Welke tools heb je echt nodig voor je website

Welke tools heb je echt nodig voor je website?

Je maakt een website, of laat ‘m maken door een heuse webbouwer. Maar daar houdt het niet bij op. Alleen een website is echt niet alles. Je wilt toch iets bereiken met je website? Dan moet je aan de slag met een aantal tools. De belangrijkste som ik voor je op in dit artikel.

Waarom dan?

Je website kost wat. Als je ‘m zelf bouwt (raad ik niet aan, maar ik snap dat sommigen daarvoor kiezen), gaat er in ieder geval veel tijd in zitten. Laat je ‘m bouwen, dan kost het je wat centen. In beide gevallen een investering. En na die investering houdt het niet op. Sterker nog: dan begint het eigenlijk pas. Je website moet wat doen, want die heb je niet voor niks.

Van bezoekers aantrekken tot omzet genereren

Kijk, die website heb je niet voor niks. Dat is een openbaar gebeuren waar je op zijn minst bezoekers naartoe wilt halen. Anders had je net zo goed een paar printjes kunnen maken om die uit te delen aan je vrienden en familie. Toch? Want die zijn meestal de eersten die je website zien, maar daar moet het toch niet bij ophouden? Natuurlijk ga je voor meer bezoekers. En in veel gevallen zul je toch ook omzet uit je website willen halen.

Gebruik tools voor onderhoud en verbetering van je website

Dus die website gaat online. En dan is het van belang dat je die onderhoudt. En verbetert. Want een website kan altijd beter. En zonder onderhoud gaat ook je website uiteindelijk slechter presteren. En dat wil je natuurlijk niet. Dus vul je gereedschapskist met deze tools om je website te onderhouden en te verbeteren.

Google Search Console: voor technisch onderhoud

Voor velen zal het eng klinken: technisch onderhoud. Zo technisch is het niet echt, al is het niet voor iedereen. Google Search Console helpt je erbij. Iedere website moet wat mij betreft gekoppeld zijn aan Google Search Console. Hierin kun je zien of er fouten zijn gevonden bij het crawlen van jouw website en krijg je meldingen van Google wanneer er bijzonderheden zijn.

Fouten op je website monitoren in Google Search Console

0 fouten gevonden, altijd goed. Maar een paar foutjes is vaak niet erg hoor 😉

Dit is vooral ook goed wanneer je bijvoorbeeld linkbuilding uitbesteedt. Wanneer je bijvoorbeeld een handmatige penalty krijgt vanwege foute links, krijg je daar een melding van in Search Console. Dat was hoe klanten van Get Indexed er in 2014 achterkwamen dat de linkbuildingactiviteiten waarvoor ze betaalden verre van zuiver waren.

Ook handig: click-through-rates in Google

In Google Search Console kun je ook achterhalen hoeveel mensen jouw website bezoeken via bepaalde zoektermen. Daarbij kun je zelfs de CTR zien; de click-through-rates. Zie je dat er relatief weinig wordt doorgeklikt, terwijl je wel hoog in Google staat, dan kun je onderzoeken waarom dat is. Wie weet moet je je paginatitels en/of meta-omschrijvingen aanpassen om zo meer bezoekers naar je website te trekken.

Meld je dus aan bij Google Search Console, als je dat nog niet hebt gedaan. Check wel eerst bij je webbouwer of die dat niet al voor je heeft geregeld.

Google Analytics: bekijk hoe je bezoekers zich gedragen

Waar je vroeger in Google Analytics kon kijken via welke zoekopdrachten bezoekers naar je website kwamen, is daar sinds 2012 weinig meer van over. Google vertoont voor het overgrote deel van je websitebezoekers ‘not provided’ en daar moet je het maar mee doen. Daarmee is Google Analytics beslist niet onbruikbaar, je kunt er namelijk onmetelijk veel andere waardevolle data uit halen. Een greep uit alle interessante gegevens in Google Analytics:

  • Bezoekersaantallen; hoeveel bezoekers krijg je op je website per dag, week of maand? Je ziet zelfs realtime bezoekers…
  • Verkeersbronnen; komen mensen binnen via zoekmachines, sociale media, links vanaf andere websites of online advertenties?
  • Technologie; hoe is de verdeling tussen bezoekers via mobiel, tablet en desktop?
  • Gedrag op de website; hoe klikken mensen door naar andere pagina’s?
  • Bezoekduur; hoe lang blijven ze op je webpagina’s?

Als je hier even over nadenkt, krijg je vast wel een idee hoe je dit kunt inzetten om je website te verbeteren. Eigenlijk is de naam verkeerd, je website wordt niet echt geanalyseerd, dat moet je zelf doen. Google Analytics levert je enkel de informatie voor de analyse.

Mooi om je eens op te storten: gedragsstroom

Zelf kijk ik graag naar de gedragsstroom. Hierin kun je zien waar mensen je website binnenkomen en welke pagina’s ze daarna bezoeken. Door dit te analyseren kun je daarin mogelijk verbeteringen aanbrengen, zodat bezoekers langer op je website blijven en meer pagina’s bezoeken.

Gedragsstroom in Google Analytics geeft waardevolle informatie over het gedrag van je websitebezoekers

Wat mij betreft hoort degene die een website bouwt hier ook gelijk Google Analytics aan te koppelen en het account aan de website-eigenaar over te dragen. Check of dit is gebeurt of regel het nu.

Maak er een echt feestje van met de Page Analytics add-on in Google Chrome.

Speedtest tools: omdat niemand houdt van een trage website

Vooral op mobiel zijn mensen ongeduldig, dat zul je vast zelf ook hebben. Want hoelang duurt het voordat jij een website wegklikt op je mobiel omdat deze niet snel genoeg laadt?

Ook op dekstop is snelheid van belang en mede daarom weegt de laadtijd van je website ook mee in je posities in Google. Test dus regelmatig of je webpagina’s nog snel genoeg zijn. Gebruik hierbij verschillende tools, want iedere tool meet weer anders. 1 tool is verre van alleszeggend. Houd er daarnaast ook rekening mee dat het altijd een momentopname is en daar dus ook pieken en dalen in kunnen zitten.

Gebruik dus altijd minstens 2 van deze tools:

  • GTmetrix; maak een account aan om de voortgang te zien én om vanaf een door jou gekozen locatie te testen
  • Google PageSpeed Insights; erg kritisch, neem het met een flinke snuif zout, al krijg je wel prima adviezen voor verbetering
  • Pingdom Tools; niet meer zo uitgebreid en duidelijk als voorheen, maar nog steeds een prima indicator voor de snelheid van je website

Houd er rekening mee dat al deze tools de specifieke webpagina’s testen die je opgeeft. Het gaat dus per URL en daarom is het slim om wel meerdere webpagina’s te testen. Sowieso scoort een homepagina vrijwel altijd anders dan een productpagina, omdat beide pagina’s nogal verschillende content hebben. Vaak heeft een homepagina meer afbeeldingen, waardoor deze dan ook de zwaarste pagina van de website zal zijn.

Met GTmetrix meet je de snelheid van je webpagina's

Prima score wel hoor, als die afbeeldingen echt het grootste probleem zijn 😉

Test en noteer de verbeterpunten

Haal dus meerdere pagina’s van je website door minstens 2 van deze tools. Vooral GTmetrix en PageSpeed Insights geven waardevolle inzichten én concrete punten die je moet oplossen. Een van de meest voorkomende punten in de tests die ik draai is trouwens het comprimeren van afbeeldingen. En laten daar nu ook tools voor zijn…

Comprimeer afbeeldingen om de laadtijd te beperken

Grote afbeeldingen vragen veel geheugen en dus veel laadtijd. Maak je webpagina’s sneller met afbeeldingen die liefst (dik) onder de 100 KB zijn. Het beste kun je dat doen door de afbeeldingen te verkleinen voor het uploaden. Achteraf kan ook, met behulp van plugins bijvoorbeeld. De Shortpixel plugin optimaliseert alle afbeeldingen die je uploadt geheel automatisch. Een aantal (online) tools voor het comprimeren van afbeeldingen:

  • Shortpixel [aff.]; gratis (voor beperkt gebruik) en betaald, ook voor gebruik met een WordPress plugin voor automatisch comprimeren
  • Squoosh; Googles gratis tool om afbeeldingen te bewerken
  • TinyPNG; ondanks de naam ook geschikt voor jpg 😉

Denk er ook aan dat je de afbeeldingen uploadt in het formaat waarop je ze wilt weergeven op je webpagina. Groter is niet nodig en zorgt nog eends voor extra vertraging omdat je browser eerst de volledige afbeelding ophaalt en die daarna weer in een ander formaat moet weergeven. Ben je handig met bijvoorbeeld Photoshop, dan kun je in Photoshop (of een ander programma voor fotobewerking) het formaat slim bijwerken.

Alles over de technische optimalisatie van je afbeelding lees je hier.

Goede hosting: ook hier is goedkoop vaak duurkoop

Oké, niet echt een tool, en toch ook weer wel. Goede hosting is de basis voor de snelheid van je website. Snelle servers, zo weinig mogelijk downtime en als het goed is ook goede caching. Een beetje hostingbedrijf zorgt ervoor. Essentieel voor een snel en probleemloos ladende website.

Zelf zien hoe snel je website kan? Doe vrijblijvend een test bij Managed WP Hosting. Bevalt het en stap je over, dan krijg je korting als je laat weten dat je via mij komt.

Ik kan hier onmogelijk alle mogelijkheden van deze tools uitleggen, over iedere tool kan ik minstens een heel artikel schrijven. De meeste tools leer je het beste kennen door ze te gebruiken. Voeg ze daarom toe aan je digitale gereedschapskist en leer ze echt goed gebruiken door het gewoon te doen. Heb jij nog aanvullingen of iets te vragen? Laat het weten in een reactie.

1 antwoord
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Goeie tools! Voor compressie van afbeeldingen maak ik graag gebruik van Kraken.io. Die hebben een gratis web-interface waarmee je tegelijk meerdere afbeeldingen kunt comprimeren. Maar de 3 die je noemt, werken ook perfect!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.