Waarom zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner dood is

Waarom zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner dood is

Vroeger was alles beter. Vroeger kon iedereen namelijk zelf zoektermenonderzoek doen met Googles Zoekwoordplanner. Daar kleefden toen al wel wat nadelen aan, maar het was gratis en het werkte. Nu is goed zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner echt definitief dood. Ik leg precies uit waarom.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 10 augustus 2017 en geüpdatet op 13 juni 2018

De nadelen van de Google AdWords Zoekwoordplanner

In augustus 2016 schreef ik zelf ook al over de nadelen die er toen al aan de Google Adwords Zoekwoordplanner (dat is de volledige naam van de tool) kleefden. Deze heb ik nu opgenomen in dit geüpdatete artikel:

  1. Er zijn geen historische data voor het zoekvolume
  2. Het zoekvolume is geen exact zoekvolume
  3. Het zoekvolume wordt in ‘containers’ gezet
  4. Meervoud en enkelvoud op één hoop
  5. Zoekvolume enkel Adwords-gerelateerd?

Naast deze nadelen, geef ik je ook tips hoe hier nu mee om te gaan bij je zoektermenonderzoek.

Daarbij moet ik ook opmerken dat je van Google ook nog eens geen goede data krijgt wanneer je geen AdWords-campagne hebt draaien. Waar je voorheen gratis de data uit de Zoekwoordplanner haalde, krijg je diezelfde data nu dus alleen als je betaald door middel van een Adwords-campagne.

Dit heeft impact op zowel SEO als SEA.

1. Geen historische data voor het zoekvolume

Allereerst is het goed om te weten wat ik bedoel met zoekvolume. Het zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand, zoals dat door Google in de Google Adwords Zoekwoordplanner wordt opgegeven. De zoekvolumes in de Zoekwoordplanner zijn gebaseerd op gegevens over de afgelopen 12 maanden. Ze zijn dus vooral actueel en bieden geen historisch overzicht.

Een historisch overzicht zou handig zijn

Dat je maar tot 12 maanden terug kunt kijken in de Zoekwoordplanner is eigenlijk erg onhandig. Je kunt namelijk niet echt trends zien. Wordt er bijvoorbeeld steeds meer naar een bepaalde zoekterm gezocht of juist minder? Dat kun je niet opmaken uit de data die de Zoekwoordplanner je geeft. Althans, alleen over de afgelopen 12 maanden. Het is echter interessanter om dit over een periode van een aantal jaren terug te kunnen zien.

Historische data moet je zelf bijhouden

Omdat je met de Zoekwoordplanner maar 12 maanden terug kunt qua gegevens, zul je dus zelf actief de historische data van je zoektermen moeten bijhouden. Concreet betekent dit dus dat jij elk jaar -of liefst zelfs vaker- zelf moet gaan bijhouden hoe vaak er op jouw zoektermen gezocht wordt. Zo kun je zien of er juist steeds vaker of steeds minder naar een bepaalde zoekterm wordt gezocht.

Waarom historische data?

Je kunt je afvragen wat de historische data waard zijn. Dat is eigenlijk heel logisch: een zoekterm die relatief nieuw is, zal nog een laag zoekvolume hebben. Maar wat als het gaat om een merk of product dat langzaamaan populairder wordt? Dan wil je wel weten hoe die groei in populariteit eruit ziet. Die groei zie je wel op korte termijn, dus populariteit van een onderwerp dankzij bijvoorbeeld een film of een andere actualiteit zal je niet ontgaan. Toch zijn ook de veranderingen op de langere termijn interessant, zoals ik al aangaf.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk

Om een voorbeeld te geven, ik word inmiddels aardig goed gevonden op de zoekterm “SEO-teksten“. Toen ik met Letterzaken begon, werd er gemiddeld 360 keer per maand op gezocht volgens de Zoekwoordplanner. Dit daalde uiteindelijk naar gemiddeld 320 keer per maand. Op het moment van schrijven staat het zoekvolume op 480. Maar er is meer met het zoekvolume aan de hand… Het is namelijk niet eens zo dat er werkelijk meer gezocht wordt op “seo teksten”. De stijging heeft een andere reden. Daar kom ik in punt 4 op terug.
Zoekvolume inclusief maandelijks volume op zoekterm 'SEO teksten' in Zoekwoordplanner

Nu moet ik toegeven dat ook de betaalde tools die ik ken geen historische data geven. Dus in alle gevallen geldt dat je zelf de zoekvolumes moet bijhouden voor de zoektermen die jij belangrijk vindt.

2. Het zoekvolume is geen exact volume

Ik doe vrijwel continu zoektermenonderzoek en zie dus heel veel verschillende cijfers voorbijkomen. Van enorme zoekvolumes die ik niet zou verwachten tot zoekvolumes die eigenlijk vies tegenvallen ten opzichte van je verwachting. In hoeverre kloppen die zoekvolumes dan nog? Benader data altijd kritisch, neem het niet allemaal klakkeloos aan.

Benader de data altijd kritisch

Data die je krijgt van partijen die je niet of nauwelijks kent, moet je uiteraard altijd kritisch benaderen. Met andere woorden: neem ze altijd met een korreltje zout. Dat geldt zeker ook voor de zoekvolumes in de Zoekwoordplanner. Deze zijn beslist niet 100% accuraat, sterker nog: die kunnen zelfs enorm afwijken van de werkelijke cijfers. ik leg je uit hoe dit zit.

Hoe hoger het volume, hoe hoger de mogelijke afwijking

Bij lage zoekvolumes is de afwijking in absolute zin niet zo groot. Wordt er bijvoorbeeld gemiddeld zes keer per maand op een bepaalde term gezocht, dan is het zoekvolume 10. Dat is in absolute zin geen forse afwijking. Procentueel echter wel. Een zoekvolume van 100 of 120 kent uiteraard procentueel een veel kleinere afwijking. Toch wordt dat bij hogere volumes weer een heel ander verhaal.

Hogere zoekvolumes: nog meer afwijking

De zoekvolumes in de Zoekwoordplanner zijn geen exacte getallen, ze zijn overduidelijk afgerond. Dat blijkt allereerst uit het feit dat alles enkel in tientallen wordt weergegeven. Maar er is meer aan de hand, zelfs echt afronden is niet aan de orde, er is sprake van volumes in “containers “. En dat is nu waar de crux zit.

3. Zoekvolumes in containers

De zoekvolumes worden dus in een soort ‘containers’ geplaatst. De containers gaan bij lage volumes omhoog in stappen van 10. Dus het zoekvolume begint bij 0, gaat omhoog naar 10, en dan door naar 30, 40 en 50. Vanaf 50 gaat het zoekvolume met stappen van 20 omhoog en vanaf 90 met stappen van 30.

Krijg je ‘m door?

Het verschil wordt alleen maar groter

Wat blijkt nu; bij de echt hoge zoekvolumes zijn de verschillen tussen de boven- en ondergrens enorm. Hierdoor kan het zijn dat het verschil tussen het werkelijke zoekvolume en het zoekvolume in de Zoekwoordplanner met duizenden tot zelfs tienduizenden verschillen van elkaar. De helden van Moz zochten het uit en kwamen tot een enorm verschil bij de hogere zoekvolumes. De container van 201.000 heeft “onder” zich de container van 165.000 en “boven” zich de container van 246.000. Daar zit een marge van ruim 80.000 in.

Is het nu 186.000 of 224.000?

De vraag is dan: als je zoekterm in de container van 201.000 valt, is het zoekvolume dan misschien 186.000 of 224.000? Want dat bevindt zich heel veilig gesteld eigenlijk in het gebied tussen 165.000 en 246.000. Een marge van bijna 40.000 dus. Dat is niet mis. Als je dat in potentiële omzet omrekent, is dat verschil enorm.

4. Meervoud en enkelvoud op één hoop

Nog zoiets: sinds medio 2016 zijn varianten -zoals enkelvoud en meervoud- op één hoop gegooid in de Zoekwoordplanner. De stijging in het zoekvolume voor “seo teksten” wordt (mede) veroorzaakt door het combineren van de zoekvolumes voor “seo teksten” en “seo tekst”. Ik heb er de historische data niet van, dus kan niet vertellen hoe de verhouding was. Maar dat je daardoor dus minder nauwkeurige data krijgt, lijkt me duidelijk.

Kijk maar naar het zoekvolume voor “container” en “containers”:

Meervoud of enkelvoud: container en containers geven hetzelfde zoekvolume

Zoekvolume hetzelfde, maar zoekresultaten niet

Leuk bedacht: de zoekvolumes van varianten combineren. Meervoud en enkelvoud op één hoop. Maar de zoekresultaten verschillen wel. Er zijn overeenkomsten tussen de varianten, maar er zijn ook altijd verschillen. Geen enkele zoekterm geeft bij enkelvoud én meervoud exact dezelfde zoekresultaten. Laten we eerlijk zijn, dan klopt het toch niet? Dan kun je toch niet beide varianten op één hoop gooien?

De voorbeelden zijn volgens mij wel duidelijk.

Zoekresultaat voor container - enkelvoud

Google zoekresultaat voor “container”

 

Zoekresultaat voor containers - meervoud

Google zoekresultaat voor “containers”. Meervoud dus.

En dan zijn er ook nog andere varianten die worden gecombineerd. Denk aan varianten met en zonder spatie (zie “aankoopmakelaar” versus “aankoop makelaar” hieronder) en zelfs afkortingen, die nu worden gecombineerd met volledige namen/woorden. Ook hiervoor zijn de zoekresultaten vaak anders en dus doet het samenvoegen van de zoekvolumes geen recht aan de zoekintentie.

Aankoopmakelaar of aankoop makelaar: geen verschil in zoekvolume in de Zoekwoordplanner

In onderstaand voorbeeld is er serieus een verschil in zoekintentie tussen de afkorting en de volledig uitgespelde naam. WKZ staat namelijk niet alleen voor “Wilhelmina Kinderziekenhuis”, zoals de meeste mensen de afkorting kennen. WKZ is ook een installatiebedrijf in Apeldoorn: Warmte- en Koeltechniek Zeldenrust. Mensen in de regio Apeldoorn zijn waarschijnlijk eerder op zoek naar het installatiebedrijf dan naar het ziekenhuis.

WKZ of Wilhelmina Kinderziekenhuis: hetzelfde zoekvolume, maar wat als ik Warmte- en Koeltechniek Zeldenrust zoek?

Hoeveel van de mensen die op ‘WKZ’ zoeken, zijn er echt op zoek naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis?

En zie ook hoe dit in de regio Apeldoorn de zoekresultaten beïnvloedt:

WKZ in de zoekresultaten in de regio Apeldoorn, inclusief het installatiebedrijf

5. Zoektermen enkel AdWords-gerelateerd?

Begin juli 2016 kwam naar buiten dat de zoekvolumes die in de Zoekwoordplanner worden getoond, enkel zoektermen zouden zijn waarop wordt geadverteerd via AdWords. Volgens SERoundtable had een Google-medewerker dit laten weten via Twitter. Wanneer er wel op wordt gezocht, maar niemand er een AdWords-campagne op heeft draaien, zou er geen zoekvolume vermeld worden de Zoekwoordplanner. Ik had hier eerlijk gezegd direct mijn vraagtekens bij.

Vraagtekens bij deze claim

Hoewel ik in basis best kan geloven dat de zoekvolumes niet volledig op organisch zoekverkeer draaien, zijn er ook vraagtekens. Want waarom wordt er wel zoekvolume vermeld bij mijn eigen naam, terwijl daar niet op wordt geadverteerd?
Zoekresultatenpagina voor de zoekterm "Nathan Veenstra" - zonder advertenties
Zoekvolume op de zoekterm "Nathan Veenstra" in de zoekwoordplanner - juli 2016
Je ziet hierboven dat er niet wordt geadverteerd op mijn naam. Wel staat er in de Zoekwoordplanner een zoekvolume van 30 bij mijn naam. Dus kan het mijns inziens niet zo zijn dat enkel zoektermen waarop wordt geadverteerd worden weergegeven in de Zoekwoordplanner. Dat zou ook erg dom zijn van Google, want dan zou er niemand gaan adverteren op zoektermen die een zoekvolume van 0 krijgen, ondanks dat er wel op gezocht wordt. Enkel omdat er op dat moment of tot dan toe niet op geadverteerd wordt? Daarmee zouden ze zich commercieel gezien in de vingers snijden.

Maar dan…

Andersom kun je ook kritisch zijn op zoekvolumes, omdat ze erg laag zijn of zelfs op nul staan, terwijl het logisch lijkt dat er wel op gezocht wordt. Want zou er werkelijk niemand op ‘Letterzaken’ zoeken? Zou het dan toch iets te maken hebben met het feit dat er niet op mijn bedrijfsnaam wordt geadverteerd?
Zoekvolume op zoekterm "Letterzaken" in Zoekwoordplanner is kennelijk 0

Voorbeeld: webteksten

Een ander voorbeeld is de zoekterm “webteksten”. Hier worden niet altijd advertenties bij vertoond. De vraag is dus of er gedurende de periode dat er geen AdWords-campagnes op die zoekterm draaien, het zoekvolume dan ook niet wordt meegeteld. Die vraag is legitiem, omdat ik heb gezien dat het zoekvolume op de term webteksten in de afgelopen jaren behoorlijk is afgenomen. En daarna weer toegenomen trouwens, maar dat zal wel weer te maken hebben met meervoud en enkelvoud…

Hoe ga je nu om met zoekvolumes in je zoektermenonderzoek?

Wat moet je hier nu allemaal mee? Hoe ga je nu om met zoekvolume en zoektermen nu je weet dat de data niet precies zijn wat je altijd dacht dat ze waren? Ik heb drie belangrijke adviezen, die ik zelf ook regelmatig gebruik:

  1. Gebruik je verstand en je gevoel
  2. Focus eens niet op vindbaarheid
  3. Gebruik de suggesties en schrijf met alle woorden uit die suggesties

Gebruik je verstand en je gevoel

Het is helemaal niet verkeerd om gewoon je verstand en je gevoel te gebruiken. Zoektermen die voor jou relevant zijn, zijn nu eenmaal relevant voor jou. Je eigen verstand en gevoel hebben het heus vaak wel goed. Het zoekvolume in de Zoekwoordplanner hoef je dus enkel te zien als een indicatie, je moet je er zeker niet op blindstaren. Als het voor jou logisch is dat ergens op gezocht wordt, is de kans best groot dat er ook daadwerkelijk op gezocht wordt.

Focus eens niet op vindbaarheid

Er is helemaal niets mis met gewoon teksten (laten) schrijven zonder focus op vindbaarheid. Het levert in ieder geval prettiger leesbare teksten op dan de overdreven SEO-teksten waar ik eerder al tegen ageerde. Veel blogs van mij zijn niet geschreven met een zoekterm in het achterhoofd. Ik vul dan ook met regelmaat geen zoekterm meer in in de Yoast SEO plugin.grat

Gebruik de suggesties

Maak van alle suggesties die je uit diverse tools haalt (in mijn artikel over zoektermenonderzoek noem ik enkele tools, zowel gratis als betaald) een lijst met zoektermen die jou aanspreken. Die passen bij de pagina die je wilt (laten) schrijven. Gebruik die lijst tijdens het schrijven. Het helpt je met inspiratie over wat er zoal in de tekst moet komen, en het helpt je om diverse zoektermen in de tekst te verweven voor een betere vindbaarheid.

De data in de Zoekwoordplanner waren al niet helemaal zuiver

Zoals hiervoor al aangegeven: de data die Google gaf in de Zoekwoordplanner waren niet zuiver. In dit ijzersterke artikel op Moz wordt het nog wat verder uitgediept, inclusief een aantal punten die ik hiervoor ook al noemde, plus:

  • Google gaf niet alle aanverwante termen; de suggesties waren dus niet compleet
  • Er werden vreemde alternatieven gegeven; je kreeg aanbevelingen waar je niks mee kon

Daar was nog wel mee te leven. Alles in perspectief, want andere tools hebben ook wel hun nadelen. Wellicht ook vreemde suggesties, missende suggesties en hoe betrouwbaar de zoekvolumes zijn weet je nooit.

En toen: geen exacte zoekvolumes meer

Oké, de zoekvolumes waren al niet exact. Ze gingen van 10 naar 20 en 30, dan naar 50, 70 en 90 en zo elke keer een grotere stap omhoog. Bij hoge zoekvolumes zat er al gauw een verschil van duizenden tussen de twee ‘containers’ van zoekvolumes. Maar toen ging Google alleen nog maar “exacte” zoekvolumes tonen aan mensen die AdWords-campagnes hadden lopen. De rest kreeg enkel reeksen (ranges) te zien:

  • 0-10
  • 10-100
  • 100-1000
  • 1.000-10.000
  • 10.000-100.000
  • 100.000-1.000.000

Daar kun je wat mee. Niet dus. Maar: er was nog een trucje om nog wel wat interessante cijfers te krijgen.

Google AdWords Zoekwoordplanner geeft enkel nog ranges (reeksen) weer

De reeksen (ranges) in Google AdWords Zoekwoordplanner: totaal onbruikbaar

Toch zoekvolumes ophalen in de Zoekwoordplanner

Kort gezegd kon je door een campagne aan te maken toch nog zoekvolumes ophalen. De exacte manier lees je in dit uitgebreide artikel dat ik erover schreef. Lijkt leuk, blijkt toch niet zo top. Althans, je weet nog steeds niet of je nu goede data ophaalt. Ik hoor het je vragen: “wat bedoel je nu weer Nathan?”. Komt ‘ie:

Vergelijkbare termen op 1 hoop

Net al aangehaald: Google gooit in de Zoekwoordplanner gewoon varianten op 1 hoop. Meervoud en enkelvoud, woorden die dicht bij elkaar liggen, bedenk het maar. Als er een variant te bedenken is, is er een reële kans dat het zoekvolume een som is van het zoekvolume van verschillende varianten, niet alleen van de variant die jij wilt zien. De data zijn dus niet zuiver.

Voorbeeld: ‘influencer definition’

Aanleiding voor dit artikel was een vraag op de Facebookgroep van Ahrefs [aff.], een tool die ik graag gebruik. Daar werd gevraagd naar de reden voor het verschil in zoekvolumes voor ‘influencer definition’. De Zoekwoordplanner gaf een zoekvolume van meer dan 10.000, terwijl Ahrefs 600 aangaf. Met exact dezelfde voorwaarden: in de VS, in het Engels. Dat verschil is natuurlijk enorm. Waar komt dat vandaan?

Betere data via Ahrefs

Of Ahrefs echt de exacte zoekvolumes geeft is moeilijk te bewijzen, maar dat Ahrefs er dichterbij zit dan de Zoekwoordplanner is zeker. Wat blijkt namelijk: Googles Zoekwoordplanner geeft ‘influence definition’ weer met zoekvolume. Daar mist een letter…

influencer definition ingegeven in Google Zoekwoordplanner voor VS met Engels als taal

Ik geef in in de Zoekwoordplanner: ‘influence definition’, zet land op VS en taal op Engels

 

Resultaat in Google Zoekwoordplanner - influence definition ipv influencer definition

Het resultaat: data voor ‘influence definition’

Wat gebeurt er dus: Google combineert ‘influencer definition’ met ‘influence definition’ en dat zorgt voor een hoog zoekvolume. Waar Ahrefs 9.600 voor de eerste opgeeft en 700 voor de ingegeven zoekterm. Samen maakt dat (ruim) afgerond een zoekvolume van 11.000 en dat is wat je in de Zoekwoordplanner te zien krijgt. Dus Ahrefs geeft betere, meer nauwkeurige data.

Zoekvolumes in Ahrefs

Natuurlijk baseer ik dat niet zomaar ergens op. Ik heb ook andere tools ingezet. In KWFinder [aff.] komen de zoekvolumes aardig overeen met wat Ahrefs opgeeft:

Zoekvolume voor influencer definition in KWFinde

Zoekvolume voor influence definition in KWFinder

Er zit nog een verschil in, maar het is goed om dat realistisch te bekijken. Beide tools werken op een andere manier om die zoekvolumes op te halen. Dan zijn die verschillen nog niet eens zo heel gek. Van Ahrefs weet ik dat ze clickstreamdata gebruiken (dus gebaseerd op klikken) en bij KWFinder krijg ik nog niet helemaal helder hoe ze de zoekvolumes ophalen.

En dan is het ineens weer anders in de Zoekwoordplanner

Dit artikel zat al even in de pen. Ik had onderzoek gedaan, screenshots gemaakt en nu ik weer onderzoek doe (augustus 2017), krijg ik ineens wel weer de zoekvolumes voor beide varianten te zien. In ieder geval voor dit voorbeeld (‘influencer definition’ versus ‘influence definition’).

Nu toch weer beide termen apart in de Zoekwoordplanner

Kijk nou! Ineens staan ‘influence definition’ en ‘influencer definition’ toch apart van elkaar in de Zoekwoordplanner…

Verder met de nieuwe methode

Dus ga ik verder met de nieuwe methode, die dan exacte(re) cijfers moet geven. Dus daar gaan we. Maar wacht, wat zie ik daar?

De vertoningen en klikken komen niet in de buurt van de zoekvolume-reeksen

Klopt dit wel? Waar er eerst 10K – 100K en 1K – 10K stond, overstijgt het aantal vertoningen nu de tientallen niet. En dat terwijl je wel op positie 1 zou komen en dus door iedereen gezien moet worden. Waar kun je dan nog op vertrouwen? Wat zijn de juiste cijfers nu?

1 poging is geen poging

Een beetje onderzoek doen is geen onderzoek doen. Eén poging is geen onderzoek. Dus ben ik verder gaan kijken. Even kijken wat het zoekvolume nu is voor ‘webteksten’, een zoekterm uit mijn vakgebied. Wat krijg ik dan in de Zoekwoordplanner? Enkelvoud, niet meervoud, wat toch wel een verschil is:

Zoekwoordplanner geeft wel resultaat voor webtekst, niet voor webteksten

Dit is wel een lastige, want het is moeilijk te bepalen wat iemand nu echt zoekt wanneer deze ‘webtekst’ als zoekterm gebruikt. Ook ‘webteksten’ is eerlijk gezegd wat breed, al denk ik wel dat we het eens kunnen zijn dat ‘webteksten’ echt gaat om meerdere pagina’s voor een website. Nog een poging dan.

Webdesigner is gelijk aan webdesign?

Neem ik ‘webdesigner’ als voorbeeld. Voer ik deze zoekterm in de Zoekwoordplanner in, dan krijg ik het volgende te zien:

Als ik zoek naar webdesigner, krijg ik webdesign

Kennelijk vindt Google de term ‘webdesign’ gelijk aan ‘webdesigner’. Wanneer je op zoek bent naar webdesign, heb je een webdesigner nodig, zoveel is waar. Toch is de vraag wat de zoekintentie is wanneer je enkel ‘webdesign’ invoert als zoekopdracht. Je kunt ook op zoek zijn naar ideeën over webdesign. En als je op ‘webdesigner’ zoekt, kan dat ook weer met opleiding of carrière te maken hebben. Dit toont wel aan dat er wel degelijk een verschil is in betekenis.

Je wilt weten waar je aan toe bent

Uiteindelijk wil je dus cijfers voor iedere zoekterm en niet gokken op welke van de twee termen nu meer gezocht wordt. Die data krijg je niet in de Zoekwoordplanner. Ook als je specifieker zoekt, krijg je deze data niet. Bij ‘webdesigner apeldoorn’, krijg ik gewoon weer ‘webdesign apeldoorn’ te zien. Je wilt de juiste cijfers bij de juiste zoekterm. Leuk dat die Google AdWords Zoekwoordplanner gratis is, maar je weet niet hoe betrouwbaar de cijfers zijn die je krijgt. Ook omdat die betrouwbaarheid per dag kan veranderen.

Geen AdWords gebruikt? Geen toegang meer

Jooo, lekker klantvriendelijk van Google: als je 15 maanden lang geen AdWords hebt gebruikt (lees: Google niet hebt betaald), sluit de zoekmachinegigant je account en heb je ook geen toegang meer tot de Zoekwoordplanner. Dus gratis kun je vergeten vanaf nu. Oké, je kunt natuurlijk een heel laag budget instellen en zo bijna gratis gebruikmaken van de tool. Moet je zelf weten. Maar voor de data die je krijgt raad ik het je af. 😉

Hoe krijg je nog betrouwbare data uit Googles Zoekwoordplanner?

De vraag is nu: Hoe krijg je nog betrouwbare data uit Googles Zoekwoordplanner? Of misschien zelfs: Krijg je überhaupt nog betrouwbare data uit Googles Zoekwoordplanner? Want weet jij nog waar je op kunt vertrouwen in deze tool? Ik niet in ieder geval. Wat is juist? Wanneer krijg je de echt juiste cijfers?

Je kunt er niet op vertrouwen

Wat mij betreft is het duidelijk: je kunt niet op de Zoekwoordplanner vertrouwen. En eigenlijk is dat vreemd. Want zelfs als je via AdWords wilt gaan adverteren, krijg je dus geen goede data waarop je jouw AdWords-campagne kunt baseren. Want je moet al een campagne hebben lopen om echte zoekvolumes in plaats van reeksen te krijgen.

Van zoekvolumes naar bruikbare cijfers

Nee, dan Ahrefs. Die geeft bruikbare cijfers. Let maar op. Je krijgt niet alleen zoekvolume, gebaseerd op klikdata, maar ook:

  • Klikken op zoekresultaten (‘Klikken’); waardoor je kunt bepalen of dit zoekresultaat ook loont om tussen te staan
  • Return Rate (RR); een relatieve waarde die aangeeft hoe vaak mensen binnen een maand weer op deze zoekterm zoeken
  • Keyword Difficulty (KD); geschatte concurrentie voor deze zoekterm, gebaseerd op de backlinkprofielen van je concurrenten

Zie hier:

Ahrefs geeft wel bruikbare data voor beide zoektermen. En zelfs meer dan zoekvolume.

In Ahrefs heb je niet alleen goede zoekvolumes, maar ook andere interessante data.

Wat heb je aan deze data?

Klikken op zoekresultaten

Lijkt me duidelijk. Als er minder in de zoekresultaten geklikt wordt dan er op de zoekterm gezocht wordt, is het zaak om uit te zoeken waarom dat is. Staat het antwoord wellicht al direct in de zoekresultaten of is het zoekresultaat zo teleurstellend dat je de zoekopdracht moet verfijnen? Wordt er meer geklikt dan gezocht, dan is de zoekterm wel heel interessant. Grote kans dat ze doorklikken naar jouw website.

Return Rate: zegt wat over zoekintentie

Wanneer er regelmatig opnieuw gezocht wordt op een zoekterm, mag je aannemen dat men werkelijk geïnteresseerd is. Als iemand vaker zoekt, kun je ervan uitgaan dat deze eerst aan het oriënteren is en daarna mogelijk in de koopfase komt.

Keyword Difficulty: de concurrentie in de organische zoekresultaten

Keyword Difficulty is interessant omdat je echt inzicht in concurrentie hebt, wat je niet hebt in de Zoekwoordplanner. De ‘Concurrentie’ in de Zoekwoordplanner heeft namelijk niks met de organische zoekresultaten te maken. Dit gaat alleen maar over de concurrentie in AdWords. En dat staat los van je SEO.

Een heel verhaal. Knap dat je het tot het einde hebt gelezen. Kudo’s voor jou! Heb je nog energie om te laten weten wat je aan dit artikel hebt gehad? Of heb je misschien nog een vraag? Laat het hieronder weten.

11 antwoorden
  1. Frank Morhee
    Frank Morhee zegt:

    Ik ben het met je eens dat het steeds uitdagender wordt om relevante en betrouwbare data te verkrijgen voor zoektermen. Als bureau met een grote adwords spend krijg je uiteraard wel de getallen te zien in de zoekwoordplanner. Echter voegt de zoekwoordplanner zoektermen samen (zoals je al aangaf) waardoor dit niet (altijd) betrouwbaar is.

    Wat je kan doen is de optie “Uw budget plannen en prognoses ontvangen” gebruiken en alles op maximaal zetten en het zoekwoordtype op exact. Je krijgt dat een prognose met data. Die kun je naast de oorspronkelijke volumes van de zoektermen zetten.

    Kanttekening is en blijft dat de zoekvolumes zijn gebaseerd op de betaalde data (advertising) en niet op de organische data. Wat dat betreft is Ahrefs zeker een betrouwbare vervanger.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel Frank. Via de optie “Uw budget plannen en prognoses ontvangen” krijg je echter nog steeds data voor verkeerde zoektermen. Van ‘webteksten’ wordt gewoon weer ‘webtekst’ gemaakt en van het eerste voorbeeld ‘influencer definition’ (dat nu wel weer juiste data geeft) werd dus ‘influence definition’ gemaakt. Je weet dus niet wat de juiste data is voor precies jouw zoekterm.

      En hoewel je nooit zeker weet hoe betrouwbaar de data zijn die je krijgt, is wel zeker dat de betrouwbaarheid van Googles Zoekwoordplanner wisselend is. Daardoor kun je er wat mij betreft dus niet op vertrouwen…

      Beantwoorden
  2. Christo
    Christo zegt:

    Hallo Nathan,

    Ik vind jouw teksten heel helder en duidelijk geschreven. Je kunt echt zien en zelf ervaren,
    dat je een expert bent in SEO en het schrijven van SEO webteksten.
    Het is allemaal wel erg verwarrend v.w.b. zoekwoordonderzoek, zoekwoordplanner,
    zoekwoord volumes en het uiteindelijk bepalen van de juiste keywords.

    Het feit dat niet alles is wat het lijkt, maakt alles er niet echt makkelijker op.
    Toch kan ik verder met jouw informatie, dat is het belangrijkste, toch?

    Jouw uitleg is wel heel erg waardevol voor mij geweest, bedankt voor deze mooie blogposts Nathan.

    Christo Cornelissen -winstengroei

    Beantwoorden
  3. Michiel
    Michiel zegt:

    De Zoekwoordplanner komt er niet best van af :). Je kunt nog aan het artikel toevoegen dat de Zoekwoordplanner tegenwoordig niet eens meer te gebruiken is als je de afgelopen 15 maanden geen Adwords-campagne hebt gedraaid. Ik heb althans van meerdere mensen gehoord dat ze nu niet meer in de Zoekwoordplanner kunnen komen.

    De data is zeker verre van nauwkeurig. Andere tools doen het denk ik beter, maar ook daar kun je je afvragen hoe accuraat de data is. Uiteindelijk moet je dat denk ik dan ook maar loslaten, zoals je zelf ook al aangeeft in dit artikel. Of er nu 2.000 of 5.000 keer op een zoekterm wordt gezocht, maakt niet zoveel uit. Er wordt kennelijk veel op gezocht en dus is het de moeite waard om er iets over te schrijven. Tegenwoordig kun je ook steeds meer zoekwoorden op 1 pagina combineren, wat exacte individuele zoekvolumes minder interessant maakt. Uiteindelijk gaat het toch om gezond verstand en schrijven over onderwerpen waar mensen wat over willen weten.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Die was ik nog vergeten ja, dat je eruit gemikt wordt als je geen AdWords-campagne meer hebt gedraaid. Waarmee de Zoekwoordplanner dus eigenlijk ook niet meer gratis is. Ja, je kunt een heel low-budgetcampagne draaien natuurlijk, maar dat betekent alsnog dat je iets betaalt om de tool te kunnen gebruiken voor zoektermenonderzoek. Ik voeg ‘m nog even toe, want hij hoorde er wel in.

      Van andere tools weet je ook dat de data nooit 100% accuraat zijn, maar ze gooien in ieder geval niet beduidend verschillende zoektermen met duidelijk andere zoekintenties op 1 hoop. En ze geven wat mij betreft betere suggesties, waarmee je inspiratie krijgt voor het woordgebruik in je tekst. En zo kun je inderdaad om veel meer zoektermen of zoekwoordcombinaties gevonden worden. Dat was eigenlijk al zo, maar krijgt nu meer de aandacht. Ons werd geleerd dat je 1 zoekterm per pagina moest kiezen, terwijl ook toen 1 pagina makkelijk op meerdere zoektermen kon ranken.

      Beantwoorden
      • Michiel
        Michiel zegt:

        Ja, tegenwoordig is het helaas niet gratis meer. Op zich niet verwonderlijk dat ze de toegang en het gebruik steeds verder beperkt hebben. Er waren heel wat betaalde zoekwoordtools die al die gratis data van Google gebruikten voor hun eigen tool en ik kan me voorstellen dat het best wat server load kost om die data aan te bieden. Het is jammer voor de bloggers en kleine websites die de tool heel af en toe gebruikten om wat gratis zoekwoordenonderzoek te doen.

        Een andere reden is denk ik dat Google meer inkomsten wil genereren uit advertenties en ze je meer willen duwen richting Adwords. Ook via e-mails en kortingen en zo pushen ze Adwords veel meer dan vroeger. Alle mensen die voorheen gratis de Zoekwoordplanner gebruikten zien nu dat ze voor een advertentie moeten betalen en velen zullen dat misschien wel doen.

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Die beweegredenen snap ik ook wel ja. En aan de andere kant is de vraag of die hele tool überhaupt ooit echt geschikt was voor SEO. Ik vermoed van niet, maar het was gratis en we wisten niet beter…

          Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ubersuggest haalt zoekvolumes op uit de Zoekwoordplanner. Daar heb je dus niet zo veel aan ;-). Helaas zijn er eigenlijk geen gratis tools met goede data. Ergens ook wel logisch, want het verzamelen en het opslaan van die data kost geld.

      De meest betaalbare tool is KWFinder*, waarvan ik wel het sterke vermoeden heb dat ook die in ieder geval iets van de cijfers uit de Zoekwoordplanner haalt. Wel beter dan de Zoekwoordplanner zelf en je krijgt nog wat meer cijfers, zoals een concurrentiecijfer. Zo kun je bepalen of de concurrentie misschien hoog is.

      Concurrentie in de Zoekwoordplanner is ook alleen op de Ads en niet op organische zoekresultaten, daar staan velen ook niet bij stil.

      *dat is een affiliate linkje, kost jou niks extra, ik krijg een beloning voor de aanbeveling

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.