Waarom mijn e-boek een ECHT gratis weggever is

Waarom mijn e-boek een ECHT gratis weggever is

Hoe vaak zie jij ze op websites: gratis e-boeken, gratis videocursussen of andere gratis weggevers? Vaak ook onder de aandacht gebracht met een pop-up of een opvallend blokje aan de rechterkant van een webpagina. Eigenlijk zijn die weggevers vrijwel nooit gratis, ondanks dat het altijd zo wordt gebracht: “download mijn gratis e-boek”, “volg mijn gratis videocursus”. Je denkt misschien dat het gratis is, maar dat is het niet.

De meeste weggevers zijn helemaal niet gratis

Misschien ervaar je het niet zo, toch zijn de meeste weggevers niet echt gratis. In de meeste gevallen moet je eerst je naam en e-mailadres geven, voordat je jouw “gratis” weggever krijgt. Lijkt dat jou nog steeds gratis? Is het niet. Jouw contactgegevens zijn namelijk geld waard. Niet voor niets is in de marketingwereld hiervoor de uitdrukking “the money is in the list” gebruikelijk. Ieder e-mailadres op jouw lijst is namelijk een potentiële klant. Dus wanneer je jouw contactgegevens geeft voor die gratis weggever, is dat niet gratis, maar ruilen.

Jouw e-mailadres in ruil voor een “weggever”

Jouw gegevens zijn dus geld waard en je “krijgt” de weggever dus eigenlijk met jouw gegevens als ruilmiddel. Een strategie die blijkt te werken, en dus veel wordt ingezet én aangeraden. Toch merk ik dat er wel een kentering gaande is. Steeds meer ondernemers krijgen kriebels van dit systeem en wijken ervan af. Al voordat ik mijn weggever überhaupt maar bedacht had, wist ik al dat ik het écht gratis ging weggeven. Dat idee deed ik op tijdens de Master Online Overtuigen.

Kijk eens - een e-boek gratis downloaden, wie wil dat nou niet?

Een praktisch SEO e-boek GRATIS downloaden, wie wil dat nou niet?

Wat ik leerde en nu toepas

De Master Online Overtuigen gaat over neuromarketing en online verleiden. Daar leerde ik over wederkerigheid: ik geef jou iets, zonder daar wat voor terug te vragen, waardoor jij ergens onderbewust bij mij in het krijt staat. Dat is voor mij trouwens niet de reden om dit te doen. Ik vind vooral het principe “gratis” niet kloppen, als daar toch eerst een e-mailadres voor in ruil gevraagd wordt. Je wordt misleid, want het is niet zoals het je echt beloofd is. Ook dat is neuromarketing: wat doet een belofte met jouw websitebezoeker?

Mijn belangrijkste reden voor een écht gratis e-boek

Mijn belangrijkste reden om het e-boek echt gratis aan te bieden is mijn eigen ervaring. Ik merkte dat ik heel vaak een e-boek downloadde en bij de eerste mail die ik kreeg – ik kwam per slot van rekening op een e-maillijst- mijzelf uitschreef van de nieuwsbrief. Het e-boek was per slot van rekening waar het om ging. Dus groeide het besef dat deze methode niet paste bij mij. Gratis is gratis, dus het e-boek is ook echt gratis; geen addertje onder het gras, geen verplichte inschrijving op een nieuwsbrief.

Als jij dat e-boek wilt, download je ‘m toch wel, dus waarom zou ik jou dan eerst verplichten op mijn e-maillijst te komen?

Ik ben niet de enige

Ik ben niet de enige die wel een beetje klaar is met die misleiding. Ook Meta Groot-Antink van Tekst met Pit schreef hier al over en Hannie Bakker van Rhapsody Design denkt er niet anders over. Dit blog had ik zelf al even in de pen, deze dames waren mij voor met het publiceren van hun artikelen.

Soms vond ik de e-boeken gewoon…

Juist omdat ik niet op de nieuwsbrieven zit te wachten, maak ik er nu een sport van om de downloads gewoon te vinden. Want als ik me uiteindelijk toch uitschrijf van de nieuwsbrief, hebben ze toch niks aan mijn gegevens. Dus heb ik bij enkele (zelfverklaarde) SEO-specialisten mijzelf de uitdaging gesteld de e-boeken zonder mijn e-mailadres te moeten afgeven tóch te downloaden. Makkie.

Hoe ik de e-boeken vond

Tja, je weet hoe zoekmachines werken of niet. En websites. Want als je zoals ik bezig bent met zoekmachine-optimalisatie, weet je ook hoe je moet zoeken. En dan blijkt dat sommige SEO-specialisten hun boeltje toch niet zo goed in orde hebben. Of ligt het aan de Phoenix website van IMU, die ze (toevallig?) alle drie hebben? Hoe dan ook, ik vond de e-boeken door:

  • gewoon te googelen, op domeinnaam + “e-book” of “pdf”
  • de sitemap uit te pluizen

In beide gevallen niet sterk. De ene SEO-specialist had dus zijn e-boek gewoon laten indexeren door Google, terwijl je dat dus kunt afschermen, zodat het dus niet in de zoekresultaten verschijnt. De ander wist kennelijk niet dat alle pagina’s automatisch in de sitemap worden geplaatst. Dat vind ik dan wel weer grappig 😉

Downloaden zonder inschrijving op een nieuwsbrief

Omdat het mij gewoon niet aanstaat, sterker nog, omdat het een trucje geworden is dat mij tegenstaat, download je bij mij het e-boek dus echt gratis. Zonder je gegevens eerst achter te moeten laten voor een nieuwsbrief waar je niet zelf bewust voor kiest.

Je wordt gewoon genept

Je hebt het zelf vast ook wel eens meegemaakt: er verschijnt een pop-app met een mooie grote beton met daarin de tekst “direct downloaden”. Daar klik je dan op en dan blijkt dat je helemaal niet direct kunt downloaden.

e-boek direct downloaden - althans zo staat het er

Direct toegang. Dat staat er tenminste, maar als je erop klikt, krijg je niet direct toegang tot het e-boek…

Geen directe download

Natuurlijk is er geen directe download. Dat hele “gratis” product dat je wordt aangeboden, het is alleen maar een valstrik om jouw contactgegevens te krijgen. Dan voel jij je toch ook genept? Want na het klikken op de knop, volgt ‘Stap 2’ en moet je je gegevens invullen.

Dit is niet direct en niet gratis - ik moet eerst mijn naam en e-mailadres geven

Jouw gegevens zijn dus wat waard en daarmee is de download niet gratis. En er is helemaal geen directe download. Je mag je van mij misleid voelen. Ik vind het in ieder geval misleiding, omdat je niet letterlijk krijgt wat je beloofd wordt.

En dan komt ineens de AVG/GDPR om de hoek

Per 25 mei 2018 kun je niet eens meer een e-boek of andere gratis weggever aanbieden met daarbij een automatische inschrijving op de nieuwsbrief. Dit is namelijk niet volgens de AVG/GDPR, die stelt dat iemand ondubbelzinnig en uit eigen vrije wil moet kiezen om in een e-maillijst te worden opgenomen.  Inschrijving voor je nieuwsbrief mag geen voorwaarde zijn om een gratis weggever te ontvangen. Maar hoe moet het dan?

Dat het anders moet, is wel duidelijk

Bovenstaande praktijken mogen per 25 mei 2018 gewoon niet meer, met dank aan de AVG. Wel kun je bijvoorbeeld zeggen “Schrijf je in voor onze wekelijkse e-mails en ontvang gratis het e-boek”. Of bedenk zelf iets creatiefs. Meer over de AVG en je weggever lees je bij Charlotte’s Law.

Natuurlijk wil ik jou wel op mijn e-maillijst

Ik zou gek zijn als ik jou niet op de e-maillijst zou willen. Aan de andere kant: ik hoef niet iedereen op mijn e-maillijst. Wat heb ik eraan als jij wel mijn e-mails krijgt, maar er niks mee doet? Sterker nog, wat heb jij er dan aan? Schrijf je alleen in als je er bewust voor kiest. Omdat je serieus werk wilt maken van jouw website en mijn mails jou daarbij gaan helpen. Dat doe je dan hieronder.

Ontvang wekelijks tips & blogs

Wat vind jij? Is het een slimme techniek of een vervelend marketingtrucje? En hoe zie jij de wijzigingen met het oog op de AVG/GDPR? Heb je misschien ideeën hoe je met de weggever kunt omgaan? Ik ben reuze benieuwd naar jouw reactie.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.