Verbeter je vindbaarheid in Google met slimme trucs in Search Console

Google Search Console lijkt een complexe en daarmee onbruikbare tool voor veel website-eigenaren. En toch kun je er heel waardevolle informatie uithalen om je vindbaarheid in Google mee te verbeteren. En dat is nog niet eens zo technisch. Volg mijn stappenplan en werk aan betere posities in Google. Én verhoog ook gaandeweg nog even het aantal bezoekers naar je website. 

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis tool van Google om je te helpen je website te verbeteren, met name voor jouw prestaties in Google. Je krijgt technische adviezen van de zoekmachine, maar ook inzicht in jouw posities in de zoekresultaten. En als de zoekmachine fouten vindt of problemen ervaart met je website krijg je er een melding van. Zo krijg je meldingen van pagina’s die Google niet meer kan vinden (404-pagina’s), maar meldt de zoekmachine ook wanneer die problemen zijn opgelost.

En als je stout bent geweest…

Oké, wat overdreven misschien. Hoewel, er zijn mensen die graag op het randje leven of er zelfs overheen gaan door twijfelachtige linkbuildingtechnieken te proberen of zelfs simpelweg backlinks te kopen. Wanneer je dan (te veel) foute links naar je website hebt, riskeer je een penalty. En als je die penalty krijgt, krijg je daar weer netjes een melding van in Google Search Console. En als beheerder krijg je van die melding ook altijd een mail.

Het is niet altijd jouw fout

Nee, het is niet altijd jouw eigen fout als er foute backlinks naar jouw website liggen. Daarom negeert Google foute links ook zoveel mogelijk. Volgens eigen zeggen kan Google prima zien welke links ze moeten negeren en welke wel relevant zijn voor jouw website. Toch kan het gebeuren dat je erg veel foute links krijgt, bijvoorbeeld omdat je een linkbuildingpartij hebt ingeschakeld die links plaatst op websites die Google heeft beoordeeld als ‘fout’. En dat is niet altijd jouw fout.

Want er zijn nou eenmaal linkbuilders die jou niet vertellen waar ze de links plaatsen, waardoor jij er geen invloed op hebt. Of iemand voert een negatieve campagne en koopt een bult foute links naar jouw website, om jou dwars te zitten. En dan kun je dus een penalty krijgen.

Terug naar het onderwerp

Dat even over de waarschuwingen, nu door naar waar het echt om gaat: hoe jij Google Search Console inzet om je vindbaarheid te verbeteren en meer bezoekers naar jouw website haalt. En dat is helemaal niet zo ingewikkeld. Je moet wel wat met spreadsheets kunnen werken, zoals Excel of Google Spreadheets, al leid ik je daar ook wel doorheen. Volg dus gewoon mijn instructies en ga aan de slag met jouw vindbaarheid.

Verbeter je vindbaarheid, begin met je huidige vindbaarheid

SEO kun je zo moeilijk maken als je zelf wilt. In basis is het niet zo moeilijk en gaat het om inspelen op de behoefte van je bezoeker/potentiële klant en om antwoord geven op de vragen die deze heeft. Als de concurrentie sterk is, wordt het wel wat moeilijker en krijg je te maken met het spel van de vele rankingfactoren die een rol spelen. Maak het jezelf makkelijk en begin met het verbeteren van je huidige vindbaarheid.

Ontdek je huidige vindbaarheid met Google Search Console

Met de diverse SEO-tools die er zijn, kun je interessante data ophalen. Je huidige organische posities, de posities van je concurrenten, zoekvolumes en veel meer. Toch haal je voor jouw eigen website de meest interessante data uit Google Search Console. Zo zie je jouw huidige vindbaarheid in combinatie met het aantal bezoeken aan jouw website en de CTR: het percentage mensen dat doorklikt naar jouw website vanuit de zoekresultaten. Al zitten daar ook wel weer wat haken en ogen aan.

Hoe haal je die gegevens op?

Eerst gaan we kijken hoe je die gegevens ophaalt. Daarna leg ik je de punten uit waar je op moet letten en daarna leg ik je uit hoe je dit gebruikt om je vindbaarheid te verbeteren en meer bezoekers naar jouw website te halen. Bekijk hieronder de video of volg het stappenplan dat je onder de video terugvindt.

Stap 1: Log in op Google Search Console

Logisch. Maar wedden dat je dat (bijna) nooit doet? Is ook niet gek als je niet weet wat je zoal kan met deze tool en waar je het voor nodig hebt. Sterker nog, ik kom nog vaak tegen dat website-eigenaren zelf geen toegang hebben tot Search Console. Ook vind ik dat je als eigenaar van de website ook de eigenaar moet zijn van Google Search Console voor die website. Vaak maakt een websitebouwer die wel aan, maar draagt die het eigendom niet over aan de website-eigenaar. Raar toch?

Stap 2: Kies voor ‘Prestaties’

In de linkerkolom van Google Search Console vind je een aantal onderdelen, waaronder ‘Prestaties’, dat is waar we mee aan de slag gaan. Hier vind je namelijk de zoektermen waarop jouw website al gevonden wordt. En nu wordt het interessant.

In het startscherm van Google Search Console kies je in de kolom rechts voor 'Prestaties'.

Stap 3: Selecteer ‘Gemiddelde CTR’ en ‘Gemiddelde positie’

Standaard staan ‘Totaal aantal klikken’ en ‘Totaal aantal vertoningen’ aan wanneer je op de pagina ‘Prestaties’ komt. Wat je wilt weten is wat jouw positie is in Google. Op basis van jouw huidige positie kun je bepalen op welke zoektermen je beter wilt scoren om zo meer bezoekers naar jouw website te halen. Daarvoor gebruik je dus ‘Gemiddelde positie in Google Search Console’. En je wilt de gemiddelde CTR weten. Waarom, dat leg ik je verderop uit.

Alles geselecteerd, inclusief 'Gemiddelde CTR' en 'Gemiddelde positie'.

Stap 4: Kies de periode en eventueel vergelijk met vorig jaar

Je kunt in Search Console kiezen voor data uit verschillende periodes. Van de afgelopen 7 dagen tot de afgelopen 16 maanden. Daarnaast kun je zelf een aangepaste periode kiezen. Je kunt daarnaast ook de cijfers vergelijken met een voorgaande periode. Van de “vorige periode” tot vorig jaar. Bij “vorige periode” wordt dezelfde tijdperiode (x-aantal dagen of maanden) vergeleken met dezelfde soort periode daarvoor.

Statistisch gezien is dit geen slimme vergelijking, omdat het vrij logisch is dat er grote verschillen zijn tussen bijvoorbeeld wintermaanden en lentemaanden. Als je gaat vergelijken, is het beste vergelijk over het algemeen met het jaar ervoor.

Voor ons belangrijkste doel heb je geen vergelijking met vorig jaar nodig.

Stap 5: Download de gegevens

Als je jouw selectie hebt gemaakt, kun je jouw data downloaden. In het blok met de data die je nog net in beeld ziet verschijnen, staat een download-icoontje. Je krijgt trouwens maximaal 1000 regels aan data van Google Search Console, dus als er meer zoektermen zijn waarop je gevonden wordt, krijg je die niet te zien. Wil je meer, heb je betaalde tools nodig. Voor wat wij nu willen bereiken is dat niet per se nodig.

Je downloadt een CSV-bestand voor Excel (of een ander spreadsheetprogramma als je dat gebruikt) of exporteert de data naar Google Spreadsheets. Van daaruit verwerken wij de data.

Stap 6: Data verwerken en zo

Een CSV-bestand is niet gelijk goed opgemaakt, dus gaan we de data even netjes in kolommen zetten. Als je een beetje handig bent met spreadheets, is dit een eitje. Is het nog nieuw voor je, volg dan gewoon mijn instructies:

  1. Selecteer kolom A (dat is de enige kolom waar alle data in staan)
  2. Ga bovenin naar ‘Gegevens’ en kies voor ‘Tekst naar kolommen’
  3. In het scherm dat verschijnt kies je voor ‘Gescheiden’, vervolgens selecteer je ‘Komma’ in het volgende scherm en klik je in scherm 3 op ‘Voltooien’
  4. Je hebt nu alles in kolommen staan, zodat je de data kunt verwerken

In de spreadsheet gaan we een filter zetten, zodat je naar hartenlust kunt sorteren op de data die je wilt gebruiken. En om het overzichtelijk te houden, zetten we de bovenste regel even vast.

  • Onder ‘Gegevens’ kies je voor ‘Filter’
  • Daarna ga je naar ‘Beeld’ en kies je onder ‘Blokkeren’ voor ‘Titels blokkeren’, doe dit wel terwijl je de titelregel helemaal bovenin ziet staan

Zo filter je nu makkelijk alle data op bijvoorbeeld je (gemiddelde) positie in Google of je CTR. Met die filters kun je al die zoektermen en posities doorlopen om te bepalen of je posities wilt verbeteren of je CTR wilt verhogen.

Maar wat moet ik nu doen dan?

Je hebt nog geen idee wat je moet doen? Nou ja, je moet sowieso niks, maar deze data kun je op meerdere manieren gebruiken voor jouw SEO:

  1. Posities verbeteren in Google
  2. CTR verbeteren

De eerste gaat om verbeteren van vindbaarheid, de tweede om goede vindbaarheid te verzilveren. Beide leveren je meer bezoekers op je website op.

Vindbaarheid verbeteren

In de laatste kolom vind je de ‘gemiddelde positie’. Dit is vaak een getal met een cijfer achter de komma, vanwege dat ‘gemiddelde’. Dat gemiddelde is namelijk over de periode die je geselecteerd hebt, maar ook voor alle vertoningen in de zoekresultaten. Zo kun je als fysiotherapeut in Diemen vertoond worden in de zoekresultaten in Diemen, maar ook in Amsterdam. En als je in Diemen in die periode op 1 stond, maar in Amsterdam op 3, haalt dat je gemiddelde omlaag.

Dat gemiddelde is dus niet iets om je blind op te staren. Gebruik het vooral als indicatie en ga ervan uit dat je vooral het laaghangend fruit als uitgangspunt neemt voor verbetering. Alles waarmee je nu gemiddeld lager dan positie 3 scoort of net buiten de top 1o valt dus.

Check de posities en verbeter ze

Kijk eerst even of de posities kloppen. En welke pagina (URL) scoort op die zoekterm. Want die data krijg je niet van Google Search Console. Daarvoor kun je diverse gratis tools gebruiken. Of gebruik Ubersuggest, waar je een waarschijnlijk nog langere lijst met zoektermen krijgt waarop je gevonden wordt, dan je uit Search Console krijgt. Ga in ieder geval op basis van die data eens aan de slag om jouw posities op die zoektermen te verbeteren.

Zorg voor meer klikken naar je website

Die CTR is wel een dingetje. Aan de ene kant zegt het niet alles, aan de andere kant kun je het wel als indicatie zien waar je nog verbeteringen kunt aanbrengen. Als je tenminste uitgaat van het (daar issie weer) gemiddelde CTR voor de posities in Google:

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Een gemiddelde is gevaarlijk, omdat bij de ene zoekterm de CTR op positie 1 misschien wel 50% of zelfs meer is, terwijl dat bij een ander rond de 10% kan liggen. Dat heeft voor een groot deel te maken met de zoekintentie, maar ook met wat er allemaal op een zoekresultatenpagina staat. Staat er direct het antwoord op een vraag, dan kun je erop rekenen dat er (vrijwel) niemand ook maar klikt op een van de zoekresultaten. Want waarom zou je nog een website bezoeken als het antwoord op je vraag al in Google staat?

Google beantwoordt de vraag 'lengte Michael Franti' direct in de zoekresultaten: hij is 1.98 meter.

Of nog erger, wat als de zoekmachine het antwoord al geeft in de suggesties wanneer je de vraag invoert in de zoekbalk?

Google geeft in de suggesties in de zoekbalk al de lengte van Michael Jackson weer: hij was 1.75 meter.

Afijn, dat waren redenen waarom er dus lage CTR’s zijn. We gaan er vanuit dat jouw website niet om dit soort antwoorden draait en dat jouw CTR’s meer in de buurt van het gemiddelde liggen.

100% CTR haal je nooit

Het is in ieder geval een illusie om 100% CTR te halen. Als iemand bijvoorbeeld op jouw bedrijfsnaam googelt, zal die misschien contactgegevens zoeken en die direct vinden in de Knowledge Panel. En nogmaals, ga even uit van de gemiddelden die Chitika (dat inmiddels niet meer bestaat) berekende. Zit je daar al boven, maak je dan niet druk en kies juist de zoektermen uit waarop de CTR onder het gemiddelde ligt.

Bekijk de zoekresultaten 

Het beste dat je kunt doen is de zoekresultaten bekijken voor die zoekterm en vooral ook kijken naar jouw pagina in die zoekresultaten. Valt die genoeg op? Is je paginatitel wel aantrekkelijk genoeg en prikkelt je meta-omschrijving wel om door te klikken? Als je daar wijzigingen in kunt aanbrengen om ze aantrekkelijker te maken of meer te laten opvallen, doe dat dan.

Op naar meer bezoekers door betere vindbaarheid en meer klikken

Hier moet je zo wel mee aan de slag kunnen. Aan de slag dus om meer bezoekers te krijgen door je vindbaarheid te verbeteren en meer klikken te genereren naar je website.

Heb je nog vragen, laat het hieronder dan weten. Heb je nieuwe inzichten opgedaan of heb je aanvullingen? Lees ik ook graag. Ik ben benieuwd naar jouw reactie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.