Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google

Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google

Bij zoekopdrachten die te maken hebben met lokale bedrijven en dienstverlening, geeft Google een blokje met lokale bedrijven weer in de zoekresultaten. Dit is de Local Pack, die sinds augustus 2015 standaard wordt weergegeven in een blok van 3 bedrijven. Deze weergave werd door lokale-SEO-specialist Mike Blumenthal de Local Stack gedoopt. Jouw plek in de Local Pack van Google heb je voor een belangrijk deel zelf in de hand. Volg dit stappenplan om de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf in Google te verbeteren.

Verdien je plek in de Local Pack

Stap 1: stel een document op met al je bedrijfsdetails

Allereerst is het van belang om te zorgen voor consistentie in je bedrijfsvermeldingen. Zorg er dus voor dat alle bedrijfsgegevens overal gelijk zijn. Om dit zo goed mogelijk bij te houden, stel je als eerste een document op met alle bedrijfsgegevens die gevraagd kunnen worden. Het gaat dan om:

  • Bedrijfsnaam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • e-mailadres
  • Website
  • Openingstijden
  • Korte omschrijving met de belangrijkste zoektermen, gebaseerd op diensten en.of producten
  • Sociale media (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, instagram)

Deze zaken kun je voor een groot deel ook op je Google Mijn Bedrijf kwijt. Bovengenoemde gegevens moeten dan ook overeenkomen met de bedrijfsgegevens zoals je die op Google Mijn Bedrijf vermeldt. Dus: claim en beheer nu jouw Google Mijn Bedrijf als je Google Mijn Bedrijf voor jouw onderneming nog niet in beheer hebt.

Stap 2: Claim, beheer en/of update je Google Mijn Bedrijf

De basis van de lokale vindbaarheid in Google leg je met je Google Mijn Bedrijf-pagina. Maak dus eerst Google Mijn Bedrijf aan voor jouw bedrijf. Controleer eerst of er al een Google Mijn Bedrijf-pagina is door te googelen op jouw bedrijfsnaam. Zie je dan rechts een blokje met bedrijfsinformatie en daaronder ‘Bent u de eigenaar van dit bedrijf?’ zoals in onderstaande afbeelding? Klik er dan op en claim jouw bedrijf.

Verbeter je lokale vindbaarheid - claim je Google Mijn Bedrijf

In Google Mijn Bedrijf  voeg je zo veel mogelijk data toe:

  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Alle categorieën die bij jouw bedrijf passen
  • Een goede omschrijving van je bedrijf, inclusief relevante termen als diensten en producten

In de omschrijving kun je ook ankertekst aanmaken en daarmee linken naar de producten- of dienstenpagina’s op je website. Doe het beslist niet om Google te paaien, maak het vooral aantrekkelijk en interessant voor je potentiële klanten.

Stap 3: documenteer je vermeldingen

Het is goed om te weten waar je bedrijf al vermeld staat. Stel dus een lijst op om bij te houden waar je jouw bedrijf hebt aangemeld en wanneer. Zo kun je zien waar je wijzigingen moet doorvoeren, bijvoorbeeld wanneer je verhuist of een ander telefoonnummer krijgt. Bedenk goed wat je verder in het document wilt vastleggen, bijvoorbeeld of er een link naar je website wordt opgenomen, of andere voor jou relevante details. Alles met het oog op het doorvoeren van wijzigingen in de toekomst. Check wel eerst waar je bedrijf al vermeld staat.

Stap 4: check de bestaande vermeldingen in online bedrijvengidsen

Wanneer je bovenstaande lijsten hebt (je eigen lijst met bedrijfsgegevens en een lijst met bedrijvengidsen), begin je met nalopen van de online bedrijvengidsen om te kijken of je er al op vermeld staat. De snelste methode hiervoor is overigens door gewoon op je bedrijfsnaam te googelen, in combinatie met je adres of telefoonnummer. Die bedrijfsgegevens worden in vrijwel alle bedrijvengidsen vermeld. Vind je een bedrijvengids waar je al in vermeld staat, check dan of alle gegevens juist zijn. Zoals in stap 1 aangegeven, is het van belang dat die gegevens congruent zijn.

 

TIP: houd rekening met variatie in je bedrijfsomschrijving. Sommige bedrijvengidsen stellen als eis dat je (korte) bedrijfsomschrijving een unieke tekst is. Dat je deze baseert op je van tevoren opgestelde tekst is prima, maar zorg voor een variatie van ten minste 20% in die tekst wanneer daarom gevraagd wordt.

Sta je al vermeld: claim dan je bedrijf en pas waar nodig aan

Vind je jouw bedrijf in een online bedrijvengids, dan kun je deze vaak claimen om hem zelf te beheren. Doe dit direct en pas aan en vul aan waar mogelijk. Zorg voor een zo compleet mogelijk profiel op iedere bedrijvengids waar je bedrijf op staat. Vaak staan er op de websites waar je jouw bedrijf vindt verouderde of incomplete gegevens. Iedere vermelding moet je zelf in beheer hebben.

Adres ooit gewijzigd?

Ben je ooit verhuisd of is er om een andere reden ooit sprake geweest van een adreswijziging, googel dan ook eens op je bedrijfsnaam in combinatie met het oude adres. Die vermeldingen moet je uiteraard ook snel aanpassen. Dit geldt uiteraard ook voor andere wijzigingen, zoals wijziging van je bedrijfsnaam of telefoonnummer. Je vermeldingen moeten congruent zijn, ze bevestigen de juistheid van de bedrijfsdetails op Google Mijn Bedrijf.

Met Google Mijn Bedrijf zet je jouw bedrijf op de kaart. Letterlijk.

Waarom zijn deze online bedrijvengidsen zo belangrijk?

De zoekmachines willen graag verifiëren of je bedrijf bestaat. Als je op online bedrijvengidsen vermeld staat, laat je zien dat je er bent en daarmee verifieert -in ieder geval- Google de gegevens die op je website en op Google Mijn Bedrijf staan. De vermeldingen op de online bedrijvengidsen worden ‘citations’ genoemd. Volgens de theorie dragen de citations bij aan betere posities in de Local Packs:

  • Hoe meer citations, hoe beter. Het gaat niet om links, enkel om de vermelding van je bedrijf.
  • Congruentie is essentieel. Je kunt nog zo veel citations hebben, als je gegevens telkens anders zijn, snappen de zoekmachinebots er ook niks meer van.

Je hebt geen betaalde vermelding nodig

Goed om bij stil te staan: je hebt geen betaalde vermelding nodig. Het gaat er alleen om dat de gegevens die je kwijt kunt in een online bedrijvengids, worden opgenomen. Veel bedrijvengidsen bieden ook betaalde vermeldingen aan, deze zijn voor de citations in ieder geval niet nodig.

Laat je niet overhalen tot betaalde vermelding

Laat je dan ook in geen geval overhalen tot een betaalde vermelding. Beloftes dat je dan beter gevonden wordt hebben vaak niets te maken met jouw vindbaarheid in de zoekmachines, maar enkel met jouw vindbaarheid via hun bedrijvengids. Daarnaast zijn er vele verhalen over slinkse methodes om jou een betaalde vermelding te verkopen. Daar hoort onder andere een “gratis proefperiode” bij.

Ze bellen je geheid op

Een aantal partijen belt je dus geheid op om je een betaalde vermelding te verkopen. Het is uiteraard geheel aan jouzelf of je erop ingaat. Als je maar weet dat het niet nodig is en er sommige bij zullen zitten die hun best zullen doen om je maar te overtuigen, inclusief “mooie aanbieding”. Wees daar in ieder geval op voorbereid.

Zorg voor koppeling tussen website en Google Mijn Bedrijf

Om de relatie tussen jouw website en je Google Mijn Bedrijf-pagina te bevestigen zijn er twee stappen die je zeker moet zetten:

  1. Je bedrijfswebsite vermelden in de gegevens op Google Mijn Bedrijf
  2. Je Google Mijn Bedrijf koppelen middels een rel=”publisher” tag op je website

Dat laatste kun je aan je webbouwer vragen, maar kan in WordPress websites tegenwoordig heel eenvoudig in de instellingen van de Yoast SEO plugin. Wanneer je een Google+ Badge op je website plaatst, bevat deze automatisch al de rel=”publisher” tag.

Voeg een Google+ Badge met rel="publisher tag toe aan je website

 

Verzamel recensies

Potentiële klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Dus zijn recensies (reviews) belangrijk. Reviews zijn een vorm van sociale bewijskracht, een van de 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Wat is nu het geval? Sinds de introductie van de Local Stack zie je bij de lokale vermeldingen niet meer ‘X Google-recensies’ staan, maar staat er enkel nog ‘X recensies’. Hierdoor wordt minder de nadruk op Google(+) gelegd en meer op de recensies. Hiermee worden de recensies op je Google Mijn Bedrijf-pagina dus ineens een stuk belangrijker.

Google-reviews worden enkel nog als "recensies" weergegeven in de zoekresultaten

Vertoning van de sterren vanaf 5 recensies

De sterren in de lokale zoekresultaten, zoals je die hierboven ziet, worden vertoond wanneer je 5 recensies of meer hebt. En uit onderzoek blijkt dat er eerder op lokale vermeldingen met sterren wordt geklikt dan op vermeldingen zonder sterren. En dat verder de positieve en negatieve reviews het verschil maken wanneer meerdere bedrijven sterren hebben staan bij hun vermelding. De uitgebreide testresultaten vind je op Moz.com.

AANVULLING: in februari 2017 is er een wijziging doorgevoerd, waardoor er bij 2 recensies al sterren worden weergegeven in de zoekresultaten.

Alles op een rijtje

Dat is een heel verhaal, dus om je te helpen alles nog even op een rijtje in 6 stappen:

  1. Stel een document op met de bedrijfsgegevens die (vaak) gevraagd worden op online bedrijvengidsen
  2. Claim de bestaande Google Mijn Bedrijf-vermelding van jouw bedrijf of maak een lokale Google Mijn Bedrijf-vermelding aan
  3. Houd al je vermeldingen bij in een document (spreadsheet is het meest logisch)
  4. Zoek eerst naar alle vermeldingen die er al zijn en corrigeer die waar nodig
  5. Zorg voor een koppeling van Google Mijn Bedrijf met je website
  6. Verzamel recensies

En niet onbelangrijk: zorg voor consistentie in al je bedrijfsvermeldingen.

Heb je hier wat aan gehad? Deel het artikel dan met je netwerk. 

Heb je vragen of opmerkingen, of wil je iets anders delen dat met lokale vindbaarheid te maken heeft, doe dat gerust in de reacties. Vind ik leuk!

10 antwoorden
  1. Manuelski
    Manuelski zegt:

    Dank, veel nuttige info!
    Helaas is Google+ niet meer waarvoor het bedoeld was.
    MIsschien een idee om wat linkbuilders te noemen in je artikel om iedereen wat beter op weg te helpen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Bedankt voor je compliment.

      Ja, Google+ verdwijnt dit jaar, dus ik kan alle artikelen waar Google+ in voorkomt gaan aanpassen.

      Eerlijk gezegd ken ik maar weinig echt goede linkbuilders die het spel spelen zoals ik het zou doen. Daarnaast is er een kans dat ik mensen voor hun hoofd stoot als ik ze niet noem (om wat voor reden dan ook) en dat ik platgespamd ga worden door linkbuilders die er ook bij willen staan.

      Mensen die willen, kunnen persoonlijk advies van mij krijgen :-)

      Beantwoorden
  2. Gerard
    Gerard zegt:

    Duidelijke informatie Nathan.

    Misschien heb je een antwoord/mening op het volgende. Mijn Nederlandstalige website geeft toeristische informatie over een buitenlandse stad. Ik woon in deze stad en heb mijn adres ingesteld bij Google Business. Het is geen adres dat mensen kunnen bezoeken.
    Wanneer ik incognito vanuit deze stad zoek sta ik inmiddels in de top 3 in Google. In Nederland stond ik lange tijd op 1, maar inmiddels zijn we gezakt naar 6 (incognito gezocht, regio NL ingesteld).

    Heeft de aanmelding bij Google Business hier misschieninvloed op gehad.

    Omdat het geen bezoekadres is (servicegebied). Heeft de vermelding, buiten de posts, verder niet zoveel meerwaarde. Onze potentiele bezoekers beginnen met zoeken in Nederland, daarom is de positie daar belangrijker.

    Benieuwd hoe jij, of andere lezers hier naar kijken? Is in dit geval Local SEO wel een aanrader?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dit is een interessante Gerard. De vraag is vooral: waarom heb je Google Mijn Bedrijf aangemaakt? Als ik zo snel lees wat je te bieden hebt, zie ik geen noodzaak voor een GMB-vermelding. Ik kan er geen volledig uitsluitsel over geven, omdat ik het zelf niet getest heb en er voor zover ik weet ook geen verder onderzoek naar gedaan is. Toch vermoed ik wel dat je GMB hier invloed op heeft. Als je deze met een servicegebied hebt aangemaakt en deze aan je website gekoppeld is, zal Google naar mijn idee een lokale factor meegeven aan je website en is het mogelijk dat je daardoor in de regio beter vindbaar bent dan daarbuiten.

      Beantwoorden
      • Gerard
        Gerard zegt:

        GMB heb ik aangemaakt met het idee dat de ‘post’ functie en het aanmaken van ‘evenementen’ handig zijn voor Nederlandstaligen die zich in de stad bevinden.

        Mijn vermoeden is dat deze keuze inderdaad invloed heeft voor de positie in NL, die was voorheen beter. Dus voordelig in de stad zelf, maar misschien nadelig in het zoekgebied van Nederland. Zonde, omdat vrijwel alle potentiële bezoekers in NL beginnen met zoeken. Qua locatie (niet fysiek) heeft GMB dus niet veel toegevoegde waarde voor mijn website. De overweging is dus om de vermelding op GMB te verwijderen. Er is inderdaad weinig over te vinden.

        Beantwoorden
  3. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Hoi Michèle,

    Als je inlogt in Google Mijn Bedrijf, vind je links in het menu ‘Informatie’, klik daarop en dan vind je onder je bedrijfsnaam eerst je adres en daarna ‘Servicegebieden’. Voorheen kon je hier alleen kiezen voor een plaats of een straal van x kilometer om je vestiging. Tegenwoordig kun je provincies, plaatsnamen en landen kiezen.

    Gaat het lukken zo? ;-)

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Dan heb je een vermelding op Google Mijn Bedrijf nodig. Dat wist je natuurlijk al, omdat je het artikel over het verbeteren van je lokale vindbaarheid helemaal gelezen hebt. Maar gebruik jij Google Mijn Bedrijf al voor het ontvangen van […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.