Flesch Reading Ease score Yoast Wordpress SEO plugin

Waarom De Flesch Reading Ease Onzin Is

Flesch Reading Ease: Trek Je Er Niks Van Aan

Wanneer je een WordPress website hebt en je gebruikt de Yoast WordPress SEO Plugin, dan ken je vast de Flesch Reading Ease test. Wanneer je alle details van je SEO-score in de Yoast WordPress SEO plugin bekijkt onder ‘Page Analysis‘, staat bovenaan de score van jouw tekst in de Flesch Reading Ease test vermeld. Wat is nu die Flesch Reading Ease en wat heeft deze met SEO te maken?

 

rudolf flesch - Flesch Reading Ease test

Wat Is De Flesch Reading Ease En Wat Heeft Het Met SEO Te Maken?

De Flesch Reading Ease is een test die de leesbaarheid van een tekst beoordeelt. Hoe hoger de score, hoe leesbaarder de tekst. De test is ontwikkeld door Rudolf Flesch en beoordeelt een tekst op een aantal factoren:

  • Het aantal zinnen
  • Het aantal woorden
  • Het aantal lettergrepen

Middels een formule wordt berekend hoe leesbaar een tekst is. Ergens logisch, want kortere zinnen en woorden lezen makkelijker. Zeker online. Prima dus, om die Flesch Reading Ease te gebruiken. Toch? Ik vind van niet. En ik leg graag uit waarom je je niks van deze score moet aantrekken.

 

Waarom Je Je Niks Van De Flesch Reading Ease Moet Aantrekken

Het is prima dat er een formule bedacht is om de moeilijkheidsgraad van een tekst te beoordelen. Daar heb ik geen bezwaren tegen. Wel is het goed om de Flesch Reading Ease eens kritisch onder de loep te nemen en de werking en het belang ervan in het juiste perspectief te plaatsen. Drie redenen waarom deze test met een flinke korrel zout mag worden genomen:

1. Engels is wat anders dan Nederlands

Allereerst moet worden opgemerkt dat de Flesch Reading Ease test ontwikkeld is op basis van de Engelse taal. En je hoeft maar weinig talenkennis te hebben om te weten dat er per taal grote verschillen zijn. Dat verschil zit in leestekengebruik, in grammatica -wat invloed heeft op het aantal woorden- en woordlengte. Een paar voorbeelden:

  1. ‘van toepassing op’ (5 woorden, 15 letters, 5 lettergrepen) is in het Engels ‘applicable to’ (2 woorden, 12 letters, 5 lettergrepen)
  2. ‘socialemediakanalen’ (1 woord, 19 letters, 9 lettergrepen) is in het Engels ‘social media channels’ (3 woorden, 19 letters, 7 lettergrepen)
  3. ‘het mooiste beeld’ (3 woorden, 15 letters, 4 lettergrepen) is in het Engels ‘the most beautiful image’ (4 woorden, 21 letters, 7 lettergrepen)

Vooropgesteld: ik heb een aantal voorbeelden gezocht met een duidelijk verschil. En in voorbeeld 3 komt het Nederlands er gunstiger uit dan het Engels. Het punt is echter: de ene taal is de andere niet. Daarom gaat zo’n wiskundige berekening ook niet op voor iedere taal.

2. Taal is geen wiskunde

Hoezo moeilijkheidsgraad berekenen? Taal laat zich niet mathematiseren is geen wiskunde. Hoe begrijpelijk en leesbaar een tekst is heeft niet enkel te maken met lengte van zinnen en woorden. Er zijn voldoende lange(re) woorden die voor de gemiddelde Nederlander niet ingewikkeld zijn. En alleen korte zinnen schrijven maakt een tekst juist moeilijk leesbaar.

Je moet er toch niet aan denken. Alleen maar korte zinnen. Niet meer dan zeven woorden. Leest toch ook niet makkelijk? Of vind je van wel? Ik niet in elk geval. 

Zeg maar: liever de gewone alinea of het gedeelte met de schuine letters? Het is voor webteksten zeker goed om het aantal woorden te beperken. Of eenvoudiger woorden te kiezen. Maar om nu voor iedere zin af te wegen of het korter kan…

 

Flesch Reading Ease formule - taal is geen wiskunde

 

3. Eenvoud versus stijl

Al je mag kiezen tussen eenvoudig geschreven of een meer verhalende schrijfstijl, wat kies je dan? Een voorbeeldje:

“Bas loopt naar huis. Hij ziet een kat. De kat ziet Bas. De kat schrikt. Weg is de kat. Jammer voor Bas.”

“Bas vindt het heerlijk om naar huis te lopen, even de gedachten verzetten. Zo komt hij vandaag onderweg een prachtige kat tegen. Het is een blauwe Britse korthaar met een mooie grijze vacht en prachtige felgele ogen. Zodra de kat Bas opmerkt, schrikt hij en vlucht hij weg, door een struik een tuin in. En dat terwijl Bas de kat zo interessant vond. Teleurgesteld loopt hij verder naar huis.”

De eerste leest wellicht wel heel snel en makkelijk, de tweede is veel visueler , waardoor je het verhaal als het ware zelf beleeft. Dan kan de tekst langer zijn en langere woorden bevatten, het leest voor een volwassene lekkerder weg dan de kinderlijk aandoende korte tekst. Wanneer je de eerste vorm gebruikt op je website, zullen weinig mensen zich serieus genomen voelen en snel afhaken. Stijl en vorm spelen dus ook een rol, en die zijn niet meetbaar te maken.

4. Leesbaarheid is meer dan alleen tekst

De leesbaarheid van je (web)teksten zit ‘m niet alleen in de tekst zelf. Er spelen nog de nodige andere factoren een rol. De opmaak van je tekst is van groot belang. Heb je grote blokken met honderden woorden aan tekst, dan haakt je websitebezoeker al snel af. De tekst lijkt veel te lang en daar heeft je bezoeker geen zin in. Zorg dus voor voldoende witruimte in je teksten.

Onderdeel van de opmaak is ook het gebruik van afbeeldingen. Alleen tekst vinden we vrijwel allemaal saai. Afbeeldingen ondersteunen je tekst en maken het geheel wat fleuriger. Kies echter wel voor passend beeldmateriaal. Wanneer het verband niet duidelijk is, maak je het verwarrend en ben je de bezoeker ook snel kwijt. Een onderschrift kan het gebruik van een bepaalde afbeelding toelichten.

Kies voor een leesbaar lettertype. Leesbaarheid zit ‘m ook in het lettertype. Hoewel er geen onderbouwing blijkt te zijn in de vorm van gedegen onderzoek, is de algemene stelling dat op internet een schreefloos lettertype leesbaarder is. En wees eerlijk, het lettertype dat je nu leest is wel wat prettiger lezen dan een van deze lettertypen:

Leesbaarheid van de webteksten ook in lettertype

Er zijn nog meer factoren die een rol spelen, hierover publiceerde Emerce al een helder artikel.

 

Vind Jij De Flesch Reading Ease Nog Van Belang?

Mijn conclusie: de leesbaarheid en daarmee de effectiviteit van een tekst heeft met meer te maken dan een wiskundige berekening van woorden, letters en lettergrepen. En de ene taal is de andere niet, net als de ene doelgroep de andere niet is. Moet je de Flesch Reading Ease gebruiken of niet? Oordeel zelf, maar neem het op zijn minst met een goede korrel zout.

 

Kende jij de Flesch Reading Ease en gebruikte je die? Heb je nieuwe inzichten gekregen? Deel je verhaal hieronder. 

Vind je dit artikel interessant? Gebruik de social share buttons om het met anderen te delen.

 

6 antwoorden
  1. computaal
    computaal zegt:

    Leuk en interessant artikel, Nathan! Eerlijk gezegd kende ik de test wel, maar wist ik niet dat deze zo heette. Ik heb in het begin van mijn blog (een jaar of 5 geleden) ook artikelen geschreven met korte zinnen. Maar inderdaad: dat leest gewoon niet lekker. En bovendien is het gewoon mijn stijl niet. En dat vind ik ook een argument!
    Bedankt voor het artikel en ik ben blij dat je er mijn gevoel mee onderschrijft!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je positieve reactie Guido. Natuurlijk kun je voor je online teksten altijd nog even kijken of de zinnen korter kunnen. Het advies voor online is om zinnen niet langer dan 25 woorden te maken, of in ieder geval zulke lange zinnen uitzondering te laten zijn. ( Beantwoorden

  2. Joost de Valk
    Joost de Valk zegt:

    Hey! Wilde even commenten en aangeven dat we met de release van Yoast SEO 3.0.6 eindelijk dit issue “gefixt” hebben: voorlopig staat Flesch uit voor alle sites die niet in het Engels staan!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Top Joost, wat goed dat je dit plaatst. Het was me al opgevallen dat ik Flesch wel weer zag in de Nederlandse versie van 3.0.X, maar vanaf 3.0.6 dus niet meer 🙂
      Sowieso zijn de artikelen met 3.X aan updates toe, dat moet dus gauw gebeuren 🙂

      Beantwoorden
  3. Stefaan CRUSHmedia
    Stefaan CRUSHmedia zegt:

    Ik moet toegeven: Mij was inderdaad geleerd steeds kortere zinnen te gebruiken voor leesbaarheid.
    Maar ik kan begrijpen dat een verhalende tekst meer boeit. De ideale tekststijl zal waarschijnlijk meer afhangen van je doelgroep.

    Goed artikel als toevoeging van “de SEO by Yoast”-plugin!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je compliment Stefaan. Het belangrijkste is om de zinnen leesbaar te houden. Dat kan door middel van leestekens, maar ook door de zinnen waar mogelijk kort(er) te maken/houden. Je voorkomt echter nooit dat je eens een lange zin gebruikt. Bij online teksten geldt wat mij betreft vooral dat je deze leesbaar maakt door niet al te lange alinea’s met goede, duidelijke koppen.

      En of die Flesch Reading Ease enige invloed heeft op je vindbaarheid? Ik betwijfel het.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.