Wat woorden doen: hoe tekst omzet oplevert of omzet kost

Wat woorden doen: hoe tekst jou omzet oplevert, of omzet kost

Tekst heeft een enorme impact op jouw organisatie. Gek genoeg onderschatten veel organisaties nog steeds de kracht van woorden. En bezuinigen ze dus op teksten. Een copywriter is niet nodig, denken ze. Want iedereen kan wel een tekst schrijven. Fout. Teksten schrijven kan inderdaad iedereen die letters op papier of een scherm kan toveren. Teksten die klanten opleveren echter, is totaal andere kost. Ontdek waarom (te) veel organisaties verkeerd bezuinigen door zelf hun teksten te schrijven, van brochure tot webteksten.

Natuurlijk focus ik me in dit artikel voor een groot deel op webteksten, omdat ik me als SEO-specialist enkel met SEO-copywriting bezighoud. Maar: bijna alles in dit artikel is ook van toepassing op brochureteksten, teksten op sociale media en andere communicatie met jouw (potentiële) klanten.

Woorden zijn krachtiger dan je denkt

Er moet wat staan en het maakt niet zoveel uit hoe het geformuleerd is, toch? Als het zo simpel was, was iedere website succesvol, want maakte het niet uit wat je schreef. Woorden zijn alleen krachtiger dan menigeen denkt. Een goed geformuleerde tekst maakt echt het verschil tussen een afhaker en een klant. Dat is de reden waarom een goede tekst schrijven niet even in een uurtje kan.

Lees meer over mijn visie op teksten schrijven op mijn pagina ‘Weloverwogen woorden‘.

Eerst een voorbeeld hoe woorden het verschil maken

In dit artikel sla ik je om je oren met voorbeelden waar woorden het verschil maken. Uiteraard krijg je ook veel tips om zelf je teksten te verbeteren. Maar eerst een concreet voorbeeld uit een blog dat ik redigeer. Hierin stond oorspronkelijk de volgende zinsnede:

“Het is in tientallen onderzoeken naar voren gekomen dat sliders conversiekillers zijn. Wil je dus geen conversie, gebruik dan vooral minimaal 1 slider.”

Die tekst heb ik aangepast naar:

“Het is in tientallen onderzoeken naar voren gekomen dat sliders conversiekillers zijn. Wil je dus geen omzet, gebruik dan vooral minimaal 1 slider.”

Zeg nou zelf, die tweede komt toch veel meer binnen? Het woord ‘conversie’ zegt vooral marketeers en verkopers iets. Veel zelfstandig ondernemers zijn niet bezig met dat woord, ondanks dat het wel super relevant is voor ze. Maak je er ‘omzet’ van, wordt het veel concreter. Want omzet, dat willen we allemaal.

Teksten en SEO

Allereerst is er de factor vindbaarheid. Je wilt dat je website ook naar voren komt in de zoekmachines wanneer iemand zoekt naar voor jou relevante zoektermen. En een zoekmachine begrijpt woorden nog steeds het best. Dus draagt een goede tekst bij aan je vindbaarheid. Daarbij geldt trouwens wel dat je bezoeker voorop staat. Stouw je teksten dus niet vol met zoektermen, daar wordt niemand blij van. Maar ook je bezoeker zoekt de bevestiging dat je pagina gaat over dat onderwerp waar deze voor op je website komt. Dat je zoekterm daarom meerdere keren in de tekst voorkomt, is niet meer dan logisch.

Je paginatitel maakt al verschil

De paginatitel van je webpagina -ook wel SEO-titel genoemd- is een van de eerste dingen die een Google gebruiker ziet. Als je op de eerste pagina van Google verschijnt tenminste. Want wie kijkt er nog verder dan pagina 1? Hoe dan ook, die paginatitel moet de aandacht trekken, de Google gebruiker prikkelen en zorgen dat deze liefst je meta-omchrijving leest. Of beter nog: doorklikt naar jouw website.

Met een simpele paginatitel kom je er niet

Toegegeven: ook ik deed het lange tijd verkeerd. Een paginatitel die niet meer deed dan het hoofdonderwerp vermelden:

Zoekresultatenpagina voor de zoekterm webteksten: matige paginatitel

Zoals je ziet stond er enkel ‘Webteksten’ in de paginatitel, en daarna mijn bedrijfsnaam. Oké, er staat nog ‘SEO-specialist’ voor. Geen idee of mensen dat willen weten. Wat ik wel denk wat je wilt weten, is wat die webteksten bereiken voor je. Dus ziet het er nu zo uit:

Nieuwe paginatitel voor mijn pagina webteksten

Wat hier staat trekt toch veel meer je aandacht? Want je wilt toch omzet uit je website halen? Het begint al met die kop. Als die de aandacht niet trekt, ben je de websitebezoeker al kwijt. En dan volgt de meta-omschrijving. Triggert die goed, dan krijg je de bezoeker wel naar je website.

De kracht van een goede meta-omschrijving

Wanneer je een goede paginatitel hebt, ben je er dus nog niet. Als de meta-omschrijving niet aanspreekt, haakt de Google-gebruiker alsnog af. Je ziet als het goed is de subtiele verbetering die ik heb gemaakt in de meta-omschrijving. Vooral de afsluiter is krachtiger en levert meer klikken op naar mijn website.

Tekst en conversie

Bovenstaande is eigenlijk al een voorbeeld van conversie. Met een betere paginatitel en/of meta-omschrijving meer bezoekers naar je website trekken. Komen ze daar, dan is het tijd ze echt binnen te halen. Als ze daar aan toe zijn natuurlijk 😉 En wat blijkt: daar is tekst toch echt een heel belangrijke factor in.

Tekst is een van de belangrijkste factoren als het gaat om conversie - tweet

Bovenstaande tweet van Els Aerts (van het gerenommeerde bureau AG Consult) geeft al iets aan. Zij bevestigt wat Kieran Flanagan (@searchbrat dus) van Hubspot zei tijdens een talk: tekst is een van de belangrijkste factoren als het gaat om conversie. In dit artikel ga je hier veel voorbeelden van zien.

Woorden hebben enorme invloed op conversie

Bij AG Consult volgde ik de online training Usability & Conversie-optimalisatie, waarin usability-expert Karl Gillis het volgende zegt:

Heb je het genoteerd? In 75% van de A/B-testen waar ze echt grote winst boeken heeft het te maken met woorden. Daar heb ik natuurlijk ook voorbeelden van. Zowel in positieve als negatieve context…

Ken je clickbait?

Je móet wel hebben gehoord van clickbait: titels of kopteksten die je zo prikkelen dat je wel móet klikken. Vaak omdat je iets leest wat je niet kunt geloven of wat zo sensationeel is dat je er alles over wilt weten. Veel nepnieuwswebsites maken er gebruik van. Maar ook sites als PowNews hebben er een handje van. Iedere bezoeker naar hun website krijgt namelijk advertenties te zien en dat is hun verdienmodel. Iedere klik is dus geld waard, dus doen ze er alles aan om jou maar te laten klikken. Elke klik is een conversie.

Meer weten over clickbait? Lees dan het artikel “Wat is clickbait? De uitkomst zal je verbazen!” van collega Arjan Jonker.

Phishing en andere e-mailoplichting

Iedereen ontvangt ze wel eens: mails van bekende bedrijven of instanties met een waarschuwing dat het account komt te vervallen, een bankrekening wordt geblokkeerd of wat dan ook. Nep hè, niet echt van deze bedrijven… Deze mails maken heel slim gebruik van de kracht van woorden. Zo zie je in onderstaande mail dat je:

  • Binnen 3 werkdagen moet betalen
  • Anders nog eens € 79.90 incassokosten betaalt
  • Het risico loopt op een gerechtelijke procedure

Allemaal heftig, waardoor je brein in een soort overlevingsmodus schakelt en daardoor niet meer rationeel werkt. Tenzij je al op je hoede bent voor dit soort mails natuurlijk.

Phishingmail maakt slim gebruik van woorden om je te beïnvloeden

Even los van wat fouten die er in de mail staan, toont dit wel aan wat woorden met je brein doen. Als je niet alert bent op dit soort nepmails, gaan de alarmbellen af en vraag je je ook niet meer af of het wel klopt wat er staat. Voor je het doorhebt, ben je erin getrapt. Gelukkig zijn veel mensen tegenwoordig wel alert genoeg. Het feit dat dit soort mails nog verstuurd wordt, toont helaas ook aan dat het nog maar al te goed werkt.

Gebruik geruststellende woorden

Een veel gemaakte fout is bij een pop-up of ander formulier vermelden dat je “ook niet van spam houdt”, of iets van die strekking. Dat willen we dus niet lezen. Alle alarmbellen gaan dan namelijk af, omdat je een woord gebruikt wat negatief is. Dat er “niet” bij staat, vergeet ons brein dan even. Want waar denk jij aan als ik zeg (of schrijf): denk NIET aan een roze olifant? Beter is dus mensen gerust te stellen.

Een tweet van Karl Gillis: vermeld niet dat je niet gaat spammen, dat is slecht voor je conversie

Wat voor tekst gebruik je dan wel?

Gebruik woorden die zacht zijn, zoals deze van de webshop Bohostijl:

Geruststellende tekst bij pop-up Bohostijl

“Je gegevens zijn veilig”. Een gerust gevoel toch?

Ook veel grote webshops doen dat goed. Bestel je bij Coolblue bijvoorbeeld, dan staat er bij de bestelknop “Morgen in huis”. Als ze voorraad hebben natuurlijk. Een goed gevoel, want dat is wat ik wil weten. En ook daaronder staat nog een aantal geruststellende zinnen:

Deze tekst onder de koopknop werkt ook heel goed

Hoe doe je dat dan zelf?

Wat voor teksten schrijf jij dan bij je formulieren of buttons? Er is geen eenduidig antwoord op, het ligt aan je doelgroep, het formulier of de knop, maar bedenk vooral wat het bezwaar kan zijn en neem dat weg. Bijvoorbeeld door “Je krijgt wekelijks waardevolle tips in je inbox” te vermelden. En natuurlijk “Je kunt je altijd uitschrijven”. Of bij een bestelknop “Door naar beveiligde betaalomgeving”. Duidelijk toch?

Geruststellende woorden bij de koopknop van Coolblue

Vergeet de krachtwoorden niet

Wat ook heel erg goed werkt -mits juist gebruikt- zijn krachtwoorden. Die zetten mensen (onbewust) in actie. Denk aan woorden als:

  • Nu
  • Hier
  • Direct
  • Ontdek
  • Exclusief

Het zijn wat voorbeelden, een aantal hiervan gebruik ik zelf regelmatig in calls to action of meta-omschrijvingen. Er zijn er vele, gebruik ze wel verstandig. Overmatig strooien met dit soort woorden maakt het ook weer niet geloofwaardig.

Ontdek de 500 krachtwoorden die Dimitri Lambermont verzamelde.

Oh, en nog eens over die meta-omschrijvingen…

Je meta-omschrijving verdient ook alle aandacht. Hoe vaak lees jij de meta-omschrijving voor je doorklikt op een zoekresultaat? Besteed dus voldoende tijd om een pakkende meta-omschrijving te schrijven voor iedere pagina. Lees hier waarom je meta-omschrijving zo belangrijk is, ondanks dat het geen rankingfactor is. En houd er rekening mee dat je meta-omschrijving nog maar 120 leestekens mag bevatten.

Gebruik je verliestaal?

Wat ook krachtig is in teksten, is verliestaal. De angst voor verlies is vele malen sterker dan de wil om iets te winnen. Dat noemen we verliesaversie. Daar wordt misbruik van gemaakt (zie ook de “Vodafone” phishing e-mail hierboven), maar kun je ook op een goede manier inzetten. Als het maar klopt wat je schrijft. Op deze manier gebruik je verliestaal in je teksten:

  • Op=op
  • Nog 2 plaatsen beschikbaar
  • Dit introductie-aanbod is alleen deze week geldig
  • Loop deze unieke kans niet mis

Die 2 beschikbare plaatsen of die geldigheid van het introductie-aanbod moeten dus wel echt kloppen. Als je hetzelfde aanbod later weer doet, of die 2 beschikbare plaatsen toch rekbaar blijken, verlies je jouw geloofwaardigheid.

Een andere tekst bij en koopknop van Coolblue speelt juist in op de angst voor verlies

Coolblue zet hier duidelijk in op verliesaversie: minder dan 10 op voorraad. Je moet dus wel snel beslissen, zegt je onderbewuste dan…

Vermijd het gebruik van hulpwerkwoorden

Wat met opvalt, is dat er bij veel bedrijven van alles kan. “Wij kunnen voor u…” of “u kunt bij ons terecht voor…”. Da’s machtig mooi, dat dat kan. leuk voor je, fijne dag verder! Zoals Sabine de Bruijn van Dat is de Vraag zou zeggen: “nou en?”. Hulpwerkwoorden maken je teksten veel minder krachtig. Hulpwerkwoorden die je echt uit je teksten moet schrappen zijn:

  • kunnen
  • worden
  • mogen
  • zullen
  • willen

Echt, wees krachtig in je taalgebruik, je websitebezoeker wil het graag. Enkele voorbeelden:

  • NIET “wij zullen dit dan voor u in orde maken”, maar “wij maken dit natuurlijk volledig voor u in orde”
  • NIET “de bestellingen worden de volgende dag bij u thuis gebracht”, maar “wij brengen de bestelling bij u thuis”
  • NIET “u wordt volledig door ons ontzorgd”, maar “wij nemen u werkelijk alles uit handen tijdens uw verhuizing”

Merk je wat het verschil is als je het zo leest?

Vergeet ook die lege woorden

Is je opgevallen dat in de laatste zin van die voorbeelden ‘ontzorgen’ voorkwam? Is het duidelijk wat ‘ontzorgen’ nu echt betekent? Het is een van de lege woorden die weinig zeggen zonder nadere toelichting. Daarom omschreef ik het in het alternatief concreter: “we nemen u werkelijk alles uit handen”. Dat geeft toch een beter beeld dan ‘ontzorgen’? Nog een paar van die woorden die meer zeggen als je ze concreet maakt:

  • innovatief
  • dynamisch
  • professioneel
  • kwaliteit
  • service

Voor al deze woorden geldt dat we hier onze eigen invulling aan geven. Daarnaast laat je het je potentiële klant beleven, voelen wanneer je omschrijft hoe je aan deze termen invulling geeft:

“Wij zoeken continu naar nieuwe oplossingen en hebben zo applicaties ontwikkeld die inmiddels duizenden gebruikers veel tijd besparen”

Duidelijk verhaal toch? Innovatie kort, maar duidelijk uitgelegd.

Lastig? Schakel een copywriter in

Het is veel hè? Maar hé, niemand zei dat goede (web)teksten schrijven makkelijk is. Iedereen kan leren autorijden, maar niet iedereen wordt zo’n snelheidsduivel als Max Verstappen. Goede wervende teksten zijn een specialisme. Schakel daar gerust een copywriter voor in.

Maar een copywriter is duur!

Je wilt niet weten hoe vaak ik nog te horen krijg dat men een offerte voor webteksten (te) duur vindt. Hoezeer ik ook mijn best doe om de prijs zo gunstig mogelijk te maken. Maar weet je wat pas duur is? Een webpagina die helemaal niks doet. Geen bezoekers, maar vooral geen klanten. Want je betaalt hoe dan ook voor de teksten.

Zelf schrijven is ook een investering

Als je jouw webteksten zelf schrijft, kost je dat waardevolle tijd, waarin je beter kunt doen waar je écht goed in bent. Schrijf je het zelf, dan levert het je een pagina waar weinig mee gebeurt en die uiteindelijk zelfs negatief kan werken voor je SEO. Want pagina’s die niet veel doen zijn ballast en worden door Google laag gewaardeerd. Dan is investeren in een copywriter zo gek nog niet.

Nu ben ik reuze benieuwd of je inzichten hebt opgedaan in dit artikel. Of heb je misschien nog andere tips of voorbeelden? Deel het hieronder, ik kijk uit naar jouw reactie.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.