Website verhuizen of menustructuur wijzigen? Zo voorkom je SEO-issues

Website verhuizen of nieuwe sitestructuur? Zo voorkom je SEO-issues

Je website verdwenen uit de zoekresultaten van Google: dat is werkelijk een ramp. Zeker wanneer je al goede posities had of wanneer je verwachtte betere resultaten te krijgen door een wijziging op je website. Die wijzigingen brengen echter een groot risico met zich mee. Hoe je dat voorkomt, vertel ik je in dit artikel.

Wanneer kun je verdwijnen uit de zoekresultaten?

Er zijn verschillende wijzigingen aan een website waarbij je risico loopt met je vindbaarheid:

  • De domeinnaam wijzigt, bijvoorbeeld omdat je een nieuwe bedrijfsnaam hebt, er sprake is van overname waarbij een bedrijfsnaam vervalt, et cetera
  • Je gaat over van www naar non-www of (als je dat nog niet hebt gedaan) van HTTP naar HTTPS
  • Er komt een compleet nieuwe website, waarbij de URL‘s van de verschillende pagina’s wijzigen
  • Je maakt de wijzigingen in de URL-structuur van je website
  • Je verwijdert een pagina van je website

Wees dus goed voorbereid wanneer je een van deze wijzigingen wilt aanbrengen in jouw website. Je zult niet de eerste zijn die daalt in de zoekresultaten. Of zelfs helemaal verdwijnt.

Wijziging van je domeinnaam

Deze is vrij logisch. De zoekmachine indexeert je domeinnaam en alle URL’s die daaraan hangen. Wanneer de domeinnaam wijzigt, loopt het spoor dood en zal Google besluiten jouw website uit de zoekresultaten te halen. Zorg er dus voor dat de zoekmachines altijd weten dat je van domeinnaam bent veranderd.

Van www naar non-www of van HTTP naar HTTPS

Wanneer jouw website nu nog op HTTP draait, zul je toch echt een keer over moeten op HTTPS. Los daarvan kan het ook een bewuste keuze zijn om je website over te zetten van www naar non-www. In beide gevallen wijzigt je URL, terwijl de zoekmachine je oude URL nog in de index heeft en de gebruiker op een niet-bestaande pagina uitkomt.

Lees hier waarom HTTPS voor jouw website onvermijdelijk is.

Compleet nieuwe website met wijziging van URL‘s

Het gebeurt regelmatig (dat is dus niet altijd zo) dat de URL‘s van webpagina’s wijzigen wanneer je een nieuwe website laat bouwen. Dat gebeurt vooral wanneer je overstapt van CMS. In sommige CMS’en wordt er bijvoorbeeld .html achter een URL gezet. Stap je over op een ander CMS, waarbij die toevoeging verdwijnt, dan heb je weer compleet nieuwe URL‘s.

Of je hebt nog oude URL’s waarbij de slug niet duidelijk maakt waar je pagina over gaat. Dan staat er bijvoorbeeld “/page_id=5405” in plaats van “website-verhuizen-nieuwe-sitestructuur-voorkom-seo-issues“. Wil je page_id aanpassen naar een URL met daarin de titel, of in ieder geval enkele steekwoorden, dan wijzig je dus je URL’s

Wijziging in de URL-structuur van de website

Stel je vindt het niet mooi dat er domeinnaam.nl/blog/categorie/naam-van-het-artikel in de URL van je artikel staat. Je wilt gewoon domeinnaam.nl/blog/naam-van-het-artikel gebruiken. Of je hebt nu jouwdomein.nl/trainingen/yoga-voor-beginners en wilt er liever jouwdomein.nl/yoga-trainingen/beginners van maken. Dat kan, maar dan komt je bezoeker uit op een niet (meer) bestaande pagina.

Wat er dan misgaat

In feite wijzig je in alle bovenstaande gevallen het adres, waardoor de zoekmachine niet meer weet waar deze je kan vinden. En zo verdwijn je uit de zoekresultaten. Uiteindelijk zal Google jouw website wel weer vinden en indexeren, maar dat is een nieuw indexeringsproces, waarbij alles opnieuw overwogen wordt. Posities die je had heb je niet gegarandeerd weer. Dat wil je voorkomen.

404-pagina of zelfs een foutmelding

In het ene geval zal je websitebezoeker uitkomen op een 404-pagina. Dat is een standaard foutmelding wanneer een pagina niet gevonden is (file not found). Het kan zelfs leiden tot een keiharde foutmelding, waardoor je websitebezoeker helemaal afhaakt. Gelukkig kun je dat voorkomen. Daarvoor gebruik je de 301-redirect.

301-redirect: het verhuisbericht op je website

Om te voorkomen dat mensen op een niet-bestaande pagina uitkomen maak je een 301-redirect aan. Daarmee geef je aan dat de pagina die benaderd wordt is verhuisd naar een nieuw (web)adres en stuur je ze automatisch door naar het nieuwe adres. Het is als het ware een verhuisbericht, waarmee je de mensen automatisch doorstuurt naar het nieuwe adres.

Ook slim voor je vindbaarheid

Een 301-redirect is ook slim voor je vindbaarheid. De pagina die al door de zoekmachine is geïndexeerd, heeft iets opgebouwd wat je met de redirect overdraagt. Het gaat om de huidige positie(s) van die pagina en eventuele backlinks die de pagina heeft. Want als die pagina al mooie posities op relevante zoektermen heeft, wil je dat toch niet kwijt? En de backlinks, die ook SEO-waarde hebben, heb je ook niet zomaar terug.

Met een 301-redirect behoud je dat, omdat alle waardes van de pagina die je verwijdert of waarvan je de URL wijzigt behouden blijven. Sterker nog: als je een pagina verwijdert en die doorverwijst naar een andere pagina- of twee pagina’s samenvoegt, waardoor je er eentje moet doorverwijzen– levert je dat wat extra kracht in die ene pagina op.

301-redirect aanmaken

Bij een complex verhaal als wijzigen van je websitestructuur, wijziging van domeinnaam of van HTTP naar HTTPS of www naar non-www is het verstandig de redirects door een specialist te laten uitvoeren. Die zal dit in .htaccess doorvoeren, vertrouw erop dat het dan goed komt. Bij kleine wijzigingen kun je het zelf doen of doet Yoast SEO Premium het zelfs voor je. Automatisch.

Overzicht van 301-redirects in Yoast SEO Premium

Een overzicht van 301-redirects in Yoast SEO Premium

Website vernieuwen? Breng je pagina’s in kaart

Wanneer je dus je website gaat vernieuwen, is het eerste wat je moet doen alle pagina’s in kaart brengen. Weet welke pagina’s er zijn en zorg voor goede redirects waar dat nodig is. Verwijder je pagina’s in je nieuwe websitestructuur, kies dan per pagina een andere passende pagina om naar te verwijzen. Slechts in het uiterste geval maak je een redirect naar de homepagina van je website.

Je pagina’s breng je in kaart met:

Wanneer je al je pagina’s in kaart brengt, kun je bepalen hoe de redirects gaan lopen.

Kleine aanpassing in WordPress? Yoast Premium weet raad

Zoals je hierboven al hebt kunnen zien kun je in Yoast Premium zelf redirects aanmaken. Daarnaast maakt deze plugin automatisch redirects aan wanneer je de URL van een pagina wijzigt. Zo maak je niet snel iets kapot aan je website. Ik vind het super.

 

Je zult niet de eerste zijn die de mist in gaat

Het overkomt de besten. Echt, ook bij grote projecten, waarvan je zou verwachtend dat die zo goed zijn voorbereid, gaat het mis. Zo was daar de nieuwe website van Transavia, die zorgde voor vele 404-fouten. En met grote websites blijkt het wel vaker mis te gaan. Zonde, want juist die projecten kosten al bakken met geld.

Jij kunt deze SEO-fouten nu in ieder geval voorkomen. Je weet wanneer het risico er is en je weet hoe je die fouten dan oplost. Heb je desondanks nog vragen of opmerkingen, laat ze dan zeker even achter in een reactie hieronder.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.