Moet je verkeerde spelling gebruiken op je website voor vindbaarheid?

Moet je verkeerde spelling gebruiken op je website voor vindbaarheid?

Een veel gestelde vraag op het gebied van SEO is of je verkeerde spelling van woorden moet gebruiken op je website. Want mensen tikken wel eens iets verkeerd in, of een woord of bedrijfsnaam is moeilijk en dan vinden ze jou misschien niet. Dus moet je toch meegaan in die verkeerde spelling? Het antwoord op de vraag is simpelweg “nee”. Al zijn er wel zaken waar je even goed rekening mee moet houden, zeker bij een bedrijfsnaam. Ik leg je hier uit waarom het niet nodig is en waar je verder rekening mee moet houden.

Logisch toch, als je gevonden wilt worden?

Het lijkt heel logisch om mee te gaan in de verkeerde spelling. Wanneer je bijvoorbeeld kunststof kozijnen verkoopt, kom je er met goed zoektermenonderzoek achter dat er nog behoorlijk veel mensen zoeken op ‘kunstof kozijnen’. Dus wil je daar ook op gevonden worden, toch? Dus moet je maar iets met ‘kunstof kozijnen’, naast ‘kunststof kozijnen’. Gelukkig niet meer. Eerst een korte geschiedenis.

Er was eens…

Toen de zoekmachines nog in de kinderschoenen stonden, baseerden ze de posities in de zoekresultaten vooral op woorden die in letterlijk in de tekst voorkwamen. Toen moest je dus wel rekening houden met spelfouten en typefouten en voor iedere plaatsnaam waarop je gevonden wilde worden een aparte pagina aanmaken. Gelukkig is dat niet meer zo.

Google wordt steeds slimmer

Gelukkig wordt Google steeds slimmer en houdt de zoekmachine al rekening met typefouten en zelfs synoniemen. Dat zie je heel mooi wanneer je op ‘schoonmaakbedrijf’+plaatsnaam googelt:

Zoekresultaat voor 'schoonmaakbedrijf apeldoorn' inclusief synoniemen en varianten

Je ziet hier dat Google synoniemen als ‘schoonmaak’ en ‘schoonmaakbedrijven’ naar voren haalt door ze dikgedrukt te maken. Dit betekent dat de zoekmachine deze synoniemen associeert met de woorden uit jouw zoekopdracht.

Autosuggestie helpt al een stuk

Sinds 2004 biedt Google ‘autocomplete’  aan; eerst als opt-in, sinds 2008 zelfs standaard. Hiermee worden die eerste letters die jij intypt aanleiding om suggesties te doen voor zoektermen die je misschien bedoelt. Hiermee wordt een aantal spelfouten en typefouten al voorkomen.
Google geeft suggesties voor zoektermen via autosuggestie

Maarrrrr… autosuggestie draagt ook bij aan foutieve spelling

Of het nu komt omdat veel mensen het verkeerd intypen, of omdat er mensen bij betrokken zijn die de autocomplete beheren voor Google, is mij niet bekend. Er sluipen echter wel fouten in de autocomplete, zoals bijvoorbeeld bij ‘zoekmachine optimalisatie’. Hier komt in autocomplete een spatie tussen, die er volgens de Nederlandse spelling niet in hoort. Zo draagt autocomplete helaas ook bij aan foutieve spelling. Doordat Google deze suggestie geeft, gaan mensen aannemen dat dit de juiste spelling is.

Korte toelichting: zoekmachine optimalisatie vs. zoekmachineoptimalisatie

Volgens de Nederlandse spellingsregels voeg je woorden samen wanneer ze één begrip vormen. Optimaliseren van je website voor de zoekmachines spel je dan als ‘zoekmachineoptimalisatie’ en niet ‘zoekmachine optimalisatie’. Om het leesbaarder te maken, of in geval van klinkerbotsing, kun je ervoor kiezen om een koppelteken te gebruiken. ‘zoekmachine-optimalisatie‘ dus. In dit geval is er niet echt sprake van klinkerbotsing, ‘zoekmachine-optimalisatie’ leest gewoon wat makkelijker 🙂

Of bedoelde je eigenlijk…?

Een andere manier waarop Google spelfouten corrigeert, is door deze te detecteren en dan automatisch de zoekresultaten voor de juiste spelling weer te geven. Je ziet dan boven de zoekresultaten staan “Bedoelde u:” met daarnaast de mogelijkheid om alsnog op jouw foutieve spelling te zoeken.

Bedoelde u: - Google helpt je bij typefouten

Google zelf eerst eens

Voordat je je zo druk gaat maken over spelfouten: googel zelf eens. Zoek op de zoekterm met de spelfout en daarna ook op de juiste zoektermen. Vergelijk dan de zoekresultaten en je zult zien dat die meestal voor zo’n 90% hetzelfde zijn.

Met spelfout: kunstof kozijnen - zoekopdracht vanuit Apeldoorn

Je tikt in ‘kunstof kozijnen’ – verkeerde spelling- dit zijn de eerste 5 posities (in Apeldoorn dan)

 

De juiste spelling - kunststof kozijnen: bijna dezelfde top 5

Voer je ‘kunststof kozijnen’ in (de juiste spelling), krijg je deze top 5. Kleine verschillen, globaal wel behoorlijk overeenkomstig.

Je ziet het: de top 2 blijft hetzelfde, de posities daaronder worden een stoelendans. En grote kans dat je ook nog “bedoelde u:” te zien krijgt 😉

Google past het zoekresultaat ook aan bij spel- of typefouten

Een spelfout of typefout overkomt de besten. Dat weet Google ook, dus geeft de zoekmachine automatisch zoekresultaten volgens de juiste spelling. Met daarbij de mogelijkheid dat het een bewuste schrijffout was. Je kunt dan alsnog kiezen voor de spelling die jij invoerde:

Google geeft zoekresultaat voor de juiste spelling met mogelijkheid jouw schrijffout alsnog te gebruiken

Creatieve bedrijfsnaam met afwijkende spelling

Een bedrijf waar ik enkele mensen ken, heeft een creatieve naam, die gebruik maakt van afwijkende spelling: Effiecient. Lastig als iemand googelde, want Google corrigeerde dat automatisch naar ‘efficiënt’. Ondertussen is dat gelukkig niet meer het geval, maar het is lastig om dit voor elkaar te krijgen. Lastig, maar niet onmogelijk. Wat doe je in dat geval?

  1. Maak Google Mijn Bedrijf aan voor jouw bedrijf, zo weet Google dat die gekke spelling bestaat
  2. Zorg dat jouw bedrijf op meerdere online bedrijvengidsen vermeld staat, zodat Google daar ook bevestiging krijgt van het bestaan van jouw afwijkende bedrijfsnaam
  3. Denk ook aan sociale media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, maak daar een account of bedrijfspagina aan, om dezelfde reden als hierboven

Wanneer je dus een bedrijfsnaam kiest met een creatieve spelling, help je de zoekmachines door diverse online vermeldingen. Hiermee bevestig je dat de spelling geen fout is, maar echt bestaat.

Effiecient heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt door afwijkende spelling

Inmiddels wordt Effiecient gewoon weergegeven in de zoekresultaten, ondanks de afwijkende spelling van de bedrijfsnaam.

Expres verkeerd spellen is dus niet nodig

De zoekmachines worden steeds slimmer. Gelukkig maar, want zo verbeteren ze de zoekresultaten en daar heb jij baat bij. Als gebruiker van de zoekmachine en als bedrijf dat gewoon gevonden wil worden op de juiste woorden, zonder spelfouten. En uiteindelijk willen de zoekmachines ook betere zoekresultaten, want daarmee houden ze de gebruikers tevreden. Die verkeerde spelling mag je dus achterwege laten.

En, hoe ziet het er voor jouw zoektermen uit? Zijn de zoekresultaten met spelfouten vrijdag hetzelfde als de correct gespeld de zoektermen? Bel het hieronder, ik ben benieuwd!

8 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Google wordt steeds slimmer inderdaad! Toch zie je nog wel verschillen in zoekresultaten tussen correct en verkeerd gespelde zoektermen. Gelukkig zijn die verschillen meestal maar klein.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Klopt Michiel. De verschillen zijn er nog wel. Je ziet dat mooi bij het voorbeeld ‘kunstof kozijnen’versus ‘kunststof kozijnen’. Het moet wat mij betreft alleen niet de reden zijn om het verkeerd te spellen. Sterker nog: als je zoektermenonderzoek gaat doen, kom je erachter dat er op de juiste spelling (gelukkig) nog altijd meer wordt gezocht dan op de foutieve spelling. Behalve bij ‘zoekmachineoptimalisatie’, ben ik bang 😉

      Beantwoorden
      • Michiel
        Michiel zegt:

        Verkeerd spellen kan bovendien de ergernis wekken van sommige lezers, wat een extra reden is om het niet te doen :).

        Spaties bij samenstellingen komen zo veelvuldig voor, dat het haast de standaard lijkt te zijn geworden. Signalering Onjuist Spatiegebruik (spatiegebruik.nl) probeert daar wat aan te doen, maar ik weet niet of het veel helpt :).

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Eens, ik stoor me ook aan (veelvuldige) taalfouten op een website. Echt kapitale spelfouten als d/t-fouten zou je er wat mij betreft altijd uit moeten laten halen door eindredactie. Je weet van jezelf dat je spelling niet goed is, kies dan voor eindredactie.

          En die spaties… Ik wijt dat dus deels aan Googles autocomplete, die met regelmaat de verkeerde spelling met overbodige spatie toont zodra je begint te typen. Het wordt zo helaas ook een soort ‘self fulfilling prophecy’, waarbij men gaat denken dat het de juiste spelling is, omdat het telkens zo getoond wordt.

          Beantwoorden
          • Michiel
            Michiel zegt:

            Veelvuldige spelfouten zijn zeker storend, vooral op webpagina’s van commerciële aard zal het wel ten koste gaan van conversie. Overigens, in dit blogartikel staan ook meerdere spelfouten :). Lees het nog maar eens door, dan zie je ze (hopelijk) meteen :).

            Veel mensen vinden de spelling van samenstellingen zonder spaties logischer, vooral als het zelf verzonnen samenstellingen betreft die je niet in het woordenboek vindt. Zoals vaatdoekophanghaakje of fietswielventieldopje. Intuïtief denken veel mensen dat dat juist los van elkaar moet. Mijn spellingschecker zet hier ook rode kringeltjes onder, omdat die woorden als zodanig niet herkend worden.

            Grappig genoeg gaat dit meer richting de Engelse manier van spelling. In het Engels worden samengestelde woorden in beginsel los geschreven, tenzij het woord zodanig ingeburgerd is, dat inmiddels sprake is van een nieuw woord. Zo schrijf je “fishbowl” aan elkaar. Maar “web application” juist los.

            Wij volgen echter de Duitse regel, waar alle samenstellingen aan elkaar worden geknoopt. Hoewel die Duitsers het wel bont kunnen maken. Het langste bekende Duitse woord is volgens het Guiness Book of World Records bijvoorbeeld Donau­dampf­schiff­fahrts­elektrizitäten­haupt­betriebs­werk­bau­unter­beamten­gesellschaft. 😀

          • Nathan Veenstra
            Nathan Veenstra zegt:

            Goed dat je het nog even aanhaalde Michiel. Het waren niet echt spelfouten, maar eerder fouten die er bij het dicteren van dit blog zijn ingeslopen en waar ik dus tijdens mijn eindredactie vrolijk overheen las 😉

            En dank voor je taalkundige inzichten, ik wist het niet over die Engelse en Duitse regels 🙂

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Erg hè? Maar het feit dat er nog wel suggesties gegeven worden met overbodige spaties, maakt het nog niet veel beter. Want eerlijk is eerlijk: ik kan het een wat minder taalvaardige medemens niet kwalijk nemen dat hij/zij het verkeerd blijft spellen als Google foutieve suggesties geeft.

      Wat dat betreft is de matige eindredactie in de verschillende nieuwsbladen (of het nu de officiële kranten zijn of huis-aan-huisbladen) en online nieuwsmedia ook tergend. Mensen lezen dat en nemen die spelling als juist aan. Die spelling hoort wat mij betreft volledig juist te zijn.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.