Waarom jij niet zonder Google Mijn Bedrijf kunt

Waarom je niet zonder Google Mijn Bedrijf kunt

Veel ondernemers laten kansen liggen door Google Mijn Bedrijf niet of niet goed in te zetten. Het kost niks, behalve een beetje tijd, terwijl het echt een belangrijke tool is voor zowel je vindbaarheid in Google als om je klanten te helpen. Google Mijn Bedrijf is dus echt relevant voor je omzet. Ontdek wat je er allemaal mee kan.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 20 februari 2014 en is grondig geüpdatet op 6 juni 2018

 

Verschillende typen Google Mijn Bedrijf

Wanneer je nog geen Google Mijn Bedrijf-vermelding hebt, wordt het tijd om die aan te maken. Wanneer je dat doet, krijg je de keuze of je een lokaal bedrijf of merk bent. Wees je daar heel bewust van, omdat je bij een lokaal bedrijf jouw adresgegevens in Google laat vertonen. Wees gerust, er is een bijzonder kleine kans dat mensen zomaar bij je aan de deur komen. Mij is het in ieder geval nog nooit gebeurd. Maak alle keuzes in ieder geval heel bewust.

Webshop? Dat kan een probleem worden

In 2017 kwamen er bij mij meldingen binnen dat webshops werden verwijderd uit Google Mijn Bedrijf. Dat bleek te zijn omdat Google vond dat een webshop geen fysieke locatie had. Dus moest je een merkenpagina aanmaken in plaats van een lokaal bedrijf.

Verzorgingsgebied instellen

Heb je een onderneming, dan kun je in Google Mijn Bedrijf je verzorgingsgebied instellen. Dat kan door steden of provincies te selecteren, maar ook door een straal rondom je vestigingsplaats te kiezen. Handig, zo weet de zoekmachine namelijk precies waar jij je klanten vandaan wilt halen. Goed voor jou, goed voor je potentiële klanten.

Waarom je Google Mijn Bedrijf wel móet gebruiken als onderneming

Je komt als organisatie niet onder Google Mijn Bedrijf uit. Of je nu zelfstandig ondernemer bent, een internationaal bedrijf hebt of zelfs een organisatie bent die drijft op vrijwilligers. Google Mijn Bedrijf (ook bekend als Google My Business) is essentieel voor je vindbaarheid en weergave in Google. Ik geef je 9 redenen waarom je Google Mijn Bedrijf móet gebruiken als onderneming:

 1. Je helpt de zoekmachine jouw bedrijf te begrijpen

In Google Mijn Bedrijf geef je alle belangrijke bedrijfsgegevens door aan dé grote zoekmachine. Het gaat hierbij om NAW-gegevens (Naam, Adres, Woonplaats), maar uiteraard ook je website en openingstijden. Daarnaast geef je ook je bedrijfscategorie op en kun je er een korte omschrijving van jouw bedrijf in kwijt. Zo weet Google meer over jouw bedrijf en begrijpt de zoekmachine beter wat je doet.

2. Weergave van jouw bedrijf bij branded search

Wanneer je googelt op een bedrijf, zie je naast de organische (en eventueel betaalde) zoekresultaten aan de rechterkant ook een blokje met informatie. Dat is de Knowledge Card, ook wel Knowledge Panel. De Knowledge Panel voor bedrijven wordt gebaseerd op de gegevens uit Google Mijn Bedrijf.

Die Knowledge Card wil je natuurlijk zelf beheren, om zo:

  • altijd de juiste gegevens voor jouw bedrijf weer te laten geven
  • tijdelijk aangepaste openingstijden te laten weergeven
  • te kunnen reageren op ontvangen recensies

En er staan enkele interessante gegevens in de Knowledge Panel, die je zelf grotendeels in de hand hebt. En ja, daar ga ik ook verder op in in dit artikel 🙂

Google Knowledge Panel voor Lamper Design - mogelijk gemaakt door goed beheer van Google Mijn Bedrijf

3. Weergave van jouw bedrijf in de Local Pack

De bedrijfsgegevens uit Google Mijn Bedrijf gebruikt Google ook voor de weergave in de Local Pack. Dat is het overzicht van lokale bedrijven in de zoekresultaten, wanneer je googelt op een bedrijf dat lokale diensten aanbiedt. Denk hierbij aan een fysiotherapeut, rijschool of administratiekantoor. Je hoeft enkel een van die woorden in te typen en je krijgt al een Local Pack te zien:

Google Local Pack voor rijschool Apeldoorn

Natuurlijk is de toevoeging van de plaatsnaam in je zoekterm ook prima en verschijnt er dan ook in veel gevallen een Local Pack. Deze kan afwijken van je zoekopdracht zonder plaatsnaam. Onderzoek zelf maar eens welke verschillen er zijn voor jouw zoekopdracht met of zonder plaatsnaam.

Jouw positie in de Pack

We verdelen de Local Pack tegenwoordig in A, B en C. Tot 2015 stonden er 7 of 3 bedrijven in de Pack, sinds 2015 bestaat de Local Pack standaard uit 3 vermeldingen: A, B en C dus. En je wilt dus zo hoog mogelijk komen in dat overzicht.

Local Pack voor tekstschrijver - gezocht in Apeldoorn

Wanneer er sterke concurrentie is, heb je zelf nog enige invloed op jouw positie. Het lijkt er namelijk sterk op dat reviews invloed hebben op jouw plek in de Local Pack. Dus wil je op A komen terwijl je op B, C of lager staat, werk dan aan het ontvangen van reviews op jouw bedrijfsvermelding.

Steeds meer vertoningen op microniveau

Daarbij wil ik wel opgemerkt hebben dat ik tegenwoordig steeds meer Local Packs zie die wel heel erg op microniveau gegenereerd worden. Daarmee bedoel ik dat de bedrijven in de Pack echt in de directe omgeving zitten, meestal binnen een straal van 1 of 2 kilometer. Toch is het wel slim om te blijven werken aan die reviews.

Lees ook: ‘Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google

 4. Reviews in Google

Klanten met een Google account kunnen dankzij jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding een recensie voor je achterlaten. Daar hoef je dus geen betaald account voor af te nemen bij partijen als KiyOh, Klantenvertellen, Trustpilot of Feedback Company. Potentiële klanten kunnen dus direct in Google al zien wat anderen van je vinden. Mits je actief recensies verzamelt natuurlijk.

Recensies in Google voor reclamebureaus in Apeldoorn

Jij wilt toch ook laten zien dat je klanten tevreden met je zijn?

Google recensies als sociale bewijskracht

Recensies werken als social proof. In het kort houdt het in dat je zoekt naar bewijs van de betrouwbaarheid van een bedrijf. Op Marketingfacts vind je  een goede uitleg van het fenomeen social proof. Hier kun je op in spelen door onder andere vermelding van reviews op je site. Maar wat als die reviews al zichtbaar worden bij de zoekresultaten in Google? Wat als jij een restaurant zoekt en je ziet deze zoekresultaten:

De restaurants in Arnhem hebben allemaal behoorlijk veel en goede recensies. Welke zou jij kiezen?

Wat is nu betere reclame voor je bedrijf dan de weergave van recensies in de Local Pack? Welk restaurant zou jij kiezen?

5. Vertoning openingstijden – ook tijdelijke wijzigingen

In Google Mijn Bedrijf kun je ook je openingstijden invoeren. Deze neemt de zoekmachine weer over in je Knowledge Panel. Zo zien potentiële klanten altijd of ze nog bij je terecht kunnen. En in de Local Pack wordt getoond wanneer je sluit of -wanneer je op het moment van zoeken gesloten bent- wanneer je open gaat. De voorbeelden zie je heel mooi in de Packs hierboven 🙂 .

6. Plaats direct berichten in Google met Google Posts

Een nieuw blog of een aanbieding? Of gewoon een product of dienst uitlichten? Dat kan sinds 2017 met Google Posts. In Google Mijn Bedrijf plaats je een tekst en afbeelding, daarbij de link naar een webpagina en je bericht staat 1 week lang als Google Post in de zoekresultaten bij je Knowledge Panel.

Google Post in de zoekresultaten

Uitzondering voor evenementen

Er is een uitzondering voor de publicatieperiode van je Google Posts als het om evenementen gaat. Die worden weergegeven vanaf publicatie tot het moment dat het evenement is afgelopen. Mits je daar datum en tijd voor hebt opgegeven natuurlijk.

 7. Beantwoord vragen in Google

Gebruikers van Google kunnen ook vragen stellen over een bedrijf. Dit gaat weer via de Knowledge Panel en zowel het bedrijf als andere Google gebruikers kunnen antwoord geven op de vragen. Voor jouzelf is het dus verstandig om in de gaten te houden of er vragen worden gesteld, zodat je daar zo snel mogelijk op kunt reageren. Soms stellen mensen ook vragen die ze beter direct aan de onderneming kunnen stellen, zoals in dit geval voor A&B Reparatie Service:

Vragen aan A&B Reparatie Service in hun Google Knowledge Card

8. Bedrijfsgegevens direct op te vragen in Google

Wanneer iemand bedenkt om jouw telefoonnummer te googelen, wordt deze groot vertoond in de zoekresultaten wanneer je jouw telefoonnummer in Google Mijn Bedrijf hebt ingevoerd:

Zoekresultatenpagina voor zoekopdracht telefoonnummer letterzaken dankzij Google Mijn Bedrijf

En ook je adres komt groot op de zoekresultatenpagina wanneer je daar op zoekt:

Zoekresultatenpagina voor zoekopdracht adres letterzaken 2018

Deze vermelding van je telefoonnummer of adres wordt rechtstreeks overgenomen vanuit Google Mijn Bedrijf. Door de koppeling tussen jouw website en Google Mijn Bedrijf legt Google het verband met jouw NAW-gegevens.

9. Quotes uit recensies in de Local Pack

Oké, dit is een soort bonusreden en houdt verband met nummers 3 en 4, maar is ook wel een mooie, die ik in juni 2018 ontdekte. Bij toeval zag ik een quote uit een recensie verschijnen in de Local Pack. Er is alleen weinig garantie dat je dit krijgt. Ik kan nog niet achterhalen hoe je dit voor elkaar krijgt. Wat navraag bij vakgenoten levert het inzicht op dat dit mogelijk komt door woorden uit de zoekopdracht, die ook in de recensie voorkomen. De zoekopdracht voor onderstaande resultaat was ‘SEO Apeldoorn’:

Quote bij recensie in Local Pack voor SEO Apeldoorn

Genoeg redenen om jouw Google Mijn Bedrijf eens op te pakken dus. Claimen als je ‘m zelf nog niet in beheer hebt, aanmaken als je überhaupt nog geen Google Mijn Bedrijf hebt en actief beheren wanneer je het gewoon in beheer hebt. Welke inzichten heb jij opgedaan? Heb je zelf nog tips? Ik lees het graag hieronder.

6 antwoorden
  1. Jos kramer
    Jos kramer zegt:

    100 redenen om het niet te doen.

    Positief verslag maar bedenk ook dat je bedrijf wordt afgebroken door anonieme negatieve reacties die je niet meer kan verwijderen. het kost je heel erg veel aankomende klanten die niet meer terug komen.
    Daarbij komt ook nog eens dat onder elke vermelding in de Google zoekresultaten gewoon gerelateerde concurrenten ziet
    Wekelijks laten duizenden ondernemers hun bedrijf weer verwijderen op Google Maps of laten hun locatie als privé bestempelen.

    Bedenk goed wat je er mee wil..
    Positie reviews zal je zelden zien, want het zijn de ontevreden mensen die hun gerieven los laten op een plek waar ze zelf veilig ver weg van zitten. Kijk maar eens naar Zoover.. dat wordt nu al gezien als het meest onbetrouwbare medium in de recreatie. Waar Zoover hard terug loopt gaat wint de partij die alleen ingelogde echte reizigers laat reviewen. Je weet dan zeker dat ze er geweest zijn.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je uitgebreide reactie Jos, ik geef je graag mijn visie en ervaringen.

      Negatieve reacties kun je krijgen, deels heb je daar zelf invloed op. Je kunt reageren op negatieve reacties, daarnaast kun je tevreden klanten vragen om een recensie achter te laten. Anonieme recensies kunnen echter niet meer worden gegeven via Google Mijn Bedrijf. Men heeft er een Google-account voor nodig.

      De gerelateerde concurrentie stond vroeger ook in hetzelfde rijtje in de Gouden Gids of in andere overzichten, dat vind ik geen reden. Sterker nog: als je werkelijk bang bent voor concurrentie, denk ik dat je eerst bij jezelf te rade moet gaan waarom dat zo is.

      Positieve recensies kun je prima krijgen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Verkeersschool Frank Schuurman: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#newwindow=1&q=frank%20schuurman. En je punt wat betreft Zoover geldt dus ook voor Google+/Google Mijn Bedrijf: alleen mensen met een Google-account kunnen recensies achterlaten.

      Wat Google Mijn Bedrijf overigens ook nog toevoegt is dat het je in staat stelt om (tijdelijk) aangepaste openingstijden te melden aan je klanten: https://letterzaken.nl/aangepaste-openingstijden-google-zoekresultaten/

      Overigens is het voor hotels nu ook zaak om recensies op TrustYou goed in de gaten te houden: https://letterzaken.nl/samenvatting-hotelreviews-in-google-zoekresultaten/

      Beantwoorden
  2. Erik Hermeler
    Erik Hermeler zegt:

    Hoi Nathan, je hebt weer veel goede blogartikelen geplaatst! Mooi!
    Nog een aanvulling op de quotes bij het Knowledge Panel: Bij je Google Business vermelding krijg je quotes uit recensies zodra je minimaal 5 recensies hebt. Dit moeten dan wel recensies zijn waarbij de Google Local Guide een toelichting heeft gegeven.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel voor je reactie en aanvulling. Ik had nog even naar dit artikel moeten linken, zie ik nu 🙂
      Ik had er dus ook al over geschreven en zal ook dat artikel nog even updaten binnenkort.

      Beantwoorden
  3. L.Pothoven
    L.Pothoven zegt:

    Wij zijn er ook mee gestopt en ik hoor om me heen dat steeds meer bedrijven geen vermelding meer willen omdat de controle over de beoordelingen bij Google liggen. Niet iedere bedrijf zit te wachten op mensen die altijd maar weer een mening willen geven. Deels het het anoniem en nep.
    Facebook geeft de mogelijkheid om Reviews uit te schakelen. Vooral horeca heeft last van persoonlijk afkraken. Ik ben het ook met Jos eens. Het voegt niks toe aan wat mensen hebben.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Over de fake reviews valt zeker wat te zeggen. Normaliter zou ik zeggen: reageer op alle recensies die je ontvangt, dan ziet de kritische lezer heus wel hoe je daarmee omgaat. Dat zegt ook wat. Ik kan me ook voorstellen dat je naast het drijven van je onderneming daar geen tijd voor hebt.

      Recensies kunnen uitschakelen lijkt me helemaal geen slecht idee. Zou dat een reden zijn om Google Mijn Bedrijf wel te blijven gebruiken? Per slot van rekening is het ook nuttig om zo je tijdelijk aangepaste openingstijden te kunnen tonen…

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.