Wat we nu weten over Google's Mobile Friendly update

Wat we nu weten over de Google Mobile Friendly Update

Google maakte in februari 2015 bekend op 21 april 2015 de Google Mobile Friendly update uit te rollen. Deze algoritme-update zou impact hebben op websites die niet mobielvriendelijk zijn. Het uitrollen van deze update is inmiddels gestart, wat weten we tot nu toe over deze Mobile Friendly Update van Google?

Niet direct op 21 april uitgerold

Hoewel Google aankondigde vanaf 21 april deze update uit te rollen, blijkt dat deze ook werkelijk vanaf 21 april is uitgerold. De eerste duidelijke wijzigingen in de mobiele zoekresultaten verschenen pas vanaf de 23e april. De verwachte “Mobilegeddon” op 21 april zelf bleef uit. Terwijl iedereen op 21 april zat te wachten op wijzigingen, liet het effect van de update nog even op zich wachten. En er is meer dat in februari niet werd verteld.

Echt alleen zoekresultaten op mobiel

De woorden van John Mueller over mobielvriendelijke website, zouden geïnterpreteerd kunnen worden als “mobiel en tablet zijn gelijk”. In januari 2015 zei John Mueller op de Webwinkelvakdagen namelijk dat “het principe bij Google is dat wanneer een website het goed doet op een smartphone, deze het ook goed zal doen op een tablet”. Dit betekent echter niet dat de Mobile Friendly Update ook voor tablets geldt. Integendeel, in de FAQ over de Mobile Friendly Update vind je als antwoord op de eerste vraag dat deze update enkel voor mobiele apparaten (lees: telefoons) geldt.

Geldt voor individuele webpagina’s

Ook interessant is dat iedere webpagina individueel gewogen wordt op mobielvriendelijkheid. Dat betekent dat wanneer een website pagina’s heeft die niet mobielvriendelijk zijn, dit geen effect heeft op de positie van andere pagina’s in de mobiele zoekresultaten:

Google Mobile Friendly update vraag 2 FAQ

Goede content blijft van essentieel belang

Hoewel mobielvriendelijke websites door deze algoritme-update meer voorrang zullen krijgen in de mobiele zoekresultaten, maken niet-mobielvriendelijke sites nog altijd kans hoog in de mobiele zoekresultaten te eindigen. Google geeft in diezelfde FAQ aan dat de mobielvriendelijkheid van een website slechts één van de ranking factoren is. Andere SEO-factoren spelen dus ook nog steeds een rol, waaronder goede content. Zelf geeft Google aan dat wanneer de content goed en relevant is, deze nog steeds vertoond kan worden in de mobiele zoekresultaten, terwijl de website niet mobielvriendelijk is.

Wat is de status van “Mobilegeddon”?

In Nederland zijn er nog geen grote verschillen gerapporteerd. Nu is dat ook niet heel vreemd, omdat updates van Google altijd beginnen in de Engelstalige zoekresultaten. Het duurt vaak enkele dagen voor een update wereldwijd uitgerold is. In de Verenigde Staten is wel duidelijk geworden dat een aantal behoorlijk grote sites wel minder goed presteert in de mobiele zoekresultaten. Searchmetrics heeft een aantal belangrijke wijzigingen op een rijtje gezet.

Resultaten van de Google Mobile Friendly update in de VS

Wat betekent het voor Nederland?

Wat gaat de Mobile Friendly update nu betekenen voor Nederland? Dat valt eigenlijk niet te voorspellen. Toen Google de update aankondigde, verwachtte iedereen een “Mobilegeddon” met wereldschokkende veranderingen. Nu blijken er in de VS wel grote partijen te zijn die de verschillen merken. Toch kan hier geen conclusie uit worden getrokken voor Nederland. Hoewel blijkt dat grote partijen als Blokker, Consumentenbond en zelfs ING nog geen mobielvriendelijke websites hebben, zien we ze nu nog niet verdwijnen uit de zoekresultaten.

Conclusie

Het blijft gewoon afwachten, maar ik verwacht dat jij je website al lang mobielvriendelijk had vóór “Mobilegeddon”, omdat ik al vaak heb aangekaart hoe belangrijk het is om een responsive of adaptive website te hebben (of desnoods een aparte mobiele website). Is dat nog niet zo, dan heb je wat te doen. Al is het enkel zorgen voor uiterst sterke content, waardoor Google je wel móet vertonen, ook in de mobiele zoekresultaten.

Wat verwacht jij dat Google’s Mobile Friendly update gaat betekenen voor jouw posities? Zie je concurrenten die minder sterk zijn, die je nu in de mobiele zoekresultaten kunt verslaan? Ik ben benieuwd naar je reactie!

PS: Het Belgische 0ptim1ze geeft je een tool om in je Google Analytics het mobiele verkeer te analyseren: HIER 

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] er wordt gezegd dat het geen algoritme-update is, lijkt het er wel sterk op dat het effect vanGoogle’s Mobile Friendly Update merkbaar is. Ik heb zelf meerdere verschillen tussen desktop- en mobiele resultaten gezien in de […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.