Wanneer taalfouten echt niks uitmaken

Wanneer taalfouten echt niks uitmaken

Als je er zelf geen bent, ken je er vast wel een: zo’n type dat zich stoort aan taalfouten en regelmatig anderen verbetert. Hoewel ik zelf ook niet 100% foutloos schrijf, behoor ik wel tot die categorie. En zeker voor bedrijven geldt wat mij betreft dat taalfouten, waaronder d/t-fouten, echt niet kunnen. En toch… Toch is er een belangrijke uitzondering.

Taalfouten op websites

Kijk, als bedrijf kun je het echt niet maken om een matig stukje tekst te plaatsen. Overbodige spaties, d/t-fouten, contaminaties, het valt al snel op. Een enkel foutje valt de gemiddelde bezoeker van je website niet op. De “wat meer dan gemiddelde” bezoeker, zoals een tekstschrijver of andere webprofessional, zal zich er wel aan storen. Let bijvoorbeeld eens op de overbodige spaties in onderstaande screenshot:

Taalfouten maken in dit geval wel uit: check die overbodige spaties

Mij valt in ieder geval ook direct op dat het spatiegebruik niet consequent is (zie pijltjes).

En dan kom je ook nog dit soort dingen tegen:

d/t-fout en overbodige spaties op website

Wat mij betreft niet echt professioneel. Maar ik realiseer me ook dat het mij sneller opvalt dan vele anderen. Je zult als bedrijf echter wel echt kritische klanten verliezen, zeker als je diensten ook iets met tekst en taal te maken hebben. Punt gemaakt, lijkt me zo. Maar dan…

Er zijn uitzonderingen

Jazeker zijn er uitzonderingen. Echt heel erge uitzonderingen. Mensen die zo’n beetje alles fout doen wat er fout gedaan kan worden. Van stijlfouten tot spatiefouten en d/t-fouten, alles in één alinea. Of in het gunstigste geval in een paar alinea’s. En toch vind ik het niet erg.

Wat zeg je?

Ja, het staat er echt: “toch vind ik het niet erg”.

Het is niet zo dat het me niet opvalt en dat het niet zo af en toe even jeukt, maar ik pik het gewoon. Maar ook echt alleen bij hoge uitzondering. Hoge, hoge uitzondering. Op dit moment is er één gast die onder deze enorme uitzondering valt.

Tadaaaaaa: ontmoet Percy

Ontmoet Percy. Percy Tienhooven. Percy schrijft over zijn leven, met alle ongemakken die erbij horen. Nee, dat is niet deprimerend. Integendeel, Percy heeft een geheel eigen schrijfstijl, waarin humor (met name zelfspot) en luchtig de issues aankaarten centraal staan. En het gaat niet alleen om ellendige zaken. Want Percy begrijpt dat niemand alleen maar ellende wil lezen. En dat het leven een feestje is. De slingers hangt hij wel op hoor. Echt.

Percy Tienhooven - Lekker boeien al die taalfouten op zijn website, hij is super authentiek

Zijn verhalen zijn recht uit het hart en zo ongelofelijk authentiek. En omdat Percy zo authentiek is, maken die taalfouten mij persoonlijk bar weinig uit. Dus waar wacht je op? Ga naar www.percytienhooven.com en lees zijn verhalen.

Wat wil je hiermee zeggen?

Tja, je bent van mij gewend dat ik blogs schrijf met adviezen op het gebied van online marketing en SEO natuurlijk. En daar hoort dus een ‘take-away’ bij. De belangrijkste take-away die je van Percy kunt leren, is dat persoonlijkheid en authenticiteit bizar veel uitmaken.

Ik kom zoveel websites tegen waarbij de teksten ongeïnspireerd lijken en enorm generiek zijn. En met generiek bedoel ik dan vooral dat ze niks eigens, niks persoonlijks of authentieks hebben. Ze kunnen zo op de website van de concurrent staan. Of erger: op iedere willekeurige website, mits je de paar specifieke woorden (producten, diensten) even aanpast. Dit soort teksten krijg je overigens gewoon gratis op gratiswebteksten.nl. Maar dat terzijde.

Heeft jouw website smoel?

Je website moet iets van jou of jouw bedrijf meegeven aan de bezoeker. Smoel hebben zogezegd. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je net zoveel taalfouten mag maken als Percy, Percy is een enorme uitzondering. Maar als jij loodgieter bent of een klussenbedrijf hebt, zal men je taalfouten minder gauw aanrekenen dan wanneer je bijvoorbeeld advocaat bent. In alle gevallen wek je in ieder geval meer sympathie op als je teksten je website “smoel” geven.

Die persoonlijkheid, die authenticiteit, dat draagt bij aan een bewuste keuze voor jou. Die zorgen voor sympathie. En dat is een van de 6 beïnvloedingsprincipes die Robert Cialdini beschrijft in zijn boek ‘Invloed’. Wat mij betreft is het een van de makkelijkste principes om toe te passen.

Aan de slag

Kijk dus eens kritisch naar je webteksten en vraag jezelf af: is dit waar ik echt voor sta? Onderscheid ik mezelf hier, door iets te tonen dat authentiek is voor mij of mijn bedrijf? Ik ben benieuwd of je zelf één of meerdere authentieke punten van jezelf of je bedrijf kunt bedenken. Laat je het even weten in de commentaren hieronder? 

4 antwoorden
  1. Percy Tienhooven
    Percy Tienhooven zegt:

    Hahahaha te gek! Ding is Nathan, ik wil natuurlijk ook dat mijn grammatica beter is. Natuurlijk! Het geschreven woord zie ik serieus als kunstvorm, dus dat moet netjes…

    Op school was ik altijd (en nog steeds) heel slecht hierin. Maar weerhoud me dat om ‘dan maar niet’ artikelen te schrijven?

    In het begin bijna wel. De schrijfstijl staat dan ook nog niet overeind en mensen zijn niet gewendtdddtd dat je schrijft en zien dan wat foutjes hier en daar. Dat is niet motiverendttdtd.

    Maar de verhalen werden ‘beter en beter’ en het publiek geeft nu geen ene f*ck om de spelfouten. En als iemand dat wel doet? Geen probleem. Helemaal game mee.

    Wat ik wil zeggen is: Laat je niet afremmen door ‘wat je niet kan’ en doe gewoon. Simpel om te zeggen, moeilijk om in de praktijk te brengen.

    Maar als ik een boek ga schrijven (en ja die gaat er komen) dan weet ik je te vinden Nathan!!!!

    Enorm bedankt voor dit super leuke artikel haha. MERCI!
    Percy

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Thanks Percy. Mooi hoe je dit zo verwoordt: “Laat je niet afremmen door ‘wat je niet kan’ en doe gewoon.”. Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Je moet gewoon aan de bak. Dat geldt voor (vrijwel) alles. Op je bek gaan en leren. En beter worden, want zoals je zelf al aangeeft, word je alleen maar beter.

      Punt is vooral dat jouw authenticiteit ervoor zorgt dat het publiek “geen ene f*ck om de spelfouten” geeft. Want als ik en/of een andere onlinemarketingprofessional zoveel taalfouten zouden maken als jij, zouden wij daar toch echt wel op afgerekend worden. En dat is juist het punt: het verschilt per situatie. Authenticiteit wint sowieso, omdat het bijdraagt aan sympathie, zoals ik aangeef.

      En ik vond jou toch wel even zo’n mooi voorbeeld van wanneer het inderdaad gewoon niks uitmaakt 🙂 .

      Beantwoorden
  2. Rutger Steenbergen
    Rutger Steenbergen zegt:

    Prima stuk, waarin ik voor een groot deel mee ga. Als details belangrijk zijn voor je business vind ik het wel storend. Kwaliteit zit hem in details en een notaris of advocaat die regelmatig d/t-fouten maakt komt slordig over.

    Storender vind ik trouwens een slecht, of helemaal geen verhaal. Of lijdende zinnen waar geen eind aan komt. En wat te denken van clichés: ‘bent u bij ons aan het juiste adres’, ‘kwaliteit hebben we hoog in het vaandel staan’, ‘jong en dynamisch team.’ Bweeeeh 🙂

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Helemaal mee eens Rutger. Natuurlijk is het voor bedrijven van belang dat er geen kapitale fouten in hun teksten staan, zeker als ze zich in een branche begeven waar nauwgezet werken van belang is. Sterker nog: ik twijfel zelfs nog of het voor Percy straks niet verstandiger is om zijn website goed te laten redigeren. Hij heeft plannen en daar zou verbetering van de teksten bij moeten horen. Vraag is alleen wel of er dan geen enorm verschil ontstaat tussen de gewone webteksten en zijn überpersoonlijke blogs…

      Met “een slecht, of helemaal geen verhaal” kan ik het natuurlijk alleen maar eens zijn. Dat is ergens ook de strekking van dit artikel.

      En die vreselijke clichés… Laat ik voorzichtig stellen dat we ze nog te vaak tegenkomen. 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.