Veel gemaakte SEO-fout - focus ontbreekt

Maak jij deze veel voorkomende SEO-fout?

Voorkom dat je deze SEO-fout maakt!

Er is bijzonder veel informatie voorhanden op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Toch zijn er fouten die nog veel worden gemaakt. Ik schreef al eens over veel gemaakte fouten bij het gebruik van afbeeldingen op websites. Maar er zijn meer SEO-fouten die vaak worden gemaakt. En jij bent in het voordeel als je dit leest, omdat jij deze fouten vanaf nu niet meer maakt. Te beginnen met: geen focus.

Focus is relevant, ook voor SEO

Wil je gevonden worden, is het van belang om te weten waarop je gevonden wilt worden. Dus doe je zoektermen-onderzoek. Op basis van dat zoektermen-onderzoek bepaal je welke zoekterm relevant is. Belangrijk hierbij is dat je dan een zoekterm gebruikt die ook echt aansluit op de pagina. Kort gezegd:

  • Bepaal waar de pagina over gaat
  • Bepaal de zoekterm die daarop aansluit en waar kansen liggen om hoog mee te komen
  • Focus op die zoekterm

Dat laatste is waar het ook echt om gaat: focus. Je zult ze de kost moeten geven die het niet doen. Na het lezen van dit artikel maak jij deze fout nooit meer!

Veel gemaakte SEO-fout - geen focus

 

Focus op 1 zoekterm

Googlebot

Googlebot

Ik heb al meerdere keren moeten concluderen dat vergeten wordt om te focussen. Focus is belangrijk, ook bij je vindbaarheid. Iedere pagina op je website moet je dus focussen op 1 onderwerp, en dus ook op 1 zoekterm. Daar zijn meerdere redenen voor:

  • Leesbaarheid: wanneer je tekst diverse onderwerpen heeft, wordt het onduidelijk waar het nu werkelijk over gaat.
  • Vindbaarheid: wanneer de lezer niet begrijpt waar je pagina over gaat (zoals bij ‘Leesbaarheid’ al blijkt), begrijpen de Googlebots dat ook niet. Dat komt de vindbaarheid van je pagina niet ten goede, want als de bots het niet kunnen plaatsen, komt je pagina niet gauw in de zoekresultaten van een bepaalde zoekterm terecht.
  • Jezelf: je maakt het jezelf ook niet makkelijk als je een tekst gaat volproppen met verschillende zoektermen.

Heel simpel: een pagina heeft 1 onderwerp, houd het daar dan ook bij. Wil je dieper op de materie ingaan of een vergelijkbaar onderwerp behandelen, maak er dan een aparte pagina van.

Synoniemen zijn wel belangrijk

Focus op 1 onderwerp betekent niet dat je ook strikt de van tevoren bepaalde zoekterm moet aanhouden. Allereerst hoef je deze zoekterm niet continu in exact dezelfde formulering te blijven plaatsen in je tekst. Dit kwam in mijn blog over de Yoast WordPress SEO plugin al aan de orde (zie het blokje ‘Content’). Daarnaast bevordert het krampachtig vasthouden aan die zoekterm de leesbaarheid van je tekst niet. Verder is het zo dat de Googlebots ook steeds beter de context van je pagina begrijpen. Dat betekent dat synoniemen ook bijdragen aan je verhaal, omdat ze ervoor zorgen dat de context van je verhaal klopt. Om dit inzichtelijk en begrijpelijk te maken, leg ik dat uit aan de hand van een voorbeeld.

Voorbeeld synoniemen en context

Stel je hebt een webshop in auto-onderdelen en -accessoires. Onderdeel van je assortiment zijn accessoires voor de Volkswagen Golf. Door je focus op de Golf en accessoires, komen vooral de woorden ‘accessoire’ en ‘Golf’ voor op de pagina van je webshop. In jouw vakgebied is dat heel logisch. Dat is echter niet voor iedereen zo, want de mensen die golfen, denken daarbij niet standaard aan een auto, maar juist aan hun sport. En daar hebben ze ook accessoires bij nodig. Als leverancier van accessoires voor de Volkswagen Golf, zul je dus ook beslist het merk een aantal keren moeten noemen. Daarnaast zorgt het gebruik van woorden als ‘auto’ en ‘velgen’ ervoor dat de Googlebots de bevestiging krijgen dat het om accessoires voor de auto gaat. Dat draagt er weer aan bij dat je pagina dus ook in de juiste context kan worden geplaatst in de zoekresultaten.

Golf accessoires - context en synoniemen zijn belangrijk

Houd jij je al aan 1 zoekterm per pagina?

Wees nu eens eerlijk, daar heb je zelf ook het meeste aan: focus jij je per pagina op 1 zoekterm?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *