Wanneer plaats je een nofollow-link op je website?

Wanneer plaats je een nofollow-link, ugc of sponsored?

Links zijn belangrijk in de wereld van SEO. Ze geven gewicht mee aan een website en mede daarom zijn links waardevol geworden. Er ontstond levendige handel in links (linkbuilding) en mede daarom werd de nofollow-attributie in het leven geroepen. Wat het precies is en hoe en wanneer je het toepast, leg ik je hier uit. En je krijgt mee wat de ugc- en sponsored-attributies zijn die Google op 10 september 2019 in het leven riep.

Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 11 mei 2017  en is op 18 september 2019 uitgebreid en geüpdatet.

Waarom zijn links waardevol voor SEO?

De reden waarom Google links als rankingfactor gebruikt, is dat een link (in ieder geval bij de start van Google) een soort “stem” op een website of webpagina is (was). Deze “stem” wordt gezien als een teken van waardevolle informatie op de pagina waarnaar gelinkt wordt, en waardevolle informatie is waar mensen naar op zoek zijn in Google. Dus worden die links als rankingfactor meegewogen.

Wat is een nofollow-link?

Een nofollow-link wordt (in ieder geval tot 1 maart 2020) door Google gezien als een link die niet als “stem” mag tellen. De link geeft dus geen waarde door aan de website waar deze naar verwijst. Dit betekent dat de link SEO-technisch vrijwel waardeloos is. De website waar naartoe gelinkt wordt, bouwt geen autoriteit op en heeft enkel indirect voordeel. Dat indirecte voordeel zit ‘m in het feit dat mensen zo de website bezoeken en ontdekken en daar mogelijk zelf naar linken. Het meest interessant voor SEO zijn dofollow-links. Althans…

Van opvolgen naar “hint”

Google verandert nog wel eens wat. Zo ook voor wat betreft de nofollow-links. Er komen nieuwe varianten op de nofollow-link bij en Google geeft aan deze links, inclusief de nofollow-tag, als “hint” te behandelen. Het lijkt er sterk op dat links met de nofollow-tag daarmee minder vaak ook zo behandeld zullen worden. De waarde zou dan dus wel ineens doorgegeven kunnen worden.

Na nofollow nu ook ugc en sponsored

Op 10 september 2019 maakte Google bekend dat er nieuwe attributen waren voor links. Er zijn nu 3 varianten die aan elkaar gerelateerd zijn:

  • rel=”ugc” voor user generated content
  • rel=”sponsored” voor links waar  een vergoeding tegenover staat
  • en natuurlijk de al bekende rel=”nofollow” voor andere links waar je geen linkjuice aan wilt meegeven

Je ziet de rel=”…” expliciet benoemd worden, dat zijn de tags die in de code van je webpagina zijn. Hiermee geef je dus de attributie mee die er bij de link hoort.

Wanneer gebruik je rel=”ugc”?

De rel=”ugc” is dus voor user generated content, maar wat is dat? In het kort is dat inhoud die de gebruiker kan toevoegen en waar je als website-eigenaar of -beheerder geen (of heel weinig) invloed op hebt. Hierbij kun je denken aan:

  • Reacties onder blogs
  • Berichten of reacties op forums
  • Artikelen die iedereen kan toevoegen aan een website

Omdat daar zomaar backlinks in kunnen worden gezet kan daar misbruik van gemaakt worden door de gebruiker. Daarvoor is rel=”nofollow” in 2005 in het leven geroepen, nu is er een verdere verduidelijking met rel=”ugc”.

Wanneer gebruik je rel=”sponsored”?

De rel=”sponsored” moet dus aangeven dat de link er staat omdat er iets tegenover staat. Dat kan een betaling zijn, maar ook een product of dienst. Zodra de link betekent dat jij er enige waarde voor terugkrijgt, is de rel=”sponsored” dus van toepassing.

Als website-eigenaar krijg je natuurlijk het liefst een dofollow-link.

Dofollow-links dus

Een dofollow-link draagt een beetje waarde over van de pagina waarop deze staat. We noemen dit linkjuice. Dit gaat via een complexe berekening, waar een fiks aantal factoren een rol in speelt, waaronder:

  • Domeinautoriteit/PageRank van de verwijzende website
  • Pagina-autoriteit/PageRank van de verwijzende pagina’s
  • Het aantal links op de pagina
  • Relevantie van de verwijzende website
  • Ankertekst van de link

Met de linkjuice die de dofollow-link doorgeeft, bouw je PageRank (of domeinautoriteit) op, wat uiteindelijk zorgt voor betere posities in de zoekmachines. Om misbruik hiervan te voorkomen, is er bepaald wanneer er een nofollow-attributie aan een link moet worden meegegeven.

Eigenlijk bestaat dofollow niet

We noemen een backlink die geen nofollow-tag heeft (of ugc of sponsored natuurlijk) wel een “dofollow-link”, maar eigenlijk bestaat er geen “dofollow”. Er is namelijk geen rel=”dofollow”. Ook geen rel=”follow” trouwens. De term wordt dus eigenlijk alleen gebruikt om duidelijk te maken dat de linkjuice wel wordt overgedragen omdat er geen attributie aan hangt. Strikt gezien klopt de term niet.

Waarom nofollow?

Zoals aangegeven, ontstond er een levendige handel in links nadat duidelijk werd hoeveel invloed links op posities in Google hadden. En er ontstond een nieuwe vorm van linkbuilding: comment spam. Een weinigzeggende, algemene reactie op een blog, met daarbij een link naar een andere website. En weer een linkje te pakken.

Zo werd de nofollow-attributie geïntroduceerd, die vanaf 2005 op steeds meer blogs automatisch aan links in de reacties werd toegevoegd. En nu wordt nofollow aan diverse soorten links toegevoegd.

Wanneer wordt deze attributie toegevoegd?

Nofollow hoorde in een aantal gevallen te worden toegevoegd:

  • Bij reacties op blogs en andere webpagina’s
  • Bij betaalde links
  • Bij advertenties
  • Op forums
  • Op sociale media

Zeker voor wat betreft reacties, forums en sociale media lijkt het me overduidelijk waarom de nofollow-tag wordt toegevoegd. Je komt anders wel heel makkelijk aan je links . En dat dit dan leidt tot veel spam op die platforms.

Advertenties en betaalde links geven bedrijven met een budget een forse voorsprong. Logisch dat daar ook nofollow voor geldt.

In diverse tools worden nofollow-links weergegeven als doorgestreepte tekst

Een voorbeeld van de weergave van nofollow-links in mijn favoriete tool Ahrefs: doorgestreepte tekst

Heb je de link echt verdiend?

Heel kort door de bocht: heb je de link niet echt verdiend, dan hoort er een nofollow-, ugc of sponsored-tag bij. Dat geldt volgens Google dan ook voor de footerlink voor webdesigners, die via footerlinks op websites die ze hebben gebouwd, wel heel snel veel links kunnen krijgen. Daarnaast kunnen ze ook nog eens de ankerteksten optimaliseren, om zo nog extra SEO-voordeel te krijgen.

Extra voordeel met geoptimaliseerde ankerteksten

De ankertekst heeft een bijzondere invloed op je vindbaarheid. Als je als webbouwer of webdesigner bijvoorbeeld gevonden wilt worden op “website laten maken”, draagt de ankertekst met die woorden extra waarde over op die woorden. En een webbouwer heeft de mogelijkheid om de ankertekst te optimaliseren. Een webbouwer die ook zoekmachine-optimalisatie aanbiedt, zou op die manier makkelijk concurrenten kunnen verslaan op die zoekterm, om maar een voorbeeld te noemen. Een belangrijke reden voor nofollow dus.

Interessante vraag: hoe zit het met affiliate links?

Enige tijd geleden stuitte ik op een interessante vraag. Die was: “Moet een affiliate link ook nofollow zijn?” Het antwoord is: ja, affiliate is een betaalwijze (beloning) en dient dan ook altijd nofollow te zijn. Of nu ugc.

Het is een terechte vraag trouwens, want het zou grijs gebied kunnen zijn. Je plaatst toch zelf de link? Niettemin kun je het heel simpel stellen: door affiliate links kun je als marktpartij makkelijk en snel links krijgen, omdat er een beloning tegenover staat waar men die link wel voor wil plaatsen. Juist die beloning zou niet de reden voor het plaatsen van de link moeten zijn, en die is daarom reden voor rel=”ugc”.

Je kan zelf kiezen of zelfs combineren uit de tags

Twijfel je welke tag je moet gebruiken? Je kan zelf kiezen en zelfs combineren. Een rel=”ugc, nofollow” kan gewoon. En je mag ook gewoon alles op nofollow zetten. Verwarrend? Vind ik wel. Maar goed, dit is waar we het mee te doen hebben. Te lastig? Kies dan gewoon altijd voor nofollow. Eigenlijk kun je daar niet mis mee gaan. En vertrouw er maar op dat de meeste CMS’en in ieder geval alle reacties op de website op rel=”ugc” gaan zetten.

Hoe maak je die nofollow-, sponsored- of ugc-link?

Zoals veel mogelijkheden bij WordPress, kun je voor een WordPress website natuurlijk een plugin installeren voor de nofollow-links. Grote kans echter dat je maar weinig gebruikmaakt van deze attributie en dan is een plugin overbodig. Wanneer je een link hebt aangemaakt op een pagina of in een bericht, ga je naar tekstmodus en voeg je “rel=nofollow” toe aan de link. Dat ziet er dan zo uit:
Hoe maak je een nofollow-link op in de code van je website?

Code van de link, met URL, verwijzing naar openen in nieuw tabblad, nofollow-attributie en ankertekst.

Weet je nu wat je te doen staat?

De redenen en de juiste toepassing voor nofollow-links (en ugc & sponsored… zucht) weet je nu. Vragen, opmerkingen en aanvullingen laat je uiteraard hieronder weer achter. Ik ga zoals altijd graag het gesprek met je aan :-)

4 antwoorden
  1. Charlotte Meindersma
    Charlotte Meindersma zegt:

    Zo, heb ik eindelijk dit artikel eens gelezen.

    Wat ik me over linkjuice nog afvraag en nergens goed terug kan vinden: gaat er dan ook wat waarde af van de website/pagina van de verwijzende site? Of geeft het alleen waarde mee? Ofwel: kun je zelf als website die de do-follow link plaatst daar last van hebben?

    En ook: hoe kan Google merken of een link verdiend is of niet? Vooral als het over recensies gaat. Dat zijn immers zowel gratis exemplaren als mensen die dat zelf gekocht hebben,

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Twee goede en terechte vragen Charlotte. Het zogenaamde “lekken” van linkjuice is iets waar ik zelf ook nog niet zeker van ben. Daar doe ik nog onderzoek naar voor een uitgebreider verhaal over linkbuilding. Wel is het zo dat je eventueel lekken van linkjuice niet voorkomt of blokkeert met een nofollow-link. De nofollow geeft alleen aan dat die linkjuice niet mag worden doorgegeven. De verdeling van de linkjuice vindt sowieso plaats over alle links op een pagina, dus ook de nofollow-links.

      En Google kan niet zien of een link verdiend is. Ze beweren van wel, maar zolang ze niet op je bankrekening kunnen kijken, weten ze niet of er een vergoeding tegenover staat. Zolang het niet uit de tekst blijkt, is het dus lastig hard te maken. Alleen bij advertenties is dat echt duidelijk. Daarnaast is het wel logisch, maar niet te bewijzen, dat blogs waar met regelmaat een variatie aan recensies op staat, dat tegen een vergoeding doen. Een overduidelijk grijs gebied dus.

      Beantwoorden
  2. Charlotte Meindersma
    Charlotte Meindersma zegt:

    Hm. Ok. Dus het gebruiken van een no-follow link is meer ‘voor de zekerheid’. Je hebt er als linkplaatser (websitehouder) dus geen voor- of nadeel bij het plaatsen van een do-follow link?

    Of eigenlijk wel als het een do-follow link is in/bij/voor betaalde content én Google het als zodanig aanmerkt? Dus dan is het in elk geval verstandiger (risicomijdend) om er een no-follow link van te maken. Begrijp ik dat zo goed?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Je laatste alinea vind ik wat verwarrend, maar interpreteer ik als:

      “Eigenlijk wel als je een betaalde link hebt, die Google als zodanig zou kunnen herkennen? En het dus verstandig (risicomijdend) is om er dan een nofollow-link van te maken?”

      En ja, dat is het geval. Het is en blijft een grijs gebied en dus is het de vraag hoe Google zou moeten “zien” dat er een vergoeding staat tegenover de link. Daar kan ik wel wat factoren voor noemen hoor:
      – In korte tijd veel bloggers die linken naar een website of webshop
      – Bloggers die wekelijks, dagelijks of met andere regelmaat linken naar websites of webshops
      – Advertenties van partijen op een website en dan ook blogs met link naar die website of webshop

      Het zijn zo wat voorbeelden en ook dat is niet altijd heel erg hard te maken, dat is wat het ook zo’n grijs gebied maakt.

      Het risico ligt overigens vooral bij de partij waar de backlink naartoe gaat. Google kan ervoor kiezen om de backlink te devalueren/niet mee te rekenen. Mij zijn geen gevallen bekend waarbij een website wordt afgestraft of zelfs gewaarschuwd vanwege twijfelachtige uitgaande links. Nou ja, op links naar de krochten van het internet toe na dan. Dat is weer een heel ander verhaal…

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.