Wanneer plaats je een nofollow-link op je website?

Wanneer plaats je een nofollow-link op je website?

Links zijn belangrijk in de wereld van SEO. Ze geven gewicht mee aan een website en mede daarom zijn links waardevol geworden. Er ontstond levendige handel in links (linkbuilding) en mede daarom werd de nofollow-attributie in het leven geroepen. Wat het precies is en hoe en wanneer je het toepast, leg ik je hier uit.

Waarom zijn links waardevol voor SEO?

De reden waarom Google links als rankingfactor gebruikt, is dat een link (in ieder geval bij de start van Google) een soort “stem” op een website of webpagina is (was). Deze “stem” wordt gezien als een teken van waardevolle informatie op de pagina waarnaar gelinkt wordt, en waardevolle informatie is waar mensen naar op zoek zijn in Google. Dus worden die links als factor meegewogen.

Wat is een nofollow-link?

Een nofollow-link geeft geen waarde door aan de website waar deze naar verwijst. Dit betekent dat de link SEO-technisch vrijwel waardeloos is. De website waar naartoe gelinkt wordt, bouwt geen autoriteit op en heeft enkel indirect voordeel. Dat indirecte voordeel zit ‘m in het feit dat mensen zo de website bezoeken en ontdekken en daar mogelijk zelf naar linken. Het meest interessant voor SEO zijn dofollow-links.

Dofollow-links dus

Een dofollow link draagt een beetje waarde over van de pagina waarop deze staat. We noemen dit linkjuice. Dit gaat via een complexe berekening, waar een fiks aantal factoren een rol in speelt, waaronder:

  • Domeinautoriteit/PageRank van de verwijzende website
  • Pagina-autoriteit/PageRank van de verwijzende pagina’s
  • Het aantal links op de pagina
  • Relevantie van de verwijzende website
  • Ankertekst van de link

Met de linkjuice die de dofollow-link doorgeeft, bouw je PageRank (of domeinautoriteit) op, wat uiteindelijk zorgt voor betere posities in de zoekmachines. Om misbruik hiervan te voorkomen, is er bepaald wanneer er een nofollow-attributie aan een link moet worden meegegeven.

Waarom nofollow?

Zoals aangegeven, ontstond er een levendige handel in links nadat duidelijk werd hoeveel invloed links op posities in Google hadden. En er ontstond een nieuwe vorm van linkbuilding: comment spam. Een weinigzeggende, algemene reactie op een blog, met daarbij een link naar een andere website. En weer een linkje te pakken.

Zo ontstond de nofollow-attributie, die vanaf 2005 op steeds meer blogs automatisch aan links in de reacties werd toegevoegd. En nu wordt nofollow aan diverse soorten links toegevoegd.

Wanneer wordt deze attributie toegevoegd?

Nofollow hoort in een aantal gevallen te worden toegevoegd:

  • Bij reacties op blogs en andere webpagina’s
  • Bij betaalde links
  • Bij advertenties
  • Op forums
  • Op sociale media

Zeker voor wat betreft reacties, forums en sociale media lijkt het me overduidelijk waarom de nofollow-tag wordt toegevoegd. Je komt anders wel heel makkelijk aan je links . En dat dit dan leidt tot veel spam op die platforms.

Advertenties en betaalde links geven bedrijven met een budget een forse voorsprong. Logisch dat daar ook nofollow voor geldt.

In diverse tools worden nofollow-links weergegeven als doorgestreepte tekst

Een voorbeeld van de weergave van nofollow-links in mijn favoriete tool Ahrefs: doorgestreepte tekst

Beloning betekent nofollow

Door links te belonen, worden de links niet geplaatst vanwege de waardevolle informatie en volgt dit dus niet de gedachte achter links als rankingfactor en hoort deze nofollow te zijn. Dit betekent ook dat gratis producten in ruil voor een review officieel in een een nofollow-link hoort te resulteren.

Heb je de link echt verdiend?

Heel kort door de bocht: heb je de link niet echt verdiend, dan hoort er een nofollow-tag bij. Dat geldt volgens Google dan ook voor de footerlink voor webdesigners, die via footerlinks op websites die ze hebben gebouwd, wel heel snel veel links kunnen krijgen. Daarnaast kunnen ze ook nog eens de ankerteksten optimaliseren, om zo nog extra SEO-voordeel te krijgen.

Extra voordeel met geoptimaliseerde ankerteksten

Ankertekst (de tekst waar een link onder zit) heeft een bijzondere invloed op je vindbaarheid. Als je als webbouwer of webdesigner bijvoorbeeld gevonden wilt worden op “website laten maken”, draagt de ankertekst met die woorden extra waarde over op die woorden. En een webbouwer heeft de mogelijkheid om de ankertekst te optimaliseren. Een webbouwer die ook zoekmachine-optimalisatie aanbiedt, zou op die manier makkelijk concurrenten kunnen verslaan op die zoekterm, om maar een voorbeeld te noemen. Een belangrijke reden voor nofollow dus.

Interessante vraag: hoe zit het met affiliate links?

Enige tijd geleden stuitte ik op een interessante vraag. Die was: “Moet een affiliate link ook nofollow zijn?” Het antwoord is: ja, affiliate is een betaalwijze (beloning) en dient dan ook altijd nofollow te zijn.

Het is een terechte vraag trouwens, want het zou grijs gebied kunnen zijn. Je plaatst toch zelf de link? Niettemin kun je het heel simpel stellen: door affiliate links kun je als marktpartij makkelijk en snel links krijgen, omdat er een beloning tegenover staat waar men die link wel voor wil plaatsen. Juist die beloning zou niet de reden voor het plaatsen van de link moeten zijn, en die is daarom reden voor nofollow.

Hoe maak je die nofollow-link?

Zoals veel mogelijkheden bij WordPress, kun je voor een WordPress website natuurlijk een plugin installeren voor de nofollow-links. Grote kans echter dat je maar weinig gebruikmaakt van deze attributie en dan is een plugin overbodig. Wanneer je een link hebt aangemaakt op een pagina of in een bericht, ga je naar tekstmodus en voeg je “rel=nofollow” toe aan de link. Dat ziet er dan zo uit:
Hoe maak je een nofollow-link op in de code van je website?

Code van de link, met URL, verwijzing naar openen in nieuw tabblad, nofollow-attributie en ankertekst.

Weet je nu wat je te doen staat?

De redenen en de juiste toepassing voor nofollow-links weet je nu. Vragen, opmerkingen en aanvullingen laat je uiteraard hieronder weer achter. Ik ga zoals altijd graag het gesprek met je aan 🙂

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *