Toch zoektermenonderzoek met Zoekwoordplanner ondanks beperkte data

Toch zoektermenonderzoek met Zoekwoordplanner ondanks beperkte data

Nadat Google aankondigde de data te gaan beperken in de Zoekwoordplanner, was het natuurlijk de vraag hoe het zoektermenonderzoek nu moest worden uitgevoerd. Zouden we dan echt afhankelijk worden van betaalde tools. En zouden die tools niet ook te maken krijgen met de beperkingen die Google nu oplegt in de Zoekwoordplanner? Gelukkig is er een oplossing, waardoor ook de Zoekwoordplanner nog gewoon kan worden ingezet voor het onderzoek.

Omslachtig, maar niet onmogelijk

Jazeker, de Zoekwoordplanner is nog bruikbaar. Het is wel omslachtig, maar (nog) niet helemaal onmogelijk. Op diverse (vooral Engelstalige) blogs kun je al lezen hoe je dit nu moet doen. Toch vind ik dat ik het ook gewoon moet plaatsen. Volg dus onderstaande stappen om alsnog zoekvolume op te halen uit de Zoekwoordplanner. Let goed op, want elke stap is cruciaal. Daarnaast heb ik ook kanttekeningen bij deze werkwijze. Die lees je na de instructies.

Bekijk de video of lees hieronder stap-voor-stap hoe je alsnog je zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner haalt.

1. Log in en kies je gebruikelijke onderzoek

De eerste stap is zoals je altijd te werk gaat. Je logt in, kiest je onderzoek:

  • Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie
  • Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen
  • Zoekwoordenlijsten combineren om nieuwe zoekwoorden te krijgen

De eerste twee zijn hierbij het meest gebruikt, ik gebruik zelf vooral de eerste. Daarbij ontvang je suggesties, die soms interessanter zijn dan wat jij zelf bedacht hebt. Maar wat je ook doet, doe gewoon je onderzoek zoals je gewend bent en volg de stappen die ik hierna vermeld.

Kies je optie in de Zoekwoordplanner

2. Selecteer de belangrijkste zoektermen

Selecteer nu de voor jou belangrijkste zoektermen. Je kunt er zoveel als je wilt in zetten, maar houd het wel overzichtelijk voor jezelf. Trek je niks aan van de nieuwe zoekvolumes in ranges die Google hier geeft, die gaan we omzeilen. Selecteer de zoektermen door aan de rechterkant op de pijltjes te klikken in de kolom ‘Toevoegen aan plan’.

Zoektermen toevoegen je plan in de Zoekwoordplanner

3. Ga naar je ‘plan’

Zodra je de zoektermen hebt toegevoegd aan je plan, klik je op ‘Planning beoordelen’. Je komt op een pagina, waar je nieuwe details te zien krijgt. Bovenin geef je een bod op, liefst zo hoog mogelijk (tussen de €10 en €40 is al hoog genoeg). Op deze manier krijg je namelijk het maximaal aantal vertoningen te zien. Die vertoningen staan zo ongeveer gelijk aan de zoekvolumes die we eerder kregen en zijn zo mogelijk zelfs preciezer. De zoekvolumes zijn namelijk nooit exact geweest, zo schreef ik al eerder.

4. Selecteer ‘exacte zoekwoorden’

Je gaat hierna naar het tabblad ‘Zoektypen’, waar je op klikt om ‘Exacte zoekwoorden’ te selecteren. Kies daarna in de linker zijkolom onder ‘Periode’ voor ‘Maandelijkse prognoses weergeven’ (h/t Christian Slagter van Slagter Media).

Kies exacte zoekwoorden bij zoektypen in je plan

5. Zoekwoord

Klik hierna op het tabblad ‘Zoekwoord’ en je krijgt in het overzicht ‘Verton.’ getallen te zien. Dat zijn de geschatte vertoningen op basis van jouw bod. Zoals je begrijpt, wordt het aantal vertoningen lager als je een lager bod hebt, én het zoekvolume relatief hoog is. Vandaar dus ook het advies om een beperkt aantal zoektermen te selecteren en een hoog bod te plaatsen.

Vertoningen als alternatief voor zoekvolume in de Zoekwoordplanner

Vertoningen

De vertoningen worden weergegeven in exacte cijfers, tot zelfs wel 2 cijfers achter de komma. Dit in tegenstelling tot de zoekvolumes, die werden weergegeven in afgeronde cijfers. Je zou kunnen zeggen dat de vertoningen wel eens exactere cijfers geven dan de zoekvolumes. Toch heb ik daar ook nog mijn twijfels over, zoals je zult zien als je verder leest.

5. Download je data

Het is even zoeken, maar je kunt je data downloaden in Excel-formaat om te gebruiken zoals je het gewend bent. Of je het nu naar je klant stuurt of gebruikt om zelf  te gebruiken voor verder onderzoek of eigen gebruik, je slaat ze gewoon op in Excel. Boven het overzicht zie je rechts een knop ‘Downloaden’, waar je kunt kiezen om een csv.-bestand te downloaden. Opslaan en klaar. Maar wees je wel bewust van de nadelen van deze werkwijze.

Plan downloaden inclusief vertogingen als alternatief voor het zoekvolume

Even tussendoor

Nee, ik ben niet de eerste die over deze methode heeft geschreven. Ik was wel van plan de eerste in Nederland te zijn, maar Alain Sadon van SEOguru was me dit keer voor… Eerder waren platforms als Searchengineland en Screamingfrog al met deze methode gekomen. Wel heb ik er mijn eigen draai aan gegeven én heb ik de resultaten langs een kritische meetlat gelegd, waarover je hieronder verder leest.

De nadelen van deze werkwijze

Voor zover nog niet duidelijk, zet ik de nadelen van deze werkwijze op een rijtje:

  1. Kost veel tijd
  2. Werkt niet voor enorme zoekvolumes
  3. Vraagtekens bij zoekvolumes

Kost veel tijd

Zoals duidelijk moge zijn, is dit een erg arbeidsintensieve werkwijze. Je moet dit eigenlijk per zoekterm doen, of met een heel klein aantal zoektermen. Iedere keer moet je handmatig acties uitvoeren en alles controleren. Alleen met betaalde tools kan dit efficiënter. Wil je gratis zoektermenonderzoek uitvoeren, dan ben je aangewezen op deze werkwijze.

Werkt niet voor enorme zoekvolumes

Bij enorm hoge zoekvolumes, zoals bijvoorbeeld de merknaam Nike, zal dit mogelijk niet helemaal werken. Je zal dan vanwege het enorme zoekvolume ook met een hoger bod niet alle vertoningen te zien krijgen die bij het werkelijke zoekvolume horen. De vraag is dus of je wel echt het juiste aantal vertoningen te zien krijgt bij zoektermen met een enorm hoog zoekvolume. Aan de andere kant, voor zulke hoge zoekvolumes gebruik je waarschijnlijk al betaalde tools. Daarnaast waren de zoekvolumes in de Zoekwoordplanner toch al niet altijd exact, zie ook het volgende punt.

Vraagtekens bij zoekvolumes

Dit is misschien nog wel het belangrijkste punt. Hoe exact zijn de zoekvolumes, zoals er nu bij “vertoningen” worden opgegeven? Natuurlijk is het zo dat de zoekvolumes hiervoor ook al niet exact waren. Dat heb je in dit artikel over de zoekvolumes in containers kunnen lezen. Het beste wat je kunt doen is wat experimenteren met biedingen, en kijken hoe groot de verschillen dan zijn. Als je varieert met je bod, krijg je (iets) andere cijfers te zien. Bij de experimenten die ik hiermee heb gedaan, waren de verschillen niet echt groot, maar ze waren er wel. Geheel waterdicht is deze methode dus ook niet echt.

Fikse afwijkingen ten opzichte van de zoekvolumes

Sterker nog: de volumes bij de ‘Vertoningen’ weken soms fiks anders dan de zoekvolumes die ik ken van “mijn” zoektermen. Zo stond ‘SEO teksten‘ op 480 en zie ik nu cijfers die dik over de 700 gaan, richting de 800 zelfs. Bij ‘webteksten’ en ‘SEO tekstschrijver‘ komen de getallen juist aardig overeen met de zoekvolumes die tot voor kort in de Zoekwoordplanner werden weergegeven.

En nu?

Wat nu? Hoe betrouwbaar zijn die cijfers die je nu krijgt? Zijn ze een beetje bruikbaar? Zelf zeg ik: gebruik ze gewoon. Het gaat om een indicatie. Je wilt vooral weten of er voldoende op wordt gezocht om er je SEO-strategie op te baseren. Eenvoudig gezegd: of het zin heeft om de zoektermen te gebruiken. Als er voldoende vertoningen op komen bij een AdWords-campagne, zal dat wel zo zijn, ook als het werkelijke zoekvolume lager is dan de geschatte (!) vertoningen.

Ga jij met deze werkwijze aan de slag of heb je een betere optie? Ik lees het graag in een reactie hieronder. Ook als je nog aanvullingen of vragen hebt, laat ze hieronder even achter.

24 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooi, in ieder geval van die soortgelijke resultaten. Dank je wel Christian. Ook voor je melding dat ik nog even niet vermeld had dat de prognoses op maandelijks moeten staan. Dat heb ik nog even toegevoegd, met h/t (hat-tip) als dank 🙂

      Beantwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Handige tip Nathan!! Ik had ook gelezen dat je een en ander kunt omzeilen door een AdWords Manager Account aan te maken. Maar al bij al zijn dit soort oplossingen second best en ben je beter af met een betaalde tool. Ik had vorig jaar lifetime access gekocht voor Longtail Pro Platinum, maar die zitten met hetzelfde probleem. Ze zijn de boel nu aan het ombouwen naar een cloud-oplossing, maar dat duurt nog even voordat die beschikbaar is.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Goed om te weten dat Longtail Pro er ook mee bezig is. Veel betaalde tools maken gebruik van jouw AdWords account en zijn nu dus feitelijk onbruikbaar. Met een MCC (ik neem aan dat je dat bedoelt met een AdWords Manager Account, ik heb daar minder verstand van 😉 ) kom je voor zover mij bekend dezelfde problemen tegen als je niet genoeg budget in AdWords steekt. Ik blijf het raar vinden dat Google op deze manier startende adverteerders afstraft. Dat vind ik nog wel het vreemdste aan dit verhaal. En wij moeten dan inderdaad maar met betaalde tools aan het werk.

      Beantwoorden
      • Michiel
        Michiel zegt:

        Ja, een MCC inderdaad :). Op die manier schijn je toch de data te kunnen krijgen zonder een Adwords-campagne te runnen. Maar Google zal die loophole ongetwijfeld weer snel sluiten. Daar lopen nu veel tools tegenaan ja, ze maken veelal gebruik van je persoonlijke Adwords-account.

        Het is inderdaad lastig voor startende adverteerders (en SEO-enthousiastelingen!), maar vanuit het standpunt van Google ook wel te begrijpen. Jarenlang hebben tig tools hun data gratis gescrapet en ik kan me zo voorstellen dat dat een enorme belasting op hun servers oplevert. Als je wat negatiever denkt, zou je ook kunnen zeggen dat ze dit doen om meer mensen zover te krijgen dat ze gaan adverteren op Adwords. Google heeft de afgelopen jaren enorm veel terrein verloren aan Facebook-ads en op deze manier kunnen ze misschien nog wat redden.

        Welke tools gebruiken jullie eigenlijk (Nathan/Christian :))? Ik hoop maar dat Longtail Pro snel met een oplossing komt.

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Ik gebruik ProRankTracker, Ahrefs en Market Samurai. Market Samurai is gekoppeld aan je AdWords account en dus net als Longtail Pro niet meer echt te gebruiken hiervoor. ProRankTracker werkt alleen voor zoektermenonderzoek in combinatie met een domeinnaam, dus niet voor nieuwe domeinnamen. Dus blijft Ahrefs op dit moment over voor mij. Ahrefs en ProRankTracker maken beide geen gebruik van jouw AdWords account en geven wel de juiste zoekvolumes.

          Het is voor mij nu zoeken naar de juiste combinatie in tools, switchen waar nodig en wie weet straks toch over op andere tools die meer bieden wat ik nodig heb.

          Beantwoorden
          • Michiel
            Michiel zegt:

            Ik heb veel goeie verhalen gehoord over Ahrefs, lijkt me wel de moeite waard! Ook handig dat je er meerdere dingen mee kunt. Er hangt helaas wel een prijskaartje aan 🙂

          • Nathan Veenstra
            Nathan Veenstra zegt:

            Tja, een prijskaartje. Ik snap het issue, maar als je zelf je geld verdient met dit werk, is het ook een kwestie van investeren. En dat bereken je als het goed is (deels) door. Jouw kennis en het gebruik van dit soort tools moeten het waard zijn. Als je al diverse betaalde tools gebruikt, is het een kwestie van heroverwegen volgens mij. Daar ben ik mij zelf ook bewust van. Ik heb wel gemerkt dat Ahrefs nog niet zo makkelijk zoekvolumes en suggesties geeft als de Zoekwoordplanner. Dé oplossing is het wat mij betreft dus nog niet.
            Gebruik jij zelf nog bepaalde tools Michiel?

          • Michiel
            Michiel zegt:

            Zeker waar! Ondanks een flink prijskaartje kunnen dit soort tools nog zeker de moeite waard zijn. Het is wel nogal eens moeilijk om de juiste tool te vinden die het beste werkt tegen een faire prijs.

            Naast Market Samurai heb ik altijd gebruikgemaakt van Longtail Pro. Vorig jaar als tevreden gebruiker geïnvesteerd in een lifetime subscription. Nu lopen ze tegen het probleem met de Zoekwoordplanner aan, maar de nieuwe cloud-versie is bijna klaar (in plaats van Google haalt die de data van Majestic volgens mij). Ook was er het goede nieuws gisteren dat ze van plan zijn lifetime subscribers gewoon gratis om te zetten naar een cloud-plan. Verder was ik nog lange tijd enthousiast gebruiker van WebMeUp, maar die zijn helaas ter ziele gegaan :(.

          • Nathan Veenstra
            Nathan Veenstra zegt:

            Ik vond Market Samurai altijd heel fijn. Makkelijk woorden uitsluiten, de boel exporteren, op een zoekterm klikken en die verder onderzoeken et cetera. Echt een puike tool. Nu hebben ze besloten de data uit Bing te halen. Ik kan ergens wel in de argumenten komen, maar ben het er niet mee eens. Jammer.

            Ik ga Longtail Pro eens onderzoeken, kende ‘m nog niet. Dank voor de tip 🙂

          • Michiel
            Michiel zegt:

            Ja, Market Samurai is ook een prima tool! Data van Bing is inderdaad niet geweldig, maar kan me voorstellen dat ze wat moeten. Een tool voor een one-off-prijs ipv een abonnement moet het zo goedkoop mogelijk houden, dus daarom kiezen ze hier natuurlijk voor.

            Longtail Pro heb ik altijd met plezier gebruikt. Ik zou wel een tijdje wachten als je het gaat uitproberen. Ze zijn sinds de Google-perikelen overgestapt van desktop-software naar een cloud-abonnement. Maar uit de verhalen in de Facebookgroep te lezen, is het echt nog opstartfase en zitten ze met beperkte capaciteit en aanloopprobleempjes. Ik hoop dat ze dit snel fiksen en ik ook over kan stappen van desktop naar cloud 🙂

          • Nathan Veenstra
            Nathan Veenstra zegt:

            Data van Bing kun je de klant niet uitleggen, vind ik. Zeker in Nederland niet, waar Google >90% marktaandeel heeft. Ik vind zoekvolume in Google daarbij toch echt wel relevant. En dat hoeft niet exact te zijn, maar wel goed om te weten of ergens enkele tientallen, honderden of duizenden keren per maand op wordt gezocht. Dat is essentieel voor je SEO-strategie en de zoekvolumes in Bing zijn volgens mij niet om te rekenen naar cijfers voor Google.

            Voor mij betekent het dat ik Market Samurai vooralsnog enkel voor de ‘SEO Competition’ gebruik. Verder is het voor mij praktisch onbruikbaar geworden.

  2. Daniel
    Daniel zegt:

    Hoi Nathan,

    Interessante info en analyse. Ik ben zelf ook gaan kijken uit nieuwsgierigheid. Ik heb dit gedaan zonder een budget in te vullen of een max CPC. Het is wel terwijl ik via mijn MCC (Manager Account) en als een account ingelogd ben die wel een behoorlijk budget heeft maar wat gewoon een redelijk klein bedrijf is. Dan kom ik uit op 1300 voor tekstschrijver, 480 seo teksten etc. Staat er allemaal zeer specifiek en bij de suggesties ook allemaal en veel suggesties. Heb jij dat nu ook of niet? (interesse want ik had het geheel niet gemerkt of het nieuws meegekregen). Zie zelf maar https://drive.google.com/file/d/0B9rasXyJ1qOiUW9scFBGVkxhSEU/view?usp=sharing

    Gr

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Leuk dat je reageert en zelf hebt getest Daniel. Wat jij ziet, zie ik inderdaad niet. Het tweede screenshot in mijn artikel laat zien wat ik te zien krijg: “ranges” van 100-1K, 1K-10K et cetera. Met een beetje AdWords-budget krijg je dus wel gewoon data, zonder budget krijg je echt alleen de ranges te zien.
      Zoals ik in het artikel over de beperking van de data in de Zoekwoordplanner al aangaf, vind ik het een slechte zaak van Google, omdat ze hiermee beginnende adverteerders niet echt helpen.

      Beantwoorden
  3. Hunter Baars
    Hunter Baars zegt:

    Hoi Nathan,

    Ik heb even gekeken wat SEO Effect voor resultaat geeft op de zoekwoorden “tekstschrijver” en “seo teksten”.
    Dat is resp. 1413 en 522. Zij geven het volume van Google en Bing samen.

    Gr. Hunter

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank, dat is een duidelijk verhaal. Is het overigens mogelijk om die resultaten te splitsen naar Google en Bing apart?

      Beantwoorden
  4. Maurits
    Maurits zegt:

    Dag Nathan,

    Ik kan in mijn plan toch zoveel mogelijk zoekwoorden stoppen als ik wil? Waarom zou ik me beperken tot 3 a 4?

    Beantwoorden
      • Maurits van Merkminded
        Maurits van Merkminded zegt:

        Goed om te horen. Dacht ik check het even. Verder bijzonder waardevol artikel. Kan ik m’n klanten bijzonder praktisch mee van dienst zijn.

        Groeten,
        Maurits

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Ik dacht destijds dat je niet al te veel moest toevoegen, maar heb ondertussen ook ontdekt dat dat niet het geval is 😉 En mooi dat jouw klanten hiervan kunnen profiteren, dat is ook waarom ik mijn blogs schrijf 🙂 .

          Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Kleine moeite, graag gedaan Judith 😉 Al moet ik het beeldmateriaal wel weer updaten (op het moment dat ik dit schrijf), want Google heeft wel weer een en ander veranderd aan de interface in de tussentijd…

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.