De beste tools als alternatief voor Googles Keyword Planner

Van oudsher was Googles Keyword Planner -in het Nederlands de Zoekwoordplanner, voorheen Google Keyword Tool- dé tool om suggesties voor zoektermen te krijgen en zoekvolumes op te halen voor de zoektermen. Tot Google de data beperkte en alleen nog zoekvolumes gaf voor accounts waar Google Ads op werden gebruikt. Wat zijn nu alternatieven voor de Keyword Planner, welke tools kun je gebruiken om je zoektermen te onderzoeken?

Beperkingen van Keyword Planner

Ook al draai je Google Ads en krijg je wel de zoekvolumes door van de Keyword Planner, dan valt er nog van alles aan te merken op de data die je krijgt. Daar ga ik verder niet op in, omdat je dat al lees in ‘Waarom zoektermenonderzoek met Googles Zoekwoordplanner dood is‘. Ga daar gerust de discussie met me aan als je het niet met me eens bent ;-)

Hier help ik jou om alternatieve tools te vinden, al dan niet met zoekvolumes. Van iedere tool bespreek ik kort wat ik als voor- en nadelen zie.

Keyword tools: gratis, betaald en freemium

Zoals veel tools zijn ook de meeste keyword tools te verdelen in gratis, betaald en freemium. Freemium betekent dat je een model hebt met een gratis variant, die vaak beperkingen kent, waardoor een betaalde versie interessant(er) wordt. Bij iedere tool die ik hieronder behandel zie je direct wat voor model ze hanteren.

Test zelf wat voor jou werkt

Het is niet mijn bedoeling om voor jou te bepalen welke tool het beste is. Je krijgt dus geen reviews, geen oordelen, ik geef per tool kort aan hoe het werkt, of je zoekvolumes krijgt en of het betaald, gratis of freemium is. Daarnaast vermeld ik bijzonderheden die ik de moeite waard vind om te vermelden. Aan jou om te testen wat voor jou het fijnst werkt en waar je de informatie uit krijgt die voor jou handig is.

Disclaimer: veranderingen vallen niet te voorspellen

Omdat op het internet alles continu verandert, is er een kans dat tools die ik behandel ook veranderen. Van simpele zaken als layout tot ingrijpende zaken als verdienmodellen. Een gratis tool kan zomaar een betaalmodel krijgen of een tool bestaat om wat voor reden ineens niet meer. Ik houd mijn artikelen graag actueel, maar kan niet voorkomen dat ik achterhaald word door de actualiteit. Zie je iets dat niet (meer) klopt in dit artikel, laat het me dan even weten zodat ik dat kan aanpassen :-) .

Direct naar een tool

Lekker makkelijk: direct naar een specifieke tool waar je meer over wilt weten via onderstaande overzicht.

We beginnen met Google Trends. Jazeker, een gratis tool van Google zelf. Je voert een zoekterm in -let daarbij wel goed op de instellingen voor het land- en krijgt te zien hoe de verhoudingen in zoekvolumes zijn over de afgelopen 12 maanden.

Trendsgrafiek en andere interessante data in Google Trends.

Wat je moet weten:

  • Geen zoekvolumes, alleen indexgetallen (relatieve getallen dus) en percentages in stijging voor de gerelateerde zoekopdrachten
  • Wel verdeling ‘per subregio’, dus de verhoudingen tussen de provincies
  • Suggesties uit ‘Gerelateerde zoekopdrachten’, al zijn die op basis van stijging in populariteit en zeggen die niets over zoekvolume

Verder kun je wel de periode aanpassen om te zien of de interesse toe- of juist afneemt. Let wel: ook hierbij is het allemaal relatief. Het moment met de meeste zoekopdrachten op de zoekterm krijgt als indexgetal 100, wat dus niks zegt over het daadwerkelijke aantal zoekopdrachten per maand.

Leuk om te zien: de fidget spinner was in de week van 14 tot 20 mei 2017 het populairst:

De piek voor de zoekterm 'fidget spinner' lag overduidelijk in precies 1 week in mei 2017.

Naar Google Trends.

Google Search Console (gratis)

Nog een tool van Google om ‘keywords’ mee te checken. Voorwaarde is wel dat je een bestaande website hebt die gekoppeld is met Google Search Console. Je kunt uit Search Console (GSC) zoektermen ophalen waar jouw website al op rankt, inclusief de gemiddelde positie en meer interessante data.

Wat je moet weten:

  • Alleen mogelijk als je een website hebt die al een tijdje online is en gekoppeld is met GSC
  • Posities zijn gemiddelden, waar dat nou precies op gebaseerd is naast de geselecteerde periode, is niet helemaal duidelijk
  • Je ziet niet welke pagina’s op welke zoektermen ranken

Zo gebruik je Google Search Console om je vindbaarheid te verbeteren.

Bing Keyword Tool (gratis)

Zoals Google de Keyword Planner heeft, heeft Bing de Bing Keyword Tool. Ik wilde deze eens testen, maar heb al snel de moed opgegeven. Ik kon inloggen met diverse accounts, mijn website aanmelden

Wat je moet weten:

  • Complex om in de Keyword Tool te komen
  • Zoekvolumes uit Bing natuurlijk
  • Zoekvolumes mogelijk net als Googles Keyword Planner niet heel transparant en betrouwbaar

Veel meer kan ik er voor wat Bing betreft niet van maken. Een link om er te komen ga ik dan ook niet geven.

Keyword Finder (gratis)

Niet te verwarren met de betaalde tool KWFinder. In Keyword Finder kun je in tegenstelling tot veel andere tools meerdere zoektermen invoeren om suggesties te krijgen. De resultaten zijn wel erg breed, dus er zit een hoop ruis tussen, dat je er weer uit moet zien te verwijderen.

Wat je moet weten:

  • Met zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner
  • Zoekvolumes lijken wereldwijd, je kunt namelijk geen land instellen
  • Je kunt woorden uitsluiten of juist insluiten

Naar Keyword Finder.

Keyword Sheeter (gratis)

Ooit heette dit ‘Keyword Shitter’ en dat omschrijft eigenlijk ook precies wat deze tool doet: gooi er een woord of woordcombinatie in en hij poept een enorme brei aan suggesties uit. Met een beetje mazzel (of pech) krijg je een werkelijk enorme lijst aan zoektermsuggesties van.

Wat je moet weten:

  • De enorme lijst moet je zelf uitmesten op zoek naar geschikte zoektermen
  • Geen zoekvolumes (althans, gratis)
  • Gratis, maar met betaalde extra’s (bijvoorbeeld als je zoekvolumes wilt)

Je koopt tegenwoordig ‘coins’ om bepaalde extra’s op te halen, zoals ‘Keyword Organic Difficulty’ en ‘Search Volume’. Ik heb dit getest en kan nu niet echt zeggen dat ik er enthousiast van word. Zonder verdere toelichting over de cijfertjes zegt dit niet echt veel:

Keyword Organic Difficulty in Keyword Sheeter met getallen als 5.18 en 3.5 zeggen zo weinig zonder uitleg.

Dat is dan de ‘Keyword Organic Difficulty’, de ‘Search Volume’ komt uit Googles Zoekwoordplanner en over die volumes ben ik nu ook niet echt enthousiast.

Naar Keyword Sheeter.

Answer The Public (gratis)

Answer The Public is net als Keyword Sheeter erg handig om allerlei combinaties met je gekozen zoekterm of zoekwoord als suggestie te krijgen. De focus ligt daarbij vooral op allerhande vragen, die je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld je FAQ of informatieve artikelen. Ook andere combinaties met jouw woord of woorden kunnen erg handig zijn om inspiratie mee op te doen.

Wat je moet weten:

  • Geen zoekvolumes en sommige vragen blijken in andere tools geen resultaat te geven
  • Je moet wat scrollen en klikken om je taken uit te voeren
  • Je kunt de data downloaden in een CSV-bestand

Al je resultaten draaien wel specifiek om datgene wat jij zelf invoert. Kies een hoofdonderwerp en krijg daar (vaak) behoorlijk veel suggesties voor.

Naar Answer The Public.

SEO Ruler keyword suggest tool (gratis)

SEO Ruler geeft net als eerder genoemde tools een mooi aantal suggesties op basis van de door jou ingevoerde woorden. Je hebt zelfs nog allerlei keuzes in de linkerkolom om daar filters op toe te passen en zelfs om te kiezen voor welke zoekmachines je suggesties wilt.

Wat je moet weten:

  • Geen zoekvolumes
  • Zelf goed opletten op alle instellingen en filters in de linkerkolom
  • Je kunt de data in CSV downloaden

De suggesties zijn wel behoorlijk breed, zo krijg ik bij ‘seo’ ook allerlei zoektermen met ‘seoul’ als suggestie.

Naar SEO Ruler Pro Suggest.

WordStream Keyword Tool (gratis)

WordStream heeft officieel een gratis Keyword Tool, maar ze willen je wel graag hun software verkopen. Ze bieden namelijk met ‘WordStream Advisor’ een tool die ze je natuurlijk maar wat graag aanbieden als je hun gratis tool gebruikt. Betaal je, dan krijg je ook zoekvolumes uit Bing Ads. WordStream richt zich overduidelijk op online advertenties en daar is hun Keyword Tool dan ook duidelijk op gericht, zo blijkt uit hun tagline.

Op de website van WordStream staat onder het logo "online advertising made easy".

Wat je moet weten:

  • Zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner
  • Zoekvolumes per land
  • Geeft je 25 zoektermen op je scherm, de complete lijst kun je laten mailen

Heeft WordStream meer dan 25 zoektermsuggesties, dan kun je ze per mail laten versturen. Ze vragen dan wel of je ze voor een PPC-campagne (Ads dus) wilt gaan gebruiken, dus ik verwacht dat je dan gelijk op hun mailinglijst staat. Je krijgt in ieder geval wel gelijk (weer) een aanbod om hun software gratis te proberen.

Naar Wordstream Keyword Tool.

WMS Everywhere (gratis Chrome extensie)

Veel SEO-specialisten gebruikten vroeger Keywords Everywhere, een extensie voor Google Chrome die zoektermsuggesties en zoekvolumes gaf in de zoekresultaten. Totdat ze daar geld voor gingen vragen. Verderop meer over deze tool, nu gaat het over WMS Everywhere. WhatsMySerp had al een gratis SERP Checker (zie ook ‘Hoe hoog sta jij in Google?‘), nu hebben ze met WMS Everywhere ook een alternatief voor Keywords Everywhere.

Wat je moet weten:

  • Gratis te gebruiken, je moet wel een account hebben of aanmaken bij WhatsMySerp
  • Zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner
  • Beperkte suggesties, dus veel handmatig werk als je wat onderzoek wilt doen

Ik heb zelf natuurlijk wel even getest en het viel mij op dat ik voor de zoekterm ‘seo’, waar toch zeker wel op gezocht zal worden in Nederland, geen zoekvolume werd weergegeven:

Bij mijn zoekopdracht voor 'seo' werd een zoekvolume van 0 weergegeven door WMS Everywhere, terwijl hier toch echt wel meer op gezocht wordt.

Naar WMS Everywhere.

Hypersuggest (freemium)

Hypersuggest lijkt qua mogelijkheden nogal op SEO Ruler Pro. Het ziet er wel wat mooier uit en biedt daarnaast ook een betaald model.

Wat je moet weten:

  • Geen zoekvolumes bij gratis versie
  • Betaalde versie vanaf € 11,90 per maand, waarbij je nog € 15,90 bijbetaalt voor zoekvolumes (!)
  • Geeft ook CPC, dus zoekvolumes komen hoogstwaarschijnlijk uit Googles Keyword Planner

Er zijn volgens mij goedkopere freemium en betaalde tools. Maar hé, als deze tool voor jou werkt… ;-)

Naar Hypersuggest.

Ubersuggest (freemium)

Ooit gratis, in 2017 overgenomen door Neil Patel en daarna doorontwikkeld om uiteindelijk volgens Freemium-model te werken. Ubersuggest was lange tijd favoriet bij velen, na de overname en zeker nu er toch een betaalmodel achter zit, zie ik steeds minder enthousiasme.

Wat je moet weten:

  • Gratis met beperkte data en functionaliteit
  • Met zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner
  • Betaalde versie (nu nog) zeer betaalbaar: $ 10 per maand

Over Ubersuggest schreef ik al een compleet artikel.

Keywords Everywhere (freemium Chrome extensie)

Al eerder aangehaald als reden voor WhatsMySerp om een alternatief te bieden, de oorspronkelijke Chrome extensie Keywords Everywhere is niet eens zo gek duur. Voor $ 10 koop je credits voor maar liefst 100.000 zoektermen. Ik heb ‘m niet zelf getest, maar weet ongeveer hoe het zit, dus:

Wat je moet weten:

  • Gratis suggesties zonder zoekvolume
  • Betaald om zoekvolumes te krijgen
  • Zoekvolumes uit Zoekwoordplanner

Voor $ 10 kun je zoiets ook zonder risico testen, dus ondervind zelf of je hier uit haalt wat voor jou werkt.

Naar Keywords Everywhere.

Keywordtool.io (freemium)

Gratis in gebruik, betalen voor zoekvolumes. Dat is hoe het werkt bij Keywordtool.io.

Wat je moet weten:

  • Gratis suggesties zonder zoekvolume
  • Betaald om zoekvolumes te krijgen
  • Zoekvolumes uit Zoekwoordplanner

Ik heb ‘m zelf niet getest, dus ik kan er verder weinig over zeggen. Behalve dan dat ik de laagste prijs van $ 69 per maand een hoop geld vind voor een tool die alleen focust op zoektermenonderzoek. Voor $ 30 meer heb je het goedkoopste abonnement bij Ahrefs, waar je veel meer mee kan dan alleen zoektermenonderzoek doen.

Naar Keywordtool.io.

Searchvolume.io (freemium)

Gratis zoekvolumes, jeuj! En nog best een hoop ook. Als je betaalt, krijg je meer. “Maar da’s logisch”, zou Johan zeggen. En voor de prijs hoef je het niet te laten, mits je genoegen neemt met zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner.

Wat je moet weten:

  • Zoekvolumes uit Zoekwoordplanner*
  • Zelf zoektermen bepalen, geen suggesties, wel volumes per land
  • Betaald voor bijna ongelimiteerd zoekvolumes ophalen: $ 4,99 per maand

*Volgens hun eigen website hebben ze zelf een methode ontwikkeld om zoekvolumes te bepalen. De volumes lijken echter wel veel op die uit de Zoekwoordplanner.

Naar Searchvolume.io.

Serpstat (freemium)

Een tool die gratis suggesties én zoekvolumes geeft. Lekker. Toch? En Serpstat biedt meer, het is een zogenaamde ‘SEO suite’, waarmee je websites monitort, posities trackt, backlinks analyseert en zoveel meer. Een ietsje goedkoper dan de grote SEO suites die ik onderaan behandel, terwijl je meer krijgt dan bij Keywordtool.io voor hetzelfde bedrag.

Wat je moet weten:

  • Zoekvolumes uit Zoekwoordplanner
  • Je kunt maar 1 zoekterm per keer invoeren, krijgt wel suggesties
  • Meer dan alleen zoektermenonderzoek

Als betaald gebruiker van Serpstat (vooral als een extra check/tool naast Ahrefs) heb ik een affiliate link. Je kiest zelf of je de affiliate link of de gewone link klikt :-)

Naar Serpstat (aff.)
Naar Serpstat (gewone link)

SpyFu (freemium)

SpuFy staat bij SEO-collega’s in de lijstjes als tool voor bijvoorbeeld zoektermenonderzoek. Het lijkt met name een SEO suite voor je eigen SEO. Na goed zoeken (en eerst een domeinnaam invoeren als je gewoon via de homepagina binnenkomt), vind je hun Keyword Tool. En die valt mij vies tegen. De data komen namelijk alleen uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Wat je moet weten:

  • Zoekvolumes alleen uit VS en VK
  • Totaal ongeschikt voor niet-Engelstalige SEO
  • Vooral bedoeld als algemene SEO suite

Doe je zoektermenonderzoek voor Engelstalige termen, dan kan het misschien handig zijn. Voor andere talen is de tool wat mij betreft nutteloos. Als SEO suite is er een betaald model.

Naar Serpstat Keyword Tool (gewone link)

Canirank (betaald)

Stond al een tijdje in een lijstje van mij, heb ik zelf verder nooit getest of zo. Lijkt een soort tool in de lijn van de dure betaalde SEO-suites (zie helemaal onderaan), met een gratis variant met erg beperkte data.

Wat je moet weten:

      • Haalt informatie/data uit andere betaalde tools
      • Biedt ook persoonlijke ondersteuning aan (is daarmee ook ‘agency’)
      • ‘7 dagen gratis’, maar daarvoor moet je wel een maandelijks abonnement nemen

Wat ik zo zie van Canirank maakt mij niet wild. Het lijkt best betaalbaar, maar als ik zie wat voor data je dan krijgt, vind ik het persoonlijk juist duur. Voor iets meer krijg je bij de dure tools veel meer data. In een wereld waarin je uit vele tools kunt kiezen die zich al bewezen hebben vind ik een betaalde tool met zulke beperkte data geen goed idee.

Naar Canirank.

KWFinder (betaald)

KWFinder is onderdeel van Mangools tools. Persoonlijk vind ik de set tools die Mangools biedt erg sterk voor wat je betaalt. KWFinder neem je niet apart af, het is onderdeel van een set tools. Of andersom: als je KWFinder afneemt, krijg je er nog een hoop andere SEO-tools bij.

Wat je moet weten:

  • Zoekvolumes uit Zoekwoordplanner
  • Je kunt ook lijsten uploaden of meerdere zoektermen invoeren (als je ingelogd bent)
  • Je kunt ook een URL invoeren om te zien waar die website op rankt (handig voor SEO-concurrentenanalyse)

KWFinder en andere tools van Mangools gebruik ik zelf regelmatig en ook hiervoor heb ik een affiliate link (+een gewone link als je dat wilt).

Naar KWFinder (aff.)
Naar KWFinder (gewone link)

Lees hier een complete uitleg en review van KWFinder.

Diverse betaalde uitgebreide SEO-suites

De meeste betaalde SEO-tools heb ik al eens behandeld. Het gaat hier om SEO-tools waarbij zoektermenonderzoek slechts 1 van de onderdelen is. ‘SEO suites’ worden ze in het Engels genoemd. Daar hangt een aardig prijskaartje aan, waarmee ze vooral geschikt zijn voor mensen die (vrijwel) dagelijks deze tools gebruiken. Enorm waardevolle data, en daar betaal je dus voor.

Wat je moet weten:

Er zijn 3 grote, bekende SEO-suites, die allemaal beginnen bij $ 99 per maand. Wanneer je zo’n set aan tools kan gebruiken en het budget geen probleem is, raad ik je aan om zelf alle 3 te testen om te ervaren welke voor jou het beste werkt. Het gaat dan om (in alfabetische volgorde):

      • Ahrefs
      • Moz
      • SEMrush

Mijn voorkeur is volgens mij wel bekend, maar die doet er niet toe. Het gaat er bij dit soort tools en zeker ook bij dit soort bedragen om dat je een tool gebruikt die voor jou prettig werkt en/of de data geeft die jij vertrouwt en nodig hebt. En dat moet je toch echt zelf ondervinden.

Niet fijn of geschikt

Een aantal tools die ik zelf eens heb genoteerd heeft geen vermelding gekregen. Dat is omdat er bijvoorbeeld gevraagd werd om een login, waar ik geen zin in had of het nut niet van inzag. Of omdat een tool omslachtig was of niet goed werkte. Een korte opsomming van een aantal tools die ik bewust niet heb opgenomen:

  1. The Hoth Keyword Planner
  2. Wordtracker
  3. SEO Stack addon

Is de lijst hiermee compleet? Waarschijnlijk niet, er zijn zoveel tools dat ook ik ze lang niet allemaal ken. Mis je een tool die er volgens jou wel in moet? Laat het me weten in een reactie. Ook vragen, opmerkingen en andere reacties zijn natuurlijk welkom.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

2 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Mooi overzicht Nathan! Ik kende nog niet alle tools. Er zijn er tegenwoordig ook zoveel, soms zie je door de bomen het bos niet meer. Handig om dan een overzicht te hebben.

    Ik heb verschillende betaalde tools maar vind KWFinder het fijnst voor zoekwoordenonderzoek.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Net wat je zegt Michiel: bomen en bos. Plus wat ik ook al aangeef: het blijft veranderen. Wat er nu is, kan morgen weg zijn en wat nu gratis is, kan morgen betaald zijn.

      Ik ben wel heel benieuwd of er nog suggesties komen voor tools die ik nog niet ken ;-)

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.