Wat is SEO en wanneer begin je ermee? Zoekmachine-optimalisatie uitgelegd

Wat is SEO en wanneer begin je ermee? Zoekmachine-optimalisatie uitgelegd

Wat is SEO en wanneer begin je ermee? Dat behandel ik in dit artikel. Je krijgt de basisprincipes en enkele tips om ermee te starten. Ik leg je simpel uit wat SEO is, maar laat ook zien waar de complexiteit in zit. En je weet wanneer je kiest voor SEO of voor SEA.

Waarom dit artikel?

Er blijkt nog veel behoefte te zijn aan uitleg over SEO. Er wordt namelijk op het moment van schrijven maandelijks zo’n 1200 keer gezocht op “wat is SEO”. Niet iedereen klikt door, waarschijnlijk omdat er bovenin de zoekresultaten een featured snippet staat met het antwoord. Dat kan voor sommige mensen voldoende zijn en dan klikken ze niet door naar een van de webpagina’s in de zoekresultaten van Google. Toch geloof  ik dat er ook behoefte is aan uitgebreide uitleg en hoewel er al pagina’s met uitleg over SEO zijn, ben ik eigenwijs genoeg om mijn eigen uitleg toe te voegen.

Een overzicht van onderdelen van dit artikel

Misschien weet je al genoeg over SEO, misschien wil je specifieke dingen weten. In dit artikel komt vooral een aantal vragen aan de orde, die regelmatig gesteld worden. Alle onderdelen (alinea’s) van dit artikel vind je daarom netjes op een rijtje, waarbij je kunt doorklikken naar het onderdeel dat jij wilt lezen. Of je leest natuurlijk gewoon het hele artikel en als je dan nog vragen hebt, laat het dan zeker even weten.

Dit komt allemaal aan de orde:

Wat is SEO?

SEO is het verbeteren van jouw website, om zo hoger te komen in de zoekresultaten van de zoekmachines. SEO staat voor Search Engine Optimization, in gewoon Nederlands ‘zoekmachine-optimalisatie’. SEO bestaat globaal uit 3 pijlers, die weer in 2 categorieën in te delen zijn. Deze pijlers en categorieën komen uiteraard in dit artikel aan de orde.

Onderdeel van je online marketing

SEO hoort wat mij betreft onderdeel te zijn van je onlinemarketingstrategie. Een onderneming of organisatie heeft een website en iemand die relevante informatie over jou of wat jij te bieden hebt zoekt, moet dat kunnen vinden in een zoekmachine. Door zoekmachine-optimalisatie help jij de gebruiker van die zoekmachine dus om jouw website te vinden.

Waarom is SEO belangrijk?

Zoals al aangehaald is SEO onderdeel van je onlinemarketingstrategie. En online marketing is weer een deel van je totale marketingstrategie. Dat betekent wat mij betreft trouwens ook dat het voor de ene organisatie belangrijker is dan voor de andere organisatie. Zodra je een website hebt, is vindbaarheid in de zoekmachines echter wel van belang. Je wilt toch op zijn minst dat je vindbaar bent op de naam van je organisatie. En dat is geen vanzelfsprekendheid wanneer er meerdere associaties zijn met die naam. Je zult toch Ajax heten en niet een voetbalclub zijn…

De zoekresultatenpagina (SERP) voor de zoekterm Ajax gaat enkel over de voetbalclub

Vindbaarheid op relevante zoektermen

Je bedrijfsnaam is één, daar moet je sowieso op gevonden kunnen worden. Een unieke bedrijfsnaam helpt daarbij natuurlijk wel 🙂 . Maar je moet het niet alleen hebben van mensen die je bedrijfsnaam al kennen. Juist zij die jou nog niet kennen, moeten ontdekken wat jij te bieden hebt. Zo boor je een nieuwe klantengroep aan. En dan komt SEO om de hoek kijken. Door goed met zoekmachine-optimalisatie aan de slag te gaan, word je vindbaar op relevante zoektermen. Relevant voor zowel jouw bedrijf of organisatie als voor de zoekmachinegebruiker. En dan wil je zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten staan. Over die organische zoekresultaten straks meer. Eerst even over die relevante zoektermen.

Wat zijn relevante zoektermen?

Relevante zoektermen zijn zoektermen die niet te breed en algemeen zijn. Het hiervoor al genoemde ‘ajax’ bijvoorbeeld, is te breed voor de leverancier van brandblussers. Een ander voorbeeld: ‘golf’ kent ook vele associaties. Dat geldt zelfs voor ‘golfclub’. Ook zoektermen die jargon zijn, zijn niet echt relevant, want daar zoekt je klant (meestal) niet op. Een term als ‘glasbewassing’ wordt in de schoonmaakwereld gebruikt, maar hun klanten zoeken een glazenwasser. Relevante zoektermen zijn concreet, liefst zo specifiek mogelijk:

  • ajax brandblusser kopen
  • tweedehands volkswagen golf
  • glazenwasser amersfoort

Bij deze zoektermen is het duidelijk waar de Google gebruiker echt op zoekt. En als jouw aanbod daarop aansluit, is dat dus relevant. Dat betekent wat mij betreft ook dat je als websitebouwer uit Amersfoort niet moet liegen dat je in Apeldoorn zit…

Verkeerd inzetten van SEO: webdesigner zit niet in Apeldoorn, maar doet wel alsof dat zo is

Wat zijn organische zoekresultaten?

Organische zoekresultaten zijn de niet-betaalde zoekresultaten in Google. Hoewel de organische resultaten niet statisch en stabiel zijn -ze worden zelfs per keer opnieuw berekend en gegenereerd-, zijn ze stabieler dan de betaalde zoekresultaten (advertenties). De advertenties herken je aan het blokje met daarin [Adv.] ervoor:

Betaalde zoekresultaten (AdWords) boven de organische zoekresultaten

De advertenties die via Google Ads worden geplaatst in de zoekresultaten, staan er zolang de adverteerder betaalt. Dit betekent dat deze resultaten meer en vaker veranderen dan de organische zoekresultaten. Voor de organische zoekresultaten betaal je niet, hoewel het goede zoekmachine-optimalisatie natuurlijk niet per se gratis is.

Organische zoekresultaten zijn niet per se gratis

Kijk, als je werk gaat maken van je vindbaarheid, kost dat in ieder geval tijd. En tijd is ook geld. Wil je zelf met SEO aan de slag, dan ben je tijd kwijt om je erin te verdiepen. En als je een SEO-cursus volgt, vraagt dat ook een financiële investering. Kun of wil je je zoekmachine-optimalisatie niet zelf doen, dan kun je het uitbesteden aan een SEO-specialist en dat is ook niet gratis. Uiteindelijk is het doel natuurlijk wel om die investering terug te verdienen. Over het algemeen gaat daar wel de nodige tijd overheen en garanties zijn er niet, want alleen Google bepaalt uiteindelijk waar je komt te staan. Snel resultaat behaal je in principe alleen met SEA.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising; adverteren in de zoekmachines dus. Dat geldt niet alleen voor Google, ook voor Bing en Yahoo. Adverteren in Google lijkt daarbij het meest voor de hand liggend. Dat doe je met Google Ads (voorheen AdWords). Ook voor SEA zijn specialisten te vinden, wat je soms meer oplevert dan zelf aan de slag gaan met adverteren. Bij het bieden in Ads komt namelijk meer kijken dan alleen de hoogste bieder zijn. Zo is een goed geoptimaliseerde website ook voor SEA van belang.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dat je met SEA zichtbaar bent zolang je betaalt. Daarmee bereik je dus snel resultaat, terwijl SEO echt een duurzame strategie is. Je werkt toe naar posities die weken, maanden of soms zelfs langer dan enkele maanden kosten om te bereiken. Als je die posities bereikt, is de kans klein -maar wel altijd aanwezig- dat je op korte termijn weer daalt. Je moet blijven werken aan het behoud en liefst zelfs verbetering van je posities in de organische zoekresultaten. Hoe werkt SEO nu precies?

Hoe werkt SEO?

Hoe SEO werkt is zowel simpel als complex. Er zijn wat simpele basisprincipes en -onderdelen te benoemen, maar al die zaken worden wel weer verdeeld over vele kleine facetten die het met elkaar dus heel complex maken. Klinkt nu al ingewikkeld hè? Laat ik het eerst even simpel houden. Dat doe ik met de 3 pijlers van SEO.

De 3 pijlers van SEO

De 3 pijlers van SEO kun je verdelen in 2 categorieën: on-page en off-page. On-page SEO is wat je op de pagina zelf kunt doen en off-page SEO gaat buiten je website om. Je zou het ook interne en externe factoren kunnen noemen.

En dit zijn dan de 3 pijlers:

1. Content (on-page)

Een website heeft inhoud nodig. Daarvoor gebruiken we ook het Engelse woord ‘content’. Dat is natuurlijk tekst, men wil graag lezen wat je te bieden hebt. Ook afbeeldingen en inmiddels video en audio horen daar verder nog bij. Want alleen tekst is ook zo saai hè? De content op een webpagina geeft letterlijk inhoud aan je webpagina en geeft dus aan waar een pagina over gaat.

Meer over content en SEO:

SEO-teksten schrijven? Houd hier dan rekening mee
Afbeeldingen optimaliseren: SEO quickwin
Technische optimalisatie van afbeeldingen

2. Techniek (on-page)

Bij techniek gaat het niet alleen om de techniek achter de website zelf, zoals het CMS en de websitestructuur. Het gaat ook om andere technische factoren, zoals je hosting. Het gaat te ver om hier diep op in te gaan, dus laten we het erop houden dat techniek heel belangrijk is voor de laadtijd van je website. Je zult zelf wel begrijpen dat de laadtijd niet te hoog moet zijn, want hoe snel klik jij een website weg als het laden te lang duurt?

Van caching tot redirects, snap jij het nog?

Bij technische SEO gaat het om caching, redirects, dode links en meer. Klinkt het al lastig? Er is een reden waarom ook ik de technische SEO niet helemaal zelf doe. Ook voor de techniek is het verstandig om een specialist in te schakelen.

Meer over technische SEO:

Voorkom technische SEO-issues bij verhuizen of menustructuur wijzigen

3. Populariteit/autoriteit (off-page)

Populariteit of autoriteit speelt ook een belangrijke rol in de vindbaarheid van je website. De meeste vakgenoten hebben het over autoriteit, zelf vind ik populariteit een meer geschikte term. Autoriteit gaat echt over expert zijn, terwijl dat niet altijd voor iedereen/ieder bedrijf aan de orde is. Elementen uit deze SEO-pijler zijn dan ook niet per se aan expertise te koppelen. De zoekmachine bepaalt de populariteit op basis van verschillende elementen. Waar dit tot enkele jaren geleden nog alleen backlinks naar je website betrof, gaat het nu om veel meer dan linkbuilding.

Autoriteit is niet alleen linkbuilding

Backlinks zijn zeker nog een sterk signaal, dat kunnen we niet ontkennen. Toch spelen niet alleen die backlinks een rol in jouw SEO. Vermeldingen zonder backlinks op andere websites zijn ook een signaal. Recensies spelen daarnaast ook een rol. Je bent dus eigenlijk ook nog eens bezig met reputatiemanagement binnen je online marketing.

SEO is zowel simpel als ingewikkeld

Als je de bovenstaande 3 pijlers van SEO kent, weet je globaal waar je aan moet werken voor betere vindbaarheid. In die zin is SEO simpel. Nog wat eenvoudiger is het zelfs om te stellen: als je jouw website optimaliseert voor je bezoeker, werkt het ook voor SEO. Kanttekening daarbij is dat je toch wel echt wat zaken verbetert die vooral voor de zoekmachine van belang zijn. Kleine technische verbeteringen, bestandsnamen, ankerteksten en alt-teksten, het zijn wat voorbeelden van elementen die je bezoeker niet of niet direct ziet. Als je dieper in de materie duikt, ontdek je hoe complex zoekmachine-optimalisatie uiteindelijk echt is.

Van simpel naar complex

Bovenstaande pijlers zijn de simpele weergave van hoe SEO werkt. Die 3 pijlers bevatten elk weer honderden verschillende facetten die de zoekmachine weegt om je een positie te geven in de zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht. En per zoekopdracht kan de weging per facet weer anders zijn. Zo is het logisch dat voor een lokaal gerichte zoekopdracht diverse lokale factoren een rol spelen, terwijl die voor een informatieve zoekopdracht totaal niet belangrijk zijn.

En laat je niet misleiden door de mythe van de 200 SEO-factoren.

De basis leg je zelf

De basis voor SEO leg je wat mij betreft altijd zelf. Naast de keuze voor een webbouwer en eventueel een copywriter

  1. Je hosting; goedkoop is vaak duurkoop, kies een partij die stabiele en snelle hosting biedt
  2. Jouw eigen onderscheidend vermogen; wanneer je je onderscheidt, val je op, ook voor de zoekmachines
  3. Je zoektermen; weet waar je doelgroep op zoekt en hoe jouw aanbod daarop aansluit

Houd bij het laatste ook rekening met de zoekintentie. Goed zoektermenonderzoek is dus van groot belang voor het slagen van jouw SEO-strategie.

Begin altijd met zoektermenonderzoek

Hoe kun je nu gevonden worden als je niet weet waar mensen op zoeken? Ga je lukraak je verhaal doen en maar gokken dat je dan wel gevonden wordt? Natuurlijk niet. Je opent toch ook niet zomaar een winkel op een locatie waarvan je niet onderzocht hebt of daar wel mensen langskomen en of dat ook nog eens je doelgroep is? Daarom begin je altijd met zoektermenonderzoek.

Zoektermenonderzoek in Ahrefs voor de zoekterm 'wat is seo'

Heel soms doe ik zoektermenonderzoek voor ik een artikel schrijf. In 2018 ontdekte ik dat vooral onderzoek naar vragen interessant is om ideeën op te doen. Die vragen vind ik in Ahrefs.

Zoektermenonderzoek doe ik zelf met de uitgebreide SEO-tool Ahrefs [aff.]. Wanneer je geen of nauwelijks budget hebt of enkel een tool voor zoektermenonderzoek nodig hebt, is KWFinder van Mangools [aff.] een betaalbare optie, met zelfs een gratis variant.

Lees hier mijn praktische handleiding zoektermenonderzoek, inclusief links naar gratis tools.

Op basis van het zoektermenonderzoek schrijf je je SEO-teksten.

Wat zijn SEO-teksten?

Oké, oké, als je mij kent en volgt, weet je dat ik eigenlijk geen voorstander ben van de uitdrukking ‘SEO-teksten’. Maar ja, mensen zoeken daarop, dus onder het mom practice what you preach gebruik ik ook de zoektermen die mijn doelgroep gebruikt. Wat zijn dan die SEO-teksten? SEO-teksten zijn teksten waarin rekening gehouden wordt met de informatie die een zoekmachine nodig heeft om te begrijpen waar een webpagina over gaat. Door daarin zoektermen te verwerken, maar ook synoniemen te gebruiken en context te creëren, schrijf je een tekst waarvan de zoekmachine -en ook je lezer- makkelijk begrijpt waar deze over gaat.

Het belang van lokale SEO

Je kunt je leuk richten op wereldwijde of landelijke vindbaarheid, maar als je dienstverlener bent, is lokale SEO belangrijker. Want als je een fysiotherapeut of klusbedrijf zoekt, is de kans klein dat je kiest voor iemand die honderden kilometers verderop zit. Lokale SEO is belangrijk voor:

  • horeca
  • winkels
  • (lokale) dienstverleners

Dit zijn even de grootste gemene delers, een heel groot deel valt onder de laatste. Denk hierbij aan diverse soorten medische dienstverleners, de eerder genoemde klusbedrijven, reparatiebedrijven, rijscholen en loodgieters. Het zijn even wat voorbeelden, je hebt nu vast wel een beeld.

Lokale SEO: ook voor je vermelding in de Local Pack

Deze Local Pack haalt bedrijfsgegevens uit Google Mijn Bedrijf

Je wilt toch ook dat jouw bedrijf verschijnt in relevante Local Packs in de zoekresultaten? Daar is lokale SEO belangrijk voor. Daarnaast zijn er zoektermen waar Google zelf voor bepaalt dat daar deels of volledig lokale zoekresultaten voor moeten worden weergegeven. Ook dat is lokale SEO :-).

Lokale SEO begint met Google Mijn Bedrijf

Even heel zwart-wit: meer dan 90% van de Nederlanders gebruikt Google. De kans dat daar flinke verandering in komt is erg klein. Dus ook voor lokale SEO is Google het belangrijkst. Daarvoor heb je in ieder geval een Google Mijn Bedrijf-vermelding nodig. Meer over Google Mijn Bedrijf en je lokale vindbaarheid lees je in ‘Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google‘.

Meer weten?

Mijn blogs gebruik ik niet echt om mezelf te promoten, dit keer maak ik een uitzondering. Alle informatie én alle antwoorden op jouw vragen kan ik onmogelijk kwijt in 1 artikel. Daarvoor heb ik diverse trainingen ontwikkeld, dus wil je verder de diepte in, maak dan gebruik van een van mijn SEO-trainingen.

Vragen, opmerkingen en aanvullingen zijn natuurlijk ook altijd welkom. Voel je dus vrij om die hieronder in een reactie te plaatsen. Ik reageer altijd.

 

10 antwoorden
  1. Agnes
    Agnes zegt:

    Hi Nathan, interessant weer! Enerzijds nothing new, anderzijds even weer alles op een rijtje. Perfect! Gelijk ook je artikel over het optimaliseren van lokale vindbaarheid nog een keer gelezen. Voor mijn klanten is lokale vindbaarheid uiteindelijk het meest interessant. Dankjewel weer!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel voor je reactie Agnes. Voor jou is het ‘nothing new’ en gelukkig maar. Voor veel ondernemers en marketingmedewerkers van ondernemingen zal het niet allemaal zo bekend zijn als voor ons. Daarom heeft zo’n artikel wat mij betreft altijd nut. En hoewel er al de nodige artikelen zijn met uitleg over SEO, ben ik eigenwijs genoeg om het vanuit mijn eigen kennis en visie nog eens te delen 🙂

      En super dat je ook nog wat aan het artikel over lokale vindbaarheid hebt!

      Beantwoorden
      • Agnes
        Agnes zegt:

        Zo’n artikel heeft sowieso altijd nut, is vandaag weer gebleken, zowel voor ‘leken’ als voor copywriters zoals ik die dagelijks te maken hebben met SEO, maar er niet hun specialisatie van maken door zich helemaal op SEO te focussen. Daar heb ik gelukkig jou voor :-).

        Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wauw, wat een fijn compliment Frank! Ik krijg er een enorme lach van op mijn gezicht. Dit is precies wat mijn doel is met de blogs en de bevestiging dat dit lukt is altijd fijn.

      Beantwoorden
  2. Margot van den Berg
    Margot van den Berg zegt:

    Fijn Artikel! En precies goed getimed voor mij. Heb de gaten en missers van voor mijn start gespot dus kan meteen door 🙂
    Zit alleen nog te dubben op mijn doelgroep. Ambachtslieden kon wel eens te generiek zijn voor keramisten, edelsmeden en anderen om zich er in te herkennen…. lastig…

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Geweldig dat je hier zo veel aan hebt Margot.
      ‘Ambachtslieden’ is inderdaad heel breed. Hoefsmeden, timmerlui en huisschilders zijn goed bekeken ook ambachtslieden. Als je specifieker wordt, zal het ook goed werken voor je vindbaarheid.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.