Historische wijziging in Google zoekresultaten

Je mobiele website is nu belangrijker dan ooit

Google voert een historische wijziging door in de zoekresultaten. Daar zijn er overigens al veel meer van geweest en er zullen er ook zeker nog de nodige komen. Toch is dit een wijziging die wat mij betreft een heel belangrijke is, en ook veel zegt. Heel veel zelfs. Jouw mobiele website wordt namelijk leidend voor jouw posities in de zoekresultaten.

Mobile first index

Wat we nu gaan zien is een “Mobile first index“. Niet je desktop website, maar de mobiele versie van jouw website wordt gebruikt voor jouw posities in Google. In veel gevallen zal het niet of weinig uitmaken, maar er zijn sites waarvoor dit flinke impact zal hebben.

Misverstand 1: alleen in mobiele zoekresultaten

Om gelijk het eerste misverstand maar uit de weg te ruimen: deze wijziging geldt voor de gehele index van Google. Dit betekent dat de content van je mobiele website leidend wordt voor jouw posities in alle zoekresultaten pagina’s. Niet enkel de mobiele zoekresultaten, ook de zoekresultaten op desktop.

Misverstand twee: enkel desktop website is doodsteek

Mocht je denken dat je nu een probleem hebt wanneer je geen mobiele website of responsive website hebt, dat is niet waar. Wanneer je website enkel goed werkt op desktop, kun je nog steeds prima posities halen in de zoekresultaten. Zolang je content goed en relevant is, zal Google vooral dit mee laten wegen. Heel goede content op een niet-mobielvriendelijke website kan nog altijd een positie in de top 10 verwerven.

Wat houdt deze wijziging in?

Om goed te begrijpen wat er nu gaat gebeuren, is het goed om helder te hebben wat we precies bedoelen met mobiele versie van een website. Verder is het goed om te weten wat Google nu precies gaat doen en wanneer dat dan impact gaat hebben.

Mobiele pagina dankzij responsive webdesign

Mobiele versies van websites

Er zijn verschillende vormen van mobiele versies van websites:

Aparte mobiele website

Bij een aparte mobiele website is er een speciale versie van de website gebouwd voor de mobiele weergave. Vaak wordt deze bereikt via een aparte URL. Meestal begint deze URL met m. In mijn geval zou dat m.letterzaken.nl zijn. Deze aparte mobiele website wordt dus ook vaak apart bijgehouden, wat betekent dat de inhoud kan afwijken van de desktopversie van de website.

Responsive website

Bij een responsive website is er sprake van een en dezelfde website, die zich aanpast aan het formaat van het beeldscherm. Er is dus een ontwerp, dat schaalt naar de grootte van het beeldscherm waarop de website wordt bekeken. De URL is daarbij altijd hetzelfde en dat geldt ook voor de inhoud.

Minder content op mobiel: slecht voor je vindbaarheid

Het probleem voor je vindbaarheid ontstaat wanneer je op de mobiele website andere inhoud vertoont dan op de desktopversie. Dit kan een bewuste keuze zijn, omdat je weet dat er op mobiel minder gelezen wordt. Er zijn sites die daarom op de mobiele versie namelijk minder content vertonen. Staat er op de mobiele pagina nu echter minder of andere content dan op de desktopversie, dan zal dat negatief zijn voor je vindbaarheid.

Afbeeldingen tellen ook mee

Ook afbeeldingen worden door de zoekmachines meegenomen als factor voor jouw vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen goed hebt geoptimaliseerd, draagt dit een positieve manier bij aan je vindbaarheid. Laat je die afbeeldingen in de mobiele versie echter weg, dan zal Google die ook niet meer mee kunnen wegen voor je vindbaarheid.

Zorg dus voor optimale content op je mobiele website

Het is dus zaak dat de content op je mobiele website minstens zo goed is als die op de desktopversie. Liefst zelfs beter. Als de content op je mobiele website minder goed is dan op je website, zal dat negatieve invloed hebben op je posities in Google.

Zoekresultatenpagina op zowel desktop als mobielHistorische wijziging

Waarom noem ik dit een historische wijziging? Het is in mijn optiek historisch, omdat Google zolang ze bestaan altijd de desktop websites hebben geïndexeerd. Deze dienden altijd als de versies die invloed hadden op de posities in de zoekresultaten. Nu wordt de mobiele versie leidend, waarmee ze duidelijk aangeven hoe belangrijk mobiel intussen is geworden.

Mobile first is nu echt een must

Ik pleit al jaren voor goede mobiele/mobielvriendelijke websites, en velen met mij. Dat doe je niet voor een zoekmachine, dat doe je vooral voor je bezoekers. Die moeten een prettige ervaring hebben wanneer ze jouw website bezoeken via hun mobiele telefoon. Het belang daarvan wordt nu onderstreept door deze wijziging en de “mobile first”-strategie is hiermee echt een must.

Waarom is dit zo belangrijk?

Zoals eerder gezegd zal deze wijziging voor veel websites geen of weinig verschil maken. Wanneer jouw content op mobiel hetzelfde is als op de desktopversie, is er niets aan de hand. Toch is het slim om je mobiele website eens goed door te lopen. De laadtijd van jouw mobiele website zal nu ook meer van belang zijn. En als je een aparte mobiele website hebt, moet die nu dus minstens zo goed zijn als de desktopversie van jouw website.

Is jouw website mobielvriendelijk?

Wil je zelf testen of jouw website voldoet aan de eisen die Google aan een mobielvriendelijke website stelt? Ga dan naar https://testmysite.thinkwithgoogle.com/ en voer daar je domeinnaam in. Je krijgt dan niet alleen een score wat betreft mobielvriendelijkheid, maar ook andere adviezen om de techniek van jouw website te verbeteren.

En?

Wat verwacht jij, heeft dit effect op jouw website? Laat je reactie of je vraag hieronder achter. Ik ben benieuwd naar jouw idee omtrent deze wijziging.

 

 

Goed nieuws voor jouw mobielvriendelijke website

Google voert eindelijk een langverwachte wijziging door. Nou ja, langverwacht,of het zou gebeuren was niet zeker. Het was vooral iets waar we met z’n allen in ieder geval lang op hoopten. Vanaf nu word je niet meer gestraft als je website mobielvriendelijk is. Er is echter nog wel iets anders waar je serieus rekening mee moet houden.

“Voor mobiel”-label verdwijnt

Op dinsdag 23 augustus 2016 kondigde Google op hun Webmaster Central blog aan dat het “Voor mobiel “-label verdwijnt. Mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten van Google worden dan niet meer afgestraft, waardoor hun meta-omschrijving wordt ingekort. Toen het “Voor mobiel”-label verscheen, schreef ik al over het nadeel ervan. Velen waren met mij eens dat dit geen goede oplossing was (zie de reacties onder het blog).

Mobiel zoekresultaat voor "tekstschrijver" met nog veel niet-mobielvriendelijke websites85% mobielvriendelijke websites in zoekresultaten

Volgens Google is inmiddels 85% van de pagina’s in de mobiele zoekresultaten mobielvriendelijk. Hoewel ik weet dat -in ieder geval in Nederland- nog steeds meer dan 15% van de websites niet-mobielvriendelijk is, kan ik bevestigen dat de cijfers van Google (globaal) wel kloppen. Ik heb zelf wat zoekopdrachten gedaan en daarbij krijgt zo’n 85% van de pagina’s inderdaad het “Voor mobiel”-label. Er zijn wat uitzonderingen: in een enkel geval is er een eerste zoekresultatenpagina met nog zo’n 40% niet-mobielvriendelijke websites.

Effect van algoritme?

De vraag is nu of dit het effect is van meer mobielvriendelijke websites of van de wijziging in het algoritme, die Google in april 2015 aankondigde en doorvoerde. Uiteraard is het een combinatie van beiden, er zijn gelukkig meer mobiel vriendelijke websites bijgekomen. Toch denk ik dat het algoritme ook zeker zijn effect heeft nu. Niet-mobielvriendelijke websites worden nu toch echt zo langzaamaan gedegradeerd in de mobiele zoekresultaten.

Niet-mobielvriendelijk afgestraft?

Worden niet-mobielvriendelijke websites nu afgestraft met lagere posities? Ik geloof dat dat voor een deel zeker zo is, maar goede content kan nog altijd aanleiding zijn om ook in de mobiele zoekresultaten hoog te komen. Zelfs als je website niet mobielvriendelijk is. Toch heeft dat ook zijn nadelen.

Niet-mobielvriendelijk in ieder geval teleurstelling

Je gaat ongetwijfeld bezoekers verliezen wanneer mensen vanuit de mobiele zoekresultaten op een niet-mobielvriendelijke website terechtkomen. Dit is namelijk niet wat ze verwachten. Sterker nog, doordat inmiddels zoveel websites in de mobiele zoekresultaten wel mobielvriendelijk zijn, zijn ze teleurgesteld en zullen ze je website naar alle waarschijnlijkheid snel verlaten als deze niet mobielvriendelijk is.

Meta-omschrijving

Nu blijft er nog altijd een belangrijke factor om rekening mee te houden wanneer je website mobielvriendelijk is. De meta-omschrijving in de mobiele zoekresultaten is namelijk nog altijd korter dan die in de zoekresultaten op desktop. Waar we 156 leestekens aanhouden voor desktop, heb je 120 leestekens beschikbaar voor je Meta-omschrijving op mobiel. Daar ging dat vermaledijde “Voor mobiel”-label dan nog eens vanaf. Hoe zit dat nu?

Pixels versus leestekens

Allereerst is het goed om te weten dat zowel de titel als de meta-omschrijving in de zoekresultaten zijn gebaseerd op pixels. Kort gezegd: met “dunne” letters als de l en de i kun je meer leestekens kwijt dan met “brede” letters als de w en de m. Globaal kun je stellen dat het volgende aantal leestekens (inclusief komma’s, punten en spaties) veilig is:

  • Voor desktop zoekresultaten: 155 leestekens
  • Voor mobiele zoekresultaten: 120 leestekens

Daar ging het “Voor mobiel”-label nog eens vanaf, en zo hield je 106 leestekens over voor mobiel. Die krijg je dus weer terug en dus kun je nu 120 leestekens gebruiken voor je meta-omschrijvingen als je ze op zowel desktop als mobiel volledig weergegeven wilt zien.

Naast het “Voor mobiel”-label wijzigt Google nog iets:

Overlay-dingen wel afgestraft

Je kent het wel: je komt op een website en krijgt een overlay-ding. Een dikke pop-up of zelfs een enorme reclamebanner. Rete-irritant toch? Daar worden de website-eigenaren ook voor afgestraft door Google. Het laatste wat je wilt is direct een enorme overlay over de website. Google noemt dit de ‘intrusive interstitial’. Uitzonderingen hierop zijn cookiemeldingen en enkele andere minder irritante overlays.

Wat mag dan wel?

Wanneer mag zo’n overlay dan wel, en hoe? In het blog van Google zelf lees je er alles over. Kort gezegd mag je er vanuit gaan dat een overlay die niet super storend is, geen problemen zal opleveren. Het gaat, zoals altijd, om de gebruikerservaring. Dus bedenk zelf wanneer het irritatieniveau hoog wordt en hou dat aan als graadmeter. Beter nog: geen overlays (interstitials) als dit niet nodig is. Een simpele, nette pop-up is natuurlijk geen probleem.

Uitleg en voorbeelden van Google over intrusive interstituals; overlays over je webpagina

Relatie met mobielvriendelijkheid

Waarom wordt deze zaken samen in één blog gecommuniceerd door Google? Beide hebben effect op mobielvriendelijke websites. Die intrusive interstitials zijn vooral op mobiel een grote ergernis. Vooral wanneer het een heel dwingende overlay is die jou bijvoorbeeld wil overtuigen om een app te installeren in plaats van de website te bezoeken. Bedenk zelf maar meer voorbeelden 😉 . Dat wil je niet en is niet gebruikersvriendelijk. Dus zal Google die websites devalueren in de mobiele zoekresultaten.

Ik ben blij

Ik ben blij. Vooral omdat het “Voor mobiel”-label verdwijnt. Eindelijk weer meer leestekens voor de meta-omschrijvingen. Minder blij ben ik omdat ik al de nodige meta-omschrijvingen heb geschreven met 105 leestekens als maximum. Moet ik die nu wéér gaan aanpassen?

En jij, ben jij blij met deze ontwikkeling(en)? Heb je hier iets over te melden of vragen? Laat het hieronder weten.

Wanneer taalfouten echt niks uitmaken

Als je er zelf geen bent, ken je er vast wel een: zo’n type dat zich stoort aan taalfouten en regelmatig anderen verbetert. Hoewel ik zelf ook niet 100% foutloos schrijf, behoor ik wel tot die categorie. En zeker voor bedrijven geldt wat mij betreft dat taalfouten, waaronder d/t-fouten, echt niet kunnen. En toch… Toch is er een belangrijke uitzondering.

Taalfouten op websites

Kijk, als bedrijf kun je het echt niet maken om een matig stukje tekst te plaatsen. Overbodige spaties, d/t-fouten, contaminaties, het valt al snel op. Een enkel foutje valt de gemiddelde bezoeker van je website niet op. De “wat meer dan gemiddelde” bezoeker, zoals een tekstschrijver of andere webprofessional, zal zich er wel aan storen. Let bijvoorbeeld eens op de overbodige spaties in onderstaande screenshot:

Taalfouten maken in dit geval wel uit: check die overbodige spaties

Mij valt in ieder geval ook direct op dat het spatiegebruik niet consequent is (zie pijltjes).

En dan kom je ook nog dit soort dingen tegen:

d/t-fout en overbodige spaties op website

Wat mij betreft niet echt professioneel. Maar ik realiseer me ook dat het mij sneller opvalt dan vele anderen. Je zult als bedrijf echter wel echt kritische klanten verliezen, zeker als je diensten ook iets met tekst en taal te maken hebben. Punt gemaakt, lijkt me zo. Maar dan…

Er zijn uitzonderingen

Jazeker zijn er uitzonderingen. Echt heel erge uitzonderingen. Mensen die zo’n beetje alles fout doen wat er fout gedaan kan worden. Van stijlfouten tot spatiefouten en d/t-fouten, alles in één alinea. Of in het gunstigste geval in een paar alinea’s. En toch vind ik het niet erg.

Wat zeg je?

Ja, het staat er echt: “toch vind ik het niet erg”.

Het is niet zo dat het me niet opvalt en dat het niet zo af en toe even jeukt, maar ik pik het gewoon. Maar ook echt alleen bij hoge uitzondering. Hoge, hoge uitzondering. Op dit moment is er één gast die onder deze enorme uitzondering valt.

Tadaaaaaa: ontmoet Percy

Ontmoet Percy. Percy Tienhooven. Percy schrijft over zijn leven, met alle ongemakken die erbij horen. Nee, dat is niet deprimerend. Integendeel, Percy heeft een geheel eigen schrijfstijl, waarin humor (met name zelfspot) en luchtig de issues aankaarten centraal staan. En het gaat niet alleen om ellendige zaken. Want Percy begrijpt dat niemand alleen maar ellende wil lezen. En dat het leven een feestje is. De slingers hangt hij wel op hoor. Echt.

Percy Tienhooven - Lekker boeien al die taalfouten op zijn website, hij is super authentiek

Zijn verhalen zijn recht uit het hart en zo ongelofelijk authentiek. En omdat Percy zo authentiek is, maken die taalfouten mij persoonlijk bar weinig uit. Dus waar wacht je op? Ga naar www.percytienhooven.com en lees zijn verhalen.

Wat wil je hiermee zeggen?

Tja, je bent van mij gewend dat ik blogs schrijf met adviezen op het gebied van online marketing en SEO natuurlijk. En daar hoort dus een ‘take-away’ bij. De belangrijkste take-away die je van Percy kunt leren, is dat persoonlijkheid en authenticiteit bizar veel uitmaken.

Ik kom zoveel websites tegen waarbij de teksten ongeïnspireerd lijken en enorm generiek zijn. En met generiek bedoel ik dan vooral dat ze niks eigens, niks persoonlijks of authentieks hebben. Ze kunnen zo op de website van de concurrent staan. Of erger: op iedere willekeurige website, mits je de paar specifieke woorden (producten, diensten) even aanpast. Dit soort teksten krijg je overigens gewoon gratis op gratiswebteksten.nl. Maar dat terzijde.

Heeft jouw website smoel?

Je website moet iets van jou of jouw bedrijf meegeven aan de bezoeker. Smoel hebben zogezegd. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je net zoveel taalfouten mag maken als Percy, Percy is een enorme uitzondering. Maar als jij loodgieter bent of een klussenbedrijf hebt, zal men je taalfouten minder gauw aanrekenen dan wanneer je bijvoorbeeld advocaat bent. In alle gevallen wek je in ieder geval meer sympathie op als je teksten je website “smoel” geven.

Die persoonlijkheid, die authenticiteit, dat draagt bij aan een bewuste keuze voor jou. Die zorgen voor sympathie. En dat is een van de 6 beïnvloedingsprincipes die Robert Cialdini beschrijft in zijn boek ‘Invloed’. Wat mij betreft is het een van de makkelijkste principes om toe te passen.

Aan de slag

Kijk dus eens kritisch naar je webteksten en vraag jezelf af: is dit waar ik echt voor sta? Onderscheid ik mezelf hier, door iets te tonen dat authentiek is voor mij of mijn bedrijf? Ik ben benieuwd of je zelf één of meerdere authentieke punten van jezelf of je bedrijf kunt bedenken. Laat je het even weten in de commentaren hieronder? 

Hoe maak je een klik met je links?

Waarom gebruik jij links in de pagina’s op je website? Ik mag aannemen dat je dat doet omdat ze iets toevoegen aan het verhaal op die pagina. Uiteindelijk is dat de belangrijkste reden waarom links worden ingezet. Wat mij betreft zelfs de enige juiste reden. Wil je dat mensen daadwerkelijk klikken op die links, dan moeten ze er ook uitzien als links. Anders kun je die links net zo goed niet plaatsen. Hoe hoort een link er dan uit te zien? En waarom?

Maak het me niet moeilijk: volg de internetconventies

Heel simpel: maak het mij als lezer niet moeilijk. Zorg ervoor dat ik begrijp wat er in jouw tekst een link is. Dat doe je door een ankertekst op te maken volgens de internetconventies. Op internet hebben we te maken met zogenaamde ‘conventies’: zaken die een standaard geworden zijn. De opmaak van links is een van die internetconventies. Een link is veelal blauw en onderstreept. Wanneer je creatief te werk gaat en met bijvoorbeeld roze werkt, is het dan nog duidelijk dat het een link is?

Link of geen link? De ankertekst is roze, niet volgens de internetconventies

In het voorbeeld hierboven zie je dat een roze ankertekst de tekst sowieso al niet leesbaarder maakt. Daarnaast is het echt niet iedereen duidelijk dat het een link is. Ik wil toegeven dat we er steeds meer aan gewend raken dat gekleurde tekst een link bevat. Toch is dat niet altijd zo, soms bevat zo’n gekleurde tekst geen link en dat maakt het nogal frustrerend.

Deze is nog erger

Ik heb nog een voorbeeld voor je. Naar mijn mening helemaal een kwestie van ‘de plank misslaan’. Ik zou zeggen: zoek de link in het voorbeeld hieronder. Succes!

Word-document downloaden? Zoek zelf de link maar. De ankertekst is niet duidelijk

Natuurlijk, als je een beetje bij de pinken bent, snap je dat ergens in, onder of rond de tekst “dit Worddocument” de link staat. Maar niet iedereen is zo slim als jij. Sterker: het is logisch dat je het de websitebezoeker niet moeilijk maakt. Waarom moet ik zelf zoeken naar de link, als je het mij ook makkelijk kunt maken? Als ik over de tekst hover met mijn muis, zie ik het volgende:

Dit is duidelijk een ankertekst met een link zo

Die onderstreepte ankertekst is toch veel duidelijker zo?

Ankertekst volgens de internetconventies

Zoals al aangegeven, is een ankertekst volgens de internetconventies blauw en onderstreept. Dat is ooit zo ontstaan en door daaraan te voldoen, maak je het je bezoekers makkelijk. Ze hoeven niet na te denken en begrijpen direct dat er onder je ankertekst een link zit. Bij een ankertekst met enkel een ander kleurtje, is het niet vanzelfsprekend dat dat ook een link is. Wil je dat je bezoeker het direct begrijpt en daardoor eerder geneigd is op de link te klikken, houd je dan aan die conventie.

Blauw en onderstreept of niet?

Wat mij betreft mag je het zelf weten hoor. Maar als je echt wilt dat je bezoekers op de links klikken, maak je ze het toch niet moeilijk? Per slot van rekening heb je die link er toch niet voor niks onder gezet? Blauw blijft leesbaar, in tegenstelling tot roze. Daarnaast is bewezen dat er meer geklikt wordt op blauwe, onderstreepte links. En als je slim bent, stel je het klikken op een link in als gebeurtenis en verlaag je daarmee je bounce rate.

Wat jij?

Zeg het maar, zet jij links op je website, maar wil je niet dat erop geklikt wordt? Of vind je het onzin dat deze onderstreept moet worden? Deel je mening, geef je reactie, ik reageer graag op wat jij te melden hebt 🙂

De geheimen van Google prijsgegeven

Ineens was het er dan: het nieuws dat Google bevestigde welke factoren nu echt van belang zijn voor vindbaarheid in de zoekmachine. De twee belangrijkste factoren werden prijsgegeven door Google-medewerker Andrey Lipattsev in een Hangouts-sessie. Welke geheimen waren dit?

De drie belangrijkste SEO-factoren

Eind 2015 werd bekend dat RankBrain de op twee na belangrijkste rankingfactor van Google is. In deze Hangouts-sessie met Andrey Lipattsev werd gevraagd naar de twee SEO-factoren die voor RankBrain komen. Erg verrassend was het antwoord niet: “content en links”. De 3 belangrijkste SEO-factoren zijn dus:

  • Links
  • Content
  • RankBrain

Voor wie met websites en SEO bezig is, zijn dit geen grote verrassingen. Wat dit betekent voor jouw vindbaarheid behandel ik verderop in dit artikel. Eerst lees je hoe deze twee factoren boven tafel kwamen.

Betere websites door rankingfactoren te kennen?

In onderstaande video volgt een vraagstelling die in ongeveer twee minuten wordt opgebouwd. De concrete vraag was of we betere websites zouden kunnen bouwen als we weten wat de belangrijkste twee factoren zijn, vóór RankBrain. En als dan het antwoord volgt, is Andrey heel duidelijk: “I can tell you what it is, it’s content and links”.

Content en links

In antwoord op de vraag of “content en links” ook precies die volgorde is, volgt een heel helder antwoord: nee. Zowel content als links zijn belangrijk, welke zwaarder meeweegt, is afhankelijk van vele factoren. Iemand die beweert dat een van beide belangrijker is dan de ander, zal dat dus bijzonder goed moeten onderbouwen en bewijzen.

Ieder zoekresultaat is een rekensom

Bij iedere zoekopdracht wordt een berekening gemaakt om de juiste resultaten te tonen. Alle duizenden factoren en signalen die bijdragen aan vindbaarheid worden gewogen om daar uiteindelijk een passend zoekresultaat mee te geven. Dat betekent dat iedere factor bij iedere zoekopdracht weer in andere mate meeweegt.

De ene keer links, de andere keer content

Bij de ene zoekopdracht wegen links zwaarder, bij de andere content. Als je het heel zwart-wit zou weergeven, zijn links heel belangrijk als de content van verschillende websites even sterk is. Andersom weegt de content dan weer zwaarder wanneer concurrerende websites of pagina’s (ongeveer) evenveel linkjuice krijgen.

Nuance

Zoals gemeld is bovenstaande heel zwart-wit weergegeven. Er is namelijk wel de nodige nuance. Ook andere factoren hebben invloed op je SEO. Dat content en links daarbij wel in het totale veld van SEO de belangrijkste rol spelen, is nu officieel bevestigd.

Content en links dus... Googles geheimen prijsgegeven

Dooddoener

Maar wacht even. Content en links, wordt er dus gezegd. Welke andere zaken zijn er dan nog? Content is namelijk wel een bijzonder breed begrip. Dat omvat tekst, beeld en zelfs geluid. En links kennen we als relevante factor, omdat die bijdragen aan je PageRank. Eigenlijk blijft er nog maar 1 belangrijk ander onderdeel over voor je vindbaarheid: techniek. Als je daarbij stilstaat, is wat er gezegd is nogal een dooddoener.

Techniek is een van de 3 belangrijke elementen

Voor wat betreft vindbaarheid in de zoekmachines geef ik zelf altijd 3 belangrijke elementen aan:

  • Techniek
  • Content
  • Links (of Autoriteit)

Deze drie elementen kunnen weer worden onderverdeeld in vele onderdelen. Een korte toelichting per element.

Techniek

Onder techniek valt onder andere de laadtijd van je website, wat weer wordt beïnvloed door zaken als:

  • De server waarop je website draait
  • Specificatie van afbeeldingsformaten
  • Grootte van je afbeeldingen
  • Plugins of add-ons in je CMS

Content

Bij content kun je denken aan:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video’s

Waarbij geldt dat Googlebot nog altijd het meest “kan” met tekst. En in tekst kun je dan weer denken aan elementen als:

  • Titel
  • Koppen
  • Alinea’s

Maar ook synoniemen en context spelen (gelukkig) steeds meer een rol. Hierdoor hoef je geen overdreven spammerige SEO-teksten meer te schrijven.

Links

Bij links geldt weer dat een aantal factoren van belang zijn voor de weging van die links. Niet iedere link krijgt even veel gewicht mee. Hier wegen weer diverse zaken mee, zoals:

  • DoFollow- of NoFollow-link
  • Relevantie; komen jullie onderwerpen/vakgebieden overeen?
  • Autoriteit van verwijzende pagina of website
  • Aantal links op de verwijzende pagina

De ene link is de ander dus niet. Net zoals bij content overigens de ene keer het ene onderdeel zwaarder weegt dan het andere.

Het zijn even wat voorbeelden, zodat je een beeld krijgt van de dynamiek in alle factoren die invloed hebben op je vindbaarheid.

Links vs. content

Links

Het linke met links is dat je ze ook kunt kwijtraken. Bedenk maar eens: een pagina, artikel of website wordt verwijderd, inclusief “jouw” link. Of je wijzigt zelf iets op je eigen website, waardoor de link die naar jouw pagina verwijst niet meer juist is en doodloopt. Blijft voorop staan: links zijn absoluut een belangrijke factor en zullen dat zeker nog enige tijd blijven.

Content

Ook aan content hangen risico’s. Je blogs verouderen en kun je beter verwijderen wanneer de informatie er niet meer toe doet. Ben je mogelijk ook weer wat links kwijt. Als je je SEO goed doet sowieso al enkele interne links. Maar verouderde content is ook weer niet goed voor de kwaliteit van je website. Goede content daarentegen…

Wie wint: content of links?

Er is geen winnaar. De ene keer zullen het de links zijn, de andere keer is het content. Beide zijn relevant, dus zorg ervoor dat beide goed op orde zijn.

De hele video met alle vragen en antwoorden kun je hieronder bekijken.

Heb jij nog wat aan te vullen, heb je vragen of wil je je mening kwijt, plaats dan je reactie hieronder.

 

Vergeet het groene bolletje toch gewoon

Waarom wil je per se dat groene bolletje in Yoast? Ook zonder kom je gewoon hoog in Google hoor. Hoog in Google ligt aan meer dan enkel een groen bolletje. Zelfs met een rood bolletje is pagina 1 gewoon haalbaar.

Artikel met rood sein

Mijn artikel over de meta-omschrijving haalt een “totaalscore” in Yoast die zou betekenen dat het SEO-technisch heel zwak in elkaar steekt. Het verkeerslicht staat namelijk op rood. Een te algemene zoekterm die niet gaat scoren in dit geval? Het artikel gaat over de meta-omschrijving, dus dat is dan ook de zoekterm die ik voor dat artikel als “focus zoekwoord” heb ingevuld. Toch vind je dit artikel keihard in de top 10 wanneer je op “meta-omschrijving” zoekt.

Artikel haalt rood verkeerslicht in Yoast

Gewoon in de top 10

Kijk zelf maar. Met de zoekterm zelf sta ik op het moment van schrijven op positie 4 in Google. Voeg er “yoast” aan toe, sta ik op 3.

Positie 4 in Google zonder groen bolletje

Geen enkel probleem dus om gewoon hoog te eindigen. Maar waarom staat het sein dan op rood? Dat gebeurt in dit geval enkel om een paar elementen, die niet goed zijn volgens de overigens fijne plugin.

2 rode en 2 oranje bolletjes

Het artikel scoort in totaal 8 groene bolletjes. Jeuj. Maar ook 2 oranje bolletjes en 2 rode bolletjes. Minder jeuj. Maar dat is toch geen reden om dan de totaalscore rood te maken, lijkt me? Kennelijk wel. Want foei Nathan, de zoektermdichtheid is te hoog. En foei, je linkt naar een pagina met hetzelfde onderwerp. SEO-technisch onverantwoord. Rode kaart Rood verkeerslicht!

2 rode en 2 oranje bolletjes - verder groene bolletjes

En toch: top 5!

Zonder een algehele score met groen, sta ik toch in de top 10. Wat? Top 5 zelfs. Goed, de zoekterm is niet heel spannend, er wordt gemiddeld zo’n 140 keer per maand op gezocht. De concurrentie is er wel degelijk. Grote onlinemarketingbureaus concurreren met mij op die zoekterm. In totaal zijn er ruim 230 pagina’s die dezelfde zoekterm in de titel hebben staan en daar dus ook echt over gaan.

Alle pagina's met meta omschrijving in titel

In bovenstaande afbeelding zie je dat er 129 resultaten zijn voor pagina’s met “meta omschrijving” in de titel. Er zijn er nog 105 met “meta-omschrijving” (met koppelteken). En in totaal zijn er 37,500 resultaten op die zoekterm. En zonder groen bolletje staat mijn artikel gewoon in de top 5.

Heb je echt een groen bolletje nodig?

De vraag is dus: heb je echt een groen bolletje nodig? Het antwoord is heel simpel: “nee”. Sowieso moet vindbaarheid niet het eerste doel zijn. Je schrijft voor je bezoekers. Bied waarde, geef ze een goed verhaal. En vergeet dan dat groene bolletje. Maar dat wist je vast al, naar aanleiding van mijn artikel over de Yoast SEO Plugin versie 3 🙂 .

Ben je een andere mening toegedaan of is er iets wat je kwijt wilt of wilt vragen? Plaats je reactie hieronder.

En deel deze bevindingen met je netwerk, de “share buttons” zijn er niet voor niks 😉

Yoast SEO plugin versie 3 optimaal gebruiken?

De Yoast SEO plugin is sinds 2010 dé plugin voor SEO binnen WordPress. Met de All in One SEO Pack heb ik zelf (nog) geen ervaring. Getuige de verschillende reviews die ik tegenkom online, is de plugin van Yoast echter uitgebreider en beter. In dit artikel help ik jou deze plugin optimaal te gebruiken. Ik laat je zien welke onderdelen handig zijn en aan welke onderdelen je minder belang mag hechten voor je zoekmachine-optimalisatie. Zie het als een korte handleiding van een ervaren gebruiker.

 

Joost de Valk - YoastDe Yoast SEO plugin in het kort

De Yoast SEO plugin was tot 2015 enkel beschikbaar voor WordPress en heette dan ook ‘Yoast WordPress SEO’. In 2015 werd de Drupal-versie van de plugin gelanceerd en werd de naam dan ook simpelweg ‘Yoast SEO‘. Deze plugin (versie 3) is qua layout en gebruik behoorlijk veranderd ten opzichte van de vorige versie. Eerder schreef ik al over versie 2, met de vernieuwde interface is het tijd om een compleet nieuw artikel te wijden aan versie 3.

Er is voor WordPress een gratis versie, maar ook een betaalde (Premium), waar je per jaar een vast bedrag voor betaalt. De belangrijkste extra’s in Yoast SEO Premium zijn:

  • Ondersteuning (support); gebruikers van de Premium versie krijgen voorrang in de ondersteuning
  • Redirect manager; wanneer je een URL aanpast, wordt er automatisch een redirect aangemaakt van de oude URL naar de nieuwe
  • Meerdere zoektermen checken; je kunt meerdere zoektermen invullen om de SEO-score van je content te checken

In dit artikel behandel ik de gratis versie, en hoe serieus je alle onderdelen moet nemen. Daarnaast ontdek je waarom deze plugin niet alleen voor SEO heel handig is.

Alles over de Yoast SEO plugin in 1 artikel

In dit artikel lees je alles over de Yoast SEO plugin. Vanuit een gebruikersperspectief in ieder geval. Ik behandel eigenlijk twee belangrijke facetten van de plugin:

  1. De functies in de tabbladen (Tekstanalyse, Geavanceerd en Social)
  2. Het praktische gebruik van de Tekstanalyse

De Tekstanalyse is wel de belangrijkste reden voor de meesten om deze plugin te gebruiken. Niettemin zijn ook de andere twee onderdelen (Geavanceerd en Social) erg nuttige onderdelen voor de meeste webmasters. Lees dus zeker verder om optimaal gebruik te maken van deze uiterst nuttige plugin.

Allereerst de kritiekpunten

Hoe goed de plugin ook is, het is en blijft een stuk software dat geprogrammeerd is om iets te doen. Dat resulteert in dit geval in een aantal punten die niet helemaal aansluiten op hoe de zoekmachines je website crawlen en indexeren:

  • Zoekwoorddichtheid: In de Yoast SEO plugin wordt het ‘trefwoord-dichtheid’ genoemd. Dit hoeft beslist niet veel te zeggen over de uiteindelijke vindbaarheid van je pagina. Een heel hoge zoekwoorddichtheid komt al gauw spammy over en ook met een lage zoekwoorddichtheid kan een pagina nog uitstekend presteren in de zoekmachines.
  • Meta-omschrijving: hoewel de meta-omschrijving liefst je zoekterm bevat, is het geen SEO-factor. Dat dit wordt gewogen in dit geval, moet je dus beslist met een korrel zout nemen.
  • Aantal woorden: er is onderzoek gedaan waaruit bleek dat er een correlatie is tussen veel content en goede vindbaarheid. Dit betekent echter niet dat je niet kunt scoren met een kort stuk tekst. Het aantal woorden is dus ook beslist geen SEO-factor

EN VERGEET DAT GROENE BOLLETJE!

Dat komt even binnen hè? Zowel de kop zelf als die hoofdletters, toch? Ik wilde er ook echt even de aandacht voor hebben, want ik merk dat nog steeds te veel mensen zich werkelijk blindstaren op het groene bolletje. Echt, een groen bolletje betekent niet dat je gegarandeerd hoog in de zoekmachines komt. Sterker nog: ook met een oranje bolletje zou je nog wel eens in de top 10 kunnen eindigen. Gebruik vooral je verstand en leer hieronder hoe je dat combineert met de Yoast SEO plugin 🙂 .

Yoast_Icon_Large_RGB

Focus trefwoord

Zodra je een artikel hebt geschreven, of begint te schrijven, geef je het ‘Focus trefwoord’ in. Dat is dus de zoekterm (velen noemen het keyword) voor deze pagina. In de eerdere versie van de plugin kreeg je suggesties voor zoektermen te zien zodra je begon te typen. Dit is helaas verdwenen, omdat Google deze autocomplete-functie voor externe partijen niet meer ondersteunt. Geen ramp, want je moest sowieso toch eerst zelf je zoektermenonderzoek al doen.

Laten we eerst beginnen met de functies die eigenlijk iedereen wel gebruikt. Hoewel het allemaal heel vanzelfsprekend lijkt, zijn er wel de nodige punten waar je rekening mee moet houden.

Wil je echt het meeste uit de plugin halen, lees dan ook echt het hele artikel.

De plugin in gebruik

Ter illustratie heb ik screenshots gemaakt van de werking van Yoast SEO terwijl ik dit artikel schreef. Als eerste heb ik het intro geschreven en daarna de zoekterm ingevuld. Hierbij heb ik gekozen voor “Yoast SEO plugin”.

Screenshot Yoast SEO plugin na invoeren enkel eerste alinea

Je ziet dat het verkeerslicht (de drie bolletjes zijn sinds versie 3.0 vormgegeven als een heus verkeerslicht) al na 1 alinea op oranje staat. Ik heb er nog geen afbeeldingen aan toegevoegd en er staat eigenlijk nog niet veel content op de pagina. Met vrij weinig en nog matig geoptimaliseerde content zit ik al heel dichtbij het groene verkeerslicht! Ik ben er zelf van overtuigd dat er op dit moment nog weinig aanleiding is om dit artikel hoog in Google weer te geven. Rood zou mijns inziens gepaster zijn.

Tekstanalyse

Een van de belangrijkste SEO-onderdelen van Yoast SEO is de tekstanalyse. Je voert een zoekterm in en de plugin checkt of je deze zoekterm op de juiste manier gebruikt om bij te dragen aan de vindbaarheid van je pagina of artikel op deze zoekterm. Deze analyse vindt zelfs “live” plaats sinds versie 3.0. Deze analyse is er ter ondersteuning van je SEO-inspanningen, let vooral zelf ook op de juiste punten en de kwaliteit van je teksten.

Waar je vooral zelf op moet letten

De Yoast SEO plugin is een hulpmiddel, geen tool die het werk voor jou doet. Daarnaast is het een geautomatiseerd systeem dat een aantal geprogrammeerde punten voor je naloopt. Dit betekent dat je vooral ook zelf moet blijven nadenken. Zoals eerder gezegd: vergeet het groene bolletje en blijf vooral ook zelf logisch nadenken.

Het groene bolletje

Veel mensen denken nog steeds dat het groene bolletje een garantie is op goede resultaten in de zoekmachines. Niets is echter minder waar. Artikelen met een oranje bolletje kunnen uiteindelijk net zo goed hoog in de zoekmachines komen en artikelen met een groen bolletje halen beslist niet gegarandeerd pagina 1 van Google.

Yoast SEO telt enkel de exacte frasering

Een van de belangrijkste redenen om het groene bolletje (nu dus eigenlijk ‘het groene verkeerslicht’) niet heilig te verklaren, is dat deze enkel de exacte frasering meetelt. Ik kan dus schrijven over ‘de SEO plugin van Yoast’ en dat wordt dan niet meegerekend als zoekterm in de tekst. Er staat namelijk niet ‘Yoast SEO plugin’, wat de exacte frasering van de zoekterm is die ik opgaf.

De Yoast SEO plugin telt enkel de exacte frasering van de ingevoerde zoekwoordcombinatie

De Yoast SEO plugin telt enkel de exacte frasering van de zoekwoordcombinatie “responsive webdesign” mee

De zoekmachines zien het anders

De zoekmachines zien het (gelukkig) anders. Die kijken niet (meer) naar de hoeveelheid exacte matches van een zoekterm. Je hoeft dus niet krampachtig vast te houden aan de exacte zoekterm, waardoor je gewoon teksten kunt schrijven die lekker lopen.

Afbeeldingen

Afbeeldingen worden door veel mensen onderschat. Allereerst ondersteunen ze de tekst door iets te visualiseren, daarnaast zijn ze voor de lezer prettig om de tekst te onderbreken. De tekst wordt prettiger leesbaar met afbeeldingen. Maar afbeeldingen dragen ook bij aan de vindbaarheid van je website, onder andere door de titel en alt-tag.

Titel en alt-tag

De titel en alt-tag (of alternatieve tekst) vertellen de lezer -en daarmee ook de zoekmachines- wat er op de afbeelding te zien is. Hoe slim de zoekmachines ook al mogen zijn, ze kunnen nog niet alles op afbeeldingen herkennen. En ook wat je ermee wilt zeggen zal ze zonder tekst niet duidelijk zijn. Alles over de titel en alt-tag vind je in dit artikel over het optimaliseren van je afbeeldingen.

Zoekterm in headers

Hoewel het al aangegeven wordt in de adviezen in de plugin, is het goed te weten dat het gebruik van de zoektermen in de headers (kopteksten) niet per se een grote rol speelt. Als het voor je lezer prettig is, doe het. Het moet dus bijdragen aan je tekst. Laat het anders lekker zitten. En ook hier geldt: exacte frasering is niet per se nodig.

Zoekterm komt volgens Yoast SEO niet voor in de koptekst/header

Zoekterm in de URL

Dat de zoekterm in ieder geval voor een belangrijk deel in de URL moet voorkomen is logisch. Het is een van de eerste dingen die zowel je bezoeker als de zoekmachine zien. De URL geeft belangrijke informatie over het onderwerp van de pagina en daar moet de zoekterm dus wel in voorkomen.

Paginatitel en meta-omschrijving aanpassen

In het eerste tabblad -dat er tegenwoordig minder duidelijk als tabblad uitziet dan in de vorige versie- kun je de titel die de zoekmachines weergeven aanpassen. Ook de meta-omschrijving kun je hier zelf invullen. Door simpelweg op deze onderdelen te klikken, kun je ze aanpassen.

Aanpassen meta-omschrijving in Yoast SEO 3.X

Lengte

De lengte die er in de Yoast SEO plugin wordt aangegeven is niet heilig. Sterker nog: liever een korte, krachtige titel dan eentje die je aanvult “omdat het moet”. En voor de meta-omschrijving geldt nu eenmaal dat je die onder de 120 leestekens moet houden. In de mobiele zoekresultaten worden namelijk maximaal 120 leestekens weergegeven.

Geavanceerd

Het tabblad Geavanceerd biedt een aantal belangrijke instellingen voor je pagina. Hoewel je deze over het algemeen niet veel zult gebruiken, zit er wel een aantal opties in die van belang zijn om te kennen. Vooral wanneer je bepaalde pagina’s niet in de zoekmachines wilt zien verschijnen, is dit tabblad erg handig.

‘Meta Robots’-index

Wanneer je een pagina liever niet in de zoekmachines ziet terugkomen, kun je dat aangeven via de ‘Meta Robots’-index. Je kiest dan in het tabblad Geavanceerd voor noindex, waarmee je de zoekmachinebots aangeeft dat je niet wilt dat ze deze pagina indexeren. Dit is overigens geen garantie dat het niet gaat gebeuren. Wanneer er bijvoorbeeld veel naar je pagina gelinkt gaat worden, kan de zoekmachine bepalen dat je pagina kennelijk toch heel interessant is en deze opnemen in de index.

‘Meta Robots’-follow

Wil je dat de links op je pagina niet gevolgd worden, dan kun je ze allemaal tegelijk een NoFollow meegeven. Je geeft zo geen PageRank door en kunt daarmee ook aangeven dat je de links op deze pagina niet wilt laten indexeren. Want links zorgen ervoor dat de zoekmachinebot ook die pagina’s gaat crawlen en indexeren.

Meta Robots geavanceerd

Geavanceerde Meta Robots-instellingen, waarbij je bijvoorbeeld afbeeldingen kunt uitsluiten van de index, vind je nog onder bovenstaande twee opties. De kans dat je hiervan gebruik wilt maken is erg klein, dus ik ga hier verder niet veel dieper op in.

Alles over deze Meta Robots-tags vind je natuurlijk bij Yoast zelf.

Kruimelpadtitel

Wanneer je zelf wilt bepalen wat er in het kruimelpad komt te staan, kun je dat aanpassen onder ‘Kruimelpadtitel’. Ook dit zul je waarschijnlijk niet gauw zelf gebruiken, maar goed om te weten dat de mogelijkheid er is, toch?

Canonieke URL

Wanneer je pagina niet (geheel) uniek is, omdat het bijvoorbeeld de herpublicatie van een artikel is, kun je hier de canonieke URL instellen. De canonieke URL geeft aan de zoekmachinebots aan dat deze pagina een kopie is en verwijst naar het origineel. Zo voorkom je dat je in de zoekmachines concurreert met zogenaamde duplicate content.

Het tabblad Geavanceerd in de Yoast SEO plugin 3.X

Social

Het onderdeel ‘Social’ vind je door op het koppelingsicoontje links te klikken, onder het radertje. Hier stel je zelf in wat er getoond wordt wanneer je blog of pagina gedeeld wordt op diverse sociale media. Zowel de afbeelding als de titel en samenvatting (Description) kun je aanpassen, wanneer je wilt dat die anders zijn dan de ingestelde titel, afbeelding en meta-omschrijving. Dit stel je in voor drie sociale media:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Onder ieder sociaal medium kun je de titel, samenvatting en foto aanpassen, zodat deze op ieder medium anders zijn. Zo kun je voor ieder sociale medium de boodschap passend maken.

Het tabblad Sociaal in de Yoast SEO plugin 3.X

Zoals je ziet, vul je eenvoudig je titels en omschrijvingen toe per sociaal medium. En het kiezen van een afbeelding per platform is net zo makkelijk als het plaatsen van een afbeelding in je artikel.

Een zeer complete plugin, maar…

Je ziet, de Yoast SEO plugin heeft veel mogelijkheden, die lang niet iedereen ook echt gebruikt. Om optimaal gebruik te maken van Yoast SEO versie 3 is het goed om te weten wat waar zit, hoe je het gebruikt, maar vooral: zelf je verstand te gebruiken. Enige kennis van SEO is geen overbodige luxe, want niet alle adviezen moet je zomaar ter harte nemen.

Zie de plugin vooral als een handig hulpmiddel, niet als tool die het werk voor je doet of die je blind moet volgen. Loop zeker alle punten na waar nog geen groen bolletje voor staat en kijk of je dit kunt verbeteren. Is dat niet zo, geen ramp, laat de pagina dan gewoon zoals die is. Goed is goed. Kun je nog wel wat verbeteren, dan help je je bezoekers -en daarmee de zoekmachines- om de pagina beter te begrijpen. Met meestal betere posities in de zoekresultaten als gevolg.

Heb je nieuwe dingen ontdekt binnen de Yoast SEO Plugin, mis je nog iets in dit artikel of heb je vragen? Laat het hieronder weten. 

Een responsive website is geen noodzaak voor SEO

Wanneer jouw website nog niet responsive is, heb je een probleem. Niet zozeer vanwege de Google Mobile Friendly update, maar omdat een niet-mobielvriendelijke website minachting is van je klanten. Een mobielvriendelijke website doe je niet voor je SEO, maar voor je klant. Voor je SEO is het namelijk beslist geen noodzaak. Ik leg je in dit artikel uit waarom.

Toename gebruik mobiel internet

Hoeveel vaker bezoek jij tegenwoordig websites op je smartphone in vergelijking met een jaar of 3 geleden? Ik durf te wedden dat dat zeker een verdubbeling is. Soms vervangen apps de websites, zeker voor het gebruik van sociale media. Maar ook het gebruik van die apps is een toepassing die via internet loopt. En wat doe jij als je even snel wat wilt zoeken?

Zoekopdrachten via mobiel nemen enorm toe

Wat doe jij als je tv zit te kijken en bedenkt dat je iets wilt googelen? Kleine kans dat je een pc of laptop aanzet. De smartphone is toch veel sneller en makkelijker? Het bewijs: in mei 2015 kwam Google met het nieuws dat in 10 landen het aantal zoekopdrachten op mobiel dat van desktop oversteeg. Dat deze trend zich wereldwijd doorzet behoeft geen toelichting volgens mij.

Sociale media? Op mobiel

Gebruik jij je pc nog om Twitter te checken? En hoe vaak bekijk je Facebook op je mobiel in plaats van op je pc? Grote kans dat je vooral je smartphone gebruikt voor deze sociale media. Links die via sociale media worden gedeeld, worden dus ook vooral op mobiel bekeken. Wat als je bij het klikken op een link in sociale media op een website terechtkomt die niet normaal werkt op een smartphone?

Website uitmetkinderen is niet responsive

 

Ik schrok me kapot

Op Twitter kwam ik eens een tweet tegen met de trotse vermelding van een “nieuwe website”. En ja, dan wil ik wel eens kijken ;-). Toen ik op de link had geklikt, schrok ik me kapot van wat ik aantrof. Een design dat niet bij deze tijd past en een website die niet responsive was. Toen besloot ik de tweets met vermelding van “nieuwe website” eens wat te monitoren. Tot mijn grote verbazing bleek daarbij dat er zeker 30% van de nieuwe websites niet responsive was. En nog steeds komen er regelmatig websites voorbij die niet geschikt zijn voor mobiele weergave. Dat kan echt niet meer!

Een nieuwe niet-responsive website kan echt niet

Wees eerlijk, een website die niet goed meeschaalt op je telefoon, dat is toch irritant? Dat de lettertjes zo klein zijn dat je de tekst niet kan lezen zonder de tekst te vergroten. Of dat de tekst wel groot genoeg is, maar je deze niet kunt verschuiven om alles te lezen… Ja, dat komt ook voor! Hoe lang blijf jij nu dan nog op zo’n website? En bedenk eens hoe dat een jaar of twee, drie geleden was. Is dat veranderd? Ongetwijfeld. Bij mij in ieder geval wel. Ik illustreer het graag met een voorbeeld uit eigen ervaring.

Zoeken met je mobiel op vakantie

Tijdens onze vakantie in Drenthe zocht ik naar iets leuks om te doen met de kinderen. Ik slinger de laptop er niet voor aan, de smartphone heb ik toch altijd bij de hand? Dus zocht ik op “uitje Drenthe met kinderen”. In ieder geval iets van die strekking. En wat voor websites kreeg ik te zien in de resultaten?

Dit:

Website Drentsekids is niet responsive of mobielvriendelijk

 

Lekker handig, als je op je smartphone hier een keuze uit moet gaan maken. Niet dus. Dus klik je dit direct weg en ga je door naar de volgende website in het zoekresultaat. Toch? Tot ongeveer 2013 wilden mensen nog wel de moeite nemen om het beeld te vergroten. Nu is de verwachting gewoon dat een website het op ieder scherm goed doet. Je website móet gewoon responsive of adaptive zijn. Mobile first is zelfs mijn advies.

Mobile first

Om websitebezoekers op een smartphone of tablet de beste ervaring te bieden, kies je voor de mobile first-strategie. Mobile first betekent dat je bij het ontwerp van je nieuwe website eerst de mobiele weergave ontwerpt. Vanuit dat mobiele ontwerp wordt dan de desktopversie uitgewerkt. Het uitgangspunt is dat het grootste deel van je websitebezoekers via mobiel op je website komt.

Aparte mobiele website of responsive design

Voor een mobielvriendelijke website kun je kiezen tussen een aparte mobiele website en een responsive website. Responsive kun je nog verder specificeren in “gewoon” responsive en adaptive (Wat adaptive precies is, leg ik uit in de volgende alinea). Hierbij heb ik de voorkeur voor responsive boven een aparte mobiele website. Een apart mobiel ontwerp brengt namelijk vaak extra werk met zich mee. In sommige CMS’en zijn speciale mobiele versies van de website mogelijk, maar ziet dat er vaak anders uit dan de desktopversie. Dit komt de herkenbaarheid van je website op mobiel niet ten goede.

Aparte mobiele website De Boer Dental

 

Bovenstaande screenshot is afkomstig van De Boer Dental, die op het moment van schrijven een speciale mobiele versie van hun webshop heeft. Had jij direct door welk bedrijf er achter deze webshop zit?

Als je dan de desktopversie vergelijkt, zie je dat er een wereld van verschil er is tussen de mobiele website en de “gewone” desktopversie:

Deboerdental.nl destop website

 

Het is feitelijk dezelfde website, maar je ziet enorme verschillen tussen de mobiele versie en de desktopversie. Ik ken de eigenaar en weet dat om moverende redenen gekozen is voor een standaard mobiele website van het CMS waar ze in werken. Dit is dus niet helemaal representatief voor alle mobiele websites, maar laat wel duidelijk zien wat de verschillen kunnen zijn. Een goede webbouwer zal zeker een meer gelijkende mobiele website maken, maar waarom dan niet responsive of adaptive?

Responsive of adaptive

Responsive webdesign wordt inmiddels volop ingezet. Bij responsive webdesign schaalt de website mee met de schermgrootte. Dat betekent ook dat een aantal content-elementen verschuiven. Tekst en beeld passen dan bijvoorbeeld niet meer naast elkaar en komen onder elkaar te staan. Adaptive design gaat een stap verder. Bij adaptive design wordt de website niet simpelweg meegeschaald, maar past de website of webpagina zich aan de situatie aan.

Zo kun je bij adaptive webdesign bijvoorbeeld op de contactpagina een routebeschrijving tonen wanneer iemand in de buurt is en op zijn mobiel je contactpagina bezoekt. Of bepaalde onderdelen op een pagina worden niet getoond in de mobiele versie. Dit zijn slechts enkele eenvoudige voorbeelden van adaptive design. Ik verwacht dat vooral grote(re) bedrijven meer en meer gebruik zullen gaan maken van adaptive design.

Er is geen reden om het niet te doen

Er is beslist geen reden om je website niet responsive (of adaptive) te maken. Ieder CMS, zeker een open source CMS als WordPress, Joomla! of Drupal, heeft templates die responsive zijn. En de betaalde responsive templates zijn niet per se duurder dan niet-responsive templates. Wanneer een webbouwer prijs als argument gebruikt, is dat een smoesje.

Onze klanten bezoeken de website niet met hun mobiel

Het argument “onze klanten bekijken onze website alleen op kantoor en dus op desktop” is totale onzin. Medewerkers van bedrijven zijn namelijk allemaal ook gewone mensen (echt waar!) en die surfen ook gewoon op tablet en mobiel. Wanneer ze dan om wat voor reden dan ook op de website van je bedrijf komen en die is niet geschikt is voor mobiel, moeten ze wel heel betrokken zijn om niet direct door te gaan naar de website van je concurrent.

Zakelijke relaties bekijken je website ook gewoon op hun smartphone, zoals deze van Refresco

Wees eerlijk: zou jij nog de moeite nemen om bovenstaande website te vergroten op je mobiel om deze te bekijken?

Ook al kost het meer: het levert ook meer op

Laat bovenstaande zin maar even goed tot je doordringen. Al zou een responsive website meer kosten dan een niet-responsive website, de niet-responsive website gaat je klanten kosten. Je bezoeker gaat geen moeite meer doen om je pagina te vergroten op de smartphone, wanneer het lettertype zich niet aanpast aan het scherm. Zeker bezoekers die met hun smartphone via Google op je website belanden niet. Ze sluiten je website gewoon af en gaan naar het volgende resultaat in Google wanneer jouw website ze niet de juiste ervaring biedt.

Welke onderdelen tellen mee?

Laat ik je in ieder geval een beeld geven van welke website-onderdelen meetellen voor de mobielvriendelijkheid. De volgende ergernissen herken je vast wel:

  • De lettergrootte is zo klein dat je de tekst moet vergroten om deze te kunnen lezen
  • De inhoud is breder dan het scherm; je moet swipen om alle tekst te kunnen lezen
  • Links staan te dicht bij elkaar, waardoor je ze op een smartphone niet makkelijk kunt aanklikken

Dit zijn de belangrijkste factoren waarop de mobielvriendelijkheid van je website wordt beoordeeld. Weten of jouw website aan alle eisen voldoet? Je hoeft enkel de URL van je website in te geven op Google’s ‘Mobielvriendelijke test‘.

Mobielvriendelijke test Google

En wil je zien hoe je website er uitziet op verschillende apparaten, dat check je op mobiletest.me.

Geen noodzaak voor je SEO

Op 21 april 2015 was het Mobilegeddon, toen begon Google met het uitrollen van hun Mobile Friendly Update. Veel partijen roepen dat de mobielvriendelijkheid van je website een SEO-factor is. Dat is waar, maar niet het complete verhaal. Want:

  • Mobielvriendelijkheid heeft enkel effect op de posities in mobiele zoekopdrachten, zoekopdrachten met een smartphone dus
  • Het is een factor die niet per se veel invloed heeft, een website met goede inhoud zal er weinig last van hebben, zelfs wanneer deze niet mobielvriendelijk is

Voor je vindbaarheid en SEO is de mobielvriendelijkheid van je website dus beslist geen noodzaak. Je doet het voor je bezoekers, die wil je toch gewoon bieden wat ze verwachten? En uiteindelijk is dat ook de reden waarom Google die Mobile Friendly Update heeft uitgerold.

Natuurlijk wil jij niet lager eindigen in de zoekresultaten omdat de mobielvriendelijkheid van je website te wensen overlaat. Het doel van optimaliseren van je website is echter vooral om je bezoeker te helpen. Dat het daarmee een positief effect heeft op je vindbaarheid, is logisch. Zoekmachines willen relevante resultaten geven, niet de voor zoekmachines het best geoptimaliseerde websites.

Wat is jouw ervaring met de mobielvriendelijkheid van websites? Heb je iets anders te delen? Laat een reactie achter, vind ik leuk! 

Weg met CSS en JavaScript!

Om jou te helpen je website te optimaliseren, publiceren met regelmaat diverse gastauteurs op Letterzaken.nl. Kees Lamper van Lamper Design legt in dit artikel uit wat de nadelen zijn van CSS en JavaScript.

Het is de nachtmerrie van iedere webdesigner: een website overnemen of bijwerken die aan elkaar hangt van te veel verschillende stylesheets, Javascripts en als je pech hebt ook nog diverse overbodige en vertragende plugins. Maar waarom dan? Daar merkt de bezoeker van je website toch niets van? Helaas wel! In dit artikel zal ik uitleggen wat de gebruiker voor last heeft van deze zaken en wat de invloed op je ranking is. Want vergeet niet dat een slecht gecodeerde website slecht is voor je positie in de zoekmachines!

Beperk CSS request op je website

Laat ik beginnen met een korte uitleg over CSS. Want wat is CSS? CSS staat voor Cascading Style Sheet. Simpel gezegd wordt de look and feel van je website bepaald door de stylesheets. De items op je website krijgen speciale classes mee en deze worden gedefinieerd in de stylesheet. Maar wat kan hier mis gaan? Er zijn diverse oorzaken te benoemen:

  1. Er zijn verschillende stylesheets
  2. Je website maakt gebruik van inline CSS 

1. Verschillende stylesheets

Iedere plugin in bijvoorbeeld WordPress zal gebruik willen maken van zijn eigen stylesheet. Als je een plugin installeert en configureert zul je in de betreffende map een stylesheet aantreffen. Hoe simpel de plugin ook is, zodra er iets in de frontend van je website uitgevoerd wordt krijgt de plugin zijn eigen opmaak mee. Als je bijvoorbeeld vijf verschillende plugins draait dan betekent dit dat er minimaal zes stylesheets geladen moeten worden. In vaktermen heet dit dat er zes requests gedaan moeten worden door de browser van de bezoeker. En je voelt het waarschijnlijk al aankomen, hoe meer requests hoe trager je website. Dat is wel het laatste wat je wilt toch?

2. Je website maakt gebruik van inline CSS

Inline CSS is een verouderde methode. De stijl van een item wordt direct bij het item gedefinieerd. Het nadeel hiervan is dat de website stopt met laden totdat de stijl geladen is. Je laadtijd wordt aanzienlijk groter als je gebruik maakt van inline css.

JavaScript

JavaScripts op je website

Voor JavaScripts geldt hetzelfde als voor de hierboven beschreven stylesheets. Hoe meer scripts er geladen moeten worden, hoe langer het duurt voordat een bezoeker of Google robot je site helemaal te zien krijgt.

Veel JavaScripts worden geladen voordat de content van je pagina geladen wordt. Dit vertraagt dus ook je website weer. Er zijn voor WordPress diverse plugins die de scripts verplaatsen naar de footer. Dit levert tijdswinst op omdat eerst de content geladen wordt en daarna de benodigde scripts.

Het probleem van JavaScripts is dat je ze soms gewoon nodig hebt om bepaalde functionaliteit op je website te laden. Hoe los je dit dan praktisch op? Bekijk je plugins nog eens kritisch.

Invloed op je SEO?

Hebben de genoemde twee factoren daadwerkelijk invloed op je ranking? Hierop is een heel helder antwoord mogelijk: JA. Google heeft meerdere malen aangegeven dat clean code voor je website voorrang krijgt. Ook de snelheid van je website is 1 van de 200 rankingfactors waar je website op beoordeeld wordt. Naast een geoptimaliseerde hosting is het dus zeker van belang dat je website niet vol zit met overbodige code.

Vind vertragende factoren op je website

Mooi verhaal, maar hoe kom je erachter wat er geladen wordt op je website? Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de Google Developer tool gebruiken, deze zit standaard de Chrome browser. Als je naar je website gaat en je klikt in de developer tool op network krijg je te zien wat er geladen wordt op je website. Ook wordt er aangegeven hoe lang het duurt voordat bepaalde elementen geladen zijn. Dit is dus een goede start van je website optimalisatie. Neem de tijd om bepaalde elementen aan te klikken, je ziet direct welk bestand hiervoor verantwoordelijk is.

Vind vertragende factoren op je website met Google Developers Tools - JavaScript

Toon paginabron - JavaScript console

CSS op je website optimaliseren

Stel, je hebt vijf stylesheets gevonden. Kun je deze dan zomaar verwijderen? Dat zou ik niet doen aangezien er vast elementen uit de stylesheet geladen worden. Je kunt handmatig alle stylesheets samenvoegen tot 1 stylesheet. Ook dit werkt helaas niet zo. Je zult dan in de broncode van je website ook de verwijzingen aan moeten passen. Een bijna onmogelijke opgave.

Hoe kun je het dan wel aanpakken? Maak je bijvoorbeeld al gebruik van de W3 Total cache plugin? Hierin zit een optie om de stylesheets te comprimeren. Mijn advies is om per stylesheet te testen of de optimalisatie gevolgen heeft voor je lay-out. Wees hier dus voorzichtig mee.

JavaScript op je website optimaliseren

De simpelste optie zou zijn om alle Javascripts te verwijderen. Maar helaas, zo simpel is het niet. Ook voor je scripts is een minify-optie in W3 Total cache. Je kunt er zelfs voor kiezen om alle scripts naar de footer te verplaatsen. Doe dit dan stuk voor stuk en test je website na elke wijziging.

Optimale website?

Hoe creëer je een geoptimaliseerde website? Als je deze stappen volgt ben je in de goede richting aan het werken:

  1. Test je website met Google Pagespeed Tools of webpagetest.org
  2. Bekijk je website met de Google Chrome developer tools
  3. Analyseer de plug-ins en kijk of er alternatieven zijn die minder belastend zijn.
  4. Installeer de plugin W3 Total cache
  5. Ga aan de slag met de minify-opties in W3 Total cache
  6. Test je website opnieuw met de Google Pagespeed tools

Heb je vragen over de optimalisatie van je website? Of wil je graag advies over de verschillende mogelijkheden? Stuur dan een mail naar info@lamper-design.nl

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat ze hieronder achter en Kees zal ze beantwoorden.

Was het artikel waardevol voor je? Deel het met je netwerk 🙂