Webdesigner of webbouwer: wie bouwt de beste website voor jou?

Webdesigner, webbouwer: wie bouwt de beste website voor jou?

“Ik zoek een webdesigner, ken jij er nog een?” wordt mij nog weleens gevraagd. En ja, ik ken er wel wat. Maar eigenlijk heb je daar niet per se iets aan. De vraag is namelijk wat je precies zoekt in een webdesigner. Of liever: websitebouwer. Iemand die je website bouwt is namelijk niet altijd een designer. Daar ga ik graag verder op in.

Niet iedere websitebouwer is geschikt voor jou

Echt hoor, kies niet zomaar een partij die jou aanspreekt. Die prachtige websites heeft gebouwd voor anderen. Ga dieper, ontdek waar de kennis en kunde van jouw potentiële websitebouwer echt zit. Weet dus ook vooral wat je nodig hebt. Ik snap dat dat ook niet voor iedereen makkelijk en direct duidelijk is, dus help ik je hier graag verder.

Weet wat je nodig hebt

Je kunt uitgaan van 2 basisdoelen voor je website:

  1. Wat jouw doel is met de website; meestal is dat omzet genereren
  2. Wat het doel is van de bezoeker van je website; dat kan zijn informatie inwinnen, iets kopen en nog veel meer

Het principe is tegenwoordig om uit te gaan van de tweede: het doel van je bezoeker. Als je het doel van je bezoeker dient, moet dat gunstig zijn voor onder andere de vindbaarheid van je website. Toch vind ik zelf ook dat je jouw eigen doel niet moet vergeten. Als je een bedrijf hebt, zul je toch omzet moeten draaien. Daar begint het mee. En als je jouw bezoeker helpt, ga je dat ook realiseren. Beide doelen moet je wat mij betreft dus ook helder hebben.

Maak doelen en hoe je die bereikt inzichtelijk

Jouw websitebezoekers komen meestal met verschillende doelen naar jouw website. Tenzij je een webshop hebt, is de kans klein dat mensen direct bij je kopen. Dus is informatie zeker voor veel bezoekers belangrijk. Breng in kaart welke verschillende behoeftes een websitebezoeker kan hebben bij jouw website en doe dat ook voor jouw eigen doelen. Ook jouw eigen doel kun je vaak opsplitsen in verschillende subdoelen. Een voorbeeld:

Voorbeeld: Consultancy en trainingen

Stel je verleent diensten in de vorm van consultancy en geeft daarnaast ook trainingen waarin je jouw kennis en ervaring deelt. Dan heb je een plan hoeveel uren consultancy je per jaar wilt verkopen en hoeveel trainingen je geeft en hoeveel die moeten opleveren. Dus is het zaak jouw doelen in kaart te brengen en daarbij te bedenken hoe die weer aansluiten op de doelen van jouw bezoekers. En hoe dat dan weer vorm krijgt op jouw website.

Dit is belangrijk voor de keuze van degene die jouw website gaat bouwen.

En let daarbij ook op wat voor type websitebouwer je in huis haalt.

Welke websitebouwer kies je dan?

Zelf onderscheid ik 3 belangrijke vaardigheden voor websitebouwers:

  • Design: Er zijn webbouwers die prachtige websites bouwen, maar die technisch niet echt sterk zijn. Dat zijn vaak de webdesigners.
  • Techniek: Dan zijn er de techneuten die een prima werkende en snel ladende site kunnen bouwen, maar die er niet uitziet. Even gechargeerd dan.
  • Marketing: En dan zijn er webbouwers die weten hoe het zit met websites en marketing. Een website die dus ook geld gaat opleveren. Daar kan dan ook SEO bij horen.

Een enkele keer kom je er eentje tegen die 2 van de 3 beheerst, webbouwers die alle 3 beheersen komen ook voor, maar zijn zeldzaam.

Waarom heb je wát nodig?

Jouw website moet zich terugverdienen. Meer dan. Toch? Dan heb je een website nodig die werkt. Op verschillende manieren. Wanneer en waarom zou je dan wát nodig hebben? We nemen het even door:

Wat is het doel van design op jouw website?

Een website mag er best een beetje leuk uitzien. En met “een beetje leuk” bedoel ik vooral dat je professionaliteit wilt uitstralen. Daar hoort goed design bij. Kijk alleen wel uit dat je niet alleen maar voor “mooi” kiest. Ik zie nog vaak dat webdesigners uitschieten met dingen die er mooi uitzien. Eerder schreef ik al ‘Overdrijf niet met design op je website

Daarnaast zie ik nog wel eens webdesigners die uitschieten in hun creativiteit. En ik houd van creativiteit hoor, laat je dat niet te veel afnemen. Maar het mag de logica en gebruiksvriendelijkheid van je website niet in de weg staan.

Doorgeslagen in creativiteit: snap jij het menu van deze website?

Creativiteit is prima, maar snap jij het menu van deze website?

Hieronder zie je nog een voorbeeld waarbij creativiteit de logica nogal in de weg kan zitten. Op de website van een makelaardij zie je in plaats van ‘Home’, dat we allemaal inmiddels kennen, ‘Thuis’ staan. Leuk bedacht, en ik ben zelfs enorm voorstander van zoveel mogelijk gebruik van Nederlandse woorden, maar je kunt er op de website van een makelaardij toch wel andere interpretaties aan hangen.

Webdesigner van makelaardij koos voor thuis in plaats van home. Verwarrend.

Welke associatie krijg jij bij ‘Thuis’ op de website van een makelaardij?

Wat ook best lastig is voor veel webdesigners, is de balans tussen huisstijl en conversie op je website. Als je wilt dat bezoekers klanten worden (converteren), zul je wel moeten kiezen voor opvallende buttons. Alleen, veel webdesigners kiezen niet voor die banaan, omdat die afwijkt van de huisstijl. Zij maken liever een mooie button die past in het geheel. En dat levert bewezen minder klikken op…

Kies zeker voor goed design van je website, een goede uitstraling schept vertrouwen en daardoor verkoop je makkelijker. Let er wel op dat design niet de boventoon gaat voeren en dat het design ondersteunend is aan de doelen: form follows function.

Waarom techniek belangrijk is

Een website moet werken. Dat is wat de techniek mogelijk maakt. Verder is techniek ook van belang voor het snel laden van je website. En dat is weer belangrijk voor een goede ervaring op jouw website, wat ook weer invloed heeft op conversies. Bedenk zelf maar hoe lang jij wacht tot een website geladen is.

Oh en fouten op een website zijn ook niet prettig. En daar is die technische webbouwer dus ook weer handig in: die lost hij wel op hoor.

Een technisch onderlegde webbouwer zorgt voor een snelle website

Vergeet de marketing niet

Conversie, omzet, het kwam al een paar keer voorbij. En hoe krijg je mensen naar jouw website zonder goede marketing? Natuurlijk denk je daar zelf over na, maar een webbouwer met marketingkennis denkt daarin ook met je mee. Deze zal koppelingen maken met een nieuwsbrief- of marketing automationsysteem, met je meedenken over het proces van aankopen, offerte-aanvragen, of wat er verder ook aan conversies op je website plaatsvinden. Verwacht dus ook lastige vragen van je webbouwer. Dit zijn trouwens maar een paar voorbeelden hè? Er kan zoveel meer aan marketing op je website.

En SEO dan?

Ja, SEO is natuurlijk mijn ding en misschien denk je dat ik dat alleen voor mezelf wil houden. Maar een goede webbouwer zal ook op zijn minst rekening houden met SEO. En echt niet iedere webbouwer weet ook echt een SEO-vriendelijke website neer te zetten. Het SEO-gedeelte valt wat mij betreft onder zowel marketing als techniek.

Kies goed voorbereid voor jouw webbouwer

Voor jou geldt dus: bereid je goed voor als je een (nieuwe) website laat bouwen. Zet op een rijtje wat je nodig hebt en onderzoek welke webbouwers de kwaliteiten in huis hebben die jij nodig hebt.

Hoe heb jij jouw webbouwer gekozen? Heb je nog iets dat je hier zelf over wilt delen? Plaats het hieronder in een reactie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.