Ubersuggest voor zoektermenonderzoek: wat je echt moet weten

Ubersuggest voor zoektermenonderzoek: wat je beslist moet weten

Wil je gevonden worden in Google, dan wil je natuurlijk ook wel weten of het nut heeft. Want waarom zou je je pijlen richten op ‘content marketing apeldoorn’ wanneer daar niet of nauwelijks op gezocht wordt? Dus doe je zoektermenonderzoek en hé, we zijn Nederlands, dus als het gratis kan… En daarvoor gebruik je Ubersuggest. Wat moet je weten wanneer je deze SEO-tool gebruikt?

De geschiedenis van Ubersuggest

Ubersuggest werd in 2010 opgezet door de Italiaan Alessandro Martin. Gek genoeg kan Google mij het antwoord op de vraag wanneer Ubersuggest startte niet geven, ik moest het zelf ontdekken via LinkedIn.

Wanneer is Ubersuggest opgericht Google zoekresultaat - zonder succes

De geschiedenis dus (even kort hoor): Ubersuggest gaf altijd een beperkt overzicht van zoektermsuggesties en liet geen zoekvolumes zien. Wilde je die, mocht je naar de betaalde versie. Werkte prima voor veel mensen en daarom was Ubersuggest al snel populair. In februari 2017 nam internetondernemer Neil Patel Ubersuggest over om het uiteindelijk onderdeel te maken van zijn eigen website.

Alessandro Martin - oprichter van Ubersuggest

Naar Ubersuggest 2.0 (en verder)

Na de integratie op zijn eigen website richtte Neil Patel zich op het verder verbeteren van de tool. Goede zaak, want we kregen ineens meer waar voor ons geld in Ubersuggest 2.0. Nou ja geld, het is nog steeds gratis. Ondertussen zijn we zelfs toe aan Ubersuggest 3.0, waarin je nog meer krijgt meer dan in de tweede versie. En Patel heeft toegezegd de tool verder te blijven ontwikkelen. Nu krijg je in ieder geval al meer dan alleen zoektermsuggesties en zoekvolume.

Handige data, wat heb je aan deze data?

Wanneer je zoektermenonderzoek doet met Ubersuggest krijg je een overzicht met verschillende data. Neil Patel heeft de tool in 2018 uitgebreid, waardoor je nu de volgende data krijgt:

  • Zoektermsuggesties: verschillende varianten op jouw zoekterm en aanverwante andere zoektermen
  • Zoekvolume: het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand in Google op deze zoekterm
  • CPC (Cost Per Click): de prijs die je naar schatting betaalt per klik wanneer je voor deze zoekterm adverteert in Google
  • PD (Paid Difficulty): de concurrentie op deze zoekterm in de betaalde zoekresultaten
  • SD (SEO Difficulty): de concurrentie op deze zoekterm in de organische zoekresultaten

Dat is mooi, maar er zitten ook haken en ogen aan deze data en aan het gebruik van deze gratis tool.

Ook nieuw: domeinanalyse

Sinds Ubersuggest 3.0 kun je ook een domeinanalyse uitvoeren. Door direct de domeinnaam in te voeren in plaats van een zoekterm, krijg je een overzicht met data van je website. En is dat in orde? Best wel, maar ook weer niet.

Domeinoverzicht via zoektermenonderzoek

Het aantal organische zoektermen komt behoorlijk overeen met wat Ahrefs voor mij ophaalt, dus in die zin is dit niet verkeerd. Met het organisch verkeer zitten ze er echt enorm naast. Ahrefs overigens ook, maar wel minder. Tenzij Ubersuggest dit over een periode van een week rekent, dan komt het wel heel erg in de buurt. Ik haal op dit moment zo’n 8.000 bezoekers per maand naar mijn website, waarvan bijna 7.000 per maand organisch.

Naast mijn eigen website heb ik nog een aantal andere websites vergeleken en de resultaten wisselen. De ene keer vindt Ubersuggest meer organische posities, de andere keer vindt Ahrefs [aff.] meer. In enkele gevallen vindt Ubersuggest eerlijk gezegd wel meer dan Ahrefs, dus wil je hier zelf wat uit halen, is deze tool totaal niet verkeerd.

Realistisch: heb je deze data nodig?

Ik denk niet dat Ubersuggest dit per week berekent, omdat alles in de SEO-tools per maand gaat. Ook Ahrefs schat het fors minder in hoor, die komt op het moment van schrijven op zo’n 3.600, zo ongeveer de helft van wat het werkelijk is. Maar goed, het zijn schattingen, gebaseerd op zoekvolumes en posities en eigenlijk hoef je dit soort informatie niet uit dit soort tools te halen, daar heb je Google Analytics voor.

De organische zoektermen dan

De organische zoektermen en hun posities echter, zijn wel interessant. En heel eerlijk: daar haalt Ubersuggest wel weer betere data op dan bijvoorbeeld SiteProfiler van Mangools [aff.]. Want die geeft geen organische zoektermen weer. Terwijl dat weer een betaalde tool is. Waar je verder weer meer data uit haalt, maar dat terzijde. Dus wil je weten op welke zoektermen je al scoort in Google, is Ubersuggest geen verkeerde keuze.

De nadelen van Ubersuggest

Prachtig allemaal, al die gratis data. Maar aan die gratis informatie kleven ook nadelen:

  1. Zoekvolumes komen uit Googles Zoekwoordplanner
  2. Ubersuggest zou zo eens een betaalmodel kunnen krijgen
  3. Je bent afhankelijk van de beschikbaarheid van de tool

Zoekvolumes komen uit de Zoekwoordplanner

Ubersuggest haalt de zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner. Dat kun je zien aan de getallen die eruit komen, die komen overeen met de clusters waarin Google de zoekvolumes weergeeft. Zoekvolumes van 590, 480, 390 en 320 zijn typisch zoekvolumes uit Googles Zoekwoordpanner:

Zoekvolumes in Ubersuggest hebben dezelfde getallen als Googles Zoekwoordplanner

Op zich prima als indicatie hoor, maar er kleven wel nadelen aan Googles Zoekwoordplanner. Dat je daar wel even rekening mee houdt.

Nu gratis, later mogelijk betaalmodel

Klinkt leuk, een gratis tool. Maar blijft Ubersuggest wel gratis? Kan Neil Patel het opbrengen om al die data te blijven opslaan en serveren aan jou? Zelf geeft Patel al aan dat hij tegen hogere kosten aanloopt dan hij had verwacht:

Neil Patel over de maandelijkse kosten van Ubersuggest

Hij geeft in dit stuk ook aan waarom hij het ervoor over heeft hoor. Het levert hem vele websitebezoekers op, naamsbekendheid en daarmee -al dan niet indirect- klandizie. Deze investering valt dus onder marketing voor hem. Moet je natuurlijk wel het budget hebben ;-)

Toch kan het ook zo zijn dat het hem uiteindelijk toch te veel kost. En dan kan hij 3 dingen doen:

  1. De stekker eruit trekken
  2. Een betaalmodel invoeren
  3. De boel verkopen

De eerste is het meest rigoureus, de tweede het meest logisch en de derde kan uiteindelijk ook weer resulteren in alsnog een betaalmodel voor Ubersuggest. Toegegeven, het is speculatie, maar het is wel mogelijk. Dus gebruik je Ubersuggest, maak er dan zo goed mogelijk gebruik van zolang het gratis kan en houd in het achterhoofd dat het een keer afgelopen kan zijn.

Je bent afhankelijk van de beschikbaarheid

Bij alle online tools ben je afhankelijk van de beschikbaarheid, dat is de realiteit. Ook betaalde tools liggen er wel eens uit vanwege bijvoorbeeld onderhoud. Maar bij betaalde tools kun je nog wat verlangen van de aanbieder. Bij gratis tools is dat niet het geval. En dat merkten we ook in augustus 2018, toen Ubersuggest enkele weken niet beschikbaar was.

In augustus 2018 was Ubersuggest enkele weken niet beschikbaar

Als een (dure) betaalde tool niet werkt, weten ze dat ze veel klachten of meldingen zullen krijgen van hun abonnees. Als een gratis tool niet werkt, heb je weinig te willen, je betaalt er tenslotte niet voor. De aanbieder heeft aan jou geen verantwoordelijkheid af te leggen.

Ubersuggest blijft laden en geeft geen resultaten

Ik deed zoektermenonderzoek, ging ervoor naar Ubersuggest en na het invoeren van de zoekterm bleef hij maar laden, zoals je hierboven ziet. Jammer…

Een vergelijkbaar probleem werd ook al gecommuniceerd in een Facebookgroep:

Ubersuggest bleef laden volgens dit bericht in een Facebookgroep. Anderen bevestigen dit ook te ervaren en adviseren betaalde tools te gebruiken.

Daar komt bij dat een aanbieder van een gratis tool ook aan zijn limieten kan komen van de data die deze kan aanbieden. Dus als die limieten overschreden worden, kan het zo zijn dat je ook geen data krijgt. Als laatste kan een aanbieder de stekker eruit trekken, zoals ik hiervoor ook al aangaf.

Wel of niet gebruiken?

Adviseer ik je nu om Ubersuggest wel of niet te gebruiken? Nee, het is helemaal aan jou. Je hebt hierboven een aantal voor- en nadelen van de tool meegekregen. Vertrouw je gewoon op de zoekvolumes van Googles Zoekwoordplanner, dan is Ubersuggest een prima tool m te gebruiken zonder dat je een advertentie-account hebt bij Google. Vind je indicaties prima, houd je er rekening mee dat een gratis tool ook wel eens uit de lucht kan zijn, helemaal oké toch? En als het ooit een betaalde tool wordt, heb je wat te kiezen.

Je weet nu wat je aan Ubersuggest hebt en kunt zelf bepalen of en hoe je hier gebruik van maakt. Is alles duidelijk of heb je nog vragen, of wil je juist wat toevoegen? Jouw reactie hieronder is zoals altijd heel welkom en je krijgt een persoonlijke reactie terug.

4 antwoorden
  1. Maarten
    Maarten zegt:

    Ik heb een vraag voor wat betreft de volumes. Welke tool geeft een betere indicatie van het zoekvolume? En belangrijker nog, waar baseert deze tool de schattingen op?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Van de 3 tools die ik in dit artikel noem heb ik het meeste vertrouwen in Ahrefs. En wel omdat zij werken met ‘clickstream data’. De zoekvolumes zijn daarmee gebaseerd op gedrag van echte gebruikers. Dat neemt niet weg dat ook Ahrefs een indicatie geeft en zoekvolumes daarbij een afgerond getal zijn. KWFinder komt aardig in de buurt van Ahrefs en baseert het deels ook op de zoekvolumes die Google in de Zoekwoordplanner geeft.

      Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan SEMRush, Ahrefs of Moz, met KWFinder van Mangools als goede vierde. Wat wel goed is om te doen is zelf de tools eens proberen. Ontdek wat je fijn vindt en vergelijk de uitkomsten van de tools. Misschien moet ik dat zelf ook weer eens doen ;-)

      Sommige tools focussen zich vooral op de grotere gebieden/landen, waardoor Nederland (en België) er bekaaid vanaf komen. Iedere tool heeft dus zijn voor- en nadelen en daarom gebruik ik er zelf ook meerdere. KWFinder en Ubersuggest gebruik ik zelf vooral om suggesties op te halen en Ahrefs gebruik ik voor suggesties en zoekvolumes (plus nog meer waardevolle data). De zoekvolumes liggen dan namelijk in 1 lijn met elkaar.

      Ubersuggest valt voor mij in ieder geval wel af voor wat betreft de zoekvolumes. Die geven bijvoorbeeld voor ‘seo tekst laten schrijven’ en ‘seo teksten laten schrijven’ exact dezelfde zoekvolumes en andere cijfers terug. Dat is het probleem met de data uit Googles Zoekwoordplanner: die combineert synoniemen, meervoud en enkelvoud enzovoorts. Zie ook de link naar het artikel daarover in bovenstaande artikel :-)

      Beantwoorden
  2. Michiel
    Michiel zegt:

    Oef, dat zijn wel pittige kosten die hij heeft :)! De chief van Ahrefs gaf al eerder in een interview aan dat Patel nooit de kosten voor de tool zou kunnen blijven dragen als het allemaal gratis bleef. Dat lijkt me ook als je die bedragen zo ziet. Het lijkt me waarschijnlijk dat er op termijn een betaalmodel komt. De bekendheid/traffic is ook wat waard voor hem, maar niet de bedragen die hij erin moet stoppen lijkt me.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Precies hoe ik erover denk. Zeker nu hij er ook flink mee aan het uitbreiden is. Want laten we eerlijk zijn: die naamsbekendheid is misschien wel aardig en wat waard, maar hoe groot acht jij de kans dat gebruikers van Ubersuggest potentiële klanten van Patel zijn?

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.