Waarom ik je een nummer 1-positie in Google kan beloven

Om resultaat te halen uit je website, wil je natuurlijk hoge posities in Google. Hoe gaan jouw potentiële klanten je anders vinden? Dat je acquisitie doet door zelf klanten te benaderen is prima, maar je wilt natuurlijk het liefst dat klanten jou benaderen. En daarin zijn de zoekmachines tegenwoordig de belangrijkste factor. Want: wat doe jij wanneer je iets zoekt? 

Dit artikel is gepubliceerd op 8 mei 2014 en geüpdatet op 15 augustus 2019

Zoeken is googelen geworden

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het antwoord op de vraag “googelen” of iets van die strekking is. In ieder geval is de kans bijzonder groot dat je antwoord iets te maken heeft met internet en zoekmachines. Niet voor niets heeft Van Dale het werkwoord googelen opgenomen in de woordenlijst:

Googelen in de Van Dale: zoeken op internet.

Waarom specifiek Google?

Er is een reden waarom SEO zich met name richt op Google. Google is de absolute nummer 1-zoekmachine in Nederland, met een gemiddeld marktaandeel van ruim 95% in de afgelopen jaren. Gezien het aandeel op mobiel en tablets, zal dat niet minder worden. Google heeft zelfs een hoger marktaandeel op mobiel en tablets dan op desktop. Zelfs de relatief nieuwe zoekmachine DuckDuckGo komt bij lange na niet in de buurt van Google.

Bekijk het marktaandeel van de diverse zoekmachines in Nederland bij Statista.

Om te laten zien wat dat voor jouw SEO-strategie betekent zal ik aan de hand van een voorbeeld aangeven hoe dit zit.

Nummer 1 in Google vs. nummer 1 in Yahoo of Bing

Voordat je begint met je website, moet je wat mij betreft beginnen met zoektermenonderzoek. Dat lees je in mijn artikel ‘Gevonden worden op Google begint bij jezelf. Doe je dat zoektermenonderzoek, dan zie je ook de zoekvolumes op bepaalde zoektermen. Nu wil ik met mijn vak best goed gevonden worden op ‘SEO’, maar daar zijn twee bezwaren tegen.

  1. De kans om daarmee op de eerste pagina van Google te komen is klein, mede vanwege de hoge concurrentie
  2. Daarnaast is het maar de vraag of mensen die op ‘SEO’ zoeken daadwerkelijk op zoek zijn naar mijn diensten
  3. Daar komt bij dat SEO ook een organisatie is voor economisch onderzoek en dus een andere betekenis kan hebben dan zoekmachine-optimalisatie

Kijk ik naar een concretere zoekterm, dan zijn de zoekvolumes wellicht wat lager dan je liefst zou zien, maar is de vraag wel redelijk concreet:

Zoekvolume voor de zoekterm 'seo tekstschrijver' is 300, voor 'webteksten' 250 per maand.

Je ziet dat er op ‘SEO tekstschrijver’ gemiddeld 300 keer per maand wordt gezocht. Gemiddeld. Ga je uit van de meest gunstige cijfers voor de nummer 2, in dit geval Bing, met als hoogste marktaandeel net onder de 4%, worden de cijfers heel anders. Natuurlijk, Bing-gebruikers zoeken waarschijnlijk niet in dezelfde verhoudingen als Google-gebruikers. Niettemin kun je er een globale berekening op loslaten en kom je dan op 300 x 4% = 12 zoekopdrachten per maand.

In het gunstigste geval kom je op 20 tot 30 zoekopdrachten per maand in Bing. Veel meer zal het niet zijn. Heeft het dan nut om je pijlen te richten op de nummer 2 zoekmachine? Doe gerust een poging me te overtuigen hoor. Leg ik hierna nog even uit hoe ik jou kan garanderen dat ik je hoog in Google krijg. Op nummer 1 zelfs.

Hoe ik jou een nummer 1-positie in Google kan garanderen

Er zijn veel SEO-bedrijven die jou van alles zullen beloven. En ik trek ze zeker niet allemaal in twijfel. Sterker nog, ik weet dat er partijen zijn die op een goede manier voor een goede positie in Google kunnen zorgen. Echter: er zijn ook bedrijven die allerlei mooie beloftes doen en jou daarmee niet helpen zoals jij mag verwachten. En daarbij komt ook jouw eigen rol kijken. Jij bent er zelf bij en dus moet je een SEO-bedrijf zelf ook enkele vragen stellen. Denk hierbij aan vragen als:

  • Doe je zoektermenonderzoek voor mij?
  • Kun je een belofte doen hoe hoog je me in Google krijgt?
  • Werk je volgens de richtlijnen van Google?

Belangrijk is hierbij om te weten te komen of jij ook op de voor jou relevante zoektermen gevonden gaat worden. Ik kan jou namelijk garanderen dat je heel hoog in Google komt. En ik maak dat met gemak waar. Wanneer ik een heel ongunstige zoekterm voor jou uitzoek, waar nauwelijks op gezocht wordt, maar die wel interessant lijkt voor jou, kom je met gemak op nummer 1.

De makkelijkste belofte voor een nummer 1-positie

Ieder SEO-bedrijf kan jou op nummer 1 krijgen. En wel met jouw bedrijfsnaam. Sterker nog: het is in de meeste gevallen vanzelfsprekend dat je op nummer 1 komt met je bedrijfsnaam. Dat lukt alleen niet wanneer je een te algemene bedrijfsnaam hebt, of een website met een ongelofelijk slechte SEO-basis. Wanneer je op “Letterzaken” zoekt, verwacht je toch dat je mijn bedrijf op 1 vindt?

Hoog in Google met de juiste zoektermen

Makkelijke zoektermen, daar kan vrijwel iedereen beloftes over doen. Ik sta op nummer 1 in Google met een leuk aantal zoektermen. Kijk maar:

Nummer 1-posities voor letterzaken.nl met zoektermen 'ubersuggest zoektermenonderzoek', 'zoektermenonderzoek zoekwoordplanner' en 'basistraining seo'

Mooi hè? Maar wat is het waard als ik je vertel dat er op al die zoektermen totaal niet wordt gezocht? Niks. Nada. Noppes. NUL.Kijk maar:

Daar heb je dus vrij weinig aan. Tenzij er ineens wel veel op gezocht wordt, maar die kans is bijzonder klein. Dus voor je een SEO-specialist inschakelt, doe eerst zelf zoektermenonderzoek en laat je daarna goed informeren over wat deze partij voor je gaat doen. En laat je niet gek maken met mooie beloftes. Zorg dat je een reëel beeld krijgt van de werkelijke kansen op voor jou relevante zoektermen. Alleen dan heb je er wat aan. Gevonden worden op “koeien knuffelen in Achterveld” lukt zelfs je schoonmoeder nog.

Heb jij ook zulke mooie posities in Google met zoektermen waar je niks aan hebt? Geloof jij ze wanneer je beloofd wordt dat je op nummer 1 komt? Deel jouw ervaring of mening hieronder, ik ben benieuwd.

8 antwoorden
  1. Engin
    Engin zegt:

    Beste,

    Kunt u mij garantie geven om 1ste positie op google?

    Zoja , hoe en wat?

    1- Taxi Den Bosch
    2- Taxi Den Bosch Schiphol
    3- Taxi Den Bosch Eindhoven Airport
    4- Taxi Den Bosch Amsterdam
    5- Taxi Den Bosch Dusseldorf
    6- Taxi Den Bosch Brussel
    7- Taxi Den Bosch weeze
    8- Taxi Den Bosch Rotterdam
    9- Taxi Den Bosch Station
    10-Taxi Den Bosch Utrecht

    Deze zoekwoorden is heel erg belangrijk voor ons.

    Met vriendelijke groet,
    Taxicentrale Den Bosch
    073-6234848

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      In principe een terechte vraag, aan de andere kant: als je mijn artikel volledig gelezen hebt, weet je dat garanties op een nummer 1-positie niet te geven zijn. Enkel wanneer het gaat om “taxi centrale den bosch” of “taxicentrale den bosch” zou het met weinig moeite moeten kunnen. Maar daarmee sta je al op 1.

      Met een aantal van deze zoektermen zijn vast wel kansen om hoger te komen. Eerst moet echter uitgezocht worden hoe vaak er werkelijk op gezocht wordt en hoe sterk de concurrentie is.

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Leuk dat je dat vraagt. Ik zie zeker kansen, maar zoals ik in het artikel al aangeef, zijn garanties onmogelijk. Alleen met content is de top 3 niet haalbaar voor jouw site. Er zal meer moeten gebeuren dan enkel optimalisatie van tekst en beeld.

      Beantwoorden
  2. Balaban
    Balaban zegt:

    Geachte heer Veenstra,
    Kunt u mij garanderen om op korte termijn met de zoekwoorden Taxi Breda en Taxicentrale Breda op de eerste pagina van Google te krijgen top 3.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Beste Balaban,
      Garanties op posities zijn niet te geven. Wat je ook doet, het is enkel Google die bepaalt op welke positie je in de zoekresultaten terechtkomt. Uiteraard kan ik voor je onderzoeken of er kans is om in de top 10 te komen.
      Overigens is “korte termijn” ook een heet hangijzer. Het is mogelijk om op korte termijn hoog te komen, maar alleen met allerlei trucjes en manipulatie, wat uiteindelijk door Google ontdekt wordt en je penalty’s gaat opleveren. Ga liever voor een duurzame strategie, waarmee je wellicht niet de top 3 haalt, maar wel duurzame resultaten gaat halen.

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Claudia, leuk hè? Je kunt ook scoren op andere zoektermen dan het hoofdonderwerp van je pagina. Zo is het ook nog eens. Het belangrijkste vind ik wel dat je het een interessant blog vond, dan heb je er waarschijnlijk ook nog eens wat aan :-)

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.