Waarom ik je een nummer 1-positie in Google kan beloven

Gegarandeerd een nummer 1-positie in Google? Ja hoor!

Wanneer je resultaat wilt halen uit je website, is een hoge positie in Google van groot belang. Hoe gaan je potentiële klanten je anders vinden? Dat je zelf klanten benadert is prima, maar je wilt ook dat klanten jou benaderen. En daarin zijn de zoekmachines de belangrijkste factor tegenwoordig. Heel simpel: wat doe jij wanneer je iets zoekt?

 

Waarom specifiek Google?

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het antwoord op de vraag “googelen” of iets van die strekking is. In ieder geval is de kans bijzonder groot dat je antwoord iets te maken heeft met internet en zoekmachines. Niet voor niets heeft Van Dale het werkwoord googelen opgenomen in de woordenlijst.

Googelen in de Van Dale - nummer 1 in Google beloven

 

 

 

 

 

 

 

Google is de absolute nummer 1-zoekmachine in Nederland, met een gemiddeld marktaandeel van ruim 95% in de afgelopen jaren. Gezien het aandeel op mobiel en tablets, zal dat niet minder worden. Google heeft namelijk al lange tijd een nog hoger marktaandeel op mobiel en tablets dan de belangrijkste concurrenten Yahoo en Bing. Om te laten zien wat dat betekent zal ik aan de hand van een voorbeeld aangeven hoe dit zit.

 

Nummer 1 in Google vs. nummer 1 in Yahoo of Bing

Voor je begint met je website, moet je al beginnen met zoekwoorden-onderzoek. Dat heb ik in mijn gastblog op Wordeenklantmagneet.nl uitgebreid toegelicht. Doe je dat zoekwoorden-onderzoek goed, dan zie je ook de zoekvolumes op bepaalde zoektermen. Nu wil ik met mijn vak best goed gevonden worden op ‘SEO’, maar daar zijn twee bezwaren tegen. Ten eerste is de kans om daarmee op de eerste pagina van Google te komen al klein, mede vanwege de hoge concurrentie. Ten tweede is het maar de vraag of mensen die op ‘SEO’ zoeken daadwerkelijk op zoek zijn naar mijn diensten. Dus ga ik verder en kom ik op ‘SEO teksten‘. In de Google Keyword Planner ziet het er dan zo uit:

Google Keyword Planner - SEO teksten - nummer 1 in Google beloven

 

 

 

 

 

Je ziet, op ‘SEO teksten’ wordt gemiddeld 320 keer per maand gezocht. Gemiddeld. Dus met pieken en dalen, waarbij het laagste zoekvolume 210 keer is. Ga je uit van de meest gunstige cijfers voor de nummer 2, in dit geval Bing, met als hoogste marktaandeel net onder de 4%, worden de cijfers heel anders. Natuurlijk, Bing-gebruikers zoeken waarschijnlijk niet in dezelfde verhoudingen als Google-gebruikers. Niettemin kun je er een globale berekening op loslaten en kom je dan op 320 x 4% = 12,8 zoekopdrachten per maand. In het gunstigste geval (480 was de piek in Google) kom je op 480 x 4% = 19,2 zoekopdrachten per maand in Bing. Veel meer zal het niet zijn. Heeft het dan nut om je pijlen te richten op de nummer 2 zoekmachine? Doe gerust een poging me te overtuigen hoor. Leg ik hierna nog even uit hoe ik jou kan garanderen dat ik je hoog in Google krijg. Op nummer 1 zelfs.

 

Hoe ik jou een nummer 1-positie in Google kan garanderen

Er zijn veel SEO-bedrijven die jou van alles zullen beloven. En ik trek ze zeker niet allemaal in twijfel. Sterker nog, ik weet dat er partijen zijn die op een goede manier voor een goede positie in Google kunnen zorgen. Echter: er zijn ook bedrijven die allerlei mooie beloftes doen en jou daarmee niet helpen zoals jij mag verwachten. En daarbij komt ook jouw eigen rol kijken. Jij bent er zelf bij en dus moet je een SEO-bedrijf zelf ook enkele vragen stellen. Denk hierbij aan vragen als:

  • Doe je zoekwoorden-onderzoek voor mij?
  • Kun je een belofte doen hoe hoog je me in Google krijgt?
  • Werk je volgens de richtlijnen van Google?

Belangrijk is hierbij dat je te weten komt of jij ook op de voor jou relevante zoektermen gevonden gaat worden. Ik kan jou namelijk garanderen dat je heel hoog in Google komt. En ik maak dat met gemak waar. Wanneer ik een heel ongunstige zoekterm voor jou uitzoek, waar nauwelijks op gezocht wordt, maar die wel interessant lijkt voor jou, kom je met gemak op nummer 1. Sterker nog: het is in de meeste gevallen vanzelfsprekend dat je op nummer 1 komt met je bedrijfsnaam. Wanneer je dat niet doet, heb je een te lastige bedrijfsnaam of heb jij je content niet op orde. Wanneer je op “Letterzaken” zoekt, verwacht je toch dat je mijn bedrijf op 1 vindt?

 

Hoog in Google met de juiste zoektermen

Makkelijke zoektermen, daar kan vrijwel iedereen beloftes over doen. Ik sta heel erg hoog in Google met een fiks aantal zoektermen. Kijk maar:

Nummer 1-posities Google Letterzaken

Mooi hè? Maar wat is het waard als ik je vertel dat er op al die zoektermen totaal niet wordt gezocht? Niks. Nada. Noppes. NUL. Dan heb je er vrij weinig aan. Tenzij er ineens wel veel op gezocht wordt, maar die kans is bijzonder klein. Dus voor je een SEO-specialist inschakelt, doe eerst zelf zoekwoorden-onderzoek. En laat je daarna goed informeren over wat deze partij voor je gaat doen. En laat je niet gek maken met mooie beloftes. Zorg dat je een reëel beeld krijgt van de werkelijke kansen op voor jou relevante zoektermen. Alleen dan heb je er wat aan. Gevonden worden op “koeien knuffelen in Achterveld” lukt zelfs je schoonmoeder nog :mrgreen: .

Op de hoogte blijven van vindbaarheid, zoekmachineoptimalisatie/SEO en conversie? Volg me:


6 antwoorden
  1. Engin
    Engin zegt:

    Beste,

    Kunt u mij garantie geven om 1ste positie op google?

    Zoja , hoe en wat?

    1- Taxi Den Bosch
    2- Taxi Den Bosch Schiphol
    3- Taxi Den Bosch Eindhoven Airport
    4- Taxi Den Bosch Amsterdam
    5- Taxi Den Bosch Dusseldorf
    6- Taxi Den Bosch Brussel
    7- Taxi Den Bosch weeze
    8- Taxi Den Bosch Rotterdam
    9- Taxi Den Bosch Station
    10-Taxi Den Bosch Utrecht

    Deze zoekwoorden is heel erg belangrijk voor ons.

    Met vriendelijke groet,
    Taxicentrale Den Bosch
    073-6234848

    Reply
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      In principe een terechte vraag, aan de andere kant: als je mijn artikel volledig gelezen hebt, weet je dat garanties op een nummer 1-positie niet te geven zijn. Enkel wanneer het gaat om “taxi centrale den bosch” of “taxicentrale den bosch” zou het met weinig moeite moeten kunnen. Maar daarmee sta je al op 1.

      Met een aantal van deze zoektermen zijn vast wel kansen om hoger te komen. Eerst moet echter uitgezocht worden hoe vaak er werkelijk op gezocht wordt en hoe sterk de concurrentie is.

      Reply
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Leuk dat je dat vraagt. Ik zie zeker kansen, maar zoals ik in het artikel al aangeef, zijn garanties onmogelijk. Alleen met content is de top 3 niet haalbaar voor jouw site. Er zal meer moeten gebeuren dan enkel optimalisatie van tekst en beeld.

      Reply
  2. Balaban
    Balaban zegt:

    Geachte heer Veenstra,
    Kunt u mij garanderen om op korte termijn met de zoekwoorden Taxi Breda en Taxicentrale Breda op de eerste pagina van Google te krijgen top 3.

    Reply
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Beste Balaban,
      Garanties op posities zijn niet te geven. Wat je ook doet, het is enkel Google die bepaalt op welke positie je in de zoekresultaten terechtkomt. Uiteraard kan ik voor je onderzoeken of er kans is om in de top 10 te komen.
      Overigens is “korte termijn” ook een heet hangijzer. Het is mogelijk om op korte termijn hoog te komen, maar alleen met allerlei trucjes en manipulatie, wat uiteindelijk door Google ontdekt wordt en je penalty’s gaat opleveren. Ga liever voor een duurzame strategie, waarmee je wellicht niet de top 3 haalt, maar wel duurzame resultaten gaat halen.

      Reply

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Leave a Reply

You have to agree to the comment policy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.