Verschil leestekens meta-omschrijvingen Open Graph en Google

Verschil leestekens meta-omschrijvingen Open Graph en Google

Voor de weergave in Google en voor de weergave op Facebook en Twitter kun je aparte paginatitels en meta-omschrijvingen maken per pagina. Voor de weergave op sociale media gebruik je Open Graph. Maar welke verschillen zijn er tussen deze metadata en hoe pas je die toe op jouw website? En waarom zou je dat doen?

Paginatitel en meta-omschrijving

Twee van de belangrijkste metadata voor je website dan wel je webpagina’s zijn de paginatitel en meta-omschrijving. Deze moeten de aandacht van de Google-gebruiker trekken en aanzetten door te klikken naar jouw website.

Paginatitel: de aandachttrekker

De paginatitel is een van de eerste dingen die de Google gebruiker ziet. Grote blauwe letters die kort en krachtig omschrijven waar jouw pagina in de zoekresultaten over gaat.

Paginatitel en meta-omschrijving zoals deze in de zoekresultaten vertoond worden

Een voorbeeld van een paginatitel en meta-omschrijving in de zoekresultaten van Google

Kort, krachtig en prikkelend

Voor je paginatitel heb je ongeveer 60 leestekens beschikbaar. In feite zijn het pixels, dus afhankelijk van de letters die je gebruikt kan dit meer of minder dan 60 leestekens zijn. Veel i’s en l’en geven meer ruimte dan veel w’s en m’en 🙂 Maar met 60 leestekens zit je meestal behoorlijk veilig. In die 60 leestekens omschrijf je kort en krachtig het onderwerp van je pagina, maar prikkel je het liefst ook om daadwerkelijk door te lezen. Bijvoorbeeld eerst door je meta-omschrijving te lezen of direct door te klikken naar de pagina.

De meta-omschrijving: samenvatting die aanzet tot actie

Onder de paginatitel staat de meta-omschrijving. Dit is de samenvatting van wat er op je pagina staat, hiermee bevestig je aan de Google gebruiker dat deze bij jou vindt wat hij zoekt. Het liefst sluit je af met een krachtige aanzet tot actie, waardoor de lezer ook doorklikt naar jou pagina.

Meer over het schrijven van de meta-omschrijving lees je hier.

Maar nu: Open Graph metadata

Naast de aloude metadata voor de paginatitel en meta-omschrijving zijn er tegenwoordig ook de Open Graph metadata. Deze zijn met name bedoeld voor de weergave op Facebook, maar worden ook door de meest gangbare andere sociale media, zoals Twitter en LinkedIn overgenomen. Deze Open Graph metadata kun je dus apart invoeren.

Waarom zou je?

Waarom zou je apart Open Graph metadata invoeren? Goede vraag, ik had ‘m zelf bedacht kunnen hebben. Oh wacht… 😉
Afijn, waarom zou je? Bijvoorbeeld omdat een andere paginatitel op sociale media meer de aandacht trekt. Zo stelde Mailel Latour van Marketingschool.nl op Twitter eens de vraag of hij [BLOG] of [VIDEO] aan zijn paginatitel kon toevoegen:

Maikel Latour op Twitter: heeft [BLOG] of [VIDEO] voor een paginatitel invloed op ranking?

De vraag sloeg op de paginatitel en de invloed op posities in Google bij het plaatsen van die soort tags voor de titel. Even verder vragen leverde op dat hij dit graag zo wilde inzetten om op sociale media

Doel is 'engagement op sociale media' - daarmee is gebruik Open Graph de oplossing

Maikel geeft hier aan dat het gaat om meer engagement (betrokkenheid en interactie) op sociale media (‘SM’). En daar zet je Open Graph dus voor in. Zo maak je eigen paginatitels voor sociale media.

Wat Maikel zou moeten doen

Wat Maikel in dit geval zou moeten doen is de blogtitels specifiek voor sociale media aanpassen. Laten we deze als voorbeeld nemen:

Nooit meer koud bellen en meer verkopen dan ooit – 7 social selling tips

In Open Graph kan hij daar dan bijvoorbeeld van maken:

[BLOG] Nooit meer koud bellen en meer verkopen dan ooit – 7 social selling tips

En dat kan ook heel mooi trouwens, want hoewel de oorspronkelijke paginatitel eigenlijk te lang is voor de weergave in Google (daar houd je liefst maximaal 60 leestekens voor aan), kan het in Open Graph prima met deze langere titel. Laten we gelijk ingaan op die lengte.

De lengte van je Open Graph titel versus de paginatitel

De lengte van de Open Graph titel is langer dan die van je paginatitel voor Google. Voor je paginatitel raad ik maximaal 60 leestekens aan, bij Open Graph kun je volgens Kissmetrics tot ongeveer 90 gaan. Bij 100 wordt je titel ingekort tot 88 leestekens. Maximaal 90 leestekens is dus veilig.

De lengte is eigenlijk oneindig

Oh trouwens, eigenlijk is de lengte oneindig. Omdat de Open Graph (ook OG) metatags betreft, zit daar geen limiet aan. Het gaat er dus eigenlijk om wanneer een sociaal netwerk het begint af te breken. Bij Facebook is dat dus bij 100 leestekens en de kans is behoorlijk dat dit bij de andere sociale media vergelijkbaar is. Houd je het op maximaal 90, dan zit je wel goed.

En dan de beschrijving…

Naast de titel is er natuurlijk ook de beschrijving onder de titel. Voor de zoekmachines is dat de meta-omschrijving, voor Open Graph de OG: description. In principe is er ook hier geen limiet, maar de verschillende sociale media hebben elk hun eigen maximale lengte. Afhankelijk van welke sociale media je gebruikt, is de aanbevolen maximale lengte 200 tot 300 leestekens.

Een mooi overzicht vind je in dit artikel van Josh S. Peters.

Mogelijk gemaakt door OG: metatags

Hoe halen de platforms deze data nu op? Dat zit in de OG: metatags. In de code van je website staat dan OG:title en OG: description. Twitter neemt die dus over, maar je kunt voor Twitter ook nog aparte metadata invoeren. Dan ziet het er ongeveer zo uit in de broncode van je website:

og: title en og: description en twitter title en description in broncode - open graph metadata

Hoe zet je die metadata in je website?

En dan is het natuurlijk wel prettig om te weten hoe je die gegevens in je website plaatst. De meeste CMS’en hebben daar wel invulvakken voor. Wanneer je een WordPress website hebt, is de kans bijzonder groot dat je gebruik maakt van de Yoast SEO plugin en dan kun je die data ingeven via Yoast.

Zowel metadata voor zoekmachines als Open Graph

De Yoast SEO plugin geeft je de mogelijkheid om de metadata in te voeren voor zowel de zoekmachines als voor Open Graph. Bij de gratis versie van de plugin kun je dit alleen invoeren, bij de betaalde versie van de Yoast SEO plugin krijg je ook een voorvertoning (preview) te zien.

 

Voorvertoning Open Graph titel en beschrijving in Yoast SEO

Ook zonder voorvertoning is hier natuurlijk prima mee te werken. Zelf vind ik het wel fijn om te kunnen zien hoe het eruit komt te zien.

In Yoast SEO kun je dit dus ook ingeven voor Twitter, waardoor de Twitter metadata voor de zogenaamde Twitter card worden meegegeven.

In enkele klikken invoeren

Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet, klik je enkel op het ‘deel’-symbool links in het Yoast blok van je website. Dat is dus het middelste icoontje aan de linkerkant. Geef je dan eerst de gegevens in in de Facebook editor, dan wordt dat overgenomen in de Twitter editor. Wil je voor Twitter toch nog aparte metadata meegeven, dan kan dat in de Twitter editor. In een paar klikken ben je klaar.

Standaard data worden altijd overgenomen

Als je niks invoert voor Open Graph, dan nemen de sociale media gewoon de paginatitel en meta-omschrijving over die je ingeeft. Geef je wel Open Graph metadata in, dan nemen alle socialemediaplatformen dat dus over. Daarbij heb je dus te maken met verschillende maximale lengtes voor de beschrijvingen, wil je veilig zitten, beperk je dan tot 200 leestekens. Voer je niks in voor Twitter, dan neemt Twitter de Open Graph metadata over.

Nu weet je alles wat je moet weten over Open Graph metadata en het verschil met de standaard metadata. Wist je dit al en gebruikte je dit al of ga je er nu mee aan de slag? Laat het weten in de reacties. Of stel je vraag als je die hebt. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.