Waarom ik zoekterm zeg in plaats van zoekwoord

Waarom ik zoekterm zeg in plaats van zoekwoord

Binnen de wereld van SEO/zoekmachine-optimalisatie wordt veelvuldig gesproken over zoekwoorden. Wat mij betreft is dit een totaal verkeerde uitdrukking en zorgt het gebruik van ”zoekwoord te makkelijk voor misverstanden. Ik leg je graag uit waarom ‘zoekterm’ een betere uitdrukking is. Eerst maar eens uitleggen waar ‘zoekwoord’ vandaan komt.

Dit artikel werd gepubliceerd op 5 februari 2015 en is op 25 juli 2018 geüpdatet

Waar komt de uitdrukking ‘zoekwoord’ vandaan?

Binnen de wereld van zoekmachine-optimalisatie is er een aantal termen dat regelmatig terug blijft komen. De meest voorkomende is wel ‘zoekwoord’ of ‘keyword’. De laatste is de oorspronkelijke Engelstalige term en letterlijk vertaald wordt dat ‘sleutelwoord’. In Nederland is dat uiteindelijk ‘zoekwoord’ geworden, omdat het met zoekopdrachten in de zoekmachines te maken heeft. Google heeft als tool voor Google Ads bijvoorbeeld ook de ‘Zoekwoordplanner’ beschikbaar.

In de Google Ads Zoekwoordplanner wordt de uitdrukking zoekwoord gebruikt

Waarom dan ‘zoekterm’ in plaats van ‘zoekwoord’?

‘Zoekwoord’ wordt dus algemeen gebruikt. Waarom moet het wat mij betreft dan ‘zoekterm’ worden? Mijn antwoord is behoorlijk logisch als je erover nadenkt. Ga voor jezelf maar na welke associatie je hebt bij de uitdrukking ‘zoekwoord’: is dat enkelvoud of meervoud? Bij ‘zoekwoord’ denk je dus echt aan enkelvoudige woorden die je inzet voor je vindbaarheid. Is dat handig? Denk je dat je als autobedrijf dat Volkswagen Golfs verkoopt makkelijk hoog komt in Google met “Golf”? Geloof me, dat is een illusie.

Zoek op golf en je krijgt dit zoekresultaat - Apeldoorn, juli 2018. Hoeveel auto's staan in deze zoekresultatenpagina?

Het zoekresultaat voor ‘golf’ (Apeldoorn, juli 2018). Loont het de moeite om hier als autodealer of -handelaar tussen te staan?

 

Dat ene woord is niet handig

Zoals je hierboven al ziet is niet alleen de concurrentie pittig op dat ene woord ‘golf’ (golf.nl, Wikipedia…), maar is jouw onderwerp ook minder passend in het huidige zoekresultaat. Het is dus zaak om ook rekening te houden met de zoekintentie van de Google gebruiker.

> Alles over zoektermen en zoekintentie lees je hier

Van zoekwoord “Golf” naar zoekterm “Tweedehands Golf”

Dan heb je een autobedrijf en je wilt je Volkswagen Golfs verkopen. Ga je dan inzetten op “golf”? Ik raad het je af. En wel om drie redenen:

  1. “Golf” kan slaat ook op andere onderwerpen. Denk hierbij aan de sport golf en aan water. Maar ook frequenties hebben met golven te maken.
  2. De concurrentie op dit zoekwoord is enorm. Er zijn duizenden kapers op de kust, en dat heeft voor een deel te maken met punt 1.
  3. Het zoekwoord (ja, hier wel 😉 ) is niet erg koopgericht. Enkel het losse woord “golf” is zo algemeen dat het een informatieve zoekopdracht kan zijn. “Tweedehands Golf kopen” is veel concreter en dus interessanter.

Heeft het dus veel zin om hoog te komen met dat ene losse zoekwoord? Als autobedrijf zou ik onderzoeken hoe vaak er naar “tweedehands golf” gezocht wordt en daarna hoe de concurrentie daarop presteert.

Zoektermen gerelateerd aan golf inclusief zoekvolumes (Ahrefs)

Enkele zoektermen gerelateerd aan ‘golf’ met de zoekvolumes en zelfs klikken in de zoekresultaten. (Bron: Ahrefs)

Voor zo’n auto spelen lokale zoekresultaten een minder grote rol, wie zo’n auto wil aanschaffen is vaak best bereid om daarvoor een stuk te rijden. Dus “tweedehands golf arnhem” voor een autobedrijf in Arnhem, zou ik pas onderzoeken wanneer de concurrentie op “tweedehands golf” te sterk blijkt.

Snap je waarom ‘zoekwoord’ de verkeerde indruk wekt?

Duidelijkheid voor iedereen

Wanneer je ‘zoekterm’ gebruikt, is het voor vrijwel iedereen direct duidelijk dat het niet om een enkel woord gaat. Andersom wekt ‘zoekwoord’ de indruk dat het slechts om één woord gaat. En zo zou je de indruk kunnen wekken dat een enkel woord de focus zou moeten zijn. In punt 1 hierboven liet ik zien hoe een enkel woord meerdere betekenissen kan hebben en daarmee ook meerdere zoekintenties. Om over punt 2 -de concurrentie op dat ene zoekwoord- maar niet te spreken.

‘Zoekwoord’ leidt tot misverstanden

Wanneer ik aan de slag ga met het optimaliseren van een website, heb ik contact met de klant over de zoektermen. Zelfs met duidelijke uitleg naar de klant over het verschil tussen zoekterm en zoekwoord gaat het nog mis. Zo komt het in zeker 30% van de gevallen nog voor dat ik een lijst ontvang waarin voornamelijk losse woorden staan. Wanneer je dan met klanten praat over ‘zoekwoorden’ in plaats van ‘zoektermen’, durf ik je op een briefje te geven dat ze met een lange lijst met enkel losse woorden komen. Met het gebruik van ‘zoekwoord’ weet je dat vrijwel iedereen de associatie zal hebben met een enkel woord.

Van zoekwoord naar zoekterm

Het juiste gebruik van deze termen is naar mijn mening van belang voor zowel de verwachtingen van de website-eigenaar als voor degene die met SEO aan de slag gaat. Daarnaast geldt dit ook voor SEA: Search Engine Advertising. Wanneer je adverteert op slechts een enkel woord, mik je op een heel groot publiek. Grote kans dat een substantieel deel van de zoekenden op dat ene zoekwoord niet geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Zet dus altijd in op meer specifieke zoektermen, dat is veel effectiever.

Ook SEOguru stemt in

Nadat ik dit artikel in 2015 voor het eerst publiceerde, verscheen de 3e editie van ‘SEO voor webprofessionals‘ [affiliate] van Alain Sadon (eigenaar van het SEO-instituut SEOguru). Hierin geeft hij aan het eens te zijn met mijn betoog om vootaan ‘zoekterm’ te gebruiken:

Steun voor mijn betoog voor het gebruik van de uitdrukking 'zoekterm' in het boek van Alain Sadon (SEOguru)

Zoekterm: zoveel duidelijker dan zoekwoord

Het moge duidelijk zijn waarom ik consequent ‘zoekterm’ gebruik in mijn communicatie. Gebruik jij de uitdrukking ‘zoekterm’ al? Of heb je een ander alternatief, waardoor er minder misverstanden kunnen ontstaan? Ik ben benieuwd, laat het hieronder weten.

 

5 antwoorden
  1. Laurens
    Laurens zegt:

    Zoekterm is ook de vertaling van Search terms, welke natuurlijk de echte invoer is als mensen zoeken op termen/woorden in Google, die je kunt achterhalen via Google Webmaster Tools of het tab Search Terms in bij Keywords (NL: tab Zoektermen bij Zoekwoorden).

    Om zoekterm te gebruiken ipv zoekwoord, lijkt mij dat verwarring opleveren ivm de echte zoektermen die gebruikt worden om je zoekwoorden in advertenties en organische resultaten te krijgen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik volg je eerlijk gezegd even niet Laurens. Waarom zou er verwarring ontstaan? In je eerste zin lees ik eigenlijk een bevestiging van mijn betoog: “Zoekterm is ook de vertaling van Search terms, welke natuurlijk de echte invoer is als mensen zoeken op termen/woorden in Google.” Daar gaat het toch ook om? Wat mensen invoeren in Google? 🙂

      Beantwoorden
  2. Laurens
    Laurens zegt:

    Zie het zo; je zoektermen zijn de invoer wat je als zoekwoorden gebruikt om op te richten voor de online marketing en vooral SEA. Het tabje Keywords is wat je al gebruikt en Search Terms is hier de aanvoer voor. Als je voor beiden het woord zoektermen gebruikt in je taalgebruik, verlies je het verschil van de twee en kan iets onduidelijk worden – ik denk dat dit een specifiek geval is voor advertising specialisten.

    Gelukkig kan je ook de betere Engelse interfaces gebruiken 😉

    Als je zoekterm gebruikt voor zoekwoord in algemene conversatie, om zo aan te geven dat het niet één woord is, heb je inderdaad een punt waar ik het helemaal mee eens ben :).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Nou begrijp ik het beter. Ik doe niks met SEA, dus vermoed dat het inderdaad vooral een issue is bij de SEA-specialisten. In dat geval snap ik ‘m wel en zou je dat wat ik met ‘zoekterm’ bedoel beter kunnen vervangen door ‘zoekwoordcombinatie’ of ‘zoekwoordzin’ om te verduidelijken wanneer het om een langer ‘zoekwoord’ gaat 🙂

      En ja, ik ga in principe wel uit van wat je als laatste noemt: in de conversatie met de klant wil ik helder hebben dat het niet om 1 woord gaat. Ook bij SEA zal 1 woord meer moeite (en geld) kosten dan een combinatie van woorden, lijkt me.

      Beantwoorden
  3. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Zelf krijg ik de kriebels van ‘zoekslag’ en ‘zoekstring’. Dan heb ik nog liever zoekwoord. 😉

    Zelf zoek ik veel met 3 woorden als dan niet tussen aanhalingstekens of voorzien van een plus of min. Ook zoek ik vaak binnen een site met de optie site: in Google gaat dat vaak beter dan een zoekmachine van de website zelf.

    Ik ben op allerlei manieren prima te vinden, maar dat resulteert niet in veel bezoekers. Het zijn woorden die ik belangrijk vind, maar de zoekers veel minder.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.