke factor en zullen dat zeker nog enige tijd blijven.

Content

Ook aan content hangen risico’s. Je blogs verouderen en kun je beter verwijderen wanneer de informatie er niet meer toe doet. Ben je mogelijk ook weer wat links kwijt. Als je je SEO goed doet sowieso al enkele interne links. Maar verouderde content is ook weer niet goed voor de kwaliteit van je website. Goede content daarentegen…

Wie wint: content of links?

Er is geen winnaar. De ene keer zullen het de links zijn, de andere keer is het content. Beide zijn relevant, dus zorg ervoor dat beide goed op orde zijn.

De hele video met alle vragen en antwoorden kun je hieronder bekijken.

Heb jij nog wat aan te vullen, heb je vragen of wil je je mening kwijt, plaats dan je reactie hieronder.

 

Vergeet het groene bolletje toch gewoon

Waarom wil je per se dat groene bolletje in Yoast? Ook zonder kom je gewoon hoog in Google hoor. Hoog in Google ligt aan meer dan enkel een groen bolletje. Zelfs met een rood bolletje is pagina 1 gewoon haalbaar.

Artikel met rood sein

Mijn artikel over de meta-omschrijving haalt een “totaalscore” in Yoast die zou betekenen dat het SEO-technisch heel zwak in elkaar steekt. Het verkeerslicht staat namelijk op rood. Een te algemene zoekterm die niet gaat scoren in dit geval? Het artikel gaat over de meta-omschrijving, dus dat is dan ook de zoekterm die ik voor dat artikel als “focus zoekwoord” heb ingevuld. Toch vind je dit artikel keihard in de top 10 wanneer je op “meta-omschrijving” zoekt.

Artikel haalt rood verkeerslicht in Yoast

Gewoon in de top 10

Kijk zelf maar. Met de zoekterm zelf sta ik op het moment van schrijven op positie 4 in Google. Voeg er “yoast” aan toe, sta ik op 3.

Positie 4 in Google zonder groen bolletje

Geen enkel probleem dus om gewoon hoog te eindigen. Maar waarom staat het sein dan op rood? Dat gebeurt in dit geval enkel om een paar elementen, die niet goed zijn volgens de overigens fijne plugin.

2 rode en 2 oranje bolletjes

Het artikel scoort in totaal 8 groene bolletjes. Jeuj. Maar ook 2 oranje bolletjes en 2 rode bolletjes. Minder jeuj. Maar dat is toch geen reden om dan de totaalscore rood te maken, lijkt me? Kennelijk wel. Want foei Nathan, de zoektermdichtheid is te hoog. En foei, je linkt naar een pagina met hetzelfde onderwerp. SEO-technisch onverantwoord. Rode kaart Rood verkeerslicht!

2 rode en 2 oranje bolletjes - verder groene bolletjes

En toch: top 5!

Zonder een algehele score met groen, sta ik toch in de top 10. Wat? Top 5 zelfs. Goed, de zoekterm is niet heel spannend, er wordt gemiddeld zo’n 140 keer per maand op gezocht. De concurrentie is er wel degelijk. Grote onlinemarketingbureaus concurreren met mij op die zoekterm. In totaal zijn er ruim 230 pagina’s die dezelfde zoekterm in de titel hebben staan en daar dus ook echt over gaan.

Alle pagina's met meta omschrijving in titel

In bovenstaande afbeelding zie je dat er 129 resultaten zijn voor pagina’s met “meta omschrijving” in de titel. Er zijn er nog 105 met “meta-omschrijving” (met koppelteken). En in totaal zijn er 37,500 resultaten op die zoekterm. En zonder groen bolletje staat mijn artikel gewoon in de top 5.

Heb je echt een groen bolletje nodig?

De vraag is dus: heb je echt een groen bolletje nodig? Het antwoord is heel simpel: “nee”. Sowieso moet vindbaarheid niet het eerste doel zijn. Je schrijft voor je bezoekers. Bied waarde, geef ze een goed verhaal. En vergeet dan dat groene bolletje. Maar dat wist je vast al, naar aanleiding van mijn artikel over de Yoast SEO Plugin versie 3 🙂 .

Ben je een andere mening toegedaan of is er iets wat je kwijt wilt of wilt vragen? Plaats je reactie hieronder.

En deel deze bevindingen met je netwerk, de “share buttons” zijn er niet voor niks 😉