Waarom Google algoritme-updates echt geen probleem hoeven zijn voor jouw vindbaarheid

Waarom Google algoritme-updates helemaal geen probleem zijn

Heel vervelend, al die algoritme-updates van Google, vind je ook niet? Oké sorry, ik moet eerlijk zeggen dat ik ze niet vervelend vind. Die updates dienen een doel en je hoeft er beslist geen last van te hebben. Echt niet. In dit artikel leg ik je enkele basisprincipes van de algoritme-updates uit en waarom jij hier niet voor zou hoeven vrezen.

Het doel van de algoritme-updates

Het doel van de algoritme-updates is het verbeteren van de organische zoekresultaten in de zoekmachine. Google wil de beste resultaten bieden voor haar gebruikers. Hiervoor zijn complexe algoritmes ontwikkeld, die bepalen welke webpagina het beste zoekresultaten is voor een bepaalde zoek opdracht. Om de beste zoekresultaten te blijven bieden, moeten die algoritmes regelmatig geüpdatet worden. Daar zijn verschillende redenen voor.

Redenen voor de algoritme-updates

Voor de algoritme-updates zijn diverse redenen te noemen. Een aantal voor de hand liggende redenen zijn:

  • Verbeteringen van het algoritme in zijn algemeen
  • Veranderingen in de online wereld
  • Uitsluiten en voorkomen van misbruik

Verbeteringen van het algoritme in zijn algemeen

Google test alles. Oké, misschien niet alles, maar wel enorm veel. Reken er maar op dat ze dus in de gaten houden wat het klikgedrag in de zoekresultaten is. Of dat ze door middel van bijvoorbeeld panels testen of de zoekresultaten voldoen aan de verwachtingen van hun gebruikers. Om aan de verwachtingen van hun gebruikers te blijven voldoen, worden de algoritmes dus continu geüpdatet. Omdat stilstand achteruitgang is. Ook jij moet continu blijven werken aan de verbetering van jouw bedrijf, producten/diensten, website et cetera. Door de algoritme-updates blijft Google de zoekmachine en de zoekresultaten daarin dus verbeteren.

Veranderingen in de online wereld

Ik hoef jou niet te vertellen dat de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Dit heeft ook invloed op websites, waaronder bijvoorbeeld techniek en eisen van de website bezoekers. Zo is het niet meer denkbaar dat jouw website niet mobielvriendelijk is. Het aantal bezoekers aan jouw website via mobiele apparaten neemt jaarlijks met vele procenten toe. Ook dit soort ontwikkelingen moet een zoekmachine dus meenemen in de algoritme-updates.

Toename gebruik mobiel

Sinds de introductie van de smartphone neemt het gebruik van mobiele apparaten voor het gebruik van internet jaarlijks toe. Het is meer dan aannemelijk dat binnen enkele jaren 80% of meer van het website bezoek plaatsvindt vanaf een smartphone. Wanneer jouw website niet goed genoeg toegankelijk is vanaf een smartphone, is dat een tegenvaller voor de bezoeker. Dat is de reden waarom Google mobiel vriendelijkheid als werk in factor meeweegt. Dit is een van de belangrijkste wijzigingen sinds de start van Google.

Laadtijd van je website

Aansluitend op mobiel vriendelijkheid is ook laadtijd een erg belangrijke factor geworden. Je weet zelf vast wel hoe irritant het is als je lang moet wachten tot een website op je scherm verschijnt. Zeker op je mobiel wil je niet al te lang wachten. Dus heeft Google de laadtijd van de websites de laatste jaren steeds zwaarder laten meewegen in de algoritme-updates die ze hebben doorgevoerd.

Uitsluiten en voorkomen van misbruik

Met het ontstaan van de zoekmachines ontstond uiteindelijk ook het vak zoekmachine-optimalisatie. SEO’s hebben vanaf het ontstaan van dit vakgebied een best gedaan om te ontrafelen hoe de zoekmachines werken en hoe ze die dus kunnen beïnvloeden. Daaruit ontstonden technieken, waarvan een aantal niet bij droeg aan de kwaliteit van de zoekresultaten. Pagina’s die dus niet voldeden aan de verwachtingen van de bezoeker, kwamen hoog in de zoekmachine en dat kan niet de bedoeling zijn. Deze trucjes zijn wat mij betreft de ultieme reden voor algoritme-updates.

Cloaking

Hier moet je niet eens aan willen beginnen en ik verbaas mij er ook over dat er gewoon nog naar gevraagd wordt. Cloaking is het plaatsen van onzichtbare tekst op een webpagina, waarmee je dus kunt scoren op zoektermen die niet of nauwelijks te vinden zijn op je webpagina. Hiermee misleid je jouw websitebezoekers en dat

Links op linkfarms

Dat links relevant zijn voor zoekmachine-optimalisatie is geen geheim. Toen dit duidelijk werd, ontstonden er allerlei bedrijven die linkbuilding aanboden via slinkse trucs. Je kon links kopen op linkfarms en PBN’s en dat werkte als een tierelier. Maar dat sloot niet aan op het idee achter links als SEO-factor. Dus kwam Google met Penguin update om die trucs af te straffen.

4 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Helemaal mee eens Roos, ze zouden in je voordeel moeten werken wanneer je het beste voor hebt met je websitebezoekers en SEO 🙂

      Beantwoorden
  1. Kim Pittoors
    Kim Pittoors zegt:

    Goed artikel Nathan. Ik ben het met je eens. Maar jammer genoeg is Google zelf ook niet perfect. Zo nu en dan worden sites onterecht gestraft. Penguin 3.0 was bijvoorbeeld wel erg streng. Penguin 4.0 is wat mij betreft niet streng genoeg. Maar ik ben meestal wel bij met de updates inderdaad. Het is helaas gewoon nodig.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Jeuj. Een compliment van een gewaardeerde collega 🙂
      Google is zeker niet perfect. Ik zie nog veel slechte webpagina’s in de zoekresultaten verschijnen, zeker in Nederland. Maar hoe streng ze ook zijn bij sommige updates, er zullen altijd cowboys zijn die weer trucjes vinden om niet te scoren met kwaliteit, maar enkel op basis van slimmigheidjes. En moet Google de algoritmes weer aanpassen 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.