Waarom zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner dood is

Waarom zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner dood is

Vroeger was alles beter. Vroeger kon iedereen namelijk zelf zoektermenonderzoek doen met Googles Zoekwoordplanner. Daar kleefden toen al wel wat nadelen aan, maar het was gratis en het werkte. Nu is goed zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner echt definitief dood. Ik leg precies uit waarom.

De data in de Zoekwoordplanner waren al niet helemaal zuiver

Stiekem wisten we het al, maar we wilden er niet aan toegeven: de data die Google gaf in de Zoekwoordplanner waren niet zuiver. In dit ijzersterke artikel op Moz wordt precies uitgelegd wat er allemaal mis was. In het kort de belangrijkste punten:

  • Zoekvolumes werden flink afgerond; je had dus kans dat het fors meer of minder was dan het getal dat je kreeg
  • Google gaf niet alle aanverwante termen; de suggesties waren dus niet compleet
  • Er werden vreemde alternatieven gegeven; je kreeg aanbevelingen waar je niks mee kon

Daar was nog wel mee te leven. Alles in perspectief, want andere tools hebben ook wel hun nadelen. Wellicht ook vreemde suggesties, missende suggesties en hoe betrouwbaar de zoekvolumes zijn weet je nooit.

En toen: geen exacte zoekvolumes meer

Oké, de zoekvolumes waren al niet exact. Ze gingen van 10 naar 20 en 30, dan naar 50, 70 en 90 en zo elke keer een grotere stap omhoog. Bij hoge zoekvolumes zat er al gauw een verschil van duizenden tussen de twee ‘containers’ van zoekvolumes. Maar toen ging Google alleen nog maar “exacte” zoekvolumes tonen aan mensen die AdWords-campagnes hadden lopen. De rest kreeg enkel reeksen (ranges) te zien:

  • 0-10
  • 10-100
  • 100-1000
  • 1.000-10.000
  • 10.000-100.000
  • 100.000-1.000.000

Daar kun je wat mee. Niet dus. Maar: er was nog een trucje om nog wel wat interessante cijfers te krijgen.

Google AdWords Zoekwoordplanner geeft enkel nog ranges (reeksen) weer

De reeksen (ranges) in Google AdWords Zoekwoordplanner: totaal onbruikbaar

Toch zoekvolumes ophalen in de Zoekwoordplanner

Kort gezegd kon je door een campagne aan te maken toch nog zoekvolumes ophalen. De exacte manier lees je in dit uitgebreide artikel dat ik erover schreef. Lijkt leuk, blijkt toch niet zo top. Althans, je weet nog steeds niet of je nu goede data ophaalt. Ik hoor het je vragen: “wat bedoel je nu weer Nathan?”. Komt ‘ie:

Vergelijkbare termen op 1 hoop

Wat doet Google nu: ze gooien vergelijkbare termen op één hoop. Meervoud en enkelvoud, woorden die dicht bij elkaar liggen, bedenk het maar. Als er een variant te bedenken is, heb je kans dat het zoekvolume een som is van het zoekvolume van verschillende varianten, niet alleen van de variant die jij wilt zien. De data zijn dus niet zuiver.

Voorbeeld: ‘influencer definition’

Aanleiding voor dit artikel was een vraag op de Facebookgroep van Ahrefs, een tool die ik graag gebruik. Daar werd gevraagd naar de reden voor het verschil in zoekvolumes voor ‘influencer definition’. De Zoekwoordplanner gaf een zoekvolume van meer dan 10.000, terwijl Ahrefs 600 aangaf. Met exact dezelfde voorwaarden: in de VS, in het Engels. Dat verschil is natuurlijk enorm. Waar komt dat vandaan?

Betere data via Ahrefs

Of Ahrefs echt de exacte zoekvolumes geeft is moeilijk te bewijzen, maar dat Ahrefs er dichterbij zit dan de Zoekwoordplanner is zeker. Wat blijkt namelijk: Googles Zoekwoordplanner geeft ‘influence definition’ weer met zoekvolume. Daar mist een letter…

influencer definition ingegeven in Google Zoekwoordplanner voor VS en Engels

Ik geef in in de Zoekwoordplanner: ‘influence definition’, zet land op VS en taal op Engels

 

Resultaat in Google Zoekwoordplanner - influence definition ipv influencer definition

Het resultaat: data voor ‘influence definition’

Wat gebeurt er dus: Google combineert ‘influencer definition’ met ‘influence definition’ en dat zorgt voor een hoog zoekvolume. Waar Ahrefs 9.600 voor de eerste opgeeft en 700 voor de ingegeven zoekterm. Samen maakt dat (ruim) afgerond een zoekvolume van 11.000 en dat is wat je in de Zoekwoordplanner te zien krijgt. Dus Ahrefs geeft betere, meer nauwkeurige data.

Zoekvolumes in Ahrefs

Natuurlijk baseer ik dat niet zomaar ergens op. Ik heb ook andere tools ingezet. In KWFinder (aff.) komen de zoekvolumes aardig overeen met wat Ahrefs opgeeft:

Zoekvolume voor influencer definition in KWFinde

Zoekvolume voor influence definition in KWFinder

Er zit nog een verschil in, maar het is goed om dat realistisch te bekijken. Beide tools werken op een andere manier om die zoekvolumes op te halen. Dan zijn die verschillen nog niet eens zo heel gek. Van Ahrefs weet ik dat ze clickstreamdata gebruiken (dus gebaseerd op klikken) en bij KWFinder krijg ik nog niet helemaal helder hoe ze de zoekvolumes ophalen.

En dan is het ineens weer anders in de Zoekwoordplanner

Dit artikel zat al even in de pen. Ik had onderzoek gedaan, screenshots gemaakt en nu ik weer onderzoek doe (augustus 2017), krijg ik ineens wel weer de zoekvolumes voor beide varianten te zien. In ieder geval voor dit voorbeeld (‘influencer definition’ versus ‘influence definition’).

Nu toch weer beide termen apart in de Zoekwoordplanner

Kijk nou! Ineens staan ‘influence definition’ en ‘influencer definition’ toch apart van elkaar in de Zoekwoordplanner…

Verder met de nieuwe methode

Dus ga ik verder met de nieuwe methode, die dan exacte(re) cijfers moet geven. Dus daar gaan we. Maar wacht, wat zie ik daar?

De vertoningen en klikken komen niet in de buurt van de zoekvolume-reeksen

Klopt dit wel? Waar er eerst 10K – 100K en 1K – 10K stond, overstijgt het aantal vertoningen nu de tientallen niet. En dat terwijl je wel op positie 1 zou komen en dus door iedereen gezien moet worden. Waar kun je dan nog op vertrouwen? Wat zijn de juiste cijfers nu?

1 poging is geen poging

Een beetje onderzoek doen is geen onderzoek doen. Eén poging is geen onderzoek. Dus ben ik verder gaan kijken. Even kijken wat het zoekvolume nu is voor ‘webteksten’, een zoekterm uit mijn vakgebied. Wat krijg ik dan in de Zoekwoordplanner? Enkelvoud, niet meervoud, wat toch wel een verschil is:

Zoekwoordplanner geeft wel resultaat voor webtekst, niet voor webteksten

Dit is wel een lastige, want het is moeilijk te bepalen wat iemand nu echt zoekt wanneer deze ‘webtekst’ als zoekterm gebruikt. Ook ‘webteksten’ is eerlijk gezegd wat breed, al denk ik wel dat we het eens kunnen zijn dat ‘webteksten’ echt gaat om meerdere pagina’s voor een website. Een andere poging dan.

Webdesigner is gelijk aan webdesign?

Neem ik ‘webdesigner’ als voorbeeld. Voer ik deze zoekterm in de Zoekwoordplanner in, dan krijg ik het volgende te zien:

Als ik zoek naar webdesigner, krijg ik webdesign

Kennelijk vindt Google de term ‘webdesign’ gelijk aan ‘webdesigner’. Wanneer je op zoek bent naar webdesign, heb je een webdesigner nodig, zoveel is waar. Toch is de vraag wat de zoekintentie is wanneer je enkel ‘webdesign’ invoert als zoekopdracht. Je kunt ook op zoek zijn naar ideeën over webdesign. En als je op ‘webdesigner’ zoekt, kan dat ook weer met opleiding of carrière te maken hebben. Dit toont wel aan dat er wel degelijk een verschil is in betekenis.

Cijfers bij de juiste zoekterm

Uiteindelijk wil je dus cijfers voor iedere zoekterm en niet gokken op welke van de twee termen nu meer gezocht wordt. Die data krijg je niet in de Zoekwoordplanner. Ook als je specifieker zoekt, krijg je deze data niet. Bij ‘webdesigner apeldoorn’, krijg ik gewoon weer ‘webdesign apeldoorn’ te zien. Je wilt de juiste cijfers bij de juiste zoekterm. En van Google krijg je die niet.

Van zoekvolumes naar bruikbare cijfers

Nee, dan Ahrefs. Die geeft bruikbare cijfers. Let maar op. Je krijgt niet alleen zoekvolume, gebaseerd op klikdata, maar ook:

  • Klikken op zoekresultaten (‘Klikken’); waardoor je kunt bepalen of dit zoekresultaat ook loont om tussen te staan
  • Return Rate (RR); een relatieve waarde die aangeeft hoe vaak mensen binnen een maand weer op deze zoekterm zoeken
  • Keyword Difficulty (KD); geschatte concurrentie voor deze zoekterm, gebaseerd op de backlinkprofielen van je concurrenten

Zie hier:

Ahrefs geeft wel bruikbare data voor beide zoektermen. En zelfs meer dan zoekvolume.

In Ahrefs heb je niet alleen goede zoekvolumes, maar ook andere interessante data.

Wat heb je aan deze data?

Klikken op zoekresultaten

Lijkt me duidelijk. Als er minder in de zoekresultaten geklikt wordt dan er op de zoekterm gezocht wordt, is het zaak om uit te zoeken waarom dat is. Staat het antwoord wellicht al direct in de zoekresultaten of is het zoekresultaat zo teleurstellend dat je de zoekopdracht moet verfijnen? Wordt er meer geklikt dan gezocht, dan is de zoekterm wel heel interessant. Grote kans dat ze doorklikken naar jouw website.

Return Rate: zegt wat over zoekintentie

Wanneer er regelmatig opnieuw gezocht wordt op een zoekterm, mag je aannemen dat men werkelijk geïnteresseerd is. Als iemand vaker zoekt, kun je ervan uitgaan dat deze eerst aan het oriënteren is en daarna mogelijk in de koopfase komt.

Keyword Difficulty: de concurrentie in de organische zoekresultaten

Keyword Difficulty is interessant omdat je echt inzicht in concurrentie hebt, wat je niet hebt in de Zoekwoordplanner. De ‘Concurrentie’ in de Zoekwoordplanner heeft namelijk niks met de organische zoekresultaten te maken. Dit gaat alleen maar over de concurrentie in AdWords. En dat staat los van je SEO.

Hoe krijg je nog betrouwbare data uit Googles Zoekwoordplanner?

De vraag is nu: Hoe krijg je nog betrouwbare data uit Googles Zoekwoordplanner? Of misschien zelfs: Krijg je überhaupt nog betrouwbare data uit Googles Zoekwoordplanner? Want weet jij nog waar je op kunt vertrouwen in deze tool? Ik niet in ieder geval. Wat is juist? Wanneer krijg je de echt juiste cijfers?

Je kunt er niet op vertrouwen

Wat mij betreft is het duidelijk: je kunt niet op de Zoekwoordplanner vertrouwen. En eigenlijk is dat vreemd. Want zelfs als je via AdWords wilt gaan adverteren, krijg je dus geen goede data waarop je jouw AdWords-campagne kunt baseren. Want je moet al een campagne hebben lopen om echte zoekvolumes in plaats van reeksen te krijgen.

Weet jij nog een manier om toch gratis zoekvolumes op te halen? Wil je iets anders delen of vragen? Laat het weten in de reacties hieronder.

2 antwoorden
  1. Frank Morhee
    Frank Morhee zegt:

    Ik ben het met je eens dat het steeds uitdagender wordt om relevante en betrouwbare data te verkrijgen voor zoektermen. Als bureau met een grote adwords spend krijg je uiteraard wel de getallen te zien in de zoekwoordplanner. Echter voegt de zoekwoordplanner zoektermen samen (zoals je al aangaf) waardoor dit niet (altijd) betrouwbaar is.

    Wat je kan doen is de optie “Uw budget plannen en prognoses ontvangen” gebruiken en alles op maximaal zetten en het zoekwoordtype op exact. Je krijgt dat een prognose met data. Die kun je naast de oorspronkelijke volumes van de zoektermen zetten.

    Kanttekening is en blijft dat de zoekvolumes zijn gebaseerd op de betaalde data (advertising) en niet op de organische data. Wat dat betreft is Ahrefs zeker een betrouwbare vervanger.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel Frank. Via de optie “Uw budget plannen en prognoses ontvangen” krijg je echter nog steeds data voor verkeerde zoektermen. Van ‘webteksten’ wordt gewoon weer ‘webtekst’ gemaakt en van het eerste voorbeeld ‘influencer definition’ (dat nu wel weer juiste data geeft) werd dus ‘influence definition’ gemaakt. Je weet dus niet wat de juiste data is voor precies jouw zoekterm.

      En hoewel je nooit zeker weet hoe betrouwbaar de data zijn die je krijgt, is wel zeker dat de betrouwbaarheid van Googles Zoekwoordplanner wisselend is. Daardoor kun je er wat mij betreft dus niet op vertrouwen…

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.