Gebruik jij deze dooddoeners op je website

Gebruik jij deze dooddoeners op je website?

Teksten schrijven is geen makkie. Ook niet als je het professioneel doet. Je kunt wel zelf voorkomen dat je vervalt in clichés en dooddoeners waardoor je echt de plank misslaat. De meeste van deze dooddoeners komen helaas nog regelmatig voor op websites.

Welkom

Ondanks dat dit al jarenlang wordt afgeraden, kom ik zit nog steeds tegen. Websites waar op de homepagina groot staat: “welkom op de website van…“ een absolute dooddoener, want daarom zal ik niet welkom zijn op je website? Je website is openbaar en bedoeld om bezoekers te ontvangen toch?

Zonde om zo groot te beginnen met ‘Welkom’

Dat ik welkom ben is vanzelfsprekend, dat hoef je dus niet nog eens te benadrukken. Het is zelfs zonde van de kostbare ruimte op je homepagina, waar je websitebezoeker binnenkomt met de vraag: “wat vind ik hier en ben ik hier op de goede plek voor wat ik zoek?“ In plaats van het antwoord daarop te geven gebruik jij die kostbare ruimte om iemand welkom te heten. Niet doen dus. Zorg ervoor dat je gewoon een overzichtelijke homepagina maakt maar duidelijk bent staat wat je te bieden hebt en juist daarom klanten bij jou zouden moeten aankloppen. Pak de mogelijkheid om hier het onderscheid maken en van een bezoeker een klant te maken.

Welkom op de website van de NS als paginatitel? Waarom?

Bij de NS ben je vanuit de zoekresultaten van Google al “welkom”. Ze hebben het in de paginatitel opgenomen.

Koffie

Vooral hippe reclamebureaus en grafisch vormgevers hebben er een handje van om iets te roepen over koffie. Vaak gebruiken ze koffie als aanleiding voor een contactmoment.

Of je interesse hebt in een kop koffie...

Of je interesse (?) hebt in een kop koffie.

Volgens mij is het vrij logisch dat je een kennismaking doet onder het genot van een kop koffie of voor wie niet van koffie houdt natuurlijk een kop thee. Je bent in ieder geval verre van onderscheidend wanneer je koffie gebruikt bij uitnodiging om kennis te maken. Dat kan, dat mag, zolang je je daar maar van bewust bent.

Het hoofdmenu kan duidelijker, maar waarom gelijk op de koffie?

Het menu is wat mij betreft al niet uitnodigend, omdat deze niet duidelijk is. En waarom direct die koffie dan?

Klant is koning

Natuurlijk komt ook de uitdrukking “de klant is koning” regelmatig voor op websites. Net als “welkom” is dat een dooddoener van jewelste. Natuurlijk is de klant koning, geen enkel bedrijf zal bewust klanten als oud vuil behandelen.

Schrijf niet dat de klant koning is, maar laat de klant zich zo voelen. Natuurlijk doe je dat in je contactmomenten, maar voor de websitebezoekers die nog geen klant zijn er ook een oplossing.

Laat je websitebezoeker voelen hoe jij omgaat met de klanten door middel van testimonals van eerdere klanten. Wanneer jouw klanten omschrijven hoezeer ze door jou geholpen zijn, voelen je bezoekers ook hoe het zou zijn om klant bij jou te zijn.

Kwaliteit

Wat doet het met jou wanneer een onderneming zegt dat ze kwaliteit leveren? Krab jij dan niet even achter je oren of vraag je jezelf af: “hoe dan?“ Net zoals het behoorlijk logisch is dat de klant koning is, is het ook vrij vanzelfsprekend dat je als bedrijf achter je producten en/of diensten staat. Het is dus niet meer dan logisch dat je je spreekt van kwaliteit.

Waar zit die kwaliteit in?

De vraag is alleen: waar zit het dan in, die kwaliteit? Misschien vind ik iets dat jij kwaliteit vindt wel vanzelfsprekend. Help me en laat het me juist voelen door te omschrijven waaruit die kwaliteit blijkt. Zo kan ik zelf een oordeel vellen en is kwaliteit niet meer een leeg woord waaraan ik zelf invulling kan geven.

Aan het juiste adres

Natuurlijk zegt een bedrijf dat ik bij hen aan het juiste adres ben. Eigenlijk is het net zo’n dooddoener als “welkom”. Waarom ben ik nou precies aan het juiste adres? Dat schrijven ze er meestal niet bij. Het is eigenlijk net zoals het hierboven genoemde kwaliteit: waar zit het ‘m in? Leg dat eens uit en laat het me zo voelen.

Ontzorgen

Wat houdt “ontzorgen” in? Heb jij daar snel een antwoord op? Vast niet. Dat ligt natuurlijk allereerst helemaal aan de omstandigheden. Daarnaast zal iedereen daar weer zijn of haar eigen invulling aan geven. Net als kwaliteit moet je me dit gewoon laten ‘voelen’ door te omschrijven waar dat ontzorgen nou precies in zit.

… was een groot succes

Er is een beurs geweest, een evenement, wat dan ook. En dan lees je vaak mensen schrijven dat het een (groot) succes was.

  1. Voor wie was het dan een succes?
  2. Waaruit blijkt dat grote succes dan?

Het is makkelijk gezegd. Was het de opkomst? Waren het de reacties van de bezoekers? Ik lees het vrijwel nooit als ze schrijven over een groot succes. De boodschap is ook hier weer: licht toe waarom het een succes was en laat het me zelf zo ervaren.

Jong en dynamisch

Net begonnen met je bedrijf of zelfs nog met je studie bezig en al aan het ondernemen? Stoer. Vind ik echt. Maar noem jezelf dan niet “jong en dynamisch”. Ten eerste heb ik er niks aan als potentiële klant. Ten tweede is dat jonge er op een gegeven moment toch echt af. En als laatste ben je -net als de andere clichés in dit artikel- echt niet de enige die dit zegt…

Oh en vergeet niet dat geen enkele onderneming zich zal presenteren als “oud en grijs” 😉

Ik heb een passie voor

Het staat er vaak heel klinisch: “ik heb passie voor…” Het ontbreekt dan vaak aan de echte passie. Wat je wilt is dat het eraf spat, de passie echt van het scherm af knalt. Maar dat doet het niet als je het zo opschrijft. Schrijf dan iets als “ik word echt blij van …”, laat het echt even zien, want enkel “passie” is een leeg woord.

Kantoorhond (ja echt)

Prima hoor, dat je een hond meeneemt naar je kantoor. Als ik er maar geen last van heb. Houd er wel rekening mee dat je klanten kunt hebben met een allergie, dus misschien is het niet altijd zo’n goed idee. Maar goed, los daarvan hoef je die kantoorhond echt geen prominente plek op je website te geven.

Een kantoorhond als lid van het team van een bedrijf.

En daar heb je ‘m hoor: de inmiddels onvermijdelijke kantoorhond.

Waarom gebeurt het?

Volgens mij zijn er 2 redenen waarom ondernemingen hun kantoorhond op de website plaatsen:

  1. Ze denken dat het ludiek en origineel is, wat het dus niet is.
  2. Die kantoorhond is hip, kennelijk willen ze laten zien dat ze ook hip zijn 😉

Punt 1 blijkt ook wel uit de vele grappig bedoelde benamingen die bedrijven meegeven aan hun kantoorhond.

Bij dit bedrijf hebben ze niet 1, maar meerdere kantoorhonden.

Kennelijk is er altijd baas boven baas…

Zoals je ziet is een groot aantal van deze woorden en uitdrukkingen is echt leeg zonder enige toelichting. En het kan zelfs zo erg dat je meerdere clichés gebruikt op 1 pagina:

Fullservice, onder één dak, betrouwbare partner, konden ze niet meer clichés verzinnen?

Oké, deze had ik nog niet eens genoemd, maar het zijn vergelijkbare lege clichés als hiervoor:

  • Full service
  • Alles onder één dak
  • Betrouwbare partner

Je krijgt wel een idee zo hè? 😉

Maak(te) jij je schuldig aan deze clichés? Heb jij zelf nog dooddoeners om aan dit lijstje toe te voegen? Ik ben benieuwd…

6 antwoorden
  1. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Toen rond 2000 m’n eerste website maakt stond daar ook groot ‘Welkom op …’ op. Dat verhuisde naar de zijkolom met een menu en later verdween het. In het begin waren website redelijk uniek en nu dat niet meer zo is zijn dit soort kreten onnodig. Ze voegen idd niets toe. Met de rest heb ik niet veel. Ik hou niet van honden en vindt dat leeftijd op het web geen rol speelt.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      In die tijd kon het inderdaad nog, en voelde het waarschijnlijk als logisch. Tijden veranderen heel snel, zeker wat betreft internet.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.